Hirdetés

Új hozzászólás Aktív témák

  • pengwin

    addikt

    Jó kis írás, nagyon szépen köszönjük!
    Pár apróságot tennék csak hozzá:

    - A Belgrano másodlagos tüzérsége 5"-es, vagyis 127mm-es volt. 130mm-es ágyúkat a "metrikus haditengerészetek" használtak, pl. a franciák és a szovjetek
    - Argentína egy nagyon ködös történelmi jogalap miatt tartott igényt a Falkland-szigetekre már a függetlensége elnyerése óta. Még a függetlenség előtt vették birtokba a szigetet spanyol felfedezők, és a La Plata alkirályság részévé nyilvánították - ez volt Argentina tulajdonképpeni jogelődje. Állandó lakossága nem volt a szigeteknek, időszakosan használták a spanyolok és az argentínok által engedélyezett főleg brit és amerikai halászok, bálnavadászok, majd teljesen el is hagyták egy jelentős időre. Állandó lakossága csak a britek érkezésével lett.
    - A 200 mérföldes zónát eleve nem azért deklarálták a britek, hogy csak azon belül lőnek az argentínokra. A 200 mérföldes zónán belül mindent legitim célpontnak tekintettek, de argentín katonai célpontokra semmiféle megkötést nem tartalmazott a deklaráció. Hülyén is vette volna ki magát pl. Puerto Belgrano bombázása a kontinensen, ha 200 mérföldön kívül tényleg minden "ház" lett volna.

    Üdv, pengwin

  • Cifu

    félisten

    válasz sh4d0w #12 üzenetére

    Jujj, Okun-sama és követői... Az valóban meredek volt 10+ évvel ezelőtt. :)

    Légvédelmisek mottója: Lődd le mind! Majd a földön szétválogatjuk.

  • vakablak93

    őstag

    válasz sh4d0w #12 üzenetére

    Hali,

    köszi neked is, megjegyzem a tippeket :R

    A magyar könyvek mint pl óriások csatája az megvan, olvastam is, jó kis könyv.

    [ Szerkesztve ]

  • sh4d0w

    félisten

    válasz vakablak93 #9 üzenetére

    Magyarul nagyon keves a forras, amihez hozzajutok, az egyik a htenger.blog.hu - ex-Acelmonstrum. Horvath Zoltan - a htenger blog szerzoje - nem hajlando az angolszaszok altal terjesztett fosodorral utazni, inkabb hasznalja a fejet - molnibalage szokott ott kommentelni. Ezen kivul fejbol az "Oriasok csataja" es a "Hihetetlen gyozelem", egyeb informaciokra Wikipedia, kbismarck.com, egyeb, angol nyelvu kepes konyvek.

    Fontos azt is megemliteni, mit nem szabad olvasni haditengereszet temaban - ezek koze tartozik barmi, amit Nathan Okun irt, esetleg a tanitvanyai. A hapsi nagyjabol annyit sem ert a haditengereszethez, mint en, pedig en is csak foteladmiralis vagyok, raadasul Okun elfogult a nemet hajokkal szemben. Ha talalkozol valamivel, aminek a valosagtartalmaban nem vagy biztos, gondold vegig, mire terveztek a fegyvert, milyen lehetosegei es celjai voltak a gyarto orszagnak - nagy valoszinuseggel eleg lesz.

    https://www.coreinfinity.tech

  • Cifu

    félisten

    válasz vakablak93 #9 üzenetére

    Úgy kezdjük, hogy milyen nyelven? :)

    Ha magyarul, akkor Molnibalage Militavia blogján és YT csatornáján vannak már nagyon jó témák, de még messze a vége, és sok más anyaggal "versenyzik" a téma, hogy a következő fejezetről szó essen.

    Persze haza beszélek, mert lektorként és anyaggyűjtőként ott vagyok én is benne.

    Viszont az igazság az, hogy Hpasp az, aki Falkland terén kvázi futószallagon, előre feldolgozva szállította az anyagot és ő egy külön szint.
    Olyan levéltári anyagokat túr elő, hogy az ember csak pislog, hogy ezt honnan és hogyan, és úgy, hogy pilóta meg hívójel alapján mikor szálltak fel, merre fordultak, mikor csaptak le, mikor tértek vissza vagy lőtték le őket.

    Angol nyelven kicsit más a felhozatal, és itt viszont óriási a szórás. Én ezért vagyok hálás, hogy Molni és Hpasp mellett kvázi "dolgozhatok", mert azért nagyon komoly összeollózott anyagok összevetése után derülnek ki olyasmik, hogy egy korábban fixre vett esemény valójában nincs a másik oldalról alátámasztva és így esélyesen vagy fals, vagy tévedés, vagy egy hibásan kezelt adatrögzítés...

    Pár érdekesebb oldal az angol részvételről:
    - [key.aero] , a linkelt oldal éppen a Gr.3-akról szól, de az oldalon kicsit keresgélve sok egyéb dologról is lehet olvasni. Elég alapos, de itt-ott már találtunk hibákat benne.

    - [navylookout.com] a falkland kulcsszóval lehet sok érdekes cikket találni, a linkelt például arról szól, hogy a HMS Coventry roncsaihoz merülő búvárok visszaemlékezése, akik a hajón maradt kritikus dokumentumok visszaszerzését és fegyverek megsemmisítését kapták feladatul.

    - [naval-history.net] , főleg a haditengerészetre fókuszál, de alapadatok terén elég korrekt.

    Így hirtelen elsőre ennyi... :)

    Légvédelmisek mottója: Lődd le mind! Majd a földön szétválogatjuk.

  • vakablak93

    őstag

    Szuper cikk, jó végre erről a sokak álltal hanyagolt konfliktusról is olvasni. :R

    Megkérdezhetem hogy te és Cifu milyen forrasokat javasoltok? Szívesen olvasnék még a temában magam is.

  • sh4d0w

    félisten

    válasz Cifu #7 üzenetére

    Nem verseny, tudomasul vetele az enyemnel is magasabb minosegnek :R

    https://www.coreinfinity.tech

  • Cifu

    félisten

    válasz sh4d0w #6 üzenetére

    Szerintem ez nem verseny, én élvezettel olvasom a Te írásaidat is. ;)
    De nagyon szépen köszönöm az elismerő szavakat :R

    [ Szerkesztve ]

    Légvédelmisek mottója: Lődd le mind! Majd a földön szétválogatjuk.

  • sh4d0w

    félisten

    válasz Vesa #5 üzenetére

    Koszi. Igyekszem, de Cifut meg csak megkozeliteni is lehetetlen :)

    https://www.coreinfinity.tech

  • Vesa

    veterán

    válasz sh4d0w #3 üzenetére

    Nagyon jó írás, thanks! :R

    Cifunak + neked címezve: mindig jó ilyen szinten felkészült emberek írásait olvasni! :)

    A tudomány a valóság költészete!

  • Cifu

    félisten

    válasz sh4d0w #3 üzenetére

    Aligha hiszem, hogy ha el is indul, épségben hathatós lőtávolságon belülre ér.

    Bőven volt a briteknek problémájuk, a Belgrano délről, a Veinticinco de Mayo északról közelítette a TEZ-t (a felségvízeket), de nem sértette meg. Paradox módon a de Mayo kilövésére kapott a brit haditengerészet kilövési engedélyt, a Belgrano-ra nem, ezért kellett a háborús kabinetnek külön engedélyt adnia a HMS Conqueror-nak a kilövésre, mert a Belgrano helyzetét ismerték, a de Mayo helyzetét nem.

    Ami tény, hogy ha a Conqueror már ismerte a helyzetét (és az argi ASW egységek nem tudták felderíteni... ami egyébként érdekes kérdéskör...), akkor a TEZ-be fordulva, és május végén nagyobb veszélyt jelenthetett volna, ha a part mellett manőverez (megnehezítve az Exocet és/vagy torpedó támadást), akkor távol tarthatta volna a brit partraszálló erőket.

    Az időjárás nagyon fontos tényező, hiszen éppen télbe fordult az időjárás, gyakorlatilag a britek júniusra pont, hogy a nagy hideg beállta előtt foglalták el a szigetet. Ha később érnek partot, akkor az erre valamivel felkészültebb argiknak jobb esélyeik lettek volna...

    ...de a kiképzés a brit oldalon biztosan magasabb színvonalú volt.

    Ez nem vitás, és itt volt egy fontos tényező: az Argentin Légierő nem készült látványosan a háborúra.
    Mivel a Junta sikeresen titokban tartotta az FAS és az FAA alsóbb (értsd: nem tábornok) szintjei előtt is a támadás terveit. Emiatt például nem gyakoroltak érdemben rakétás rácsapásra való gyakorlást sem.

    Boom és zoom - kb. ennyi taktikájuk volt az adott feltételrendszerben...

    Légvédelmisek mottója: Lődd le mind! Majd a földön szétválogatjuk.

  • sh4d0w

    félisten

    Először is köszönöm mindkettőtöknek :R

    @cog777: "Óriások csatája" címmel több írást is találsz még az itteni blogomban.

    @Cifu: köszi a sok és színvonalas kiegészítést. Az egyetlen, amit vitatok benne, azok a Belgrano 6 hüvelykes ágyúi. Mivel a bejelentett védett zóna peremén hajózott, nagyon messze volt ahhoz, hogy bármilyen tűztámogatást adjon a védőknek. Aligha hiszem, hogy ha el is indul, épségben hathatós lőtávolságon belülre ér.
    Még esetleg azt is megkérdőjelezném, hogy a Sea Harrierek partiban lettek volna a Mirage-okkal, de a kiképzés a brit oldalon biztosan magasabb színvonalú volt.

    Köszi a feedbacket is, javítom a képaláírást.

    https://www.coreinfinity.tech

  • cog777

    senior tag

    Nagyon koszi, elvezet volt olvasni! :R Remelem lesznek meg hasonlo irasok akar toled, Cifutol v mastol!

    HP ZBook Studio 15.6 G8 Mobile Workstation - Windows 11

  • Cifu

    félisten

    Szép kis írás, gratula! :C

    Pár észrevétel:

    "Mindezek ellenére az esélyek a britek ellen szóltak: állandó légierő csupán a HMS Invincible 42 repülőjével állt rendelkezésre, velük szemben 122 repülőgép, amiből 50 darab légifölény-vadászgép volt."

    A privát véleményem, hogy mindkét oldalon bőven voltak megsüvegelendő teljesítmények, de ezzel együtt nagyon sokszor olvasom, hogy hát a britek voltak kevésbé esélyesek.

    Ezt azért vitatnám, mert az Argentin légierő a Falkland-szigetekről nem tudott sugárhajtású vadászgépet indítani (egyébként erre kellett volna kondicionálni magukat, de ez kimaradt az elsietett tervekből), így a Mirage III / 5 / Dagger vadászgépek erősen a hatósugaruk határán dolgoztak és elavult rakétákkal bírtak. A Mirage IIIEA-k első szériája egy szem R.530-as félaktív radar rávezetésű rakétát tudott vinni magával (folyamatosan látni az ábrákat hogy egy R.530 és két R.550, de ilyen konfiggal egy gép sem repült), amelyet viszont az egyenesen repülő bombázók ellen találtak ki (és vadászgépek ellen finoman szólva sikertelen volt).

    A később érkezett gépek két R.550 Magic (illetve a Daggerek Shafrir-2) rakétát vittek, ami csak hátulról volt indítható, míg a britek ugyebár kaptak az USA-tól vadonatúj AIM-9L rakétákat, amelyekkel már oldalról és szemből is volt valami esély a célelfogásra.

    Szóval a Sea Harrier-ek (ezek voltak légi harcra szánva) az AIM-9L-el nem álltak rosszul - hozzá téve, hogy ők is pörögtek, mint a ringlispil, hogy tudjanak járőrözést tartani.

    Mindezeken túl, a brit hajókra a legnagyobb veszélyt a légi és felszíni indítású Exocet rakéták, illetve a két Type 209-es tengeralattjáró jelentette.

    Igazából három tengójuk volt, az elavult Balao osztályú Santa Fe (GUPPY II felújításon átesett ex-US Navy USS Catfish) , amit a britek felderítettek és több helikopter-támadással megrongáltak, így kiesett a harcokból:

    A két Type 209-1300-as a Salta és San Luis volt, de a Salta felújítás/nagyjavítás alatt állt a háború alatt éppen, így egyedül a San Luis okozott fejfájását. De azt nagyon. A brit tengeralattjáró-elhárító helikopter pilóták a végkimerülés határán repültek folyamatosan, hogy felkutassák illetve a lehetséges támadást elhárítsák. Ez azért nem volt könnyű, mert a britek a mélytengeri ASW hadviselésben, a szovjet atomtengeralattjárók ellen készültek elsődlegesen, itt viszont sok sekély résszel tűzdelt részen kellett egy eléggé csendes hagyományos tengót megtalálni. Nem nagyon sikerült nekik.

    Ehhez képest a Santa Fe amúgy sikeresen indított több torpedót, csak aztán azok sose értek célba. Utólag, a háború után a német mérnökök megvizsgálták a torpedókat, és kiderült, a drótvezérlés parancsok felcserélve hajtódtak végre, nagyon-nagyon leegyszerűsítve amikor azt az utasítást kapták, hogy jobbra térjen egy kicsit ki, akkor balra fordult...

    ...radarjaival célra vezethette a kísérői Exocet rakétáit..

    Én ezt a veszélyt nem tartom reálisnak, a két kísérő romboló ugyanolyan Type-42 osztályú egység volt, mint az HMS Sheffield és HMS Coventry, tehát magukban is elég jó radarjuk volt.
    Ami miatt kínosabb lehetett, az a 6 hüvelykes (~152mm-es) hajóágyúi, amivel a partra szálló brit erőket esetleg ágyúzhatta volna.
    A szárazföldi harcoknál is a legfélelemetesebb argi tüzérség négy 155mm-es ágyútarack volt (míg a briteknek csak könnyű, légi szállíthatóságú 105mm-es lövegeik voltak).

    A süllyedő HMS Coventry egy Exocet találata után

    Itt a képaláríás hibás, a Coventry-t A-4-esek által ledobott bombák végezték ki, ahogy írod is. ;)

    [ Szerkesztve ]

    Légvédelmisek mottója: Lődd le mind! Majd a földön szétválogatjuk.

Új hozzászólás Aktív témák

Hirdetés