- gban: Ingyen kellene, de tegnapra
- D1Rect: Nagy "hülyétkapokazapróktól" topik
- bambano: Bambanő háza tája
- Luck Dragon: Asszociációs játék. :)
- sziku69: Fűzzük össze a szavakat :)
- GoodSpeed: Ma a Samsung Galaxy S24 FE-re is megérkezett az Android 15-ön alapuló One UI 7.0
- Rák
- Luck Dragon: Új energia- és akkumulátor-címke az okoseszközök dobozában
- sziku69: Szólánc.
- gerner1
Új hozzászólás Aktív témák
-
hobizoli
nagyúr
válasz
bambano #14203 üzenetére
idézet:
"
Mint fentebb olvashattuk, a Wartburg 1.3 és a Trabant 1.1 motorja egy tőről fakad. A hengerűrtartalom eltérését a furat/löket módosítása adja. Honnan ered mégis a tévhit az 1.3 Trabantról?
A sztorik kezdőpontjában általában egy motorgenerál, vagy legalább egy hengerfejtömítés-csere áll. Ilyenkor a család kedvenc szerelője, aki inaskorában mindig menekült, ha Trabantot kellett szerelni, nagy kegyesen elvállalja a munkát, mégiscsak odahordtunk pár tízezret a családi Opel Vectra szervízére...
Persze Mesterünk bevágódik a legközelebbi autósboltba (vagy a tulajt küldi oda). Keleti autó terén az egyetlen magyar autóalkatrész-nagyker, aki kiszállít a Start Autó, így a keresés általában náluk köt ki.
Itt jön a probléma... Tartanak ugyanis jóképességű, olcsó, magyar tömítéseket. Létezik tömítésszett hengerfejtömítés nélkül, illetve hengerfejtömítés, mindkettő külön Trabanthoz és Wartburghoz. Pedig a kettő egy és ugyanaz.
Akkor mi is történt? Egyszerű: ügyes magyar tömítésgyártó eldöntötte, betömi a piaci rést, és tömítéseket gyárt 4T Trabihoz és Wartburghoz. Viszont valószínűleg sosem látott előtte ilyen autót, ezért kinyitott egy tömítéskatalógust, kiválasztott belőle egy 1100 ccm-es és egy 1300 ccm-es Volkswagen motort, lemásolta a tömítéseket, aztán árusítani kezdte.
Nagy hibát követett el. Valószínűleg nem tudta, hogy a 4T Trabant motorját nem 1100ccm-es VW-ról klónozták, hanem 1050-esről!
Most akkor mi van?
Ahhoz, hogy ezt megértsük, segítségül hívom egy neves tömítésgyártó (Ajusa) katalógusát. Az egyik legpontosabb, legszemléletesebb katalógussal rendelkezik, amely a weben is elérhető. Nagy előnye, hogy képekkel és adatokkal teli, ráadásul ismeri a Trabant-Wartburg márkákat is.
Itt összevágtam a Trabant és Wartburg motorokat. (Lehet kattintani, akkor nagyobb lesz!) Az oszlopok sorban:
- Típus
- Hengerűrtartalom (ccm)
- Teljesítmény (LE)
- Motorkód
- Gyártás kezdete hónap
- Gyártás kezdete év
- Gyártás befejezése hónap
- Gyártás befejezése év
- Dugattyúátmérő (mm)
- Tömítésszettek cikkszámai
- Hengerfejtömítés képe, cikkszáma, tűzgyűrű átmérője
- Szelepfedéltömítés képe, cikkszáma
- Szívósortömítés képe, cikkszáma
- Csonktömítés és kip.sortömítés (Itt egyébként tévedni látszik a katalógus, hiszen a jelzett tömítés 1.1-ben nincs. Ez mégsem hiba, hiszen itt azt látjuk, mit tartalmaz a szett. Ez esetben pedig nincs jelentősége, ha szettet vásárolunk, a csonktömítés egyszerűen kimarad!)
- Olajteknőtömítés
- Szelepszárszimmerring szett és darab
- Veztengely-, főtengely első- és hátsó szimmerring
- Hengerfejcsavar-szett
- Hidrotőke
Látható, hogy gyakorlatilag azonosak a tömítések, és különösen azonos a hengerfurat, illetve a hengerfejtömítés tűzgyűrűje!
A magyar tömítésszettben viszont az 1100-as VW-motorok hengerfejtömítése van. Nem kis munkával összevágtam az idetartozó VW motorokat is egy táblázatba. Itt egy nagyon rövid összesítő, rajta kattintva bejön az összes 1.05-1.1-1.3 motorra vonatkozó tábla is (b*zi nagy!). A nagy képen zölddel az 1043-as, kékkel az 1272-es, pirossal a "nemjó" 1093ccm-es motorok. Az érdekesség kedvéért a tábla alján fehér háttérrel látható az 1272ccm-es Polo 1.3D is.
Felül egy 1043ccm-es VW, erről készült a Trabant 1.1 motorja. Középen a problémás 1093ccm-es, legalul pedig az 1272-es, amiről a Wartburg 1.3 készült.
Látható, hogy az 1043-as és 1272-es motor hengerfurata 75mm, tűzgyűrűje 76.5mm, az 1093-as motoré pedig 69.5mm és 71mm.
Na itt a gond!!!
Ott tartottunk ugye, hogy Mesterünk kezében a hengerfejtömítés, amire a gyártó ráírta: Trabant 1.1. Persze borzalmasan nem passzol, majdnem fél centivel kisebb a tűzgyűrű átmérője, mint a dugattyúé, ez bizony sosem fog rajta átcsúszni. (Nem mellesleg a szelepfedéltömítés sem stimmel, gumi helyett parafa!) Mester ötödik söre után már felfújta az arcát, visszaviszi/visszaküldi a boltba a mintával együtt, ahol bután néznek ("Soha nem volt még ilyen problémánk, becsszóra!").
Hosszas keresgélés után találnak egy tömítést, ami passzol, hát nem rá van írva, hogy Wartburg 1.3???
User/Mester visszaballag, előkapja a morfondírt. Szinte természetes, hogy ilyenkor a szervíz végére minden szóba jöhető eshetőséget kizárnak, csak egy marad:
B*sszus, nekem 1.3-as Trabantom van, valószínűleg nem maradt már a gyárban 1.1-es, és átszaladtak a Wartburg-gyárba 1.3-asért!
Naneeeeee..."
Új hozzászólás Aktív témák
Hirdetés
lo Sokan találkoztunk már olyan ismerőssel, "üzletféllel", aki minden segítséget ingyen szeretne, és azt is...
- ThinkPad T14 Gen2i 14" FHD IPS i5-1135G7 16GB 512GB NVMe ujjlolv IR kam gar
- Remek áron dobozos új Hp Envy x360 garanciával /2in1/i7-1355U 16GB 1 TB SSD FHD IPS Touch 15.6"
- X1 Carbon 10th 14" 3K OLED i7-1260P 16GB 512GB NVMe magyar vbill ujjlolv IR kam gar
- iPhone 12 64GB Független Használt/1-3 hónap gar./Akku 87%/p4221
- ÁRGARANCIA!Épített KomPhone Ryzen 5 7600X 32/64GB RAM RTX 5060 Ti 16GB GAMER PC termékbeszámítással
- BESZÁMÍTÁS! MSI B450M R5 5500 16GB DDR4 512GB SSD RTX 2060 6GB Rampage SHIVA Zalman 600W
- Beszámítás! Dell Optiplex 5050 SFF asztali számítógép - i5 7500 8GB DDR4 256GB SSD HD630 Win10
- TAVASZI RAKTÁRSÖPRÉS!!! - Videókártyák, Monitorok, Notebookok, Stb. - Szaküzletből! Számlával!
- AMD Csúcskategória! Számítógép Munkára vagy játékra! R9 7950X3D / RX 9070XT / 32GB DDR5 / 1TB SSD
- iKing.Hu - Apple Macbook 14 M1 Pro - 2021 - Használt, újszerű
Állásajánlatok
Cég: Laptopszaki Kft.
Város: Budapest
Cég: PCMENTOR SZERVIZ KFT.
Város: Budapest