Hirdetés

2024. április 25., csütörtök

Gyorskeresés

Hozzászólások

(#851) Van Der válasza PeppErKorN (#849) üzenetére


Van Der
csendes tag

:R

"A holnap egy másik világ" -F15Charlie

(#852) PeppErKorN


PeppErKorN
tag

Még egy adalék:

A Haditechnika ez évi 4. számában olvasható egy tanulmány Dr. Gyarmati Józseftől. A címe: Statisztikai analízis alkalmazása az optimális típusváltozat kiválasztására.
A lényege, hogy egy beszerzendő eszköz a hatályos jogszabály szerint (228/2004 sz. KR) nem vizsgálható előzetesen, el kell fogadni az ajánlattevők specifikációit. Ennek „tompítására” statisztikai módszerek alkalmazásával lehet előzetesen szelektálni az ajánlatok között, kiválasztani a legmegfelelőbbet.
Mivel nem mozgok ilyen körökben, villámcsapásként ért, hogy ma Magyarországon (NATO tagország, Európában helyezkedik el!) ennyire dilettáns módon lehet súlyos közpénzek sorsáról hosszú távú döntéseket hozni. Ennek fényében legalábbis „érdekes” lesz az eljövendő eszköz beszerzés.
Ezt persze tovább is lehet gondolni (a korrupciós „világranglistán” amúgy is a napokban csúsztunk vissza jó néhány helyet), de inkább nem szítom a kedélyeket.

--K--N--R--

(#853) Van Der válasza #65675776 (#844) üzenetére


Van Der
csendes tag

sg-n szokott "publikálni" az ambasa nicknév alatt vmi szaki. Őtőle is láttam máskor hogy 60-at írt, ő szerintem biztos megtudja mondani neked ... már ha megkérded , hogy honnan a forrás - egyik kedvenc témája .

[ Szerkesztve ]

"A holnap egy másik világ" -F15Charlie

(#854) Gyantusz


Gyantusz
tag

Kis infó a vita-szélviharban:
A Mi-24 típusból a Magyar Néphadsereg, majd utódja a Magyar Honvédség 46 db-ot állított hadrendbe:
- 30 db D-t (oldalszámok: 005, 006, 007, 008, 104, 105, 106, 107, 108, 109, 110, 111, 112, 113, 114, 115, 116, 117 ("Csőrike"), 118, 119, 574, 575, 576, 577, 578, 579, 580, 581, 582, 583)
- 10 db V-t (osz-ok: 711, 712, 713, 714 ("Szarvastehén"), 715, 716, 717, 718, 719, 720)
- 6 db P-t (osz-ok: 331, 332, 334, 335, 336, 338).

A legelső D-k 1978. július 26-án érkeztek az országba (005-008), a legutolsók 1985. május 24-én (577, 580-583).
A V-k kivétel nélkül 1985-ösek.
A P-ket az NDK állományából vettük át.

Tovább:
"Minyó"-nak a Mi-8-at szokás nevezni repülős berkekben, a Mi-17-et "elvileg" nem (gyakorlatilag oroszhonban Mi-8MT a neve, ill. volt a gyártás elején, ma az exportnevét használják), viszont a Mi-171-et semmiképp, lévén maga a gyár [link] is így nevezi. A "24-est" meg végképp hiba ennek nevezni.

"Minyókból" a MN és az MH 58 db-ot állított hadrendbe (53 db Mi-8T, 2 db P, 2 db PSZ és 1 db Mi-9 - utóbbi repülő, "kitelepített" harcálláspont volt, becenevén Ivolga).
Ebből 51 db Mi-8T, illetve 2 db eredetileg P (Passzazsirszkij, hangszigetelt utasszállító (28 főre) "szögletes" ablakokkal, osz.: 2639, 10445), amelyet a DR Rt. átalakított T-vé, tehát 53 db T (osz-ok: 130, 136, 228, 230, 328, 330, 428, 628, 736, 827, 836, 927, 936, 036, 10417, 10418, 10419, 10420, 10421, 10422, 10423, 10424, 10425, 10426, 10427, 10428, 10429, 10430, 10431, 10432, 10433, 10434, 10435, 10436, 10437, 10438, 10439, 10440, 10441, 10442, 10443, 10444, 2639 (ex-P), 2656, 6200, 6204, 6206, 6207, 6212, 6215, 6220, 6223, 10445 (ex-P) - ezekből 10 db iraki volt, nálunk maradtak az 1989-ben kezdődő nagyjavítás utánm 1992-ben kerültek az MH tulajdonába a MH 89. Szolnok Vegyes Szállítórepülő Ezred állományába), 2 db Mi-8P (osz.: 416, 730), 2 db Mi-8PSZ (Passzazsirszkij-Szalon, 14 főre asztalos utasszállító, növelt oldaltartályokkal, osz-ok: 10446, 10447 - ma kutató-mentő gépek), 1 db Mi-9 (osz.: 001, 1999-ben kivonva).

5 db Mi-17 állt hadrendbe az MN-ben 1987-ben (osz-ok: 701, 702, 703, 704, 705) és 2 db Mi-17P (elektronikus bemérő és zavaró helikopter) 1989-ben (osz-ok: 706, 707). Utóbbi kettőt 2004-ben megkezdték felújítani, sorsukról egyelőre nincs infó. De lévén elektronikailag elavultak, nagy biztonsággal állítható, hogy a MH kivonta a hadrendből mindkettőt (kirepülték a nagyjavításig való idejüket).

A veszteségekről: [link]

Bővebben:
Brandt Gyula: A 87. Bakony Harcihelikopter ezred és jogelődjeinek története 1958-2004 (ISBN 963 216 693 0) [link]
Patent "kis" könyv.
A Mi-24P-kre vonatkozóan pedig Szekeres Gábor: Tökéletesen sikerült In: Aeromagazin 2004/7, 31–33. pp.

[ Szerkesztve ]

Örülj ifjú ember a fiatalságodnak! (A prédikátor könyve)

(#855) #65675776 válasza Gyantusz (#854) üzenetére


#65675776
törölt tag

Az elején az "állított hadrendbe" kitételt nem használnám, lévén az ex-NDK-s cuccok jó része csak van, soha nem került alakulathoz, de még bevethető állapotba sem.

Lehet tévedek, de mintha az REH Mi-17-ek pontos típusjele Mi-17PP lett volna.

Szekerest azért erős szakírónak nevezni. Mondjuk nem is tetted meg.

(#856) Gyantusz válasza #65675776 (#855) üzenetére


Gyantusz
tag

Abban van igazságod, hogy a Szekeres-cikk anno csak a 335-ösre és a 336-osra írta azt, hogy nagyjavításra kerültek.
Idézet a wikiből, hogy még egyszer ne kelljen leírnom:
"A 336-os berepülését 2004. június 7-én hajtotta végre Major „Cirmi” Tibor őrnagy és Molnár „Fröccsös” István őrnagy, a 335-ös hajtóművezése szintén ezen a napon a 336-os után került sor, berepülve június 15-én lett. A kísérleti nagyjavítási programban Tökölön felújított mindkét gép műszaki átadását június 17-én végezték el a szentkirályszabadjai műszakiak. A hatósági berepülést Szántó „Zsazsa” Zsolt őrnagy és Suszter „Csoszi” Attila százados végezte el."
Mivel a többi négyről nem tudott akkor semmit a cikkíró, így vélhetően pihennek, vagy kannibalizálva vannak. De az szinte biztos, hogy a 335-ös és a 336-os hadrendben van (a MH 89-eseknél, lévén a "Bakony"-t 2004-ben felszámolták).
A cikk is 2004-es, mint az előbbi hsz-ben írtam. Nincs kizárva, hogy a többit is felújították, ehhez el kéne menni Szolnokra kicsit "szpotterkedni".

A Mi-17P-ről csak annyit tudok írni, hogy Brandt így írta. Az hogy a dzsetfláj is PP-t ír, sokat nem jelent. [link] (valami értelmes képnagyságot is kitalálhatott volna)
Viszont a moszkvai fő-Mil-gyár (na ez zsír írás nyelvtanilag) [link] csak a Mi-8-ra ír PP-t [link] (ld. ECM helicopters fejezet), a 17-esre csak egy P-t (Mi-8MTP/Mi-17P, Mi-8MTPP nem szerepel).

[ Szerkesztve ]

Örülj ifjú ember a fiatalságodnak! (A prédikátor könyve)

(#857) vilmoci válasza Gyantusz (#856) üzenetére


vilmoci
csendes tag

Hello!

Annyit tudnék megjegyezni, hogy a 335 és a 336 nyáron még repült, a másik négy meg Szolnokon van forgószárny lapátok nélkül (lehet, hogy főreduktor és hmű sincs bennük.)
Ugyanis 2004/05-ben állítólag nem volt pénz a nagyjavításukra (Gripenre volt 180 vagy több milliárd! ) Akkor úgy volt, hogy 2010-ig ők is sorra kerülnek.
Ma meg már itthon nem lehetne őket rendbe hozni. (Nincs DR Rt. csak egy része. A nagyhangár helyén TESCO lesz, vagy már van is)
A Mi-17PP-ket 2005 őszére (kb.) átalakították szállítóvá és most Szolnokon vannak (706, 707)
maradok mély tisztelettel: vilmoci

(#858) Menahem válasza vilmoci (#857) üzenetére


Menahem
tag

Hi!

Akkor most összesen mennyi Mi-17 és Mi-8 van hadrendben? Van annak valami igazságalapja, hogy 10-12db Mi171-es helikoptert szerzünk be az oroszoktól? És ésszerű magyarázat arra, hogy miért hagytuk az igen nagyszámú szállító-és harcihelikopter gépparkunkat szétrohadni? :W :W :W

(#859) #65675776 válasza Menahem (#858) üzenetére


#65675776
törölt tag

[link] Azért amiért ebből is csak 14 Gripen van már rendszerben és az a 3-4 MiG-29. Országunk vezetői nem tartják fontosnak a honvédelmet, de ami ennél is nagyobb probléma az ország lakosságának döntő többsége sem. Emlékezz rá, a NATO csatlakozás előtt sokan azt javasolták, hogy akkor számoljuk fel az egész MH-t, mert majd a NATO úgy is megvéd minket.

(#860) Menahem válasza #65675776 (#859) üzenetére


Menahem
tag

Itt az olvasható, hogy 5db Mig-29 aktív, és további 14db Mig-29 rövid idő alatt üzembe állítható, a maradék 7db pedig alkatrésznek van. Ettől függetlenül siralmas az MH. Mi a helyzet a szállítóhelikopter beszerzésekkel? Vagy Szekeres csak a levegőbe beszél? Alig találok konkrétumot, nálunknál sokkalta komolyabb haderők fejlesztési terve is átláthatóbb...

(#861) #65675776 válasza Menahem (#860) üzenetére


#65675776
törölt tag

5db aktív, úgy ahogy. A többi meg már szép lassan ipari szintű javítást igényel. Mikor lezuhant hajtóműhiba miatt az egyik, akkor az oroszok garanciába felújítottak egyet. És nem volt éppen rövid idő...

Elméletileg a MiG-29-ek kivonás után az oroszokhoz visszakerülnek, és cserébe felújítanak meg nem mondom mennyi Mi-8-at. Legalábbi ez a terv, hogy mi lesz belőle, azt nem tudni.

(#862) Menahem válasza #65675776 (#861) üzenetére


Menahem
tag

De az Mi-8-akat nem vonják ki? Elméletileg (azt olvastam), hogy az Mi-17-esek lesznek felújítva, modernizálva, és veszünk melléjük új gépeket, valszeg Mi-17 valamelyik variánsát. Eddig asszem 2db Mi-17 lett modernizálva, éjjellátó, folyadékkristályos kijelzők, stb. Az indexen vagy egy ún. A magyar honvédség megsemmisült topik, ott az egyik tiszt azt írta, hogy 10-12db új helikopter kerül beszerzésre, 2013-ig. Viszont az időpontok is változnak, tehát nekem erősen zavarosnak tűnik az egész, de egy dolog azért biztos: évről évre egyre kisebb erőt képvisel a magyar honvédség...

(#863) #65675776 válasza Menahem (#862) üzenetére


#65675776
törölt tag

Mi-17 = Mi-8MT

(#864) Gyantusz válasza Menahem (#862) üzenetére


Gyantusz
tag

Hogy mekkora erőt képvisel lélekszámban MH, arról pontos, hivatalos információk vannak.
Sajnos Murphy egyik törvénye, hogy az ember akkor nem találja meg az adott dolgot, mikor keresi, ez igaz most is. Amint sikerül, beírom ide 1990-ig visszamenőleg, egy hsz-be.
(csak van valami:
106/2007. (XII. 6.) OGY határozat a Magyar Honvédség részletes bontású létszámáról)

Viszont találtam mást:
51/2007. (VI. 6.) OGY határozat a Magyar Honvédség további fejlesztésének irányairól (A határozatot az Országgyűlés a 2007. június 4-i ülésnapján fogadta el.) - complex.hu
53/2007. (VI. 13.) OGY határozat az ENSZ libanoni békefenntartó missziójában (UNIFIL) való magyar részvételről szóló 44/2006. (X. 10.) OGY határozat módosításáról (A határozatot az Országgyűlés a 2007. június 11-i ülésnapján fogadta el.) - complex.hu

Idén nem történt sokminen OGY ügyben, csak ez:
80/2008. (VI. 13.) OGY határozat a Magyar Honvédség önkéntes tartalékos rendszerének felülvizsgálatáról (A határozatot az Országgyűlés a 2008. június 9-i ülésnapján fogadta el.) - complex.hu

"A Magyar Köztársaság Országgyűlése a Magyar Honvédség önkéntes tartalékos rendszerének felülvizsgálatáról az alábbi határozatot hozza:
1. Az Országgyűlés szükségesnek tartja, hogy a honvédelemről és a Magyar Honvédségről szóló 2004. évi CV. törvény 83. §-ban meghatározottak alapján felállításra került önkéntes tartalékos rendszer és annak működése felülvizsgálatra kerüljön.
2. Az Országgyűlés felkéri a Kormányt, hogy hozzon létre szakértő bizottságot a Magyar Honvédség önkéntes tartalékos rendszere feladat- és feltételrendszerének elemzése, a bevezetésekor megfogalmazott elvárásoknak való megfelelés vizsgálata, az eddigi működési tapasztalatok összegzése és a rendszer fejlesztésének lehetséges irányaira vonatkozó javaslatok megfogalmazása céljából.
3. Az Országgyűlés felkéri a Kormányt, hogy a szakértői bizottság munkája alapján 2008. október 31-ig terjesszen javaslatot az Országgyűlés elé."

Egyébként a "honvédelmi törvény":
2004. évi CV. törvény a honvédelemről és a Magyar Honvédségről - hm.gov.hu

"A Honvédség tartalékos állománya

83. § (1) A tartalékos állományba békében az önkéntes tartalékosok, megelőző védelmi helyzet és rendkívüli állapot idején - a hadkötelezettség bevezetése után - a kiképzett hadkötelesek tartoznak.
(2) Az önkéntes tartalékos meghatározott ideig szerződés alapján vállalja a katonai szolgálatra rendelkezésre állást és a tényleges katonai szolgálatot."

Helikopterekről annyit, hogy kb. 10-12 db lehet aktív szolgálatban. 1-1 gép folyamatos kutató-mentő "keszit" ad Pápán és tán Szolnokon (a két PSZ), 1, vagy 2 a KFOR-ban van és 2 db az ISAF-ban. További kb. 4 (de max. 6) db lehet a légierőnél itthon (MH 86. Szolnok Helikopter Bázis).
Pontos infókat nem tudok, a legfrissebb ilyenem is 2004-es, idestova 4 éves, már "lejárt a szavatossága". Egyelőre nem volt ok, amiért a forgószárnyasokat górcső alá vegyem.
Brandt 2004-es táblázata szerint akkor 10 db Mi-8T/P (10419, 10440, 10443, 2636, 2656, 6200, 6223, 10445, 10446, 10447) volt aktív, ebből 1 leesett tavasszal (10445), plusz a 7 db Mi-17 (5 sima, 2 ex-P). Tehát ez elméletileg 16 db Mi-8T/P/PSZ/MT. Hogy ebből mennyi az aktív...?
Kb. a fele.

[ Szerkesztve ]

Örülj ifjú ember a fiatalságodnak! (A prédikátor könyve)

(#865) Gyantusz


Gyantusz
tag

Na még egy marék sült gesztenye (egyébként ezek csak az érdekesebb OGY-k a témában - a forráselemzés idő híjján most elmarad):

- 54/1990. (VII. 3.) OGY határozat a Magyar Köztársaság és a Varsói Szerződés viszonyáról
- 55/1995. (VI. 1.) OGY határozat a Magyar Honvédség és a Román Hadsereg alegységei egymás országában végrehajtásra kerülő közös kiképzéséről és gyakorlatáról
- 90/1996. (XI. 1.) OGY határozat a vegyi fegyverek kifejlesztésének, gyártásának, felhalmozásának és használatának tilalmáról, valamint megsemmisítéséről, Párizsban, 1993. január 13-án aláírt egyezmény megerősítéséről
- 60/1997. (VI. 4.) OGY határozat a hazai gyakorló- és lőterek külföldiek által, térítés ellenében történő igénybevételéről
- 33/2001. (V. 18.) OGY határozat a hazai gyakorló- és lőterek külföldiek által, térítés ellenében történő igénybevételéről szóló 60/1997. (VI. 4.) OGY határozat módosításáról

A NATO-tagságról (és egybéről):
- 23/1993. (IV. 9.) OGY határozat az 1992. március 24-én, Helsinkiben aláírt Nyitott Égbolt Szerződés megerősítéséről
- 66/1994. (XII. 15.) OGY határozat az Észak-atlanti Szerződés Szervezetével aláírt „Békepartnerség” program Keretdokumentumának megerősítéséről
- 65/1995. (VI. 17.) OGY határozat az Észak-atlanti Szerződés Szervezetével aláírt „Békepartnerség” program Keretdokumentumának megerősítéséről szóló 66/1994. (XII. 15.) OGY határozat módosításáról
- 7/1997. (II. 20.) OGY határozat a Magyar Köztársaság és a NATO közötti 1997. évi Egyéni Partnerségi Program tervezetének jóváhagyásáról
- 6/1998. (II. 18.) OGY határozat a Magyar Köztársaság és a NATO közötti 1998. évi Egyéni Partnerségi Program tervezetének jóváhagyásáról
- 1/1999. (II. 11.) OGY határozat a Magyar Köztársaság és a NATO közötti 1999. évi Egyéni Partnerségi Program tervezetének jóváhagyásáról
- 98/1999. (XII. 10.) OGY határozat a Magyar Köztársaság és a NATO közötti 2000. évi Egyéni Partnerségi Program tervezetének jóváhagyásáról

A MH-ról (létszám és a többi):
- 99/1995. (X. 13.) OGY határozat a Magyar Honvédség 1995. és 1996. év végi részletes bontású létszámáról
- 88/1995. (VII. 6.) OGY határozat a Magyar Honvédség hosszú, valamint középtávú átalakításának irányairól és létszámáról
- 115/1996. (XII. 20.) OGY határozat a Magyar Honvédség hosszú, valamint középtávú átalakításának irányairól és létszámáról szóló 88/1995. (VII. 6.) OGY határozat módosításáról
- 94/1995. (IX. 28.) OGY határozat a légvédelem rádiólokációs felderítő-, információs és vezetési rendszere fejlesztéséről
- 95/1995. (IX. 28.) OGY határozat a légvédelem földközeli és kis magasságú oltalmazási képességének megőrzéséről
- 106/1996. (XI. 29.) OGY határozat a Magyar Honvédség 1996. év végi részletes bontású létszámáról
- 124/1997. (XII. 18.) OGY határozat a fegyveres erők részletes bontású létszámáról
- 7/2000. (II. 16.) OGY határozat a fegyveres erők részletes bontású létszámáról szóló 124/1997. (XII. 18.) OGY határozat módosításáról
- 62/2000. (VI. 21.) OGY határozat a fegyveres erők részletes bontású létszámáról szóló 124/1997. (XII. 18.) OGY határozat módosításáról

- 61/2000. (VI. 21.) OGY határozat a Magyar Honvédség hosszú távú átalakításának irányairól - itt határozott az OGY a többcélú vadászrepülőgép-tender győztesének kiválasztási elveiről (4. b) pont)
- 102/2001. (XII. 21.) OGY határozat a harcászati repülő erők fejlesztéséről - és itt pedig azzal értenek egyet, hogy a szept. 10-én kihírdetett Gripen A/B "a NATO követelményeit is kielégítő, többcélú harcászati repülőgép". Aztán később kiderült, hogy mégsem... (EBS HU)
- 24/2003. (III. 13.) OGY határozat a harcászati repülő erők fejlesztéséről szóló 102/2001. (XII. 21.) OGY határozat módosításáról
- 10/2005. (III. 4.) OGY határozat a NATO műveleti alárendeltségű légvédelmi készenléti elfogó légi járművek alkalmazásáról szóló beszámoló elfogadásáról

- 14/2004. (III. 24.) OGY határozat a Magyar Honvédség hosszú távú fejlesztésének irányairól
- 15/2004. (III. 24.) OGY határozat a Magyar Honvédség részletes bontású létszámáról
- 112/2004. (XI. 3.) OGY határozat egyes honvédelmi tárgyú országgyűlési határozatok módosításáról
- 51/2007. (VI. 6.) OGY határozat a Magyar Honvédség további fejlesztésének irányairól
- 106/2007. (XII. 6.) OGY határozat a Magyar Honvédség részletes bontású létszámáról
- 80/2008. (VI. 13.) OGY határozat a Magyar Honvédség önkéntes tartalékos rendszerének felülvizsgálatáról

Kihagyam a listából az ENSZ- és NATO-erők átvonulására, légtérengedélyekre, magyar erők kitelepülésére, létszámára (pl. [link]) stb. adott engedélyeket.

[ Szerkesztve ]

Örülj ifjú ember a fiatalságodnak! (A prédikátor könyve)

(#866) ^Clown válasza PeppErKorN (#849) üzenetére


^Clown
veterán
LOGOUT blog

Nagyon optimista vagy, respect (legalábbis hozzám képest) :R Ha megnézzük a környező államok hadseregeit, sehol sem vagyunk. Pedig komolyan kellene venni a hadsereg fejlesztését, a sorkatonaság intézményének újragondolását, amikor kedves északi szomszédunk egyik közkedvelt politikusa nyíltan magyargyűlölő, és szlovák tankokat vizionál (?) Bp.-re.

(#867) PeppErKorN válasza ^Clown (#866) üzenetére


PeppErKorN
tag

Muszáj optimistának lenni. Ez a nemzet ellenséges környezetben képes volt évezreden keresztül fennmaradni. (A történelmi előzmények ismeretében óriási eredmény, hogy magyar nyelven beszélhetünk).
Nem árt azonban óvatosnak lenni, még a látszatát is el kell kerülnünk annak, hogy a regionális erőegyensúly felborításával vádolhassanak minket. Egy kelet-európai fegyverkezési verseny semelyik országnak sem hiányzik, csak néhány kétes, de nagyhangú politikai erőnek jönne kapóra. Mivel Magyarország a legtöbb környező állam szemében kínzó szúrást okozó szálka, nehéz megtalálni azt az állapotot, amikor a status quo még nem borul, de az mégis egyértelmű, hogy képesek (és hajlandóak) vagyunk megvédeni magunkat. Azt tudomásul kell venni, hogy a Magyar Honvédség fejlesztésének legkisebb jelére azonnal meg fognak jelenni az olyan vélemények, hogy a magyarok Pozsony / Kolozsvár / Szabadka ellen készülnek.
A belpolitikai problémák palástolására kézen fekvő megoldás egy nacionalista alapokon nyugvó dogmarendszer tudatos kialakítása. Ez még akkor is kapóra jöhet egy ország politikai vezetése számára, ha az távol esik a hivatalos állásponttól.
Azt is látni kell, hogy a legkorszerűbb fegyverrendszer sem ér többet a saját súlyának megfelelő haszonvas áránál, ha az azt alkalmazó haderő nem képes megfelelő módon, a saját doktrínáját helyesen kijelölve használni. (És itt nem az operátori szintre kell gondolni.)
Ehhez viszont először a fejekben kellene rendet tenni.

[ Szerkesztve ]

--K--N--R--

(#868) ^Clown válasza PeppErKorN (#867) üzenetére


^Clown
veterán
LOGOUT blog

Szerintem a katonai szakemberekkel nincs gond. A gond ott van, hogy olyan érdekcsoportok miatt tart itt az egész magyar hadsereg, és az ország is, ami ellen elég nehéz bármit is tenni. Nem véletlenül lett leépítve így az egész. Amíg a parlament hemzseg a hazaárulóktól (Viktortól Ibolykán át Ferencig), addig nem lesz itt semmi változás.

(#869) PeppErKorN válasza ^Clown (#868) üzenetére


PeppErKorN
tag

A haderő minden jogállamban a politika által kijelölt kényszerpályán mozog. A hadi kultúrának, a hagyományoknak és a felhalmozott tapasztalatoknak pedig vissza kell hatnia a politikára. Ez utóbbi sajnos Magyarországon nem működik, illetve rossz irányba hat. El kell ismerni, hogy a korábbi rendszer nemzettudat-sorvasztó világnézete kiválóan betöltötte feladatát. Amíg a társadalomban nincs becsülete a katona mesterségnek, a katonaembernek (ha végig gondoljuk a háború utáni történelmünket, joggal kérdezhetjük: miért is lenne?), addig a politika oldaláról sem várhatjuk el, hogy a megfelelő módon kezeljék a honvédelem ügyét. A rendszerváltást követően el kellett volna indítani egy intenzív PR tevékenységet, kampányt, amely (évtizedes kitartó munka után) meg tudná értetni az állampolgárokkal, hogy honvédség ≠ részegen tivornyázó tisztek + céltalanul lézengő, tudatosan szívatott legénység + logikátlan pénztemető. Köztudatba kellene hozni, hogy a Bokor-könyv és a milliónyi magyar férfi tapasztalatai nem egyebek egy történelmi szemelvénynél, amelyen már rég túl léptünk.
Ezért írtam, hogy először a fejekben kellene rendet tenni.
A mostani politikai elit hű tükörképe a társadalomnak, amennyiben "hazaárulózunk", úgy a nemzet jó részét is ebbe a kategóriába kellene sorolni.

--K--N--R--

(#870) Gyantusz


Gyantusz
tag

Kis érdekesség, igaz másfél hónapos, de aki még nem olvasta:
Felderítő robotrepülőket vesz a HM - honvedelem.hu

Új médiaközpont - hm.gov.hu (2008. szept. 05.)
Megérkezett a váltás - hm.gov.hu (2008. szept. 05.) Itt látható a 27 db Humvee két példánya. "Cseppet" jobban páncélozottak, mint a "szarcik". A "toronylövész" Picatinny-féle Objective Gunner Protection Kit-ben (O-GPK) sasolhat. Elméletileg M1152 a két gép. [link] Elvileg a legjelentősebb különbség az M1114-hez képest, hogy a modulrendszerű páncéllemezeket a személyzet a helyszínen fel-le pakolhatja a bevetési profiltól függően (tiszta Merkava), 2004 júniusától gyártják (a kitteket is). "Vicces", de az Up-Armored Humvee-k ára eme [link] 10. oldala szerint 150 ezer USD/db (kb. 26 millió HUF - 2008-as adat!)...

Egyébként a Humvee-ket nem kivonják (ui. legalább 2015-ig gyártásban vannak az NDIA egyik 2008-as szimpóziumának [link] előadása szerint [link]), hanem a "keményebb" területekre (pl. konvoj eleje-vége) komolyabban páncélozható, gumikerekes eszközöket tesznek (Irakban). Ez inkább eszközbővítés, mint kivonás. Az tény, hogy egyes területekre alkalmatlan, amiket pl. a Bradley-knek kellene vinniük, már ha lenne belőlük elég, és nem kellett volna az ősöreg M113-akat is visszakonzerválni és újrapáncélozni 2003-ban. Illetve a Stryker-ek és az MWRAP-ek (Mine W? Resistant Ambush Protected Vehicle) feladatát egy kisebb jmű értelemszerűen nem tudhatja elvégezni (ill. a nagyok nem rendelkeznek a "kicsi" mozgékonyságával). Vagy egyszer UV-k vezethetik majdan a konvojokat? [link] Egyébként is kb. 4-5-ször drágább egy MRAP (600-800 ezer USD), mint egy UA HMMWV.
Ez az örökös kompromisszum-keresés kérdése...

Humvee kategória? [link], [link] ([link]).

Kis törci: Magyar katonák tömegsírjára bukkantak Ukrajnában

Más:
Szeptemberben hadrendbe állt az első pár Namer a Golánon. Többek között az átépítés is lezajlik majd a 60 mrd USD értékű (HUF-ban le sem szabad írni) 5 éves haderőfejlesztési programban ([link]).

[ Szerkesztve ]

Örülj ifjú ember a fiatalságodnak! (A prédikátor könyve)

(#871) Gyantusz válasza Gyantusz (#870) üzenetére


Gyantusz
tag

Pontosabban M1151A1 a két jmű (mivel van bennük légkondi, az M1152 kétszemélyes). A és B jelű kiteket gyártanak hozzájuk, amik kombinálhatóak egymással. B1 az M1151A1-é, B2 az M1152A1-és B3 pedig az M1165A1-é (2006 közepe óta vannak hadrendben).

Az összes gumikerekesre (M915, HET, HEMTT, PLS stb.) felkerültek ezek a védőpanelek ilyen-olyan formában. Úgy tűnik, jól védi őket IED ellen. [link]

És a Humvee-t (elméletileg) váltó(?) CTV (2011-ben fejezik be a teszteket, most még csak TD) [link]
Ha a Humvee nagy az európai utakhoz (egyébként bőven belefér a közúti űrszelvénybe), akkor ez mégnagyobb. Mint egy alaposan felhízlalt Sd.Kfz. 222.

[ Szerkesztve ]

Örülj ifjú ember a fiatalságodnak! (A prédikátor könyve)

(#872) #65675776 válasza PeppErKorN (#869) üzenetére


#65675776
törölt tag

"A rendszerváltást követően el kellett volna indítani egy intenzív PR tevékenységet, kampányt, amely (évtizedes kitartó munka után) meg tudná értetni az állampolgárokkal, hogy honvédség ≠ részegen tivornyázó tisztek + céltalanul lézengő, tudatosan szívatott legénység + logikátlan pénztemető."

Ezzel csak az a probléma, hogy a PR lótúró. Köztudott, hogy a HM/MH pénzelosztása irreális, a vízfejre megy el a döntő többsége. Emellett olyan faszságok beszerzésére megy el a pénz, mint fagylaltgépek, reprezentációs szesz... Nem PR tevékenységre van szükség (már csak azért sem, mert ebben az országban ezen már eléggé átlátnak az emberek), hanem valódi intézkedésekre. Nem költünk kevesebb pénzt honvédelemre, mint a szlovákok vagy csehek, csak szarul van elosztva. A fent nevezett két ország hasonló összegből jóval komolyabb haderőt tart fent.

Szóval az általad PR-ral elfedendő dolgokból egy teljesen igaz (logikátlan pénztemető), egy részben (részegen tivornyázó tisztek, annyit kell rajta igazítani, hogy a tiszteket tábornokokra cseréled. Belőlük egyébként is a szükséges mennyiség 10x-ese van). Nem PR-ra kell pénzt költeni, hanem rendet kellene rakni. Nem csak a fejekben, hanem úgy ahogy van a szervezetben.

Pénz lenne honvédelemre és még sok mindenre, lévén az egy főre eső GDP nálunk magasabb, mint pl Ománban! Csak nem populáris és kampánycélokra kellene szétosztani, hanem értelmes dolgokra fordítani.

(#873) PeppErKorN válasza #65675776 (#872) üzenetére


PeppErKorN
tag

Igen, ezzel teljes mértékben egyetértek. A topik korábbi hozzászólásaiban több alkalommal is kitértél erre.
A problémám a Honvédség- és a honvédelem szükségességének társadalmi elfogadottságával kapcsolatos. ( Ahogy mondád: „Si vis pacem, para bellum.” ) Ezen keresztül pedig a politikai felelősségvállalással. A PR csak porhintés, de ha ügyesen művelik, a "néptömegekben" eredményre vezet.
Nagyon úgy tűnik, hogy vezetőink nem képesek/nem hajlandóak érdemi változtatásokat keresztül vinni. Megelégszenek a „nátókompatibilitás-interoperábilitás”-dumával. Mintha nem tudnák még mindig megfelelően kezelni az egyenruhás népséget.
Nem ismerem napjaink honvédségi lobbiját, nem tudom annak pontos okát, hogy miért tűri el a politika, hogy ilyen módon működhessen ez a szervezet. A dilettantizmus és a nemtörődömség – horribile dictu „hazaárulás" – nem lehet elégséges indok.
Pedig lassan komoly folyamokat is el lehetne rekkenteni azokból a tisztekből, tábornokokból, akik tanfolyamok, iskolák tucatjait végezték el régi NATO tagországokban. Vagyis a jó gyakorlatot ismerik, de nem alkalmazzák.

[ Szerkesztve ]

--K--N--R--

(#874) PeppErKorN


PeppErKorN
tag

Talán világosabb lesz az alábbiakból, mit is szeretnék közölni:

A mai napig előjönnek a férfiemberek közötti beszélgetések során a katona élmények. (Nyilván a 35+ korosztályról van szó.) Ezekben rendre visszatérő elemek a kopaszkori szívatások, az öregkori semmittevések és majd minden esetben előkerül néhány olyan hivatásos, aki méltatlanul, részegen nyilvánult meg.
Ezek a dolgok függetlenek attól, hogy a mesélő melyik alakulatnál és mikor szolgált.
Elhangzanak a családi összejöveteleken, a kocsmában, kártyázás közben, mindenhol. Ezáltal beépültek a kollektív társadalmi tudatba, a fiatalabb korosztály éppúgy hallott róla, mint a katonaságot meg nem járt emberek.
Manapság nem mindennapi beszédtéma a honvédelem, de ha szóba kerül, azonnal előjönnek a felszín alól az említett dolgok. Ezen kellene változtatni, mert így akaratlanul is marginálissá válik a honvédelem.
A legüdvösebb az lenne, ha a Honvédség saját maga lenne képes kivívni az emberek elismerését, amellyel a kollektív tudat is formálódna. Sajnos ez jelenleg elképzelhetetlen, ezért lenne szükség némi „rásegítésre”.

Ezt a társadalmi elismerést pedig azért szajkózom, mert ez által kerülhetne a megfelelő helyére a honvédelem ügye és a politikának is egyszerűbb dolga lehetne.

--K--N--R--

(#875) Gyantusz válasza PeppErKorN (#874) üzenetére


Gyantusz
tag

Hát, a magam részéről csak annyit fűznék ehhez hozzá, hogy az én férfi ismerőseim és rokonaim egytől-egyig szeretnek mesélni a katonaévekről és a csínyekről, meg a szivatásokról!
Egyik sem úgy meséli el ezeket, mintha valami élet- és emberiségellenes bűncselekményben lett volna része 2-1,5-1 év alatt... Közülük mindössze 2 fő az, aki 1990 után volt sorkatona. Közülük egy továbbszolgáló ("szerdzsó") lett. Egy ideig... aztán kikérte az obsitot.

A magam részéről maximálisan pozitív a képem a honvégségről. Sosem volt bennem undor vagy akármi. Sőt, igyekeztem közibük tartozni, csak hát az orvosiak...
Társadalmon belüli presztizse pedig igenis 1990 előtt volt a legmagasabb a honvédségnek, akkor Néphadsereg! Aki nem volt katona, az "kevesebb volt" az emberek szemében, gyakran nem tölthetett be állami munkahelyet míg nem prezentálta a leszerelést, vagy az E-kategóriát.

Napjainkban pedig oktatással és ismeretterjesztéssel lehetne ezen javítani a fiatalok körében (a rakat CS-ző, COD-ozó Fárkrájzozó, WoW-ozó csemetére gondolok). De úgy istenigazából a kisdobos-úttörő-ifjúgárdista rendszer az, ami a legjobban hiányzik ehhez és a tartalékos hadkötelezettséghez! Utóbbi reméljük át lesz gondolva, még van az agyasoknak 15 napjuk rá (ld. 80/2008. OGY hat.). Ezt nem lehet elég korán elkezdeni, bár szerintem kapnak valami "állampolgári ismeretek" c. oktatást, de kétes, mennyit fognak fel belőle. Ehhez is otthon kellene továbbfoglalkozni a kölkökkel...

Az aktív állománynak pedig "versenyképes fizetést" (már ha "életük adásával" esküdtek fel ránk), biztos, hosszútávú munkát és jó hadfelszerelést kell adni.
Ez a három alapvető dolog már nagyon régóta. Elég csak az első hivatásos hadseregek egyikét, a császári római hadseregeket megnézegetni... nem volt különb az ő kívánságuk sem.

A politikusok meg először is menjenek el dolgozni! Majd ha igazolhatóan lehúztak 10 év "szakmai gyakorlatot", akkor lehetne jelölni őket önkormányzati és parlamenti székek elfoglalására. Mit is várunk tőlük jó döntéseket, ha még életükben egy keserveset nem melózott a többsége...?

[ Szerkesztve ]

Örülj ifjú ember a fiatalságodnak! (A prédikátor könyve)

(#876) Gyantusz válasza Gyantusz (#875) üzenetére


Gyantusz
tag

No meg nyílvánossá kéne tenni, hogy hová a francba ment el évente az adónkból levett keret (2008-ban valami 1,1 %-a a GDP-nek, vélhetően jövőre sem lesz több)!
És nem a Haditechnikából megismerni, hogy pl. a Gépjárműbeszerzési Program keretében mennyi járgányt veszünk meg, milyet és mennyiért...

Egyszerűen nincsenek számonkérve ezek, nincsenek az állampolgárok érdekei "képviselve" ma az OGY-ben MH-kérdéskörben sem (lásd olajpapírok nyílvánossága, minden kitakarva, ami lényeges..., 2000-es MiG-29 botrány, 2001-es Gripen-botrány a szőnyeg alá seperve... 523 ezer évre titkosítva kétezer titkominiszter engedélyével - Ugyan mit is akarunk mi, állampolgárok?).

Az USA-ban a szenátus xy gyűlésén Irakból hazahívják az "atyaúristen" tábornokot is, ha hülyeséget csinál és elszámoltatnak vele...

[ Szerkesztve ]

Örülj ifjú ember a fiatalságodnak! (A prédikátor könyve)

(#877) #65675776 válasza Gyantusz (#876) üzenetére


#65675776
törölt tag

Szarcik 36M HUF-ért...

(#878) PeppErKorN válasza Gyantusz (#876) üzenetére


PeppErKorN
tag

A nyilvánosság terén bizony erős kihívásokkal küszködik a magyar közélet.
Az okok mélyen gyökereznek, hosszas polémiát lehetne ezekről folytatni. A rendszerváltáskori nagytakarítás soha vissza nem térő lehetősége, az elszalasztott „tabula rasa” nincs következmények nélkül. Ez látszik végighúzódni a politikai életen, a közhivatalokon és az állami tulajdonú szervezetek működésén egyaránt. Így természetesen a Honvédségen is.
A morgolódás joga még megmaradt, de a vastagon bevasalt betont szinte lehetetlen szétverni. Kis lépésekkel, türelemmel és idővel azonban sikerülhet. Talán, ha végleg kikopik az a nemzedék, amely az előző rendszer szellemi gyermeke.

--K--N--R--

(#879) csibor


csibor
őstag

Jó olvasni mit kellene tenni,de amíg a polgári fegyvertartást nem hozzák eu szintre addig nincs miről beszélni.Politikusok irtóznak a fegyvert szerető civilektől,anélkül pedig lehetetlen nemhogy tartalékos,de semmilyen komoly haderőt fenntartani.Soha nem felejtem 91-ben először jártam Svájcban,autóbontós udvarán mosták a hegyi tarackot,lövészet után.

(#880) PeppErKorN válasza #65675776 (#877) üzenetére


PeppErKorN
tag

Sikerült kinyomoznom, miért 36M a 36M:

Ezek eredetileg a Japán Véderő számára gyártott változatok, melyeket nem vettek át.
Járművek vissza szállítása Japánból:

4M HUF

Az összkerékhajtási rendszer visszabutítása a magyar rónaság követelményei szerint:

3M HUF

Upgrade kapcsoló beépítése, ha mégis el kellene hagyni a rónaságot:

1M HUF

A darvak cseresznyevirágzáskor mintájú álcázófestés eltávolítása:

1M HUF

A puszta trágyahordáskor mintájú álcázófestés felvitele:

1M HUF

Csipkefüggönyök felszerelése az oldalablakokra:

1M HUF

Speciális csipkefüggöny felszerelő célrobotok fejlesztése:

3M HUF

Adminisztrációs költségek:

4M HUF

Egyéb költségek:

2M HUF

A járművek eredeti ára:

15,8M HUF

A gyártó haszna:

0,2M HUF

[ Szerkesztve ]

--K--N--R--

(#881) Van Der válasza Gyantusz (#871) üzenetére


Van Der
csendes tag

Üdv Gyantusz - már aszittem letiltott a família a topicról :(((

Nekem erről a moduláris páncélozásról valami olyasmi jut néha eszembe , hogy szerinted -szerintetek- annak nem volna pld. értelme hogy a BTR-ek belső falára "válogatott" plexi-táblákat ragaszthatnának - helyezhetnének kb. derékmagasság fölé. Gondolom ha a lövedék veszít az energiájából a páncélzaton áthatolva ,a plexi már "könnyebben" megfogja. És esetleg meg lehetne oldani modulárisan /táblánként/ cserélhetőre. Gondolom nem volna annyira drága..., bár az árakat nem ismerem ilyen szinten, és lehet a kaszni elbírna még egy kis szilikátot. Lehet vsz. butaság , csak azért írom ki fórumra, mert az új évi költségvetésben, szerepel asszem vmi olyasmi BTR-modernizáció , jajj ( :O :O :O )

[ Szerkesztve ]

"A holnap egy másik világ" -F15Charlie

(#882) #65675776 válasza Van Der (#881) üzenetére


#65675776
törölt tag

A plexi nem jó, mert szilánkosan hasad. 30-40 réteg kevlár- vagy nomexszövet már ér is valamit. Belűl meg így sincs sok hely szerencsétlen BTR-ben.

(#883) finest


finest
őstag

A Cod 5 topikaban éppen arról megy a vita, h használ-e a hadsereg széles körben kutyákat ellenséges katonák elfogására és ártalmatlanítására? Van olyan, h egy szakasz semlegesítésére direkt kutyákat vetnének be?
Örülnék, ha megosztanátok a véleményeteket, ismereteiteket a témával kapcsolatban!

“Don’t shoot, I’m Globish.”

(#884) Pötyi válasza finest (#883) üzenetére


Pötyi
őstag

Elég sokáig tartana és sok pénzbe kerülne a sok Deutsche Schäferhund kiképzése ilyen célra, nem is beszélve arról, hogy kb. egy rövid sorozattal elintézhetők. A gazdáik lelki kötődéséről nem is beszélve.

Amúgy használtak kutyákat a II. világháborúban ilyen célra az oroszok. Ha jól emlékszem, az egyik Sven Hassel könyvben volt ilyenről szó. Persze csökkenti az esemény hitelét az írói fantázia, de Hassel tényleg harcolt az orosz fronton a világháborúban, úgyhogy akár igaz is lehet.

(Jobb karatés puszta kézzel eltöri akár egy nagytestű, támadó kutya nyakát is...)

QNX is cool!

(#885) finest válasza Pötyi (#884) üzenetére


finest
őstag

Én is ezen a véleményen vagyok, de nagyon próbálnak meggyőzni. Mi a kutyák helyzete ma a hadseregnél?

“Don’t shoot, I’m Globish.”

(#886) Menahem válasza Van Der (#881) üzenetére


Menahem
tag

HAli!

A magyar "gyártmányú" BTR-80-as sebesültszállító belsejét bizony kevlár és néhol kerámiabetétekkel erősítették meg, tehát nem lehetetlen a kivitelezés. Amúgy a BTR modernizációban most a harctéri számítógép integrálása van folyamatban, továbbá a külsejére csúszásgátlókat szerelnének fel.

(#887) #65675776 válasza Menahem (#886) üzenetére


#65675776
törölt tag

A csúszásgátló egyes változatokon már megtalálható (VSBTR, BTR-80MVJ). Egyébként nem tűnik túl extrának, sima öntapadós kivitel. Ha mégsem az, akkor is max kátránypapírhoz tudnám hasonlítani.

(#888) csibor válasza Pötyi (#884) üzenetére


csibor
őstag

Hk ellen vetették be őket robbanószert tettek rájuk.nem nagy sikerrel.

(#889) Gyantusz válasza Van Der (#881) üzenetére


Gyantusz
tag

Hi! Egyéb irányú elfoglaltságaim miatt "erről-arról" elfordul a figyelmem egy időre.

A kérdés, hogy a BTR-80-akat, vagy a 80A-kat modernizáljuk-e (mindkettőt)? Illetve hogy a HM CURRUS Gödöllői Harcjárműtechnikai ZRt. a motorhoz hozzányúl-e? Lévén elméletileg ők a lánctalpas és gumikerekes hjművek felelősei
"A CURRUS Zrt. 100%-ban állami tulajdonú társaság. Törvényi szabályozás szerint a tartós állami tulajdoni hányad 50% + 1 szavazat. A tulajdonosi jogokat a honvédelmi miniszter gyakorolja.".
"A Currus ZRt. ISO 9001:2000 és AQAP-2110 szerinti minőségbiztosítási rendszerrel rendelkezik, továbbá „Titkos” szintű elfogadott NATO beszállító."

Gyakorlatilag a volt HTI gödöllői részlege.

A motor tuningolása nélkül nem sok értelme van egetverő páncélozásnak, hiszen a 80A-k így is nehezebbek a simánál (meg "nyugodtabbak" is terepen). Pár száz Nm nyomatékot azért ki lehetne még csiholni belőlük gondolom (vagy nem, mondjuk 50-100-at).

Karbantartás, modernizálás a cégtől ([link]):
"A Magyar Honvédség haderő reformjának következtében egyre nagyobb szerepet kapnak a BTR-80 és BTR-80A típusú harcjárművek. Ennek nyomán napjaink kiemelt feladata a BTR-80 és BTR-80A harcjárművek modernizálása, amelyet 2005. és 2010. közötti időszakban, keretszerződés alapján végzünk. Az összes járművön végrehajtjuk a 4-es szintű technikai kiszolgálást, a hibafelvételezés alapján történő javítást, az igény szerinti gumicserét valamint a TASZT készletek feltöltését."

"Elvégezzük az alapjárművek részleges korszerűsítését, ami az alábbiakat foglalja magába:
- BTR-80 harcjármű éjszakai műveletekre való alkalmassá tétele, irányzóműszer fejlesztéssel (KM-1M),
- Lőporgáz elszívás,
- STANAG szerinti külső indító csatlakozó aljzat,
- Fűtő szellőztető berendezés,
- Torony feszültség alatti állapotát jelző lámpa (elsütő áramkör),
- Csúszásgátló réteg a tetőpáncélon,
- Toronyfék,
- Opto-elektronikus lőszerfogyás érzékelő,
- Ivóvíz tároló,
- Láda felfogató rögzítő elemek (D-10)."

"Ezen túlmenően megtervezzük és kialakítjuk a szervezeti rendnek és fegyvernemi követelményeknek megfelelő változatokat (zászlóalj-, század- és szakaszparancsnoki kocsik, mentő-vontató jármű, vegyi–, sugárfelderítő jármű, páncélozott sebesült kihordó jármű)."

Egyéb:
"A Currus végzi a Magyar Expedíciós Erők eszközeinek javítását. 2004-ben egy gépesített század került bevetésre Afganisztánba, 40 db, a Currus által felújított járművel. Az iraki műveletek során 2005-ben a Currus számos eszközt javított, köztük 15 db BTR-80 harcjárművet, valamint a tábor energiaellátását szolgáló nagy teljesítményű aggregátorokat. Szakembereink 2006-ban az Afganisztánban lévő magyar békefenntartó erők eszközeit javították, köztük BTR-80 harcjárműveket, katonai tehergépkocsikat és áramforrás aggregátorokat."

Nem különben ők végezték el az ISAF-ban levő "szarcik" "páncélozását", azaz inkább és pontosabban "a védettség egységes szintre emelését" (értsd: motortér, küzdőtér, padló). Ez nem egyenlős a múltkor linkelt (most biztos nem lelem meg), C+D 2007-en látott jószággal. A 205-ösön volt látható a művük. Csak annyi, amennyi pénzt ad rá a HM. Semmi több.
Kidolgozták anno a T-72-esek tornyának modernizációját is, legyártották zártszelvényekből a hátrafelé megnyújtott tornyot (ill a bel és külső felületeit, de lófing lett belőle. Pedig elég szűkös a hely a testben, nem ártana kirakni a skulók egy részét, a(z elektronikai) modernizációhoz, meg növelni a túlélését is. Mindez az 1990-es évek első felének története. Nem lett belőle semmi, ahogy a KTJ "Szöcskéből" sem, mert hogy emez meg "nincs páncélozva"... Érdekes, a Navy SEAL a FAV-okat nyúzzák, mint az állat.
Igen komoly önbizalmuk "van" az itt (HTI, TH, CURRUS) dolgozóknak, annyi remek, de elvetélt ötlet után is...

"A társaság nagy tapasztalattal rendelkezik haditechnikai eszközök CFE egyezmény szerinti megsemmisítésében. Napjainkig több, mint 1500 harckocsit és harcjárművet semmisítettünk meg. Az Egyesült Királyság 36. Műszaki Ezred részeként tevékenykedve a Currus feladatot kapott a Macedóniai lázadók fegyvereinek megsemmisítésére, tábori körülmények között. Közel 4000 kézifegyver és egy T-55 harckocsi került megsemmisítésre. Az ezred parancsnok megállapítása szerint a modern és hatékony mobil műhelyekkel felszerelt Currus a kiszabott feladatot határidőre teljesítette, a NATO parancs maradéktalan végrehajtásával."

A tartós tárolásról is van ez-az:
"A MH Páncélos és Gépjárműtechnikai Szolgálatfőnökség megrendelésére végezzük a hosszú idejű tárolásba helyezést, amelynek az a lényege, hogy a 100 %-os harcértékű eszközöket olyan speciális eljárással tárolják, amely tartósan, hosszú ideig biztosítja az eszközök hadrafoghatóságát a harcérték csökkenése nélkül. Társaságunk T-72 harckocsik és BTR-80 harcjárműveket készít elő, majd helyez hosszú idejű tárolásba. Az előkészítés műszaki felülvizsgálatot, majd a 100 %-os harcérték eléréséhez vezető szükség szerinti javítások elvégzését jelenti, amelyeket a T-72-esek esetében gödöllői telephelyünkön, a BTR-80-asok esetében az alakulatoknál végzünk el.
Szintén az alakulatok telephelyein hajtjuk végre a következő fázist, ahol az eszközöket egy megfelelően kialakított ponyvával teljesen beburkoljuk és egy speciális berendezés segítségével páramentesített levegőt fúvatunk a ponyva alá. Az eszköz körül így kialakított enyhe túlnyomás megakadályozza a nedves levegő ponyva alá jutását és ezzel az eszköz rozsdásodását. A rendszer működése teljesen automatikus."

[ Szerkesztve ]

Örülj ifjú ember a fiatalságodnak! (A prédikátor könyve)

(#890) Gyantusz válasza #65675776 (#887) üzenetére


Gyantusz
tag

A csúszásgátló esetében ez kimaradt előbb.
Én inkább valami (kimaszkolt felületre) agresszív ragasztóanyagba pakolt zúzalékot tartok elképzelhetőnek.
Ilyen anyagok nem éppen környezetbarátak (pl. rep.festékek), de ha ők alávetették magukat minden minősítésnek, nem kizárt, hogy vannak ilyen anyagok (a sereget eleve nem kéne ilyen "zöld" dolgokkal csesztetni).
A BTR-ek felpáncélozása-modernizálása nemigen lehet sokkal több 1 tonnánál, ami még elviselhető lehet motorilag.

Kátrányt "mi" már nemnagyon használunk. Elavult anyag, gyorsabban "öregszik" (oxidálódik, ridegedik), mint a bitumen (az, hogy sufnigyárak gyártják-e még, nem tudom, egy-két hegyi tőzeg-szén-fa feldolgozó üzemben lehetséges). Papír hordóanyagú szigetelőlemezeket pedig nagy biztonsággal állítható, hogy nem forgalmaznak már (magasépítési célra).

[ Szerkesztve ]

Örülj ifjú ember a fiatalságodnak! (A prédikátor könyve)

(#891) Gyantusz


Gyantusz
tag

A tartalékos dolgokról itt egy-két gondolat:

Tartalékban a tartalékosok? - hm.gov.hu, 2005. júli. 27., Borszéki Tivadar
A CIMIC funkcionális szakértői csoport és az önkéntes tartalékosok - hm.gov.hu, 2006. febr. 03., Kladek András
Önkéntes tartalékos rendszer és munkáltatói támogató program ZMNE DT, Kladek András nyá. mk.ezr., (PhD értekezés), pdf, 2007.

PeppErKorN: Az a probléma, hogy ez így, "kihalásos alapon" működik sok szakmában és a seregben egyaránt. Egyszerűen nem képes változni a rendszer (rugalmatlan). Aki benne van, vagy megszokja, vagy megszökik...
Egyébként a haderőátalakítás ettől függetlenűl elég drasztikus volt (több helyen még logikus is).

csibor: Ahhoz, hogy a polgári fegyvertartás megváltozzék, ahhoz nem elég a "fegyvertörvényt" végre (2004 óta EU révén is) harmonizált mederbe terelni, hanem a Btk-t, a "rendörségi törvényt" és még jópár, témát karcoló jogszabályt (talán a "gyülekezésit" is). Ehhez politikai akarak kellene (és politikai idő, mondjuk 2 év elegendő lehetne rá). A Btk. módosítva lesz jövőre pl. a magántulajdon védelme érdekében indokolt lesz a támadást "meghaladó" védekekezést alkalmazni, viszont emberölés ezúttal sem engedélyezett (EU-harmónia). De legalább el lehet törni kezét-lábát az illetőnek komoly retorzió nélkül (ugye ez ma "önbíráskodásnak" minősül; ha a "sértett" feljelent, lehet ülni érte pár évet, hiába téged támadott/lopott meg...). Röhejes (vagy inkább groteszk), hogy ennek a jövő évi újításnak már örülni is lehet...
Mondjuk ez már felvet egy-két lelki finomságot is:
Például ha teszem azt a Teréz körúton parkolok Pesten 2010-ben és egyik este a randalírozók autókat akarnak gyújtogatni, 1/2 hüvelykes vízcső darabbal addig ütlegelhetem őket, amíg el nem állnak kocsim felgyújtási szándékától! Tiszta haszon... Vagy magánüzlet-kirakat védelme. Csak arra kell gyúrni és vigyázni, hogy 1 ütésre ne halljon meg az illető... Terminátornak kell átképeznünk magunkat, hogy pontos anatómiai ismeretekkel rendelkezzünk...
Szóval érdekes lesz a történet. Egyébként birtokvédelemre még mindíg a legideálisabb lőfegyver egy 12-es kaliberű sörétes (könnygáz patron, gumilövedék és társai). Egy 76-os Magnum, vagy 89-es Super Magnum lőszerű jószág tetemes energiát produkál előre ("jobb mögötte állni, mint előtte", Bud Spencerék után szabadon).
Vagy mindenki íratkozzon be aikido-ra és fabrikáljon keményfából bokkent, ezt csak nem tiltják be.

A svájci remek esetre lehetne a finnkét is hozni. Egy 1998-as felmérés szerint átlagosan minden 2. lakásban volt lőfegyver... A fegyveres bűncselekmények száma akkoriban eléggé konvergált a nullához.

[ Szerkesztve ]

Örülj ifjú ember a fiatalságodnak! (A prédikátor könyve)

(#892) Gyantusz válasza Menahem (#680) üzenetére


Gyantusz
tag

Tudsz erről valami infót adni? Melyik két gép volt kint? (lehet nekem is vannak, csak most lusta vagyok megkeresni)

Ez egy cseppet elmaradt válaszadás (régről emlékeztem erre a hsz-re):
Egon: Ezt a "Az ales. gondolom hadnagyi rendfokozattal zár..." mondatomat úgy értettem, hogy ha nem feltétlen szükséges, nem kellene főtiszti beosztásba rakni, pláne hogy nem is volt mögötte effektíve tiszti-főtiszti előmenetel, "szaktudás" (már ha a tisztképzési éveket nézzük is).
Az ekvivalenciát (egyenértékűséget) nem értem?!
Gondoljunk bele abba, hogy van egy másik olyan korú alezredes katonanő. Ő bizony végigtaposta (jó esetben) a ranglétrát a ZMNE-étől kezdve, és jön egy civil kollegina, aki kapásból ugyanazt a rangot kapja meg egy 6 hetes képzés után, amit ő "kiízzadt" 4(hdgy.)+4(fhdgy.)+5(szds.)+5(örgy.)+5(alezr.)=23 év alatt! (már ha jó a kivárási idő számításom)
Nem értem a logikát benne.
Persze ha mindenáron főtiszti rangot szeretne mindenki (értelemszerűen a rendfokozatért és a beosztásért járó fizu a cél és a korrekt nyögdíj megszerzése), akkor legyen.
Azt tartanám korrekt elképzelésnek, hogy ne legyen mindenki egyből hadnagy, aki benevez, de kezdje a kategória legaljánál. Aki százados "lenne", az hadnagyként, aki pedig alezredes lenne az őrnagyként (tiszti-főtiszti alaprang). De igazából a kollektívan hadnagykénti rang sem lenne elképzelhetetlen. A rendfokozatért "meg kéne küzdeni" és így kivívni a társadalmi (adó) elismerést prezentáló tisztes nyugdíjat.
Pl. az SAS-nél akárki szerel fel (csak brit nemzetközösségi katona lehet - tisztes, tiszthelyettes), az kopaszként kezdi (ha átment a kiválasztáson). A tisztek/főtisztek meg hadnagyként. Igaz az "irreguláris" alakulat, nem "magyar honvéccsség", de az elv nem rossz. Mégis az "Ezredbe tartozás" miatt jelentős a túljelentkezés (és a fizetésük sem különb a többi "regulától", csak nincs idejük elkölteni), amit a kiválasztás közben ~95 %-os kihullással megrostálnak (hmm a GI Jane-ben verték magukat a SEAL-esek, hogy 30-40 %-os a kihullás, a SAS-ben meg... 500 főből jó ha 10 bent marad).

Amúgy hogy siekrült egyébként a KVNR képzésed? Summa cum laude? A 6 hét már jórég letelt.

[ Szerkesztve ]

Örülj ifjú ember a fiatalságodnak! (A prédikátor könyve)

(#893) #65675776 válasza Gyantusz (#890) üzenetére


#65675776
törölt tag

Ki mondta, hogy kátrány és papír? Arról nem is beszélve, hogy nem magasépítészetről van szó...

(#894) vilmoci


vilmoci
csendes tag

Én csak annyit kérdeznék, hogy a BTR-80-ból hogyan csinálnak "páncélozott sebesült kihordó járművet" a Currus Rt.-nél.
Ugye a BTR úgy néz ki, hogy hátul van a motor, és a kűzdőtérbe csak az oldalajtókon, vagy felülről lehet bejutni. (ez csak azért érdekelne, mert a sebesülteket valószínűleg hordágyon kívánják szállítani. )
Ha jól tudom a D-944 PSZH-nak is volt sebesültszállító változata, de ott legalább normális méretű ajtó volt az oldalán, bár így sem volt egy kitűnő megoldás erre a feladatra.
Összegezve: gumikerekes PSZH esetén inkább át kéne állnia az MH-nak a Pandurra vagy a szlovén klónra a Valukra, ott nics ilyen probléma. (szerintem)
A BTR-eket meg el kéne sózni valami fegyverkező országnak.
(De NEM segélyként ingyen!!!!)

További kérdésem: Az "éjjellátósított" Mi-17-esek hányan vannak és elérhető-e róluk
fotó?

Maradok mély tisztelettel: vilmoci

[ Szerkesztve ]

(#895) Gyantusz válasza #65675776 (#893) üzenetére


Gyantusz
tag

Hát, nem én írtam le legelőször a "kátránypapír"-t. Összetévesztetted a palazúzalékos (vagy finomhomok hintéses) bitumenes lemezekkel.
Egyébként nem lényeges. Csak annyi, hogy a "kátránypapír" olyan, mint a "hungarocell", már lejárt lemez.

Vilmoci:
Van az AMZ-nek (Arzamaszi Gépgyár) is ilyen járműve: BMM a neve. Elég elfuseráltan néz ki, meg van növelve a küzdőtér belmagassága.
Hogy a Currus hogy csinálja meg, egyelőre nincs róla sok infó. A felépítmény módosítása vagy ilyen irányú lesz, vagy függőleges lemezekkel operálnak majd, szélesítik a felső/belső teret. A tornyot illik kidobni (olyan 12-15 tonna össztömeg között mozaghatnak, elég tág ez a 2-3 tonna, sokminden elférhet benne). Egyébként ebbe az oroszba is 4 db hordágy fér be. Emígyen lehet nem lenne hülyeség raj/századszinten egy műtőskocsi is (1 db hordágy befogadása, komolyabb műszerekkel), azaz minden 4, vagy 12 kocsihoz egy ilyen.
Mivel az ajtók az oldalain vannak, így persze körülményesebb a ki-beemelés, mint egy Pandur/Valuk esetében.
De mivel nekünk ez az alváz van (vagy 400-500 db) és pénzünk nincs másra, így a "szegény ember vízzel főz" elvén ezt kell továbbfejleszteni. Gondolj bele: tendereztetni kéne. Mire lezáródik, itt a 2010-es év és itt az újabb választási őrület. Ilyen beszerzéseket a kormányciklusok elején kell elkezdeni, hogy ki is lehessen vitelezni. Igaz, a 2010-es év hadikiadásait is 2009 novemberében szavazzák meg a költségvetéssel.

Leltem két ppt-t, akit érdekel, az nézze meg. Érdekes számadatok szerepelnek bennük.
Az első 2003. november 06-os (pl. 11. oldaltól):
Védelmi felülvizsgálat és haderőreform [link] - Nagy Gábor mk. ezr.

A másik 2008-as: Magyarország védelemgazdasági kapcsolatai [link] - dr. Kunos Bálint

Mi-17N
Zord Gábor László blogja (2008 szeptember: [link]) szerint 3 db Mi-17 (703, 704 és 705) lett kiválasztva első körben a modernizációra (elvileg két gép) és a kivitelezés csúsztatva. A 2008. febr. 10.-i írás óta eltelt 8 hónap, többet se tudni az ügyről... Gondoltam én mostanáig.
De itthon a 704-es: [link] [link] ipari javításon.
A 705-ös viszont átépített N lett (ugye a 706, 707 az P altípus, mint megerősítetted szállítóként repülnek; a 707 volt tavaly kecsón is [link] és Belgiumban [link]). és a Bevetési Irány 2008-on már látható volt. A 6 felfüggesztőből a külső 2-2 "nedves" lett, kapott, a ZS-7V sisakra GEO-ONV-1 típusú hemüveg rakható, kapott két LCD-t (MFD, Multi-func. disp.), az orrba egy Bendix-King RDR-2000 időjárásradar került ("A terepelkerülő opciót nem igényelte a megrendelő.") és egy SX-16 keresőfényszóró a gép bal orra alá, ami "hemüvegkompatibilis" lesz, ha kap rá szűrőt, meg a többi.

[ Szerkesztve ]

Örülj ifjú ember a fiatalságodnak! (A prédikátor könyve)

(#896) #65675776 válasza Gyantusz (#895) üzenetére


#65675776
törölt tag

A jelek szerint nehezen értelmezed az olyan összetett szókapcsolatokat, mint a "kátránypapírhoz tudnám hasonlítani"...

(#897) Gyantusz válasza #65675776 (#896) üzenetére


Gyantusz
tag

Igen, nehezen értelmezem, mert nem hasonlít hozzá...

Örülj ifjú ember a fiatalságodnak! (A prédikátor könyve)

(#898) #65675776 válasza Gyantusz (#897) üzenetére


#65675776
törölt tag

Elvonatkoztatni tudni kellene egy mérnöknek...

(#899) vilmoci válasza Gyantusz (#895) üzenetére


vilmoci
csendes tag

Üdv!

Köszönöm a gyors és pontos választ.
- Egyébként az újonan beszerzendő MISTRAL-okat nem lenne érdemes akkor BTR-re felbarkácsolni, ha már úgy is van dögivel.
második kérdés: azok a Leopard-2-esek, amik most a lengyel hadseregben vannak, nem lettek véletlenül felajánlva Magyarországnak anno? (csak esetleg nekünk nem kellettek. :( )

[ Szerkesztve ]

(#900) #65675776 válasza vilmoci (#899) üzenetére


#65675776
törölt tag

Lenne értelme. A mostani Unimogos megoldás harctéri túlélőképessége a nullával egyenlő. A BTR bizonyos esetben azért megfogja a nagyobb teljesítményű 7,62-eseket (7,62x54R Russian aka 39M, 7,62x51 NATO).

Nem, azokat alapból a lengyeleknek ajánlották fel. Nekünk egy másik eresztést kínáltak.

Copyright © 2000-2024 PROHARDVER Informatikai Kft.