Hirdetés

Keresés

Új hozzászólás Aktív témák

  • PociAti

    őstag

    válasz ρσгτσ #18143 üzenetére

    A dolgok tisztázása végett, e-roller alatt pálcika rollert értek, tehát nem a 350W névleges teljesítmény fölötti SMKP szerű gépeket. (A sebesség limit meg elvileg 25 km/h. De aki rendszerben gondolkodik, és a lengéscsillapítást + fékrendszert + köpenyt is hozzá igazítja, akkor ezen a tuningolt járgányon szerintem 32 km/h ugyanolyan biztonságos lehet, mint a gyárin a 25 km/h. De nem ez a mondandó lényege.)

    Tisztában vagyok azzal, hogy az e-roller nem kerékpár, mégis sisakviselés szempontjából ezt a megközelítést fogom használni. Azért, mert ez áll hozzá legközelebb, és itt jött össze bő 30 évnyi tapasztalat.

    Itt van egy nagyon jó videó arról, hogy miért nem használnak a dánok a kerékpáron sisakot.
    Why Don’t the Dutch Wear Helmets?

    Lényegében, mert mindenki kerékpározik. Az autósok is kerékpárosok. Tisztában vannak, hogy a kerékpáros mennyire sérülékeny, ennek megfelelően bánnak velük. Nem egyének szintjén gondolkodnak, hogy adott ember mennyivel lenne biztonságosabb ha sisakot viselne, hanem hogy mitől lesz működőképesebb a rendszer. Ha a közlekedés magától értetődő eszközeként tekintünk rá, akkor fogják a tömegek használni (és ez a cél). Sisakkal félelemérzetet* és hamis biztonságtudatot** táplálnának a közlekedőkbe.
    * Ausztráloknál a félelemérzet az egyik komoly ok, ami visszatartja őket. De erről később.
    ** false sense of security (videón 1:34-nél)
    Az lenne a cél nálunk is, hogy minél többen használják a mikromobilitási eszközöket. Ezt megkönnyíteni kell, nem akadályozni. Ha kellően elterjed, akkor lesz csak igazi alternatívája az autóknak, és ez lenne a végső cél, mert akkor az infrastruktúrát (utakat, kereszteződéseket, parkolókat) is át lehetne rá szabni.

    És akkor az Ausztrálok. Ausztráliában a világon elsőként vezették be kerékpáron a kötelező sisak viselést (1990 és 92 között ment végbe ez a folyamat, egyes államokban előbb, máshol később).
    Ez egy meglehetősen sisak ellenes írás:
    https://crag.asn.au/history-of-helmet-law-in-australia/
    Az orvosok azt a meggyőződést alakították ki, hogy a kerékpárosoknak bukósisakra van szükségük. Bizonyíték nélkül lobbiztak a kötelező bukósisakokért.
    Az orvosok nyomására a politikusok bizottságot hoztak létre a kötelező bukósisak bevezetésére. A bizottság a mellékhatások felmérése nélkül készítette elő a kötelező szabályozást.
    [Megjegyzem, egyetlen kerékpáros lobbi sem mert szembemenni az orvosok véleményével, így gyakorlatilag ellenállás nélkül sikerül bevezetni ezt a törvényt. Akkor még úgy gondolták jó lesz.]

    Ausztráliában a súlyos kerékpáros sérülések aránya ma 22-szer magasabb, mint Hollandiában. Sok ausztrál fél a kerékpározástól. 

    A kerékpározás visszaszorult, ami az egészségre gyakorolt előnyök és a közegészségügyi költségek csökkenéséhez vezetett. E politika rejtett költségei jelentősek.

    A sisaktörvény bevezetése érzelmileg kényszerítő erejű volt, de a súlyos fejsérülések ritkaságát tekintve nagyon félrevezető. Végül egy aprócska kockázatot úgy felfújt, hogy az indokolatlan szorongást szült. Ez elhibázott politikákat és elpazarolt erőforrásokat eredményezett.

    A CRAG 2009-es beadványát követően Ausztrália szövetségi kormánya felhagyott a kötelező bukósisakokkal kapcsolatos politikájával.

    Ennél azért tárgyilagosabb a WikiPédia szócikk:
    https://en.wikipedia.org/wiki/Bicycle_helmets_in_Australia

    Elég sok tanulmány készült, találni ezt is azt is, de a [72]-es hivatkozás megállapítása tetszik leginkább:
    The Health Impact of Mandatory Bicycle Helmet Laws = A kötelező kerékpáros bukósisakra vonatkozó törvények egészségügyi hatása
    https://papers.ssrn.com/sol3/papers.cfm?abstract_id=1368064

    A bukósisakok hatékonyságára, a kerékpározás egészségügyi előnyeire, a fejsérülések arányára és a kerékpározás csökkenésére vonatkozó, a szakirodalomban javasolt becslések felhasználásával a következő következtetésekhez jutunk. Azokban a térségekben, ahol a kerékpározás biztonságos, a sisaktörvény valószínűleg jelentős nem szándékolt negatív egészségügyi hatást okoz. Azokban a térségekben, ahol a kerékpározás viszonylag nem biztonságos, a bukósisakok nem sokat fognak segíteni a biztonságosabbá tételben, és a sisakra vonatkozó törvény viszonylag szélsőséges feltételezések mellett kis mértékben pozitívan járulhat hozzá a nettó társadalmi egészséghez.

    A Wikin ezt a részt így foglalták össze: "A sisaktörvények úgy tűnik, hogy csak a veszélyes kerékpáros környezetben nyújtanak nettó egészségügyi hasznot, a sisakok hatékonyságára vonatkozó optimista feltételezések mellett."

    Zárásként még 2 ausztrál számadat:
    - Kerékpár használat harmadával csökkent a sisak törvény bevezetését követően.
    - Közösségi kerékpárokat tized annyian használják, mint azokban az államokban, ahol nem kötelező a sisakviselés.

Új hozzászólás Aktív témák