Keresés

Hirdetés

!!! SZERVERLEÁLLÁS, ADATVESZTÉS INFORMÁCIÓK !!!
Talpon vagyunk, köszönjük a sok biztatást! Ha segíteni szeretnél, boldogan ajánljuk Előfizetéseinket!

Új hozzászólás Aktív témák

  • BlacKSouL

    addikt

    válasz szimi57 #6385 üzenetére

    Tételezzük fel, hogy mondjuk az olyan motor, mint pl. a Honda népszerű, ám nem kifejezetten sztárolt R18A verziója, annak is a második vezérlővel revíziózott változata gyárilag energiatakarékos, üzemanyagtakarékos üzemre lett tervezve. Nagyjából 2004-es konstrukció, tehát mondhatjuk hogy 15-16 éves, 2008-ban apró szoftveres vezérlési módosításokkal.
    Ennek egyik jellemzője, hogy a kristálytiszta hegyi levegőt mint kibocsátott égésterméket feláldozták az üzemanyagtakarékosság oltárán, már ami néhány összetevőt illeti. Vegyük például a dugattyúgyűrűket, amiket csökkentett palástnyomással terveztek, azaz a dugattyú mozgása során kisebb súrlódási veszteséget okoznak, elérhető vele némi üzemanyag megtakarítás, és kopás csökkenés. Ez mindössze egy apró dolog a stratégiában, nemcsak a Honda él vele, és a motor maga sokkal komplexebb rendszer ahhoz, hogy csak ezt kiemelve vizsgáljuk. Mégis, ha csak ezt az egyet vesszük példának, eljuthatunk oda, hogy mit nyerünk, mit veszítünk.
    A motortípus gyári állapotától kezdve, 0 km-es korától minimális olajfogyasztásra hajlamos. Ez azért kiemelendő, mert ezt anno a Honda szintén külön kiemelte, ha nem is a katalógusokban, prospektusokban, de legalábbis az eladások során. Mit jelent ez. A kezelési útmutató szerint 1 liter/1000 km olajfogyás még elfogadható, de afölött probléma lehet. A valóságban ez körülbelül 0,4-0,6 liter olaj /10.000 km. Ha nem megyünk bele abba, hogy minden egyes belsőégésű motor fogyaszt valamennyi kenőanyagot, csak legfeljebb különböző mértékben, vagy az elfogyasztott mennyiség helyét valami elfoglalja, akkor mondhatjuk, hogy igen, a motor fogyasztja az olajat, fél litert tízezrenként. Ilyen mértékű olajfogyás nem számottevő, nem lesz jelentősége, nem fog károsodást okozni, sem a dugattyúkon, sem a hengerekben, sem a kipufogószelepeken, sem a katalizátorban, sem a lambda-szondában, sem az oxigénszenzorban, sem a kipufogórendszerben. Maximum annyit vehetünk észre, hogy esetleg kissé kormos a kipufogó vége, de olaj nyomát itt sem fedezhetjük fel. Negatív hatása tehát nincs.
    Mit kapunk cserébe. Mondjuk körülményektől függően 0,2-0,4 liter/100 km üzemanyag megtakarítást. Legyen 0,2. Akkor 1000 km-en 2 liter, 10.000 km-en 20 liter üzemanyag.
    Az olaj ára mondjuk 3500 Ft/liter. Akkor 10.000 km alatt elvesztettük mondjuk 0,6 liter olaj árát, azaz 2100 Ft-ot.
    Az üzemanyag ára mondjuk 380 Ft/liter. 10.000 alatt az 20 liter, azaz nyertünk 7600 Ft-ot.
    5500 Ft tiszta hasznunk van 10.000 km-enként.
    Aztán
    Számok nélkül nehéz számolni, de menjünk mondjuk 10.000 km-t folyamatos motorüzemben, motorfék nélkül. Legyen így az átlagfogyasztás 6 liter/100 azaz 600 liter/10.000 km. Fogyjon el 0,6 liter olaj.
    Menjünk a 10.000 km-ből 2000-t motorfékkel, és motorféknél fogyjon mondjuk 1 liter olaj 10.000 km-enként. Akkor ugye mentünk 8000 km-t motorral, elfogyott 480 liter üzemanyag, és 0,48 liter olaj. Meg mentünk 2000 km-t motorfékkel, elfogyott 0 liter üzemanyag, meg mondjuk 0,2 liter olaj. Összesen tehát elfogyott 0,7 liter olaj, de nyertünk 120 liter üzemanyagot. 120x380=45.600 Ft.
    Legyen a vicc kedvéért 2 liter olajfogyás motorfékben 10.000-ként. Akkor máris 0,4 liter az olajfogyás a 2000 km alatt, tehát veszítesz kb. 1400 Ft-ot, miközben nyersz 45.600 Ft-ot azzal, ha 10.000 km-ből az egyötödét próbálod motorfékkel megtenni.
    Ha kevesebb a motorfék, kevesebb a nyereség. Ha az abnormális 10 liter olajat fogyaszt motorfékkel 10.000 km-enként, akkor a 2000 km-re van 2 liter olajfogyasztásod. Gépkönyv szerint ez még normális, de valójában ezt már megérezhetik az alkatrészek, attól függően valójában hol megy el az olaj. Vagyis ezt már érdemes kivizsgáltatni, de az biztos, hogy ilyen mértékű fogyasztás nem kizárólag a motorfék számlájára írható, és a motorüzemi olajfogyás is jelentős lesz. De akkor még mindig ott vagy, hogy a 2000 km motorfékkel van 7000 Ft-nyi olajveszteséged, meg 45.600 Ft-nyi üzemanyagnyereséged.
    Nem éri meg? Adsz nekem 7000 Ft-ot, cserébe én adok neked 45.600 Ft-ot.
    Ha nagyobb az üzemanyagfogyasztásod, mint 6liter/100 km? Nagyobb a megtakarításod motorfékben. Ha kevesebb a motorféküzem aránya? Az arányok változatlanok, csak a haszon értéke lesz kisebb.
    De azt gondolom, hogy ha egy motor motorüzemben megeszik mondjuk 0,5 - 1 litert 10.000 km-enként, ami teljesen elfogadható, akkor kizártnak tartom, hogy ennek többszörösét enné motorfékben, de szerintem maximum ugyanennyit. Valójában a motorféknél nem lenne szabad nagyobbnak lennie az olajfogyásnak, ha a motornak egyébként nincsenek rendellenes kopásai, vagy alapvető működési problémái. Ha meg csak ugyanannyi olajat fogyaszt, mint motorüzemben, akkor a motorfék nettó megtakarítás.

Új hozzászólás Aktív témák