- gban: Ingyen kellene, de tegnapra
- Luck Dragon: Asszociációs játék. :)
- sziku69: Fűzzük össze a szavakat :)
- Magga: PLEX: multimédia az egész lakásban
- sziku69: Szólánc.
- D1Rect: Nagy "hülyétkapokazapróktól" topik
- petipetya: Nagy chili topic. :)
- Narxis: Problémák, problémák, problémák
- eldiablo: Mennyire strapabíró egy GShock?
- eBay-es kütyük kis pénzért
Új hozzászólás Aktív témák
-
harry
veterán
válasz
albiosz #11800 üzenetére
Ez azért így egyáltalán nem biztos, alapok nélkül nem jó forgalomba menni, mert túl sok mindenre kell figyelni, és annyi felé ha nem tud, akkor nem ér semmit (pl. ha a gépjárműkezelése köti le a figyelmét, akkor biztos nem tud annyira figyelni táblákra, forgalomra, és többet érne pár kör tekergés a pályán).
De nyilván ha nincs gond a kocsival kezelésével, akkor lehet próbálgatni, az sem jó, ha sokat van az ember pályán, de ez elég egyénfüggő. -
harry
veterán
válasz
Dyrtyho #11780 üzenetére
Nem gond, majd belejössz. Pici gáz, kuplung fel, fogásponton megtart, majd teljesen fel. Sőt ha kellőképp lassan engeded a kuplungot, és nincs nagyon leterhelve a kocsi (sok utas, emelkedő), akkor az alapjárat is elindítja (még egy 1.4-es benzinest is), de nyilván könnyebb / jobb, ha adsz egy kis gázt, és lesz ereje a motornak. Persze időre akkor is szüksége van, míg mozgásba jön a kocsi, ezért kell fogáspontnál kicsit megtartani. Mi aránylag korán kimentünk forgalomba, de a biztosabb indulásra csak úgy később éreztem rá.
Nem kell amúgy siettetni ezt a forgalom dolgot, tanulja meg mindenki rendesen kezelni azt a kocsit, kormányozás, iránytartás, lassítás gyorsítás, kanyarodás, ezekhez azért kell pár óra, fölösleges a forgalmat (meg a tanulót) terhelni ezzel. A közlekedéshez nyilván majd az kell, de ahhoz szükséges a kocsi ismerete. -
harry
veterán
válasz
Diego! #11741 üzenetére
Sok mindent nem tudsz, ilyenkor már kár agyalni a dolgokon szerintem. Nekem mindig azt mondta az oktatóm, hogy ez egy bemutató lesz a vb-nak, ahol bemutatod, hogy ismered a szabályokat, nyugodtan, figyelmesen tudsz közlekedni. Senki sem szereti, ha egy kezdő kapkod, elnagyolt döntéseket hoz. Sietni nem kell, az óra nekünk dolgozik, ha kifogsz egy pirosat, az csak jó, ha elsőbbségadás kell, nyugodtan meg lehet állni, körülnézni, nem csak lassítva kirohanni.
Aztán majd kiderül. Az úton / kocsiban lévő idiótákkal sok mindent úgysem tudsz kezdeni.
Boríték dolgot biztos nem úgy intézném, hogy egyszer csak előkapom, hogy oldjuk ezt meg... ha már így, akkor legalább az oktatóval kell beszélni, az úgyis biztos ismeri a vizsgáztatót, aztán megmondja, hogy érdemes-e egyáltalán próbálkozni (vagy akár "kell-e").
Szóval szerintem szépen nyugodtan józan ésszel, aztán majd alakul... első bukás nem nagy dolog, de még a második sem, ha esetleg mégsem jönne össze, no de csak jól megy majd minden. -
harry
veterán
válasz
mephi666 #11721 üzenetére
Jó az elsőbbségi része eddig is rendben volt, csak a tiltáson gondolkodtunk, tehát ha pl. egy gyalogos rád szólna, mert te bringával mész át, és nem szállsz le róla, hogy told, igaza lenne-e (nem vizsgálunk keresztbe autós forgalmat vagy bármilyen elsőbbségi feltételt). De akkor nincs igaza, mert át lehet hajtani...?
-
harry
veterán
válasz
Bati0501 #11713 üzenetére
Tudnátok erre adni valami hivatalos forrást is? Mert addig már mi is eljutottunk, hogy ki-mit gondol, noha én is azt mondanám, hogy gyalogosátkelőhely a gyalogosok átkelésére szolgál, míg haverom úgy mondta, hogy az nekik ad elsőbbséget, de átmehet bringa is, ahogy gyalogos sem _csak_ ott mehet át, itt csak elsőbbsége van.
Bal kanyar: volt ennek valami mögöttes magyarázata, de nem tudom, mi... talán, hogy jobb szélről be kellene sorolni a felezővonal mellé, és az veszélyes, és ezért ne, vagy tudom is én. Sok értelmét így hirtelen nem látom.Buster17: no ezért mondom, hogy a lehet/tilos az más kategória, mint az elsőbbség kérdése, utóbbi nyilván nincs, de attól még nem tilos átkelni.
-
harry
veterán
Minap beszélgettünk erről: kerékpárral át lehet menni gyalogosátkelőhelyen úgy, hogy rajta ülsz és hajtod? Mert az rendben van, hogy nem vagy gyalogos, és elsőbbséged sincs, azt szintén tudom, hogy járdán közlekedni nem lehet. De attól még át lehet menni biciklivel is? Nekem úgy mondták, hogy igen, ahogy pl. gyalogosként is át lehet menni nem csak a gyalogosátkelőhelynél, ahol viszont elsőbbsége van, bringánál ez nyilván nem játszik. Én nem tudom, alapvetően azt gondolnám, hogy az a gyalogos forgalom része, mint a járda, és ott nincs helye bringának (csak leszállva és tolva), mások szerint ez csak elsőbbségi jogokat ad gyalogosnak, de nem tiltja a bringás áthaladást.
-
harry
veterán
válasz
Dyrtyho #11698 üzenetére
Ha ugyanazok a tesztlapok (tehát pl. nem egy program dobálja random), az szerintem úgy nem praktikus, az egész anyagot lefedő kérdéssort csináld inkább. Én tesztprogrammal gyakoroltam, benne van az összes kérdés, ami rossz lett / nem voltam biztos benne, annak a számát kiírtam, és a második körben végigmentem azokon, és így tovább. Már persze akkor, ha már nagyjából képben van az ember, noha tanuláshoz is jól jött, mert voltak magyarázatok.
-
harry
veterán
válasz
Zirowe #11602 üzenetére
Csigavér árai elég alacsonyak, sok helyen / időpontban lehet menni, mi itt többen oda jártunk, bár biztos másik oktatásra.
De pont ezt beszéltük korábban, hogy nem annyira lényeg az iskola, jó gyakorlati oktatót kéne keresni, és aköré igazítani a dolgokat. Jó iskolánál is kifoghatsz gyengébb oktatót, és fordítva. Kreszt/elméletet ledarálják mindenhol, úgyis utána kell olvasnod valamennyit / tesztelni a programmal, ezt kb. mindegy, hol csinálod. Vizsgákhoz / buktatáshoz megint csak semmi köze egy iskolának.
Iskolánál nézd meg, mennyi a normál után a pótóra (jellemzően több), vagy ha iskolát váltasz menet közben, az jelent-e ráfizetést (elbuksz-e valamilyen kedvezményt, amit utána ki kell fizetni). Bár jó esetben erre nincs szükség, válthatsz gyakorlati oktatót is, ha nem vagy elégedett, nem kell egyből iskolát. Még ami érdekes lehet, hogy a gyakorlati 'óra' ténylegesen hány percet jelent. Kényelmi szempont, hogy jön-e üzemorvos a sulihoz alkalmasságit csinálni, vagy el kell menned magad dokihoz (csigánál kijöttek). Illetve mivel az elsősegély vizsga nem tanfolyamköteles, nem is tartanak mindenhol, de szerintem azért megéri elmenni, ne a vizsgán kelljen először a bábut nyomorgatni, pl. pont előttem egy srác ezen bukott meg, hogy újraélesztésnél rossz helyen nyomkodta szegény bábut. De mondjuk sok videó van már neten is, kidolgozott tételek, könyvek, szóval fel lehet készülni tanfolyam nélkül is.
-
harry
veterán
válasz
Mici80 #11573 üzenetére
Továbbra is tartom, hogy mivel a gyakorlatvezetőn van a hangsúly, ezért nem az iskola neve a lényeg: egy "gyengébb" hírű iskolánál is dolgozhat egy rendes, megbízható ember, akinél fel tudsz készülni rendesen, és egy "jobb" iskolánál is lehetnek hanyag emberek. Ha valaki azt mondja, hogy ez az ember a csigánál fel fog készíteni rendesen, akkor nyugodtan lehet odamenni, ezért mondom, hogy nem sulit, hanem gyakorlatvezetőt kell találni.
-
harry
veterán
válasz
Mici80 #11571 üzenetére
Kifejtenéd? Pont ezt írtam az előbb, hogy egy iskolán nincs sok mindent ajánlani, lenyomják az elméletet, a többi úgyis a gyakorlatvezetőtől függ, az meg nem iskolafüggő, hanem adott személy kérdése. Vizsgáztatáshoz megint csak semmi közük. Viszont sok helyszínen, időpontban kínálnak oktatást, no ehhez van - és ez pozitív, házhoz jön a doki, és lehet menni elsősegély okításra is, és az árai is alacsonyak. Esetleg mondom a rövidebb gyakorlati órákat tudom negatívumok közé sorolni. Illetve a nyomott árak miatt lehet nehezebb rendes gyakorlati oktatót találni, de ez megint csak egyénfüggő inkább.
-
harry
veterán
válasz
Buster17 #11560 üzenetére
Csigánál ~1 hét alatt legyem az elmélet oktatás (ha a gyorsat választod), talán két hetente indul, meg kell kérdezni, ahogy máshol is. Hogy ki-mennyire korrekt, az inkább a gyakorlatvezetőtől függ, szóval ha találsz ajánlottat, oda menj, maga az "iskola" nem sok vizet zavar. Nézd meg azt is, adott sulinál a gyakorlati óra mennyit is jelent, pl. csigánál talán 45p.
-
harry
veterán
válasz
jerry311 #11553 üzenetére
Igazából nem tanfolyamköteles a dolog, másrészt ez csak elsősegély, alap dolgokkal legyen tisztában az ember, csodát nem kell tenni. Illetve a tanfolyam egy dolog, iskolában sem annyit kell tanulni amennyit órán vagy, ha otthon utánanéz az ember, már nagyjából azért egy alap szintű használható tudást lehet szerezni. Hangsúlyoznám, hogy most tényleg alap szinten kezelhető vészhelyzetről beszélek, amikor muszáj valamit csinálni, és igencsak jó, ha képben van az ember.
-
harry
veterán
válasz
tatabánya #11535 üzenetére
Szerintem amúgy pozitív élmény lesz, több helyen hallottam, hogy oktatót / iskolát váltott a tanuló, és utána jobban mentek a dolgok. Gondolom a sulinak is érdeke, hogy jó élményekkel távozz / mesélj róluk, főleg úgy, hogy az előző hely nem tetszett.
Pár év múlva meg úgyis csak legyintesz majd az egészreMegszerezni nehéz, utána már minden csak könnyebb lesz, ahogy nő a rutin.
-
harry
veterán
válasz
molnarpeter #11530 üzenetére
Ja akár
Azon gondolkodtam már akkortájt is, hogy GPS tracker, lementeni az útvonalakat amerre járunk, és esetleg neten megnézni, vagy egy-egy neccesebb helyet megnézni külön, stb.
tatabánya: ez miért kapcsolódik iskolához? Esetleg oktatóhoz, bár a vizsgabiztos még ahhoz sem. Esetleg úgy érdekes, hogy másik vizsgahelyszínre kerülj, hogy biztos elkerüld ezt a vizsgáztatót - na csak ott meg még sosem vezettél, és vagy minden vizsgaútvonal új lesz, vagy igen sokat kell menni, hogy megismerd. Mert az szerintem nem jó ötlet, hogy új területen vizsgázz egyből, legalább azaz érzés legyen meg, hogy igen erre jártam már, ez és ez következik, úgy legalább nagyjából.
-
harry
veterán
tatabánya: elvileg, ha vészfék nélkül meg tudsz állni, akkor kéne beengedni a buszt, kezdőként ezt lehet nehezebb megítélni, meg amúgy is lehet egy szar alakot fogtál ki, most már kár ezen agyalni, felejtsd el a dolgot pár hétre. De aztán vedd fel a fonalat, ne viccelj, hogy egy vizsga után meghátrálsz, 5 környékén már necces a helyzet, de 2-3 alkalom azért igen sokaknak befigyelt. Most, hogy jogos vagy sem, az másik kérdés, de azzal meg nem tudsz mit csinálni.
Beszélj mindenképp az oktatóddal, mert egy ilyen kedves távozásért tudtommal el is tilthatnak egy időre. Ha meg jogsi nélkül vezetsz, főleg forgalomban (tehát nem ismerőssel, elkülönített helyen, pusztán gyakorlás végett), az a legnagyobb hülyeség, mert veszélyes lehet mindenkire nézve, és ha így elkapnak, a büntetés mellett ismét csak eltilthatnak. Amíg az első alkalommal a kezedbe nem kapod a műanyag kis jogsidat, nem vezethetsz, igazolással sem (azzal akkor lehet, ha megújítod később). Szóval kérdezd meg az oktatót, mit javasol, esetleg alternatív megoldást is ajánlhat... de hülyeség jogsi nélkül bohóckodni, főleg ha azt mondod, nem is annyira sürgős/fontos a dolog.Amúgy ez a busz kiengedés érdekes dolog, már a gyakorlatban, noha többnyire igyekszem kiengedni őket, meg szerintem illik is, ha azt nézem, hogy azon sokkal többen utaznak - viszont nem egy kellemes élmény, ahogy nagy gázfröccsel elindul, és jól bekormoz, te meg mehetsz utána... szóval azt is megértem, aki nem vágyik erre, meg később előzgetni macerás, araszolni mögötte, stb.
új követelmények: 580km szerintem sem vészes, legfeljebb akkor, ha valaki nehezen érzi a kocsit, és sokat tölt rutin pályán, no de akkor is, 30-as átlaggal ~19 óra, ami pont a forgalmi gyakorlat ideje a régi rendszer szerint (ahol 10 ugye rutin volt). Más kérdés, hogy sok értelmét nem látom, ott csalják el ezt is, ahol akarják, az oktató beírja amit kell, aztán vagy te vezeted le, vagy ő a hétvégén, vagy egy kis pénz is segíthet ezen is biztos, stb. Meg aztán ja, ki lehet hozni ezt is úgy, hogy kimentek autóútra, vagy mennek két kört az M0-n, aztán egy nagy falat le van tudva. Az elképzelés szerintem is jó lenne, de nem hiszem, hogy sok érdemi változás lenne a gyakorlatban.
Esetleg a kamera kocsiba lenne érdekes kérdés, nem csak vizsgán, hanem gyakorlás alatt is, hogy egyrészt látni lehet, tényleg mennyit áll/megy és milyen helyen, másrészt esetleg ha vissza lehetne nézni, tanulhatna abból is az ember, hogy lássa, mi is volt a helyzet, amit elnézett (tábla, gyalogos, többi kocsi, stb).
De ilyen úgysem lesz. Esetleg vizsgán, az megint egy másik téma, és felvet pár kérdést...Kresz vizsga: "ne legyen, mert az emberek megbuknának?" Hát bakker, pont ez a lényege, hogy felkészüljenek, és tudják, és ne bukjanak meg
És nem mellesleg, legalább elméletben tisztában legyenek vele.
-
harry
veterán
válasz
peleador #11376 üzenetére
A KRESZ alapvetően tanfolyam köteles, szóval elvileg valamilyen formában részt kell venni (szemben pl. elsősegéllyel, amit tanulhatsz teljesen könyvből), hogy mikor vannak órák, az iskolánként (és még azon belül is) változik. Én olyat kerestem, ami minden nap volt, több óra, így szerdától következő hét keddig tartott talán... érdemes ezt is megfontolni, és akkor azt a hetet valahogy kihagyni edzésről. De volt rá lehetőség, hogy átjárjak másik időpontra, ismételjek, stb. Adott iskolát kell megkérdezni, mik a lehetőségek.
De aztán szerintem abból sem lett volna baj, ha utolsó órán odamész, visszamenőleg beírod magad, aztán jó... és ezek szerint, van online tanfolyam is. Nem hiszem, hogy ezzel sokat akadékoskodnának, úgy megkapják a pénzt, a te bajod, ha nem jársz be tanulni. De amúgy tényleg fel lehetne készülni egyedül is.Gyakorlat rész: ezt pedig mindig az oktatóval kell egyeztetni, minden alkalmat, de persze nem árt előre jelezni, hogy te mindig ekkor érsz rá, mert lehet, van már oda betáblázva tanulója, vagy ő akkor nem minden héten ér rá, vagy hasonló.
Tipp: érdemes jó gyakorlati oktatót választani, és mindent köré építeni (tehát akkor annál a sulinál beiratkozni, nem variálni kocsik között, stb). Egy jó gyakorlati oktató többet ér, mint egy jobb elméleti, vagy helyileg jobb helyen lévő suli, vagy jobb kocsit keresni, stb.
Persze lehet elméletet / gyakorlatot külön sulinál is csinálni, jellemzően ekkor a jó nagy betűkkel hirdetett kedvezmények nem érvényesek. -
harry
veterán
válasz
tatabánya #11371 üzenetére
Szerintem továbbra is hülyeség automatán tanulni, és olyan meg nincs, hogy valakinek nem való, ez nem agysebészet, nézz csak szét, mennyi szerencsétlennek is van jogosítványa, gondolhatod, hogy vélhetően azok sem remekeltek eleinte (sőt), mégis kaptak valahogy jogsit. Ez egy tanulható dolog, nyilván van, akinek könnyebben megy, másnak nehezebb, nincs ezzel gond alapvetően.
És ha legalább már lesz, akkor el lehet járni tanulgatni benzinköltséget amennyit szeretnél, míg biztosan érzed a kocsid, akkor lesz időd kitapasztalni valami nyugis parkolóban, vagy tudom is én.
Én sem azt mondom, hogy ténylegesen elégséges tudás hiányában ugorj majd bele a közepébe, nem kell eleinte nagy utakat meg fuvarokat vállalni, csak magadban, amennyit kényelmes.
És ha már belekezdtél, most kellene befejezni, később csak nehezebb lesz, ha újra kell kezdeni kresztől mindent, rengeteg időd és pénzedet kidobnád. Télig még sok idő van, addig simán belefér több vizsgaalkalom is, nem kell az elsőn átmenni. Azért a 60 óra vezetés nem olyan sok, hogy egy ilyen újszerű dolgot teljes biztonsággal megtanuljon az ember.Mintha lett volna már szó róla: esetleg másik kocsi, oktató?
Nekem is mesélte az oktatóm, hogy az egyik tanítványának bár mentek a dolgok, a parkolásokat valahogy sehogy sem sikerült megoldani. Így jött a megoldás, és megkeresték a legkeskenyebb kocsit (talán Wagon R+ volt?), és azzal könnyebben mentek a dolgok.
Tehát ha valami nagyon nem megy, akkor nem kell ugyanúgy tovább erőltetni, biztos van, amin lehet változtatni, csak azt mondom, nem érdemes feladni, keresni kell valahogy a megoldást.Vezetés gyakorisága: én eleinte 3*2 órát mentem (3*1 alkalom), de kicsit soknak éreztem utólag, nekem kellett idő ahhoz, hogy ülepedjenek a tapasztalatok, így szerintem nem biztos, hogy jó megoldás sűríteni. Persze lehet van, akinek ez segít.
-
harry
veterán
válasz
tatabánya #11365 üzenetére
Nem kell a sírás, van, akinek nehezebben megy, nincs ezzel semmi gond, persze attól még kellemetlen, de idővel menni fog úgyis. Tényleg sok mindenre kell figyelni, meg hát új élmény ez vélhetően bármihez képest, amit korábban próbált az ember, persze, hogy nehezebben megy.
-
harry
veterán
válasz
bzoley #11353 üzenetére
Nyilván nem, csak a saját álláspontomat mondtam el. Illetve talán könnyebben veszi, ha nem mumusként tekint rá, hanem mint hasznos berendezésre
Nekem segít a használatban, ha megértem a dolgok működését, esetleg nézhet videókat. Persze igazán majd csak idővel fog belejönni úgyis, mire gyakorlatot szerez, de talán ha érti a mögöttes dolgokat, jobban tudja majd, miért és hogyan kell kezelni, avagy pl. miért baj, ha egyszer csak leugrik róla, mit is csinál a kuplung, stb.
-
harry
veterán
válasz
tatabánya #11350 üzenetére
Pedig jó az, ha egyszer ráérez az ember, én kifejezetten szeretem használni - úgy értve, hogy talán hiányozna, ha automatás kocsim lenne, bár biztos kényelmes lehet. De én szeretek váltani, motorféket használni, stb.
Igazából ha megtanulja az ember, hogy hol a fogáspont, és ott szépen lassan engedi, akkor más gond már nincs is igazán vele. Ez is csak álló helyzetben érdekes, menet közben nyilván nem bonyolult használni.Az viszont biztos, hogy nem tanultam volna automata váltós kocsin, mit ér az a tudás? Tetszőleges kocsit nem tud elvezetni az ember (meg talán ilyen jogsival nem is lehet). Nem is praktikus, eléggé korlátok közé szorítja az ember.
-
harry
veterán
válasz
tatabánya #11339 üzenetére
Én sem érezném problémának - legfeljebb amiatt, mert tényleg még egy anyagi lehúzási lehetőség, bár azért az 5k nem annyira földhöz vágó 5 évente, ha megnézed, ennyi idő alatt mennyit költesz benzinre / kocsira -, de sokakra ráférne, hogy számon kérjék tőlük időnként. Főleg annak fényében, hogy változik is folyamatosan.
-
harry
veterán
válasz
jerry311 #11234 üzenetére
Fékbetét vélhetően olcsóbb, mint váltó/kuplung... ezt amúgy kérdeztem már én is korábban, hogy mi a jobb, visszaváltogatni, vagy fékezni - mármint alkatrészkopás/költség szempontjából. Szeretem, és szoktam is használni a motorféket, 3-be mindig vissza szoktam tenni, többször 2-be is, no meg addig nem is fogyaszt, csak én sem tudom, mennyire koptatja a cuccokat. Mondjuk egy kis gázfröccsel könnyebb bevenni kisebb fokozatot.
-
harry
veterán
válasz
Dyrtyho #11208 üzenetére
Megkülönböztető jelzéssel érkezőnek mindig elsőbbsége van. Utána a lámpák szerinti sorrendben lehet menni. Ezután táblák: védett / alárendelt út (tehát főút tábla / stop-elsőbbség táblák). Táblák nélkül egyenrangú a kereszteződés, jobb kéz szabály van (aki tőled jobbról jön, elsőbbséget élvez, el kell engedned).
Pl. egy kicsit speciálisabb esetre: balra kanyarodó főútvonal, vagyis aki "fent" vagy "jobb" oldalról jönne, azoknak várniuk kell. Ha mindkettő helyről akarnak jönni, akkor kettőjük között szintén a jobb kéz szabály dönt, hiszen egyenrangúak (mindketten alárendelt útról jönnek).Kanyarodási szabályt a legtöbb helyzetben tudni kell alkalmazni. Elsőbbségi sorrend: egyenes haladás, kis ív jobbra, nagy ív balra. Ha valaki kis ívben megy jobbra, azzal jellemzően nem fog másokat "zavarni", így azt sem aki jobbról jön (mert nem keresztezi az útját, mehetnek egyszerre, nem kell elengedi).
Villamosnál, ha az jobbra menne, te egyenesen, akkor az egyenes irány miatt elsőbbséged van. Ha jobbra mennétek mindketten, akkor először a vili mehet, aztán te.Gyalogosnak elsőbbsége van, ha táblával / útburkolati jellel jelölt gy. átkelőhelyen megy át, illetve akkor, ha a közelgő jármű rákanyarodik. Tehát pl. ha kocsival jobbra akarsz menni, de azon az úton átkelnének gyalogosok, akkor elsőbbségük van. Ha előtted, azon az úton akarnak átmenni amin épp haladsz, akkor nincs (nyilván kivéve, ha van lámpa / tábla).
Ha kanyarodó főútvonal van, és pl. balra kanyarodsz, ez ugye kresz szerint egyenesnek minősül, ám akkor is rákanyarodsz a gyalogosra, így azokat el kell engedned.
Lakó-pihenő övezet elsősorban a gyalogosoké, ha nincs járda, mászkálhatnak az úton, és nekik is van itt elsőbbségük.Villamos nem ad jobb kezet, vagyis ha balról jön, akkor is el kell engedni, nem csak jobbról (ilyennel úgysem fogsz találkozni, tuti lesz úgyis tábla / lámpa).
Körforgalomban haladóknak elsőbbségük van.
Műburkolattal nem borított útról / földútról felhajtó járműnek elsőbbséget kell adni az azon haladónak - most ebben nem vagyok biztos, de úgy emlékszem, így van.
Borostyán sárga villogó cuccoknak nincs elsőbbségi joguk, az nem megkülönböztető jelzés.Útszűkületnél az mehet, aki egyenesen tud haladni, nem kell kikerülnie akadályt.
Két irányú, de egy sávú úton, ha szembe találkoznak ketten, annak kell kitolatnia, aki ezt egyszerűbben végre tudja hajtani.Ja még rendőr van, itt az alap annyi, hogy ha háttal/szembe áll, akkor az alapvetően tiltást jelent. Ha oldalt fordul, akkor szabad, de nyilván számítanak a kézjelek is.
Miket hagytam ki?
Mire van konkrétan kíváncsi?
Javaslom amúgy a kresz tesztelő programot, illetve az Allianznak van egy ilyen célú játéka: [link]
-
harry
veterán
válasz
Carlo009 #11175 üzenetére
Kismotor az a segédmotoros kerékpár? Ami meg a robogó?
Lakott területen kívül, minden járművön mindig kötelező tompított fényszóró használata. Segédmotoros kerékpárnál úgy tudom, l. t. belül is. Autóúton/pályán meg nem mehet, mert egyrészt ez így bele van írva kresz könyvbe, másrészt, mivel ott legalább 60-nal kell menni, ez meg hivatalosan 40-nel mehet legfeljebb. -
harry
veterán
válasz
Carlo009 #11153 üzenetére
Vannak referenciapontok, amikre érdemes figyelni, és azokhoz képest könnyebb viszonyítani (mikor-hogyan kell állnod a körötted lévőkhöz képest). Erről is linkeltem korábban talán két oktatóvideót is, ott lépésekre bontva, szépen elmagyarázzak, nekem az alapján egész érthetővé vált.
Idővel meg úgyis szerez gyakorlatot majd az ember, és érzi, hogy adott helyzetben merre lehet még mozogni. -
harry
veterán
Előre miért nehéz? Persze lehet máshogy tanították, nekem úgy mondta az oktató, hogy lassítsak le jól, nyomjam ki kuplungot, jól húzzam be az orrát, majd figyelve az előttem álló, álljak be egyenesbe. Azért jó, mert nem kell sebességbáltóval variálni, úgyis visz még a lendület, és, mert ha nem húznám be az orrát, sosem jönne be a segge vonalba. Aztán ha kell, majd váltasz előre/hátra, és korrigálsz. Meg persze eleve nagyobb helyed van, ahol ezt végre kell hajtani, igaz, több hely is kell, de mivel nem kell elsőre jó legyen, több hely van javítani is.
Lámpa/kuplung téma: én úgy szoktam, hogy lámpához közeledve visszaváltok, így lassítja a motorfék, és ahogy írták, nem / kevesebbet fogyaszt (mivel a kerék hajtja a motort, és nem fordítva, amihez gáz kéne - míg pl. üresbe téve, az alapjárathoz kell üzemanyag). Persze ezzel párhuzamosan fék, majd megállás után üres, mert elvileg vizsgán tiltott az indokolatlan kuplunghasználat. A kinyomócsapágynak sem tesz jót. Meg kényelmetlen, és igazából értelmetlen is egyből megállás után sebességbe rakni, amikor jól számíthatóan, még adott ideig biztos nem kell. Azért van a sárga jelzés, hogy felkészülj az indulásra, elég akkor váltani, nyilván nem baj ha korábban, de nem kell már pirosnál erőlködni meg gurulni, ahogy azt sokan szokták (legfeljebb akkor látom indokoltnak, ha ismerem a helyet, és tényleg tudom, hogy a következő pillanatban vált, bár akkor is, mindenki tud várni még két másodpercet).
-
harry
veterán
válasz
#41635072 #11122 üzenetére
Írtam róla korábban. Igazából amíg a gyakorlatig eljutsz, szinte mindegy, kreszt meg lehet tanulni könyvből / programból is, más kérdés, hogy jobb helyen elmagyarázzák rendesen. Csigánál voltam, nem tartották végig mindig az elmélet órákat, ami engem speciel zavart, de amúgy jól magyarázott az oktató. De ez egy oktató, a nagyon sok közül, szóval erre nem alapoznék döntést. Meg amúgy is, talán 5 oktatási nap van? Azt ki lehet bírni rosszabb megközelíthetőségű helyen is / gyengébb oktató mellett is akár.
Elsősegély tanfolyamokat is szerveznek, ami nem kötelező, de elég jól elmondanak mindent, és lehet gyakorolni is (újraélesztést bábun, meg másokat oldalra fektetni).De, általánosságban igaz, hogy megfelelő gyakorlati oktatót kell keresni, és minden másban igazodni hozzá. Vagy esetleg máshol csinálni elméletet-gyakorlatot. Ugyanakkor az is igaz, hogy ami valakinek tetszik egy oktató stílusában, az lehet a másiknak nem annyira. De ez az, ami maga a vezetés, közlekedés, ha itt nem tudsz jól haladni, a többivel nem érsz sokat, és itt bukni, ami könnyebb is, költségesebb is...
-
harry
veterán
válasz
Carlo009 #11118 üzenetére
Attól függ, ha megtanulsz kis kocsin vezetni, ami után egy céges kombival kell boldogulni a belvárosban, akkor eleinte lesznek kellemetlen pillanatai az embernek. De amúgy javarészt egyetértek. Abban főleg, hogy az oktató a lényeg, nem a kocsi, és nem is az iskola.
Amúgy nem feltétlenül nehezebb nagyobb kocsival sem parkolni, mármint maga a manőverezés rész, inkább talán abból ered a bonyodalom, hogy a legtöbb parkolóhely, ha teszem azt "közepes" méretű, akkor bár befér a nagyobb kocsi is, csak macerásan (vagy nehezebb eleve nagyobb helyet találni), míg kis kocsinál nem valószínű, hogy ilyesmibe fut az ember.máyköl: valami olyasmi rémlik, hogy vizsga után 3 munkanappal tudsz bemenni vizsgaigazolásért. Hívd fel a sulit, és megmondják.
Nekem úgy rémlik, fényképes vizsgalap is csak régen volt, most már nem kell leadni igazolványképet (mert úgyis élőben készül, a hivatalban, amikor mész jogsit csináltatni). -
harry
veterán
válasz
Carlo009 #11114 üzenetére
Azért nem egy hátrány, ha egy autó méretű járművön tanul az ember... persze attól függ, utána mik a lehetőségei, ha amúgy is kis kocsit fog vezetni, vagy nagyobbat, de van lehetősége gyakorolni, akkor nem gond, ha kicsin szerez tudást. Vizsgánál biztos ad némi előnyt, de azért nem a világ. Az biztos, hogy nagy / kombi autóval nem szívatnám magam, de pl. egy focus, g astra, ilyesmi méret szerintem jó.
-
harry
veterán
válasz
Carlo009 #11094 üzenetére
Annyi plusz órát veszel, amennyit akarsz (jellemzően más árban van, mint a kötelező óra díja). Általában kötelezően nincs előírt mennyiség. Magát a vizsgaórát persze ki kell fizetni az oktatónak (na meg a vizsgadíjat is, az meg talán NKH-nak?). Vizsgabiztos aznap derül ki, hogy ki lesz, gondolom valami sorsolásos módszerrel, elvileg nem számítható. Persze kaphatod ugyanazt is, de gondolom, egy vizsgáztató egy vizsga irodához (vagy mi az) tartozik, tehát ha valaki a KöKi környékén vizsgáztatott, majd átmész egy másik iskolába Budafokra, vélhetően elkerülöd.
Motorosoknál úgy tudom az oktató mögötted (?) megy szintén motorral, és rádiós kapcsolatban vagytok.
-
harry
veterán
válasz
Carlo009 #11048 üzenetére
Ha minden igaz, a motorfék lényege, hogy visszaváltasz (vagy eleve olyan fokozatban van), ahol az áttétel miatt nagyobb fordulaton megy a motor, amihez meg ugye több energia is kéne, amit a gyorsan forgó kerekek adnak kezdetben, de mivel gázt nem adunk, az ellenállás miatt elkezdi azokat lassítani.
Illetve ezért lehet, hogy pl. ha megállsz egy nem túl meredek lejtőn, beteszed egyesbe, de nem húzod be a kéziféket, akkor is megáll a kocsi, mert csak akkor tudna elgurulni, ha ezzel megmozgatná a motort, amihez ennél nagyobb erő kell (illetve ezért van, hogy ha kinyomod a kuplungot, szabadon el fog gurulni, mivel nem kell a motort mozgatnia). Szokás használni fagyos időben (nehogy a kézifék befagyjon).Ezért nem nyerő ilyenkor leugrani a kuplungról, hiszen akkor hirtelen ugrik meg a fordulat, gyorsul fel a motor, ami nem feltétlenül tesz jót a mindenféle alkatrészeknek. Ilyenkor vagy csúsztatom a kuplungot, ami ugye lassabb picit, vagy ha gyorsabban akarom megoldani, akkor szokás alkalmazni a dupla kuplungot, heel-toe technikákat, gázfröccsöt, stb.
Gondolom, ezt automata váltó is tudhatja, beállítástól függően, hisz végül is az a kérdés, hogy mikor váltson fel/vissza.
De ezek csak amatőr okfejtéseim, javítsatok ki, ha tévednék.
-
harry
veterán
válasz
Carlo009 #11010 üzenetére
Nem teljesen értem a logikát - ha van motorod, akkor gyakorolj 'otthon', de miért jó, hogy ezt viszed tanulni is? És akkor még tankolhatod is (ha viszont olcsóbb így, megérheti).
De csak azért, hogy ismerős legyen a motor, szerintem mindegy... a jogsi egységes, ha tudsz egyik motorral menni, fogsz tudni a másikkal is (kategóriájában).
De, felhívsz egy irodát, és kiderül fél perc alatt. -
harry
veterán
válasz
Buster17 #11007 üzenetére
Az meg úgy 7 alkalom + 2 vizsga, amit én továbbra is meglepően kevésnek tartok, de nem értek hozzá (nem tudom, más követelmény van-e, pl. másik A-s vagy B-s vizsga...).
Mindenesetre így nem tűnik vészesnek a dolog, de mondom, a legegyszerűbb, ha felhívsz egy (néhány) irodát, és megkérded, mi a szokás, lehet vannak olyan dolgok, amikre így nincs rálátásunk (tanpálya mikor szabad, hány oktató van, egyáltalán mi a bevett szokás, mennyit lehet menni egy héten, stb - jó, hogy nem ott mész majd, de akkor is ad egyfajta képet a dolgok menetéről).
Gondolom azt mondja, hogy adott esetben minden nap mehetsz, akár kétszer is, és akkor így gyakorlatilag megvan a napi 4 óra, vagyis egy hét alatt lenyomható, csak gondolom egy hétre előre úgysem kapsz vizsgaidőpontot, szóval fölösleges ennyire sűríteni (+ ha közbejön valami neked / oktatónak, akkor ne az legyen, hogy még nem vezetted le, vagy egyszerűen nem sikerült megtanulni, de már kéne vizsgázni). -
harry
veterán
válasz
Bati0501 #11002 üzenetére
Hogy jönnek ki ezek az óraszámok?
[link]
Pl:
Járművezetés elmélet: összesen 18 tanóra
- Közlekedési ismeretek : 16
- Vezetés elmélet: 8
- Szerkezeti és üzemeltetési ismeretek: 4
18 = 16+8+4? Az inkább 28...Járművezetési gyakorlat: 28vezetési óra
- Alapoktatás: 6 rutin+ 1 vizsgaóra
- Főoktatás: 8 városi + 2 országúti + 1 vizsgaóra
Ez meg inkább 18... (vizsgaórával együtt).Gondolom csak fel lett cserélve, vagyis akkor 18 a vezetés. Mondjuk így is meglep, hogy az elmélet hosszabb, de hát az egy dolog. Vagy elnéztem valamit?
Csiga is azt írja, hogy csak 16 óra a gyakorlat (+2 vizsga = 18, ami így stimmel). [link] -
harry
veterán
válasz
Buster17 #10989 üzenetére
Nem ismerem az előzményeket, de alapvetően megy ez neked, vagy teljesen új lesz minden? Előbbi esetben elvileg rendben lehet a dolog, utóbbi esetben kétlem, teljesen kezdő fejjel nem fogsz ennyit levezetni egyben, mert elég megterhelő, ráadásul én azt tapasztaltam magamon is, hogy nem biztos, hogy érdemes ennyire pörgetni, jobban elosztva, több szünettel, valahogy jobban rögzültek bennem a dolgok.
De mondom, ha megy, az némileg más téma. De azért akkor is gondold végig, napi 4 óra vezetés az elég szívás, főleg ha egyben akarod (ezt összehozni is macerás lehet) ráadásul minden nap, szerintem nagyon megterhelő.
És akkor ott van, hogy utána le is kéne vizsgázni, lesz-e egyáltalán időpont, illetve ha buksz, akkor gondolom azzal csúszol fél évet, nem? Én nem centizném ezt ki ennyire... De hát hívj fel egy-két iskolát, hogy szerintük mi a helyzet, bár gyanítom tényleg leginkább az oktató időbeosztásától függ a dolog, meg persze saját képességeidtől.
Amúgy miért akarnál vele novemberig várni? -
harry
veterán
válasz
Bati0501 #10966 üzenetére
Régebben direkt volt ilyen tétel, amit kihúzhattál, most erre esély sincs (egyszerűen ki van véve a manőverek / parkolás / megfordulások közül). Az valóban szabály, hogy 50cm-nél többet tilos a tervezett haladás irányával ellentétesen gurulni, de ez a kéziféktől függetlenül minden helyzetben igaz. De olyan nincs, hogy emelkedő, kézifék be, lábfék fel, és innen indulj, ki sem próbáltuk...
-
harry
veterán
válasz
Buster17 #10962 üzenetére
Rutin vizsga nincs, attól még épeszű oktató a rutinpályán kezd tanítani
Legalább az iránytartás, kanyarodás, fékezés, gyorsítás, felváltás, megállás legyen meg, aztán lehet akár forgalom is csendes mellékutcákban, az már szinte mindegy, ha ezek megvannak. A többi pedig manőver, nem feltétlenül kell tudnod parkolni az elején, főleg, ha valakinek kevésbé áll kézre az autó kezelése, finom tologatása, ne menjen el egyből a kedve.
Ellenben, hogy miért nem tananyag a kézifékes indulás, azt nem értem... nálunk egyszer sem került rá sor, pedig elég alap lenne, ott fog állni az ember jogsival az emelkedőn lámpánál, és rágurul szerencsétlen mögötte lévőre, hogy a rosszabb parkolóházakat ne is említsem. -
harry
veterán
válasz
lorcsi #10933 üzenetére
Ha nincs senki külsőben, akkor ugye illik kimenni, aztán csinál belsőben amit akar... de azért, hogy most valaki szabálytalanul menjen gyorsabban és ehhez neked kelljen ott beügyeskedni magad a lassabbak közé, biztos nem szórakoznék ezzel, majd ha esetleg elfogyott a kocsisor (és nem macerás kimenni), addig meg szenvedjen csak a szabályoz max. sebességgel.
-
harry
veterán
válasz
albiosz #10911 üzenetére
Az mióta gond, ha érinted a járdát? Nyilván nem lehet rá felfutni, de ha csak hozzáér a kerék, szerintem onnan simán lehet javítani, nekem sosem mondta az oktatóm, hogy tilos hozzáérni. Annyit mondott, hogy ne kapkodjak, lassan menjen a kocsi, így ha rossz irányban áll, és érinti is, nem fogok felmenni rá, és akkor nincs para.
De amúgy gratula -
harry
veterán
válasz
Carlo009 #10858 üzenetére
Azért ne felejtsd el, hogy nagyon sok múlik a körülményeken. Egy jó minőségű jármű, környezeti viszonyok, úttest, és máris más a helyzet. Van, ahol kocsival is veszélyes 30-cal menni (kátyús, csúszós, rosszul belátható út), máshol meg a 140 sem tűnik soknak (autópálya, egy jó kocsival, tiszta időben). És nyilván a vezetői gyakorlottságán is igen sok múlik. Na meg a többi résztvevőn...
Ettől függetlenül persze, hogy veszélyes, akkora sebességnél már nem sok jóra számíthatsz, ha mégis valami rosszul sül el. -
harry
veterán
válasz
Carlo009 #10844 üzenetére
Szerinted a differenciálmű mire jó?
Már ha kanyarodik is a kocsi, nem azonos sebességgel forog a két kerék, ugyanezen az elven, ha a jégen lévő gyorsabban tud forogni (nyilván igen), akkor a másik kerékre nem jut erő. Feltételezem emiatt (is) van egyes kocsikban difi zár.
-
harry
veterán
válasz
máyköl #10826 üzenetére
Semmi köze a sulihoz, meg úgy egyáltalán a képzéshez, amiben részt veszel.
Ezt a Vörös Kereszt szervezi, igazából bárki jelentkezhet rá, nem is tanfolyamköteles. Ha jól emlékszem, el kell menni egy sárga csekkért a központjukba, azt befizetni postán (vizsgadíj), ha ez megvan, lehet telefonálni időpontért, amit egy héten belül kapsz vélhetően, elmész, sorra kerülsz, bemutatsz egy stabil oldalfekvést, egy újraélesztést (ennek megvan a nagyon pontos menete, és spéci bábun kell bemutatni, mindenképp célszerű, hogy egy ilyenen korábban bemutassák / kipróbáld magad, mert ha ott találomra elkezded nyomkodni, annak nem lesz jó vége), meg húzol talán két tételt, ami 1-1 szituációt takar, és el kell magyarázni, adott helyzetben hogyan cselekednél (milyen sérülés, mit csinálsz a környezetével / sérülttel, hogyan mozgatod, mit mondasz a mentőnek, milyen ellátásban részesíted, stb). De ezeket megtalálod itt: [link]
Én voltam tanfolyamon, ott kaptam csekket és jelentkezési lapot, így ezt befizettem / kitöltöttem, majd telefonon kértem időpontot. -
harry
veterán
Szerintem ráér még, ha minden flottul megy, akkor ~3 hónap múlva már mehetne forgalmi vizsgára, az meg még csak április közepe. De ahogy gondoljátok, elméletet le lehet tenni, abból baj nincs, forgalmit meg kiszámoljátok, mennyi idővel korábban érdemes elkezdeni, hogy szülinap után legyen a vizsga nemsokkal. Hozzáteszem, én a korhatárokhoz nem értek (a forgalmi vizsgához kell-e a 17. életév, vagy máskor). Annyi, hogy elmélet vizsga után 2 éve van, hogy letegye a forgalmit, különben újra kell menni vizsgázni. Persze normális esetben ez nem lehet gond.
-
harry
veterán
Számolj utána: mikor indul tanfolyam, milyen gyakran vannak órák, vizsgajelentkezés nyáron 2-3 hét várakozás volt (kresz), aztán keress szabad oktatót, heti 2-3 vagy ahány alkalmat akarsz (ugye min. 30 óra, 2óra/alkalom), vizsga jelentkezés szintén többnyire 2-3 hét (ezt mondjuk ugye lehet időben intézni, és akkor mire végzel a gyakorlással, mehetsz is vizsgázni). Utána pár nap, míg elmehetsz a vizsgaigazolásért a vizsgaközpontba a elsősegély igazolással és orvosival (talán itt is kell mindkettő...), majd okmányiroda (ha kell, időpontkéréssel), majd 30 napon belül kiküldik (jó esetben kevesebb, többünknek 2 hét alatt megvolt).
Időben mondjuk 1-2 hét tanfolyam + 2 hét várakozás + 8 hét vezetés és vizsga + 1 hét ügyintézés +2 hét várakozás = mondjuk 15 hét, ~4 hónap reálisan.
Ami lehet kevesebb, ha egy héten nem csak kétszer mész el vezetni, és lehet több is, ha nem mész át valamelyik vizsgán (amire, főleg forgalmin, van esély, ráadásul ott lassabb is új időpontot kapni), lassabb az okmányiroda, nem találtok időpontot vezetni (előfordulhat, főleg ha meló mellett csinálja valaki, de azért csak meg lehet oldani).
-
harry
veterán
válasz
Winchester95 #10812 üzenetére
Velem is így volt, ráadásul haver kocsiját vezettem először, 4 hét kihagyás után
Aránylag jól ment, de az biztos, hogy vissza kell rázódni.
14adam: ja, 2.5k/óráért...
-
harry
veterán
válasz
Bjørgersson #10791 üzenetére
Azon mit lehet benézni? Nem ad jobb kezet (egyenrangúban ha balról jön, akkor is el kell engedni), ha meg egy irányba haladnátok, de egyikőtöknek korábban kell menni (pl. jobb kanyar), akkor ő megy elsőnek. Ja meg körforgalomban van elsőbbsége. Kb. ennyi, ami érdekes. Kanyarodási szabály rá is érvényes.
De itt van némi összefoglalás: [link] -
harry
veterán
-
harry
veterán
válasz
Winchester95 #10780 üzenetére
30nap a határidő. Azon belül meg ki tudja, nyilván jó esetben akár egy hét is lehet.
-
harry
veterán
válasz
máyköl #10774 üzenetére
Örülök
Általános jó tanács, hogy nyugodtan, átgondoltan. Ha kicsit lassabban megyünk az csak jó, több idő van döntést hozni, nem kelti a száguldozó amatőr benyomását, nem kell akkorát fékezni ha meg kell állni, könnyebb kormányozni, stb. Szokták is mondani, hogy a lendület meg a gyakorlat majd megjön idővel, tartsa be a szabályokat, és közlekedjen biztonságosan. Nyilván főúton lehet menni, sőt akadályozni ugye nem is szabad (pl. 30-cal menni és feltartani a sort nem nyerő), de általában azért nem nagyon kell nyomni a gázt.
-
harry
veterán
válasz
máyköl #10772 üzenetére
Első alkalommal végül is két dolog volt, így egyszerre, az egyik, hogy balról felkanyarodtam egy kétsávos, egyirányú útra, előtte ugye volt egy elsőbbségadás kötelező tábla, kicsit tempósabban érkeztem, de persze lassítottam, kinéztem jobbra, láttam, hogy a kocsik odébb vannak, és kimentem, de ki is értünk, nem volt gond. Csak épp ez vizsgán nem túl meggyőző, inkább álljon meg az ember elsőbbségadás táblánál, nézzen körül, majd ezek után menjen, nem kell sietni (én pedig szeretek / szerettem kicsit gyorsabban haladni, mint a tanulós tempó, bár végül sikerült azért visszább venni). Nem érzem komoly hibának, de az is igaz, hogy kezdő esetén azért jobb, ha nyugodtabban megy az ember, és jobban mérlegeli a helyzetet, mielőtt kihajt. De random gyakorlott vezető minden gond nélkül megcsinálja ugyanezt, persze. A másik gond, hogy mikor felértem, nem a belső (tehát balról, közelebbi) sávba kanyarodtam, hanem egyből kihúzódtam a külsőbe, ahol ugye autókázni szokás. Ez megint olyan, hogy a gyakorlatban senkit sem érdekel (nem ért még oda a kocsisor, nem akadályoztam senkit), de itt először akkor is belső sáv, index, körülnéz, majd váltás a külsőbe.
Második vizsgán végül is végigmentem, majd a végén kaptam a felsorolást... érdekes helyzet volt, mert volt pár olyan apróság, ami magában is bukást jelenthet egy gonoszabb biztosnál, de ha már ezeket elnézte, miért hozta fel a végén? Pl. szűk jobbos kanyarokhoz jobban kellett volna lassítani, így kicsit nagyobb íven kanyarodtam, ami nem szép. Meg egy vagy két helyen, ilyen szintén senkit nem zavaró kis mellékutcában 30-as övezetben nem vettem észre, hogy egyirányú utca, és nem húzódtam balra, a balra történő kanyar előtt. Meg volt egy útépítés, ahol kiraktak egy új lámpát, ott kicsit megkavarodtam. Meg még biztos pár apróság. De például sikerült aránylag értelmesen megelőzni egy kerékpárost (de utálok bringást előzni), és egy mentő elöl is le tudtam húzódni. Összességében véve én nem éreztem rossznak.
Harmadik alkalom előtt gyakoroltunk párszor oktatóval, minden teljesen flottul ment, szépen ment az autó, kiszúrtam az egyirányú utcákat, jók voltak a kanyar ívek, stb. Szóval éreztem azt, hogy már akár élesben is mennék forgalomban egyedül, akár. Mondjuk a vizsgára nagyon ráparáztam, még ilyen apróság is csúnyán ment, mint pedálkezelés, holott abban már azért volt bőven tapasztalat azzal a kocsival. Manőverezés szintén elég simán ment korábban, most meg itt korrigálhattam. De szabályokat tekintve talán rendben volt, vagy csak apróbb hibákat vétettem, szóval végül sikerült.
-
harry
veterán
válasz
Killing #10768 üzenetére
Azért becseszne. De szerintem elég sok dologtól függ ez (már, ami az okmányirodákat illet, hol csináltattad, mennyi egyéb dolguk van, hányan igényeltek, stb), hallottam itt is már mindenfélét, majd meglátjuk. Karácsonyi vacsorára már szeretnék én menni az autóval
Na mondjuk nagy hóba nem biztos, hogy bevállalom (Budapest egyik szélétől a másikig jóformán), meg előtte szívesen gyakorolnék a kocsival kicsit. Eddig nem mentem vele sokat, összességében ha volt fél óra talán, azt is javarészt parkolókban gyakoroltam, eddig mindenesetre tetszik (családi autó, Ford Focus I, 1.4 benzin).
Aztán majd tavasszal lehet lesz saját is -
harry
veterán
Ma sikerült kikérni a vizsgaigazolást (személyi és elsősegély vizsga kellett csak, ha minden igaz), majd sikerült elintézni az okmányirodát is (4kFt, személyi, lakcím, orvosi alkalmassági, vizsgaigazolás kellett).
Ami egyben azt is jelenti, hogy ez volt az utolsó részlet-összeg, amit ki kellett fizetnem
Végre. Összegzést talán nem végeznék
És akkor most már csak a postára várok. Nagyon bízok benne, hogy ~2 hét alatt ideér, avagy még karácsony előtt (ez utóbbit elvileg amúgy is teljesíteniük kell tudtommal, mivel ugye 30 nap az ügyintézés maximális ideje).
-
harry
veterán
Köszi
- 2k/óra, vagyis így 4k/alkalom. Igazából annyira még nem drága szerintem pótóra-viszonylatban, sok helyen láttam 2.5k felett.
- ja, viszek mindent, az a biztos, bár nem értem minek, mert itt - tehát ahol a forgalmi vizsga igazoló lapot elkérem, vagy mit - csak kiadják azt a lapot, aztán annyi. Hogy az okmányirodában kell, az teljesen rendben van. Orvosi alkalmassági, EÜ könyvecske, személyi, vizsgaigazolás, mittomén...
- Mellény téma: lakott területen kívül nem csak rossz látási viszonyok esetén, hanem mindig kell a mellény, ha kiszállsz? -
harry
veterán
válasz
Carlo009 #10759 üzenetére
Nyári tanulmányaim szerinte ElsősegélyCsomag + ElakadásjelzőHáromszög a kötelező. Nyilván van még pár dolog, ami nem árt, láthatósági mellény, tartalék biztosíték és izzók, üveg víz, pótkerék, kocsi emelő, pár szerszám, kefe / ablakmosó, jégkaparó, mittomén
De ezek ugye nem kötelezőek.
Ja, amúgy sikeresen levizsgáztam forgalmin
De nevetségesen rosszul ment, már úgy hozzám képest. Előtte voltam most hétfőn egyet gyakorolni, meg egy héttel előtte, jóformán semmi baki nem volt, nagyon szépen ment az autó, egész elégedett voltam, és az oktatóm sem kifogásolt semmit.
Most meg már-már a járműkezeléssel is voltak gondok. Szóval eléggé ráparáztam erre a vizsgára, rendesen leizzadtam a végéreEgyszer még vészféket is kellett nyomni, főútra oldalról kirohant alánk pár kutya, kösz... szerencsére nem ütöttük el egyiket sem, de nem sok híja volt.
De mindegy, megvan. Vagyis de végre lehet 'anyagköltségen' tovább gyakorolgatni, nem alkalmanként 4kFt-ért... Ezzel arra utalok, hogy nyilván nem leszek friss jogsival egyből gyakorlott vezető, nem is akarok nagyon egyedül akciózni, de legalább lehet a családdal menni, akkor, amikor akarunk, otthonról, nem pedig órákat utazni a pályához, meg sok ezret fizetni. Mert az egy dolog, hogy valaki levizsgázik, na de ennyi idő alatt nyilván nem lehet rendes gyakorlatot, tapasztalatot szerezni.
Természetesen csak azután, hogy kézhez kaptam a jogsit.Kérdések:
1, Elvileg hétfő-kedd magasságában el tudok menni a mindenféle iratokért a központba - ide is kell már ElsősegélyKiskönyv és orvosi alkalmassági, vagy csak az okmányirodába?
2, Aztán irány az okmányiroda, úgy tudom, bármelyikbe mehetek, gondolom kellenek a fentiek + a vizsgáról valami amit előzőleg átveszek ott a központban, 4kFt illeték, fényképet meg majd csinálnak ott. Van valakinek tapasztalata a 17. vagy 7. kerületi irodákkal? Melyik lehet gyorsabb? Lakcím szerint előbbihez "tartozok", más ügyeket intéztem már mindkettőben. Mindenképp postán küldik, vagy átvehető személyesen is? Utóbbi csak gyorsabb, vagy ekkor is postán küldik, csak épp az irodába, szóval mindegy? Azt majd meg kell néznem, van-e azonnali ügyfélfogadás, vagy csak időponttal... -
harry
veterán
válasz
jerry311 #10739 üzenetére
Ha korábban nem volt vezetői engedélyed, akkor úgy tudom, az ideiglenessel sem vezethetsz (tehát ha most vizsgáztál, és a jogsidra vársz - itt eddig ezt olvastam többektől). De azt a pár hetet onnan már csak kibírja az ember, nem lenne jó itt eltiltást szerezni...
Nekem folyamatban még. -
harry
veterán
válasz
máyköl #10732 üzenetére
Kb. kizárt, hogy minden kis mellékutcát ismerj egy 30-as övezetben, honnan kanyarodva, merre van kötelező haladási irány, merre egyirányú, stb. Nyilván nagyjából ki lehet ismerni a környéket, nagyon nagy meglepetésre nem kell számítani egyik-másik nagyobb útvonalon haladva, de azért be lehet keveredni a sűrűjébe, ahol nyilván nem feltétlenül voltatok. De mindegy is, ismert útvonalon is lehet hibázni, épp másra figyelsz (átfut még egy gyalogos, előznek, szemből is jön, stb.), vagy egyszerűen csak izgul az ember.
Természetesen nem azt mondom, hogy zsákbamacska minden kereszteződés, nyilván azért vannak a táblák, hogy értelmezzük őket, csak azt mondom, hogy adott esetben 1-2 kisebb figyelmetlenség is a végét jelentheti. -
harry
veterán
válasz
Telomanikus #10704 üzenetére
Nem feltétlenül értenék ezzel egyet, mert bár ez így jól hangzik, de vélhetően nehezebb is egy relatíve nagy autón tanulni, míg egy normál mérettel lehet nem lesz gondod, aztán majd úgyis szerzel magad annyi rutint a hétköznapi közlekedés során, hogy ha egy nagyobb gép kerül alád, azt is tudod vezetni - míg ez zöldfülűként jelenthet kihívást manővereknél.
Persze, ha tanulás után egyből egy nagy vas kerül az ember alá, akkor praktikus lehet eleve olyanon tanulni. Én a jó közép kategóriát támogatom (AstraG, Focus, ilyesmi méret). Túl kicsin nem szívesen gyakorolnék én sem.Ami a bukást illeti, az meg millió dologtól függ, általánosságban véve szerintem igen kevéssé az iskolától. Rossz oktatót ki lehet fogni mindenhol, de ezt csak észreveszi menet közben az ember, és vált. De, ha valakinek van érzéke hozzá, ez sem feltétlenül jelent hibát. Sokkal több múlik a vizsga napján azon, hogy direkt gonosz biztost kap-e az ember, adott útvonalon van-e valami szokatlan, amire nem készültél fel (mentő, biciklis, és úttorlasz - egyszerre, jeges úton
), benézel-e valamit (elég lehet egyszer nem észrevenni egy szűk jobbos kanyarnál, hogy az egyirányú, és ha a végén nem balra húzódva kanyarodsz balra, már igen valószínű a bukás).
-
harry
veterán
válasz
Winchester95 #10661 üzenetére
Mindig a közelebbibe, majd szabályosan átsorolj oda, ahol haladni szeretnél.
-
harry
veterán
Érdemes elkezdeni, jól jöhet sok helyzetben, vagy ha épp úgy hozza a sors, hogy mostantól vezetned kell, és nincs idő a képzésre.
Már írtam korábban egy kis összefoglalót: [link]
Szóval első gyakorlati alkalom kb. 3-5hét, de húzódhat, ha később indul csak képzés / nincs vizsgaidőpont / buksz / nem ér rá hamarabb oktató / egyebek. -
harry
veterán
Az elsősegély arra szerintem mindenképp jó, hogy egy rálátást kapjon mindenki a dolgokról, és legalább egyszer tisztába tegyenek mindent a fejében, legalább azt tudja mérlegelni, tud-e adott esetben segíteni, vagy inkább hozzá se nyúljon. Jobban mondva segíteni mindenki tud, a maga módján, ha más nem, telefonáljon - ott sem mindegy, hogy nagyjából le tudod-e írni a balesetet (ami azért fontos lenne), vagy csak jajveszékel valaki.
Nem beszélve arról, hogy a tudás (már, ha tényleg megtanulta valaki) hasznos lehet akkor, ha tényleg nincs más, kint a hegyekben / kirándulásnál, vagy bármikor, ha nem biztos, hogy a mentő (időben) tud segíteni. Vagy legalábbis ha nincs más a környéken, előttem meg épp valakiből lüktetve ömlik a vér, valamit csak csinálnék. Jó, ehhez nem feltétlenül kell tanfolyamDe én akkor is hasznosnak érzem. Más kérdés, hogy nekem is halványul a tudásom, pedig nyár közepén vizsgáztam, néha nem ártana felfrissíteni.
Nyilván az önjelölt agysebészekre nem lehet mit mondani, de idióták mindenhol vannak.mephi666: ilyesmikre (is) gondolok, nyilván ritka, de korántsem kizárható.
-
harry
veterán
válasz
JetiRulez #10599 üzenetére
Új köztemető
200Ft vagy mennyi autós belépési díj, aztán ott bent lehet cirkálni. Hátrány, hogy 0 forgalom, jóformán semmi kresz nem kell hozzá (majdnem mindenhol kétirányú jobbkezes utcák, nyilván), de iránytartást, kanyarodást, pár manővert lehet gyakorolni, vagyis inkább az alap dolgokat...
Külvárosi kerületek amúgy vonzóak, bár néha van arrafelé is rendőr, illetve a másik parám, hogy mi van, ha belénk jönnek / én nézek el valamit, ott aztán lehet magyarázkodni, se biztosítás, se jogsi, nem lenne túl szerencsés. Én ezért idegenkedek leginkább a forgalomban történő vezetéstől.
-
harry
veterán
-
harry
veterán
válasz
Bati0501 #10575 üzenetére
Úgy tudom, hogy bukó, ha "a meghatározott feladatot harmadik javítás után sem képes a megfelelő módon végrehajtani". Szóval kétszer nyugodtan lehet javítani (bár ezt sem igazán értem, mi számít egynek, ha az orrát beljebb hozom, vagy a hátramenet is, vagy...). De szerintem ez is olyan, hogy meg kellett fogalmazni valahogy, de azért érződik az, ha valaki nem tudja rendesen berakni a kocsit a helyére, vagy csak kicsit kell rajta igazítani.
Kanyarodás közbeni kuplungról pedig azt olvasom, hogy bukó, ha "nem biztonságosan kanyarodik, indokolatlanul benyomja a tengelykapcsoló pedált". Én mondjuk továbbra is fenntartom, hogy jobbra kis ívnél 20 alatt mész, és itt lehet csúsztatni kettesben. Indokolatlan, ha nagy ívben kanyarodsz, és mész 30-40nel, akkor ugye minek. De kétlem, hogy pont ez lenne az, amiért valakit meghúznának - csak úgy a szemem elé került most ez is.
De szerdán megyek vezetni ismét, két hete nem voltam, remélem, nem lett azóta rosszabb... rá két hétre meg vizsga, majd azelőtt elmegyek egyszer megint, és reméljük a legjobbakat.
-
harry
veterán
válasz
máyköl #10588 üzenetére
Jó, akkor most tanuld is meg az elméletet
Érdemes minél hamarabb oktatót keresni, van, hogy 1-2 hétre tudnak csak adni időpontot. Esetleg lehet párhuzamosan EÜ-t is csinálni, ahhoz is van pár doksim, bár persze ráér (csak épp zavaró, ha már csak ez hiányzik, mert addig nem mehetsz okmányirodába sem, ami meg utána még pár hét).
-
harry
veterán
válasz
Carlo009 #10578 üzenetére
Van-e tábla / lámpa (stop, főút, elsőbbség -> védett / alárendelt út), egyenrangnál jobb-kéz szabály, illetve általában a kanyarodási szabály, gyalogosok, és kb. ennyit kell tudni hozzá, meg a villamos speciális helyzeteit (körforgalomban elsőbbsége van, nem ad jobb-kezet, kölcsönös udvariasság esetén és útszűkületnél mehet elsőnek, meg talán ha mindketten jobbra kanyarodtok, akkor elsőnek megy). Annyira nem vészes.
-
harry
veterán
válasz
máyköl #10576 üzenetére
Alszol 4 órát, addig tolod a programot ma estig meg holnap reggel, és jó lesz az, pár egyszerű szabály van a képeknél, ami fontos, a többiből meg nem akkora para bebukni párat, szóval szerintem ezt össze lehet még hozni, főleg, hogy ugyanazok a kérdések lesznek ott is.
Más kérdés, hogy bizony igen csak meg kellene tanulni tényleg, mert kint forgalomban senki sem örülne, ha a hiányos tudás miatt kárt okoznál bárkiben is...
Én könyvet amúgy nem olvastam el, csak pár fontosabb részt, elég volt az oktatás + összefoglaló + a tesztkérdések.
-
harry
veterán
válasz
máyköl #10569 üzenetére
Mert nem tilos, erre mit lehet még mondani?
Gyalogátkelőhelyen és előtte 5m-en tilos megállni, és tilos előzni (főleg, ha párhuzamos közlekedésre alkalmas, és a másik sávban megálltak, neked is muszáj), de amúgy nincs sok megkötés, lehet tolatni, fordulni. Meg nyilván fokozott óvatossággal kell megközelíteni, és gyalogosnak elsőbbséget adni.Amúgy szerintem érdemesebb sorban szépen végigmenni a kérdéseken, nem csak random feladatsorokat kérni, és ami nem megy, azt felírod (számát), majd visszatérsz rá később.
Itt egy kresz összefoglaló, érdemes lehet átnézni: [link]
-
harry
veterán
Járj azért utána másnak is, de jellemzően az embernek egy sulival kapcsolatban van tapasztalata. Ismerős talán a lopakodó jogsinál csinálta.
Nézz árakat (fontos: pótórát is), helyben elvégezhető-e minden (pl. hozzánk csigához jött orvos és nem kellett még ezzel is vesződnöm, van helyben elsősegély tanfolyam), hány oktatóval dolgoznak, mikor indul tanfolyam, hol van képzés, mely tanpályákat használják, esetleg autópark (bár szerintem az kb. mindegy), és ami tán a legfontosabb, az ottani (főleg gyakorlati) oktatókról milyen véleménnyel vannak az emberek.
Én pl. azért mentem csigához, mert jó áron van, volt közelben képzés (indult olyan tanfolyam, ami volt minden nap, így hamar a végére értünk, és nekem ez fontos volt), helyben volt orvosi és elsősegély, sok oktató közül lehetett választani, és hallottam sok pozitívumot is. Pár negatív véleményt is, de ekkora helyen ez elkerülhetetlen szerintem, de mint mondtam, oktatótól nagyon sok függ.
-
harry
veterán
válasz
máyköl #10563 üzenetére
Senki sem mondta, hogy nem lehet, de ne akkor essen pofára az ember, hogy utána néz a pótórák árának, és rájön, hogy új vizsgát tenni bizony min. 13k, meg addig nem árt még venni 1-2 órát (főleg, ha távoli időpontot kapsz), 2 alkalom *2 óra pedig már 8k, szóval azért könnyen tud menni itt a pénz. Nem beszélve arról, hogy a forgalmin sem feltétlenül könnyű elsőre átmenni, sok apró dolgon múlik, még csak nem is kizárólag a tanulón. EÜ-ből is hallottam már gonosz vizsgáztatóról.
Szóval biztos meg lehet csinálni 100 alatt, és ezt be is lehet lőni célnak, de értelmes ember utánajár annak is, hogy mi van, ha nem, és akkor mennyibe lesz még.Csiga: nem rossz, nem írok le mindent megint (kereső), megfelelő oktatót kell találni, és akkor nincs nagy gond. De ez mindegyik iskolára igaz... a suli az árakat szabja, elmélet helyét adja, meg gyak. óra hossza számít, és kb. ennyi, minden más emberi tényező, hogy épp ki oktat, az meg egy jó iskolánál is lehet rossz, és fordítva.
De elméletet szerintem meg tudja tanulni mindenki akár maga is, szóval az jóformán mindegy (könyv + teszt), EÜ szintén (nem tanfolyamköteles, de érdemes egyszer megnézni egy ilyen bábut, előttem vizsgán srác rossz helyen nyomkodta a mellkasát, ki is vágták - de sok videó meg leírás van neten), gyakorlatra meg érdemes utánanézni, ki-milyen véleménnyel van adott oktatóról. Én csigánál vagyok, pár tippet tudok adni, ha oda kerül a sor. -
harry
veterán
Nem vitatom a hasznosságát, csak azt mondom, hogy szerintem nem előírás, de annyira nem érdekel, hogy utánajárjak :-P
-
harry
veterán
válasz
Carlo009 #10520 üzenetére
Nekem egyrészt úgy rémlik, hogy nem kötelező, másrészt a régi skoda 105-ön nem volt jobb oldali (gyárilag), lehet élni nélküle... A balt használod úgyis főleg (mivel úgyis jobbra tartasz és ezért balról jöhetnek melletted, valamint jobbra ritkábban váltasz sávot, stb), nyilván attól még sokszor hasznos lehet, de kétlem, hogy kötelező lenne... Biztosat nem tudok. Mindenesetre már egy jó ideje jóformán minden kocsin van.
Ha már itt tartunk, azért büntetnek, ha valamelyik tükör nincs? Kreszben nincs kötelező tükör ellenőrzés, csak beállítás rémlik (ott is talán középső és bal, akkor talán ezek kellenek is, de már nem tudom).
Új hozzászólás Aktív témák
A topicban jogvédett szellemi termékeket (szkennelt szervízkönyv, stb.) megosztani szigorúan tilos!
Aki mégis megteszi, azt figyelmeztetés nélkül véglegesen kitiltjuk.
- Eladó a saját tesztemben szereplő PVY Z20 Pro Evo elektromos kerékpár kiváló állapotban, házhozszá
- Goodyear EfficientGrip Performance 2 205/50 R17 93W méretű nyári gumi
- Smart Fortwo - 600 Benzin - Kabrió - Klíma - Nagyon szép állapotban
- Új, bontatlan Tesla Smart Floodlight Battery Camera + Tesla 5W napelemmel - 1,5 év garival! -
- AWS 5x108 R17 felni + Bridgestone Potenza Sport gumi
- LG UltraGear Gaming Monitorok: ÁRZUHANÁS -30%
- MacBook, Apple M1 / M2 kompatibilis dokkolók, DisplayLink 4K, USB-C, Type-C
- Új monitor állvány - csak össze lett szerelve
- Realme 7i 64GB, Kártyafüggetlen, 1 Év Garanciával
- LG 27GN800P - 27" IPS - 2560x1440 - 144 hz 1ms - NVIDIA G-Sync - AMD FreeSync - HDR 10
Állásajánlatok
Cég: Laptopszaki Kft.
Város: Budapest
Cég: PCMENTOR SZERVIZ KFT.
Város: Budapest