Keresés

Hirdetés

!!! SZERVERLEÁLLÁS, ADATVESZTÉS INFORMÁCIÓK !!!
Talpon vagyunk, köszönjük a sok biztatást! Ha segíteni szeretnél, boldogan ajánljuk Előfizetéseinket!

Új hozzászólás Aktív témák

  • Cifu

    félisten

    válasz TheAquir #13 üzenetére

    Ez is egy olyan téma, amit nagyon érintőlegesen említettem csak - egyszerűen azért, mert 25 - 30 ezer karaktert el lehetne vele "pazarolni", hiszen e körül is ment a téma rendesen, a Raptor 3 "bemutató után" Tory Bruno az ULA igazgatója és Gwynne Shotwell a SpaceX igazgatója finoman osztotta egymást a Twitteren. Bruno azt írta, hogy részlegesen szétszerelt hajtóművet mutogatnak, Shotwell meg [visszalőtt, hogy egész jól működik egy "részlegesen szétszerelt" hajtóműhöz képest].

    De a lényeg, hogy sajnos csak nincs valóban megbízható adat, forrás vagy elemzés. Nagyon tömören az látszik, hogy minden, általánosan plusz biztonsági vagy áramlás-stabilitási kört "kivágtak" a hajtóműből, vagy pedig 3D nyomtatással "integrálták" a szerkezeti egységekbe, így kevesebb plusz alkatrészre van szükség.

    Ha érdekel a téma, Én a NasaSpaceFlight fórumát javaslom, azon belül a Raptor topic 4. részét ( [valahonnan innentől] , [de itt vannak a lényegi párbeszédek a témáról] ), vannak igazán mély vizek, de alapvetően csak találgatások mennek, viszont a témát követők is nézik, elemzik a képeket, adatokat és hát alapvetően a SpaceX sem találta fel a forró vizet, egyszerűen a már létező és kiforrott folyékony hajtóanyagú rakétahajtóművet reszelgetik tovább... (Persze azért hogy érteni lehessen a témát, először azt kell megérteni, hogy pl. mi az oxigén-dús vagy üzemanyag-dús gáz, hogy működik a turbópumpa, stb.)

    A Raptor 2 terén itt egy sematikus ábra, hogy feltehetően hogy néz ki a felépítése, de ez is nagy részt találgatás:

    Az igazán durva az, hogy a SpaceX a Raptor 3-al nagyon durván körözi le a konkurenseket, és már dolgoznak a további fejlesztésén, tehát nem állnak le...

    Itt van egy hozzávetőleges összehasonlítás, az első a Merlin-1D, ami ugye még folyékony-oxigént és kerozint éget. Utána a RocketLab Archimedes hajtóműve, ami még fejlesztés alatt van bőven, viszont kerozin helyett metánt éget, ám kisebb a tolóereje, mint a Merlinnek (~740kN vs. ~845kN), miközben nehezebb nála (~900-1000kg vs. 470kg). Jobbra a Be-4, ami az ULA Vulcan és a Blue Origin New Glenn rakétájának első fokozatát hajtja, ez ~2440kN tolóerejével jóval erősebb az előbbi kettőnél, viszont 3-3.5 tonna a tömege, tehát nagyságrendekkel nehezebb is. A Raptor 3 becsült képessége ~2800 kN tolóerő ~1500kg tömegből, ami messze kiemelkedik ebből, tolóerő terén felfele, tömeg terén lefele...

Új hozzászólás Aktív témák