- sziku69: Szólánc.
- gban: Ingyen kellene, de tegnapra
- Meggyi001: Anya, tudsz segíteni a matekban?....Nem érek rá kisfiam, majd segít a ChatGPT...
- D1Rect: Nagy "hülyétkapokazapróktól" topik
- sziku69: Fűzzük össze a szavakat :)
- Luck Dragon: Asszociációs játék. :)
- SzőkeKapitán: Világ vége túlélők topicja
- KRTLPC: Ki és hogyan élt túl? Volt ám fennakadás
- Sub-ZeRo: Euro Truck Simulator 2 & American Truck Simulator 1 (esetleg 2 majd, ha lesz) :)
- Jack Hunter: Kínai erősítő vásárlási tippek
Új hozzászólás Aktív témák
-
Gargouille
őstag
Kösz az aggódást, azért majd csak elboldogulok valahogy...
A kritikus gondolkodás és a paranoia nem ugyanaz. Az utóbbinak nincs alapja, a másik esetben meg csak inkább realista az ember és nem hiszi el vakon amit mondanak. Tudod pont ez vitte előre az emberiséget a történelme folyamán, hogy az alapvetően naív tömegben mindig volt aki mégis csak megkérdőjelezte azt ami nyilvánvalónak tűnt...
-
Narxis
nagyúr
válasz
Gargouille #84 üzenetére
Ilyen üldözési mániával nem nagyon lehet normális életet élni...
-
Gargouille
őstag
válasz
#89309696 #71 üzenetére
Az, hogy valaki üldözési mániás még nem jelenti azt, hogy tényleg nem is üldözik.
Szerintem is begyöpösödöttek vagyunk, de a másik oldalról viszont a magyar ember elég nagy mennyiségű és mélységű tapasztalatot szerzett a saját bőrén a történelem folyamán (napjainkban is) az emberi jellemmel kapcsolatban, így a gyanakvás és a hátsó szándék feltételezése (sajnos) a legtöbb esetben nem alaptalan. Mondhatni az a ritka kivétel ha valami tényleg az aminek látszik.
Mint azt láthattuk számtalan alkalommal a nagy nevű nemzetközi cégek is szemrebbenés nélkül megcsinálnak bármit amitől hasznot remélnek. Van jogászcsoport majd azok kiszámolják szépen, hogy melyik az olcsóbb, kijavítani a szoftverhibát vagy pereskedni pár halott után. Aztán aszerint döntenek.
A Boeing példája - hogy csak épp a legfrissebbet említsem - szerintem gyönyörűen megmutatja, hogy még az egyik legszigorúbban ellenőrzött iparágban is mekkora különbség van az elméleti biztonság és a gyakorlati között. Valószínűleg ha belelátnánk mélyebben soha nem ülnénk fel repülőre. Épp ezért vagyok szkeptikus az önvezető autókkal kapcsolatban is. Nem a technikában nem bízom, hanem az emberben aki létrehozza.
-
Cathfaern
nagyúr
"mint azt megtudtam a napokban, amit az opelem adaptív tempomatja csinál, azért ott helyben elvehetik a jogsimat"
Mit tud ilyet csinálni egy tempomat?
"nézz rá egy windows desktopra. amit abban leműveltek a programozók, az alapján te rábíznál másfél tonnás, akár 130-cal is száguldó vasakat ugyanolyan programozókra, mint akik windowsokat csináltak?"
Azért kicsit más elvek és metodika mentén fejlesztenek egy operációs rendszert és egy önvezető autó szoftvert. Legalábbis remélem"kizártnak tartom, hogy ne kapjon el az ideg annak láttán, hogy milyen elemi hibák vannak a rendszerben. ez alapján nem azt kell feltételezni, hogy maradtak apró bugok, amiket majd korrigálnak"
Nyilván ezt ők is látják, pontosan ezért vagy nincs is semmi hatásuk ezeknek a rendszereknek (pl. táblefelismerők), vagy erősen csak tájékoztató jellegűek. Nyilván nem fogják ezen a szinten átengedni az autóknak a vezérlést. Legalábbis remélem
Mondjuk az mókás volt, amikor a frissen vásárolt Vitarában valami szoftverrendszer hanyatt vágta magát (mint később szervízben kiderült a menetstabilizátor), amire a reakció az volt, hogy minden "okosfunkciót" lekapcsolt, de egy motorleállítás és újraindítás után minden működött újra rendesenAzt hiszem valóság lett a régi vicc... De a táblafelismerő rendszere is inkább mutatóba van, táblákat tulajdonképpen elég jól felismeri, de azt már kevésbé, hogy mikor vesztik hatályukat (kivéve ha ki van téve explicit megszüntető tábla).
"le akarjuk cserélni az embert a sofőrülésben, mert sokat hibázik. de ugyanez az ember fogja megcsinálni azt a programot, ami majd őt leváltja. miből hisszük, hogy csak a sofőrülésben hibázik, a programozószékben nem? nonszensz feltételezés."
Azért van egy drasztikus különbség: autóvezetés közben egy ember hoz meg minden döntést, és real-time kell cselekednie. Ezzel szemben programozáskor (jó eséllyel) sok ember kezén átmegy ugyanaz a kód, és van lehetőség utólagos ellenőrzésre és többszörös tesztelésre."megkapom a vezetéssegítő/önvezető rendszert "as-is"?"
Azért drasztikus különbség van a vezetéssegítő és az önvezető rendszer között. Vezetéssegítő esetén tiéd a felelősség, mindenhol leírják, hogy ugyanúgy figyelned kell az útra, mint ha magad vezetnél (az már külön kérdés ezt mennyire tartják be az emberek és ez milyen következményekhez vezet). Önvezető autó esetén nem is lehet tied a felelősség, mivel adott esetben az azt jelenti, hogy nincs, vagy csak korlátozott beavatkozási lehetőséged van. Tehát nem vagy sofőr, csak utas, innentől felelősséged se lehet (kivéve ha buheráltad a rendszert, de az külön sztori). Nem hiszem, hogy valaha forgalomba fognak engedni olyan önvezető autót, ahol a gyártónak nincs felelőssége. Legalábbis nagyon remélem -
Somatom
veterán
A DAF szenzora a hirtelen fényváltozástól, becsillanástól hülyül meg. A fékbe még nem szólt bele, de az üres autópályán váratlanul elkezd üvölteni, hogy veszély. Nem kellemes. A MAN -t a keresztirányban elhaladó tárgyak zavarják meg. Nagyon durva a vészfékasszisztense. Eddig kétszer satuzott be alattam indokolatlanul úgy, hogy ha nem lettem volna bekötve, akkor ráhasaltam volna a műszerfalra.
-
bambano
titán
válasz
Tigerclaw #78 üzenetére
"Egy fejlesztés alatt álló hasznos technológiáról van szó.": nézz rá egy windows desktopra. amit abban leműveltek a programozók, az alapján te rábíznál másfél tonnás, akár 130-cal is száguldó vasakat ugyanolyan programozókra, mint akik windowsokat csináltak?
mert én nem.
vagy amiért engem itt nagyon szeretnek: ülj bele egy mostani autóba, amiben bármiféle vezetési segédlet van. kizártnak tartom, hogy ne kapjon el az ideg annak láttán, hogy milyen elemi hibák vannak a rendszerben. ez alapján nem azt kell feltételezni, hogy maradtak apró bugok, amiket majd korrigálnak, hanem azt, hogy a komplett fejlesztési módszertanuk nem ér egy fél pár rendőrcsizmát se. például nem az a baj az inteliluxszal, hogy "maradt" benne egy-két "apró" hiba, hanem az, hogy olyan jelenségeket produkál, amiből csak azt az egy következtetést lehet levonni, hogy ki se vitték valódi útra tesztelni. vagy 30-40 év alatt nem tudtak egy rendes automata sebességváltó programot készíteni.
le akarjuk cserélni az embert a sofőrülésben, mert sokat hibázik. de ugyanez az ember fogja megcsinálni azt a programot, ami majd őt leváltja. miből hisszük, hogy csak a sofőrülésben hibázik, a programozószékben nem? nonszensz feltételezés.
vannak még további problémák:
pár napja volt cikk arról (másik portálon), hogy drónról vetített táblával meghüjítették a táblafelismerő rendszert. számítástechnikából tudjuk, hogy az informatikai biztonság jelenleg arról szól, hogy fel nem mérhető számú programozási hibát kihasználó nem ismert számú malware, vírus, stb. kering a neten, és a biztonsági problémák után lohol a fél világ. nem előtte, utána. lemaradva. ilyen környezetben még az autót is netre kötni és elektromos beavatkozó szervekkel ellátni őrültség. és ezt a problémát soha nem tudták megoldani a pc-s világban, majd pont az autóban fogják? pont olyan pc-ken elkészített programokkal, amely pc-ket most sem tudunk megvédeni?további problémára mutat rá a boeingek esete, ami mostanában fut itt is. jól láthatóan egy olyan drága cuccnál is, mint a repülő, megy a fillérb.szás, két cent plusz profitért eladnák az anyjukat is és szemrebbenés nélkül megöltek párszáz embert. szerinted pont az autó vezérlését fogják rendesen megcsinálni? egy rohadt kábelcsatlakozót nem bír az autóipar rendesen megcsináltatni, nem egy komplett önvezetést... arról még nem is beszéltünk, hogy majd megvetted az önvezető autót, amit szervizelni is kellene... a gagyi opelemhez nincs megbízható szerviz 200 kilométernél közelebb. majd önvezetőt tákolnak a sufniban, ahha...
végül probléma még az etika meg a jog. mint azt megtudtam a napokban, amit az opelem adaptív tempomatja csinál, azért ott helyben elvehetik a jogsimat. nem én programoztam, nem tudom felülírni a működését, csak egy dolgot tehetek, hogy kikapcsolom. miért nekem ugrik a jogsim azért, mert valahol nyugaton egy programozó hülyeséget csinált? megkapom a vezetéssegítő/önvezető rendszert "as-is"? vettél egy windowst as-is. ha az összeomlik, akkor elszáll a dokumentumod, amin dolgoztál, meg két óra munkád. ez is probléma, de nem akkora baj, mintha elszáll az önvezetés és ezért meghalnak páran.
szóval nem. a jelenlegi állapotában, metódusokkal, emberi hozzáállással az önvezetés katasztrófa. és ahhoz, hogy ne legyen az, először az embereknek kellene megváltozniuk, ami soha nem fog megtörténni. ezért (sem) lesz soha rendes önvezető rendszer. és ha most becsuknak, mert elgázoltam egy óvodáscsoportot, akkor tudni fogom, hogy azt én okoztam, nem más.
-
Somatom
veterán
válasz
Tigerclaw #78 üzenetére
Elég sokat vezetek mindenféle járműveket biciklitől a kamionig. Gyakran kerülök érdekes szitukba és elgondolkodom, hogy egy robot azokat hogyan oldaná meg. Bizony, nagyon sok esetben nem találok rá megoldást. Az egyik kedvencemet egy hasonló topikban linkelte vki igazolásul arra, hogy egy ilyen sofőrnél bármi jobb. Valóban egyszerűnek tűnik, én viszont azon gondolkodtam, hogy ezt hogyan oldaná meg egy robot és mi történne az utasaival? Vedd alapul, hogy a robot nem sértheti meg a kreszt. Szerinted?
YT videó -
Tigerclaw
nagyúr
Az EU gondolkodik kötelező feketedobozon az autókba, ahogy azon is, hogy korlátozza komolyan az autók maximális sebességét, ami jobban illeszkedik a KRESZ- hez. Lehet hogy jön kötelező menetrögzítő kamera is. Van pár ötlet a tarsolyban, de nem is árt, mert az önvezető autók korszaka még erősen a távoli jövő.
Egyébként én sem értem a fikázást. Egy fejlesztés alatt álló hasznos technológiáról van szó. Történnek balesetek nagyon ritkán az önvezető autó hibájából, ráadásul egy jó részük messze áll még az önvezetéstől, csak a buta gazda gondolja, hogy már se vezetnie, se figyelnie nem kell. Gondolom már most sokkal jobb a baleseti statisztikája ezeknek, pedig még nincsenek befejezve.
Az egy másik tészta, hogy lesz-e ezekre fizetőképes nagyobb volumenű kereslet, vagy törvényileg kényszerítik majd ki a váltást. Szerintem az önvezetéssel jórészt véget ér a személyautók korszaka. A gazdagabbaknak lesz, a többiek meg robottaxiznak.
-
bambano
titán
válasz
#06658560 #74 üzenetére
a gond még mindig az, mint az akksikkal: minden évben hoznak pár százalék javulást, de az a forradalmi változás, ami kellene hozzá, az nincs.
ezek az önvezető cuccok is minden évben jobbak egy kicsivel. de nem forradalmian jobbak. és egy szakadékot nem lehet átugrani 5-6 kis ugrással. -
Somatom
veterán
-
#06658560
törölt tag
-
Somatom
veterán
válasz
#06658560 #72 üzenetére
Keversz valakivel. Én pont az vagyok, aki semmit sem vár az önvezető technikától. Ti mutogattok itt videókat, amiktől ámulnom kéne. Bocs, hogy nem esek hasra ezektől a milliárdokba kerülő produktumoktól, de semmi olyat sem tudnak, amit egy közepes tudású sofőr ne rázna ki a kisujjából. Majd elismerően csettintek, ha mondjuk izzót cserél az első lámpában (múlt héten kellett cserélnem).
Addig viszont csak drága játék kockáknak. Lehet, hogy újabb fontos mérföldkőhöz ért a project, de ez kb. a tizedik mérföld a Föld - Hold távolságból.
Ahogy Neil Amstrong mondta, amikor a Holdra lépett:
Kis lépés ez egy embernek, de most inkább kérek egy hosszú lépést! Vagy, valami ilyesmi. -
#89309696
törölt tag
Én egy ilyen kibaszott paranoiás és begyöpösödött népet még nem láttam bazdmeg, mint ez.
-
Somatom
veterán
válasz
#06658560 #69 üzenetére
Azért csúszik ki, mert hirtelen megszűnik a tapadás. Néztem ezeket a videókat. A Fordos nem komoly kihívás. Mármint egy humán sofőrnek. A második valami Yandexes teszt Moszkvában. Még csak nem is havas az út, csak nedves. Nézted a sebesség mérőt? 25 és nem hiszem, hogy az mérföld lenne. Nem véletlenül van felgyorsítva a felvétel. De örülnék, ha egy ilyen ténferegne előttem! Ráadásul ezek a tesztek sík úton történtek. Ettől nekem sokkal gázosabb körülmények között kell vezetnem.
-
Somatom
veterán
Nem olyan nagy ügy az. Én sem nézegetem a tachográfot. A navim azonnal visít, ha 1Km/h -val meghaladom az aktuális sebességhatárt. De, ott a limiter is, amit ha bekapcsolok, akkor hiába nyomnék padlót, akkor sem tudnék gyorsabban menni. Másrészt a korlátozás mindenkire vonatkozik és nem azért kell(ene) betartani, mert van az autóban egy tachográf, ami miatt a sofőr utólag számon kérhető. Tehát, egy személyautó sofőrjének ugyanúgy figyelnie kell(ene) a sebességmérőt tachográf nélkül is.
-
Ghoosty
őstag
Előfordulhatnak olyan esetek, hogy jelenlegi technológiával nem lehet elkerüli. Nyilván ilyenkor nincs rajta mit javítani.
De olvastam olyanokat (nem tudom, hogy gyakorlatban is működik-e), hogy a kerék csúszásából és abból, hogy a jármű nem az eleje felé halad, az embernél sokkal gyorsabban tud reagálni, így egy megcsúszás kisebb eséllyel lesz baleset. De azt is el tudom képzelni, hogy máshogy fénylik egy jeges felület, ami én nem biztos, hogy kiszúrok, de egy szenzornak feltűnhet és már azelőtt lassít, hogy rámenne, így nem csúszik meg.
Az elméleti cél a 0 baleset, de reálisan az is elég, ha megfelezi a mostanit."Persze, a kaliforniai tesztkörnyezetben nem valószínű, hogy előfordul ilyen szitu."
Amúgy tesztelik a kocsikat téli havas környezetben is. Találhatsz róluk rengeteg videót.
-
weiss
addikt
Szted egy önvezető rendszer karbantartása a drágább, vagy egy tachográfé?
Nyilván előbbi, de az, ha működik, az legalább jó is valamire, míg az utóbbi csak az autósok szivatása. Szerinted mennyire balesetveszélyes, ha állandóan a sebességmérőt nézem, hogy nem léptem-e túl a korlátot? Tudom, kamionosoknak most is kell, de ugyan ne keverjük már az egyszeri sofőrt egy hivatásossal.
A tachográfillesztés kétévente esedékes, amit természetesen a tulaj fizet.
Egy személykocsinál, amelyik közvetlenül nem terhel hasznot, azért eléggé bicskanyitogató kétévente elkérni 20 rugót.
-
Somatom
veterán
Tél, kanyar, váratlan lejegesedés, önvezető iránythatatlanul kicsúszik. Mennyi lett volna az a sebesség, ami nem minősül relatív gyorshajtásnak? 0Km/h? Úgy nehéz eljutni A -ból, B -be. Milyen szoftverfrissítés garantálja, hogy ez többet ne fordulhasson elő? Persze, a kaliforniai tesztkörnyezetben nem valószínű, hogy előfordul ilyen szitu.
-
Ghoosty
őstag
Mivel ez nem önkényes dolog, hanem elvileg minden egyes azonos szoftverű autónál azonosan működik a dolog, ezért elég egyetlen amelyiknél megállapítják, hogy relatív gyorshajtás miatt történt a baleset, akkor azonnal vissza tudják hívni az összes kocsit szoftverjavításra és többet nem követi el. Ez az elmélete. Hogy gyakorlatban ezt hogyan lesz kivitelezve az másik kérdés. Azért vannak ötleteim.
-
Ghoosty
őstag
Alapvetően 2 dolgot említettél. A túlvezetést és az abszolút gyorshajtást. Majd a tachográf utáni jobb baleseti statisztikát. A baleseti statisztikák arról szólnak, hogy nagyon kis százalékban történnek abszolút gyorshajtás miatt. Tehát az említett javulás szerintem főként a fáradság csökkentése miatt van. Túlvezetés nem jellemző személyautóknál, ebből következően nem várnék tőle túl nagy baleseti statisztika javulást.
-
Somatom
veterán
Pont azt magyarázom, hogy nem csak erre alkalmas a tachográf. Rutinellenőrzésre megállítottak. A tachográf szerint nem volt hibám. Csakhogy, az elmúlt fél órában volt, hogy 80 -nal mentem. Mivel abban az irányban, amerről jöttem, fél órányira nem volt autópálya, már rám is mérték a 108 Erzsit. Ehhez még GPS sem kellett nekik. Érted már? GPS adatokkal sehol sem mehetek a megengedett sebesség felett, mert utólag 28 napon belül rám mérhetik a büntit. Ez elég komoly visszatartó tényező. Én már csak tudom.
-
-
Ghoosty
őstag
"de mindez lényegtelen, mert ezek a tragacsok, de kifejezetten az önvezetés rész, ugyanúgy szoftverek, mint a w10 desktop. beállsz a szervizbe, a kocsi felmászik a szerviz wifijére (teslánál mobilinternetre) és letölti az aktuális frissítést."
Szerintem nem elválasztható egymástól a hardvare és a szoftver ebben az esetben. Hasraütéses példa: a te kocsidban a szenzor 15cm-es pontosságú, mert amire szánták, arra elég, az önvezetőben meg mondjuk 1cm-es. Hiába oldódik meg a probléma pontosabb számolással, szoftveres oldalon, ha a hardvered nem tud adatot szolgáltatni hozzá, vagy csak simán nagyobb proci is kéne hozzá, hogy kiszámolja amit ki kell időben.
-
Ghoosty
őstag
Kamionoknál nyomják a sofőröket, hogy túlhajtsák magukat. Szinte minden nap vezetnek 8 órát. Ha valaki nem hivatásos az évente pár alkalommal fog ennyit vezetni. Tehát nem a vezetéstől lesz fáradt.
Csak a vezetési fáradság csökkentésével lehet javítani a baleseti statisztikát. Viszont ahol nincs vagy elhanyagolható a vezetési fáradtság, ott nem fog javítani. -
Somatom
veterán
válasz
#06658560 #52 üzenetére
Ha ez lett volna a gond, akkor nem vezették volna be a tachográfot. Egyébként a relatív gyorshajtás a GPS adatok alapján ellenőrizhető. A piroson áthajtás csökkentéséhez sem kell önvezető rendszer. A németeknél egy pirosért símán rádmérnek 250 Erzsi büntit, plusz két hétre berántják a jogsidat. Már a halványsárgánál is beletaposok a fékbe. Az osztrákok rendszere még hasznosabb, mert a sárga előtt villogni kezd a zöld. Sokat segítene, ha nálunk is alkalmaznák.
-
bambano
titán
válasz
#06658560 #50 üzenetére
"Meg tudod mutatni, mennyi közös elem van a te Opeled L2 rendszerere és a Waymo vagy az Audi megoldása között?": persze.
például közös elem, hogy nem tudunk mesterséges intelligenciát csinálni, mert nincs hozzá hardver. SENKINEK sincs, nem csak az opelnek. de közös elem az is, hogy az útfelismerési algoritmus az mindenkinek útfelismerési algoritmus, nagyságrendi különbségek nincsenek.
jelenleg ezek az autók alapvető dolgokat sem tudnak olyan megbízhatósággal elvégezni, hogy emberéleteket bízzunk rájuk. legfeljebb azt tudod mondani, hogy amíg nem ölnek tömegesen embert, addig hagyod, hogy játszanak vele.
-
bambano
titán
"pl1: Túl drága lenne": nem zárom ki ezt az érvet, de alapvetően mi a drágább? rendes cuccot rakni az autóba, vagy pr-kodni, hogy nem is azért ment a hegynek a boeing és nemis azért van 400-500 halálos áldozat.
"Egy autó fejlesztése sok évig tart. Legutóbb 10 évet olvastam": egy autó fejlesztése max. akkor tart 10 évig, ha alapvető technológiai változásokat csinálnak benne. az átlagos modellciklus hat év, félúton frissítéssel. az enyém nem öreg.
"hogy 2009-es technológia lehet benne a legfrissebb": de az önvezető részt nem az autóval együtt fejlesztették, azt egyben vették valahonnan. tehát az önvezető hardver más fejlesztési ciklusú, mint az autó, sokkal régebben is fejleszthették, mint magát az autót.de mindez lényegtelen, mert ezek a tragacsok, de kifejezetten az önvezetés rész, ugyanúgy szoftverek, mint a w10 desktop. beállsz a szervizbe, a kocsi felmászik a szerviz wifijére (teslánál mobilinternetre) és letölti az aktuális frissítést. tehát az, hogy milyen régen futtatták azt a végeselem algoritmust, amitől a kasztni úgy törik, ahogy, nem mérvadó arra nézve, hogy mi fut a kocsiban a számtalan számítógép egyikén.
-
#06658560
törölt tag
-
#06658560
törölt tag
Meg tudod mutatni, mennyi közös elem van a te Opeled L2 rendszerere és a Waymo vagy az Audi megoldása között? Meg tudod mutatni, mennyi fillérbaszás van a Waymo megoldásánál jelenleg, amivel a te szutyok Opeled telebaszták, hogy ne bukjanak rajta kurva nagyot, hanem csak kicsit?
#49 Ghoosty: A tíz év soknak hangzik, de kérdés honnan számoljuk a fejlesztést. Modellciklusok alapján nézve, vagy onnan, hogy az első vonalat meghúzza a betépett formatervező a tök üres monitorra, esetleg a nem programspecifikus komponensek fejlesztésétől indítva, a piac állapotának felmérésétől? Ugyanis az utóbbi az nagyon durván program kezdet előtti.Amikor fel kell mérni, hol lesznek a beszállítók fejlettségben az adott modell szériagyártása kezdetén, adott funkció addigra mennyibe fog kerülni stb. Ezek másfél, két és fél évvel a program kezdete előtt indulnak. Aztán témánál maradva az önvezetés hova számít? Majd az első megjelenő autó fejlesztésébe? Akkor ott simán számolhatunk majd jó tizenöt évvel is.
-
Ghoosty
őstag
"akkor miért nem azt tették bele az autóba?"
"1. létezik egy olyan l4-l5-ös önvezető rendszer, ami jó, és az abból levont tapasztalatokat nem alkalmazzák sehol máshol"Nem akarok állást foglalni, ezért értsd ezeket feltételes módban. De létezhet más válasz is. pl1: Túl drága lenne. pl2: Egy autó fejlesztése sok évig tart. Legutóbb 10 évet olvastam. Ezt kicsit sokallom, de olyan 6-7 év biztosan megvan. Ezt úgy kell érteni, hogy a kocsikban legfiatalabb 6-7 éves technológia van. Nem tudom, hogy mikor jelent meg a modell amit vezetsz, de ha 3-4 éves megvan, akkor azt jelenti, hogy 2009-es technológia lehet benne a legfrissebb. A Waymo project 2009-ben indult még titkosan. Szóval az autó megtervezésekor nem létezett.
pl3. Az önvezető autók teljesen más szenzorokra támaszkodnak, mint a forgalomba lévő autók vezetéstámogató rendszerei, ezért hiába van meg a jó megoldás, nem kompatibilis a kettő. -
Somatom
veterán
Ez nem teória, hanem valóság. A GPS jelvesztés is egy hibaüzenet, amit nyilván figyelembe kell venni a szankcionáláskor. Meghibásodott tachográffal nem szabad tartósan közlekedni, szervízbe kell vinni. A tachográfillesztés kétévente esedékes, amit természetesen a tulaj fizet. De, szted ez a bonyolultabb, vagy egy önvezető rendszer? Azt nem lehet zavarni, nem kell rendszeresen ellenőrizni, karbantartani? Azt vajon ki fizeti? Szted egy önvezető rendszer karbantartása a drágább, vagy egy tachográfé?
-
Narxis
nagyúr
Ti nem fejtegettek hanem temetitek az egész technológiát holott még be sincs vezetve. Az nem önvezetés, hogy bizonyos feltételek esetén tudja magát valameddig vezetni az autó. Önvezető technológia az lesz amikor A-ból B-be bármilyen emberi segítség nélkül eljut a jármű. Ez még nincs de biztos, hogy nem mondanak le róla a cégek csak azért mert lehet, hogy ez vagy az fog történni. Bevállalják és folyamatosan fejlesztik mert óriási költségeket takaríthatnak meg rajta ha egyszer működni fog. Jelenleg a fejlesztés nagyon korai fázisában vagyunk, biztos vagyok benne, hogy az itt felemlegetett problémák nem csak nektek jutott eszetekbe.
-
weiss
addikt
OK, rögzíti, hogy 140-nel mentem. És? Honnan tudja, hogy nem Ausztriában voltam? GPS? Zavarható. Jön Putyin, aztán 3 km-rel odébb vagyok. Párhuzamosan futó utak szintén kérdésesek meg egyébként is, tachográf pontos? Ki fizetné az évenkénti bevizsgálását minden személyautóban?
-
bambano
titán
"Tehát az, hogy létezik egy olcsó, gagyi rendszer, az egyben bizonyítéka annak, hogy nem létezhet drágán kifejlesztett és implementált jó rendszer?": tehát létezik egy jól implementált l2-es önvezető rendszer? akkor miért nem azt tették bele az autóba?
szerinted mi a valószínűbb:
1. létezik egy olyan l4-l5-ös önvezető rendszer, ami jó, és az abból levont tapasztalatokat nem alkalmazzák sehol máshol
2. az l2 rendszer implementálásakor tapasztalható elvi problémákat nemcsak az l2-ben nem tudták megoldani, de az l4-l5-ben sem.maradjunk annyiban, hogy a második a valószínű. az l2 bénasága azt mutatja, hogy alapvető problémák vannak az önvezetés felé vezető úton, amiket még nem oldottak meg.
"Azt hiszem, mára ennyi elég is volt belőled.": ennek örülök. ha kérhetem, tedd tartóssá.
-
Somatom
veterán
válasz
#06658560 #41 üzenetére
Ez már egy érdekesebb kérdés. Németországban országúton kamionnal 60Km/h a megengedett. Ha én ezt betartom, az még a német személyautósoknál is kiveri a biztosítékot, mert ők 100 -zal mehetnének, ha nem tartanám fel őket. Az a minimum, hogy dudálnak. Ez még nem baj, mert egy kamionost nem nagyon érdekli a mögötte feltorlódó személyautósok nyomora. A rosszabb az, hogy olyan előzéseket is bevállalnak, amiket nem lenne szabad. Ez veszélyes. Márpedig egy robotkamion tuti, hogy nem fog 60 -nál többel menni.
-
dabadab
titán
"hiába trollkodsz"
Tehát itt vagy te, aki nyilvánvalóan hazudik azzal, hogy a level2 Opeljét önvezetőnek hívja és azt állítja, hogy ez képviseli az önvezetés technológiájának jelenlegi szintjét (nem pl. a Waymo level 4-es cuccai) és amikor erre felhívom a figyelmedet, akkor én leszek a troll.
"ha egy ilyen, a teljes önvezetéshez képest relatíve alacsony funkcionalitást sem tudnak rendesen elkészíteni"
Tehát az, hogy létezik egy olcsó, gagyi rendszer, az egyben bizonyítéka annak, hogy nem létezhet drágán kifejlesztett és implementált jó rendszer?
Bámulatos logika!
Azt hiszem, mára ennyi elég is volt belőled.
-
bambano
titán
hiába trollkodsz, akkor is az a vége, hogy te a fotelből szerzed az infóid és szóhasználaton tudsz max. vitatkozni, én meg lemegyek a ház elé a parkolóba, beülök, nyomom a gázt és látom, hogy az ipar hol tart azzal a bárminek hívom, de benne van az autóban.
és legyél teljesen biztos, ha egy ilyen, a teljes önvezetéshez képest relatíve alacsony funkcionalitást sem tudnak rendesen elkészíteni, akkor az önvezetés az még nagyon távol van.
-
dabadab
titán
"két példa (nem ezeket láttam korábban, de mindegy):
[link] [link]"Mindkettő annyit állít, hogy nincs elég adat ahhoz, hogy bármi értelmeset lehessen mondani.
"hivatalosan l2 önvezető autó"
Ilyen nincs. Level 3-tól van önvezetés, olyan meg nincs az Opeledben, bár lehet, hogy ezt az általad olvasott marketinganyagokban nem hangsúlyozták ki.
-
Sinesol
veterán
Sajnos túl meleg van, hogy tovább olvasgassak linkeket, csak felületesen átfutottam.
-
bambano
titán
két példa (nem ezeket láttam korábban, de mindegy):
[link] [link]tekintve, hogy a saját autóm hivatalosan l2 önvezető autó, így első kézből van infóm 21 ezer kilométernyi l2 önvezetésről. ebből pontosabban extrapolálhatok egy l3-l5 önvezető autó szintjére, mint te az általad olvasott marketing anyagokból. maradjunk annyiban, hogy te kibic vagy az önvezetés terén.
-
Somatom
veterán
válasz
#06658560 #32 üzenetére
A kamionosok tiltott túlmunkáit, túlvezetéseit drasztikusan csökkentette. Továbbá, 28 napra visszamenőleg vagyunk büntethetőek a rögzített szabálysértésekért. Ezt most tovább szigorítják. Idéntől már csak olyan új tachográfot lehet üzembe helyezni, ami GPS adatokat is rögzít és online ellenőrizhető. Tehát, a rendőrnek nem kell megállítania az ellenőrzéshez. Mögém jön, követ és közben lekéri a tachográfom adatait. Ha 28 napon belül szabálytalan voltam, akkor bukta. Eddig csak az abszolút gyorshajtásnak maradt nyoma (1 percet meghaladóan 90Km/h fölött), a helyieket csak megállításos ellenőrzéssel tudták büntetni (fizettem is már így 108 Eurót). GPS koordinátákkal bárhol elkövetett gyorshajtásért büntethetnek 28 napra visszamenőleg. Ha egy autó elhalad egy VEDA kapu alatt, akkor a kapu lekérdezheti az elmúlt 28 nap bejegyzéseit. Ettől alaposan megcsappanna a szabálytalankodási kedv.
-
Sinesol
veterán
(#26) dabadab
"Igen, én is tökre remélem, hogy beszüntetik ezt az önvezetős marhaságot, hiszen soha nem lesz teljesen megbízható."
Szerintem ez elmondható az emberi sofőrökről is, sohasem lesznek teljesen megbizhatóak, előbb utóbb mindegyik balesetet okoz.
-
dabadab
titán
"majd megkeresed."
Akkor ezt nyugodtan vehetjük úgy, hogy füllentettél.
"még mindig annál a bohózatnál tartasz, hogy a fotelből jobban el tudod dönteni, mint más az utakon?"
Tekintve, hogy civilként legfeljebb a Waymo phoenixi Early Rider programjában résztvevőként utazhattál volna ténylegesen önvezető autóban (és annak meg nem vagy része), ezért te biztosan nem tudsz első kézből származó tapasztalattal érvelni.
-
bambano
titán
majd megkeresed.
"Még mindig annál a bohózatnál tartasz, hogy az Opelod max level 2-es képességeit próbálod meg önvezetésnek beállítani?": még mindig annál a bohózatnál tartasz, hogy a fotelből jobban el tudod dönteni, mint más az utakon?más topicokban elő szokott kerülni a fotelfizikus kifejezés. feltételezem, a kifejezést tudod adoptálni erre a konkrét kérdésre.
-
dabadab
titán
"olyan hír is volt, hogy az önvezető autók valós baleseti statisztikája rosszabb, mint az emberi..."
Linkeld nyugodtan, legfeljebb kiderül, hogy baromira nem igaz az állításod.
"másrészt továbbra is úgy gondolom, hogy ha nekem lehetőségem van valamiről első kézből infót szerezni, az elsőbbséget élvez a véleményalkotásomban a hírekkel szemben."
Még mindig annál a bohózatnál tartasz, hogy az Opelod max level 2-es képességeit próbálod meg önvezetésnek beállítani?
-
bambano
titán
-
dabadab
titán
"a napokban volt hír, hogy drónról vetített fake sebességkorlátozás táblát bekajált az önvezető rendszer."
Igen, én is tökre remélem, hogy beszüntetik ezt az önvezetős marhaságot, hiszen soha nem lesz teljesen megbízható.
"2-3 hete meg arról volt hír a totálkáron, hogy az okos önvezető autó betolta a satuféket, ezért csattantak mögötte..."
Mondom én, teljesen nyilvánvalóan az önvezető autó hibája, ha mások nem tartanak elegendő követési távolságot
(Egyébként így látatlanban fogadni mernék, hogy a hír nem önvezető autóról szól.)
És akkor most következzenek egyéb híreink:
[link]
[link]
[link]
[link]
[link]
[link]
[link] -
bambano
titán
a napokban volt hír, hogy drónról vetített fake sebességkorlátozás táblát bekajált az önvezető rendszer.
úgyhogy szerintem a következő fontos mérföldkőnek annak kellene lenni, hogy leállítják a fejlesztéseket és az összes eddigi cuccot kihajítják a fenébe.
szerk: 2-3 hete meg arról volt hír a totálkáron, hogy az okos önvezető autó betolta a satuféket, ezért csattantak mögötte...
-
Hintalow
senior tag
Hajrá, én már várom!
-
Ghoosty
őstag
"Nem egy 3-5 hónapos gyorstalpaló után vezetsz repülőt, meg azért nem mindenki alkalmas repülőt vezetni, míg az autóvezetés majdnem alanyi jog..."
Csak egy jogszabály módosítás és máris sokkal szigorúbb a jogosítvány megszerzése. Onnantól, hogy van alternatíva, máris nem jogos az esetleges sírás ez miatt. Ha nem vagy elég jó, akkor te csak önvezetővel mehetsz. Aki meg szeret vezetni, az meg kénytelen lesz jobban vigyázni a jogsijára, mert könnyebben elveszítheti.
-
csongi
veterán
Van kavarodas a rendszer korul az biztos .
Sajnos ha mar tavolsag tarto van a jarmuben, egybol onvezetore gondolnak az emberek.
Ez a tavolasag tarto, meg elozes segito, meg tokom tudja milyen rendszer segedek, sokat valoban nem ernek. :).
Kellemtlen es bizalmatlansagot gerjeszt . Mozgatja a kormanyt, fekez, meg ilyenek. A parkolas meg talan hagyjan. Az amugy sem megy a vezetoknek.
En is kikapcsoltam az osszeset. Egyedol az automata tavolsagi fenyt nem lehetett. Az is pazar szar volt, mert mindenki azt hitte discoba keszulok, es en leszek a strodoszkop lampa. Jomagam meg epilepszias rohamot kaptam.
Ettol nem volt onvezeto. 4 es 5 os szinten mar igen erdekes lesz.A biztonsag egy dolog, majd a jogi oldal lesz egy masik dolog.
Abban meg senkinek ne legye ketsege, hogy jelentos uzemanyag csokkenessel jar, ha mukodik a rendszer
Bar ezek mar csak elektromos gepekbe fognak leginkabb megjelenni.
De rendszerszinten, jelentos menetido csokkenes es energia sporolas lehet a vegerdmenye. Persze fugg attol, hogy a rendszer fenntartasahoz felhasznalt energia, milyen aranyba lesz azzal ha nem lenne.Monguz:
A repules is ebbe az iranyba halad. Ott jelenleg a tavolsagi iranyitas a mervado. Mivel az emberi dontest meg nem veszik ki.
Hadipar.
De a felszallas es a leszallason kivul erdemben egy automatizalt rendszer is kepes repulni.
A mai vadaszgepekben lassan a pilota csak donteshozo. :). -
gilfoyle
őstag
Azért a repülés kicsit más... Nem egy 3-5 hónapos gyorstalpaló után vezetsz repülőt, meg azért nem mindenki alkalmas repülőt vezetni, míg az autóvezetés majdnem alanyi jog...
A szabályozás és a kontroll is némileg bonyolultabb a repülésben.
Az viszont igaz, h nem mostanában lesz ebből egy elterjedt közlekedési forma. -
-
strogov
senior tag
válasz
Bluesummers #15 üzenetére
Ez nem egy sávkövető rendszer hanem önvezető. Többet és jobban lát mint egy ember, és fel van készítve terelésre, vagy úthibára ... sőt föld útra is. Nincs szüksége sávra, és baromi sokáig elvan aktív gps nélkül is.
Sávkövetéssel egy merci is hazatalál még magyarországon is. Ez nem a jövő hanem a múlt. -
Somatom
veterán
A valós kockázat fejtegetése nem károgás. Ha már a repülést említetted. Elméletileg kiforrott folyamatokról van szó. De, ott a Boeing, vagy tavaly a Heatrow esete. Azon lehet vitatkozni, hogy világviszonylatú közlekedésben ezek mennyire voltak súlyos incidensek. Ezek még csak a gondatlanságból fakadó példák. Mi a helyzet a szándékossággal? 2001 -ben láthattuk, hogy mit tud okozni négy repülőgép. De, még ez is csak lokális probléma volt. 100, megfelelő pozíciókban leállított önvezető kamion gyakorlatilag Magyarország teljes közúti közlekedését blokkolni tudná. Ezzel leállna a közúti áruszállítás is. Csak a Waberer`s -nek 4000 kamionja van. Ez óriási fenyegetettség és hatalmas pénzkereseti lehetőség bűnözőknek. Még a Nasa adataihoz is hozzá lehetett férni egy Raspberry -vel. Snowden, USA határőrség, stb. Ne legyünk már annyira naívak, hogy azt feltételezzük, hogy ez a rendszer majd biztonságos, feltörhetetlen lesz! A fejlesztő cégek, autógyártók itt is versenyben vannak egymással. Azonos képességűnek hirdetett termékek közül a vásárló melyiket fogja választani? Nyilván az olcsóbbat. De, hogyan tud olcsóbb lenni az egyik, mint a másik? Gyengébb minőségű alkatrészek, szoftveres simlik, stb. A jelenlegi típusoknál is ez a tendencia. Az önvezetőknél mitől lenne másképp?
-
#06658560
törölt tag
válasz
Bluesummers #15 üzenetére
Erre van eset, úgy hívják, útépítés. És már kezelik ezeket is.
-
Kérlek az egész mondanivalómat vedd alapul, ne csak azt a kiragadott részt.
Továbbá én kérdeztem valamit, erre kapok vissza több másik kérdést. Válaszra voltam kíváncsi és nem további kérdésekre.Én csak és kizárólag abban az esetben értettem, hogy inkább álljon meg, amikor nem egyértelmű a felfestett útvonal (szándékosan este valaki felfestett egy "új" pályát, ami mondjuk pont a szakadékba vinné a kocsi) + GPS adatok alapján, hogyan kellene mennie. (helyzet: szabotázs a közúron).
Szerintem inkább álljon meg a teherautó, minthogy levezessen engem a szakadékba.Havas úton be sem kapcsolnám, ez egyértelmű. Ki lenne olyan bátor, hogy bekapcsolná? Nem is tanácsos szerintem.
Kétszer ültem Teslában 2 évvel ezelőtt, vezette saját magát szépen, de autópályán mentünk, szép időben, nagyon jó útviszonyok közepette.
-
Narxis
nagyúr
Elképesztően idegesítő ez a sok károgó minden egyes önvezető autós hírnél. Gyerekek. A repülés sem így indult, hogy azonnal robotpilótás repülők repkedtek az égben a jó Isten áldjon már meg titeket!
Sőt a mai napig kibuknak emberéleteket követelő hibák pedig mióta repked az emberiség? Na ugye. Egyszer el fogunk jutni arra a szintre, hogy működni fog a dolog, ez nem lehet vita tárgya, maximum azon lehet vitatkozni, hogy a mai 20-as, 30-as autóvezetésből, kamionvezetésből élők nyugdíjba tudnak-e menni ebből a szakmából de ezen meg hülyeség vitatkozni.
-
Somatom
veterán
válasz
Bluesummers #11 üzenetére
"inkább megáll / beavatkozást kér"
Na, az is gyönyörű lenne. Egy behavazott úton eltűnnek a sávok. Jó esetben marad egy nyom, azon kell menni, letérni nem tanácsos. Hol áll meg? Milyen infrastruktúrán kér beavatkozást? Ugye, nem mobilneten, mert akkor rügyezni fognak a fák, mire megkapja a beavatkozást.
-
Hóesésnél a kamerarendszer csak pislog, hogy mi merre, ahogy írod.
Mi van akkor, ha valaki egyik éjjel szándékosan átfesti az aszfaltot, a fehér vezetőcsíkok a semmibe vezetnek? Simán letérnek a betonútról, vagy korábbi GPS adatok alapján ahány járgány arra ment, figyelembeveszi azt, s inkább megáll / beavatkozást kér? -
Tigerclaw
nagyúr
Szerintem a Waymo(Google) az első magasan. Azt viszont nem tudom, hogy a Waymo profitorientált cég-e, illetve ha igen, akkor mikor és milyen módon akarnak majd a tudásukból profitot csinálni. Saját autóban, vagy szolgáltatásban gondolkodnak, vagy licencelni akarják a kifejlesztett technológiát? Az utóbbinak nem biztos hogy sok értelme lenne, tekintve hogy szinte minden autógyártó saját megoldást fejleszt.
A Tesla esetén azt tartom egyedinek, hogy ők autónak és nem ufónak kinéző járművekből akarnak önvezetőt faragni, vagyis nem használhatnak extrém méretű és számú szenzorokat.
-
Yoshida
aktív tag
hát, én is kíváncsi lennék erre, pláne hogy Elon szerint "hülye" aki LIDAR-ral fejleszt.
A Tesla tavaszi bemutatójában volt egy 5 másodperces videó, amit a kocsi vett fel (persze az összes kamerájával, tehát több videó készül), és kb. összerakták 3d-ben az utcát, házakkal, autókkal. Meg ugye vittek is már egy adag embert a környékükön teljesen önvezető módban. (ez alapján tényleg megkérdőjelezhető a LIDAR)
Az biztos, hogy az autopilot 3-mal amivel március óta minden Teslát felszerelnek -ha megrendeled-, nekik van legjobb autóba szerelt hardware. -
Somatom
veterán
Senkié. Számunkra valós élethelyzetben még egyik sem bizonyított. Én nagyon szkeptikus vagyok ezekkel kapcsolatban. A kamionokban nagyon erőltetik ezeket a vezetést segítő rendszereket. Pl. tavaly óta már a távolságtkövető automatika is kötelező. Vezettem már 2018 -as Volvot, MAN -t és DAF -ot. Már egy közepes hóesésnél is vakká válik bennük az összes szenzor, a figyelmeztetésektől besárgul az egész műszerfal és az asszisztencia kb. egy IFA szintjére esik vissza. Mi lenne, ha nem ülnék ott?
-
daninet
veterán
Egyébként kié most a legjobb önvezető rendszer?
Google csinálja már sok éve viszont Tesla brutális adathalmazt szedett össze a shadow módban futó rendszerekkel. -
Ghoosty
őstag
Alapvetően egyetértek vele, annyi kitétellel, hogy nem feltétlenül kell nulláról kezdeniük, meg éveket tesztelni, hanem a korábbi tapasztalatok alapján elkészített szigorúbb teszteknek kéne megfelelni. Persze azért kell valamennyi minimális tesztelési időszak is, de nem sok-sok év.
-
Tigerclaw
nagyúr
Lehet hogy félreértem, de nem úgy lenne a logikus, hogy csak azok a cégek kapják meg ezeket a jogokat, akik már teljesítették a korábbi követelményeket? Arra gondolok, hogy van pár cég, akik már vagy 5 éve róják az utakat és biztonsági sofőrrel már teljesítettek X millió kilométert balesetmentesen?
Ennek is olyannak kellene lennie, mint pl. a gyógyszergyártásnak, vagyis csak akkor következik a következő fázis, ha már teljesítették a kötelezőt előtte. Ergó hiába jönnek az újabb és újabb startupok, vagy akár multicégek, nekik is a nulláról kell kezdeni és ebben az esetben beletenni sok-sok évet mire kiengedik őket a forgalomba sofőrrel, aztán újabb éveket mire mehetnek sofőr nélkül és persze ha új autótipus jön a képbe, akkor arra szintén külön végig kell játszani egy komolyabb tesztet.
-
gilfoyle
őstag
Kettős érzelmek vannak bennem, egyrészt várom, hogy elterjedjen, másrészt tartok is tőle.
Mondjuk idehaza az úthálózat sem megfelelő ehhez, úgyhogy nem valószínű, h az én életemben ebből lesz valami itthon.Azért ez után a cikk után az alatta lévő előzmények rovat "Az önvezető járművek magyar fejlesztése az amerikaival egyenértékű" címe erősen röhögséges...
Új hozzászólás Aktív témák
- Arcam AVR550 Dirac Live
- Dell Precision 7680 Eco FHD+ / 13600HX 14C / 16G D5 / 1TB G4 / WS tervező
- ! Dell Precision 7670 FHD+ / i9-12950HX 16C / 64G D5 / 1TB G4 / Quadro RTX A4500 16GB Pro tervező
- Igazán erős Gamer gép!
- ! Dell Precision 7770 i9-12950HX 16C / 64G D5 / 1TB G4 / Quadro RTX A5500 16GB Pro tervező BOX