1.: Anno a fel nem használt zenék esete egy olyan tétel, amiről tudunk, ezért került szóba. Nyilván sok hasonló tétel van még, csak azon pénzeket megkapó művészek nem lépnek a nyílvánosság elé, mert inkább kimaradnának a sárdobálásból.
2.: Ezt szerintem te is látod, hogy mennyire elhibázott gondolatmenet. Nyilván nem azt mondták, hogy ennyi és ne többet, hanem feltehetően közölték, hogy most már nem kap több időt. A viszony megromlása és a játék "aranylemezre kerülése" között eltelt egy jó idő, az, hogy a végső küldetés nincs benne, illetve a Cutscene, ami ugyebár a játék motorjával készült, mind "csak" munkaóradíjat jelent, nem pedig súlyos milliókat.
3.: (Irónia) Ezt már el tudnám fogadni, Tyrion Kojima rulz! (/Irónia)
4.: Az összeveszés után nem állt le a fejlesztés, ezt láttuk és tudtuk. A borítóról talán levették a nevét, de a játékban kismillió helyen, kezdve az indítóképernyőn ott van. Szóval hogy a dobozról levették a nevét... Hát elég semmilyen dolog. Hogy nem nyilatkozhatott... Nyilatkozott, a twittere is ment / megy, szóval nem egy gumiszobába zárták, maradjunk annyiban.
5.: A játékköltség listával az a baj, hogy nem tudjuk pontosan sok esetben, mennyire sokba került a játék. A TPP esetében is annyit tudunk, hogy idén áprilisban ekkora összeg szerepelt a Konami pénzügyi elszámolásában mellette. Szóval esélyesen ez csak nőtt azóta.
A többi játék hozzá való minősítése pedig szerintem kicsinyes, de mindenek előtt szubjektív dolog. A TPP egy nagyon jó játék, AAA cím, ennek megfelelő költségvetéssel és ennek megfelelő belbeccsel. Nem hinném, hogy ez bármilyen szempontból is fair olyat állítani, hogy amelyik játék hasonló összegbe került, azok nem érnek fel hozzá (főleg, hogy olyan címekről van szó, mint a The Witcher 3 vagy a Skyrim...).
6.: Nem várom, hogy kiderüljön Kojimáról bármi is. A japán cégkultúrába nem igazán fér bele a nyílt színi sárdobálás. Szóval szerintem sem a Konami, sem Kojima nem fog erről beszélni a későbbiekben sem. Talán 40 év múlva Kojima megírja önéletrajzát, és abban kifejti a véleményét a saját szemszögéből. Akkor majd kiderül, hogy mennyire lesz gerinces, és fogja objektíven elemezni a történteket.
Azonban ami miatt én mégsem vagyok hajlandó fekete-fehéren látni a témát az az, amit már sokszor leírtam: az élet nem fekete-fehér. Hanem szürke. Mindig, mindenki. Még akik teljes odaadással segítenek folyton másokon, azokról is ki-ki derül, hogy korántsem önzetlen angyalok (csaknem 4 évet húztam le a szociális szférában, láttam sok mindent). Másfelől pedig több, mint 25 éve követem a számítógépes játékok világát, fejlődését, trendjeit és ez idő alatt láttam sok mindent. Emlékszem arra, hogy anno (1999-ben?) az 576Kbyte hasábjain Martin milyen ömlengéssel mutatta be az MGS-t, hogy vette ki a tollat a kezéből a külföldi oldalakon is akkor már meglévő "Kojima-fanság", amely szerint Kojima pacifista (?!?!), békepárti és különben is minimum egy isten. Az MGS-el akkor játszottam, amikor kijött PC-re, és bár jó játéknak tartottam, azért nem voltam oda meg vissza tőle.
Végigkövettem az elmúlt időszakban Kojima munkásságát, nyilatkozatait, interjúit. Nagyszerű játékfejlesztőnek tartom, de korántsem hibátlan embernek. Ügyes manager-típus, aki kihozza a nevéből a maximumot (Kojima productions létrehozása 2005-ben, a nevének egyre nagyobb használata a játékokban, MGS / Kojima szemüvegkeretek és franchise, stb.).Viszont nem rémlik, hogy kritikus lett volna önmagával valaha is, elismerte volna, hogy ezt vagy azt nem kellett volna megtennie vagy mondani vagy beismerte, hogy hibázott ("Ez az utolsó MGS játékom", ezt hallottuk tőle már legalább kétszer az MGS5 előtt). Én ezt tartom az egyik legfontosabb emberi tulajdonságnak, az önértékelés alapjának. Nem tudom, mekkora része volt a saját maga körül kiépített hype létrehozásában, de nekem egy kicsit antipatikus már ez a fajta istenítése.
Jó játékfejlesztő? Nagyon is. Isten, aki sose hibázik, és tutibiztos, hogy semmilyen téren nem köthető hozzá az MGS: TPP körüli balhé kialakulása, ő csak ártatlan elszenvedője a Konami zsarnokságának? Nem tartom valószínűnek.
Valami oka van, hogy a Konami, aki 28 éve a munkáltatója, és aki korábban azért sok-sok gesztust tett felé (pl. visszamenőleg Kojima productions alá sorolta az összes MGS-t, holott az első játékoknál még "szimpla" alkalmazott volt és messze nem producer, a Kojima productions engedélyezése, támogatása, stb.), egyszer csak látványosan szakít vele, és durván kihúzza alóla a szőnyeget.
Még egyszer hangsúlyoznám (bár megtettem már elégszer), hogy nem hinném, hogy a Konami ártatlan kisbárány. De abban sem hiszek, hogy minden ok nélkül a legnevesebb fejlesztőjüktől ilyen hangosan és barátságtalanul szakítanának.
[ Szerkesztve ]
Légvédelmisek mottója: Lődd le mind! Majd a földön szétválogatjuk.