- t72killer: Fürdőkád kontra elektromosság: XXI.század
- eldiablo: Mennyire strapabíró egy GShock?
- Luck Dragon: Asszociációs játék. :)
- Sub-ZeRo: Euro Truck Simulator 2 & American Truck Simulator 1 (esetleg 2 majd, ha lesz) :)
- Graphics: OnePlus 13R - Üzemidőbajnok és remek képességek
- eBay-es kütyük kis pénzért
- D1Rect: Nagy "hülyétkapokazapróktól" topik
- Magga: PLEX: multimédia az egész lakásban
- Graphics: Hello Moto! - Kipróbáltam a Motorola Moto G55 5G-t. (videó is)
- btz: Internet fejlesztés országosan!
Új hozzászólás Aktív témák
-
Cathfaern
nagyúr
Fogalmazzunk úgy, hogy csak másodlagosan múlik a beviteli eszközön. Erre egy tökéletes példa, ez az egérrel rajzolt kép: Snow Angel (nem saját, sajnos az oldal már nem létezik ahonnan letöltöttem, így szerzőt nem tudom megnevezni, pedig megérdemelné
)
-
DrSoul
őstag
Természetesen megértelek, tudom, itt egy topicban nagyon hülyén jön ki így a dolog, egyből mindent rádzudítottam.
Valóban több modszer van az olvasástanulásra, de szerintem eleve a hagyományos a legjobb, de függetlenül ettől, a lényeg, hogy van egy módszertana, ami egy rendszerességet követel.
A rajzban is így van. Engem aztán nehéz meggyőzni abban, hogy a bonyolultabbal érdemes tanulni kezdeni (ezt nem rád értem, hanem a kül. modszertanokból kiindulva).
Szerintem mindig kell egy biztos alap, amiből lehet épitkezni. Az alapon belül több dolog van, amit esetleg cserélgetni lehet, de az alapot muszály megtartani. Szerintem.
Ezt nem is neked mondom igazából, hanem eszembe juttatod a kül. módszertanokat, akár olvasásban: amikor szóképeket olvasnak... Mindegy, nem lehet mindenkinek egy a véleménye.
A lényeg, hogy szeretsz rajzolni, és érdekel a dolog! -
DrSoul
őstag
Persze, ha neked bejött a ceruza cserélgetés, az is jó.
A kéztartásról: jó a sima fogás is, de szerintem (ahogy nekünk tanították is) az főleg a részletek kidolgozásához kell.
Viszont amikor még csak kezded a rajzot, érdemes a vázoló fogás:
[link]
[link]
Ezzel sokkal lazább a csuklód.
Egyébként persze, hogy ha élőben rajzolsz, mindig is lesznek szinek.
De a tanuálsnak mindig megvannak a fokozatai. Tehát eleinte egyszinű, világos ruhákat próbálj rajzolni (pl. a konyharuha), és kreálj megfelelő világítást (pl. a szobában ne menjen nagy lámpa, csak egy spot lámpa oldalról, meg magadnak valami. Az anyag puhaságát legtöbbször maga a redőkkel tudod érzékeltetni. Ezért eleinte kezdj durvább anyagokkal, majd finomabbal, látni fogod a különbséget.
Bocs, én csak pofázok itt, közben nekem is kéne gyakorlnom egy csomó mindent, mert totál kijöttem szerintem a gyakorlatból (rég rajzoltam úgy rendesen).
ha eccer majd eljutok oda, h élő dolgokat rjazolok
Az a baj, hogy nem oda kell jutni: onnan kell kezdeni (most nem feltétlen emberröl van szó, eleinte csendélet).
Sajnos ennek ez a menete: az írás-olvasásnak is meg van a menete, bár egy gyerek megtanulhat már 4 évesen is leírni egy betűkombinációt, de a képességet nem birtokolja.
Mint minden, a rajzolás is tanulható, de sajna ennek van egy menete, amit nem lehet felrugni. -
DrSoul
őstag
Örülök, hogy nem vetted rosszul, amit írtam.
A 3. ponttal egyetértek, jobb mint a másik, csak sajnos az van, amit mondtam: az a fénykép (amit linkeltél), nem túl szerencsés ahhoz, hogy megtanúlj tónusozni.
Eleve a fényképen a poló fekete: nagyon nehéz ezen kivenni az árnyékokat. Ráadásul még az is bekavar simán, hogy több szín van a képen (kék farmer, fekete póló), és azt még nehezbb tónusozni.
Ha már kép, érdemes fekete-fehérrel dolgozni.
Itt egy példa egy drapéria tanulmányra:
[link]
Egyébként tény, hogy van sok fajta ceruza, de én általába mindig egy fajtát használtam (egy közepeset, mondjuk 2B), és azt nyomtam mindig másképp. Érdemes vázoló tartással fogni a ceruzát: tehát nem úgy, mintha tollal írnánk, hanem tenyérbe. Nehéz leírni, de talán tudod, miről beszélek. Ha nem, csak szólj. -
DrSoul
őstag
Nah, ez már egy jó bonyolult kép, gratula!
Egyébként a beállítást meg mindent te találtad ki, vagy közben nézted valahonnan? (pl fénykép).
Mert ha nézted valahonnan (ez nem vesz el a kép értékéből), akkor be tudnád linkelni az eredetit?
Van néhány dolog, ami nekem azért rögtön feltünik, remélem nem haragszol meg ezért, mert ha nem mész el rajz iskolába, legalább itt meg tudjuk vitatni a dolgokat, és abból is tanul az ember!
Nem vagyon egy rajz tanár vagy művész, tehát bőven megkérdőjelezheted, amit írok, de nekem 3 dolog tünik fel elsőre rögtön.
1. A ruhák redői, vagy nem is tudom, hogy mondja, a hajlása, gyűrődése, esése: nem természetes, tehát abban vannak sajnos hibák. Ezt nagyon könnyen korrigálni lehet: sok drapériát kell rajzolni, egész gyorsan bele lehet jönni (eleinte durvább, vastagabb anyagok, hogy ne legyen annyira gyűrött). Főleg a jobb vállnál látszik (tehát ami nekünk bal oldalt van), ill. a bal oldalán a poló. A nadrágnál se teljesen jó: tehát nem az a gond, hogy nincs, mert van, ahol egész jó (pl. a cipő mellett), de ott se úgy áll, ahogy elvileg kéne neki. Ezért is lennék kiváncsi az esetleges képre, ahonnan rajzoltad ( ha van ilyen).
2. A láb szerintem nem illeszkedik rendesen (a bal, tehát mi szemsz. a jobb). Ha folytatom a vonalát, anatómiailag nem tudom elképzelni, hová kapcsolódik, belemegy a másil lábba, nem a csípőbe. Tehát itt maga a szerkezeti felépítés nem pontos: ha már ugye nem akarod az alapoktól kezdeni, mert unalmas(nem köteketdi akarok, de komolyan), szerintem rajzolj csontokat, itületeket, csontvázat. Az asztán nem unalmas.
Anatómiai könyvekből is lehet, de az egyik legjobb a Barcsay.
3. Az árnyékolás. Ezt már te is mondtad, hogy gond, sajnos kicsit lapos a kép, ill. nem plasztikus, nem tudom, hogy mondjam. Sok az ugyanolyan fehér felület, a jobb és bal váll, vagy a két lábszár, szinte ugyanolyan tónusúak, nincs különbség, pedig elméletileg nagy kül. kell lennie, mert keresztezik egymást (lábak).
Ezért is rossz fényképről rajzolni: a fotó más. Egy jó fotó esetén a modell általába ki van világitva mindenhonnan (hogy ne legyenek fekete pacák, jól látszódjanak a részletek), ezért tanulás szempontjából nem segít, sőt, bekavar.
Ezeket mind építő jelleggel írtam. Sok mindent lehetne még, írni, de hangsúlyozom, eléggé nehéz beállítást választottal, ez bárkit megviselne. Hisz sok sík van egyszerre: más síkban a fej, a lábak stb. És mivel a perspektíva az egy tény, amivel szembe kell nézni, ilyen bonyolult testhelyzeteknél ad gondolkodni valót (egyébként mindent le lehet bontani kúpok, kockák, hasábók formájára, ezért is az az alap). -
DrSoul
őstag
Hidd el, nagyon is értem a ''másik perspektívát'', kb 10 éves kromban már gyártottam magamnak a képregényeket, rajzokat.
Férfi anatómiában a Pókembert rajzoltam folyton, míg nőiben inkább Manga jellegű rajzokat.
És középiskolában sem bírtam, amikor jött a rajztanár, és kérte, hogy kúpokat rajzolgassunk.Rühelltem a dolgot.
De amikor rájöttem, hogy ez az alap (és ez nem öreg fejjel történt, úgy kb 23-24 évesen), tudtam, hogy ez csak jó lesz. Elmondom, hogy ment: bementem a rajziskolába, kérték, vigyek rajzokat. Vittem is, tök büszkén, azokat, amik szerintem a legjobbak voltak. És a környezetemben ezek mindenkinek tetszettek. Volt lovas rajz is, tök részletesen a ló, egész jó arányokkal, de túró árnyékolással, nem volt térbe, mögötte a fehér lap. De akkor még ezt nem láttam. Mutatom a tanárnak, nézi, nézi, aztán mondja: ''Hát, a kezdő csoportba érdemes mennem''. Mondom: Micsoda??? Kockákat rajzolni? Ki voltam akadva, hogy megyek vissza a dedóba. De akkor a tanár megmutatta, miket csinálnak a többiek, akár pár hónap után, ill. a közép-haladó csoportban. Azt hittem, kiugrik a szemem, jobbnál jobb rajzok. A büszkeségem rögtön elszállt, rájöttem, hogy nem tudok még semmit a rajzról (pedig erőteljesen rajzoltam magamtól, ahogy te is írod, már több, mint 10 éve), és ebbe bele kell ugranom. Innentől kezdve nagyon ritkán untam a kockákat, mert tudtam, mi vár rám. És utána már lehet variálni: olyan kompoziciókat lehet ilyen idomokból összehozni, hogy csak vakarja a fejét az ember: a végén kihívás lesz.
Csak azért írom ezt, mert mindenki megtanulhat rajzolni, de mint minden tanulást, nem lehet csak úgy, mert végzetes lehet: berögzülnek olyan rossz szokások, amit aztán már nehéz korrigálni.
És sajnos azt kell mondanom (bár imádom a rajzfilmeket, főleg az Anime-ket, hisz Olaszországban nőttem fel, és ott ment a dömping), hogy elég rossz választás fényképről meg rajzfilmekről megtanulni rajzolni, ugyanis nem lehet. Tanulásra nem jó. Később már jó, ötleteknek, stb. De el kell jutni egy olyan állapotba, amikor úgy érzed, bármit, amit eléd raknak, le tudod rajzolni (tehát nincs olyan, hogy ''Ez nem tetszik...''), hisz ez egy képesség. És akkor ez még nem egy felsőfok: ez még csak annyi, hogy amit látok, az papírra tudom vinni. És erre ne mondd, hogy ''Minek, akkor lefényképezem!''
, mert nem ugyan az: amit lerajzoltál, azt már jól ismered, ha csak lefényképezünk valamit, sok mindent nem veszünk észre. Persze a célok is mások, nem lehet összehasonlítani.
Nem elkeseríteni akarlak, mert ha nem akarsz rajziskolába menni, ugyse mész, de jó, ha ezt mások is tudják. Persze ma már az internet nagy segítség, az ember mások véleményét kérheti ki ingyen, tehát vannak alternatívák.
Azt javaslom (akár Dexternek is, mert írja, hogy neki sincs ideje), hogy modellről rajzolj, tehát vagy úgy, mint amit Dexter írt (drapéria, bögre), vagy ha izgalmasat akarsz, akkor koponyát. Nem olcsó, de kb 5K Ft körül van egy műanyag koponya (nekem is kéne), hacsak nem ment fel az ára. Az már izgalmas, bár azzal kezdeni... jó nehéz. És akkor érdemes több szemszögből: előröl (bár a totál frontálist nem javaslom semmiben, inkább kicsit elforgatva), oldalról, alúlról, felülről--- Kontrol lehet, hogy leteszed a rajztáblát, és háttalálva nézed meg tükörből, vagy fejjel lefelé fordítod a képet: mindenhonnan jól kell kinéznie (érdemes a modell mellé tenni).
És ha eddig nem úgy tetted volna, minimum A3-as lapon dolgozzál, kisebben ne. Aztán vannak még finomságok, mint pl. a ceruza fogása (az un. vázoló fogás, tehát nem úgy, mint amikor tollal írunk), ill. rajztáblát kell használni, és függőleges helyzetben (vagy majdnem) érdemes rajzolni. Fontos a világítás is, lehetőleg egy irányból jöjjön a fény, legyenek árnyékok.
Egyelőre ennyit.
Még befejezésként annyit, hogy mostmár röhögök azon az időszakon, amikor még büszke voltam rajzaimra, pedig most se tudok szerintem úgy igazán rajzolni, nagyon sokat kéne gyakorolnom, de ami régebben volt... Ég és föld! -
Dexter68
addikt
-
-
Dexter68
addikt
Határozott fejlődés van! Csak így tovább! El lehetne kezdeni a tónusozást gyakorolni... Erre a legjobb módszer, ha legyűrsz magad elé egy konyharuhát és elkezded másolni a látványt. Meg el lehet menni a Nagymező utcába és beszerezni rendes ceruzákat. Ajánlom az akvarellceruzát pl. az jó szórakozás.
-
rii
nagyúr
-
Dexter68
addikt
Gyakorolj, csak gyakorolj! Érdemes. És figyelj az arányokra. Ha kihajtod a jobbkezét, kicsit hosszabb lesz mint a bal... Én szoktam olyat csinálni, hogy vettem egy hajlítgathatós fababát az ikeában és azt rajzolom, úgy, ahogy van... gyakorlásnak. Meg régen csináltam olyat, hogy a Poser nevű 3D embermodellező progiban beállítottam a pacákot, bevilágítottam és azt rajzoltam. Tanulságos.
-
Dexter68
addikt
Örülök, ha teccik
igazán úgy készült, hogy mindenképpen rajzolni vagy festeni akartam, de nem jött az ihlet.
Ilyenkor azt szoktam csinálni, hogy ledobok egy konyharuhát és elkezdem másolni a tónusokat, textúrát. Viszont akkor éppen ez volt előttem. Jó gyakorlás.
No, ez lett belőle.
Köszi a dicséretet.
Cserébe én is megdicsérem az oldaladat. (lehet, hogy a hasad is szép, de azt még nem láttamViszont olvasgatom szorgalmasan, és regisztrálva is vagyok
[Szerkesztve] -
Kaoru
senior tag
na megtaláltam ez volt az erdetije
Bővebben: link -
Twiggydoll
tag
Bővebben: link
ez nagyon jó kép -
tailor
őstag
Az attól függ. Ha tehetséges vagy, lehet belőled kiváló grafikus, illusztrátor (nem Adobe
) --fú, ez milyen rossz volt
, szóval van lehetőség, de az nagyon rögös út...
Egyébként meg a tervezgetés az nem a munka része?
Na jó, ma már tényleg a gép van a középpontban, sokat segít, de szerintem fontos, hogy ne feledkezzünk meg a hagyományos technikákról sem...Sajnos sokan ezt teszik...(NEM rád gondoltam
)
[Szerkesztve] -
tailor
őstag
Hát azért ha valakit vonz a rajzolás, és ért is hozzá, az ne csak digitális médiában gondolkodjon, szerintem...én pl. imádok fogni egy ceruzát,tollat, szenet, akármit és csak úgy rajzolni, látni, ahogy lesz valami.
A digitális rajz és a ''normális'' szerintem két külön dolog... Az is érdekes, és nekem is nagyon tetszik, de sok digitálisan elkészített alkotásnak létezik kézzel, papírra rajzolt vázlata. Van, akinek így könnybben megy, mint bámulva a monitor előtt... -
Ráczkölke
tag
Ez csak annak jó, akinek van biztos háttere, mert a netes publikálásokért szvsz nem fizetnek.
Kivéve talán ha ismert leszel vmelyik cégnél, vagy ilyesmi... (magánvélemény: sztem művészettörténet nem kell ahhoz, hogy valakiből nagy művész legyen...szerintem...de ezért el lehet ítélni!
)
Új hozzászólás Aktív témák
Hirdetés
- Archer AX23 AX1800 v1.20 Kétsávos Wi-Fi 6 Router
- Lenovo ThinkPad X395 - Ryzen 5 PRO 3500U - 8GB - 256GB
- Fujitsu Celsius R920 Szerver/Gamer 2x Xeon e5-2670 256GB Ram, 10TB tárhely, FirePro 8GB GDDR5 VGA
- HIHETETLEN! DE ÚJ DOBOZOS LAPTOPOK AKÁR FÉLPÉNZÉRT FÉLÁRON !!! ///////// FÉLPÉNZES LAPTOP //////////
- Nagyszerű állapotú, dobozos ASUS Prime Z270-P
- Csere-Beszámítás! RTX Számítógép játékra! I5 9400/ RTX 2060 / 32GB DDR4 / 500GB SSD
- Bomba ár! Lenovo ThinkPad T470 - i7-G7 I 16GB I 256SSD I 14" FHD I HDMI I Cam I W11 I Garancia!
- ÚJ Dell Latitude 14 5450 - 14" FullHD IPS - Intel Ultra 5 135U - 16GB - 512GB - Win11 - 2.5+ év gari
- iKing.Hu - Honor 200 Pro - Moonlight White - Használt, karcmentes
- Samsung Galaxy S22 5G 128GB, Kártyafüggetlen, 1 Év Garanciával
Állásajánlatok
Cég: Laptopszaki Kft.
Város: Budapest
Cég: PCMENTOR SZERVIZ KFT.
Város: Budapest