Új hozzászólás Aktív témák
-
Fred23
nagyúr
Kicsit off csak, és gyönyörű. Érdemes megnézni a videót!
[ Szerkesztve ]
-
llax
senior tag
Ezekhez a lábakhoz a leérkezés sebessége is túl nagynak tűnt. Az eredmény nagyon látványos, de ezzel nem lettek olyan sokkal előrébb. Az egyetlen jelentősebb fejlemény: a 3 hajtómű begyújtásos dolog is működik. A függőleges leszállással kapcsolatos képességeik szerintem akkor sem voltak kérdésesek, ha az SN8-9-nél épp nem jött össze. Már az SN8-nál is látszott, hogy életképes, rövid időn belül megvalósítható az elképzelésük. Vagyis abból a leszállás sűrű légkörön belüli szakasza...
Ami mindenképp veszteség, az a takarítási, kisebb-nagyobb helyreállítási munkák idő- és munkaigénye, az újabb FAA vizsgálat, hajtómű és egyéb mechanikai vizsgálatok újabb elmaradása, a telemetrián át nem küldött adatok elvesztése. Ezek lassítják a folyamatokat és az egyben maradás esetén feltárható problémákat 1-2 prototípussal megint tovább vihetik...
-
Igazából a leszállás maga már szép eredmény. A leszállólábak fele nem jött ki, azért volt a ferde talpra érkezés és aztán a bummedli.
Mivel most még mindig ott tartanak, hogy kb. egyszer használatosra építik az SN-eket, így ez nem nagy veszteség, viszont maga a leszállási manőver már kezd kikristályosodni...
Légvédelmisek mottója: Lődd le mind! Majd a földön szétválogatjuk.
-
opr
nagyúr
Bizony, és milyen szépen! Nagyon halad a SpaceX, továbbra is minden alkalommal tátott szájjal nézem, amit művelnek.
"Programozó vagyok. Ez azt jelenti, hogy amit leírok, megtörténik." :D “The only valid measurement of code quality is What-The-F**ks/Minute.” - Robert Martin
-
llax
senior tag
Leszállt az SN10!
-
llax
senior tag
Leszállás a Marsra. Ilyet se láttunk eddig. Ennyi kamerával, ilyen felbontásban...
-
azbest
félisten
néztem is, hogy vajon van-e a neten erről publikus adat... de ezen a 3d földgömbön még az összes, helyét kereső példány piros. Bár a régiek közül lehet aa szanáltak is pirosak, csak nem vagyok benne biztos, hogy a már elégettek is szerepelnek -e [link]
ja közben látom, hogy a sőtétszürkék a füstbe mentek.
[ Szerkesztve ]
-
llax
senior tag
Az így első ránézésre az (a "fényszennyezést" csökkentő) árnyékoló elemek egyike lehet. Ha nem zavarja semmi működését, akkor lóghat ott magának. Ha mégis kuka lenne a műhold, az sem nagy veszteség. Egy ilyen 260 kilós darab költsége egy átlagos 1U cubesat (1kg, 10x10x10cm) körül van...
Amire sokkal kíváncsibb lennék, az a booster le nem szállása. Valami szokatlanabb és/vagy komplikáltabb hiba lehet, ha eddig még egyetlen tweet sem érkezett vele kapcsolatban.
-
azbest
félisten
arra, amikor nekiütközik a műhold pakk a második fokozatnak és utána integet az a lemez ami lekaristolta a festéket. Még egy pillanatra el is hallgat a hölgy a deployment szónál, mert közben hallani az ütközést. Persze lehet, hogy csak letépett egy kis szuvenírt a fokozatról a pakk
A kettővel korábbi videóban a közvetítő mérnök hölgy is úgy fogalmaz, hogy "listen in and watch live as the payload deploys" - avagy, hallgassuk és nézzük meg, ahogy a rakományt kirakják.
[ Szerkesztve ]
-
azbest
félisten
Tudom, hogy mi a célja. Csak régebben mintha máshogy csinálták volna. Mostanában már sokkal agresszívabban dobják ki őket.
És arra is rácsodálkoztam, hogy van hang a második fokozatról és hallatszott, ahogy kicsit összeütkötött kiengedéskor a tartóval pakkról valami. Persze a hang nem a szinte légüres térben terjed, hanem a fokozat anyagában
-
azbest
félisten
Wow, szerintem tényleg keresztbe pörgetősen lökik ki mostanában a starlink pakkot... a reggeli fellövésnél is úgy forgatták be... és tényleg, az azelőttieknél is így volt már.
viszont hallani a videóban és látni a képen, ahogy az állványzat a pakk távozásakor megúz valami lapos alkatrészt ami a pakk közepéből áll ki [link]
Tiszta galaxy questes kidokkolás
[link]
[ Szerkesztve ]
-
azbest
félisten
válasz
Dare2Live #185 üzenetére
737 NG sorozatnál is volt balhé. Nem az előírások szerint gyártották az alkatrészeket és úgy kókányolták össze a gépeket. Az faa embere a tárgyaláson a boeing által írt bszédet olvasta fel a boeing védelmében a hatóság állásfoglalásaként, miszerint ebben az iparágban így szokás. 4 gép tört össze túlfutásos balesetnél később, ahogy jósolták a strukturális hibák miatt anno. Nem szabadott volna szétesni a gépeknek túlfutáskor, ott tört szét 3 darabra mind, ahol a minőségellenőrök kifogásolták [link]
Aztán nemrég, 2019ben újra kísértett ez: volt repedezés miatti letiltás és karbantartásra visszahívás. Az NG kapcsán is magukat ellenőrizhették és kicsinálták a hibát jelentő, eltusolás miatt panaszt tevő boeingnál dolgozó minőségbiztosítási ellenőrőket, amiért beszéltek. Dokumentumfilm 2010.ből [link]
És ugye ezuán jött a 737 MAX balhé. Szintén sunyulással és tusolással, önellenőrzéssel.
De megígérték, hogy most már jók lesznek.[ Szerkesztve ]
-
Dare2Live
félisten
NASA eset jut eszembe, hogy a Crewet agyon ellenőrizték, auditálták miközben SpaceXnél állítólag top az SW fejlesztés. Ehez képest starlinernél kb 737MAX FAA szinten rábízták Boeingre. Aztán 2020ban ugye csúnyán kiborult a bili.
Azt gondolná az ember, hogy egy cég levonták a tanulságokat a 737 MAX esetéből. Hát Satrliner alapján nem.
[ Szerkesztve ]
don't look up, don't look up, don't look up, don't look up, don't look up, don't look up, don't look up...
-
llax
senior tag
A hely egyáltalán nem ideális arra, hogy az óceán felett repüljenek. Csak néhány kitüntettet irányba tudnak onnét felszállni, tetszőleges pályára nem. Ugyanis a felszállás veszélyzónájába hol szárazföld/szigetek, hol tengeri olajkutak esnek...
Eredetileg ezért is dobták az F9/FH repüléseket...[ Szerkesztve ]
-
azbest
félisten
A "lakosság" pár ember, akik üzletet látnak abban, hogy nem hajlandók eladni a telküket, hanem kamerákkal odatelepülhetnek jó pénzért a hobbi tudósítók
Az élővilágot a legkevésbé sem érdekli, hogy mi történik, de élvezik azt, hogy emberek nem jaszkarizhatnak sokat arrafele. Ennyi erővel sehová sem költözhettek volna, csak a nasa telepén működhetnének, mert mindenütt van valami. A hely pedig kifejezetten ideális arra, hogy ne a lakosság közelében repkedjenek rakéták, hanem az óceán felett.
[ Szerkesztve ]
-
llax
senior tag
Lényegesen egyszerűbb lenne a helyzetük, ha ezt a telephelyüket és indítóállásaikat nem szorosan lakott terület, természetvédelmi terület, közút és államhatár mellé építik. Ez mind vastagon beleesik a veszélyeztetett zónába. Már az is kisebb csoda, hogy egyáltalán kapnak engedélyt...
Amikor Boca Chicába települtek, rohadtul nem napi szintű útzárakról, a lakosság gyakori evakuálásáról, toronyház méretű szerkezetek robbantgatásáról volt szó (természetvédelmi terület mellett).
Évi max 12 F9/FH indításról volt szó. -
azbest
félisten
Azt tudja valaki, hogy miben más a nyártól hatályos "streamlined" szabályozás, miben lesz másabb az FAA szerepe az új rendszerben?
Most úgy tűnik, mintha légikatasztrófákat akarna játszani az FAA, amiért felrobbant a két teszt jármű. És szimulációkat / kiszámolt robbanás hatástanulmányt követelnek, ha tervezett a robbanás. Közben meg az önmegsemmisítő készülék a legfontosabb garancia, hogy lakott területet ne veszélyeztessen.
Nekem azért bűzlik ez az egész, mert az FAA az évtizedek során sorozatosan önellenőrzési jogot ad a Boeingnek, amit a bizonyítottam megszegtek többszöris, méghozzá a normál légiforgalomban részt vevő repülők gyártása során, amelyekből balesetek lettek. A boeing kapszula rosszul járó órája is önellenőrzös sztori volt. Nagyon kettős a mérce. Talán a boingot szeretnék előnybe hozni azzal, hogy gáncsolják a spacex-et?
-
-
azbest
félisten
Nem lehet, még kanadába sem vinni. Tilos felvenniük külföldi munkaerőt is. Valami nemzetbiztonsági korlátozás. Közben vicc, most olvasom, hogy az igazságügy vizsgálódik a spacex ellen, amiért az hátrányosan megkülönbözeti a nem amcsi munkaerőt
Miközben a dolgozók iratainak másolatát követeli az igazságügy. [link]A nemzetközi vizek viszont érdekes kérés. Elvileg oda talán nem kéne FAA engedély, de lehet az irányítóközpont miatt mégis. De eddig nem nagyon volt rá precedens
Szóval a két készülű tengeri kilövőállomás (Phobos és Deimos) érdekes kérdéseket feszeget.
[ Szerkesztve ]
-
FAA nagyon keménykedik.
Csak aztán nehogy Elon fölb@ssza magát, és átvigye az egész SpaceX-et MexikóbaAki él és nem boldog, az téved!
-
Tuomas
addikt
Ha pörögnének forognának, az látszódna ezen a képen is. Egyébként pedig van saját hajtóművük, mindig azzal veszik fel a végső pozíciójukat, és annak a segítségével szóródnak szét. Így nyilván ha pörögnek, forognak, akkor korrigálnak.
Egyébként a lendületmegmaradás miatt mindegyik egy irányba megy, nem összevissza.[ Szerkesztve ]
We were here
-
azbest
félisten
Nem, nincs ott
Ahogy kinyílik és elindulnak, vége. A rendes közvetítésen is ott volt szakadás/vágás. Igen, közben én is megtaláltam, hogy már korábban elhalasztották.
szerk: Szerintem a kiengedés után jött volna a látványos rész, ahogyan slingshot módra kidobódik a pakk és a rossz irányú forgás miatt maguk a műholdak is forognak, összekoccolnak és szétszóródnak. Persze lehet bírják azok, de nem emlékszem, hogy lett volna ilyen módon forgó deploy eddig. Bár korábban is volt már vadulás, amikor tengely mentén gyorsabban pörgött és rögtön széjjelebb váltak kiengedés után.
[ Szerkesztve ]
-
azbest
félisten
uh ez a mai első starlink fellövés szerintem nem lett sima... [link]
A közepén még nevettem, hogy a földgömbön pörgött valami hiba miatt a telemetria ábrázolása. A végén viszont, amikor a deploy-t mutatták már nem nevettem... nem hosszanti, hanem keresztirányú forgásban volt a második fokozat. Sajna magát a deployt nem mutatták, de szerintem ilyen forgásnál az elengedett pakk műholdjai is így forognak és csúnyán összekoccolnak egymással. Szerintem lesznek veszteségek a 60as pakkból.Ha minden igaz, nemsoká indul mégegy starlink pakk ma még.
szerk: oh a második adagot már korábban elhalaszották egy nappal.
[ Szerkesztve ]
-
Dare2Live
félisten
"Lehet... már csak azt nem tudom, hogy mi az, amit eddig még nem vittek fel az űrbe, és hát borzasztóan hiányzik.
"
Ezek szerint neked semmi. Vszeg téged nem érdekel a "honnan jöttünk hova tartunk vonal miért hogy van ez a világ a világon..." vagy hogy hogy is működik miért is úgy működik vagy hogy....
don't look up, don't look up, don't look up, don't look up, don't look up, don't look up, don't look up...
-
csillagkapu
csendes tag
Jó írás, köszönjük!
-
Dare2Live
félisten
Az SN8 óta sztem proof of concept megvan.
Vki írta a nem hisz az 5évben. Raptoron is elcsúszhat. Én reménykedek. Ha megvalósul kb bármilyen tudományos eszközt, drónt akármit bárhova olcsón eljuttatható. Egy kétszer szélesebb rakteret mondjuk nem bánnék de onnan tényleg minden is belefér.
don't look up, don't look up, don't look up, don't look up, don't look up, don't look up, don't look up...
-
Tuomas
addikt
Így igaz, így esélye sem volt visszahúznia magát függőlegesbe, túlbillent és elhasalt.
Én úgy látom az elv szépen működik a gyakorlatban, a műszaki oldalát kell rendbe tenni, a Raptorok még nem annyira megbízhatóak, static fire után rendszeresen cserére szorul 1-2 db a 3-ból.
Hogy ez most külső behatás (törmelék), vagy valami műszaki hiba miatt van így, azt nem tudjuk meg.
Az emelkedés, az átfordulás és a szabadesés viszont tökéletesen irányított volt, mind az SN9 és az SN8 esetében is (bár mintha a mostani zuhanás elején a Starship orra kicsit lejjebb lett volna, mint az SN8-nál, de ha így is volt, szépen korrigált).[ Szerkesztve ]
We were here
-
lev258
veterán
Talán ma megtörténik. Az engedélyek rendben vannak.
Ubuntu MATE 20.04, hobbi cayenne termesztő
-
BatchMan
senior tag
Légtérzár kiadva, légtérengedély visszavonva avagy fordítva?
Lényeg: kaptak végre engedélyt a febr 1 startra? -
Egészen durván mutat a két Starship egyszerre. Majdnem, mint valami scifiben egy űrkikötő, ahol ütött-kopott űrhajók vannak mindenfelé, a gengszternek kinéző pilótáik meg valami közeli kantinban iszogatnak
Aki él és nem boldog, az téved!
-
llax
senior tag
Több tényező is van, ami az ilyen igényeket csökkenti.
- Egyre egységesebb műhold buszokat használnak a műsorszóró és kommunikációs műholdakhoz -> egyre olcsóbb egy új példány.
- Folyamatosan csökken az igény a GEO műholdakra. Az átvitel egyre inkább az IP alapú felé terelődik, az egyre több helyre elérő optika, az 5G és a műholdas net csak gyorsítja a folyamatot.
- A tévé szerepe is folyamatosan csökken.A GEO műsorszóró és kommunikációs műholdakon túl még a katonai műholdak és az űrszondák szoktak nagyon drágák lenni. Az előbbiekhez nem mehet oda akármi, az utóbbiakhoz nem tud odamenni...
A nagyobb konstellációk (telekom/navi) rendelkeznek pályán és földön tartott tartalékokkal + ütemezetten frissítik is ezeket."Az újabb műholdaknál pedig már némelyikre tettek csatlakozási pontot, hogy például újratölthető legyen"
Szintén az újabbakat ion/plazma/miegymás hajtóművekkel szerelik, vihet magával a végletes elavulásig elegendő üzemanyagot. Mire az kifogyna, már napelemekből is új kellene neki (az űrben sokkal gyorsabban öregednek, mint a földön).
Aminek talán lehetne jövője, az egy "szupergazdaságos", moduláris műhold platform, ami bővíthető módon kínálna változatos műszerekhez és kommunikációs egységekhez energiaellátást és meghajtást.
-
azbest
félisten
Mert mocskosul drágák az új eszközök is. Ha annak töredékéért képes ellátni a feladatot az "elavult" technika, akkor nem fogják lecserélni, ha nem muszáj és van olcsóbb megoldás. Vagy éppen, ha lecserélik, akkor nem dobják szemétre, hanem eladják olyannak, aki nem tudja megfizetni a csúcstechnikát.
Vannak olyan területek, ahol a szabványok miatt sem lehet csak úgy váltogatni az üzemeltetést. Például a televíziós sugárzás. Nem dobnak ki valamit csak azért, hogy új legyen, ez üzlet.
De a műszerek kapcsán is, mindig tudnak találni más hasznosítási lehetőséget, ha még olcsón működésben tartható valami. Messze vagyunk attól, hogy minden kutatónak jutna kapacitás. Az állami finanszírozású területeken is korlátozott a finanszírozás.
Ha egy nagyságrenddel olcsóbb egy segéd modult legyártani, mint egy teljesen új eszközt, akkor lesz, aki örömmel folytatja a régi üzemeltetését is. Meg ugye a tömege is kisebb lehet a szervizmodulnak, így a feljuttatás is olcsóbb, mint a hasznos teherrel terhelt eszköznek.
Az újabb műholdaknál pedig már némelyikre tettek csatlakozási pontot, hogy például újratölthető legyen - oda nem is kell állandó szervizmodul, hanem egy modul több műholdat is feltölthet. Ez is olyan, mint az rakéták újrahasznosítása, ha van más mód, nem dobják ki a járgányt, mert kifogyott az üzemanyag, hanem megtankolják.Ezzel párhuzamosan én is azt várom az olcsóbb felviteltől, hogy újabb és jobb eszközök is felkerüljenek. Csak azok mindig drágábbak lesznek, mint egy korlátozott képességű szervizmodul.
[ Szerkesztve ]
-
Szvsz azért nem lesz ez opció, mert a kifogyott üzemanyagú 10+ éves műholdakkal nem csak az a gond, hogy kifogytak, hanem nagyon durván elavultak is. Miért érné meg foltozgatni egy lepukkant technikát, amikor olcsón fel lehet lőni helyette egy tizedárút, ami ötszörös felbontású képeket készít, vagy tízszeres sávszélességen sugároz, vagy bármit, amit tudnia kell, sokkal jobban megold?
Aki él és nem boldog, az téved!
-
azbest
félisten
A klasszikus geostacionárius műholdaknál azért nem ugyanaz a helyzet, mint a mini műhold swarmmal. Műholdas tévé adáshoz, különböző műszerekhez később sem lesz túl olcsó a felszerelés és pár hónapos üzemkiesés sem vállalható.
Ezzel csak azt akarom mondani, hogy ez is egy új lehetőség, ami eddig önmagában is csak a legdrágább műholdaknál lehetett korábban opció a fellövés költségei miatt. Ezután pedig szélesebb körben megérheti. Akár úgy is, hogy ha eladogatják fejlődő országok szolgáltatóinak a régi hibás műholdakat, amelyek parkolópályán vannak.
De, ha más szolgáltatások, feladatok is megoldhatóak swarm megközelítéssel, akkor az is új piac. Továbbra sem megy fel magától semmi
-
Ez addig életképes, amíg lényegesen olcsóbb egy MEV és annak feljuttatása, mint egy új műhold és annak pályára állítása. Ha az indítási árak jelentősen csökkenni fognak, ez meg fog feltehetően fordulni. A műholdak magas árának egyik oka pont az, hogy nagyon-nagyon-nagyon alapos az ellenőrzésük és tesztelésük, hiszen az indítás drága dolog (volt). Ha az indítás jelentősen olcsóbb, akkor a tesztelések egy részének elhagyásával vagy egyszerűbbé tételével jelentős összeget lehet spórolni.
Ha a mérleg egyik serpenyőjében egy 75 millió dolláros indítás és egy 150 millió dolláros műhold van 99%-os megbízhatósággal, a másikban viszont 75 millió dolláros indítás mellett csak 75 millió dolláros műhold, 95%-os megbízhatósággal, akkor még egyértelmű a képlet.
De ha az indítás csak 30 millió dollár, akkor már elgondolkoznak azon, hogy akár itt már megérheti mondjuk egy 32,5 millió dolláros, 90%-os megbízhatóságú műholdon elgondolkozni, hiszen kettő kijön a fenti 75+75 millió dolláros árból, és ha csak az egyik is működik (amire statisztikailag nagyon nagy az esély), akkor is jól járnak, és jó eséllyel mindkettő működni fog.
Erre játszanak most rá a tömeggyártás felé induló gyártók, hiszen a Starlink elő tömeges indításánál 5%-os hibaráta volt rögtön az indítás után, pedig irtó olcsó műholdakat gyártottak (állítólag ilyen 250 ezer dolláros ár körüli áron). Persze nagyon kicsi műholdak, de akkor is - 60 db mindössze 15 millió dollár...
Itt pedig hirtelen feje tetejére áll az ipar, mert egy 250 ezer dolláros műholdat nem éri meg menteni...
Légvédelmisek mottója: Lődd le mind! Majd a földön szétválogatjuk.
-
azbest
félisten
Pár startup már pedzegeti, hogy defektes műholdakat felélesztenének szervizmodul csatlakoztatásával. Kifogyott üzemanyag és mozgatási problémák esetén rácsatlakoznának. Persze elég kreatív megoldásokat mutattak, mert a most fenn lévők még nem voltak felkészítve direkt ilyesmire.
Szóval szerintem, egy olcsó feljuttatási lehetőség a relatíve olcsó szervizmodulok számára remek lehetőség lenne. A hagyományos felvivők árai vetekszenek a műholdak értékével, míg egy olcsóbb alternatíva esetén mindjárt jobban megérné a kockázatot, hogy esetleg mégsem sikerül újra használatba venni a defektes műholdakat. Újabb műholdak közt pedig van, ami már támogat csatlakozási pontot, utántöltést. Fuel spaceTruck
Ezek pedig már folyamatban vannak_
MEV-1 + Intelsat 901 [link] [link] - ez már 2020 April 17 óta újra szolgál [link]
MEV-2 + Intelsat 1002 / thor 10-02 [link][ Szerkesztve ]
-
A Starlink terén ki lehet azért használni. Ehhez pedig nem is kell teljes teherbírás, csak tudjon felvinni mondjuk 50 tonnát, és visszatérni - máris van egy teljesen újrafelhasználható alternatívája a Falcon 9-nek, és még olcsóbb lehet (fajlagosan) az indítás.
Légvédelmisek mottója: Lődd le mind! Majd a földön szétválogatjuk.
-
Az árakban nagyon olcsók lehetnek, de kellenének azok is, akik megrendelnék a sok indítást.
Az egyik a Starlink - saját maguknak így a legolcsóbb opciót tudják megvalósítani. A többiek kérdésesek, a NASA esetében szükséges mindenféle hitelesítés, ami idő és pénz, plusz nekik ott az SLS. Az Amazon (Project Kuiper) esetében esélyesen előbb mennek az ULA-hoz, mint a SpaceX-hez, ha a New Glenn nem lesz időben kész (nem lesz). A OneWeb pedig végképpen nem fog a SpaceX-től indítást vásárolni.
Kérdés ki lesz a sok másik. Az Axiom mondjuk megrendelhet Hold-körüli utazásokat, és hasonlókat.Pont ez volt ugye az ITS / BFG esetén az ötletelés kategória, hogy akár lehetne P2P utazásokat szuborbitális repüléssel megvalósítani. Keresik a lehetőségeket, hogy mire lehetne használni.
A piac sincs felkészülve egy ilyen hordozóeszközre, tehát itt oda-vissza pattog a labda, hogy ha lesz már Starship, akkor lehet arra alapozva mondjuk egy új LEO űrállomás építését eltervezni, vagy még nagyobb űrteleszkópokat megálmodni, és így tovább...
Légvédelmisek mottója: Lődd le mind! Majd a földön szétválogatjuk.
-
Dare2Live
félisten
Annyit húzzák az időt, hogy az SN10et is kitolták. Sorbanállás van kilövésre...
don't look up, don't look up, don't look up, don't look up, don't look up, don't look up, don't look up...
-
Szvsz a SpaceX nem akar ennél lejjebb menni árak tekintetében. Én élek a gyanúval, hogy akár 25-30 millió USD körül is nyereségesen adhatnának túl az újrafelhasznált fokozatokkal repülő Falcon 9-eseknek (főleg ha az áramvonalazó kúpokat is visszaszerzik), de miért tennék? Így is versenyképesebbek mindenkinél, eljött az ideje annak, hogy nyereséget generáljanak.
Légvédelmisek mottója: Lődd le mind! Majd a földön szétválogatjuk.
-
Na úgy néz ki, hogy ma se indul el. Az FAA kavar valamit...
Aki él és nem boldog, az téved!
-
Dare2Live
félisten
Ezt talán le is írta Cifu. Ha most nekiállnak és minden jól megy 5-8 év múlva kész az Orosz/Europai... Falcon9.
És akkor újra versenyképtelenek ezen a piacon és nem mert a Falcon 9 sorozatban ment föl le az elmúlt 5-8évben hanem mert a starship olcsobban felmegy mint a falcon 9. Csak nem 20tonnát visz fel hanem 150et.
Hát erre kéne vmit kitalálni.don't look up, don't look up, don't look up, don't look up, don't look up, don't look up, don't look up...
-
llax
senior tag
Starship?
Szerintem azzal várjunk még
Teherszállításra bőven belül az 5 éven is lenne esély. De annyin belül szerintem esélytelen elérni azt a nagyon egyszerű üzemeltetést ("csak tankolni kell") és egyben gyakori használatot, ami tényleg nagyon olcsóvá tenné. Fajlagosan (/kg), max kapacitásra számolva akár a kezdetektől is a legolcsóbb lehet, de akkor magas kihasználtság is kellene... -
Na jó, de a Starshippel nem épp az a(z egyik) cél, hogy a mostani árak alá menjenek jóval?
Tegyük fel, hogy csak 5 év múlva lesz kész teljesen. De a többiek még csak most kezdenek el gondolkodni azon, hogy mit találjanak ki majd valamikor arra, hogy talánesetleg mégiscsak le kellene koppintani a Falcont...[ Szerkesztve ]
Aki él és nem boldog, az téved!
-
llax
senior tag
Csak nézd Cifu ezen cikkének 2. oldalát.
Nincs elvetve az ötlet, csak a hajtóműves leszállás főbb feltételeinek teljesítéséhez (#130 off-ba tett része) alapjaitól újat kell tervezni... Az oroszok 5 hajtóműves terve eléggé érdekes, a hajtóművek 1/5-e leszabályozva is túl sok tolóerőt adhat a leszálláshoz (középre valami nagyon spéci hajtómű kellene vagy a SpX-énél sokkal kifinomultabb leszállító rendszer).
Mondjuk egyik sem USA...USA:
D4H-ból alaposan berendeltek, gyanúsan akkor amikor a SpX célba ért a FH-vel és sz F9 szintet lépett a megkapott minősítésekben (nem maradt ellenük érv), ekkorra a Delta 4 család az ár/szolgáltatás arányban vállalhatatlanul lemaradt. Ekkorra a D4M..D4M+ családra már nem érkezett új megrendelés.Az Atlas V család ára hasonló repülési szitura 2X alatt van az F9-hez képest, az nem vészes, ahogy a Vulcan várható árai sem lesznek azok (az Atlas V csak az orosz hajtómű miatt lett "nemkívánatos"). Amíg nem húz elő a SpX vagy valaki más a mostani SpX áraknál is olcsóbb megoldást, az előbbiek megrendelésekkel "etetése" a redundancia fenntartása miatt teljesen vállalható.
-
Oké, de ha van két ajánlatod, mindkettő a holdraszállásra, (tételezzük fel, hogy ugyanazt a szolgáltatást nyújtva, tehát két ember leszáll, egy köröz, visszahoznak 50 kiló követ, mittudomén satöbbisatöbbi), de az egyik 10x-es áron, akkor is indokolt a drágább?
Aki él és nem boldog, az téved!
-
De azért egy idő után csak tarthatatlan lesz az árkülönbség miatt. Mert még ha duplája, akkor lehet mondani, hogy kell a redundancia miatt a több lábon állás, de amikor már 4-5-10x-es az árkülönbség, akkor ez kevés lesz. Az adófizetők nem szokták jó szemmel nézni (vagyis inkább egy szenátor választásnál az ellenjelölt könnyen ki tudja használni...), ha indokolatlanul ennyi pénzt elszórnak.
Aki él és nem boldog, az téved!
-
llax
senior tag
válasz
BatchMan #131 üzenetére
" És 2010 után nem értettem hogy jutott eszébe bárkinek is még, hogy ejtőernyő nélkül próbálja menteni az első fokozatot, mert hiszen leszállni úgyse lehet."
Ha lett volna egy F9 szintű rakétához "méltó" hajtóművük, eszükbe se juthatott volna... Több, eleinte kényszerű, viszont utólag nagyon szerencsésnek mondható körülmény is közrejátszott abban, hogy elindulhattak a hajtóműves leszállás irányába. Ez semmit nem von le abból a mérnöki teljesítményből, ami végül a leszállás kidolgozásához kellett, viszont a lehetőséget ezek, az inkább "csóróságból", mint szándékosan előállt körülmények tették nyitottá.
"Hiába tudunk csodálatos kőbaltát csiszolni, ha a szomszéd törzs már fémből önti. Váltani kell."
A többieknek nem csak a jelenleg használt, de az évek óta (tovább)fejlesztés alatt álló technikáikat is kukázni kellene. Olyan cégeknél, akik komplett főegységeket terveztetnek és gyártatnak beszállítókkal, egy "clean sheet" dizájn nagyon hosszú időbe és nagyon sok pénzbe kerül és nincs mód olyan gyors evolúcióra, amit a SpX "házon belül fejlesztve" el tudott érni.
Amikor több cég azzal érvel, hogy gazdaságosan nem megvalósítható a leszálló fokozat, csak gondolj arra, mennyiért fejlesztene ki egy külső beszállító egy új hajtóművet pl...
Ezen túl a nagy, eléggé összetett tulajdonosi szerkezetű, több más iparágban is jelenlévő cégeknél 2-3 sikertelen leszállás után simán elkaszálhatják a teljes projektet. Az ilyen cégeknél a SpX féle kísérletezős hozzáállás szóba sem jöhet. -
L3zl13
nagyúr
"Egyik ok, hogy rengeteg pénzt beleöltek, ha kukázzák most a projektet, akkor azzal kidobtak 20 milliárd dollárt az ablakon."
Erre mondják ánglisul, hogy "throwing good money after bad".
Persze itt vannak más okok is amiért inkább nem kukázták, de üzleti alapon pusztán a "ha már ennyit beleöltünk" nem megfelelő indok.
Meg hát itt nem is üzleti alapon hozzák a döntéseket.[ Szerkesztve ]
Aki hülye, haljon meg!
-
Tuomas
addikt
válasz
BatchMan #131 üzenetére
Az SLS-t már befejezik, nem dobják ki, két okból:
Egyik ok, hogy rengeteg pénzt beleöltek, ha kukázzák most a projektet, akkor azzal kidobtak 20 milliárd dollárt az ablakon.
A másik ok pedig az, hogy 2024 az első emberes Holdraszállás céldátuma (jelenleg), az SLS-en kívül jelenleg nincs más hordozó, ami alkalmas lenne embert szállítani a Holdra.Az most más kérdés, hogy:
1. a gyakorlatban még nem láttuk működni az SLS-t, majd az idénre tervezett tesztrepülés többet elárul mindenkinek, már ha megvalósul.
2. ez csak a személyes véleményem/értetlenkedésem, de nem igazán értem továbbra sem, hogy mi tart 10 évig egy már működő technológia átalakításán (mert ugye a hajtóművek és az üzemanyagtank már az űrsikló programban használt technológia volt). Értem én, hogy modernizálják, új vezérlés, ez az amaz, de 10 év az 10 év, és nem a spanyolviaszt kellett feltalálniuk.We were here
-
BatchMan
senior tag
válasz
Dare2Live #129 üzenetére
/OFF <autó>
@Dare2Live:
De 2010 környékén még inkább elcsalták a diesel kibocsájtásokat, holott elég volt ránézni a pirosnál startoló autókra, ahol simán akkora dieselfüst jött ki belőlük, ami egy benzinesből egy év alatt se. És nem tudom, mi lett volna a mese vége, ha nem kapnak egy taslit a Teslától. Talán a Toyota hibrid vonalon lett volna egy másik inspiráló jel, de full elektromossal sokkal tovább vártak volna szerintem.<GameStop> : Ha fele olyan okos lennék, mint az anyósom utólag ...
- egy hónapja sokat ért volna ez az info
/ON
@Ilax:
Már gyerekkoromban megtanultam a Ciolkovszkij képletet, hogy miért kell többlépcsős rakéta. Nyilvánvaló, hogy ha tovább növeljük az első fokozat tömegét egy visszatérő funkcióval, amit cipelhet az egész működés alatt, azzal jelentősen megnöveljük a tömeget, tehát sokkal drágább, bonyolultabb lesz az egész. Lásd űrrepülőgép, az is gazdasági csőd. És 2010 után nem értettem hogy jutott eszébe bárkinek is még, hogy ejtőernyő nélkül próbálja menteni az első fokozatot, mert hiszen leszállni úgyse lehet. Visszaszállni meg pláne. Lefékez, visszafordul, simán leszáll - á, hagyjuk, értelmetlen. És akkor jött 2015 dec 21, SpaceX, leszállt. Csak néztem, de tudtam, hogy valami nagyot változott. Onnantól már nem hír értékű. Amikor a Heavy két boostere szinkronban leszállt, onnantól nyilvánvaló volt, hogy ez tudás, nem véletlen. És ennek 5 éve. Hiába tudunk csodálatos kőbaltát csiszolni, ha a szomszéd törzs már fémből önti. Váltani kell. Még utoljára elhajigálni a megmaradt kőbaltákat, de gyártani, fejeszteni csak a jobbat. -
llax
senior tag
válasz
BatchMan #128 üzenetére
"Az tiszta, és már 2016 óta tudható, hogy a vissza-nem-térő első fokozat gazdasági csőd. 2021-ben minek erőltetnek bármit, ami ebbe az irányba megy?"
A visszatérő fokozatnak sok feltételnek kell megfelelnie. Legtöbb, jelenleg használatban lévő rakéta továbbfejlesztésével, a használatban lévő hajtóművekkel és azok továbbfejlesztett változataival gyakorlatilag nem elérhető a hajtóműves leszállás (esetleg az 1. fokozat nagyon durva túlméretezésével lenne csak elérhető).
A SpaceX is azért tudta ezt elérni, mert a nagyobb rakétához nem kezdett el nagyobb hajtóművet fejleszteni, hanem a korábban fejlesztettből pakoltak alá sokat és inkább azt fejlesztették tovább. Másoknak is hasonló elvek mentén kellene elindulni - ami továbbfejlesztések helyett teljesen új konstrukciót igényelne.-Kell olyan működési konfiguráció, ahol bevihető 2 alá a T/W (üres fokozatra!). Ez pl. lehetetlen a kevés de erős hajóművel operáló fokozatok esetén, de megoldható sok* és mélyen leszabályozható hajtóművekkel.
-Kellenek jó T/W-vel rendelkező hajtóművek, hogy a tartalékolt üzemanyag és a leszálló hardver plusz tömege mellett is jó maradhasson a fokozat delta v-je, a fokozat nagyon durva megnövelése nélkül. (a hidrolox itt pl. kiesik*, a bőven 100 alatti T/W megoldásokkal, ebben most a SpaceX-é a csúcs, kerozinnal)
-Lehetőleg a tartály se legyen túl nagy és a hőterhelésre sérülékeny hőszigetelés se kelljen rá (hidrolox nagyon OFF*)
-Kell egy nagyon bika 2. fokozat, ami relatíve hamar át tudja venni a szerelvény gyorsítását (a SpX-é arányaiban hatalmas).
-1,5 fokozattal (szilárd hajtóanyagú gyorsítókkal) induló fokozat sem szerencsés, mert ott nagyobb sebességet ér el az 1. fokozat, nehezebb visszahozni.* Az, hogy a New Shepard rakétája itt kb. mindennek ellentmond, az ne zavarjon. Annak nem kell cipelnie üzemanyaggal fullig töltött, a hasznos tömeg többszörösét kitevő felsőbb fokozatokat és nem kell mindezt 8e-9e km/h sebességig gyorsítania és nem is ekkora sebességről kell fékeződnie. Ott egyetlen "aprócska" hajtómű visz egy hozzá mérten nagy fokozatot, T/W-vel így le tud menni akár picivel 1 alá is.
-
Dare2Live
félisten
válasz
BatchMan #128 üzenetére
"Ugyanez e helyzet az autóiparral."
Szerintem nagyon nem.
Az űriparban azért van ami mert soha nem volt hagyományos értelemben vett verseny. Soha nem volt fő cél az ár/érték ami SpaceXnél fő csapásirány.
btw ezek az őskövület cégek nem is lehetnek sikeresek amíg döntő szempont a finanszirozásuknál hogy sok állam jól járjon.Az autóiparban ellenben kőkemény verseny volt és van.
Az látni kell, hogy a Tesla felfutásának nagyon sokat segített, hogy a szabályozó hatóságok baromira torzítják a versenyt. Ez nem feltétlen baj de tény.
Az űriparral ellentétben itt már most beindult a verseny egy Zoe, ID3, eniro piacon van megvehető és sok esetben jobban veszik, jobb ár/értéket képvisl mint egy tesla. EUban 2020 legtöbbet eladott elektromos autója a Zoe, Q4ben pedig több ID3 fogyott mint tesla.A Tesla rv ára meg azt árazza, mindha a világpiac, profit 99%át a Tesla uralná. Ehez képest ugye nagyon felfele kell kerekíteni ahoz, hogy az 1% kijöjjön. Amúgy a mai nap kedvence a GameStop. Két hete 10$. Ma 370$. Úgy hogy közben nem találta fel az ingyen elektromos áramot. [link]
don't look up, don't look up, don't look up, don't look up, don't look up, don't look up, don't look up...
-
BatchMan
senior tag
Az tiszta, és már 2016 óta tudható, hogy a vissza-nem-térő első fokozat gazdasági csőd. 2021-ben minek erőltetnek bármit, ami ebbe az irányba megy?
Egyre inkább azt látom, hogy a világot jelenleg irányító őskövületek végre kihalhatnának. Ugyanez e helyzet az autóiparral. Most főhet fejük a Tesla részvények miatt. De említhetnék más iparágakat. Kb. 1980/90 környékén konkrétan megállt a fejlődés (Kivéve IT, de ott is megjegyezném, hogy a mai hardverek képességeihez képest a kész alkalmazások felhasználói élménye a béka ülepe alatt van.)@Cifu! nagyon köszönöm az összefoglalót, végre volt időm elolvasni. Már a 7. oldal körül úgy éreztem leírtál mindent, de pozitív meglepi volt a következő két oldal.
-
llax
senior tag
Ezeket nem szokták előre bejelenteni.
Csak abból tudod, hogy repülés várható:
- Musk hajtóműteszt után célzott rá (ebből következtetheted, hogy sikeres volt a teszt)
- az FTS robbanótölteteit felszerelték (ez a "legtutibb" bizonyítéka, hogy hamarosan repülni próbál)
- az adott napokra TFR "unlimited" magassággal
- az előző időpontokkal egybevágó útlezárások -
Tuomas
addikt
Pl technikai információkat, a tesztprocedúráról információkat, mire kell figyelni, milyen jelek árulkodnak arról, hogy épp mi történik a teszten, és aki rutinos, az annak ellenére tudni, vagyis sejteni fogja, hogy mi zajlik, hogy bármi féle hivatalos közlemény kijönne (mert nem nagyon szokott közlemény a tesztekről érkezni).
We were here
-
Dare2Live
félisten
SN9 live [link]
don't look up, don't look up, don't look up, don't look up, don't look up, don't look up, don't look up...
-
Tuomas
addikt
Az SN12 egyes részeit a tegnapi napon már selejtezni kezdték, szedik szét.
[link]
Az általad küldött kép korábbi változatain szerepelt a 13 és 14 is, de azokat már kivették, hamarosan szerintem az SN12 sem fog rajta szerepelni.
Úgyhogy egyre inkább beigazolódik a pletyka.[ Szerkesztve ]
We were here
-
llax
senior tag
"A Starship kapcsán az a pletyka járja, hogy az SN 11 után nem az SN 12,13 és 14 fog következni, hanem egyből áttérnek az SN 15-re, kihagyva az említett 3 prototípust"
A pletyka megdőlni látszik
Egyre több SN12...14-hez felcímkézett elemet találnak a "kukkolók". A képen csak azok az elemek szerepelnek, amit láttak már szabad ég alatt mozgatva. [link]
A másik teória, hogy minőség/pontosság szerint is válogatják a legyártott elemeket és a kifejezetten jól sikerülteket későbbi példányokhoz rendelik.
-
gafz
csendes tag
Volt, hogy egymás után hibásodott meg az űrrepülő, meg a 2 aktuális hordozórakétatípus, volt nagy gond néhány évig... De azt hiszem volt olyan is, hogy 3 féle teherűrhajó esett ki egyszerre az ISS ellátásából. Szóval a redundancia nem feltétlenül haszontalan.
-
llax
senior tag
Nem is 3-5 éven belülre, nem is az eddig lekötött ill. következő 2-3 évben felmerülő megrendelésekre, hanem inkább azon kívülre várnám. Ehhez kell egy szolgálatba álló New Glenn is.
Teljesen védhető, ha a nagyobb kormányzati űreszközök feljuttatásánál nem egyetlen cégre támaszkodnak. De ha már nem csak egy cég lesz az ULA árai alatt?
Az RS-25-ből betárazás nekem kicsit pánikvásárlásnak tűnik... Addig kell ellátni a haverokat megrendeléssel, sok-sok évvel előre, amíg nem állnak ott az olcsóbb alternatívák.
-
A nagy kérdés az, hogy meddig lehet fenntartani az ULA és más "csókosok" (pl. NG) kiváltságos helyzetét?
Az SLS esetén 10 indításhoz már megrendelték a hajtóműveket, a Vulcan Centaur-nak már kiosztottak 2 USSF (US Space Forces) indítást, további fél tucat várható még. A 2019-es USAF rakétafejlesztési támogatásnál konkrétan megnevezték, hogy a versenyképesség növelésére adnak támogatást, és mivel a SpaceX az "éllovas", egyértelmű volt, hogy mi a céljuk ezzel.Szvsz beláható idő (3-5 év) nem lesz változás e téren. Talán utána sem...
Légvédelmisek mottója: Lődd le mind! Majd a földön szétválogatjuk.
-
nullpoint
őstag
-
Vesa
veterán
válasz
Dare2Live #92 üzenetére
Ez így nem teljesen valid. Összemosol fogalmakat. Amikor valaki kijelentéseket tesz olyan tudományterületen, amihez dedikáltan nem ért, mely kijelentések ellentétesek a területen dolgozó és azt értő szakemberek véleményével (mely vélemények adatokon alapulnak, nem légből kapottak), akkor az illető hibát követ el, ami sokkal hangsúlyosabb egy tech. területen mozgó embertől!
Ugyanakkor, ez sehol nem kapcsolódik -és nem kérdőjelezi meg- a saját területén belül elért sikereit! A tekintélyre való hivatkozás az egyik leggyakoribb érvelési hiba (Ha XY ember valamiben kiemelkedőt alkotott, akkor minden amit mond, helyes, igaz, valid)...Ez természetesen tévedés.
Musk (mint pl. Steve Jobs), egy igen jó érzékű befektető, ezt láttuk a Tesla esetén is (amit nem ő alapított, hanem 4 mérnök), de ő volt az, aki már az elején meglátta a koncepcióban a lehetőséget. Ez egy érdem! A technológiát viszont nem ő találta fel, ahogy a SpaceX esetén sem. Az viszont, hogy a már létező megoldásokat a magánszektorban sikerre tudta vinni, vitathatatlan érdeme! Ettől még bálványként tekinteni nem tudok rá (senki másra sem)!
A tudomány a valóság költészete!
-
Vesa
veterán
Ez egy fórum, ahol nyilván mindenki csak a saját véleményét írja le.
A tudomány viszont éppen abban különbözik a hit/konteók világától, hogy bizonyítékok alapján tesz kijelentéseket. Amire nincs bizonyítéka, azt teóriaként/hipotézisként kezeli.
A tudomány a valóság költészete!
-
Tuomas
addikt
Új hozzászólás Aktív témák
lo Szokásos kis éves összefoglaló az űrhajózással kapcsolatosan. Elkezdett éledezni a hazai űripar is…
Állásajánlatok
Cég: Marketing Budget
Város: Budapest