Hirdetés

2024. május 9., csütörtök

Gyorskeresés

Hozzászólások

(#9601) demars


demars
addikt

Sziasztok.
Kb 50-60 m re kell 3 fázist elvinni, közvetlenül a villanyórától (szabványos, műanyag doboz, telekhatáron, 3x25A).
A tulaj már vett földkábelt, 4x25 -ös alu kábel. Ahogy néztem a netes táblázatokat, elég lesz ez a keresztmetszet, de erősítsetek meg.
Köszönöm

Az áram alatt lévő alkatrész ugyanúgy néz ki, mint amelyikben nincs áram, csak más a fogása!

(#9602) laci06


laci06
senior tag

Sziasztok!

Köszönöm a válaszokat lentebb (elektromos töltő - biztosíték).

Kérdés volt a töltő típusa:
StarCharge Aurora 22 kábeles

Az autó pedig egy BMW, ami tud AC-ról 22KW-t.

A lekorlátozást rosszul írtam, vagyis ha kisebb a biztosíték ami be van kötve, akkor értelemszerűen a töltő szoftverén keresztül a töltő is le lenne korlátozva, ez volt a javaslat a telepítő részéről.

Igazából az a kérdés, hogy mire célszerű a töltőt lekorlátozni, hogy lehetőleg ne vágdosson le (bármi miatt) folyamatosan az áram? Rossz volt az eredeti kérdés.

Az ajánlatot a parkl-n keresztül kértem, a BMW is rajtuk keresztül, és hasonló töltőt telepítene csak drágábban, és nem tervezek semmit sem kispórolni. :)

(#9603) 4D4M válasza laci06 (#9602) üzenetére


4D4M
aktív tag

Igazából az a kérdés, hogy mire célszerű a töltőt lekorlátozni, hogy lehetőleg ne vágdosson le (bármi miatt) folyamatosan az áram?
~
Ez sajnos pont az a kérdés, amit meg a szokásaid és berendezési tárgyaid ismeretének hiányában senki nem mond meg neked (: de itt több megoldás is elhangzott, amihez nem kell állandóra lekorlátozni a töltőt. Az lenne a praktikus irány.

...mit teszel ma, ami holnap is számít ?

(#9604) lappy válasza demars (#9601) üzenetére


lappy
őstag

igen elég lesz

Bámulatos hol tart már a tudomány!

(#9605) laci06 válasza 4D4M (#9603) üzenetére


laci06
senior tag

Ha jól látom, akkor ami elhangzott mint javaslat az az "energiamenedzsment". Ez alatt mit kell érteni?

Nyilván ha nem is értek semmit sem ehhez, akkor sem vagyok "hülye", vagyis alapvetően éjszaka fog menni a töltés, és ugyan néha berakunk egy mosást, vagy megy a szárítógép/mosogatógép, de így úgy gondolom, hogyha le van korlátozva 15-16 kw köré, akkor nem kéne, hogy gond legyen, és elvileg az autó szoftvere is tud korlátozni ha jól tudom, mármint meg tudom adni "app"-ban, hogy AC-n keresztül max hány A-el töltsön.

(#9606) 4D4M válasza laci06 (#9605) üzenetére


4D4M
aktív tag

Nem olyan magától értetődő, hogy mikor nem hülyeség tölteni. Pl nemzetgazdasagi szempontból verőfényes napsütésben egy igazi aldas lennél, ha megrantanád a szomszédokat 22 kW-tal és nem kapcsolna le a PV inverterük a tulfesz miatt.
Nyilván járható út az állandó korlátozas is csak akkor felmerul a kérdés, hogy minek vennél olyan töltőt, amit sosem használsz ki?

Ez alatt mit kell érteni?
~
Mérve van a ház pillanatnyi fogyasztása, és ez alapján dinamikusan allitodik a töltő által elérhető szabad teljesítmény.

[ Szerkesztve ]

...mit teszel ma, ami holnap is számít ?

(#9607) PROTRON válasza laci06 (#9605) üzenetére


PROTRON
addikt

Persze van állandó korlátozás lehetősége is, az elektromos főzőlapok miatt 3x16, de inkább 3x20-nak rendelkezésre kell állnia a család számára, tehát 13,8kW amit a ház igényel, a többi marad a töltőnek.

Az energiamenedzsment alatt azt értjük, hogy van egy olyan típusú mérőóra, ami méri az aktuális terhelését a háznak és utp kábelen keresztül elküldi egy központnak az adatokat, ami központ fél perces pontossággal fogja visszakorlátozni a töltőt ha szükséges.

A csak töltőket telepítő cégek ha olyat kértél fel, elvileg tudnak olyan megoldást, hogy milyen mérőműszerrel tudja (direkt átmenő mérőóra, vagy áramváltós gyűrű a vezetéken + adatgyűjtő mérő) mérni a terhelést, aztán milyen kommunikációval tudja a eljuttatni a töltőhöz, merthogy vannak olyan töltők amiknél le van korlátozva hogy milyen gyártmányokkal hajlandó együtt dolgozni.

[ Szerkesztve ]

Elméletileg nincs hülye kérdés...az elmélet és a gyakorlat között elméletileg nincs különbség.

(#9608) laci06


laci06
senior tag

Köszönöm. Oké, én is erre gondoltam amikor az "energiamenedzsment"-et meghallottam, csak úgy érzem, hogy ez egy valamivel bonyolultabb változtatás, vagy én gondolom rosszul? Egy alapvetően töltőt telepítő cég ki tudna ilyet építeni? Ha igen, szerintetek reálisan mekkora tétel?

Lehet, hogy én vagyok naiv, de én úgy gondoltam, hogy egy egyszerű töltő ha otthon van garázsban használva, akkor azért illik, hogy 5-10 (de inkább több) évet kibírjon, és ha ilyen időszakban gondolkodok, akkor érdemes lehet töltőszinten is inkább felültervezni, főleg ha tényleg mondjuk 5-10 év múlva már lesznek mondjuk 150-200 KWh akksis autók is, vagyis hiába nem használnám most ki teljesen lehet, hogy 5-10 év múlva már igen. Illetve most gyorsan rákeresve (de már eddig is néztem) a 11-22Kw töltők között kb 10-15%-os az eltérés árban, vagyis ha azt nézem, hogy a telepítésük meg közel azonos, akkor tényleg egy szinte elhanyagolható különbség.

[ Szerkesztve ]

(#9609) PROTRON válasza laci06 (#9608) üzenetére


PROTRON
addikt

Teljesen jó az elgondolás, mind egyetértünk abban hogy érdemes 22kW-os töltőt telepíteni.
A "miért telepítesz erős töltőt" költői kérdés csak arra vonatkozott, hogy ha most nem oldod meg az energiamenedzsmentet és inkább szoftveresen visszakorlátozod fele teljesítményre a töltőt, akkor később sem fogod megoldani és akkor egyáltalán nem tudod kihasználni.

Maga a költségek terén nem ismerem az adott típust, így a telepítő tudja megmondani hogy UTP kábelt bekötve a töltőbe esetleg maga a töltő képes feldolgozni az adatokat.
Ez esetben csak a mérés kiépítése a főelosztón belül valahol 50-150k közötti összeg lehet.
Aztán még az UTP kábelezés.
A töltőt is "villanyszerelő" szokta telepíteni, mert fixen kell bekötni, így a kiépítés azt meg tudja csinálni, össze tudja vezetékezni, a kérdés a felprogramozás.

Másik opció hogy még tovább bővíted a szolgáltatói teljesítményt(kifezetve az amper díjat, meg a 40A feletti esetben a mérőhelyben a vezetéket is ki kell cserélni 16-osra, ahogy a mért vezetéket is a főelosztóig), csak arra meg nem biztos hogy a közcélú hálózaton meg fogják engedni. De akkor nem fogsz függni semmitől.

Elméletileg nincs hülye kérdés...az elmélet és a gyakorlat között elméletileg nincs különbség.

(#9610) laci06 válasza PROTRON (#9609) üzenetére


laci06
senior tag

Oké, utánajárok.

Köszönöm a tippeket. :)

(#9611) biker válasza laci06 (#9590) üzenetére


biker
nagyúr

Terhelés megosztós töltőt kell feltenni, és az automatikusan szabályozza a töltőáramot a lakás fogyasztása alapján.
a fix leszabályzás nem jó, akárki adta a tippet, hiszen nem viccből van gondolom 3x32A. ha fixxen 16A-t adsz az autónak, de bármely fázison több kell? Akkor?

Elektromos autó töltő berendezések | Mesterséges növényvilágítás | Mai ajánlatunk: www.gerisoft.hu | www.e-autotoltokabel.hu | www.agrar-vilagitas.hu |

(#9612) biker válasza PROTRON (#9609) üzenetére


biker
nagyúr

"Teljesen jó az elgondolás, mind egyetértünk abban hogy érdemes 22kW-os töltőt telepíteni."

Mint töltő telepítő és forgalmazó cég, nem győzök ágálni ez ellen a terjedő rossz beidegződés ellen. Igen, a legtöbb 3f töltőnk nekünk is 22kW de nem azért, mert az a jó, hanem mert 10E Ft-al lenne olcsóbb egy 11kW, hiszen aki szakmabéli (itt sokan) az tudja, hogy ez csak egy kapcsoló vezérléssel.

Otthonra NEM kell 22kW-ban gondolkodni, mivel jellemzően éjjel otthon töltesz, ami minimum 8 óra töltés, és 11kW-al is belemegy 100kWh ha lenne akkora az akku.
Mindenki azért akar 22kW-ot mert az autó tudja, és erőlködik a bővítésen. Nem kell. Egy zoe tudja a 22kW-ot, de miért jó ha 6kor hazaérsz és 8-ra fel van töltve a kocsi? nem reggel indulsz tovább?
Plusz a legtöbb aki 22kW-ot akar, kiderül napi 80-100km-t megy amihez elég lenne 5kW is töltési kapacitásra.

Elektromos autó töltő berendezések | Mesterséges növényvilágítás | Mai ajánlatunk: www.gerisoft.hu | www.e-autotoltokabel.hu | www.agrar-vilagitas.hu |

(#9613) laci06 válasza biker (#9612) üzenetére


laci06
senior tag

Köszönöm, irtam is egy PM-t.

Szerintem mindenki egyet ért amúgy abban, hogy a 22Kw alapvetően felesleges, és nagyon ritkán, ha egyáltalán valaha igazán ki lesz használva, és valóban nagy valószinűséggel az esetek 99%-ban egy 5Kw-os töltő elég is lenne, de hát mi van ha reggel jut eszembe, hogy este elfelejtettem rádugni az autót, és 10-kor meg megyünk családdal vidékre. Az emberi hülyeség ellen ad egy kis védelmet a nagyobb töltő. :)

(#9614) biker válasza laci06 (#9613) üzenetére


biker
nagyúr

Igen, az ellen véd :D
meg taxisoknak, ebédelni hazamegy...

Elektromos autó töltő berendezések | Mesterséges növényvilágítás | Mai ajánlatunk: www.gerisoft.hu | www.e-autotoltokabel.hu | www.agrar-vilagitas.hu |

(#9615) BB9000 válasza biker (#9611) üzenetére


BB9000
senior tag

Háztartásban használatos "terhelésmegosztós" EV töltőre tudsz mondani példát? Gyártó, típus, ár is érdekelne.
A neten rákeresve elsőre csak ipari megoldásokat találtam, aztán ezt: LuminanCity

[ Szerkesztve ]

(#9616) biker válasza BB9000 (#9615) üzenetére


biker
nagyúr

Pl Beny, vagy az aurora [link]
Iparibb jelleggel az összes saját gyártású töltő: home eco, home pro, meg minden viridian vezérlős töltő, a vcharge és az ecolite sorozatok

Ja a [link] teltonika is, de ahhoz kell venni egy modbusos mérőt

[ Szerkesztve ]

Elektromos autó töltő berendezések | Mesterséges növényvilágítás | Mai ajánlatunk: www.gerisoft.hu | www.e-autotoltokabel.hu | www.agrar-vilagitas.hu |

(#9617) Dzsoo2


Dzsoo2
csendes tag

Sziasztok!
Mi lehet az oka annak, hogy bármilyen LED lámpát szerelek fel mindig csak páros darabszámú számú működik belőle?

Felraktam egy 10 “csápos” mennyezeti lámpát, mindent jól kötöttem be, de csak 5 működött. Mindent kipróbáltam, izzókat cseréltem, többször ki- visszakötöttem stb. Gondoltam a lámpával van a baj, ezért vettem egy másikat (IKEA), egy mennyezeti 3 spotos lámpát. Ebből ha betekerem mind a 3 LED izzót, akkor működik kettő, de ha csak kettőt akkor csak 1. Mi lehet a probléma?

előre is köszönöm!
üdv: Ákos

(#9618) BB9000 válasza Dzsoo2 (#9617) üzenetére


BB9000
senior tag

A több foglalatos csillárok közt vannak olyanok, amelyek több áramkörösek. A leírásodból arra követkztetek, hogy mindkét esetben pont ilyeneket sikerült venned és egy áramkörre kötve próbáltad használni.
Lehet így használni ezeket, de a lámpa áramköreit is át kell alakítani egy kissé. Ez csak annyit tesz, hogy össze kell kötni a lámpa csokijában a két kört.

(#9619) Dzsoo2 válasza BB9000 (#9618) üzenetére


Dzsoo2
csendes tag

Köszi, egészen pontosan ilyenről van szó:
https://www.ikea.com/hu/hu/p/nymane-mennyezeti-spot-3-antracit-90415081/

Az összeszerelési doksiján egész jól látható a "felépítése":
https://www.ikea.com/hu/hu/assembly_instructions/nymane-mennyezeti-spot-3-antracit__AA-1906603-3-2.pdf

Ez két körös? Ha két körös, akkor egy normáls háztartásba hogy lehet bekötni? Esetleg két kapcsolós villanykapcsolóra történő váltással?

Előre is köszönöm.

[ Szerkesztve ]

(#9620) 4D4M válasza Dzsoo2 (#9619) üzenetére


4D4M
aktív tag

Ha valóban pontosan így néz ki, akkor nem két körös, de annak sincs akadály, hogy 3 körösre szereljék.

Ha két körös, akkor egy normáls háztartásba hogy lehet bekötni? Esetleg két kapcsolós villanykapcsolóra történő váltással?
~
Csillárkapcsolónak hívják, de csak akkor működne, ha 3 ér legalább megy a kapcsolótól a lámpa felé.

...mit teszel ma, ami holnap is számít ?

(#9621) Dzsoo2


Dzsoo2
csendes tag

Hát ott csak 2 ér van sajnos :(

(#9622) PROTRON válasza Dzsoo2 (#9619) üzenetére


PROTRON
addikt

Onnan tudni hogy több körös, hogy több "L" kapocs pont van, ilyenkor az "N" kapocs pontokból is több szokott lenni, de ez nem kötelező.

A kapcsolótól érkező L és N vezetékeket mind a 2 körre be kell kötni, tehát amelyik dobozba belefér kisebb 3-as wago, ott elágaztatni.

Ezen a legutolsó spotos lámpatestnél elvileg csak 1 bekötési pont van, tehát 1 áramkörösnek kell lennie. De előfordulhat hogy a 3 fej egységhez tartozó elágazó pontban az egyik ki van csúszva, ott lehetne ellenőrizni( a 2 kis bigyula, amiből a 3 fejegység irányába megy a 3-3 vezeték), csak ugye ha azt felnyitod lehet ugrik a garancia.
Persze ez azt feltételezi hogy mindig ugyanaz az 1 ami nem világít.

[ Szerkesztve ]

Elméletileg nincs hülye kérdés...az elmélet és a gyakorlat között elméletileg nincs különbség.

(#9623) 4D4M válasza Dzsoo2 (#9621) üzenetére


4D4M
aktív tag

Hát ez nem egy katasztrófa azért (: Tökéletesen be lehet üzemelni 1 körre is, csak módosítani / közösíteni kell a két fázist, ha most két körre van osztva.

...mit teszel ma, ami holnap is számít ?

(#9624) PROTRON válasza biker (#9612) üzenetére


PROTRON
addikt

Persze tarthatunk a témában kerekasztal beszélgetést, köszi a vitaindítást.

Alapvetően ahogy kollega is írja én annak vagyok a híve hogy ha fizetek valamiért, ne a nyúl vigye a puskát. Ne legyek már korlátozva hogy mindig este "kell" töltsek, mert a töltőt vissza kellett korlátozni hogy biztosan ne legyen szolgáltatói kmsz lekapcsolás ha nappal 10 percre bekapcsolom adott fázison a 16A-es főzőlapot.

Ha én péntek délelőtt hazaérve a déli napsütést akarom eltárolni ( hogy ne lőjje le EON az inverteremet a körzeti túlterhelés miatt, aminek elkerüléséhez megjelenek fix 15kW teljesítmény igénnyel), akkor igen is a maximális teljesítménnyel tölthessek amit a kocsi elbír, hisz lehet ebéd után du 2-kor indulna a család 120km távolságra kirándulni, a kirándulás alatt nem akarunk töltögetéssel időt veszteni, hisz azért van autó hogy ne legyünk semmihez sem korlátozva, ha direkt várakozni akarok, BKV-Volánra várok, nem elektromos autót veszek--->nem kell töltő se.

Ezért gondolom azt, hogy ha már anyagilag nem nagy különbség a töltők teljesítménye között a nagyobb teljesítmény, akkor érdemes azt a kis extrát belefizetni.
Pláne úgy hogy szinte mindegyik töltőnek tudnia kellene a fix értékre visszakorlátozást (pl 11-re) ha épp legvégső esetben kellene, mert épp leállt az energiamenedzsment központi egysége hiba miatt.

Az energiamenedzsment terjedést én emiatt támogatom, mert az EON-os okosmérő kifejezés csak kamu, 0 hozzáadott értéke nincs a felhasználónak (az kevéske adat semmit sem ér összességében ami kinyerhető), ezért házilag kell megoldani.

Értem én hogy jelenleg kevés olyan autó van amelyik a fedélzeten fogadni tudja a 22kW töltési teljesítményt, de ez nem jelenti hogy, ahogy a fenti megrendelőnél is 10 évre vásárolt töltő életútja során ne érkezne másik autó.

A héten olvastam cikket hogy magyarország milyen szerencsés hogy egyáltalán kapni 11kW fedélzettel szerelt kocsikat, mert a fejlett modern japánban annyira túlzsúfolt a hálózat, hogy csak 4-6kW töltőket tudnak biztonsággal forgalmazni, ezért nem terjednek annyira a tisztán elektromos autók japánban, mert nem tudják kellően gyorsan feltölteni.

Meg aztán korábban volt is olyan elképzelés hogy a kocsik aksijait nappal lehetne energiatároláshoz használni, na hétvégén amikor sokszor nappal is csak áll a kocsi és csak este mennek színházba az emberek, akkor elég kellemetlen ha du 4-kor a hálózat leszipkázza az aksit, amit utána 8 órán át kéne várni hogy visszatöltsön a lassú töltő. Megint csak az a jó, ha minél gyorsabban vissza tudja tölteni.

Persze ez az utóbbi elképzelés nagyjából dugába dőlt amennyire tudom.

Ahogy a Toyota háza tájáról is érkeznek hírek, mi szerint a "mindenki dobja el a tisztán elektromos autót mert a hidrogén cella a jövő, ami --biztonságos--"--al kapcsolatban épp átértékelik az ütemtervüket és elvesznek anyagi forrást a hidrogénes fejlesztéstől, mert nem sikerült eléggé bolond biztosra csinálni a rendszert hogy bármelyik jogosítvánnyal rendelkező, de egyébként IQ-nuku-ra rá lehetne bízni a dolgot.

Ezt is onnan látom, hogy az európai Toyota minden telephelyére berendelt teljes 22kW+ töltőoszlopokkal szerelt hálózatokat(sőt sok helyen DC villám töltőket), úgy hogy az egyik legnagyobb magyarországi márkakereskedésük vezetője olyannyira a hidrogén cellák mellett van, hogy az már botrány. :D
De még is telepíti a töltőket, mert nekik az kell hogy 2 érdeklődő tesztvezetése közötti lyukas időben feltöltsön a járgány.

Mert látják hogy a hidrogén cellás üzemre átállás nem valódi megoldás, nem lehet ráépíteni.
Ahogyan a legnagyobb átverés és hazugság az "e-üzemanyag" koncepció, amivel papíron csökkentik a károsanyag kibocsátást, miközben csak át akarják menteni azt a módszert amivel a városokban élő lakosság, a saját gyerekeik tüdejét gyilkolják...

Elméletileg nincs hülye kérdés...az elmélet és a gyakorlat között elméletileg nincs különbség.

(#9625) biker válasza PROTRON (#9624) üzenetére


biker
nagyúr

"Ne legyek már korlátozva hogy mindig este "kell" töltsek, mert a töltőt vissza kellett korlátozni hogy biztosan ne legyen szolgáltatói kmsz lekapcsolás ha nappal 10 percre bekapcsolom adott fázison a 16A-es főzőlapot."

Ezért kell a terhelés megosztó. az elmúlt egy évben az eladott töltőink 90%-a ilyen volt, mindenki rájött, hogy a bővítés időben és árban is embertelen

"Az energiamenedzsment terjedést én emiatt támogatom, mert az EON-os okosmérő kifejezés csak kamu, 0 hozzáadott értéke nincs a felhasználónak (az kevéske adat semmit sem ér összességében ami kinyerhető), ezért házilag kell megoldani."

Nálam a kezdetek óta hibás, egy fázisom van, és minden érték amit a grafikon mutat, háromszorosa a valós 1f értéknek, és amit az óra mér, és ami a számlán van. A portál hamis adatokat mutat nekem

Amúgy a pusztuló nyugaton (németország) 20A max egy fázison, de bezzeg a golf/merci féle 2 fázisú töltés az frankó. Ezeket nem értem. Kicsi vagyok hozzá

A hidrogén meg zsákutca. igen, az. A tárolása, a töltése olyan problémás, hogy irgalmatlan drága lesz tankolni, a kocsi meg egy mezei elektromos autó egy drága tartállyal, nyomáscsökkentővel, és egy drága és korlátos élettartamú üzemanyag cellával, így már nem csak egy 3milliós akku hanem egy 2milliós üzemanyagcella is van benne yeah.

Elektromos autó töltő berendezések | Mesterséges növényvilágítás | Mai ajánlatunk: www.gerisoft.hu | www.e-autotoltokabel.hu | www.agrar-vilagitas.hu |

(#9626) asdf_ válasza PROTRON (#9624) üzenetére


asdf_
veterán

De még is telepíti a töltőket, mert nekik az kell hogy 2 érdeklődő tesztvezetése közötti lyukas időben feltöltsön a járgány.

Ahogy én tudom, nincs választási lehetősége a márkakereskedéseknek, hogy telepít-e töltőket vagy sem. Plusz azok a töltők egyelőre csak a port fogják, ügyfelek nem tudják használni (az ehhez szükséges infra még nincs meg), csak maga a szalon saját célra.

[ Szerkesztve ]

(#9627) PROTRON válasza biker (#9625) üzenetére


PROTRON
addikt

Nálad be van üzemelve a "teljes" EON-os okosmérő rendszer?
Látsz amúgy benne pillanatnyi teljesítmény adatokat 1 secre lebontva? Én úgy tudom hogy csak 15 percesekhez lehet hozzáférni akkor is, ha a készülléken lévő portot használja az ember.
Az meg külön szép ha az ami elvileg működk, az is szarul...de legalább hitelesített mérő. :D

"Terhelésmegosztó" kifejezést nem az energiamenedzsmentre érted?
Mert ha arra hogy az aktuális kapacitáshoz igazítja a töltési teljesítményt, akkor ugyanarról beszéltünk, csak más névvel.
És pont hogy ez a módszer biztosítja hogy nyugodtan vehet az ember 22kW-os töltőt, hiszen úgy is a szabad kapacitás lesz a döntő adott fél perces periódusban. Én sem javaslom hogy mindenki 3x32A feletti teljesítményre bővítsen, csak ahol nincs lehetőség az energiamenedzsmentre, meg akarat a többivel kapcsolatban. Egyszerűbb.

A hidrogén cellának elvileg az lenne a lényege hogy nem kell 3 milliós akku, mert a tárolandó (pl 600km)hatótáv nagyrésze a hidrogén a 2milliós cellában tárolódik, így elegendő csak egy kissebb kapacitású átmeneti akku tároló a teljesítményhez igazítva.
Tehát csak a 2milliós cella kell, meg a fedélzeti generátor(nyomáscsökkentő...etcetcetc...) a meglévő olcsó inverteres rendszeren felül...

Elméletileg nincs hülye kérdés...az elmélet és a gyakorlat között elméletileg nincs különbség.

(#9628) PROTRON válasza asdf_ (#9626) üzenetére


PROTRON
addikt

Pedig nagyon próbálkoztak, de végül beadta a derekát... :D
Jaja, szeretnék sokan használni ezeket energia értékesítéshez, hogy visszahozza a bekerülési költséget, de elég durva törvényi adminisztrációs akadálya van, nem feltétlen csak a szoftveres infrastruktúra a gond.

Elméletileg nincs hülye kérdés...az elmélet és a gyakorlat között elméletileg nincs különbség.

(#9629) DigitXT válasza PROTRON (#9627) üzenetére


DigitXT
félisten

A P1 porton 10 mp-enként jön adat.:R

(#9630) PROTRON válasza DigitXT (#9629) üzenetére


PROTRON
addikt

Oké, köszi.
És az aktuális teljesítmény értéket is ki lehet olvasni?
A 10 sec még beleférhet...de tök jó hogy nincs elég smartmerő,ezért jelenleg külön díjat kérnek ilyen kis 3x20A-es teljesítmények esetén.

Elméletileg nincs hülye kérdés...az elmélet és a gyakorlat között elméletileg nincs különbség.

(#9631) trialboj


trialboj
őstag

Lenne pár basic kérdésem a profikhoz :D

[A linkelt időnél] lévő "trükköt" szeretném használni. Adott egy 3as és egy 5ös egymás melletti Schneider Sedna aljzat, annyi a dolgom, hogy 3 szálat mindig tovább viszek és kész? Az 5ös sorhoz a másik oldalra is van húzva kábel, szóval ott gondolom jöhetek visszafele is. Esetleg nincs erről egy videó, hogy csinálják a profik, milyen hosszú kábelt kell hagyni?
Ez a becsavarozás sem tiszta, nem kaptam mellé csavart... ebbe sima facsavar megy? Van ajánlott méret, gondolom főleg a szélesség számít? ez a szerelvénydoboz van

Nehezebb kérdés. A régi konzervdoboz féle szerelvénydobozokat is cserélném, de sokkal kisebb a lyuk, mint amekkora ez a fentebb linkelt fekete szerelvénydoboz. Ezekben már ott a kábel, hogy lehet/kell/szabad megnagyítani a falban a lyukat? Régi panel lakás, sima habtégla fal.

Könnyebb kérdés, fürdőszobában van a mosógép, kapott saját csatlakozót, mindig be lesz dugva, ez a csatlakozó lehet sima schneider vagy kell valami IP vízállósági védelem?

Nagyon köszönöm.

"Do not go where the path may lead, go instead where there is no path and leave a trail." // Ralph Waldo Emerson //

(#9632) DigitXT válasza PROTRON (#9630) üzenetére


DigitXT
félisten

Igen, bár csak összesítve pontos, fázisonként csak a feszt adja ki pontosan,
az áramot kerekíti, szóval a teljesítmény abból csak közelítőleg számolható,
illetve kis áramok esetén egyáltalán nem, hiszen nullával szorozva...:))

Minta, ekkor telnettel léptem be egy Smart Gateways adapterre wifin.:R
(A magyarázatokat csak magamnak írtam hozzá, az adat a zárójelig tart.:D)
0-0:1.0.0(230622002920S) Idő: 2023.06.22. 00:29:20, nyári időszámítás
0-0:42.0.0(AUX103030306xxxx) Készülék név
0-0:96.1.0(990306xxxx) Mérő gyári szám
0-0:96.14.0(0002) Aktuális tarifa
0-0:96.50.68(ON) Megszakító státusz
0-0:17.0.0(90.000*kW) Limiter határérték
1-0:1.8.0(001550.984*kWh) Hatásos import energia (+A)
1-0:1.8.1(000610.092*kWh) Hatásos import energia (+A) tarifa 1
1-0:1.8.2(000940.892*kWh) Hatásos import energia (+A) tarifa 2
1-0:1.8.3(000000.000*kWh) Hatásos import energia (+A) tarifa 3
1-0:1.8.4(000000.000*kWh) Hatásos import energia (+A) tarifa 4
1-0:2.8.0(000000.000*kWh) Hatásos export energia (-A)
1-0:2.8.1(000000.000*kWh) Hatásos export energia (-A) tarifa 1
1-0:2.8.2(000000.000*kWh) Hatásos export energia (-A) tarifa 2
1-0:2.8.3(000000.000*kWh) Hatásos export energia (-A) tarifa 3
1-0:2.8.4(000000.000*kWh) Hatásos export energia (-A) tarifa 4
1-0:3.8.0(000103.069*kvarh) Import meddő energia (+R)
1-0:4.8.0(000223.546*kvarh) Export meddő energia (-R)
1-0:5.8.0(000103.069*kvarh) Meddő energia (QI)
1-0:6.8.0(000000.000*kvarh) Meddő energia (QII)
1-0:7.8.0(000000.000*kvarh) Meddő energia (QIII)
1-0:8.8.0(000223.546*kvarh) Meddő energia (QIV)
1-0:15.8.0(001550.990*kWh) Hatásos energia kombinált (|+A|+|-A|)
1-0:32.7.0(231.5*V) Pillanatnyi fázis feszültség (L1)
1-0:52.7.0(231.2*V) Pillanatnyi fázis feszültség (L2)
1-0:72.7.0(231.2*V) Pillanatnyi fázis feszültség (L3)
1-0:31.7.0(000*A) Pillanatnyi áram (L1)
1-0:51.7.0(000*A) Pillanatnyi áram (L2)
1-0:71.7.0(000*A) Pillanatnyi áram (L3)
1-0:13.7.0(0.898) Pillanatnyi teljesítmény tényező
1-0:33.7.0(0.968) Pillanatnyi teljesítmény tényező (L1)
1-0:53.7.0(0.507) Pillanatnyi teljesítmény tényező (L2)
1-0:73.7.0(0.906) Pillanatnyi teljesítmény tényező (L3)
1-0:14.7.0(50.01*Hz) Frekvencia
1-0:1.7.0(00.217*kW) Pillanatnyi import teljesítmény (+A)
1-0:2.7.0(00.000*kW) Pillanatnyi export teljesítmény (-A)
1-0:5.7.0(00.000*kvar) Meddő teljesítmény (QI)
1-0:6.7.0(00.000*kvar) Meddő teljesítmény (QII)
1-0:7.7.0(00.000*kvar) Meddő teljesítmény (QIII)
1-0:8.7.0(00.106*kvar) Meddő teljesítmény (QIV)
1-0:31.4.0(200*A) Áram korlátozás határérték 1
1-0:51.4.0(200*A) Áram korlátozás határérték 2
1-0:71.4.0(200*A) Áram korlátozás határérték 3
0-0:98.1.0(230601000000S)(001365.830*kWh)(000525.462*kWh)(000840.368*kWh)(000000.000*kWh)(000000.000*kWh)(000000.000*kWh)(000087.485*kvarh)(000189.604*kvarh)(000087.485*kvarh)(000000.000*kvarh)(000000.000*kvarh)(000189.604*kvarh)(001365.834*kWh)(03.216*kW)(02.932*kW)(03.216*kW)(00.000*kW)(00.000*kW)(00.000*kW) Hónap végi tárolt adatok (utolsó havi)

[ Szerkesztve ]

(#9633) PROTRON válasza DigitXT (#9632) üzenetére


PROTRON
addikt

Ugye az elektromos autótöltőnek amennyire tudom amúgy sem fokozatmentes a szabályozhatósága, inkább csak nagyobb lépcsőkben, így az egészek közötti felfele kerekítés elfogadható.

Aztán még kérdés az adatkommunikáció típusa, nem biztos hogy fel tudja dolgozni a töltő.

Elméletileg nincs hülye kérdés...az elmélet és a gyakorlat között elméletileg nincs különbség.

(#9634) Dzsoo2 válasza 4D4M (#9623) üzenetére


Dzsoo2
csendes tag

Köszi a választ, próbáltam kicsit jobban feltérképezni a dolgot. (Ilyenkor jövök rá mennyire hülye is vagyok a villanyszereléshez...)

Kipróbáltam egy másik kapcsolóval, a helyzet ugyanaz. Ha 1 lámpát csavarok be, nem ég semmi, ha kettőt akkor ég 1, ha 3-at akkor 2 ég. Tehát mindig -1 db ég, mint aminek kellene.
A vezetékek:
A kapcsolónál van egy fázis vezetékem és ennyi. Ez így jó? :F (Tehát jön egy vezeték a megszakító felől ill. egy a lámpa felől)
A lámpánál két vezetékem van, egy az előbb említett fázis és egy nulla.

Ha releváns lehet akkor panel lakásról beszélünk. Előre is köszönöm.

(#9635) biker válasza PROTRON (#9633) üzenetére


biker
nagyúr

Amperenként állítható a töltés

Elektromos autó töltő berendezések | Mesterséges növényvilágítás | Mai ajánlatunk: www.gerisoft.hu | www.e-autotoltokabel.hu | www.agrar-vilagitas.hu |

(#9636) PROTRON válasza trialboj (#9631) üzenetére


PROTRON
addikt

Igyekszem úgy fogalmazni hogy a lényeg meglegyen.
1: igen, ezt hívjuk "felfűzős" rendszernek, ilyenkor a legtöbb dugaljban ha megnézed a hátoldalát minden kapocsnál 2 vezeték fér el, 2 fázis, 2 nulla 2 föld egymás mellett.

2: Ha csavaros a fázis-nulla és nem bedugós, akkor az adott lapka ahogy a csavarral meghúzod a csavar kétoldalán azonosan fogja megszorítani. Az ökölszabály, hogy pl a fázis vezető mindig a dugalj bal oldali kapocs pontjára megy szemből nézve, mert jobb a nulla mint a fázis, balra ami ráz is.
Azon belül a lapka alatt is bal oldalra kötjük a bejövő tápot, azonos lapka jobb oldalára az elmenő, mert így becsavaráskor a csavarfej segít behúzni az egyiket és az inkább a bejövő legyen.

3: maga a szerelvény dobozból amit linkeltél videót azt inkább gipszkarton falnál szokták alkalmazni és a szererlvény dobozba eleve benne szokott lenni a "csavaros menetes szár a végén az elforduló lapkával" ahogy tekered, szépen az elforduló lapka rászorul a gipszkarton profilra.
Lehet persze sima facsavrokkal is rögzíteni, csak nem biztos hogy jól jönnek ki a furatok, meg panelt nem fogsz vele megfogni. Panelhez drágább kifejezett panelhez való rögzítő anyagot kell használni, amivel "begipszeled" a szerelvény dobozt.

4: a régi kicsike szerelvény dobozok cseréje nagyon helyzet függő, erről a témáról az összes változatról ami nálad előfordul egyesével lehet nyilatkozni.
Ha nem lenne benne a kábel, akkor vizes magfúróval szokták megfelelő méretűre felfúrni, lehet ilyet bérelni.
Szokták még hogy a megfelelő átmérőhöz négyzetesen ki "felxelik", de ahhoz meg kifejezett beton vágáshoz alkalmas horonyvágó, vagy erős 230-as átmérőjű flex kell betonvágó koronggal, elszívással és vízhűtéssel...és négyzetesen kivágni abban a méretben ami kell. Meg ilyenkor még gond a betonban lévő betonvasak, ha elkapod az kellemetlen.

Persze sokan neki esnek vésővel, de azt nem szabad, mert a rezgések szétszedik beton szerkezetét...szintén betonvasak útban vannak.

De persze helyzet függő, van aki megkockáztatja az 1J-os fúrókalapáccsal(pl Parkside 16k hufos aksis gépe) hogy körbe fúrkodja ameddig be nem szakad, de hamar felkopogtatnak a szomszédok, mert aggódnak a rezgések miatt szerkezet károsodás miatt és jelentgetik az embert. Ha csak 1-2 kell az még lehet belefér, de jobb megoldás a flexxel négyzetes kivágás aztán betonragasztással a szerelvénydoboz.
Csak ugye vigyázni kell a kábelekre.

5: kell az IP44-es dugalj, hiába fog állandóan felfeszülni a csapófedél, az ilyenekben belül is van egy kis gumi membrán, ami segít megóvni attól hogy belül a fázis-nulla-föld között a pára áthúzzon. Emiatt szokott a Fi relé leoldani.

5+: Azért félévente érdemes lecsekkolni, mert a dugvilla alatt a konnektor külső felületében tud a pára korróziót okozni, ami aztán átível a nulla és föld között és FI relé leold....
Fi relé kötelező a mosógép dugaljhoz is, nem érdekel hogy "állandóan csak ez lesz bedugva", emberéletről van szó...

Elméletileg nincs hülye kérdés...az elmélet és a gyakorlat között elméletileg nincs különbség.

(#9637) PROTRON válasza biker (#9635) üzenetére


PROTRON
addikt

A lényeg hogy nem tized amperenként és a kmsz is kibír 5-10% túlterhelést hosszabb ideig.

[ Szerkesztve ]

Elméletileg nincs hülye kérdés...az elmélet és a gyakorlat között elméletileg nincs különbség.

(#9638) 4D4M válasza trialboj (#9631) üzenetére


4D4M
aktív tag

Bár nem vagyok benne biztos, hogy ilyen kérdések után célszerű bátorítani a villanyszerelési vágyaid beteljesítésében, de...Fi-relé már legalább be van építve ugye?

annyi a dolgom, hogy 3 szálat mindig tovább viszek és kész?
~
Igen, és lehetőleg a fázis, nulla és védővezetők legyenek legalább köztük (: És ha lehet ne akarj a teljes csoporttal összesen 10A-nél többet szállítatni.

Az 5ös sorhoz a másik oldalra is van húzva kábel, szóval ott gondolom jöhetek visszafele is.
~
Nem valószínű, hogy azok közül mindegyik egy-egy megtápláló kábel lenne, inkább egy másik dugalj vagy esetleg világításnak a bemenője az egyik.

ebbe sima facsavar megy?
~
Szerelvényrögzítő csavarként tudsz rá hivatkozni, de nincs túl nagy jelentősége, hogy pont ilyen-e.

Ezekben már ott a kábel, hogy lehet/kell/szabad megnagyítani a falban a lyukat?
~
Kábelkihúzás / vésés / koronafúró / gipsz stb. De panelokban tartószerkezeti funkciójú falakban nem lehet csak úgy nekiesni bárminek.

ez a csatlakozó lehet sima schneider vagy kell valami IP vízállósági védelem?
~
Legjobb tudomásom szerint kelleni nem kell, de lehet.Proton szerint rosszul tudom.

#9634 Dzsoo2:
A falban lévő dolgaid most mind indifferensek. Csak az számít, hogy a lámpában milyen kötéssel vannak felfűzve a foglalatok. Vagy, hogy meggyőződtél-e arról, hogy 3 jó fényforrással próbálkozol-e? (: Mert egyelőre ezen kívül nem sok magyarázat van a jelenségre amit tapasztalsz.

[ Szerkesztve ]

...mit teszel ma, ami holnap is számít ?

(#9639) DigitXT válasza PROTRON (#9633) üzenetére


DigitXT
félisten

Ja ezt abszolút nem autótöltő szempontból írtam, csak monitorozásra
ha érdekel a fázisonkénti pontos teljesítmény, alkalmatlan. Például ma
porszívóztam, ami 800W körül eszik, átbillent 3A-re a kerekítés, adott
fázis tekintetében, ami ~700W, de az összes meg ~960W volt... Szóval
tudni tudja rendesen, meg felhős megoldással grafikon is felvehető.:K
(De nekem azért jobban tetszene, mérnökileg egy pontos áram érték.)

1-0:32.7.0(230.0*V)
1-0:52.7.0(230.8*V)
1-0:72.7.0(232.9*V)
1-0:31.7.0(000*A)
1-0:51.7.0(000*A)
1-0:71.7.0(003*A)
1-0:13.7.0(0.999)
1-0:33.7.0(0.900)
1-0:53.7.0(0.740)
1-0:73.7.0(0.998)
1-0:14.7.0(50.01*Hz)
1-0:1.7.0(00.957*kW)

[ Szerkesztve ]

(#9640) biker válasza PROTRON (#9637) üzenetére


biker
nagyúr

igen, nincs a szabványban tized amper hirdetett áramra.

Elektromos autó töltő berendezések | Mesterséges növényvilágítás | Mai ajánlatunk: www.gerisoft.hu | www.e-autotoltokabel.hu | www.agrar-vilagitas.hu |

(#9641) csubuka


csubuka
addikt

Sziasztok!

Alapvetően ha falban/aljzatban védőcsőben 230V-os vezetéket húz az embery akkor 1.5mm2 a mininum keresztmetszet, akkor is ha ez csak valami termosztát kapcsolt fázisa vezérlési célból?

(#9642) demars válasza csubuka (#9641) üzenetére


demars
addikt

3X1 vagy 5X1 is bőven jó lesz.

Lehet, hogy most megköveznek, de én fűtés rendszernél a normál kis szivattyúkat is 3x1 -es vezetékkel kötöm be.

Az áram alatt lévő alkatrész ugyanúgy néz ki, mint amelyikben nincs áram, csak más a fogása!

(#9643) PROTRON válasza csubuka (#9641) üzenetére


PROTRON
addikt

Hivatalosan mindent az aktuális átfolyó áramerősségre, igényre kellene méretezni, ahhoz megválasztani a védelmeket. Tehát ahol keresztmetszet váltás van, ott védeni illik a kisebbet.
Pl berakni egy kis üvegbiztit a kisebb keresztmetszethez igazítva, annak az elejére, akár a géptestbe, felírni hogy hol kell keresni és akkor soha nem lehet gond, mert ha hiba van a felírás alapján meg tudod találni.
Persze ehhez az emberek lusták, ezért húznak mindenhova 1,5-öst legalább.

Mert nem tudhatod hogy a jövőben esetleg nem lesz-e átalakítás, ami után már kellene az adott nyomvonalon a nagyobb keresztmetszet valami másra.

[ Szerkesztve ]

Elméletileg nincs hülye kérdés...az elmélet és a gyakorlat között elméletileg nincs különbség.

(#9644) 4D4M válasza demars (#9642) üzenetére


4D4M
aktív tag

Várható maximális terhelés -> kábelkeresztmetszet -> kismegszakítókiválasztás maximális terhelhetőségre. Ez a folyamat bármilyen igény szerinti keresztmetszetet eredményezhet, anélkül, hogy kompromisszumot kellene kötni a biztonságot illetően.

...mit teszel ma, ami holnap is számít ?

(#9645) demars válasza 4D4M (#9644) üzenetére


demars
addikt

Igen, viszont többször belefutottam már, hogy dugaljnak szigorúan 2,5 mm2 vezetéket szabad, világításnak 1,5 mm2, stb.

Az áram alatt lévő alkatrész ugyanúgy néz ki, mint amelyikben nincs áram, csak más a fogása!

(#9646) 4D4M válasza demars (#9645) üzenetére


4D4M
aktív tag

Ha valaki csak ezt viszi haza ökölszabályként, az nem katasztrófa, de ha valaki mást érdekelne a mögöttes tartalom is, annak jól jöhet, ha hozzásegíthetjük a felismeréshez (:

ps.: nem neked akartam amúgy az előzőt válaszolni, csak úgy bekiabálni.

[ Szerkesztve ]

...mit teszel ma, ami holnap is számít ?

(#9647) Solicidium


Solicidium
aktív tag

Valaki ki tudná fejteni, milyen szakmai érvek szólnak a kissé drágább 2P kismegszakítók mellett az 1P+N (most vegyük itt szigorúan azt a fajtát, ahol az N is kapcsolt, mivel külföldi források szerint létezik nem kapcsolt N-val rendelkező változat is) alkalmazásával szemben fixen telepített fogyasztókhoz (pl. főzőlap, bojler) történő alkalmazás esetén? Egyáltalán milyen más alkalmazási esetkörök jöhetnek szóba ezen típusú kismegszakítók esetében?
Három tanulmányozott magyar villanyszerelő tankönyv semmi használhatót nem ír, a villanyszerelő OKJ-s tanagyag keretében sem esett róla szó. A neten sem magyar, sem külföldi oldalakon nem találtam használható infót erre nézve (valószínűleg nem jól kerestem). Olyan - számomra kétséges - infót leltem, mely szerint az 1P+N kikapcsoláskor először a fázist és utána a N-t szakítja meg, felkapcsoláskor meg fordítva, míg a 2P egyszerre kapcsolja mindkét kimenetet, ezáltal a fixen kötött fogyasztókra nézve az 1P+N ezen tulajdonsága kedvezőbb.
Gondolom a 2P vs. 1P+N kérdésben tehető megállapítások ugyanúgy alkalmazhatók a 4P vs. 3P+N kismegszakítók kapcsolatára is.
Köszönöm!

(#9648) csemberlen válasza PROTRON (#9643) üzenetére


csemberlen
őstag

Világitási hálózaton a PE legkisebb keresztmetszete 1,5mm2.

Hja kérem az élet nem egy habostorta

(#9649) csubuka válasza demars (#9642) üzenetére


csubuka
addikt

Köszönöm szépen!

PROTRON:

Köszönöm neked is!

Ez az átalakítás jogos sztori, pár tízezret jelent csak az 1.5mm2 a hatzónás rendszer behúzásánál max. Annyit megér a jövőbiztosság

2.5-öt már nem tennék :D Azzal jóval nehezebb az élet, nem olyan rgyszerű hajlítani azért. Meg az árugrás is masszívabb mint az 1>1.5 között.

(#9650) Genesist


Genesist
tag

Sziasztok!

Egy családi háznál a boyler mérórája és a kismegszakítója E-on plomba alatt van. Amennyiben szeretnék a boyler esetében áramvédőt beszereltetni, úgy az E-on-t kell riasztani?

Copyright © 2000-2024 PROHARDVER Informatikai Kft.