Hirdetés
- Luck Dragon: Asszociációs játék. :)
- urandom0: Száműztem az AI-t az életemből
- D1Rect: Nagy "hülyétkapokazapróktól" topik
- bb0t: Ikea PAX gardrób és a pokol logisztikája
- GoodSpeed: Munkaügyi helyzet Hajdú-Biharban: észak és dél!
- P.e.t.ya.: Agyvízgőz-szelep
- sziku69: Szólánc.
- GoodSpeed: SAMSUNG WW80CGC04DABLE EcoBubble™ 8 kg mosógép
- Parci: Milyen mosógépet vegyek?
- sziku69: Fűzzük össze a szavakat :)
Új hozzászólás Aktív témák
-
PociAti
őstag
A dolgok tisztázása végett, e-roller alatt pálcika rollert értek, tehát nem a 350W névleges teljesítmény fölötti SMKP szerű gépeket. (A sebesség limit meg elvileg 25 km/h. De aki rendszerben gondolkodik, és a lengéscsillapítást + fékrendszert + köpenyt is hozzá igazítja, akkor ezen a tuningolt járgányon szerintem 32 km/h ugyanolyan biztonságos lehet, mint a gyárin a 25 km/h. De nem ez a mondandó lényege.)
Tisztában vagyok azzal, hogy az e-roller nem kerékpár, mégis sisakviselés szempontjából ezt a megközelítést fogom használni. Azért, mert ez áll hozzá legközelebb, és itt jött össze bő 30 évnyi tapasztalat.
Itt van egy nagyon jó videó arról, hogy miért nem használnak a dánok a kerékpáron sisakot.
Why Don’t the Dutch Wear Helmets?Lényegében, mert mindenki kerékpározik. Az autósok is kerékpárosok. Tisztában vannak, hogy a kerékpáros mennyire sérülékeny, ennek megfelelően bánnak velük. Nem egyének szintjén gondolkodnak, hogy adott ember mennyivel lenne biztonságosabb ha sisakot viselne, hanem hogy mitől lesz működőképesebb a rendszer. Ha a közlekedés magától értetődő eszközeként tekintünk rá, akkor fogják a tömegek használni (és ez a cél). Sisakkal félelemérzetet* és hamis biztonságtudatot** táplálnának a közlekedőkbe.
* Ausztráloknál a félelemérzet az egyik komoly ok, ami visszatartja őket. De erről később.
** false sense of security (videón 1:34-nél)
Az lenne a cél nálunk is, hogy minél többen használják a mikromobilitási eszközöket. Ezt megkönnyíteni kell, nem akadályozni. Ha kellően elterjed, akkor lesz csak igazi alternatívája az autóknak, és ez lenne a végső cél, mert akkor az infrastruktúrát (utakat, kereszteződéseket, parkolókat) is át lehetne rá szabni.És akkor az Ausztrálok. Ausztráliában a világon elsőként vezették be kerékpáron a kötelező sisak viselést (1990 és 92 között ment végbe ez a folyamat, egyes államokban előbb, máshol később).
Ez egy meglehetősen sisak ellenes írás:
https://crag.asn.au/history-of-helmet-law-in-australia/
Az orvosok azt a meggyőződést alakították ki, hogy a kerékpárosoknak bukósisakra van szükségük. Bizonyíték nélkül lobbiztak a kötelező bukósisakokért.
Az orvosok nyomására a politikusok bizottságot hoztak létre a kötelező bukósisak bevezetésére. A bizottság a mellékhatások felmérése nélkül készítette elő a kötelező szabályozást.
[Megjegyzem, egyetlen kerékpáros lobbi sem mert szembemenni az orvosok véleményével, így gyakorlatilag ellenállás nélkül sikerül bevezetni ezt a törvényt. Akkor még úgy gondolták jó lesz.]Ausztráliában a súlyos kerékpáros sérülések aránya ma 22-szer magasabb, mint Hollandiában. Sok ausztrál fél a kerékpározástól.
A kerékpározás visszaszorult, ami az egészségre gyakorolt előnyök és a közegészségügyi költségek csökkenéséhez vezetett. E politika rejtett költségei jelentősek.
A sisaktörvény bevezetése érzelmileg kényszerítő erejű volt, de a súlyos fejsérülések ritkaságát tekintve nagyon félrevezető. Végül egy aprócska kockázatot úgy felfújt, hogy az indokolatlan szorongást szült. Ez elhibázott politikákat és elpazarolt erőforrásokat eredményezett.
A CRAG 2009-es beadványát követően Ausztrália szövetségi kormánya felhagyott a kötelező bukósisakokkal kapcsolatos politikájával.
Ennél azért tárgyilagosabb a WikiPédia szócikk:
https://en.wikipedia.org/wiki/Bicycle_helmets_in_AustraliaElég sok tanulmány készült, találni ezt is azt is, de a [72]-es hivatkozás megállapítása tetszik leginkább:
The Health Impact of Mandatory Bicycle Helmet Laws = A kötelező kerékpáros bukósisakra vonatkozó törvények egészségügyi hatása
https://papers.ssrn.com/sol3/papers.cfm?abstract_id=1368064A bukósisakok hatékonyságára, a kerékpározás egészségügyi előnyeire, a fejsérülések arányára és a kerékpározás csökkenésére vonatkozó, a szakirodalomban javasolt becslések felhasználásával a következő következtetésekhez jutunk. Azokban a térségekben, ahol a kerékpározás biztonságos, a sisaktörvény valószínűleg jelentős nem szándékolt negatív egészségügyi hatást okoz. Azokban a térségekben, ahol a kerékpározás viszonylag nem biztonságos, a bukósisakok nem sokat fognak segíteni a biztonságosabbá tételben, és a sisakra vonatkozó törvény viszonylag szélsőséges feltételezések mellett kis mértékben pozitívan járulhat hozzá a nettó társadalmi egészséghez.
A Wikin ezt a részt így foglalták össze: "A sisaktörvények úgy tűnik, hogy csak a veszélyes kerékpáros környezetben nyújtanak nettó egészségügyi hasznot, a sisakok hatékonyságára vonatkozó optimista feltételezések mellett."
Zárásként még 2 ausztrál számadat:
- Kerékpár használat harmadával csökkent a sisak törvény bevezetését követően.
- Közösségi kerékpárokat tized annyian használják, mint azokban az államokban, ahol nem kötelező a sisakviselés.
Új hozzászólás Aktív témák
- Apple iPhone Air - almacsutka
- ASUS routerek
- PROHARDVER! feedback: bugok, problémák, ötletek
- Apple iPhone 17 Pro Max – fennsík
- Mibe tegyem a megtakarításaimat?
- Luck Dragon: Asszociációs játék. :)
- Napelem
- OLED TV topic
- A Transcend lehet a RAM-para következő áldozata?
- Építő/felújító topik
- További aktív témák...
- Xiaomi Redmi 14C / 4/128GB / Kártyafüggetlen / 12Hó Garancia
- iPhone 13 mini 128GB Green -1 ÉV GARANCIA -Kártyafüggetlen, MS3896, 95% Akkumulátor
- BESZÁMÍTÁS! MSI Thin A15 B7VE Gamer notebook - R5 7535HS 16GB DDR5 512GB SSD RTX 4050 6GB WIN11
- HIBÁTLAN iPhone 12 mini 128GB Black -1 ÉV GARANCIA - Kártyafüggetlen, MS3303
- Telefon Felvásárlás!! iPhone 14/iPhone 14 Plus/iPhone 14 Pro/iPhone 14 Pro Max
Állásajánlatok
Cég: PCMENTOR SZERVIZ KFT.
Város: Budapest
Cég: ATW Internet Kft.
Város: Budapest

