Keresés

Új hozzászólás Aktív témák

  • Kernel

    nagyúr

    válasz talpas #2289 üzenetére

    Annyi hátulütője lehet az írásodnak, hogy a jelek szerint te sem használtad a Google-keresőt, így azután úgy tűnik, fogalmad sincs az önkenő, szinterezett bronzperselyes csapágyakról. Meg arról sem, hogy gyárilag miért nem kell kenni őket.

    Nem új a dolog ugye, hogy eredetileg olaj "féleség" ami keni a tengelyt, perselyt. Miért az? mert állandóan visszafolyik

    Szerintem inkább azért, mert vákuumban, magas nyomáson és hőmérsékleten, jól lehet telíteni a porkohászati eljárással készült, porózus perselyt ásványolajjal. Zsírral ezt nem nagyon tudnád megtenni, ennek pedig semmi köze a visszafolyáshoz. Az olaj különben is inkább kiverődésre hajlamos, szerintem. Főleg, amit utólag raksz bele. Ami gyárilag szivárog ki a pórusokból, az hatékonyabb, elvileg.

    Amikor meg már annyira kopott, hogy kenéssel kell kísérletezni, már úgyis mindegy neki, de szerintem valamivel hatékonyabb a zsír, mert nem verődik ki, jobban megmarad.

    Valamikor dolgoztam audioszervizben, voltak még akkoriban Tesla lemezjátszók, bolygókerekes meghajtással, szintén bronzperselyes. Köztudott volt, hogy olajjal ne kenegessük, mert hamarosan visszahozza az ügyfél, akár pár nap után is, mert az olajtól megszorul. Megszívta magát olajjal, vagy nem tudni, mi kínja volt, de tényleg be tudott állni rendesen. Csak a zsír volt jó neki.

  • tornas

    őstag

    válasz talpas #2289 üzenetére

    Nekem remekül bevált a lítium bázis gépzsír vagy az általános csapágyzsír. Zsírozás előtt értelemszerűen célszerű kitakarítani a tengelyt és a perselyt is. Erre a feladatra a WD40 nagyon jó. Aztán meg szárazra törlöm egy pamutrongy-darabbal (kis csíkkal) a tengelyt és a perselyt is. A tengely és a persely megzsírozásához pedig fogpiszkát használok.

    A kikopott tengelyt könnyű észrevenni és ilyenkor már tényleg fölösleges a kenés (a golyósoknál szintén). Viszont ritkán kopik ki a persely. Akárhány teljesen beállt ventit hoztam vissza a halálból, egyiknek sem volt perselykopása. De olykor viszont előfordul az is, hogy a persely körüli műanyag kitágul,deformálódik vagy eltörik ilyenkor az egész lapát perselyestül, tengelyestül billeg össze-vissza. Az ilyen perselykopások és műanyag-deformációk legtöbbször a nagyon hitvány ventik sajátja szokott lenni. Egyszer találkoztam olyan 8 cm-es házventivel (teljesen új volt), ami fél évig volt használatban, aztán egyszer csak lerepültek róla a lapátok. Annyira fos minőségű anyagból volt a venti maga, hogy a markommal összetudtam morzsolni az egészet, úgy ahogy van. Lényegében fél év alatt anyagában lebomlott.

    "Amiről sehol nem ír senki az az az, hogy új korában kellene feltölteni olajjal azt a kis teret és szerintem dupla ideig képes a tengely, persely csendben tenni a dolgát."

    Azokat a bronzperselyeket egy ideig forró zsírban (vagy olajban) főzik, így veszi fel a kenéshez szükséges zsír (olaj) egy részét mivel a bronz az egy porózus anyag. Aztán amikor összeszerelik a ventiket, akkor kapnak még egy ki zsírt (soha nem olajat). A bronz-perselyek minősége, zsírban (olajban) főzésének ideje, technikája, illetve az alkalmazott zsírok, olajok (a főzéshez használtak is) minősége és mennyisége nagyban befolyásolja az adott venti életartamát.

    Szóval úgy gondolom, hogy ha hangosodik a siklócsapágyas venti, akkor érdemes lehet újrakenni. Ahogy ha egy tápegység kondis lesz, akkor azt is érdemes kicserélni. Így is rengeteg szemét keletkezik, ha lehet igyekszem csökkenteni ezt...

Új hozzászólás Aktív témák