Új hozzászólás Aktív témák
-
Ráadásul még ugye semmiféle olajtőzsde nem műxik Teheránban.
https://www.coreinfinity.tech
-
Tyberius
aktív tag
Ez a ''szomszédok majd megvédik'' csak addig működik, amíg nem a szomszéd nagyhatalom akarja rátenni a kezét az olajra. Ha mondjuk Oroszország hirtelen úgy gondolná, hogy holmi halott diktátorok és félig-meddig magáncégek közötti szerződés helyett valami erősebb kötelékkel akarná biztosítani magának a türkmén földgázlelőhelyeket (mondjuk szabad köztársaságok szövetségbe forrasztásával, nagy Oroszország kovácsolta friggyel ), nem hiszem, hogy sokan sietnének Türkmenisztán segítségére. Lenne egy kis rinyálás európai oldalról, persze nem túl hangos, mert hát mégiscsak az oroszoktól vesszük jó áron a földgázt. De a NATO nem lépne közbe, és a kínaiak sem, mert ők meg atomtechnológiát vesznek a ruszkiktól, más meg nem merne, ugye. Irakot sem védte meg az olajfegyver.
-
-
Vamp
senior tag
Mindenkitől elnézést kérek a 2. rész késése miatt. Holnap vizsgázom, utána este felrakom.
Vamp -
Tyberius
aktív tag
Én csak attól tartok, hogy az olaj hamarabb elfogy, mint várnánk... a szakértők által hangoztatott évszámmal az a baj, hogy még egy évvel ezelőtt is azt hallottam, hogy a szakértők meg vannak lepődve a kínai és az indiai gazdaság gyors fejlődésén. Ezek ketten a Föld lakosságának több mint egynegyedét adják, és akkor még a többi fejlődő országról nem is beszéltünk. Az olaj iránti igény dinamikusan nő, és ezt nem egyszerű 50 évre előre kalkulálni.
Azonkívül nem is kell, hogy elfogyjon az olaj az utolsó hordóig: elég, ha csak eljut odáig a helyzet, hogy már nem tudják olyan mértékben növelni a kitermelői/feldolgozói kapacitást, ahogy az igény nő (itt inkább a kitermelői kapacitáson van a hangsúly, új finomító bármikor, bárhol építhető, új olajkút meg csak ott, ahol olajmező van, ráadásul a régi olajmezők hozama folyamatosan csökken, azokat is kell pótolni).
Ha ez bekövetkezik, az egész világpiac átalakul, az olajra lényegében licitálni kell majd, ami a drágulás mellett egyéb problémákat is fog okozni. Legegyszerűbb csak arra gondolni, hogy mi lesz, ha a nagyhatalmak rá akarják tenni a kezüket a megmaradt olajforrásokra... -
Rive
veterán
szerintem egyre gyakoribb lesz az ilyen vita, mint ami most is van..
Nagyon helyes. Ezek a viták (beszélgetések), nomeg az áremelések adják meg a környezetbarát(abb) technológiák terjedéséhez szükséges gazdasági teret./// Nekünk nem Mohács, de Hofi kell! /// Szíriusziak menjetek haza!!!
-
evR
aktív tag
és mi a véleményetek arról, hogy elzárták a csapokat?
szerintem egyre gyakoribb lesz az ilyen vita, mint ami most is van.. minden év elején várható lesz.. én tartok ettől a dologtól.. lesz itt még az olaj miatt energiaháború, nem is sokára..''...trend a lelke mindennek...''
-
ngabor2
nagyúr
a hidrogén valóban jó lenne, csak van vele néhány nagy probléma. nehéz tárolni, és túl nagy a robbanási tartománya. ráadásul meglehetősen nagy a szökési hajlama, tehát a tankolás macerás lenne. eleve nem csak simány nyomás alatt tárolnák üzemanyag-tankban, hanem valamilyen fémben abszorbeálva.
a másik probléma a hidrogénnel, ha simán robbanómotorba akarnák elégetni, akkor nem lenne túl jó a hatásfoka, ha galváncellában akarnának vele áramot termeltetni, akkor meg a cella meglehetősen drága lenne. ugyanis manapság még mindig a platinafémek azok az anyagok, amik kellő sebességgel képesek a hidrogént aktiválni a spontán oxidációhoz.
a metanol és etanol (inkább a metanol, ipari körülmények között ezt egyszerűbb csinálni) valóban jó alternatívák, könnyű tárolni, szállítani, ez akár robbanómotorba is mehet, de ha sikerül valami megoldást találni a galváncellás energiatermelésre, akkor abban is jól alkalmazható. bár az oxigéntartalma ezesetben bezavarna. -
Rive
veterán
válasz #65675776 #35 üzenetére
... a hidrogén ... a legtisztább megoldás ...
Ezzel kapcsolatban egy apróság. A hidrogén nem energiaforrás, hanem az energia tárolásának egy formája. Ennek megfelelően a szennyezést nem megszünteti, hanem csupán időben és térben átcsoportosítja. Önmagában, az előállításának körülményei, módja nélkül vizsgálni hiba.
A 'tisztasága' azon múlik, hogy milyen energiát is tárolunk benne. Ha pl. fosszilis tüzelőanyagok energiáját, akkor környezetszennyezőbb, mint ha a kiindulási anyagot direktben felhasználjuk./// Nekünk nem Mohács, de Hofi kell! /// Szíriusziak menjetek haza!!!
-
Fecow
aktív tag
Tudtommal a hideg fúzió nem éppen tudományosan elfogadott dolog, úgy is mondhatnám az örökmozgóval veszik egy kalap alá, szóval a megvalósulására még várhatsz egy jó darabig !!
Vamp: Ahogy ALI_G is írta az 2050-es dátum csak egy becslés készleteket tekintve, szóval az egy kicsit erős kijelenteni, hogy a készletek kimerülés még a mi generációnkban bekövetkezik. Lehet, hogy bekövetkezik lehet, hogy nem, de eddig nem nagyon váltak be az ilyen előre jelzések. Ez is olyan mint a fúziós erőmű, már ötven éve mindig azt mondják, hogy majd ötven év múlva lesz. Lehet ezeket is beveszik majd a Zénon apóriák közé és a Akhilleusz(a mi fogyastásunk) sose éri utol a teknőst(sose merülnek ki a készletek)Nyergeld meg a nagyot
-
Vamp
senior tag
A fő probléma meglátásom szerint az, hogy amíg semmiféle kényszerítő erő nem hat az olajat használókra, addig az általad leírtak csak elenyésző mennyiségben lesznek jellemzők. A jelen emberét többnyire nem érdekli a jövő, az átlagember sosem foglalkozik effajta gondokkal.
Az olajkészletek problémáját egy olyan gyufához tudnám hasonlítani, ami fényességet ad egy szobában. A gyufa hirtelen alszik majd el, így a fény is megszűnik egy időre. Kérdés hogy az a bizonyos idő meddig tart majd, valamint hogy a gyufát mivel tudjuk helyettesíteni. -
orbano
félisten
válasz #65675776 #35 üzenetére
Én jobban örülnék a hidegfúziónak, mint elsőszámú energiaforrás. De az is lehet, hogy 5-10-15-20 év múlva kitalálnak valami csúcszuper nagyteljesítményű akkumulátort és meg van oldva minden (nap+szélenergia).
De még az állítólagos magyar felfedezésű és fejlesztésű szuperhatékony villamoserőmű sem egy rossz alternatíva. Persze ezek csak az üzemanyag és villamosáram problémákat oldják meg, az ipari alapanyagokét nem.
Másik sejtésem, hogy hamarabb át fognak állni valami alternatív megoldásra (tippem kb 10-20 év), ha akarnak még a nagyhatalmak a Földön valami felett uralkodni /ugye szép lassan az USA is kezd rájönni, hogy ez így nekik sem lesz jó. A kínaiaknak meg majd valaki jól elmagyarázza /.A vér nem válik VAZZE!™
-
#65675776
törölt tag
Ebben igazatok van. Ez azonban csak egy lehetséges alternatíva, amivel kísérleteznek (bár azt ha minden igaz 10 éven belül általánsan is alkalmazni fogják az amerikai fegyveres erők). Ha minden igaz, mér jelenleg is olcsóbban tudják előállítani, mint amibe a kerozin kerülne (erről megint csak neked vannak pontosabb információid, bár engem is érdekel a kémia, de alapvetően gyökér vagyok belőle.)
Egyébként szerintem nem a hidrogén lesz a jövő üzemanyaga (bár az a legtisztább megoldás), hanem a metanol vagy etanol. Utóbbiakat sokkal egyszerűbb kezelni, és ami fontosabb: napjainkban is rendelkezésre áll a megfelelő és fejlett motortechnológia. Emellett ezzel el lehetne tüntetni a mezőgazdasági termékfelesleget (bár tudom ez utópisztikus gondolat). -
Mackósajt
senior tag
Ezt nem tudom, lehet, hogy így van. Lusta vagyok utánanézni. Csak azért írtam, amit írtam, mert a cikk állítása a benzinre igaz.
A melléktermék szó egyébként nem pontos ide. A benzin kezdetben sokszor egyszerűen hulladék volt, amit helyben elégettek, ill. próbáltak neki valami felhasználást találni. Amikor aztán lett neki (autóüzemanyag), a nehezebb frakció attól nem vált fölöslegessé, csak már mindkettő hasznos volt. -
Mackósajt
senior tag
Amikor a kőolajfeldogozás megkezdődött, még egyáltalán nem létezett autó, sem Diesel, sem másmilyen. Az egyik első közkeletű termék a lámpaolaj volt. Magyar köznyelvben ezt nevezik petróleumnak. (Ennek a szónak az angol verzióival azonban vigyázni kell.) Ez sokkal inkább gázolaj, mint benzin. A benzin akkoriban melléktermék volt.
-
Daweee
őstag
Hello!
Tudtommal a gázolaj (Diesel-olaj) volt a melléktermék, és nem a benzin, sőt, Diesel bácsi eredetileg nem is gázolajra fejlesztette ki a motorját, csak később a fejesek rájöttek hogy azzal is megy, és miért ne... tehát a dieseleket más alternatív üzemanyagok is meg tudnak hajtani, lásd biodiesel, amit osztrákban lehet, itt nem és a határon a kocsi rántotthús-szagáról szűrik ki a csempészeket TV-ben láttam réges-rég
[Szerkesztve] -
Mackósajt
senior tag
válasz #65675776 #27 üzenetére
Azaz a kőolajfüggésből a földgázfüggés felé? Szinte ugyanott vannak vele. Max. annyi a különbség, hogy a nagy földgázlelőhelyek eloszlása nem teljesen azonos a nagy kőolajlelőhelyekkel, így más országokra támaszkodhatnak.
A Fischer-Tropsch szintézisen alapuló olajgyártás persze nem mai találmány, a németek viszonylag sikeresen használták (kőszénből kiindulva), mikor elvesztették a kőolajforrásikat a II. VH idején, de egyrészt nyilván drágább, mint simán kibányászni a kőolajat, másrészt földgáz alapon csinálni igazából csöbörből vödörbe. Vagy az USA-ban magában nagy földgáztelepek vannak, mint kőolajtelepek? (Nem vagyok naprakész készletekből.)
Iszonyat ez az avatár, tisztára megfélelmíti az embert.
Ui. Emlékszem öreg kémiai technológia professzoromra. Panaszkodott, hogy a szerves vegyipar elsőszámú nyersanyagát, a kőolajat, olyasmire pocsékolják, mint pl. elégetés erőművekben. -
#65675776
törölt tag
A US Air Force-nál jelenleg már kisérleti fázisban van egy földgáz alapú alternatív üzemanyag [link] (bár az eljárás elméletileg nem földgáz alapú, de erről Te biztosan többet tudsz: [link]), ami csak az egyik kísérleti termék náluk [link]. Szóval az amerikaiak elindultak az olajfüggőségük csökkentésének irányába.
(Persze lehetne még linkelni af.mil-ről sokmindent, csak egy pár: [link]; [link])
[Szerkesztve] -
ALI_G
veterán
Uh, még mikor először írtam ide, akkor ezt is le akartam vetni az e-papírra:
Szóval ez csak sejtés, és becslés, hogy 2050ig lesz elegendő a kőolaj. Ez úgy van, hogy a jelenlegi fogyasztást tudják addig kielégíteni a jelenlegi készletekkel. Ám ez könnyen kitolódhat egész 2075-ig (szintén becslés, de megalapozott mint az előző, általad is írt évszám), mert egyre több új lelőhelyet találnak, igaz azokat egyre nehézkesebb feltárni, megtalálni és kiaknázni. A legtöbb új lelőhely amely még nincs feltárva, óceánok alján vannak, ami költséges, de ahogy haladunk, egyre jobb módszerek lesznek ezek kiaknázására, az olaj ára szökik szépen felfele (még csak kúszik igazából) és ezért egyre mélyebbről kezdi meg megérni nekik.
Ezért tud akár 2075-ig kitartani a számunkra felhasználható (nem egészen jó szó, de jobban nem találok hirtelen) kőolaj, mert mindig találnak újat, és amúgy is kézzel lábbal kapaszkodik az ipar nagy része a kőolajhoz, és származékaihoz (kedves vegyész moderátor barátunk kedvéért ).
Hogy hol olvastam már nem vagyok benne biztos, de talán az SG-n volt erről egy komolyabb cikk, meg vhol újságban is olvastam majdnem ugyanazt (talán egy szegedi TTK-s hallgatói újság lehetett, múltkor a biodízelről volt benne szó és azt szintén olvastam a neten, talán az SG-n). Ha kell, megkeresem. -
becksim
aktív tag
Kibocsájtás, klímaváltozás, ''Kínaváltozás'':
[link]Nindzsák?? Hol?
-
Den
veterán
Nyugtass meg hogy a következő rész nem egy ''acsúnya gonosz olajlobbi akadályozza a váltástmegmegöliafeltalálókatmegeltitkoljaavizzelhajtott autót...'' tipusu összeesküvéselmélet lesz.
www.simson4t.hu
-
Zull
senior tag
A muanyagokat nem kene kihagyni, 80%-ukat koolajbol allitjuk elo, es ha nincs koolaj akkor lehet majd szendioxidbol koolajat csinalni, az meg aztan nagyon franko lesz :S
-
Obi-Wan Tu
újonc
A műanyagok alapanyaga is olaj.
Márpedig a műanyagokat legalább annyira használjuk és gyártjuk, mint a motorizációs végtermékeket!''Az élet olyan leckék sora, melyeket át kell élnünk ahhoz, hogy az életet megérthessük'' -Stendhal-
-
becksim
aktív tag
Nem is kell megvárni, hogy elfogyjon, már akkor jön a nemulass, mikor a jelenlegi kínálati piac keresletivé válik.
Az a baj az olajjal, és a többi fosszilis energiahordozóval és nyersanyaggal, hogy még mindíg bazi olcsóak az alternatívákhoz képest. Nagyon népszerűek az összeesküvés elméletek az olajlobbiról, és biztos van is alapjuk, de szerintem nagyon nem kell lobbizniuk, amíg ilyen árak vannak.Nindzsák?? Hol?
-
3psilon
aktív tag
Nagyon kellemes cikk, köszönjük
Szerintem félelmetes, hogy mekkora a világ olajfogyasztása, és hogy milyen hamar kimerülnek a Föld olajkészletei.
Egy esetleges probléma ezzel kapcsolatban majd egy végső háború kirobbanása az olajért, pl. Dél-Amerikában (ugye az arab területeken amerikai barátaink már jó előre letelepedtek, hogy legyen olajuk, sőt, olcsó olajuk. Állítólag az USÁ-ban rengeteg olaj van még, csak takarékoskodnak vele).
Ami szerintem a legfontosabb, az a kétüzemű (benzines-elektromos) autókra való átállás. Nem egy nagy érvágás, csak jelenleg a lobbi erősebb.Specs: Ryzen 7 5800X, 48Gb RAM, RTX 3060Ti 8Gb, Fedora Linux | Kawasaki ER-6F 2006
-
ngabor2
nagyúr
részben. csakhogy a közhiedelemmel szemben a kőolaj jó részét nem üzemanyagként használják, hanem a vegyipar állít elő belőle alapanyagot, elsősorban etilént, illetve egyéb olefineket, és ezt alakítja tovább. jelenleg az etilén-alapú vegyipar megy, mert egyszerű, az alapanyag viszonylag olcsó. viszont az egyik alternatíva az acetilén-alapú vegyipar, ez volt a németeknél, kőszén alapon. más szénforrás-alapon is ki van dolgozva, de az jelenleg még drágább, mint a kőolaj alapú etilénes.. csakhogy mihelyt a kőolaj ára ugrik egy nagyot, hirtelen ''olcsóbb'' lesz, és aki előbb kel, az nyer.
a másik alternatíva az etanol-alapú, ennek is vannak előzményei, megfelelő mikroorganizmusokkal csaknem tetszőleges biomasszából lehet etanolt előállítani, abból meg csak technológi a kérdése, hogy etilén, vagy egyéb vegyipari alapanyag legyen. (a kloroprén előállítása belőle pl. 3 lépés, abból meg kész is a műgumi )
a biodízel és műbenzin, meg a hidrogén alapú járművek szépek meg jók, csak a nagyságrenddel van baj, mint a sötétzöldeknél általában. -
ngabor2
nagyúr
vegyészként ki tudnám egészíteni, de inkább nem teszem, mert abból másik 3 cikk lenne ugyanis a kőolaj-frakciók jó része rendkívül fontos, sőt, jelenleg nélkülözhetetlen alapanyag. műanyagipar, szintetikus vegyipar (itt nem kezdem el felsorolni, hogy gyógyszeripar, növényvédőszerek, meg mittudomén, mert így egyszerűbb), az élet számtalan területe.
a bíztató, hogy van alternatíva, csak egyelőre drágább. méghozzá elég régóta van alternatíva, egész a 2. világháborúig nyúlik vissza, hisz németországnak nem voltak olajmezői... mégis kellett a vegyipar, már akkor is. megoldották. -
ALI_G
veterán
Jó, hasznos, de várom a következő részletgazdagságát, és kérlek, ha lehetne javítsd:
-Diesel-olaj (még ma is sok autó és hajó üzemanyaga, nem beszélve a mozdonyokról)
Ennek a mezőgazdaságban van a legnagyobb jelentősége! Kivétel nélkül ezzel üzemel az összzes traktor világszerte. -
Dread
tag
érdekes téma, én is várom a folytatást
UT2004 és xDk rulz!
-
C4mp3r
addikt
Az előző írásodat is olvastam, és nagyon tetszett. Elgondolkodtató. Szükség volt már rá, hogy valaki egy ilyen témában is írjon cikket. Remélem sokan elolvassák, és elgondolkoznak rajta, mint én.
''Mit tudunk az kőolajról?'' Szerintem ott felesleges egy z. -
Vamp
senior tag
Az aszfalt egyfajta bitumenes anyag, részben igazad is van, mert kővel keverik általában. Annyit tudok róla, hogy előfordul a természetben is, ez esetben lassú párolgásnak köszönhető a létrejötte (felszíni olajlelő helyeken).
Az egyezés tényleg érdekes, biztos a sors olajos keze van a dologban -
lapa
veterán
király, várjuk a folytatást
az aszfalt tudtommal már a kővel kevert végtermék, az ott igazából bitumen, nem? ez persze csak szőrszálhasogatás.
wow, most nézem fél óra eltéréssel írtunk bigyót, az enyémnek is (részben) ez a témája
[Szerkesztve]
Új hozzászólás Aktív témák
- AMD RADEON RX 6700 XT PowerColor Red Devil
- Új Lenovo ThinkPad P16s Workstation Érintős LAPTOP -50% 16" Ryzen 7 PRO 6850U 32/1TB 680M 4GB FHD+
- Bontatlan Lenovo ThinkPad P16s Workstation LAPTOP -50% 16" Ryzen 7 PRO 6825U 16/512 RADEON 680M FHD+
- MSI RTX 3060 Ti VENTUS 2X OCV1 LHR
- Razer Blackshark v2 Pro Wireless White
Állásajánlatok
Cég: PCMENTOR SZERVIZ KFT.
Város: Budapest