Hirdetés

Keresés

Új hozzászólás Aktív témák

  • Petykemano

    veterán

    válasz Yutani #44583 üzenetére

    Szerintem érthetőbbé válnának a csíkok, ha a grafikonon rajta lenne még az áruk polcon/raktárban eltöltött idejét is (nem tudom mi rá a pontos szakkifejezés)

    Az availability szerintem nem azt jelenti, hogy ott van a polcon, ott van a raktárban. Vagy másként megfogalmazva nem raktárkészletet jelent. Hanem inkább valami olyasmi arányszámot, hogy az idő mekkora részében van belőle készleten. Ez lehet, hogy most már 3x jobb, mint tavaly ilyenkor. De még így is lehet, hogy nincs belőle felhalmozott raktárkészlet, és az áru nem tölt néhány percnél vagy óránál többet ebben az állapotban. másként fogalmazva: beérkezik és röviddel utána megveszik.

    Árcsökkenés szerintem akkor fog bekövetkezni, ha megnő a polcon eltöltött idő - mert nem viszik el. Másként fogalmazva: ha éppenséggel felhalmozódnak a készletek, bedugulnak az ellátási láncok.
    Egy nagyon rövid ideig ez történt június táján. Még volt is róla szó, hogy mennyire fájdalmas a kereskedőknek, mert ők egy-egy példányhoz magas áron jutottak hozzá, de mivel megcsappant a kereslet, kénytelenek csökkenteni az áron, viszont nem szívesen csökkentenék beszerzési ár alá.

    Pár évvel ezelőtt, amikor meglepetésszerűen megjelent valami új nvidia széria, akkor volt cikk arról, hogy rebate-tel kárpótolja azokat a kereskedőket az nvidia, akik az előző szériából még jól berendeltek annak normál árán, viszont az új széria megjelentetésével már értelemszerűen már nem tudták volna az eredeti áron eladni, csak olcsóbban, veszteséggel.

    Tehát szerintem abban az értelemben nincs mesterségesen magasan tartva, hogy halmokban áll a készlet a boltokban, vagy a nagykernél, de magas az ár, nehogy olcsón hozzájuss. Valószínűleg még mindig pikk-pakk elkapkodják a boltokból.

    Ami esetleg felmerülhet, hogy a kínálat tényleg ennyivel alacsonyabb-e a keresletnél, vagy valahol van-e valamilyen szűk keresztmetszet, vagy szándékos készlet csorgatás.

    - Szűk keresztmetszet alatt értem a szállítási kapacitások felborulását. Hogy pl korábban volt egy "steady flow of goods", ami felborult, teljesen kiszámíthatatlanul érkeznek meg a szállítmányok. De ezt azért nem tartom valószínűnek, mert akkor ingadozásokat látnánk: amikor épp nincs áru, akkor felfelé megy, amikor meg beesik a szállítmány, akkor meg esik az ár, mert nem tudják hová tenni. Ilyet nem látunk.

    Az persze még lehetséges, hogy a nagykerek tudatosan egyenlítik ki ezeket az ingadozásokat. Tehát amikor jön egy nagyobb szállítmány, akkor direkt nem csökkentenek árat, mert nem tudják, mikor jön a következő nagy szállítmány és ebből a készletből kell addig kihúzni. Ha nem arról van szó, hogy megtehetné, hogy többet rendel és meg is kapná, akkor nem nevezném mesterséges árfelhajtásnak.

    Arról nem is beszélve, hogy ha csak ilyen szűk szállítási kapacitás problémáról beszélnénk, akkor azt látnánk, hogy valahol valakinél nagyon nagy eladatlan inventory halmozódik fel (amit ugye nem tud elszállítani az eladás helyszínére) és ebbe tönkremegy. Viszont eddig csak mesés profitokat láttunk.

    - Szándékos készletcsorgatás esetén is látnunk kellene inventory felhalmozódást. Ha az importőr csinálja, akkor ott, ha a nagyker, akkor ott. Ha az AMD csinálja, akkor ott. Ha az AMD csinálná azt, hogy nem is gyárt annyit, amennyit el tudna adni azért, hogy amit legyárt, azt drágán tudja eladni, akkor a TSMC-nél kéne látnunk felhalmozódó készletet, vagyis fölös gyártókapacitást. De eddig mindenütt csak emelkedtek az árak és szűntek meg a kedvezmények.

Új hozzászólás Aktív témák