Hirdetés

Új hozzászólás Aktív témák

  • csiga8

    senior tag

    Tán annyira nem off, néhány tapasztalatom osztanám meg.

    Találomra kiválasztott 4 db akku karbantartásáról, helyreállításáról, vagy annak próbájáról szólna.

    Az első egy ismeretlen gyártási évű, előéletű, márkájú, típusú nagyjából 70-75 Ah körüli normál akku. Állítólag nemrég még használatban volt egy rövidet járó autóban, de kicserélték új akkura, ő meg a garázsban pihent hónapok óta.

    Az első feltöltés után terhelő villáztam, nem tudta kitartani 15 mp-re a 100A-t. Újból feltöltve ( C/10, 7A-el merítve) 0,5 Ah kapacitás bírt kijönni belőle. A képen látszik, hogy a következőre már 2,6 Ah, majd 3,2, stb…. jött ki belőle. A 7,3 Ah ; 7.6 Ah ; 7,7 Ah-nál látszik, hogy nem akar tovább nőni a kapacitás. ( A Reszursz-1 öccsével a B31-5A-el volt töltve 2,5A-re állítva, 14,9-15V-ig)

    Töltő váltás. A G 8,5 az jelenti, hogy azt a Globállal töltöttem AGM módban 2A-el és egy éjszakát hagytam rajta egy izzót is. ( Izzós töltésnél 10A-re állítom, és egy közönséges 12V/21W izzót használok) Egymás után kétszer is 8,5A, tehát nincs kapacitás növekedés. No, akkor vegyük elő a deszulfátort.
    A Forexes deszulfátort igyekeztem fél amper közelébe beállítani. Merítéskor 7,3 Ah jött ki az akkuból.

    Úgy néz ki itt a vége, jobb nem lesz, ezért a Reszursz-1-el ( kb 14,8-14,9 V) próbálkoztam sima töltéssel, de a kapacitás tovább csökkent. ( 6,8 Ah ; 5,8 Ah)
    Mivel ( anyagi) kárt ne tudok tenni benne, ismét deszulfátoros töltés kétszer 7,2Ah, majd utána 6,5Ah jött ki az akkuból.

    Vissza a Globál töltőhöz. ( 2A) Először 5,7 Ah. majd 7.3 Ah lett, de itt már csepptöltőn is tartottam. Aztán 6,1 Ah végül 7,6 Ah lett. A Globálos izzós töltés után a terhelő villán leadta 2*15 mp-ig a 250-260A-t . A végére sem lett jobb. Utólag visszanézve akkor jártam volna a legjobban, ha az izzós terheléses töltés után abbahagyom a töltés-merítést.

    A következő egy 1,5 éves 44 Ah-s ( 400A (EN) ) Bosch S3-as. Egy benzines Skoda Fábiában használták rövid távokon járva. ( 4-5 km) A boltba elmentek az autóval, a bolt előtt már nem indult.

    Feltöltöm ( B31-5A, 2,5A) és kb 100A-t ad le ez is, de nem bírja a 15 mp-et végig. Ismét feltöltöm és 5,4 Ah-t adott le, aztán 6,9 Ah; 7,2Ah; 8,2Ah ; 8,7Ah; 8,9 Ah lett sorban.
    Ezután jött a Globál töltő izzóval. Hirtelen ugrott 13,2 Ah-ra a kapacitás, de hiába a többi próbálkozás, megállt 13,4 Ah, majd 13,5 Ah-nál.

    Próbáljuk meg ennél is a deszulfátort. Itt is azt a fél ampert próbáltam beállítani, kezelés után 12.69 Ah lett, majd a Globál töltővel (2A) töltve 13,53 Ah lett. Volt még egy-két próbálkozásom, de a számok nem változtak. Ha megnézem, itt is elég lett volna megállni az izzós töltés után, azután is tudta a 3*15mp-ig a 150A-t, meg a végén se lett jobb.

    Ez a Gigavatt 44 Ah-s akku már rég járt nálam, nem is jegyzeteltem végig, de nagyjából emlékszem.
    24 Ah lett először, ( tán 130A indítót tudott) aztán 26 Ah lett kétszer. Utána jött a Globálos izzós módszer, ott 30,5 Ah lett kétszer. ( itt olyan 160A indító áramot tudott)

    Deszulfátor után 27,8 Ah, majd a töltés-.merítések után sem lett jobb 24 Ah-nál és az indító árama sem nőtt 160A-nál többre.

    A végén egy szintén 1,5 éves Banner 74 Ah 680A (EN) akkuról írnék. Egy 1.9 TDI Seat Alhambrába van, napi szinten használva hosszút ( 30-40 km) és rövidet ( sulijárat, 2-3 km) vegyesen.

    A terhelő villán 10,2V-ig engedve a 250A-t simán kitartotta töltés után. Az első mérésre 44 Ah kapacitást mértem ( Reszursz-1el töltve 4A-rel), majd 49 Ah, és 50 Ah lett.
    Ezután a már jól bevált Globál izzós terheléssel 52,5Ah lett és 630A (EN), a villán a 320 A-t vígan kitartotta.

    Nosza, jöjjön a deszulfátor. Picivel 2,5A alá tekertem., így lett 43,5 Ah és 655A ( EN), a villán a 330A-t simán kitartotta 10,2V-on. A kapacitásvesztés miatt kettő alkalommal Globállal töltöttem, de visszaesett 35 Ah-ra a kapacitás. Kezdtem aggódni, hogy hazavágtam a deszulfátorral….
    Minden mindegy alapon egy nem egész 2A-re állított szulfátalanítás után 35Ah és 675A ( EN) lett az eredmény.

    Globállal (2A) töltve 43,1Ah és 645 A ( EN) lett először, majd 44,3Ah és 680 A(EN) lett az eredmény, de itt csepptöltőn is tartottam egy éjszakát. A 340A-t simán kitartja nem 10,2, hanem 10,4V-on, de a kapacitása épp csak annyi, mint az elején.

    Igazából azt nem értem, hogy a deszulfátor használata után miért nincs kapacitás növekedés.
    Másrészt tapasztalati úton kijött az az eredmény, hogy az Orosz tirisztoros töltőkkel karbantartott akkuk kapacitása egy ideig nő, valamint a folyamat végén az izzós Globálos töltés után már nem sok értelme van tovább erőlködni.
    A savszinteket ( általában) ellenőrizve a pozitív sarunál lévőben fogy a legtöbb víz, a mellette lévőben és a negatív sarunál lévőben kevesebb, a többiben elhanyagolható.

    Kíváncsiságképp kínai oszcilloszkóppal néztem a töltők milyen frekvencián és „tüskékkel” töltenek.

    Deszulfáror. kb 0,5A ; 2A; 4A; 5A

    Global 2A; 10A

    Reszursz-1 2A; 4A

    Optimate6

    Akkukraft ( érzékenységet lejjebb kellett állítani, hogy ne csak egy egyenes vonal legyen)

    AutoXS

    Ultimate speed

    Yaso csepptöltő

    Nem vagyok elektromos szakember, laikusként igyekeztem a - szerintem - lényeget kiemelni.

Új hozzászólás Aktív témák