2024. március 19., kedd

Gyorskeresés

Útvonal

Cikkek » Számtech rovat

Radeon Graphics, Nvidia PhysX

  • (f)
  • (p)
Írta: |

Nemrégiben taroltak a 4800-as Radeonok, a napokban pedig PhysX packjával próbálja az érdeklődést visszahódítani az nvidia.

[ ÚJ TESZT ]

Barát vagy ellenség?

Nemrégiben nagyot taroltak a 4800-as Radeonok, a napokban pedig a Physx packjával próbál némi érdeklődést visszahódítani az nvidia.

Aki nem hallott még róla, annak röviden: Az nvidia felvásárolta a fizikai és AI számítások hardweres gyorsítását is támogató, Physx nevű API-t létrehozó céget, az Ageiát. A cégnek máig piacon vannak a PPU (physics processing unit) chipekkel szerelt gyorsítókártyái, de részben a korai lassú terjedés (,majd a felvásárlás kilátásai) miatt mindmáig az első generációs kártyák futnak amik mai szemmel már nem túl bikák számítási teljesítmény tekintetében. Az nvidia egy izmosabb kártya kiadása helyett, érthető és logikus okokból a geforce kártyáira bízta a gyorsítókártya szerepét.
Így ma már nem csak elenyésző számú PPU hever a gépekben, hanem épp annyi ahány Gef 8/9 vagy GTX-xxx kártya ül a konfigokban 256Mb+ RAM-al, így a befolyásáról híres cégnek már nem lesz nehéz felfuttatni az API népszerűségét sem a játékosok, sem a fejlesztők körében. (nem feltétlen igényli új eszköz vásárlását a felhasználó részéről sem, és mivel széles felhasználói réteg nyílt meg, így programot is megéri írni hozzá...)

Persze jogos a kérdés, "megéri-e ezzel is terhelni szegény GPU-t mikor a grafikán izzad?" Jobb-e a jó öreg PPU kártya? Rendben hogy a fizikára kihegyezett techdemó hatalmas CPU-limitjét enyhítve nagy a gyorsulás, de mi van ha a grafikát se nagyon bírja egy olcsó kártya, vagy épp 100+FPS-re vágyunk a GTX-280-ukkal, nem csak 60-ra.
A tapasztalatok szerint egy GTX-280 már sokszor gyorsabb ha egyszerre számol fizikát és grafikát, mintha ő csak grafikázik és a jó öreg Ageia PPU-ra vár a fizikai számítások eredményeivel. De nem teljesen kiforrott még milyen VGA mellé milyen geforeot vagy ageia kártyát tegyünk, vagy tegyünk-e egyáltalán bármit is, mert van-e olyan játék ami használja?

Megoldás arra az esetre ha az Ageia kártya már lassabb mint az egyszer VGA-nk, vagy épp olcsóbb megoldásra vágyunk a lassabb geforce mellé: Betehetünk pluszban mégegy, tetszőleges (persze physx kompatibilis) kártyát ami csakis a fizikáért felel, miközben mellette a másik (vagy épp többi SLI-be kötött) kártya csak a grafikán fáradozik.

Hogy milyen VGA mellé mit tegyünk még érdekes kérdés, az én ajánlásom:
- Gef9600 alatt egyszerűen ne akarjunk Physx-ezni, örüljünk ha legalább elindulnak az új játékok a korosodó olcsó kártyánkon. Egyszerűen vegyünk egyszem új VGA-t, ha az bírja használjuk a physx-et is, ha nem majd veszünk neki másik kártyát ha lesz ilyesmire pénzünk.
- Gef9600, 8800GT, stb. kártyák mellé ajánlanék egy 2. 8600GT-t, esetleg 8500GT-t, 9800GTX, 8800GTX, stb mellé már a 9500GT is beficcenhet.
- Egy GTX-260/280 önmagában is elég lesz, de ha 100+ FPS kell akkor támogassuk meg legalább egy 9600GT-vel, vagy egy jó öreg 8800GTS-320Mb-al. (erősebb VGA felesleges pénzpazarlás)
- Viszont használjunk inkább SLI-t minthogy a két egyforma kártyánkból egyet fizikára dedikálunk. Mai kezdetleges driverekkel lehet még jobb megtörni az SLI-t, mint amennyire képes a driver elosztani a fizikát a két GPU közt amik kevertGPU módban grafikáznak, de később kiforrja majd magát...
- Egyébként pedig egy 8500GT körülbelül annyit ér mint egy Ageia Physx Card. Sőtt, ezt tuningolni is lehet, úgy még gyorsabb is. (nagy szó, de ugye a GTX-280at már egyenesen visszafogja az Ageia kártya egyes programokban -másokban még gyorsítja, ez felbontás és programfüggő-)

Itt kezdi el vakarni a fejét az aki a nagy hajrában a 4850/70 kártyák mellett tete le a voksát a DX 10.1 reményében, aminek jelenleg még nyomát se látja, a Geforce-osok meg vigadnak a Physx-ükkel ami szépen mutat abban a néhány játékban ami már támogatja, nameg alaposan megnyomja a Vantage pontokat is...

Elmélet: Tegyünk egy Geforce kártyát a Radeon mellé Physx kártyának!
Nem, ne nézd meg a dátumot, nem április 1.-jén írtam a cikket, nem is ment el az eszem...

Az első lehetetlennek tűnő akadály még nem futamít meg, de nem is ugrom rögtön fejjel a kútba, így először csak a legolcsóbb 8500GT-t szereztem be az elmélet tesztelésére (mint említettem ez saccra ekvivalens egy Ageia Physx Card-al, viszont 5-öd annyiba kerül használtan és könnyebb is beszerezni), és tájékozódtam a microsoft dokumentációi között is. A hivatalos helyzetjelentés:
XPDM - XP driver modell, WDDM - Windows Display Driver Modell, másnéven LDDM - longhorn, azaz Vista driver modell

- Windows XP alatt semmi sem állhat a dolog útjába, tetszőleges számú XPDM futhat.
- Vista alatt viszont nem futhat egyszerre két WDDM driver, csak 1 WDDM, vagy csak tetszőleges számú XPDM, de a kettő együtt sem (márpedig nekünk WDDM kell, mert 2 XPDM futhatna, csaképp akkor se DX10, de még az is gond hogy gyakorlatilag mégsem működik az XPDM Catalyst Vista alatt, mint ahogy a microsoft írja, ez az AMD hibája, de nincs mit felróni ha az XP-s driver mégse fut Vistán...)
- Nade itt az újabb csavar, a következő Windows verzió ismét lehetővé teszi a kevert-kártyás rendszereket. Izzítsuk hát be a Windows 7.0 Milestone 1 build 6519-et. Erről annyit kell tudni hogy szinte majdnem Vista, elég stabil is, és működik vele 2 WDDM driver (és nemhogy DX10.1-et, de még 11 alpha-t is támogat ha akadna hozzá VGA). Egyetlen gond a 64-bit hiánya, de szerintem nem kell már sokat várni hogy kikerüljön netre egy 64-bites Milestone 2 vagy 3. Egyenlőre a nyers megvalósíthatóság a kérdés.
Igen, kintvan torrenten is, windows 7 6519, a customDVD veriziós az más, a mai m2 meg hamisítvány.

Szóval ha még mindíg XP-t használunk nincs mitől félni, ha pedig a bétaverziós operációs rendszerektől se riadunk vissza akkor is miénk a pálya.

Ez a leírás inkább egy kis élménybeszámoló, mintsem kimerítő teszt. Ennek több oka is van, mind szoftveres, hardveres, anyagi (nem fér be a gépembe a 2. slotba 8500GT-től nagyobb kártya a winyók miatt, nincs még sok Physx-es játék, nincs pénzem vaktában vásárolni 2 ütős VGA-t hátha működnek majd együtt...), lehet a jövőben elkészül a 2. rész több teszteredménnyel. (ha nem is az enyémből, hát más tollából... Én megmutattam az utat, akinek van rá pénze majd betuszkol a gépbe két 4870x2-t és egy GTX-280at...)

Ha unjuk a szövegelésem (elnézést, nem szoktam ilyen stílusban cikket írni, csak ez a mixeljük a radeont a geforceval egy ilyen téma) nézzünk mit is tehetünk, ha rendelkezünk bármiféle alaplappal amin találunk legalább 2 db hosszú PCI-E aljzatot. Sőtt, ha csak 1 van akkor létezik rövid-PCI-E 1x csatolós 8400GS is ami még mindig szóba jöhet (kb éppen annyit tudhat mint az Ageia kártya, csak sokkalta olcsóbb, bár ezt nem próbáltam).

Rakjunk össze valami ilyesmit:

A madzag a ruszki potméterrel voltmodhoz való, amit most nem használtam, csak ottmaradt a radeonon egy korábbi tesztből...

Ez egy 7k körül beszerezhető 8500GT-256Mb-DDR3 (megtuningolva jobb mint az Ageia kari és még szép hogy megtuningoltam 702/1674/928-ra ami elég jó az alapórajelhez képest - BIOS editálással, mert a rivatuner meghülyül a dual-driverektől hisz amúgyse ismeri még se a 4870-est, se a legfrissebb forcewaret, nemhogy együtt... - a későbbiekben közölt eredmények legtöbbje alapórajeles, némelyik már tuningos, de nem számottevő a különbség ezért se teszteltem mindent előröl...), és egy Sapphire 4870-es amiről korábban már írtam.

A további körítés pedig:

Lap: GA-P35-DS4 F12
CPU: E6420 @ 3,6Ghz
RAM: 2x2Gb @ 1080Mhz 5-5-6-14 pl7
HDD: 2x160Gb Western Digital RAID0-tömb (ICH9R-el)
Táp: 500W Chieftech
Monitor: Lenovo L220x Full-HD TFT (1920x1200)
Sound: Creative Audigy 4

OS-ek: Windows XP Pro 32-bit SP2, Windows Vista Ultimate 64-bit SP1, Windows 7.0 M1 32-bit build 6519

Driverk: Forceware 177.83 (korábbi nem jó, az új OpenGL3-as 177.89 meg bugzott nálam), Catalys 8.8b aug05 (a legújabb, nempublikus bétaverzió, de csak az FPS-ek kedvéért, megy régebbi 8.7-el vagy a 8.8 final-al is).

Minden adott a tojássütögetéshez , (ígértem hogy egyszer sütök majd tojást a 4870-esen mint annakidején az FX5800-amon volt divatos dolog, ez is olyan forrófajta VGA) de nézzük a lényeget.

Tapasztalataim szerint gyakorlatban mindenféle trükközés nélkül megy a dolog miután feltelepültek a driverek (még akkor is ha a Physx properties továbbra is No accelerationt mutat...), de itt egy kis leírás hogy tutira működjön minden. (lehet hogy még monitort se kötelező bekötni, de nem árthat, minden esetre mikor indítok egy physx-es játékot magától is kiterjeszti az asztalt akkor is ha nem volt, és beindul a hardver mód, ha nincs rajta monitor lehet hogy nem sikerül neki, úgy még nem néztem)

- Letörlünk minden Forceware, Catalyst, Physx driver. Kikapcs.
- Berakjuk a radeont az első slotba, a geforceot a másodikba. A radeonra a DVI, a geforcera D-sub kábellel kötjük rá ugyanazt a monitorunkat (DVI-D-sub átalakító...).
- Bekapcsoljuk a gépet (futtatunk egy Driver Sweepert is hogy tuti legyen). Feltelepítjük a drivereket. (javaslom előbb kézileg eszközkezelőből, és csak aztán futtatjuk a catalys install managert hogy control centerünk is legyen. Az exe-k winrar-al is kibonthatók, az inf-et kell keresni, ha így nem fut magától a kibontott mappában lesz a physx telepítő)
- Reboot.
- Jobklikk az asztalon, tulajdonságok, utolsó fül. A görgetőmenüben válaszd a geforceot, pipáld be mindkét négyzetet (kiterjeszt és elsődleges monitor). Indítsd el a Physx properties panelt (startmenü, nvidia...) és a settings fülön jelöld ki a Geforce opciót, alkalmazd (apply). NE ZÁRD BE EZT A PANELT, és a monitorválasztósat se!
Ügyelj arra hogy most 2 db windows asztalod van, és a geforce az elsődleges, így az új ablakok a geforce kimenetére szánt képernyőn jelennek meg, a monitor OSD-jének segítségével váltogathatsz az asztalok közt, átviheted az ablakokat egyikből a másikba is...
- Válaszd most ki a Radeont és jelöld be azt elsődleges monitornak. A Physx propertiesnél klikkelj át no acceleration módra, de ne alkalmazd, hanem klikkelj megint vissza Geforce opcióra, és alkalmazd a beállításokat. (megint válts a monitor bemenetei közt ha kell, de ezután a DVI bemenetet kell majd használni, itt jelennek meg az új ablakok...)
- Kész, Bezárhatsz minden kontroll panelt, játszogathatsz. (lehet hogy reboot után visszaáll szoftver módba és meg kell ismételni a monitorváltogatós trükköt)

Reboot után meghalhat, de ez gyakori hiba a homogén geforce rendszereknél is ahol különböző kártyákat fognak be (driverhiba, majd javítják), jó trükk ha pár másodpercre elindítod a fluidmark, az erőszakosan beizzítja a geforceot, utánna minden játék rákap...

Oké, nézzük először mit kapunk eredményül XP-n:

Feltetelpül mindkét driver, beindul mindkét kártya:

Lefut a Fluidsmark minimális CPU használattal és több pontot ad mintha a CPU-t zúzatná 100%-on (csak 1 magon fut), ez még alapórajeles geforce kártyával:

Végül egy XP-s Nurien benchmark eredmény (jobb mint CPU módban, bár egyszem 8800GT jobban szerepelne, ne feledjük a létező legolcsóbb geforceot használom tesztelésre):

Oké, vessünk egy pillantást a Vistára. Sajnos nem boldogultam vele:

Most vegyük elő a vitatható csoda OS-t, Windows Vienna (Blackcomb) Milestone 1 (nagyon korai) buil 6519. Nem kell félni tőle, olyan korai verzió hogy még szinte egy Vista. Úgy is néz ki, olyan stabil is nálam, sőtt, talán még jobb is. (1-2 Physx nélküli benchmarkot is toltam, mintha pár PFS-el többet adnának...) Kár hogy még nincs 64-bites verziója. Megeszi a Vista drivereket is (én is azokat használtam ; a DX10.1-et is teszteltem, rendben van...).

Megindul a 2 kártya WDDM driverekkel is, működik a hardver physx:

A fluidmark kevesebb pontot ad mint XP-n, de ez nem meglepetés, a Vista is lassabb mint az XP ha ilyenekről van szó. (még mindig alapórajeles 8500GT, tuningal kb beérhető az XP-s eredmény...)

És hogy ne csak pöttyös labdánk legyen anyucinak egy kis 3DMark Vantage is jöhet Pistikének: (tuningolt 4870, alap 8500GT):

Sőtt, tuningoljuk is meg egy kicsit az a 8500GT-t. :)

Oké, ha megvolt a képzeletbeli vállveregetés, miegymás (), akkor joggal jönnek a kérdések. Oké, megcsináltad, XP-n is meg Vistával közel egyenértékű windowson.
De kit érdekel, ha a Vatage topikban se fogadják el az eredményed, a FluidMarktól sem bizsereg egyik testrésed sem? Működik ez valami játékban?

Igen, működik. Nem sokban, de ott jól, és később egyre több minden fogja használni. (pl. Mirros Edge és még pár nagy név!)
Ami ma fut pl.: UT3 speckó Physx pályákon, Warmonger, Nurien, KZM...
Innen lehet még lehúzni pár játékdemót (sőt, a warmonger egy komplett játék...) és tájékozódni az érkezőben lévő játékok listájáról: Nvidia - The Force Within
Azt is vegyük figyelembe hogy ebből még sok csak pre-alpha vagy beta állapotú, javulhat még a fizika minősége és a teljesítmény is...

Az elején említettem hogy mivel kétséges volt a teszt kimenetele, így az egyik legolcsóbb fellelhető Geforceot használtam a 8500GT személyében. Nem sokkal drágább egy 8600GT ami látványosan több fizikai számítást végezhet el. De még lóg a kérdés: "Mekkora az optimális Physx-re dedikált Geforce?"
Én úgy érzem a 4870-em mellé épp elég ez a 8500GT is, de dobok pár eredményt (most nem csinálok nagy összevető grafikonokat, mikor mennyi FPS, stb, csak megemlítek pár dolgot...).

Warmonger

Szélben röpködő újságpapírok, szálló, kavargó hópelyhek, szaggatható, lobogó rongydarabok, sok részecskéből álló robbanás-effektek...
De ezt nem screenhoton kell nézi, a videó sem az igazi, ki kell próbálni! Elég meggyőző.

Letiltott 8500GT-vel 25 köré is le tudott esni az FPS amit erősen meg lehetett érezni anélkül hogy a sarokba pillantottam volna épp mennyi az FPS, és szerintem sokkal kevesebb volt a mozgó anyag is (bár ez lehet mástól is függ, de nem hihetetlen ha CPU módban visszavesz...), bár fel-fel szökött néha 45-50 köré is.

A 8500GT beizzításával 45-re nőtt a minimum FPS az átlagos 55-60 mellé, és sosem vettem észre hogy ne lenne folyamatos a játék mikor botok irtották egymást mellettem, én pedig a röpködő papírgalacsinok közt lövöldöztem a szakadozó kifeszített rongydarabra.

További előny hogy szabad neki zúzni a grafikát is meg az élsimítást, hisz itt még mindig nem a 4870-es a limitáló tényező mikor 55-ről 45-re esik az FPS, nem túl ütős a grafika...
Viszont szépen elfut ezzel is, egy 8600GT tuti elég lenne hozzá hogy 50 alá se menjen az FPS, de azzal talán a fix 60 is meglenne (mondjuk tuningal).

Unreal Torunament 2007

Tárgyakat felkavaró tornádók, és rombolható falak. (egész jól megcsinálták, sokszor látszik mi rombolható, mi nem, de szerencsére elég sok tégla kilőhető azok közül is amire nem is számít az ember, és látványos ahogy leomlik a fal...)

Ezesetben már kevésbe voltam megelégedve, a 8500GT üzemeltetése mellett is szépeket tudott zuhanni az FPS ha kerestem a bajt (közel mentem a tornádóhoz és néztem miket forgat a szél...), még épp a játszhatóság határán áll, mert 30 körül volt a minimum FPS, és 45 volt az átlag. Itt tuti hogy nem volt kihajtva a 4870-esem. Igaz CPU módban meg a diavetítés kereteit feszegettem volna valami 10 minFPS-el, de ide elkélne egy izmosabb geforce.

Azért is érdekes az alacsonyabb FPS, mert kevésbé zúzós itt a fizika mint a Warmongerben, ahol jobban szerepelt a 8500GT. Lehet köze ahhoz is hogy ez az UT3 motor még Ageia kártyára lett tervezve, a Warmonger pedig már Geforce Physx-hez készült. Dehát utóbbi képviseli a jövőt.

Nurien

Itt kb annyi a Physx téma hogy lobog a lányok szoknyája. :) De ez még pre-aplha demó, a játék valami Sims féle szociális akármi lesz...
Ezúttal Vienna alól tuningolt 8500GT-vel. Kb. 1 FPS-el nőtt a minFPS, tehát van értelme gyorsabb geforceot használni).

Egyenlőre ennyi, lehet később kiegészítem még a cikket egy kis GRAW2-vel, vagy amit még találok itthon, de nem is szegény kis 8500GT-t akartam most pellengérre állítani, mint inkább bemutatni hogy mennyire életképes egy ilyen hibrid rendszer, magas FPS-ek villogtatásához inkább egy 9600GT kéne. A hangsúly azon van hogy működik a dolog.

Végszó

Szóval nem bántam meg 7000-ret kiadni egy 8500GT-ért, egész jól teszi a dolgát ha Physx-ről van szó, hozza egy Ageia Physx Card szintjét. Bár ha most kéne döntenem valószínűleg feldobnám a lécet egy 10000Ft-os 8600GT-ig. Ha 16SP majdnem elég fickós akkor 32-nek elégnek kell lennie.
Viszont mikor alig használja valami a Physx-et még ez a kis kártya is tökéletes arra hogy a játszhatóság keretei közt tartsuk a programokat. Ha befut a Physx és esnek a VGA árak majd el lehet gondolkodni egy 9600GT upgraden (addigra lesz 64-bites Vienna is...)

Ajánlom próbáljátok ki valamelyik Physx demót, elég megnyerő tud lenni.

Hirdetés

Copyright © 2000-2024 PROHARDVER Informatikai Kft.