A KTJ (a betűszó feloldva könnyű terepjáró jármű) egy 1990-es évek elején HM HTI által fejlesztett felderítő jármű volt. Acél csővázas, 2 literes Porsche boxer motor hajtotta szekér (Lada futómű-alkatrészekkel). Négy darab készült belőle a különféle hajtásképletek - összkerékhajtás, fronth., farh. - tesztelésére. Fejlesztésének célja egy költséghatékony (olcsó) felderítőjármű kifejlesztése, hadrendbe állítása, amely bizonyos feladatok alól kiváltotta volna a benzinzabáló UAZ-469B-t, illetve jó ideje meglévő katonai igényekhez - elsősorban felderítő, könnyűgyalogos és futár/hadtáp feladatok - egy gépjármű legyen.
Kiadták csapatpróbára, mindenkinek tetszett, "szép és jó" volt, némi módosítással "csapatszolgálatra alkalmas" titulust kapott, azonban az akkori HM, Für Lajos nem támogatta - nem adtak a gyártásra pénzt, azaz nem rendelték meg -, mondván "nincs páncélozva". Egy példány Kecelen a Pintér Művekben látható.
A tervezőcsapatot nem titkoltan az amerikai FAV/DPV inspirálta, amely azóta is köszöni, jól elvan az amerikai haderőben. Az 1994-es Haditechnika számokban volt róla egy cikksorozat.
Igazából azóta sem értem, miért nem került belföldi - netán külföldi - piacra, hiszen a szerzői jog, noha kikerült a HM-ből (három volt alkalmazott tervezte), az eszközök reprodukálhatóak lennének...
(lehet azóta is az a baj folyamatosan, hogy nincs páncélozva; ha gyártottuk volna, valszeg kevesebb Merci G-t vettünk volna 2008-tól horror áron... )
Ugyanígy járt több más, HTI által kifejlesztett eszköz, módosítás. Kész csoda, hogy a P-18M összejött.
Egy olyan haderőben, ahol az éves GDP 0,9%-át sem költik a katonai védelemre, ahol nincs megoldva a helikopteres, teherszállító repülőgépes, kézifegyveres, páncéloscsapatos, rakétalégvédelmes modernizáció, amik az elkövetkező 1-5 éven belül folyamatosan aktuális témák, ott nem lesz pénz 3-4 ilyen Komondor megrendelésénél többre. Ez is maximum csak azért lesz, hogy a nemzetközi piacon egyáltalában versenyképes lehessen (nem szoktak - nem tipikus - olyan eszközöket megvenni külföldön, amit a fejlesztő ország hadereje nem alkalmaz), illetve, lévén az Új Széchenyi Terv keretében kaptak a fejlesztésre pénzt, valamilyen módon majd vissza akarja az állam ezt kapni. Az az pár példány pedig nem tipikusan a rentábilis mennyiség. Nem mellesleg ma is van ilyen alakulata a MH-nek a MH 93. Petőfi S. vv. zlj. képében (lásd Kolontár, 2010 ősze), csupa korszerű BRDM-2 járművekkel (és BTR-80 VSF-el, ha van).
Egyébként nem rossz dolog ez a önkezű fegyverzetfejlesztés, csak "úgysem lesz belőle semmi".
A másik érdekesség a dologban, hogy az egyik, állami cégnek nem adok pénzt fejlesztésekre (HM Currus), a másiknak pedig igen (Respirátor ZRt.). Előbbi akkor minek van?
***
Gigakamu hozzáértés: A rózsaszín T–34-es és a magyar FUG A fotón egy rózsaszín ISZ-2...
[ Szerkesztve ]
Örülj ifjú ember a fiatalságodnak! (A prédikátor könyve)