Hirdetés

2024. május 8., szerda

Gyorskeresés

Téma összefoglaló

Téma összefoglaló

  • Utoljára frissítve: 2024-04-28 17:34:49

LOGOUT.hu

Hobby rádiós topik, téma összefoglaló!

Elsőként köszöntünk minden ide látogató, a rádiózás bármely formája után érdeklődő olvasót, fórumtársat! Alább próbálunk majd egybegyűjteni minél több hasznos információt, tudásanyagot, ami a közösség hasznára lehet.

Politika mentesen!!!

Frekvencialisták:

Hasonló listák után kutakodva az interneten, sokszor futunk bele olyanba, hogy a talált adatok elavultak, több elemük már rég nem is aktuális. Lásd pl. sok online táblázatban még ma is szerepelnek a rendőrség, tűzoltóság, és a mentők által egykor használt frekvenciák, pedig mint tudott, jó pár éve már mind a TETRA rendszert használják. Ennek okán első körben a PH!-s fórumozók tapasztalatait összedobva, készítettünk egy aktuális listát a jelenleg szabadon hallgatható frekvenciákról. A megadott adatok a táblázatban jelzett helyen és időpontban tesztelve lettek. Ha tudomásod van olyan aktív, működő frekvenciáról ami nem szerepel a táblázatban, vagy akár elavulásról, azt jelezd kérlek a topikban, és frissítjük vele a listát.

Elsőként akkor kezdjük a légiforgalmi célú frekvenciatartománnyal. Bővebb listákat az itthon használatos frekvenciákról az alábbi néhány linkeken találsz, az alatta lévő táblázatban pedig megpróbáltuk összegyűjteni az aktívabb csatornákat, amiken jó eséllyel gyakrabban van élet.

Légi forgalmi célú frekvenciajegyzék
Új frekvencia kiosztás a repülési sávon
hungarocontrol.hu

A repsávos táblázatban feltüntetett vételi helyek azt jelzik, hogy adott területen nagyobb eséllyel hallható együttesen mind a légiforgalmi irányítás, mind pedig a repülőgép rádióforgalmazása. Az ezektől eltérő területeken már valószínűleg csak egyoldalú lesz a hallható kommunikáció, mivel a magasabban lévő repülőgép rádiója távolabb is fogható, szemben az irányító adásával, ami a földfelszínen csak erősen behatárolt területen érhető el.

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
AirBand / repsáv (118-136MHz)
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Frekvencia | Felhasználó neve | Vétel helye
(MHz) | |
- - - - - - + - - - - - - - - - - - + - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
118.100 | FERIHEGY TORONY | Ferihegy néhány km-es környéke
119.350 | ÉSZAK TÁJÉKOZTATÓ | Budapest + az északi-közép országrész
120.375 | BUDAPEST ACC | Budapest
122.975 | BUDAPEST APPROACH | Budapest + néhány 10km-es környéke
125.500 | NYUGAT TÁJÉKOZTATÓ | A Dunától nyugatra
127.105 | BUDAPEST ACC | Budapest
127.405 | BUDAPEST VOLMET | Ferihegy néhány km-es környéke
128.105 | BUDAPEST ACC | Budapest
128.955 | BUDAPEST ACC | Budapest
132.055 | BUDAPEST ACC | Budapest
132.790 | BUDAPEST ACC | Budapest
133.000 | KELET TÁJÉKOZTATÓ | A Dunától keletre
133.200 | BUDAPEST ACC | Budapest
135.205 | BUDAPEST ACC | Budapest
135.555 | BUDAPEST ACC | Budapest

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
VHF sáv (136-174MHz)
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Frekvencia | Felhasználó neve | Vétel helye | Vétel
(MHz) | | | időpontja
- - - - - - + - - - - - - - - - - - - - - + - - - - - - - - + - - - - - - -
152.25625 | TAXI | Budapest IV. | 2020.01.13.
152.31875 | ??? | Budapest IV. | 2020.01.13.
160.01875 | ??? | Budapest IV. | 2020.01.13.
160.65000 | FKF | Budapest IV. | 2020.01.13.
160.65625 | FKF | Budapest IV. | Budapest IV. | 2020.01.13.
161.70000 | Hajózási infó csatorna | Budapest IV. | 2020.01.13.
162.24375 | CITY TAXI | Budapest IV. | 2020.01.13.
162.25625 | TAXI | Budapest IV. | 2020.01.13.
162.29375 | TELE 5 TAXI | Budapest IV. | 2020.01.13.
162.30625 | TAXI | Budapest IV. | 2020.01.13.
163.03125 | TAXI (beszélgetős csatorna) | Budapest IV. | 2020.01.13.
163.41875 | 6x4 TAXI | Szolnok | 2020.01.13.
163.46875 | TAXI | Budapest IV. | 2020.01.13.
163.78125 | 6x3 TAXI | Szolnok | 2020.01.13.
164.04375 | TAXI | Budapest IV. | 2020.01.13.
164.05625 | TAXI | Budapest IV. | 2020.01.13.
164.10625 | TAXI | Budapest IV. | 2020.01.13.
164.30625 | TAXI | Budapest IV. | 2020.01.13.
164.31875 | TAXI | Budapest IV. | 2020.01.13.
164.40625 | TAXI | Budapest IV. | 2020.01.13.
164.46875 | TAXI | Budapest IV. | 2020.01.13.
164.66875 | FŐTAXI | Budapest IV. | 2020.01.13.
164.86875 | TAXI | Budapest IV. | 2020.01.13.
164.88125 | TAXI | Budapest XIII. | 2020.01.15.
164.90625 | TAXI | Szeged | 2020.01.13.

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
UHF sáv (300MHz-től felfelé)
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Frekvencia | Felhasználó neve | Vétel helye | Vétel
(MHz) | | | időpontja
- - - - - - + - - - - - - - - - - - - - - + - - - - - - - - + - - - - - - -
446.00625 | PMR 01 | |
446.01875 | PMR 02 | |
446.03125 | PMR 03 | |
446.04375 | PMR 04 | |
446.05625 | PMR 05 | |
446.06875 | PMR 06 | |
446.08125 | PMR 07 | |
446.09375 | PMR 08 | |
446.10625 | PMR 09 | |
446.11875 | PMR 10 | |
446.13125 | PMR 11 | |
446.14375 | PMR 12 | |
446.15625 | PMR 13 | |
446.16875 | PMR 14 | |
446.18125 | PMR 15 | |
446.19375 | PMR 16 | |

Amplitúdó-moduláció:

(AM, impulzusamplitúdó-moduláció, Pulse Amplitude Modulation, PAM) A moduláció azon fajtája, amely az átviteli közegben terjedni képes vivőhullám amplitúdóját változtatja az átviendő jel pillanatnyi értékétől függően. A vétel helyén a vett jel úgynevezett burkoló görbéjét kiszűrve visszanyerjük az átvitt jelet (demoduláció). Ez a legegyszerűbb moduláció-típus, jellemző alkalmazási területei a hosszú-, közép- és rövidhullámú rádiózás, illetve a tv-képátvitel.

Frekvenciamoduláció:

(FM, impulzusfrekvencia-moduláció, Pulse Frequency Modulation, PFM) A hullámmozgás frekvenciájának szisztematikus változtatása az amplitúdó módosítása nélkül. A FM-s rádiózásban egy elektronikus jel a jelamplitúdóval arányosan modulálja a vivőhullám frekvenciáját. Az eredeti jel megfelelőjét előállító demoduláció a vevőkészülékben megy.

Egyoldalsávos moduláció (LSB-USB):

Ha a moduláló jel valamilyen hangforrásból (emberi beszéd, hangszer stb.) származik, akkor nem egyetlen szinuszjelből áll, hanem a hangfrekvenciás tartományba eső, különböző frekvenciájú és amplitudójú szinuszjelek összességéből. Ennek megfelelően a modulált jel spektruma sem csak három komponensből áll, hanem tartalmaz komponenseket a vivőfrekvencia és a moduláló jel valamennyi összetevőjének megfelelő összeg- és különbségi frekvencián. Így nem két oldalfrekvencia jelenik meg, hanem két (alsó és felső), oldalfrekvenciák sokaságából álló oldalsáv. Az alapsávi jel legkisebb frekvenciájú komponense (legnagyobb amplitúdója alapján felismerhető a modulált jel spektrumában is) mindkét oldalsávban a vivőhöz a legközelebb esik (a vivő és a legkisebb frekvencia összege ill. különbsége), így az alsó oldalsáv a felső tükörképe, mintegy „kifordulva” tartalmazza a moduláló jel spektrumát. A sávok „fekvését” sokszor a középső ábra szerinti módon jelzik: a kis moduláló frekvenciát kisebb, a nagyot nagyobb amplitúdóval ábrázolva, az alapsávi jel és a modulált jel oldalsávjai mint háromszögek jelennek meg. Az ábra alsó része az oldalsávok egy másik, szokásos ábrázolási módját mutatja. A bemutatott modulációs módot – utalva arra, hogy a modulált jel két oldalsávot tartalmaz – kétoldalsávos amplitúdómodulációnak (AM-DSB, DSB = Double Side Band) nevezik. Az alsó oldalsáv jele LSB (Lower Side Band), a felső oldalsávé USB (Upper Side Band).

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

Adásmódok, jelölésük és elnevezésük

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

Adásmód | Jelölés | Elnevezés
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Távíró | A1A | Morse CW
Hangzótávíró | A2A | Morse CW
AM Fónia | A3E | AM Fónia
UHF TV | C3F | TV
RTTY | F1A | Radio TeleType
RTTY CW | F2A | Radio TeleType CW
NBFM AFSK | F2D | Csomagrádió
FM Fónia | F3E | FM Fónia
Csomagrádió | G2D | Csomagrádió
NBFM Fónia | G3E | Keskenysávú FM
PSK31 | J2D | Adatrádió
SSB Fónia | J3E | SSB Fónia
Folyamatos vivő | N0N | Irányméréshez
Radar vivő | P0N | Radar Iránymérés

Rádió programozáshoz ajánlott szoftverek:
CHIRP
Scan125 Control Program Suite

Egyéb hasznos linkek:
Éteretika
Magyarországi VHF és UHF rádióamatőr átjátszók
APRS térkép
A 11 méteres CB sáv kiosztása
Rádióamatőr tananyag
Frekvencia kiosztás
Koch Morse Trainer
CTCSS körzetek.
Eljárási tájékoztató rádióamatőr vizsgáról.
egzumer vagy F4HWN firmware flashelése Quansheng UV-K5/K6/5R készülékekre:

Szükséged lesz hozzá a már ismert USB programozó kábelre, így most induljunk ki abból, hogy ez megvan, driver telepítve a gépre, tehát rendben működik. Itt jegyezném meg, hogy nekem az eddig mindenre is jó Midland kábelem ezzel a feladattal képtelen volt megbirkózni, szóval rendelnem kellett egy megbízható Baofeng kábelt Aliexpress-ről, amivel a visszajelzések alapján a többségnél hibátlanul ment minden, immár nekem is. Másik dolog ami kelleni fog, egy Chromium alapú böngésző, javasoltak a Chrome, Edge, vagy az Opera.
Ha mindez adott, akkor a rádiót kikapcsolt állapotban a programozó kábel segítségével kösd össze a számítógéppel! Ezután a PTT gombot nyomva tartva kapcsold be a rádiót, hogy a tetején lévő LED világítson, majd a böngészőben nyisd meg a webflash alkalmazást, egzumer esetében itt [link] , F4HWN esetében pedig itt [link] , és a PTT gomb nyomva tartása mellett indítsd el a flashelést! Ekkor még meg fogja kérdezni, hogy a kábel melyik COM portot használja, de javaslatot is tesz a megfelelő beállításra, majd megtörténik a flashelés. Normális esetben ez néhány másodperc alatt le is fut, de előfordulhat, hogy a folyamat megszakad, és ezután a rádió nem kapcsol be. Ekkor se ess pánikba, kezdd újra a műveletet, másodikra biztosan sikerrel jársz majd!
Ha kész, a rádión ajánlott csinálni egy gyári visszaállítást!
Az első FW módosítás előtt mentsük le a készülék konfigurációs beállításait, még akkor, amikor a gyári FW van a készüléken!

Copyright © 2000-2024 PROHARDVER Informatikai Kft.