Bevezető, problémák...
"Forró pokolba zárt, zajos szörnyeteg", látatlanban így vélekedtem a 2db Rv770-es GPU-val szerelt referenciakivitelű Radeon HD 4870x2 2Gb kártyáról. Alapvetően is ódzkodtam bármiféle SLI vagy Crossfire megoldástól, legyen az több kártya összekötögetése az alaplapon, több nyák összeragasztásából nyert tégla, vagy akár több GPU egy nyákra helyezése. Továbbá úgy voltam vele, ha mégis rákényszerülök, akkor is inkább 2 kártyás rendszert raknék össze, abból könnyebb eladni akár az egyiket, ha problémák akadnak vele, akár mindkettőt, ha már meguntam, illetve ha az egyik bedöglik, akkor ott a másik, míg várom a cserekártyát a boltból, stb.

Konkrétabb megfontolások a multiGPU eljárásokkal kapcsolatban:
- A VRAM nem adódik össze, mindkét GPU mellett ott van a saját memóriaputtonya, amiben javarészt ugyan az foglal helyet. Nevezik ezt klón módnak is, manapság főleg az AFR-t erőltetik (főképp az ATI), vagyis 60FPS-ből 30-at az első, 30-at a második GPU, egyesével felváltva rajzol ki a monitorra, így érthető miért kell ugyan azokat a textúrákat külön-külön is betölteni minkét GPU memóriacsokrába, és miért kell ugyanannyi adatot letárolnia mindkettőnek, hisz mindkét GPU csak a saját hozzádrótozott memóriájához fér hozzá. (Az hogy a CF-hídon, az inaktív, de létező sideporton, PCI-E csatornákon át láthatnák egymás memóriáját érdektelen, annak sebessége eltörpül a GPU beépített memóriavezérlője mellett, pedig abból is nehéz lehet elég gyorsat összehozni, nem véletlen a GDDR5 magas órajele, és a GT-200 drága 512-bites crossbar vezérlője...)
Tehát ha úgy érzed, memóriahiány miatt fullad ki a kártyád, akkor nem jó ötlet mellérakni még 1 ugyan olyat CF-be, vagy SLI-be, vagy akár olyan gyárilag több GPU-s megoldást választani, amin szintén csak ugyan annyi memória foglal helyet az egyes GPU-k mellett. Persze ez esetben is gyorsít a 2. GPU, akár játszhatóvá is válik a játék, de attól még nem a legszűkebb keresztmetszetet tágítottad, csak nyertél valahol némi pluszt, de növelted a kiaknázhatatlan erőforrásokat is. Ez esetben tanácsos lehet egy ugyan olyan VGA, csak több RAM-al, vagy ezekből 2, ha nem csak a RAM fogy el (vagyis előbb megvenni a több VRAM-ost, és mellétenni még 1 olyat, ha az nem volt elég). A RAM elfogyás jele, ha a felbontás/részletesség fokozatos növelésével hirtelen, nagymértékben zuhan az FPS, néha megszalad, aztán megint akadozik a kép. Full-HD felbontáshoz már jellemzően kezd kevés lenni az 512Mb, DX 10(.1) és texture streaming ide vagy oda.