Hirdetés

2024. május 4., szombat

Gyorskeresés

Hozzászólások

(#51) Cifu válasza Tuomas (#44) üzenetére


Cifu
nagyúr

Gondolom azért halad a Raptor fejlesztése más minta szerint, mert ott az egész Starship egy merően új vállalkozás.

A Raptor fejlesztése még 2009-ben kezdődött meg, igaz évekig alacsony ráfordítású "zsebprojekt" volt csak. Egy időben a Falcon 9 második fokozatába szánták, az USAF-tól igényeltek és kaptak is erre egy kisebb, 33 millió dolláros összeget (röviden: az után, hogy az ULA és az AeroJet komolyabb összegeket kapott hajtómű- és rakétafejlesztésre, a SpaceX meg kiverte a Capitoliumban a balhét).
Azóta volt nagyobb és kisebb méretű terv is, egyszer kíváncsi lennék arra, pontosan hogy nézet ki a fejlesztési görbéje... :)

Az ESA F9-e (a Themis) 2030-ra van tervezve pl, úgyhogy igen.
Jól látom, hogy ez kimaradt a cikkből?

[Először a Callisto jön] , az van benne a cikkben. Ha a Callisto sikerrel teljesítette a célokat, akkor jön a Themis. Erről a [Tavalyi összefoglalóban] volt több kicsivel (ez még 2019-es kép, akkor még úgy volt, hogy a Callisto 2021-re elkészül, a Themis pedig rögtön utána indul):

Légvédelmisek mottója: Lődd le mind! Majd a földön szétválogatjuk.

(#52) Cifu válasza nullpoint (#40) üzenetére


Cifu
nagyúr

Írtam privát üzenetet.

Légvédelmisek mottója: Lődd le mind! Majd a földön szétválogatjuk.

(#53) Tuomas válasza Cifu (#51) üzenetére


Tuomas
addikt

Köszi a kiegészítéseket!

We were here

(#54) UnA válasza azbest (#47) üzenetére


UnA
Korrektor

"Nem egy rakáta árából akarja egy évi bevételét kihozni, hanem hetente tolja az ipart, ahogy a csövön kifér."

Azért azt te is tudod, hogy a SpaceX nem egy hagyományos üzleti modellre épül, vagyis nem a bevételekből tartja el magát a cég, hanem a támogatásokból főleg. Így pedig nem igazán jogos összehasonlítani egy olyan céggel, ahol egy valós üzleti terv alapján működnek.

Persze ilyen a Blue Origin vagy a Virgin Orbit is, ahol az alapító milliárdos önti bele a pénzt.

(#55) nullpoint válasza Cifu (#52) üzenetére


nullpoint
senior tag

Nagyon köszönöm! :R

kdvsdmnkrvndttrlgsdnhzzszlsmt

(#56) lev258


lev258
veterán

Ha már Musk hozzájárulása a SpaceX-hez szóba jött, szerintem meg kell említeni Gwynne Shotwell-t is, aki a cég elnöke/ügyvezetője. Ő az, aki mind cégen belül, mind azon kívül irányít és menedzsel. Nélküle se tartana ott a cég, ahol jelenleg.

Ubuntu MATE 20.04, hobbi cayenne termesztő

(#57) llax válasza UnA (#54) üzenetére


llax
senior tag

Én inkább azt kérdezném, melyik működő űrvállalkozás nem ilyen.

(#58) azbest válasza UnA (#54) üzenetére


azbest
félisten

Az a wikipédia, akire te gondolsz :D
A spacex is piaci megrendeléseket céloz. Az űripar viszont valóban olyan, ahol komoly állami szerep van, már csak azért is mert az állam monopóliuma sok terület. A támogatások sem csak úgy jönnek, hanem megvan, hogy mit kér érte az állam. Mondhatni előleget fizet.
A SpaceX esetén az sem utolsó szempont, hogy jellemzően kevesebb pénzt kap, a többiekhez képest gyorsabban is szállítja az ígérteket. A nasához képest pedig aprópénzért szállít megoldásokat.

Elég erős állítás azt mondani, hogy a SpaceX nem üzleti terv szerint működik, amikor komoly kereskedelmi szolgáltatásokra alapozza a létét és jövőjét.

Továbbra is azt látom, hogy páran egyszerűen képtelenek elfogadni azt, hogy valaki lehet sikeres kutató, mérnök és üzletember. Nem mindenütt csak a korrupció és a haveri kör mozgatja a szálakat.

[ Szerkesztve ]

(#59) Cifu válasza azbest (#58) üzenetére


Cifu
nagyúr

A spacex is piaci megrendeléseket céloz.

Tavaly 26 db Falcon 9 indítás volt, ebből 14 db a Starlinkhez köthető (tehát "saját"), egy kémműhold, két GPS III műhold (amerikai űrerőktől tehát 3 indítás), hat pedig a NASA által megrendelt vagy ahhoz köthető (mint a Crew Dragon in-flight abort indítás, vagy a CRS / CC indítások).

Vagyis mindössze 3 indítás volt klasszikus piaci, illetve ugye a Starlink indítások egy részénél nano-műholdakat állítottak "utasként" pályára.

Oké, hogy COVID-19 és minden egyéb, de ez akkor sem azt mutatja, hogy a SpaceX a piaci megrendelésekre épít jelenleg első sorban...

[ Szerkesztve ]

Légvédelmisek mottója: Lődd le mind! Majd a földön szétválogatjuk.

(#60) Tuomas válasza Cifu (#59) üzenetére


Tuomas
addikt

Viszont nem is 1 adott évre kapja az összeget, hanem indításokra, pl 10 resupply küldetés az ISS-re, itt van érte ennyi meg annyi dollár, ezt csináld meg 10 éven belül.
Illetve volt egy Sentinel indítás is, szintén piaci.

[ Szerkesztve ]

We were here

(#61) azbest válasza Cifu (#59) üzenetére


azbest
félisten

Persze, nagy arányú az állami megrendelés, de ez nem támogatás. A starlink pedig szintén piaci szolgáltatás.

Nomeg, amennyire látom az össz aktivitás listán, a többieknek talán még ennyi nem állami megrendelése sem volt [link]
Durva, milyen nagy a kínai aktivitás.

(#62) llax válasza Tuomas (#44) üzenetére


llax
senior tag

"Szóval majd akkor derül ki igazán, hogy hol tartanak, ha nem csak a hajtóművet tesztelik, hanem az egész rakétát."

Hiába láttuk repülni a Raptor-t, én a következő 1-2-3 évben hamarabb mernék felülni egy BE-4-el hajtott akármire :)
Az egyiket a kísérletezős, a másik a bolondbiztosra tervezős megközelítéssel fejlesztik.

Az SLS green run:
Egyáltalán nem szokatlan, hogy a külön-külön kipróbált, sőt, bevált komponensek makacskodnak kicsit. Simán leállhat a teszt olyan hibával, ami miatt repülés közben még nem állna le a hajtómű. A tesztelt fokozat már éles repülésre lett készítve és ez az egyetlen darab + csillagászati összegekbe került. Vigyázni kell rá. Nagyon.

A RS-25 bármennyire kipróbált, egyet nem szabad elfelejteni: a valaha volt legösszetettebb hajtómű, ami a 21. században már egyértelműen hátrány. (a képességei ma már sokkal kevesebb mechanikával elérhetők - realtime szoftveres vezérléssel)

(#63) Tuomas válasza azbest (#61) üzenetére


Tuomas
addikt

Ha úgy vesszük, a Space Force küldetés is piaci, mert ott az egyik vetélytárs az ULA a Delta-val, továbbá a Nasa általi resupply küldetések is piaci alapú, mert ott meg a másik beszállító a Northrop Grumman a Cygnus-al.

We were here

(#64) Tuomas válasza llax (#62) üzenetére


Tuomas
addikt

Ez így is van amit írsz, viszont a bolondbiztos tervezés miatt tart tovább az egész fejlesztési fázis.
De látod, a New Shepard is kész van már évek óta, de nem igazán lépnek előbbre vele, teszt tesztet követ, kicsit áttervezik a kapszulát, kicsit ez, kicsit az, 14 küldetést lenyomtak vele, abból 13-at sikeresen és még mindig nem élesben megy, pedig az "csak" egy 100 km-es ugrás.

"Egyáltalán nem szokatlan, hogy a külön-külön kipróbált, sőt, bevált komponensek makacskodnak kicsit. Simán leállhat a teszt olyan hibával, ami miatt repülés közben még nem állna le a hajtómű. A tesztelt fokozat már éles repülésre lett készítve és ez az egyetlen darab + csillagászati összegekbe került. Vigyázni kell rá. Nagyon."

Pont ezért mondtam azt, hogy hiába fest jól a BO helyzete a BE-4-el, a külön-külön kipróbált és bevált komponensek makacskodhatnak egy kicsit.

Nehéz lenne bármit is egyébként következtetésként levonni, mert baromi sok a bizonytalanság, és rengeteg a változó tényező. Ami biztos, hogy év végére sokkal többet meg fogunk tudni, ki hogy áll. Meg merem kockáztatni, hogy év végéig 5 Starshipet fel fognak küldeni, minimum (ez elnézve az összeszerelési fázist, nem elképzelhetetlen), talán bepróbálkoznak egy orbitális repüléssel is (bár SH nélkül nem tudom, hogy meglenne-e a teljesítmény), de szerintem a Super Heavyt is ki fogják próbálni még idén.

Na most hogyha ebből valami nem sikerül valami eddig nem látott tervezési probléma miatt, akkor máris visszaveti őket.

Ez ugyan ez igaz a másik félre is, és ne feledjük, nekik adatuk csak a hajtóműtesztekből van, a tényleges repülésről nincs.

[ Szerkesztve ]

We were here

(#65) Cifu válasza azbest (#61) üzenetére


Cifu
nagyúr

@azbest: Persze, nagy arányú az állami megrendelés, de ez nem támogatás.

Ezen vitatkoznék, mert a piaci ár felett veszik meg a szolgáltatás. Emiatt sírnak jó ideje az ArianeSpace-nél, hogy az Ariane 6 indításokat is kötelezően vásárolják meg az ESA tagországok (piaci ár felett), mert máskülönben nem lesz életképes az Ariane 6.

Nem mindegy, hogy egy Falcon 9-ért 60 millió dollárt kap a SpaceX, vagy 90 milliót, ugyanezért nem mindegy az ArianeSpace-nek sem, hogy sikerül-e fix áron előre lekötni az Ariane 6 indítások legalább egy részét, vagy piaci áron kell azokat értékesíteniük...

@Tuomas: Ha úgy vesszük, a Space Force küldetés is piaci, mert ott az egyik vetélytárs az ULA a Delta-val, továbbá a Nasa általi resupply küldetések is piaci alapú, mert ott meg a másik beszállító a Northrop Grumman a Cygnus-al.

Most nem akartam hazai példákkal előjönni... :DDD
Ez nem piaci verseny, inkább úgy fogalmaznék, hogy egy zárt pályás verseny. Az ULA-hoz képest tudnak olcsóbbak lenni. Ez az ULA-nak rossz, mert egy csomó téren kénytelen volt költségeket csökkenteni (embereket elküldeni és a többi), ami azt jelenti, hogy egyszerűen nem volt elég hatékony a működése.

A CRS és a CC is hasonló eset, a NASA-nak nem szimpla verseny hívott életre, hanem két párhuzamos megrendelést fogadott el, nem titkoltan azért, hogy ha az egyik fél valamiért befuccsol (akármi miatt), akkor ne álljon meg az élet.

Mindkét esetben a SpaceX a konkurensénél jóval olcsóbban vállalta ugyanazt. Sőt, a CRS-nél nem is ugyanazt, mert ott ők visszahozni a Földre hasznos terhet, a Northrop Grumman pedig csak a szemetet tudja elégetni a légkörben.

Ettől függetlenül a hírek szerint az Axiom olcsóbban vásárol Dragon ülést, mint a NASA...
Megint egy érdekes kérdés, akkor milyen piaci árakról beszélünk...

[ Szerkesztve ]

Légvédelmisek mottója: Lődd le mind! Majd a földön szétválogatjuk.

(#66) llax válasza Tuomas (#64) üzenetére


llax
senior tag

Én továbbra is alacsony kockázatúnak mondanám a BE-4 alkalmazását, mind a New Glenn, mind a Vulcan esetén. Pont a konzervatív megközelítés miatt. (A SpaceX is így kezdte az F9 esetén. Működött is, "első rúgásra".)
A hajtóműnél a hajtóanyag tekinthető újnak, a működési elve már alaposan kipróbált, bevált. Ráadásul a BO már rendelkezik némi tapasztalattal, mind rakéta, mind hajtómű építésben. Ugyanez az ULA esetén: tudnak rakétát építeni, vásárolt hajtóművekkel. (Sokkal inkább van "napi rutinjuk" mint az SLS csapatának!)

Amire nagyon kíváncsi leszek, az a New Glenn boosterének leszállása :)
Ugyanis muszáj lesz áttérni az F9 féle leszállásra (látszatra sokkal "szebb", de egyúttal sokkal kockázatosabb is). Az eddig ismertek szerint a BE-4-et nem lehet annyira leszabályozni, mint a Merlin 1D-t és ráadásként 7/1 hajtómű jön számításba a 9/1 helyett, szóval a leszállás utolsó pillanataiban (sokkal) magasabb lesz a T/W mint az F9-nél (aminél szintén magas, 1 felett van). "Kilebegtetésre", korrekcióra már az F9-nél is 0 az esély, a New Glenn-nek annál is pontosabban kell működnie.

(#67) Tuomas válasza Cifu (#65) üzenetére


Tuomas
addikt

Na de ez is verseny, nem csak piaci, hanem technológiai is.
A SpaceX azért tud egyre olcsóbb ajánlatokat adni, mert megetehetik, az újra felhasználhazó rakétái miatt.
A konkurensek nem.
Idővel pedig már úgysem fog kifizetni senki kétszer akkora összeget ugyan azért a szolgáltatásért.

We were here

(#68) Cifu válasza Tuomas (#67) üzenetére


Cifu
nagyúr

Idővel pedig már úgysem fog kifizetni senki kétszer akkora összeget ugyan azért a szolgáltatásért.

Az USAF boldogan kifizetett 2018-ban három Delta IV Heavy indításért egyenként ~440 millió dollárt, ami a Falcon Heavy listaár +50%-hoz (ha vesszük az USAF "extra költségeket") képest is több, mint kétszeres ár volt...

Légvédelmisek mottója: Lődd le mind! Majd a földön szétválogatjuk.

(#69) Tuomas válasza Cifu (#68) üzenetére


Tuomas
addikt

Az lehet, hogy kifizetett.
5 év múlva meg már nem biztos, hogy ki fog, a kormányzati / katonai szektorban is egyre nagyobb szeletet kap a SpaceX a tortából.

We were here

(#70) Dare2Live válasza Cifu (#65) üzenetére


Dare2Live
nagyúr

"Nem mindegy, hogy egy Falcon 9-ért 60 millió dollárt kap a SpaceX, vagy 90 milliót + piaci ár felett "

Ez már talán itt is téma volt. A 90m$ az állam által kért extrák miatt van. Ha az úgy elég lenne nekik mint egy piaci megrendelőnek ő is megkapná 60m$ért.

Nem mellesleg én azt látom, hogy SpaceX a töredékét kapja ugyanazért mint amit az ULA/Boeing/"Nasa" (és persze Ariane/Oroszok/Kínaiak)

don't look up, don't look up, don't look up, don't look up, don't look up, don't look up, don't look up...

(#71) Dare2Live válasza azbest (#58) üzenetére


Dare2Live
nagyúr

"Továbbra is azt látom, hogy páran egyszerűen képtelenek elfogadni azt, hogy valaki lehet sikeres kutató, mérnök és üzletember. Nem mindenütt csak a korrupció és a haveri kör mozgatja a szálakat."

Máshogy írnám le de vmi ilyesmi.
És sok minden más is. Széles körben felfogni képtelenek, hogy egy 18éves nerd/geek cége hogy tudja agyonverni az ULAt, Boeinget, NASAt, Oroszokat.... Hogy ezek a cégek írtózatos állami támogatásból elképesztő hagyatékkal elbukjanak egy lelkes nerd/geektől.
És a Tesla is nagyon hasonló. 100éve+a nem volt 0ról induló / új autógyártó USben. Erre jön egy fogalmatlan nerd/geek és nemhogy lesz egy új de megreformálja az egészet.

@Tuomas: Musknak elképesztőt kellett már azért harcolnia, lobbiznia, hogy -75%al olcsobban uarra leszerződjenek vele. De nézz rá a Crew, Starlinerre. Uarra kapott SpaceX sokkal kevesebbet. (és sokkal elöbb kész lett.) És akkor ott a csúcs az SLS. Az tényleg komédia.

[ Szerkesztve ]

don't look up, don't look up, don't look up, don't look up, don't look up, don't look up, don't look up...

(#72) UnA válasza Dare2Live (#71) üzenetére


UnA
Korrektor

Azért az valahogy túlságosan kényelmes érvrendszernek látszik, hogy minket itt bántanak... és ez csak azért van, mert nem vagyunk tagja a kupaktanácsnak...

Ha a belső körből jön ez, akkor talán még azt mondom, hogy biztosan így van, de talán ettől függetlenül van értelme a kritikának is. Főleg, hogy itt ebben a beszélgetésben nem valószínű, hogy bárki a Boeing vagy a Lockheed Martin fizetett ügynöke lenne :)

(#73) Dare2Live válasza UnA (#72) üzenetére


Dare2Live
nagyúr

Nem írtam, hogy minket itt bántanának. Én nem vagyok Elon Musk. Se SpaceX. Te képzelged oda.

Maga a jelenség ami érdekes és nem csak Musk esetén. Gondolom az okok mindenkinél mások. Ma pl itt a nem nagy dolog mert nem talált fel semmit csak reszelget mert már sok kutatási anyag a rendelkezésre állt volt a kedvencem. :) De amit írtam is gyakori. Vagy amit azbest írt? Mókás volt a tweet amit linkelt miután vki beírta, hogy reméli nem CTO mert akkor biztos bukás miközben a cég megalakulása óta az.
Vagy esetleg az ilyen olyan okból fakadó irigység? Mint amikor az éltanulót megverik mert mért is? X. Nem vagyok pszihologus... de maga a jelenség érdekes.

[ Szerkesztve ]

don't look up, don't look up, don't look up, don't look up, don't look up, don't look up, don't look up...

(#74) UnA válasza Dare2Live (#73) üzenetére


UnA
Korrektor

Nem írtam, hogy rólad lenned szó. Te képzelged oda. ;)

(#75) azbest válasza Cifu (#65) üzenetére


azbest
félisten

Amúgy elsiklunk a lényeg felett. Engem főleg az zavar, hogy néhányan durván kettős mércével mérnek.

A normál megrendelő és a nasa közt mondjuk az is bejátszhat, amit szerintem te is szoktál írni, hogy a nasának speciális igényei, követelményei is vannak.
Ha úgy akarok autót venni, hogy kikötöm, senki sem ülhet az ülésekben előttem, szűzlányok suvickolják fényesre, majd kromatográffal vizsgálják át mérnökök, miközben a nyakukba lihegek, akkor nekem sem adnak diszkont árat. A normál ügyfél meg odamegy, megkérdi pirosban van-e, működik-e és elviszi :D

Ezzel szemben a boeing esetén a nasa rámutat, hogy itt van egy zsák pénz, önellenőrzési jogotok van, a végén mondjátok el, mindent rendben találtatok-e magatoknál, nem baj, ha két évet késik és kérhettek még pénzt később is, ha nem elég ez a zsák :D Hogy sarkítsak.
Boeing.. a 737NG botrány, a 737max botrány és az órabeállítás mestere. Mindhárom esetben a közös pont, hogy nem elleőrizte az állami szerv, hanem önellenörzést kért.

[ Szerkesztve ]

(#76) Vesa válasza azbest (#32) üzenetére


Vesa
veterán

Miért lenne zsigeri gyűlölet az, ha nem tetszik a sok konteós marhasága, amit megvillantott az utóbbi időben? Ettől még lehet kiváló marketinges, vagy show man, vagy mérnök, esetleg bármi más, ahogy ki is emeltem korábban!

[ Szerkesztve ]

A tudomány a valóság költészete!

(#77) Dare2Live válasza Vesa (#76) üzenetére


Dare2Live
nagyúr

Melyikek?

az én kedvenc konteom tőle nagyon pontatlanul idézve amikor megkérdezték, hogy milyen esélye van annak, hogy egy VR világban élünk. Ha jól emlékszem a válasz vmi 50-50% volt.
Az a baj én is vmi hasonlót válaszolnék. :)

don't look up, don't look up, don't look up, don't look up, don't look up, don't look up, don't look up...

(#78) Vesa válasza Dare2Live (#77) üzenetére


Vesa
veterán

Többek között..szerinte a COVID pánik ostobaság, a piramisokat egyértelműen Alienek építették... Nem tudom ezeket hova beilleszteni egy állítólag tudományos beállítottságú embertől.

De a hyperloop-hoz, vagy a Neuralink-hez hasonló, nagyívű, de minden racionális alapot nélkülöző kijelentései miatt se tudom komolyan venni. Mindegy, nem akarom szét OFF-olni Cifu topikját, elnézést, csak mivel meg lettem szólítva...

[ Szerkesztve ]

A tudomány a valóság költészete!

(#79) Dare2Live válasza Vesa (#78) üzenetére


Dare2Live
nagyúr

Pánik az akármilyen sztem is ostobaság a másik meg egyértelmű trollkodás. Ami nála elég gyakori.

Ha ilyem dolgokat nem tudsz beilleszteni műszaki vonalú embereknél akkor a 90%+t nem fogod tudni beilleszteni a világképedbe és mind konteos lesz.

[ Szerkesztve ]

don't look up, don't look up, don't look up, don't look up, don't look up, don't look up, don't look up...

(#80) Cifu válasza Dare2Live (#79) üzenetére


Cifu
nagyúr

Azért Musk nem a pánik miatt aggódott, hanem a COVID-ot nem tartotta túlzottan veszélyesnek.

[Itt van kompletten, időrendbe szedve az ezzel kapcsolatos Musk belső e-mailek és tweetek júliusig] Vannak benne érdekes megnyilvánulások, például, hogy a COVID úgy se lesz a top100 halázási okozatban ( [tévedett] ).
Volt még aztán pár érdekes fordulata a dolognak (például a COVID tesztek körül).

Más szóval Musk az üzleti érdekeket tartotta fontosabban a vírusveszély miatti lezárásokkal szemben. Ezzel kapcsolatban lehet vitatkozni, de nem a professzionális viselkedést vette magára (és fogadta el a szakértők tanácsait és véleményét), hanem a saját (és cége) érdekeit nézte mindenek előtt.

Légvédelmisek mottója: Lődd le mind! Majd a földön szétválogatjuk.

(#81) pilóta válasza Cifu (#80) üzenetére


pilóta
nagyúr

Mondjuk azért van igazsága is. Ha pl. a kórházak fejpénzt kapnának a csillámpóni harapásban meghaltak után, akkor simán top 100-as halálozás lenne a csillámpóni harapás...

Aki él és nem boldog, az téved!

(#82) Tuomas válasza pilóta (#81) üzenetére


Tuomas
addikt

Én nem akartam belemenni, mert nagyon off, meg nem is szívesen szállok bele ilyen értelmetlen vitákba, de igen...Nem egy helyről hallottam, és nem is csak Magyarországról, hogy valaki meghalt mondjuk szívelégtelenségben (ez csak egy példa elég hétköznapi halálozási okra), semmi tüneti baja nem volt, ámbár kimutatták a vérében, hogy Covid fertőzött, a halál okának minden féle szemrebbenés nélkül beírták a koronavírust. Úgyhogy a statisztikával csak csínján.

[ Szerkesztve ]

We were here

(#83) Dare2Live válasza Cifu (#80) üzenetére


Dare2Live
nagyúr

kb egyetértek. De nem erre reagáltam. És még amit te írtál attól se lesz konteos. Az üzleti világ kimondva, nem kimondva de ilyen.

don't look up, don't look up, don't look up, don't look up, don't look up, don't look up, don't look up...

(#84) Dare2Live válasza Tuomas (#82) üzenetére


Dare2Live
nagyúr

Nem tudom kitől hallottad de MOon fordítva volt. Az elején azt se tudtuk mi a "kovid". Inflenzába haltak meg az emberek. Késöbb pedig az élőknek se jutott PCR teszt így nem csoda a halottakat nem tesztelték.

Érdemes összevetni a tavalyi novemberi halálozásokat az azelötti 1-2-3-4évével. Brutál kiugrás van. Messze sokkal többen haltak meg MOon kovidban mint ami a hivatalos adat. [link]
A magyar helyzetet jól jellemzi, hogy ezek az adatok se a KSHtól vannak. Minden titkos. A királyi média alappján is csak bután néz az ember. Semmi köze a valósághoz. Egy PR maszlag az egész.

[ Szerkesztve ]

don't look up, don't look up, don't look up, don't look up, don't look up, don't look up, don't look up...

(#85) Tuomas válasza Dare2Live (#84) üzenetére


Tuomas
addikt

"Érdemes összevetni a tavalyi novemberi halálozásokat az azelötti 1-2-3-4évével. "
Megtettem, igaz nem 1-2-3-4 évre visszamenőleg, hanem csak a 2019-2020-as év viszonyában, az I-III. negyedévre vonatkozóan, mert IV. negyedéves adatok a KSH-nál még nem állnak rendelkezésre. Szóval itt azt írják, hogy 2019-ben az első 3 negyedévben 97 742 fő halt meg, 2020 azonos időszakában pedig 94 494.
Ahogy mondtam, a statisztikával csak csínján.
A cikket amit linkeltél amúgy a 4 év halálozási átlagát veti össze a 2020-as év átlagával, 4 év átlaga meg nyilván nagyobb szórást ad.
A forrás meg zseniális. :DDD

We were here

(#86) llax válasza Vesa (#78) üzenetére


llax
senior tag

Egy normálisan gondolkodó ember meddig vitte volna azon cégeit és fejlesztéseit, amelyre eleinte a nagy többség azt mondta, hogy lehetetlen és/vagy nem éri meg és/vagy marhaság az egész stb?

(#87) pilóta válasza llax (#86) üzenetére


pilóta
nagyúr

Pont eddig, mint most és még tovább, ahogyan Musk teszi. A nemnormálisan gondolkodók meg pityeregnek a shortrészvényeik felett... :D

Aki él és nem boldog, az téved!

(#88) UnA válasza Vesa (#78) üzenetére


UnA
Korrektor

"... nagyívű, de minden racionális alapot nélkülöző kijelentései miatt se tudom komolyan venni."

De számít-e az, hogy te tudod-e őt komolyan venni? (vagy én téged, te engem, satöbbi).

Ezek csak szavak, és a végén csak a tettek számítanak majd.

(#89) llax válasza pilóta (#87) üzenetére


llax
senior tag

Kár, hogy a "normálisan"-t nem tettem idézőjelbe :)
Itt nem abszolút értelemben, hanem az üzleti világban normálisnak elfogadottra gondoltam elsősorban.
Csak gondolj arra, néhány éve miket mondott legtöbb konkurens az újrahasznosítható rakétafokozatra...

(#90) pilóta válasza llax (#89) üzenetére


pilóta
nagyúr

Csak gondolj arra, néhány éve miket mondott legtöbb konkurens az újrahasznosítható rakétafokozatra...
És utólag ki is derült, hogy ki volt a normális, és ki nem. :D

Aki él és nem boldog, az téved!

(#91) Cifu válasza llax (#89) üzenetére


Cifu
nagyúr

Ez teljesen más történet véleményem szerint.

Akik nemet mondat az újrahasznosíthatóságra, azok egyszerűen nem voltak érdekeltek abban, hogy ilyen jellegű fejlesztések történjenek. Ez például megfigyelhető az ULA és az ArianeSpace esetén is. Az a fontos, hogy az állami pénz munkahelyeket teremtsen és huzamosabb ideig biztosítsa azt. Ehhez az kell, hogy folyamatos megrendelés szükséges. Ami egyszer használatos fokozatokkal könnyen teljesíthető.

Az Ariane 6 koncepció korszakában nem volt komolyanvéve az újrahasznosíthatás, csak immel-ámmal foglalkoztak vele, inkább a gyártás olcsóbbá tételén dolgoztak, ami még így is garantált hatást ért volna el. Csak aztán szembejött a valóság...

Volt bőven olyan hang az 1990-es és 2000-es években is, aki az újrahasznosíthatóságra törekedett, csak éppen állami pénzt nem sikerült szerezni hozzá (ilyen téren nagy mumus a Rocketplane Kistler, aki megnyerte a CRS pályázatot a SpaceX mellett, de aztán nem tudott kellő mértékű saját tőkét összekaparni). Saját véleményem alapján ez okozta az X-33 / Venture Star vesztét is. Ha jött volna az olcsó, újrafelhasználható hordozórakéta, az EELV megrendelésállomány által biztosított pénzek elapadtak volna Alabama államban...

Légvédelmisek mottója: Lődd le mind! Majd a földön szétválogatjuk.

(#92) Dare2Live válasza Tuomas (#85) üzenetére


Dare2Live
nagyúr

""Érdemes összevetni a tavalyi novemberi halálozásokat az azelötti 1-2-3-4évével. "
Megtettem

Dehogy tetted meg. Csak az egyértelműség kedvéért: Oda is írtad, hogy "I-III. negyedévre vonatkozóan". Nem az I-III. negyedév az nem november.

Ha az adott szines közérthető forrás nem tetszik akkor nézz KSHt. Novemberi adatok kint vannak. Vesd össze a tavaly, tavalyelöttivel. Add hozzá a kovidban meghaltak számát. Hát vmi nagyon nem stimmel. Vagy sokkal többen haltak meg kovidban vagy vmi más pusztít MOon de brutálisan.

Másik témához: Tényleg elképesztő hányszor, hányan röhögték már körbe Muskot, hogy amit akar az scifi, nem reális, sarlatánság... ez külön ízt ad a "nem tudom komolyan venni" és hasonló véleményeknek. :)
(Amúgy én a Mars kolóniára mondom azt, hogy hülyeség. Akkor már értelmesebb cél lenne a hold. De a starshipnek nagyon örülök mert bár a MArs sztem hülyeség de avval bármi nagy/nehéz fel lehet majd lőni és az nagyon jól jön majd mindenfajta távcsőhöz.)

[ Szerkesztve ]

don't look up, don't look up, don't look up, don't look up, don't look up, don't look up, don't look up...

(#93) Tuomas válasza Dare2Live (#92) üzenetére


Tuomas
addikt

Bocsi, nem tudtam, hogy csak novemberben volt járvány, és hogy az azt megelőző adatok nem is relevánsak. :P
Persze a statisztikában ez a szép, hogy mindenki úgy értelmezi ahogy akarja és mindenki azt ragadja ki belőle, ami neki tetszik. ;]
Nem azért nem egész éves adatot írtam le, mert azt akartam, hanem mert ahonnan az adatot vettem, ott nem volt, de gondolom a forrást nem nézted meg, akkor nem írtad volna ezt sem:
"Ha az adott szines közérthető forrás nem tetszik akkor nézz KSHt."

A témát én itt le is zártam, mert baromira off, főleg a politikai vonal, amit bele is csempésztél. Neked további jó színes szagos fb-os statisztikaböngészést. :DDD

[ Szerkesztve ]

We were here

(#94) Tuomas válasza Tuomas (#93) üzenetére


Tuomas
addikt

Még annyit, csak már lejárt a szerk idő, hogy:

"Vesd össze a tavaly, tavalyelöttivel. Add hozzá a kovidban meghaltak számát. Hát vmi nagyon nem stimmel. Vagy sokkal többen haltak meg kovidban vagy vmi más pusztít MOon de brutálisan."
Erről viszont bevallom, nincs infóm, hogy az általam beírt adatokba a kovidos halottak benne vannak-e. A halott az halott, bármibe is halt bele, ezen logika alapján én úgy gondoltam benne vannak.
Ha nincs benne, akkor más tészta.

[ Szerkesztve ]

We were here

(#95) llax válasza Cifu (#91) üzenetére


llax
senior tag

Mást diktáltak az érdekek, méghozzá a helyi és pillanatnyi érdekek.

A nagy kérdés az, hogy meddig lehet fenntartani az ULA és más "csókosok" (pl. NG) kiváltságos helyzetét?
Amíg csak a SpaceX van, mint jelentős szereplő, addig így-úgy védhetőek, de ha egyszer Bezosék is beindulnak?

Munkahelyteremtésnek és adóbevételeknek hosszabb távon pont a jelentősen olcsóbbá váló űripar kedvezne... Csak amíg politikust lényegesen rövidebb időre választanak, mint ami alatt beérne egy ilyen folyamat, a hosszú távú megoldásokért nem fog lobbizni szinte senki...

Mindeközben ezekben a percekben kettős rekorddöntés a SpaceX-él.

[ Szerkesztve ]

(#96) Tuomas válasza llax (#95) üzenetére


Tuomas
addikt

Ráadásul erős szélben, hogy teszteljék mennyit bír a gyorsító. :C
Hát bírja, bravo!

We were here

(#97) Dare2Live válasza Tuomas (#93) üzenetére


Dare2Live
nagyúr

A pldam direkt volt. Arra vonatkozott, hogy egyértelműen sokkal többen halnak meg kovidban mint ami a hivatalos adatokban van. Nem keverem bele a nyarat amikor egy számjegyű fertőzést vagy 0át regisztráltak akár heteken át. A Q2t se keverem bele amikor "vmi okból" pl megszünt/elmaradt MOon az inflenza járvány... Q1et sem tudod mért? Mert március 15.ei az első magyar haláleset. Ha ennyire torzítani akarsz nézhettél volna már 2019Q4et is nem? Akkor is volt már kovid nem? " :P "

"Persze a statisztikában ez a szép, hogy mindenki úgy értelmezi" Esetleg ha belevennéd 2019et is amblokk mert már akkor is volt kovid bár jórészt denevérben és kínában még neked tetszöbben tudod értelmezni amiről én írtam. " :P "

szerk: Dobhatsz privit ha folytatni akarod...

[ Szerkesztve ]

don't look up, don't look up, don't look up, don't look up, don't look up, don't look up, don't look up...

(#98) azbest válasza Vesa (#78) üzenetére


azbest
félisten

Abban egyetértek, hogy voltak visszatetsző tartalmú tweetje.
A hyperloop és neuralink egy érdekes technikai hobbi számára. A boring company-t is köpködik mindig, hogy ugyan mit akar az alagutakkal, közben számára nem is a konkrét alagutak érdekesek, hanem a fúrási technológia.

Szíved joga, hogy nem szimpatizálsz az emberrel, de a nyitó kommentedben kiderült, hogy fogalmad sincs az eredményeiről. Ezért álltunk bele. Mostanra szerintem letisztult, hogy voltak / vannak hiányosságok az ismereteidben a szakmai tevékenységének megítélése kapcsán. :R

A járványos téma kapcsán dobott be hülyeséget, viszont rettentően bosszantó az is, ahogy az állami és hivatalos, elvileg valóban szakértő csoportok is megnyilvánultak sokszor. Durván dilettánsan ált, hozzá az egész világ. Populizmus és kontraszelekció jellemzi sajnos ezt is azok körében, akiknek a feladata, hogy jól kezeljék a helyzetet.. de inkább poltopic vagy a járványos beszélgetős topicban érdemes erről beszélgetni a többiekkel. Musk hülye kommentje inkább csak tünet arra, hogy mennyire félresiklott az egész kezelése. De tényleg nem tetszett nekem sem az a kommentje. Ide nem kommenetek ilyen témában mást már.

[ Szerkesztve ]

(#99) pilóta válasza llax (#95) üzenetére


pilóta
nagyúr

Mi volt a rekord?

Aki él és nem boldog, az téved!

(#100) UnA válasza pilóta (#99) üzenetére


UnA
Korrektor

Musk egyszerre két hülyeséget is mondott :)

Copyright © 2000-2024 PROHARDVER Informatikai Kft.