Hirdetés

Kamera kalibrálás teszt

Hogy ne az OLED topic-ban OFF-oljunk tovább arról, hogy mit lehet, és mit nem lehet kalibrálni, így ezt ide teszem...

Nem hogy nyomtatót, de még kamerét is lehet műszeresen kalibrálni!

Eredeti tesztkép:

Amit a PhotoShop 2025 RAW "auto-magic" köpött ki, mikor kiraktam ezt a képet egy LG C9 WOLED-re, és lefényképeztem RAW-ban egy régi Olyampus E-PL1 géppel (nyilván lehetne rajta sokat finomítani PhotoShop-ban már a RAW->RGB konvertáláskor, hogy "szebb" legyen, de szándékosan csak megnyitottam a RAW file-t, és átkonvertáltam RAW-ból RGB-be, majd elmentettem egy JPG file-ba, tehát direkt nem állítottam semmit):

És végül a "csoda", mikor szimplán átkonvertáltam a RAW file-t RGB-be DCRAW-al, majd PhotoShop-ban hozzárendeltem a műszerrel generált ICM profilt és átkonvertáltam sRGB-be, majd lementettem egy JPG file-ba. Tehát kézzel semmit sem nyúltam bele a képbe!

A "nők" topic-nak.

35, elvileg építőmérnöknek (út/vasút) tanultam (nagyon el lett b@szva az iskolapályám), de alig 1-2 hónapot dolgoztam a szakmában (irodai munkában tervezőként, és totál begyulladt a nyakam az irodás monitor bámulástól). Elsősorban passzív bevételből élek (bérművelt és bérbeadott örökölt földek), ami csak visszafogott vidéki életre elég. (Főleg a háború óta, ami kicsit ironikus így, hogy pont ukránt néznék, pedig miuttuk kevesebb a lé...)
Az alkalmankénti "luxus" árát szabadúszóként keresem (mint pl. a tv kalibrálás, amivel sokat utaztam és sok emberrel találkoztam, másrészt kripto kereskedéssel és bányászattal szórakoztam egy időben...). Egyik munka sem vezetett igazi barátságokhoz, nem még hogy csajozáshoz... Egy marék gyúgyszer után is furán érzem magam társaságban (kivéve egy-két embert, akit valahogy üsztönösen elfogadtam, de nincs rá matekom, hogy pontosan miért, és ha velük együtt ül egy be harmadik beszélgetőtársnak egy random ember - akár férfi, akár nő -, akkár máris megint "szorongok").

Minden hülyének van egy saját receptje, szóval: Pizza

Hozzávalók:

~150g zabliszt (ízlés szerint, de én allegiás vagyok a búzára, amiből évente több tonnát termesztetek)
~150g tojás (ez hozzávetőlegesen 4 közepes tolyás, kezeld rugalmasan a tömegét)
~150g víz (csapvíz, vagy amit meg akarsz inni, felőlem lehet artézi kútvíz is, csak ne szikvíz)
~150g sűrített paradicsom (ha van türelmed, jó az eredeti paradicsomlé, csak azt sokkal tovább kell forralni)
~150g darálthús/gomba (ízlés szerint, hogy ez pontosan mi, én már csicseriborsóval is kipróbáltam)
~150g sajt (ízlések és allegiák szerint nyilván lehet laktózmentes, vagy növényi alapú...)
... Errr... Sikerült megjegyezni ezt a hihetetlenül bonyolult mennyiségi előírást...?
- 2x1 kávéskanál só
- 2x1 kávéskanál csilipaprika örlemény (ha van igazi nyers csilipaprikád, akkor tudod, hogy abból mennyi...)
- 2x1 teáskanál "görög fűszerkeverék" (keresd meg valahol, vagy ha értesz hozzá, akkor improvizálj...)

LG WOLED HDR mód konzisztencia

LG WOLED HDR mód konzisztencia

Legutóbb az LG 55 C9 WOLED SDR módjának konzisztenciáját elemeztem, ahol feltehetően egyedül az
RGB->WRGB konverziótól várható számottevő hiba.

Ma a HDR móddal teszem ugyan ezt: lenulláztam a gyári 1D, illetve 3D LUT-okat, illetve kikapcsoltam a Gamma 2.2 -> PQ (Rec.2100) konverziót. Tehát lényegében most is a kijelző natív szíterét mértem 17^3 (drift, avagy "kúszás" kompenzáció mérésekkel együtt ~5100) ponttal, csak ezúttam "W-boost", avagy HDR módban. Ez 2 óra 45 perc helyett 1 óra 30 percet vett igénybe, mivel sokkal magasabb fényerőt produkál a HDR mód (~112 helyett ~800 nit volt a csúcsfény) és a műszer gyorsabban méri a világos mintákat (rövidebb az exponálási idő).

Ez esetbe az RGB->WRGB konverzió hibáin jóval túlmutat majd a "W-boost" okozta hiba, avagy a világos színek deszaturációja (kifakulása) a magasabb fényerő elérése érdekében. Illetve mivel sokkal magasabb csúcsfénnyel (és magasabb elektromos teljesítménnyel, így magasabb hőtermeléssel) dolgozik a kijelő, sokkal instabilabb (a sötét árnyalatok mérésére is kihat az "Image Retention", amit a véletlenszerűen váltakozó minták közt a világosak okoznak). [Továbbá ez spekuláció, de egyesek szerint HDR módban mindig van némi dokumentálatlan dinamikus szabályzás még akkor is, ha szervizmenüben is letiltjuk, amit ott le lehet. Én most csak az IR-re hivatkoznék, ami szabad szemmel is látható. Valamint a hőmérsékletváltozásra, ami tapintható, mérhető...]
Emiatt a gyakorlatban inkább kisebb, 17^3 helyett 10^3 (kb. ötöd akkora) palettával szoktam profilozni a HDR módot (minimalizálandó a kezelhetetlenül nagy Image Retention és hőmérséklet okozta drift/kúszás hatásokat). De most nem kimondottan szabványt célzó kalibrálás a célunk, hanem tesztelés, ezért elsőként 17^3 palettát használtam (csak hogy lássuk az IR/képvisszamaradás és drift/kúszás hatásait is, később a 10^3 mérést is bemutatom).

LG WOLED RGB-> WRGB (white substitution) pontosság teszt

LG WOLED RGB-> WRGB (white substitution) pontosság teszt

Az utóbbi bejegyzésem folyományaként végeztem egy tesztet, amivel egyrészt számszerűsíthető, másrészt illusztrálható, hogy az LG 55 C9 WRGB OLED-en milyen pontos az RGB -> WRGB white-substition (mikor a kijelzőpanel a fehér alpixellel helyettesít más komponenseket fogyasztáscsökkentés és tartósságnövelés céljából) SDR módban.

Ehhez definiáltam egy egyedi színteret ColourSpace-ben, ami "üres" 1D és 3D LUT-okkal lemért R,G,B,W koorditánátákra mutat, mint célérték, így ezzel összevetve a mért köztes, kevert színeket kiderül, hogy milyen hibát okoz az RGB -> WRGB konverzió. Utána készítettem egy korrekciuós LUT-ot és rápakoltam egy tetszülegesen választott jelenetre, hogy legyen valamiféle vizuális közelítő összehasonlítás, hogy mennyire észlelhető a torzulás. Illetve a WaveForm grafikonon is látható, hogy kb. mekkorát mozdulnak a színek.

"Egy LG OLED G3-at nyúzok - kell ezt egyáltalán kalibrálni?"

Az imént kaptam ezt a kérdést privátban, és most, hogy volt kedvem résztekbemenően válaszolni, gondoltam, hogy ide is kirakom a választ.

A kell az túlzás, de érdemes. Rossznak nem rossz a gyári színkezelés, de van 2 gond és 1 dilemma:

1: A kijelzőpanelben történik egy "W substitution", mikor a bemenő RGB jelből WRGB lesz úgy, hogy a lehető legmagasabban álljon a W és ennek megfelelően csökkenjen 1 vagy 2 R/G/B komponens. Így kicsit csökken a fogyasztás és nő az élettartam.

A gond ezzel csak az, hogy nem tökéletes, kicsit torzítja a színeket és a gyári 3DLUT ezt nem igyekszik korrigálni.

Ez sokpontos méréssel (pl. ~4000 mérési pontból készült 3DLUT) jól kezelhető.

2: A fentri WRGB színkeverés HDR-ben más üzemmódba vált: nem csak kiváltja az R/G/B-t W-vel, mikor sötét árnyalatokon képes rá (úgy 350-450 nit alatt), hanem "W boost" van (a csúcsfényeknél), ami azt jelenti, hogy úgy ér el magasabb csúcsfényt, hogy deszaturálja a világos színeket.

Panasonic színek most és régen - VT60 & FZ950

Kis érdekesség, hogy hol jár egy sok éves használt Panasonic plazma a régi alapbeállításokkal, és milyen pontos egy mai Panasonic OLED gyári kalibrációja.

To the Moon értelmetlenkedés

Előszó: Miután túl régóta csak a túl hosszú RPG-k érdekeltek, amiknél már kezdett betelni a poharam azzal, hogy régóta mind egyedül már csak azzal kísérletezik, meddig lehet minimalizálni a sztori és játékvilág méretét, mélységét, kidolgozottságát, illetve maximalizálni a töltelék tartalmat és ezzel a szinte teljesen, de legalább is félig üres játékidőt (és ezzel együtt akár össz-idő rekordokat döntögetni egymásra licitálva)..., elkezdtem nyitni a kis költségvetésű játékok felé, de azon belül is a viszonylag kicsi, rövid, de remélhetően tartalmas alkotások irányába.

Bevezetés: A To the Moon-ra egy korábbi videói alapján velem közeli érdeklődésű youtube csatornatulaj útján találtam rá, aki tökéletes narratívájú játéknak titulálta (ami szerintem szándékosan hangzott kicsit úgy is, mint ha egyben tökéletes játéknak is tekintené). Itt leállítottam a videót és megnéztem inkább első kézből az alkotást. Később visszatérve a videóhoz rá kellett döbbennem, hogy ő tényleg csak a narratíva jellegéről beszélt, tehát úgymond a tálalás mikéntjéről, nem magáról a sztoriról (és főleg nem a szűkebb értelemben vett játékelemekről, mint pl. a puzzle-ok vagy akadálypályák). Ugyanakkor ha játékokról van szó, ez is egy esszenciális alkotórész, hisz ha épp játszunk, akkor játékot kerestünk, nem könyvet akartunk olvasni, nem filmet kezdtünk el nézni, nem népmesét akartunk hallgatni egy hagyományőrző falunapon, hanem egy játékokra jellemző tálalásban szerettük volna megkapni a mesét. Ehhez pedig hozzátartozik az is, hogy mi mozgat inkább minket: az, amit közvetlenül a "szánkba rágnak", az amit nekünk kell a dolgok mögé sejtenünk, de ezzel együtt az, --- és itt jön képbe a tálalás formája --- hogy például motiválnak-e minket olyasmikre, hogy mi magunk húzzuk meg a határt a kettő közt (és mennyire szabadon), és hogy milyen messzire próbáljunk menni a saját képzeletünkkel (még ezen belül sem mindegy, hogy csak buzdítanak, vagy segítenek, és utóbbi esetben miként).

Star Wars - Az utolsó Jedik --- tömören ---

Miért nem működik az AdBlock!? Már vagy tízszer lement ez a ferde-szalagos hirdetés. :o

Na ne! Már megint ez a karikaturista látens-homoszexuális náci-sztereotip német katona az eleve felfújt karaktert is ironikus bődületben túljátszó színésszel.
Punch it SpaceCowBoy! Punch it SpaceBaby! Punch it. Punch it. :DD
Ó! Hát ez a hidegháborús veterán orosz tiszt a vörös fényben úszó arccal az, aki a Birodalmi oldalon ért egy kicsit az űrcsatározáshoz és a soha véget nem érő háborúkhoz ... és BUMM, halott!

Hé Hux! Hogy marad így pénz a Birodalmi költségvetésben az n+1 halálcsillagra, ha nem tudsz leállni a methamfetaminnal? Nézz magadra! Az egyik ilyen hallucinálós izomgörcsös rohamnak szívleállás lesz a vége! Nem beszélve arról, hogy a Birodalmi GDP 10%-a a kartelles kenőpénzekből jön be, és nem jó reklám, ha a közszereplők egész nap szét vannak csúszva a cucctól.

Mai röffenetem egy tegnapi kommenttel kapcsolatban

Isten kicsi fia az, ki fél szembenézni saját méretével, így kénytelen felállítani egy eszmét a nagy atyáról, akinek álmaiban a képévé válhat.

Mindig kell, hogy várjon valaki az alagút végén. NEM IGAZ!?! Különben miért másznánk előre?
Isten ments, hogy megkérdőjelezzük az irányt, vagy a csatornát? Ó, nem... Mi van ha már túljutottunk az út felén és nincs erőnk visszajutni a legutóbbi elágazásig sem? Ó, nem... Másszunk csak tovább előre, szép egyenesen a csőben. Ez az...

:))