2024. március 19., kedd

Gyorskeresés

Útvonal

Cikkek » Számtech rovat

CF hatásfok és Catalyst AI 4870x2-vel

A hagyományos többkártyás rendszerek érzékenyek az alaplapi chipsetre. Mit tud a beépített PCI-E swith?

[ ÚJ TESZT ]

Bevezető

Előszó

Előző cikkemben már kiveséztem a multiGPU-val kapcsolatos általános megfontolásokat, és a Radeon HD 4870x2 sem úszta meg szárazon azt, hogy az AMD a végletekig spórolt a hűtés tervezése során. Akkor néhányan hiányolták a teszteredményeket, és engem is érdekelt, hogy számokban véve mit tud a kártya, így csináltam egy Crossfire hatásfok-elemzést.

Mivel a Crossfire profilok kezeléséért is a Catalyst AI felel, így kíváncsi voltam arra is, hogy a Standard, vagy az Advanced AI opció az előnyösebb. Elméletileg az Advanced módnak kéne gyorsabbnak lennie, akár apró, de látható minőségromlás, vagy képhibák mellett is. Ugyanakkor a CCC súgója a mai napig azt állítja, hogy a legjobb képminőséget Advanced, a legjobb teljesítményt Standard módban érhetjük el (enyhe ellentmondás).
Az AI letiltása semmilyen esetben sem nyerő ötlet, mivel nem csak a Crossfire támogatás szűnik meg, de 1 GPU-nál is elveszítjük a képminőséget nem befolyásoló optimalizációkat is (ez esetlegesen akár képhibákat is eredményezhet, ha a játék készítői nem voltak elég körültekintőek, és a driver nem tudja orvosolni a kompatibilitási problémákat).

Ez az AI egyébként a textúrák betöltésének módjával, és néha magával a játék által a drivernek küldött shaderkódok lecserélésével trükközik. A játék kér tőle valamit, de a driver inkább előhúz egy másik dolgot a kalapjából, és az alapján rendereltet a VGA-val. Itt azonos látványt generáló, de az adott GPU által könnyebben elvégezhető műveleteket szoktak beiktatni. Az nvidia is csinál hasonlót, csak nem adott neki nevet. Állítólag csak észrevehetetlen képminőségbeli eltéréseket okoz, szabad szemmel én sem láttam a különbséget, screenshotok nagyítgatására pedig nem pazaroltam időt.
Azt azért megjegyezném, hogy itt csak egyszerre tiltható le a sebességért való trükközés, és a kompatibilitásért felelős optimalizáció, míg az nvidia drivereknél a kompatibilitási mód nem is tiltható le (illetve csak a játék exe file-jának átnevezésével), de a szűrések optimalizálása igen, ami automatikusan meg is történik, ha HighQuality módot választunk. (Jellemzően a Half-Life 2 motornál tapasztalható "szimeringesedés" esetén jött ez jól.)

A Crossfire-el kapcsolatban arra azért itt is felhívom a figyelmet, hogy ez a kártya saját, nyákra épített PCI-E swith-et is hordoz, így a két GPU nem csak a nyákba drótozott egyszeres CF-hídon, és az alaplapi chipseten keresztül kommunikál, hanem a swith-en keresztül is. Persze a Windows továbbra is két külön GPU-t lát, és felőle nézve ez továbbra is egyszerű, driver-vezérelt Crossfire marad, illetve ilyen szemszögből a két GPU-ra jut 1db 16x 2.0-ás foglalat (ami nagy sávszél-igény esetén lehet kellemetlen), valamint a 3-4 GPU-s CFX miatt csak 1 CF-hídnak megfelelő huzalozás fut a nyákban (1 a standard, de van, aki jobbnak találja 2 híddal összekötni a két külön 4870-est).
Ezek folyományaként tehát alapvetően jobb hatásfokot remélhetünk az x2-ktől, mint 2db kártya CF-be kötésétől, de elképzelhető akár az is, hogy egyes esetekben rosszabb lesz.
Két darab, külön HD4800 eredményeivel most nem tudok szolgálni, de ha találsz hasonló tesztet, lesz mivel összevetni (logout kereső dob is...).


Tesztkörnyezet

Hardware:

Sapphire Radeon HD 4870x2 @ 802/1000 Mhz
Gigabyte GA-EX38-DS4 (Rev 1.1, F6c BIOS)
Intel Q6600 @ 3600Mhz
2x2Gb A-DATA VEE DDR2 @ 900Mhz (5-5-5-15)
32Gb-os MLC SSD az OS-nek, 2x160Gb-os RAID0 tömb a játékoknak (SATA2, Buffalo SSD, Western Digital Caviar winyó).
Creative Audigy 4

Software:

Windows 7 RC1 (7100) x64 Eng
Catalyst 8.6b (2009/05/05) - AA/AF alkalmazásvezérelt, CFAA filter Box (nincs)

Mérési módszer

- Minden esetben érvényt adtam az „egy mérés nem mérés" elvnek, tehát 2x futtattam minden benchmarkot, és a 2. eredményt rögzítettem (mivel addigra minden betöltődött a RAM-ba). Illetve ha nagy volt az eltérés, akkor 3.-jára is lefuttattam (Erre egyszer került sor, a Crysis Warhed valamiért ablak módban indult, ami alig volt észrevehető azon túl, hogy megtizedelte az FPS-eket...).

- Csak olyan játékokat mértem ki, amik rendelkeznek beépített benchmark opcióval, illetve ahol rendelkezésre állt egyedi benchmark tool. (Ahol mindkettő használható lett volna, ott is inkább az egyénibb módon konfigurálható HOC benchmarkot alkalmaztam.) A "Próbáltam ugyanúgy végigmenni a mapon, míg a Fraps átlagolt" stílusú mérésekkel nem éltem, mivel túl nagy a szórásuk. (A CF esetében ez nem okozott volna akkora problémát, de az AI-nál igen, hisz ott eleve kicsik az eltérések.)
Ezt azért is mondom el, ha esetleg a játékok közti szubjektív válogatásomat kritizálnád, mert ez is kötötte a kezemet, hogy lehessen vele pontosnak, és objektívnek tekinthető mérést végezni. Valamint igyekeztem javarészt olyan programokat válogatni, ahol nem a platform limitál, hanem a VGA. (Persze lehet 2006 előtti játékot is VGA limitesre hozni 24x CFAA-val és 5Ghz-es Core i7-el, csak nincs értelme, és nincs se i7-em, se pár liter fölös nitrogénem…)

- A beállításoknál életszerű helyzetre törekedtem, tehát nem mindig toltam mindent csutkára, csakhogy tuti VGA limites legyen, hanem igyekeztem játszható FPS-eket látni teszt közben. (Mert az megint értelmetlen, ha az alapján veszel VGA-t, hogy átlag 12 vagy 14 FPS-t csinál bizonyos beállítások mellett, hisz sohasem fogod olyan beállításokkal használni.)

- Az 1 GPU-s eredményeket úgy állítottam elő, hogy az MVPU (Multi VPU, az AMD Video Processing Unit-nak nevezi a GPU-it, és a MultiVPU tulajdonképp a Crossfire…) registry értéket 31 00 bináris értékről 30 00 értékre állítottam. Ezzel gyakorlatilag kikapcsoltam a Crossfire-t, viszont nem kellett letiltanom a Catalyst AI-t, tehát teljes értékű, alkalmazás-specifikus optimalizációkkal is megtámogatott, 1GPU-s 4870 1Gb eredményeket kaptam.
>>> Persze nem ártana egy kontrollminta valódi 1Gb-os 4870-ről, ha van ilyened, és le tudod futtatni valamelyik benchmarkot 802/1000 Mhz órajeleken, lehetőleg 9.6-os driverrel, akkor szívesen látnám a hozzászólások közt…

- A felbontás minden esetben, kivétel nélkül 1920x1200 volt, 60Hz-es monitorral. Az órajelek sem változtak, végig 802Mhz-en futott(ak) a GPU(k), illetve 1000Mhz-en a RAM(ok). A V-sync minden esetben ki volt kapcsolva. Törekedtem játszható beállításokat használni, a számadatok alapján ez néha kétséges, de a demók szinte mindig tűrhetően futottak (ha én mozgattam volna az egeret, már lehet, hogy keveselltem volna néha).

A cikk még nem ért véget, kérlek, lapozz!

Előzmények

Hirdetés

Copyright © 2000-2024 PROHARDVER Informatikai Kft.