Hirdetés

2024. április 27., szombat

Gyorskeresés

Téma összefoglaló

Téma összefoglaló

  • Utoljára frissítve: 2023-05-22 12:52:35

LOGOUT.hu

Üdv a Fűnyíró topikban!

Magyarországon ma már szerencsére több gyártó, rengeteg modellje elérhető. Ahhoz, hogy a megfelelő modellt válasszuk ki, pontosan tisztában kell lennünk az igényeinkkel és a környezeti körülményekkel. A fűnyíró akár 10-20 évig is kiszolgálhat minket a szükséges karbantartások mellett, ezért a legfőbb kérdés, hogy ezalatt az idő alatt a használt eszközzel élmény lesz-e a fűnyírás vagy inkább nyűgként éljük meg. Gondoljunk arra, hogy a 10 évvel idősebb énünk milyen gépet használna szívesen.
Az alábbiakban szeretnénk segítséget nyújtani a funkciók és technikai paraméterek közötti eligazodásban, hogy mindenki megtalálhassa a hozzá leginkább illő modellt.

A topik főleg hagyományos fűnyírókkal foglalkozik, ha robotfűnyírót kerestek, kérlek látogassatok el a Robot fűnyírók topikba.

Az elinduláshoz elsőként válaszoljuk meg magunknak az alábbi kérdéseket:

Mekkora területre keresünk fűnyírót?

Az adott területen vannak hosszú egyenesek, pl. 10 méternél hosszabb?
Az adott terület lejtős/emelkedős, nehezen járható?
Milyen időközönként nyírnánk füvet?
Mennyi időt szánunk fűnyírásra?
Kultúrgyepet gondoznánk vagy akár 20 cm magas, sűrű gazt nyírnánk vele? (Itt jegyeznénk meg, hogy olykor a kúltúrgyep alacsony nyírási magassága jóval nagyobb motorerőt igényel, mivel a növény földhöz közeli részén jóval sűrűbb a hajtásrendszer)
Mennyire tagolt a lenyírandó terület? Vannak kerülendő akadályok?
Mekkora a maximális szélesség, ahova a fűnyírónak be kell férnie?
Ki használná a fűnyírót? Gondot okoz-e a berántás?
Ki tartaná karban a fűnyírót? Szervizbe vinnénk vagy magunk oldanánk meg?
Van helyünk tárolni a fűnyírót, benzineskannát, egyéb tartozékokat?

A funkciók leírásánál alább bővebb információt találhattok arról, hogy egy-egy funkció mely esetekben hasznos, ezek remélhetőleg segíteni fognak a fűnyíró kiválasztásában a fenti kérdésekben megválaszolt körülményekhez.

Fűnyíró márkák:

Mivel a hosszú távra tervezünk, ezért nem csak az alkatrészek minősége, de az alkatrész ellátottság, kereskedői-, logisztikai-, szervizhálózat, márkamúlt, jótállási feltételek is kiemelten fontosak. A teljesség igénye nélkül a főbb országos hálózattal rendelkező gyártók:

AL-KO, Alpina, Castelgarden, Cub Cadet, Dewalt, EGO, Eurosystems, Grillo, Hecht, Honda, Husqvarna, Iskra, Makita, Milwaukee, MP, MTD, Parkside, Riwall PRO, Ryobi, Scheppach, SOLO, Stiga, Stihl, Wolf Garten stb...

Fontos megjegyezni, hogy a fentebb lévő felsorolás nem az ajánlott márkákat tartalmazza.Vannak nagyon jól sikerült illetve kimondottan kerülendő márkák.
A gyártók közül találkozhatunk olyannal, aki motort és gépet is gyárt, illetve van, aki más gyártó motorját ülteti a saját gépházára, saját logójával ellátva.
A népszerűbb, régóta létező gyártók termékeiről könnyebben találunk írásos / videós tesztet.
Például: Best Self-Propelled Lawn Mower Reviews 2023 (protoolreviews.com) (USA)

Benzines fűnyírók:

Fűnyíróknál leginkább a 4 ütemű OHV/OHC motorokkal találkozunk ma. Azaz nem kell az olajat és a benzint magunknak bekevernünk használat előtt, mint a kétütemű társaiknál. Szóróolajozásúak, léghűtésesek, nem túl komplikált szerkezetek, főbb paramétereik a hengerűrtartalom, a hengerek száma, lóerő, nyomaték, rázkódás, zajszint, fogyasztás.
Fűnyíró traktoroknál találkozhatunk még nyomóolajozású motorokkal is, ezek már egy fokkal bonyolultabbak, karbantartási igényeik emiatt magasabbak, emelkedős-lejtős környezethez javasolják őket a gyártók. A normál, hétköznapi fűnyírók nem ajánlottak jószívvel meredek emelkedős, lejtős területre, mivel a szóróolajzás miatt az éppen járó motor kenése elégtelen lehet, illetve az olaj befolyhat a karburátorba is, ami motorkárosodást okoz.
A négyütemű fűnyírómotorokba sokféle kenőolaj használható. Érdemes a gyár által ajánlott specifikációkkal rendelkező olajat használni. A leggyakoribb gyártók által ajánlott kenőolaj az egyfokozatú SAE30-as olaj, de bátran használható 5W-30, 5W-40, 10W-30, 10W-40, 15W-40, 15W-50-es olaj is.
Az ajánlott a szintetikus 5W-30!!
Azok, akik esetlegesen télen is nyírják a gyepet, használjanak szintetikus 5W-30-as olajat.
Hidegben a 10W- 15W-s olajak használata kerülendő, motorindítási nehézségeket okozhat.

Főbb motor gyártók: Briggs and Stratton, Honda, Husqvarna, Kawasaki, Kohler, Loncin, Stihl, Zongshen

Benzines fűnyírók - összesített táblázat. Az "adatbázis" folyamatosan bővül. Nem csak az ajánlott gépeket tartalmazza. Ezért kérünk mindenkit, akinek fontos a megfelelő gép kiválasztása, inkább a topikban érdeklődjön.

Készítette: evilskati - Külön köszönet neki ezért!

Elektromos fűnyírók:

Kábeles és akkumulátoros fűnyíróknál használatos, létezik szénkefés és szénkefe mentes motor, inkább az utóbbiakat érdemes választani a hosszabb élettartam miatt. Halkabbak, mint benzines társaik.

Elektromos vagy benzines fűnyíró?

Általánosságban elmondható, hogy a benzines fűnyírók a legerősebbek, őket a kábeles elektromos fűnyírók követik, majd az akkumulátoros fűnyírók következnek. Természetesen vannak kivételek.
Mindkét típussal kapcsolatban az egyik fő jellemző a kés fordulatszáma, mely hatással van a vágási minőségre. Benzines motoroknál ez általában állítható, néhány akkumulátoros modell automatikusan állítja a vágási viszonyokhoz igazítva energiaspórolás érdekében, kábeles motorok esetén leginkább a fix fordulatszámú motorok az elterjedtek.

A kábeles megoldások kedvező árúak, akkor érdemes választani őket, ha a terület kicsi, akadálymentes, és a kábel mindenhova elér.
Amennyibben akkumulátoros gépben gondolkodunk, mindenképp “rendszerben” gondolkodjunk. Tekintsük át, hogy az adott akkumulátor köré milyen más gépeket épít a gyártó a jövő biztosság érdekében. Vizsgáljuk meg, hogy a géppel együtt akkumulátorokat és töltőt is adnak vagy csak a gépet magát. Számoljuk ki, hogy az akkumulátor mekkora területre elegendő kapacitást biztosít, mennyi idő alatt töltődik fel, szükségünk lesz-e pótakksira? Nézzük át, hogy a gyártó hány év garanciát vállal az akksira és/vagy a gépre.

A benzines fűnyírók erejükből adódóan sokoldalúan alkalmazhatók 100-tól 2000 négyzetméterig, 6 cm magas kultúrgyeptől a 20 cm magas gazig. Ebben a kategóriában a legszélesebb a funkció- és modellválaszték.

Időszakos felhasználás esetén, ha a fűnyírót hosszabb állások után használnánk, érdemes lehet elektromos modellben gondolkodnunk a könnyebb indíthatóság miatt.

A benzines fűnyírók karbantartás igénye és költsége magasabb.

Önjáró vagy tologatós:

A tologatós fűnyíró, ahogy neve is mutatja, nem rendelkezik saját hajtásrendszerrel, kerekei nem hajtottak, mozgatásához emberi erő kell. Ilyen fajta fűnyíró vásárlása esetén vegyük figyelembe a fűnyíró súlyát! Ebben az esetben érdemes szimplán vagy duplán csapágyazpott kerekű gépet választani. Ez nagyban megkönnyíti a gép mozgatását.
Az önjáró fűnyírók saját, az esetek nagy részében ékszíjas hajtásrendszerrel rendelkeznek. A kerekek meghajtása szempontjából léteznek:
FWD (elsőkerék meghajtású) modellek: Ritkák, de nagyon kényelmesen használhatók tagolt, sok akadállyal rendelkező kertek esetén, mert a hajtást nem kell kikapcsolni fordulókor.
RWD (hátsókerék meghajtású) modellek: Ez a legelterjedtebb fajta, mivel a súly, főleg fűgyűjtés esetén a hátsó tengelyen helyezkedik el, ezért nem veszít tapadást munka közben, előnye ugyanakkor hátránya is, mivel könnyebben megemelkedhet a gép eleje munka közben. Manőverezés esetén a hajtást célszerű kikapcsolni, hogy “ne menjen ki alólunk a fűnyíró.”
Fontos megjegyezni, hogy a hátsókerék meghajtásos tipusoknál létezik csúszókuplungos megoldás illetve folyamtosan "kötött" hajtású. Érdemes az előbbit választani, mivel forduláskor a kar elengedése esetén a gépet sokkal könnyebben lehet tolni , mint az utóbbi verzióval rendelkezőt.
AWD (összkerék meghajtású) modellek: Főleg enyhe emelkedős-lejtős, nehezen járható terepre ajánlottak.

Már akár 10 méteres egyenesek megléte esetén is érdemes önjáró kivitelben gondolkodni.

Hajtási sebesség szempontjából léteznek:
“Egysebességű” modellek, ahol a hajtás bekapcsolása után adott sebességgel fog haladni a fűnyíró.
Változtatható sebességű modellek, ahol egy külön karral lehet a menetsebességet szabályozni több fokozatban, hogy a saját kényelmes tempónkhoz igazíthassuk a hajtást.

A hajtás bekapcsolására többféle megoldást használnak a gyártók, a legelterjedtebb megoldás, hogy egy gázkarhoz hasonló kart kell alulról meghúznunk, mely aktiválja a hajtást. A hajtás a motor leállításától függetlenül kapcsolható. Drágább modellek esetén találkozhatunk ennél kényelmesebb megoldással is pl. Honda Smart Drive.

Vágószélesség:

40 cm szélességtől egészen 53 cm szélességig terjed a legtöbb modell. 53 cm felett már ritkább a kínálat, inkább a ráülős riderek, fűnyírótraktorok jönnek szóba.
A vágószélességet az határozza meg, hogy milyen szűk helyeken kell elférnünk, illetve milyen gyorsan szeretnénk a fűnyírással végezni. A szélesebb modellek esetén erősebb motorral kell számolnunk, hogy a teljes vágószélességet kihasználhassuk.

Vágási magasság:

Ahhoz, hogy gyepünknek jót tegyünk és a gépet is kíméljük, érdemes a fű felső 3-4 centiméterjét vágni. A kiválaszott gép esetén ellenőrizzük, hogy mi az a minimális és maximális centiméterben megadott magasság, amin a gép dolgozni tud, illetve, hogy a vágási tartományban hány lépcsőfokban állítható a magasság.
Kerekenkénti magasságállítású fűnyíró esetén minden keréknél külön kell beállítanunk a magasságot. Ez előnyös szegélyekkel körberakott gyepfelületek esetében.
Központi magasságállítású gép esetén egy központi karral tudjuk a teljes gép magasságát állítani, itt külön kerék/tengelyszintű beállításra nincs lehetőség.

Fűkezelési funkciók:

A legegyszerűbb modellek az oldalkidobós modellek, nevükből adódóan a levágott füvet oldalra dobják ki. Figyelem! Az oldalkidobáshoz használt “búra” nem számít bele a vágási szélességbe. Mivel a fűnyírók egy megadott oldalra dobnak, ezért fal melletti szegélyek közelében történő nyírásnál a fűnyíró dobóoldalát nem tudjuk közel tenni a szegélyhez, ez néhány helyen kényelmetlen lehet.
Léteznek csak hátulkidobós modellek is, melyekkel könnyebb manőverezni, de a levágott fű a lábunk útjába kerül.
Fűgyűjtős modellek esetén a levágott fű egy fűgyűjtő kosárba/zsákba kerül, melynek anyaga lehet műanyag vagy textil. Jó fűgyűjtési munkához száraz fű, erős motor, jó házkialakítás szükséges. Textil kosarak előnye, hogy jobban átjárja a levegő, ezért nagyobb huzattal tud belekerülni a fű.
Mulcsozós fűnyíró esetén a levágott füvet tovább aprítja a fűnyíró, dupla-késsel vagy mulcsozáshoz használt egyedi késkialakítással. Ebben az esetben a nyesedék a talajra hullik, és természetes gyeptrágyaként szolgál.

A magasabb árú modellek ötvözik ezeket a funkciókat, általában “három az egyben - 3in1”-ként hivatkoznak rájuk. Figyelem! Annak ellenére, hogy a fűnyíró mulcsozó funkcióval rendelkezik, nem biztos, hogy a mulcsozó készletet (dugó, kés) alapból adják a modellhez, van, hogy ezek a kiegészítők csak külön vásárolhatók meg, ezért járjunk el körültekintően.
Vannak olyan modellek ahol a mulcsuzáshoz nem kell dugót beillesztenünk, hanem a házon egy kar elhúzásának segítségével tudjuk elzárni a fű útját, ezáltal menet közben is válthatunk a funkciók között, illetve szabályozhatjuk, hogy mekkora mennyiséget mulcsozzunk és mekkora mennyiséget dobjunk ki hátul / jutassunk a fűgyüjtő kosárba.

Kaszaház anyaga:

A kaszaház készülhet műanyagból, acélból, kompozitból (műanyag), alumíniumból.
Az olcsóbb modellek esetén főleg vékonyabb műanyaggal találkozunk, mely bár időtálló, de merevsége elmarad a kívánatostól, érzékenyebb a sérülésekre.
A legelterjedtebbek az acélházas modellek, melyek kevésbé sérülékenyek, merevevebbek és nehezebbek is. Ha kavicsos, gallyas, sok vakondtúrással rendelkező területen használjuk őket, akkor valószínűleg a kőfelverődések, ütődések nem fogják kilyukasztani a házat, de könnyen leverik a szinterezett réteget, ezáltal könnyen utat adnak a rozsdának. Figyelem! Az acél korrodálódik, a vizes fű léje savas, amely idővel megeszi az acélt. Acél és acél között is óriási különbségek lehetnek, nem beszélve a felületkezelésekről. Mindig olyan eszközzel takarítsuk, ami lehetőleg nem tesz kárt a felületkezelésben, ha látjuk, hogy sérült ez a réteg, akkor érdemes alapos tisztítás után felújítani.
A professzionális felhasználásra szánt modellek szinte mindegyike ma már valamilyen kompozit anyagból vagy alumíniumból készülnek. Mindkettőről elmondható, hogy erősítettek, megfelelő merevséget és sérülések elleni védelmet biztosítanak, ugyanakkor nem korrodálódnak, hosszú távú használatot biztosítanak.

Késkuplung:

A késkuplunggal ellátott modellek esetén a kés forgása kikapcsolható a motor leállítása nélkül. Főleg fűgyűjtéses felhasználás esetén lehet hasznos, a zsák leszedéséhez és űrítéséhez nem szükséges leállítanunk, majd újra berántanunk a fűnyírót.

Indítási fajták:

Alapvetően a fűnyírók berántósak azaz a berántózsínór meghúzásával tudjuk elindítani őket. A gyulladáshoz szükséges szikrát a gyertya adja. Manapság a legtöbb motor automatikus szivatóval van felszerelve, tehát nem kell manuálisan egy gumiharang nyomkodásával üzemenyagot “szivatnunk” a karburátorba, az indításhoz szükséges szivatóállásból automatikusan visszatérnek normál üzemi állásba. Léteznek önindítós modellek is, melyek saját akkumulátorral rendelkeznek, és berántás helyet az önindító indítja el a motort gombnyomásra. Hasznos lehet, ha a használónak nehezére esik a berántás. Az extra berendezések miatt a motor felépítése komplikáltabb, több a hibaforrás, számolnunk kell egy esetleges akkumulátor cserével, annak töltésével, ha az nem megoldott generátor által.

Kerék, kerékméret:

Találkozhatunk csapágyazott és csapágyazás nélküli kerekkel is, előbbi erősebb, kotyogás esetén valószínűleg elég a csapágyat cserélni, utóbbinál törés, kopás esetén a teljes kereket szükséges.
Nagyobb hátsó kerékmérettel rendelkező modellekkel könnyebb a manőverezés, mint az azonos kerékmérettel rendelkező modellekkel.

Cockpit, kezelő kar magasságállítás:

A testreszabhatóság érdekében érdemes olyan modellt keresni, melynek karja több fokozatban állítható. Egyetlen hátránya, hogy a használt megoldástól függően nem lesz annyira merev a gép, mint fix magasságú kar esetén - ha nagyon sokat kell manőverezésnél felemelnünk a fűnyíró első kerekeit, ez szempont lehet.
A gyártók ellátják a kart szivaccsal, hogy a kézre ható rezgéseket csökkentsék, hosszú távon a rezgések megterhelik a szervezetet, így erre érdemes figyelni.

Tárolhatóság:

A legtöbb modellnél a kart vissza lehet hajtani a motor fölé, ezáltal nyerve némi helyet. A benzinmotoros fűnyírókat nem szabad függőlegesen tárolni, azonban az elektromos modelleknél ez nem akadály. Ha hely szűkében vagyunk érdemes lehet ezt is figyelembe venni. Mindegyik típust lehetőleg tároljuk fedett, időjárástól védett helyen, a benzin motoros fűnyírók esetén ügyeljünk a téliesítésre.

Zaj- és rezgésterhelés:

A motor által kibocsátott zaj és rezgések meghatározása szabványos módszerrel történik. Vegyük komolyan mindkettőt, főleg ha a fűnyírót hosszabb időn át üzemeltetjük, akár heti több alkalommal.
A zajszintet dB-ben adják meg, és fontos tudni, hogy a dB skála nem lineáris, tehát 60 dB-nek nem 120 dB a kétszerese, hanem 10dB növekmény jelenti a dupla akkora zajt. Tartósan 85 dB zajban tartózkodni már halláskárosodást okozhat. 120 dB a fájdalomküszöb, de a koncentráltság romlása már 65 dB felett is megtörténik.
A rezgések elsősorban a karra hatnak fűnyíráskor, súlyos esetben kéztő alagút szindrómát is okozhat, mely igen fájdalmas és nehezen kezelhető betegség.
Gondoskodjunk a munka közbeni fülvédelemről, hallásvédő füldugóval vagy fejhallgatóval, illetve a rezgések elleni védelemről rezgéscsökkentő munkakesztyűvel.
A fűnyírás veszélyes üzem, legyünk mindig elővigyázatosak!

Karbantartás - költségek

Elektromos és benzines modellek esetén is javasolt, hogy a kaszaházat takarítsuk el minden fűnyírás után, és a kést tartsuk élesen. Késélezés kapcsán figyeljünk rá, hogy a kés kiegyensúlyozott legyen, hogy a tengelyt egyenletesen terheljük, és ne okozzunk felesleges kopást. Esetenként érdemes a kést cserélni.
Benzinmotoros modellek esetén a kaszaház tisztításához a gépet mindig a használati utasításban leírt irányba döntsük. Semmiképp ne a karburátor oldalára, mert az olaj és benzin nagyobb mennyiségben odafolyhat, ami problémát okoz. Vegyük figyelembe és következetesen tartsuk be a használati utasításban leírtakat, különösen az olaj és a szűrőcserékre megadott periódusokat. Ezt üzemórában adják meg a gyártók, vagy ha a megadott üzemórát nem értük el, akkor évenkénti cserével számolhatunk. Benzines modellek esetén számolnunk kell esetenkénti gyertya cserével, karburátor tisztítással. Utóbbira akkor van szükség, ha a benzin adalékanyagai lerakódnak a karburátorban, ennek elkerülésére tankoljunk 100-as, E5 jelű benzint, ha a modell el van látva benzincsappal, akkor a munka végeztével zárjuk azt el, és járassuk ki a motorból az üzemanyagot. A karburátor elkoszolódására a motor egyenetlen járása figyelmeztet.
Acél kaszaház esetén számolhatunk még a felületvédelem időnkénti felújításával.
Téliesítéskor tisztítsuk el alaposan a gépet, és benzinmotor esetén járassuk ki az üzemanyagot. A benne hagyott üzemanyag megromolhat, lerakódások képződhetnek, amelyek miatt nem indul be tavasszal a fűnyíró. Erre szerencsére van már megoldás, úgynevezett üzemanyag stabilizáló, amellyel már nem kell számolnunk a benzin esetleg "megromlásával".

Az elektromos és benzines modellek költségeinek összehasonlítása szempontjából vegyük figyelembe, hogy a szervizelést magunk végezzük vagy szakszervizre bízzuk. Utóbbi esetben 2023 májusában egy vidéki szervizben a fűnyíró éves szervizdíja 25.000 Ft, a fűnyírótraktoré pedig a 100.000 Forintot is elérheti.

Egy példán keresztül nézzük meg egy hasonló teljesítményű akkumulátoros és benzines fűnyíró költségeit.
Honda HRN 536 VKE - 306.990 Ft - nem csúcs, de talán a legtöbb igényt lefedi.
EGO LM2135E-SP - 416.990 Ft, 7,5 Ah akkumulátorral és gyorstöltővel. Az EGO csúcsgépe. 1 óra töltési idővel, a 7,5 Ah-s akksi külön 163.990 Ft.

Fogyasztás szerint az EGO 1 óra alatt lemeríti a 7,5 Ah-s akkumulátort, ugyanennyi idő alatt a Honda GCV170-es motor ~ 0,6 litert fogyaszt el.
35,293 Forintos rezsicsökkentett áramárral számolva a fűnyírás 14,8 Forintba került, nem számítva a veszteségeket.
70,104 Forintos nem rezsicsökkentett áramárral számolva a fűnyírás 29,45 Forintba került, nem számítva a veszteségeket.
595 Forintos literenkénti üzemanyag árral számolva a fűnyírás 357 Forintba került.

Tegyük fel, hogy a fűnyíró szezon 2023.04.01 - 2023.09.30 között tart, ez kerekítve 26 hetet jelent. Heti egy fűnyírással számolva tehát évi 26 fűnyírással számolhatunk.
Vegyük hozzá az olaj és a légszűrő árát:
Honda 4 ütemű motorolaj 10W-30 0,6 liter - 3630 Ft - Ebből évente 0,4 decire lesz csak szükségünk, tehát + 2420 Ft lesz az éves költség.
Levegőszűrőből elérhetőek utángyártottak, de a gyári ~ 3700 Ft körül kapható.

416.990 - 306.990 = 110.000
110.000 - 6.120 = 103.880
357 - 14,8 = 342,2
103.880 / 342,2 = 303,5
303,5 / 26 = 11,6 - év alatt térül meg az akkumulátoros gép ára.

Amennyibben egy csúcsgépet választunk benzines fűnyíróból is, például a Honda HRX 537 VKE-t a maga 394.990 Forintos árával, a fenti kalkuláció így módosul:
0,9 literes óránkénti fogyasztás költsége: 535,5 Ft

416.990 - 394.990 = 22.000
22.000 - 6.120 = 15.880
535,5 - 14,8 = 520,7
15.880 / 520,7 = 30,49
30,49 / 26 = 1,17 - év alatt térül meg az akkumulátoros gép ára.

Nyilván a számolás nem terjed ki mindenre, nem számol például az akkumulátor romlásával, a fent megnevezett akkumulátor árából a Honda HRX 537 VKE-vel például további 8,1 évig tudnánk füvet nyírni. Az nagyjából látható, hogy felső kategóriás gép esetén “véleményesen” megérheti akksis gépet vásárolni. Abban az esetben, ha a gépet nem magunk szervizelnénk már nagyobb az előnye az akksis gépnek. A fenti árak 2023.05. havi állapotot tükröznek és bármikor változhatnak. Pontosabb képhez vásárlás előtt tájékozódjunk és számoljunk utána a bekerülési, üzemeltetési és karbantartási költségeknek.

Köszönjük, hogy elolvastad

Copyright © 2000-2024 PROHARDVER Informatikai Kft.