Hirdetés

Keresés

Új hozzászólás Aktív témák

  • alaves

    addikt

    válasz krx21 #60604 üzenetére

    AVForums:
    "In short, a newly-minted OLED panel is powered and each pixel is measured for (1) voltage across OLED cell and (2) current through OLED cell, compared with neighboring pixels and the voltage+current levels are leveled for each pixel so that the panel has good image/brightness uniformity - and then the levels are stored in a non-volatile memory on the panel electronics board (not on the TV mainboard).
    That new panel will end up in a new manufactured TV - that TV will be used and, in time, some OLED cells will age differently than the neighboring cells, thus image non-uniformity will start to appear. This is where the Pixel Refresh function enters the arena.
    When the Pixel Refresh function is run automatically or manually by the user, it checks voltage+current differences between the stored values and those measured for each OLED pixel and tries to normalize them. The OLED panel has an additional compensation applying circuit for each pixel and a separate sensing IC (Integrated Circuit) that interprets the measured values. Increased current through the cell is associated with OLED cell aging, and an algorithm adjusts the current and voltage to compensate for that aging. The new compensation values are stored separately (in a Flash memory) to the initial ones. The pixels that have very high voltage/current differences are "leveled down" - that results in an even field of pixels across the panel. After the pixels that were "high" are leveled down, the Pixel Refresh brings up the voltage/current back to full brightness without the danger of overdriving the ones that were "high" (the measured/calibrated brightness of the panel will not be affected). The whole Pixel Refresh process is done in vertical batches, which is what causes the panel banding, and why the bands "move" over time. If the Pixel Refresh would not run, the brightness uniformity of the panel would be affected in time - over months of use the panel would just get zones that are dimmer than others. The Pixel Refresh has a big downside, though, it shortens the lifespan of the panel, the operation of leveling down of the voltage/current values is a BIG stress for the panel - this is why you should NOT be using the Pixel Refresh function repeatedly or at short intervals of time (the automatic run at 2000 hours is just enough and it would ensure a long lifespan of the panel)."

    Így történik, csak azt nem írják, hogy nem mindegy, hogy a 2000 óra napi hány üzemórából tevődik össze és közben mennyi 10 perces kompenzáció történt, valamint azt, hogy hány százaléknyi eltérést képes kompenzálni az algoritmus.

    Ezért kérdeztem meg az LG-től a B7-em beégését követően, és ezt a választ kaptam:

    "Tisztelt Uram/Hölgyem!
    Az LG OLED55B7V televíziómban sajnos már kétszer kellett panelt cserélni (1:logó kifakulás, 2: 25%-os téglalap elváltozás).
    A készüléket napi 12+ órában használom. A TV-t 4 óránként kikapcsolom az automatikus kompenzáció lefutása érdekében. Az 1 órás pixelfrissítő 2000 üzemóránkénti lefutása ilyen terhelés mellett talán kevésnek bizonyulhat.
    Az állagmegóvás érdekében óvintézkedésként 17-20 OLED fényt használok.
    Az interneten nem találtam kielégítő információt a manual pixel refresher optimális időközönkénti futtatására.
    A 3. panel állagmegóvása érdekében kérem - amennyiben lehetséges, az LG mérnökeinek bevonásával - szíveskedjen tájékoztatni, hogy a manual pixel refresher-t milyen optimális időközönként célszerű lefuttatni a napi átlagterhelés függvényében.
    Tisztelettel:
    ......................

    Tisztelt ...................!
    Tárgy : Manual pixel refresher

    Köszönjük, hogy levelével ügyfélszolgálatunkat megkereste.
    Az Ön által feltett kérdésben egyeztettem mérnök kollégákkal és azt a választ tudjuk adni, hogy abban az esetben, ha statikus tartalmat néz, heti egy alakommal ajánlatos a frissítés lefuttatása.
    Amennyiben nem azonos képmegjelenítést néz, akkor a havi egy frissítés mi elegendő (pl. tévé adások).
    További kellemes napot kívánok Önnek, ha a jövőben kérdése lenne, keressen bennünket bizalommal!
    Kérem, segítse szolgáltatásunk fejlesztését azzal, hogy a lenti rövid kérdésre válaszolva értékeli a kapott választ.
    Amennyiben úgy érzi a tájékoztatás nem volt teljes körű, kérjük, küldje el érdeklődését újra, illetve bármilyen további kérdés esetén készülékeinkről, szolgáltatásainkról forduljon bizalommal telefonos ügyfélszolgálatunkhoz, a 06-1--54-54-054-es számon (H-P: 8-18, SZ: 9-17).
    Tisztelettel:
    Reinvald Angelika
    LG Electronics Magyar Kft. - Ügyfélszolgálat"

Új hozzászólás Aktív témák