Hirdetés

2024. április 19., péntek

Gyorskeresés

Hozzászólások

(#497) Frawly válasza Kansas (#473) üzenetére


Frawly
veterán

Röviden sokkal jobb memóriakezelés, jobb cache-elés, modernebb fájlrendszerek, jobb biztonság. Jobb hálózatkezelés (Windows néha nagy hálózati forgalomnál letérdelhet, ha sok csomag jön/megy, ebben a Linux jobb). Plusz mivel linuxnál te forgathatod le a kódot, ezért a kód optimlizáltsága (használt utasításkészletek) is jobb lesz. Az ilyen dolgok meglátszanak a rendszer futásán, sokkal gördülékenyebben fut, olajozottabbak a lemezműveletek, nem tekeri swapért mindig a lemezt, nincsenek mikrofagyások, lagok, nem lassul be a böngésző, stb.. Linuxon az egész modulárisabb, te mondhatod meg, hogy mi legyen a rendszerben. Az egész rendszer nem olyan limitált, Windows alatt van egy csomó limit, max. ennyi memória, max. annyi procifoglalat, max. annyi szál, max. annyi grafikus GDI objektum, mindent csak olyan korlátok között, amit a MS épp elképzelt neked, mert ugye anno a 640 KB-ról is azt mondták, hogy memóriaügyileg szépen bele fogsz férni, mert azt kell szeretni.

Ha részleteiben vagy kíváncsi technikai újdonságokra, nézegesd a kernelnewbies.com-ot, pl. az ehhez hasonló oldalait (nem csak ezt a 4.15-öst lehet megnézni, hanem bármelyik verziót vissza lehet keresni), ahol láthatod, hogy memóriakezelés, fájlrendszerek, virtualizáció, nem x86-os architektúrák támogatásának csiszolása, stb. mennyi olyan újdonságot tartalmaz, amit a Windowsba csak nagy sokára implementálnak, egy plasztikus példa rá, amihez pl. 8 év kellett. Bár már ilyen szempontból a Windows is fejlődött, évekkel ezelőtt sokkal lassabban fejlesztették, nagyobb technikai újdonságok (lényegesebb kernelarchitektúrás változások) max. csak a sokévente megjelenő új főverzióban kaptak helyet, most azért félévente kihoznak az MS-nél is egy új nagy update-et, alverziót.

Még a driverekre is igaz, hogy Windowson a gyártók ritkán reszelik a drivert (jó, talán a GPU driverek kivételek), nem sokszor jön ki új verzió (ez nem is az MS feladata, hanem a hardvergyártóké), Linuxnál meg a kernellel együtt csiszolódnak a driverek is.

A Linux kernelen sokkal többen dolgoznak, beleadnak apait-anyait, nem spórolgatnak, hogy a feature-öket, technikai újításokat lassan csepegtessék az új verziókba, hogy azt is vedd majd meg. Nem áll érdekükben a fejlesztéseket lassítani. Amit tudnak, azt szinte mindig azonnal beleteszik, amilyen hamar csak lehet.

De ugyanezt nem csak a kernelről lehet elmondani. Pl. a grafikus felületek is fejlettebbek, Linuxon, meg unix-like rendszereken hamarabb volt virtuális asztalkezelés, több kijelző támogatása, transzparencia, 3D-s effektek, lomtárkezelés, jobb vágólapkezelés, jobb scrennshot funkciók, stb., ami Windowsba csak sokkal később került bele. Bár most ez nem annyira jön ki, mert mind az MS-os, mind a linuxos oldalon most mindenki ezt a minimalista, tabletes, flat designt majmolja, a funkciókat veszik el sorban, de ez most egy negatív trend, ami nem fog örökké tartani. Bár ez a minimalista flat design is előbb volt elérhető Linux alá, mint Windowsra.

[ Szerkesztve ]

Copyright © 2000-2024 PROHARDVER Informatikai Kft.