Hirdetés

2024. április 25., csütörtök

Gyorskeresés

Hozzászólások

(#151) azbest válasza Cifu (#150) üzenetére


azbest
félisten

A klasszikus geostacionárius műholdaknál azért nem ugyanaz a helyzet, mint a mini műhold swarmmal. Műholdas tévé adáshoz, különböző műszerekhez később sem lesz túl olcsó a felszerelés és pár hónapos üzemkiesés sem vállalható.

Ezzel csak azt akarom mondani, hogy ez is egy új lehetőség, ami eddig önmagában is csak a legdrágább műholdaknál lehetett korábban opció a fellövés költségei miatt. Ezután pedig szélesebb körben megérheti. Akár úgy is, hogy ha eladogatják fejlődő országok szolgáltatóinak a régi hibás műholdakat, amelyek parkolópályán vannak.

De, ha más szolgáltatások, feladatok is megoldhatóak swarm megközelítéssel, akkor az is új piac. Továbbra sem megy fel magától semmi :)

(#152) pilóta válasza azbest (#151) üzenetére


pilóta
nagyúr

Szvsz azért nem lesz ez opció, mert a kifogyott üzemanyagú 10+ éves műholdakkal nem csak az a gond, hogy kifogytak, hanem nagyon durván elavultak is. Miért érné meg foltozgatni egy lepukkant technikát, amikor olcsón fel lehet lőni helyette egy tizedárút, ami ötszörös felbontású képeket készít, vagy tízszeres sávszélességen sugároz, vagy bármit, amit tudnia kell, sokkal jobban megold?

Aki él és nem boldog, az téved!

(#153) azbest válasza pilóta (#152) üzenetére


azbest
félisten

Mert mocskosul drágák az új eszközök is. Ha annak töredékéért képes ellátni a feladatot az "elavult" technika, akkor nem fogják lecserélni, ha nem muszáj és van olcsóbb megoldás. Vagy éppen, ha lecserélik, akkor nem dobják szemétre, hanem eladják olyannak, aki nem tudja megfizetni a csúcstechnikát.

Vannak olyan területek, ahol a szabványok miatt sem lehet csak úgy váltogatni az üzemeltetést. Például a televíziós sugárzás. Nem dobnak ki valamit csak azért, hogy új legyen, ez üzlet.
De a műszerek kapcsán is, mindig tudnak találni más hasznosítási lehetőséget, ha még olcsón működésben tartható valami. Messze vagyunk attól, hogy minden kutatónak jutna kapacitás. Az állami finanszírozású területeken is korlátozott a finanszírozás.
Ha egy nagyságrenddel olcsóbb egy segéd modult legyártani, mint egy teljesen új eszközt, akkor lesz, aki örömmel folytatja a régi üzemeltetését is. Meg ugye a tömege is kisebb lehet a szervizmodulnak, így a feljuttatás is olcsóbb, mint a hasznos teherrel terhelt eszköznek.
Az újabb műholdaknál pedig már némelyikre tettek csatlakozási pontot, hogy például újratölthető legyen - oda nem is kell állandó szervizmodul, hanem egy modul több műholdat is feltölthet. Ez is olyan, mint az rakéták újrahasznosítása, ha van más mód, nem dobják ki a járgányt, mert kifogyott az üzemanyag, hanem megtankolják.

Ezzel párhuzamosan én is azt várom az olcsóbb felviteltől, hogy újabb és jobb eszközök is felkerüljenek. Csak azok mindig drágábbak lesznek, mint egy korlátozott képességű szervizmodul.

[ Szerkesztve ]

(#154) llax válasza azbest (#153) üzenetére


llax
senior tag

Több tényező is van, ami az ilyen igényeket csökkenti.

- Egyre egységesebb műhold buszokat használnak a műsorszóró és kommunikációs műholdakhoz -> egyre olcsóbb egy új példány.
- Folyamatosan csökken az igény a GEO műholdakra. Az átvitel egyre inkább az IP alapú felé terelődik, az egyre több helyre elérő optika, az 5G és a műholdas net csak gyorsítja a folyamatot.
- A tévé szerepe is folyamatosan csökken.

A GEO műsorszóró és kommunikációs műholdakon túl még a katonai műholdak és az űrszondák szoktak nagyon drágák lenni. Az előbbiekhez nem mehet oda akármi, az utóbbiakhoz nem tud odamenni...
A nagyobb konstellációk (telekom/navi) rendelkeznek pályán és földön tartott tartalékokkal + ütemezetten frissítik is ezeket.

"Az újabb műholdaknál pedig már némelyikre tettek csatlakozási pontot, hogy például újratölthető legyen"

Szintén az újabbakat ion/plazma/miegymás hajtóművekkel szerelik, vihet magával a végletes elavulásig elegendő üzemanyagot. Mire az kifogyna, már napelemekből is új kellene neki (az űrben sokkal gyorsabban öregednek, mint a földön).

Aminek talán lehetne jövője, az egy "szupergazdaságos", moduláris műhold platform, ami bővíthető módon kínálna változatos műszerekhez és kommunikációs egységekhez energiaellátást és meghajtást.

(#155) pilóta


pilóta
nagyúr

Egészen durván mutat a két Starship egyszerre. Majdnem, mint valami scifiben egy űrkikötő, ahol ütött-kopott űrhajók vannak mindenfelé, a gengszternek kinéző pilótáik meg valami közeli kantinban iszogatnak :D

Aki él és nem boldog, az téved!

(#156) llax válasza pilóta (#155) üzenetére


llax
senior tag

Az összes légtérzár visszavonva...

(#157) BatchMan


BatchMan
senior tag

Légtérzár kiadva, légtérengedély visszavonva avagy fordítva?
Lényeg: kaptak végre engedélyt a febr 1 startra?

(#158) llax válasza BatchMan (#157) üzenetére


llax
senior tag

Jelenleg egyáltalán nincs repülésre kért légtérzár, de ha lenne, már az sem jelentene túl sokat, amióta megy a kavarás az FAA-val... (légtérzár != engedély)

(#159) lev258


lev258
veterán

Talán ma megtörténik. Az engedélyek rendben vannak.

Ubuntu MATE 20.04, hobbi cayenne termesztő

(#160) lev258 válasza lev258 (#159) üzenetére


lev258
veterán

Sajnos túlbillent. De ez is egyfajta földet érés. Csak több darabban.

Ubuntu MATE 20.04, hobbi cayenne termesztő

(#161) azbest válasza lev258 (#160) üzenetére


azbest
félisten

Remélem Elon is Galaxis utikalauz stopposoknak rajongó. Az alsó kameraállásból ez ugrott be

(#162) Dare2Live válasza lev258 (#160) üzenetére


Dare2Live
nagyúr

rapid dissasembly

@azbest Látványos volt az a szög.

don't look up, don't look up, don't look up, don't look up, don't look up, don't look up, don't look up...

(#163) llax válasza lev258 (#160) üzenetére


llax
senior tag

Két hajtóművel szállt volna le, de az egyik nem működött, így esélye sem volt.

(#164) pilóta válasza llax (#163) üzenetére


pilóta
nagyúr

De azért már az is nagyon szép volt, hogy idáig visszajött. Majd csiszolnak rajta, a Falconok is ezt csinálták az elején, most meg már rutin...

Aki él és nem boldog, az téved!

(#165) Tuomas válasza pilóta (#164) üzenetére


Tuomas
addikt

Hát fent nem maradhatott. :DDD

We were here

(#166) Tuomas válasza llax (#163) üzenetére


Tuomas
addikt

Így igaz, így esélye sem volt visszahúznia magát függőlegesbe, túlbillent és elhasalt.
Én úgy látom az elv szépen működik a gyakorlatban, a műszaki oldalát kell rendbe tenni, a Raptorok még nem annyira megbízhatóak, static fire után rendszeresen cserére szorul 1-2 db a 3-ból.
Hogy ez most külső behatás (törmelék), vagy valami műszaki hiba miatt van így, azt nem tudjuk meg.
Az emelkedés, az átfordulás és a szabadesés viszont tökéletesen irányított volt, mind az SN9 és az SN8 esetében is (bár mintha a mostani zuhanás elején a Starship orra kicsit lejjebb lett volna, mint az SN8-nál, de ha így is volt, szépen korrigált).

[ Szerkesztve ]

We were here

(#167) Dare2Live válasza Tuomas (#166) üzenetére


Dare2Live
nagyúr

Az SN8 óta sztem proof of concept megvan.

Vki írta a nem hisz az 5évben. Raptoron is elcsúszhat. Én reménykedek. Ha megvalósul kb bármilyen tudományos eszközt, drónt akármit bárhova olcsón eljuttatható. Egy kétszer szélesebb rakteret mondjuk nem bánnék de onnan tényleg minden is belefér.

don't look up, don't look up, don't look up, don't look up, don't look up, don't look up, don't look up...

(#168) UnA válasza Dare2Live (#167) üzenetére


UnA
Korrektor

"Ha megvalósul kb bármilyen tudományos eszközt, drónt akármit bárhova olcsón eljuttatható."

Lehet... már csak azt nem tudom, hogy mi az, amit eddig még nem vittek fel az űrbe, és hát borzasztóan hiányzik. :)

(#169) azbest válasza UnA (#168) üzenetére


azbest
félisten

anyós?
Nyugodjon meg mama, két óránként lenézhet az unokákra :DDD

[ Szerkesztve ]

(#170) csillagkapu


csillagkapu
csendes újonc

Jó írás, köszönjük!

(#171) Dare2Live válasza UnA (#168) üzenetére


Dare2Live
nagyúr

"Lehet... már csak azt nem tudom, hogy mi az, amit eddig még nem vittek fel az űrbe, és hát borzasztóan hiányzik. :)"

Ezek szerint neked semmi. Vszeg téged nem érdekel a "honnan jöttünk hova tartunk vonal miért hogy van ez a világ a világon..." vagy hogy hogy is működik miért is úgy működik vagy hogy....

don't look up, don't look up, don't look up, don't look up, don't look up, don't look up, don't look up...

(#172) azbest


azbest
félisten

uh ez a mai első starlink fellövés szerintem nem lett sima... [link]
A közepén még nevettem, hogy a földgömbön pörgött valami hiba miatt a telemetria ábrázolása. A végén viszont, amikor a deploy-t mutatták már nem nevettem... nem hosszanti, hanem keresztirányú forgásban volt a második fokozat. Sajna magát a deployt nem mutatták, de szerintem ilyen forgásnál az elengedett pakk műholdjai is így forognak és csúnyán összekoccolnak egymással. Szerintem lesznek veszteségek a 60as pakkból.

Ha minden igaz, nemsoká indul mégegy starlink pakk ma még.

szerk: oh a második adagot már korábban elhalaszották egy nappal.

[ Szerkesztve ]

(#173) Tuomas válasza azbest (#172) üzenetére


Tuomas
addikt

Itt a deploy.
[link]
Második amúgy nem lesz ma, a 17est elhalasztották holnapra.

[ Szerkesztve ]

We were here

(#174) azbest válasza Tuomas (#173) üzenetére


azbest
félisten

Nem, nincs ott :) Ahogy kinyílik és elindulnak, vége. A rendes közvetítésen is ott volt szakadás/vágás. Igen, közben én is megtaláltam, hogy már korábban elhalasztották.

szerk: Szerintem a kiengedés után jött volna a látványos rész, ahogyan slingshot módra kidobódik a pakk és a rossz irányú forgás miatt maguk a műholdak is forognak, összekoccolnak és szétszóródnak. Persze lehet bírják azok, de nem emlékszem, hogy lett volna ilyen módon forgó deploy eddig. Bár korábban is volt már vadulás, amikor tengely mentén gyorsabban pörgött és rögtön széjjelebb váltak kiengedés után.

[ Szerkesztve ]

(#175) Tuomas válasza azbest (#174) üzenetére


Tuomas
addikt

Ha pörögnének forognának, az látszódna ezen a képen is. Egyébként pedig van saját hajtóművük, mindig azzal veszik fel a végső pozíciójukat, és annak a segítségével szóródnak szét. Így nyilván ha pörögnek, forognak, akkor korrigálnak.
Egyébként a lendületmegmaradás miatt mindegyik egy irányba megy, nem összevissza. :)

[ Szerkesztve ]

We were here

(#176) pilóta


pilóta
nagyúr

FAA nagyon keménykedik.
Csak aztán nehogy Elon fölb@ssza magát, és átvigye az egész SpaceX-et Mexikóba :D

Aki él és nem boldog, az téved!

(#177) azbest válasza pilóta (#176) üzenetére


azbest
félisten

Nem lehet, még kanadába sem vinni. Tilos felvenniük külföldi munkaerőt is. Valami nemzetbiztonsági korlátozás. Közben vicc, most olvasom, hogy az igazságügy vizsgálódik a spacex ellen, amiért az hátrányosan megkülönbözeti a nem amcsi munkaerőt :D
Miközben a dolgozók iratainak másolatát követeli az igazságügy. [link]

A nemzetközi vizek viszont érdekes kérés. Elvileg oda talán nem kéne FAA engedély, de lehet az irányítóközpont miatt mégis. De eddig nem nagyon volt rá precedens :D Szóval a két készülű tengeri kilövőállomás (Phobos és Deimos) érdekes kérdéseket feszeget.

[ Szerkesztve ]

(#178) Dare2Live válasza azbest (#177) üzenetére


Dare2Live
nagyúr

Ebben az az abszurd/vicc, hogy nem vehet fel külföldi állampolgárt de áttételesen kihejezheti USből a fejlesztést/gyártást alá firefly.

don't look up, don't look up, don't look up, don't look up, don't look up, don't look up, don't look up...

(#179) llax válasza pilóta (#176) üzenetére


llax
senior tag

Azért itt nem csak az FAA problémás :)

(#180) azbest


azbest
félisten

Azt tudja valaki, hogy miben más a nyártól hatályos "streamlined" szabályozás, miben lesz másabb az FAA szerepe az új rendszerben?

Most úgy tűnik, mintha légikatasztrófákat akarna játszani az FAA, amiért felrobbant a két teszt jármű. És szimulációkat / kiszámolt robbanás hatástanulmányt követelnek, ha tervezett a robbanás. Közben meg az önmegsemmisítő készülék a legfontosabb garancia, hogy lakott területet ne veszélyeztessen.

Nekem azért bűzlik ez az egész, mert az FAA az évtizedek során sorozatosan önellenőrzési jogot ad a Boeingnek, amit a bizonyítottam megszegtek többszöris, méghozzá a normál légiforgalomban részt vevő repülők gyártása során, amelyekből balesetek lettek. A boeing kapszula rosszul járó órája is önellenőrzös sztori volt. Nagyon kettős a mérce. Talán a boingot szeretnék előnybe hozni azzal, hogy gáncsolják a spacex-et?

(#181) pilóta válasza azbest (#180) üzenetére


pilóta
nagyúr

Amikor a hozzá nem értés rosszindulattal párosul egyes hivatalnokoknál, abból sok jó nem szokott kisülni. Legalábbis ha az itthoni légügyi hatóságból indulok ki...

Aki él és nem boldog, az téved!

(#182) llax válasza pilóta (#181) üzenetére


llax
senior tag

Lényegesen egyszerűbb lenne a helyzetük, ha ezt a telephelyüket és indítóállásaikat nem szorosan lakott terület, természetvédelmi terület, közút és államhatár mellé építik. Ez mind vastagon beleesik a veszélyeztetett zónába. Már az is kisebb csoda, hogy egyáltalán kapnak engedélyt...

Amikor Boca Chicába települtek, rohadtul nem napi szintű útzárakról, a lakosság gyakori evakuálásáról, toronyház méretű szerkezetek robbantgatásáról volt szó (természetvédelmi terület mellett).
Évi max 12 F9/FH indításról volt szó.

(#183) azbest válasza llax (#182) üzenetére


azbest
félisten

A "lakosság" pár ember, akik üzletet látnak abban, hogy nem hajlandók eladni a telküket, hanem kamerákkal odatelepülhetnek jó pénzért a hobbi tudósítók :)

Az élővilágot a legkevésbé sem érdekli, hogy mi történik, de élvezik azt, hogy emberek nem jaszkarizhatnak sokat arrafele. Ennyi erővel sehová sem költözhettek volna, csak a nasa telepén működhetnének, mert mindenütt van valami. A hely pedig kifejezetten ideális arra, hogy ne a lakosság közelében repkedjenek rakéták, hanem az óceán felett.

[ Szerkesztve ]

(#184) llax válasza azbest (#183) üzenetére


llax
senior tag

A hely egyáltalán nem ideális arra, hogy az óceán felett repüljenek. Csak néhány kitüntettet irányba tudnak onnét felszállni, tetszőleges pályára nem. Ugyanis a felszállás veszélyzónájába hol szárazföld/szigetek, hol tengeri olajkutak esnek...
Eredetileg ezért is dobták az F9/FH repüléseket...

[ Szerkesztve ]

(#185) Dare2Live válasza azbest (#180) üzenetére


Dare2Live
nagyúr

NASA eset jut eszembe, hogy a Crewet agyon ellenőrizték, auditálták miközben SpaceXnél állítólag top az SW fejlesztés. Ehez képest starlinernél kb 737MAX FAA szinten rábízták Boeingre. Aztán 2020ban ugye csúnyán kiborult a bili.

Azt gondolná az ember, hogy egy cég levonták a tanulságokat a 737 MAX esetéből. Hát Satrliner alapján nem.

[ Szerkesztve ]

don't look up, don't look up, don't look up, don't look up, don't look up, don't look up, don't look up...

(#186) azbest válasza Dare2Live (#185) üzenetére


azbest
félisten

737 NG sorozatnál is volt balhé. Nem az előírások szerint gyártották az alkatrészeket és úgy kókányolták össze a gépeket. Az faa embere a tárgyaláson a boeing által írt bszédet olvasta fel a boeing védelmében a hatóság állásfoglalásaként, miszerint ebben az iparágban így szokás. 4 gép tört össze túlfutásos balesetnél később, ahogy jósolták a strukturális hibák miatt anno. Nem szabadott volna szétesni a gépeknek túlfutáskor, ott tört szét 3 darabra mind, ahol a minőségellenőrök kifogásolták [link]

Aztán nemrég, 2019ben újra kísértett ez: volt repedezés miatti letiltás és karbantartásra visszahívás. Az NG kapcsán is magukat ellenőrizhették és kicsinálták a hibát jelentő, eltusolás miatt panaszt tevő boeingnál dolgozó minőségbiztosítási ellenőrőket, amiért beszéltek. Dokumentumfilm 2010.ből [link]

És ugye ezuán jött a 737 MAX balhé. Szintén sunyulással és tusolással, önellenőrzéssel.
De megígérték, hogy most már jók lesznek.

[ Szerkesztve ]

(#187) azbest


azbest
félisten

Wow, szerintem tényleg keresztbe pörgetősen lökik ki mostanában a starlink pakkot... a reggeli fellövésnél is úgy forgatták be... és tényleg, az azelőttieknél is így volt már.

viszont hallani a videóban és látni a képen, ahogy az állványzat a pakk távozásakor megúz valami lapos alkatrészt ami a pakk közepéből áll ki [link]

Tiszta galaxy questes kidokkolás :D [link]

[ Szerkesztve ]

(#188) llax válasza azbest (#187) üzenetére


llax
senior tag

Pörgés közben eltérő erők hatnak a tömegközépponttól eltérő távolságokra eső műholdakra. Már csak ez miatt is, egyéb beavatkozás nélkül, elengedésükkor azonnal távolodnak egymástól a műholdak.

[ Szerkesztve ]

(#189) azbest válasza llax (#188) üzenetére


azbest
félisten

Tudom, hogy mi a célja. Csak régebben mintha máshogy csinálták volna. Mostanában már sokkal agresszívabban dobják ki őket.

És arra is rácsodálkoztam, hogy van hang a második fokozatról és hallatszott, ahogy kicsit összeütkötött kiengedéskor a tartóval pakkról valami. Persze a hang nem a szinte légüres térben terjed, hanem a fokozat anyagában

(#190) L3zl13 válasza azbest (#187) üzenetére


L3zl13
nagyúr

Nem tudom milyen hangra gondolsz a videóban. Szerintem nincs is rajta mikrofon.

Aki hülye, haljon meg!

(#191) azbest válasza L3zl13 (#190) üzenetére


azbest
félisten

arra, amikor nekiütközik a műhold pakk a második fokozatnak és utána integet az a lemez ami lekaristolta a festéket. Még egy pillanatra el is hallgat a hölgy a deployment szónál, mert közben hallani az ütközést. Persze lehet, hogy csak letépett egy kis szuvenírt a fokozatról a pakk :D

A kettővel korábbi videóban a közvetítő mérnök hölgy is úgy fogalmaz, hogy "listen in and watch live as the payload deploys" - avagy, hallgassuk és nézzük meg, ahogy a rakományt kirakják.

[ Szerkesztve ]

(#192) L3zl13 válasza azbest (#191) üzenetére


L3zl13
nagyúr

Azt a libegő valamit láttam, csak hallani nem hallottam semmit. Most meg tudtam hallgatni nagyobb hangerővel és tényleg van valami surlódő hang. :DDD

Aki hülye, haljon meg!

(#193) UnA válasza L3zl13 (#192) üzenetére


UnA
Korrektor

Amikor látták ezt, a mérnökök a fogukat csikorgatták...

(#194) llax válasza UnA (#193) üzenetére


llax
senior tag

Az így első ránézésre az (a "fényszennyezést" csökkentő) árnyékoló elemek egyike lehet. Ha nem zavarja semmi működését, akkor lóghat ott magának. Ha mégis kuka lenne a műhold, az sem nagy veszteség. Egy ilyen 260 kilós darab költsége egy átlagos 1U cubesat (1kg, 10x10x10cm) körül van...

Amire sokkal kíváncsibb lennék, az a booster le nem szállása. Valami szokatlanabb és/vagy komplikáltabb hiba lehet, ha eddig még egyetlen tweet sem érkezett vele kapcsolatban.

(#195) azbest válasza llax (#194) üzenetére


azbest
félisten

néztem is, hogy vajon van-e a neten erről publikus adat... de ezen a 3d földgömbön még az összes, helyét kereső példány piros. Bár a régiek közül lehet aa szanáltak is pirosak, csak nem vagyok benne biztos, hogy a már elégettek is szerepelnek -e [link]

ja közben látom, hogy a sőtétszürkék a füstbe mentek.

[ Szerkesztve ]

(#196) llax válasza azbest (#195) üzenetére


llax
senior tag

Az első, v0.9-es eresztés 60 darabját kukázták, azon kívül nem túl sok hiányzik. Sőt, ennyire olcsó, "teszkógazdaságos" műholdaknál egyáltalán nem sok, ami eddig kihullott.

(#197) llax


llax
senior tag

Leszállás a Marsra. Ilyet se láttunk eddig. Ennyi kamerával, ilyen felbontásban...

(#198) nullpoint válasza llax (#197) üzenetére


nullpoint
senior tag

Ejtőernyős résznél olyan szép tiszta az égbolt, nem is gondolná az ember hogy ott mennyire fájhat a szabadban lenni. :D

kdvsdmnkrvndttrlgsdnhzzszlsmt

(#199) llax válasza nullpoint (#198) üzenetére


llax
senior tag

Mivel fedetlen testtel ott nem nagyon tudnál a szabadban lenni, így ennek jelentősége (ebből a szempontból) nem túl nagy :)

Egyébként néhány perce történt meg a Starship SN10 (első) hajtóműtesztje.

(#200) nullpoint válasza llax (#199) üzenetére


nullpoint
senior tag

Tudom hogy instant halál lenne, azért írtam hogy fájhat. ;]

kdvsdmnkrvndttrlgsdnhzzszlsmt

Copyright © 2000-2024 PROHARDVER Informatikai Kft.