Hirdetés

2019. június 16., vasárnap

Gyorskeresés

Hozzászólások

(#151) kamov. válasza LLapy (#149) üzenetére


kamov.
(újonc)

NASA információ alapján a dokkolási tömeg 26577 font, azaz 12055 kg, azaz 12,055 t.
Ezt én úgy értelmezem, hogy ebben benne van a 204 kg rakomány is.

Ekkora tömegnek a kezdeti pályáról az űrállomáshoz juttatásához kb. 500-550kg üzemanyag kellhet.
Ez alapján a rakétáról leválás után a Dragon-2 tömege 12,6t lehet.

Ez a legnagyobb ismert (az említett Zuma ami ismeretlen) teher amit Falcon-9 felvitt.

(#152) llax válasza kamov. (#151) üzenetére


llax
(senior tag)

A Zuma esetében relatíve alacsony terhet számolgattak az 1. fokozat pályája, égési ideje (persze a tolóerőt és a 2. fokozat üzemanyag mennyiségét nem tudjuk) és az RTLS leszállás alapján.

(#153) kamov. válasza llax (#152) üzenetére


kamov.
(újonc)

Az tényleg igaz, hogy block 4-es első fokozattal és RTLS-el a ZUMA LEO tömege biztosan kisebb volt mint 11,5t.

(#154) apatyas válasza kamov. (#151) üzenetére


apatyas
(Korrektor)

Engem az foglalkoztat, bár még nem olvastam utána rendesen de akarok, hogy a 204 kg rakomány mi?
Ahhoz képest, hogy mennyit vihetne, meg most még emberek nélkül megy, rohadt kevés.
Ilyen húsos(fémes) lenne ez a Ripley csaj? ;]

Szerk: 47:49 az indítás előtt, az távoli villámlás volt, vagy a gép mellett sült ki vmi? Elég élesnek látszik, de lehet h messze volt. 47:49
Áh, biztos messze volt.

[ Szerkesztve ]

pezo77 #5 2017.12.14. 13:29 Hmm. És ez az e-hajó akkor hol is tud kikötni? Az e-bay -ben? ;)

(#155) kamov. válasza apatyas (#154) üzenetére


kamov.
(újonc)

A rakomány csak bónusz.
A mostani repülés feladata az űrhajó rendszereinek a kipróbálása.
Mivel egy tesztrepülésen bármi lehet ezért, csak nem kritikus rakományt (kaja, ruha, apróságok) pakolnak bele ilyenkor. A több rakomány a későbbi repülések feladata lesz.

A távoli villanás szerintem is villám. A kamera kb. 60 m magasan van teljesen sík vidéken, így jó messzire ellát.

(#156) llax


llax
(senior tag)

Bedokkolva. 2 órán belül ajtónyitás.

#154 apatyas :

Az automata dokkolás volt itt a kritikus művelet, újdonság a SpaceX számára és élesben először használt dokkolóadapterrel. Ha az sikertelen, akkor nem tudnak átrakodni.

A leszállásnál szintén vannak új dolgok.

[ Szerkesztve ]

(#157) llax


llax
(senior tag)

Érkezett némi alkatrész az indítóállásba átszállított Starhopper-hez... :) Musk szerint a héten mind ott lesz.

(#158) LLapy


LLapy
(újonc)

Az Oriont a 2020-as személyzet nélküli tesztküldetésre(EM-1) lehet hogy nem az SLS-sel indítják.
Ha tartani akarják az ütemtervet, magáncég rakétája is szóba jöhet...
Big news: NASA administrator Jim Bridenstine says agency will consider launching EM-1 mission of Orion crew capsule around the moon on a private rocket.

zizé

(#159) schawo válasza LLapy (#158) üzenetére


schawo
(Jómunkásember)

Akkor csak a DeltaVI jöhet szóba, a Falcon 9/9Heavy nem elég nagy átmérőjű.

SoftDirect - Windows és Office licencek http://goo.gl/GqwSTH Win7 6000 Ft, Office 365 Vállalati E3 16000 Ft/felh/év, Win10H 14500

(#160) Cifu válasza schawo (#159) üzenetére


Cifu
(PH! nagyúr)
LOGOUT blog

Először is alternatívának ott van még a New Glenn is, noha az aligha készül el ilyen szinten 2020-ra.

Másodszor nem szükséges a rakétatestnek olyan átmérőjűnek lenni, mint az űrhajónak. Anno az Ares I. esetén se volt így. Csak persze ehhez szükséges egy megfelelő interstage szekció...

A csapatmunka nagyon fontos: rajtad kívül másra is lőhetnek!

(#161) llax válasza schawo (#159) üzenetére


llax
(senior tag)

Ha az SLS további késése is felmerülne, akkor a Delta IV Heavy kizárva. Ha az EM-1 -et más rakétával is a Hold körüli pályára akarják küldeni, akkor a Delta IV Heavy szintén kizárva.

Az elő esetben valami human rated, vagy legalább a jövőben annak minősíthető rakéta kell. (a Delta IV család nem ilyen - csak komolyabb áttervezéssel tudná, csak az RS-68A-n kellene bő 200 módosítás...).
A második esethez igen sovány a Delta IV Heavy, éppen csak LEO-ra tud felküldeni egy teljes értékű műszaki egységgel felszerelt Orion-t. Még egy "teljesen eldobható" Falcon Heavy sem tudná... (annál valahol 20t elejében van a TLI kapacitás, egy teljes Orion szerelvény 26t)

(#162) kamov. válasza schawo (#159) üzenetére


kamov.
(újonc)

Az Orion tömege 25,8t. Az Oriont a Föld körüli pályáról a Holdhoz indító ICPS fokozat tömege kb. 30,7t.
Ez összesen 56,5 t Föld körüli pályán.

A Delta-4 Heavy teherbírása ide kb. 28t.
A Falcon Heavy teherbírása ide kb. 64t, teljesen eldobható módban, mivel a repülés elején a 7 tonnás mentőrakétát is cipelni kell.
Az átmérő nem akadály, a mostani orrkúp átmérője is 5,2m, az 5m átmérőjű Oriont orrkúp helyett elviszi.

Egyik rakéta sem human rated, de ide az nem is kellene.

A gond az hogy 2020 júniusig már csak 15 hónap van hátra.
Ez elég lehet az adapterek legyártására, de a megfelelő mélységű tesztekre és az integrációra egy másik bármilyen rakétával szerintem már nem.

Úgyhogy szerintem ha megvizsgálják, amúgy NASA módra, ami szintén nem egy nap; akkor az jön ki hogy 2020 júniushoz ez a megoldás már késő és 2021 eleje lenne erre reális.

A New Glenn meg még 2021-re sem biztos hogy elérhető lesz a NASA számára ismerve a minősítési folyamatuk sebességét.

[ Szerkesztve ]

(#163) llax válasza kamov. (#162) üzenetére


llax
(senior tag)

"Holdhoz indító ICPS fokozat"

Mondjuk igaz, ha kapna az FH egy 3. fokozatot... akkor mindjárt minden más lenne :)

Mennyivel rugalmasabb (és drágább...) lehetne az F9 is, ha lenne egy opcionális (akár csak aprócska) 3. fokozat hozzá...

(#164) LLapy


LLapy
(újonc)

Ha így haladunk Cifu Űrhajózás 2019-ben cikke 25 oldalas lesz... :DDD

Alápörköltek a hoppernek: Videó
Tesztpadon van a harmadik Raptor(SN3), hétvégén első "rendes" Falcon Heavy indítás, Crew Dragon már megjárta az ISS-t...
Beresheet Hold körüli pályán: space.com
A Rocket Lab már az idei második indításra készül: spacenews.com
A Boeing bealudt az SLS-el, de még a Starliner-rel is: NASA

Brindestine-ék is kavargatják a kavargatnivalót, most egy 2024-es céldátumot jelentettek be újra Holdraszállás ügyben.

És biztos van egy csomó egyéb is és még csak április van... :))

zizé

(#165) Cifu válasza LLapy (#164) üzenetére


Cifu
(PH! nagyúr)
LOGOUT blog

Nekem is ez a bajom. Lehet most kellene elkezdenem, hogy 2019 decembere előtt elkészüljek vele... :P

A csapatmunka nagyon fontos: rajtad kívül másra is lőhetnek!

(#166) LLapy válasza Cifu (#165) üzenetére


LLapy
(újonc)

Nekem nagy duzzogva az is megfelel, ha havonta írsz összefoglalót... ;]

zizé

(#167) T_chris válasza LLapy (#166) üzenetére


T_chris
(PH! addikt)

És az év végén összefoglalja az összefoglalókat. ;]

Aki érti a humort az mindent tud. Aki nem, az pedig mindenre képes.

(#168) llax


llax
(senior tag)

Elindult az FH, mindhárom booster egyben leérkezett.

(#169) Cifu


Cifu
(PH! nagyúr)
LOGOUT blog

A demo repülést végrehajtó Dragon v2 indult volna az első emberes repülés előtt egy tesztútra, amelynél az emelkedő Falcon 9 orráról kellett volna egy abort-tesztet végrehajtani, vagyis leválni a rakéta orráról, és biztonságosan földet érni. A teszt előtt egy hajtómű-tesztet hajtottak volna végre ma, ami robbanással végződött, és feltehetően a Dragon súlyosan megrongálódott...

Egy videó, amiben az ismert képek és egy rövid, roppant kis felbontású videórészlet van a balesetről.

A dolog egyértelműen hátráltatja a SpaceX terveit, hiszen a NASA csak akkor engedi meg az emberes repülést, ha az abort-tesztre sor kerül...

A csapatmunka nagyon fontos: rajtad kívül másra is lőhetnek!

(#170) llax válasza Cifu (#169) üzenetére


llax
(senior tag)

Mindez bőven a hajtómű tervezett begyújtása előtt... (~t-8) ...és nem helyett történt. Így még érdekesebb a dolog.

[ Szerkesztve ]

(#171) llax


llax
(senior tag)

Ma hajnalban elindult egy Falcon 9 az eddigi legnehezebb szállítmányával, az első jelentősebb adag (de még mindig kísérleti) Starlink műholddal. 16,8t alól még visszajött a booster, ez az expendable (LEO) kapacitásnak majdnem 3/4-e, ami önmagában is igen jó arány lenne, az 53°-ot is figyelembe véve meg majdnem a hihetetlen kategória... (ezek után az a kérdés, hogy milyen pályára van megadva a 22,8t exendable kapacitás...) Az orrkúp mindkét felét begyűjtötték.

(#172) llax válasza llax (#171) üzenetére


llax
(senior tag)

Még nincsenek pontos TLE adatok, már csak azért sem, mert a Starlink műholdak egyelőre rendszeres pályamódosításokat végeznek, de 22:30 körül érdemes figyelgetni az eget dél-dél-kelet-kelet irányban.
Ma hajnalban (valamikor 1 óra környékén) teljesen véletlenül láttam őket... Még eléggé együtt voltak, először nem tudtam elképzelni, mi lehet az, mert némileg olyan volt, mint ha egy repülő kondenzcsíkját világítaná meg valami alulról, de aztán leesett :)

(#173) T_chris válasza llax (#172) üzenetére


T_chris
(PH! addikt)

Ez szabadszemes észlelés volt?

Aki érti a humort az mindent tud. Aki nem, az pedig mindenre képes.

(#174) llax válasza T_chris (#173) üzenetére


llax
(senior tag)

Igen. Totál véletlen. A dohányzás kevés előnye közül 1 :)
"Aprók" a műholdak, de ha sokan vannak egymás közelében, azért jól láthatók. Ha eltávolodnak egymástól, szabad szemmel már nehezebb lesz észrevenni, kivéve, ha éppen a láthatóságnak kedvező szögben áll a napelemük.

Nálunk most eléggé felhős az ég (sőt, borult), a hamarosan várható átvonulásról lemaradok.

Ui.: Van már követés!!! 22:40 körül várhatók, ott láthatók, amit korábban írtam, tehát a korábban talált (észlelések alapján megállapított) TLE egész jó volt.

[ Szerkesztve ]

(#175) llax válasza llax (#174) üzenetére


llax
(senior tag)

Szerk. idő lejárt.

22:35 körül már érdemes dél - kissé dél-nyugat irányában kb. 30°magasságban kémlelni az eget (már ha tiszta...). 22:37-22:38 körül már magasabban, déli irányban, jobban láthatónak kell lennie. Ha még nem "szóródtak" szét nagyon, akkor kb. az ISS sebességével, dél-kelet irányba mozgó "ködcsíkot" kell figyelni.

Hajnali fél 4-kor Magyarország területe felett is áthaladnak. A napokban sok látható átvonulás várható.

[ Szerkesztve ]

(#176) Fred23


Fred23
(PH! kedvence)

(#177) llax válasza Fred23 (#176) üzenetére


llax
(senior tag)

Csak kicsit később lehetett kijelenteni, hogy valóban villámálló.

(#178) llax válasza Cifu (#169) üzenetére


llax
(senior tag)

Még mindig nincs hivatalos infó, pontosan mi okozta a robbanást, de ezen hírből kiindulva az illetékesek már elegendő részletet tudhatnak és nem lehet valami nehezen elhárítható probléma, ha az újabb tervek szerint a mentőrendszer repülés közbeni tesztje csak 1 hónapot késik a baleset előtt tervezett időponthoz képest.

(#179) Cifu válasza llax (#178) üzenetére


Cifu
(PH! nagyúr)
LOGOUT blog

Yepp, de a bizalom (megint) megingott...

A csapatmunka nagyon fontos: rajtad kívül másra is lőhetnek!

(#180) llax válasza Cifu (#179) üzenetére


llax
(senior tag)

A bizalom szempontjából nem mellékes, mi okozta a problémát, mennyire konstrukciós hiba, esetleg csak a teszt kapcsán elkövetett hiba. Persze az utóbbi is probléma, de éles küldetéseknél egy kicsit szigorúbb felügyelettel elkerülhető.
A Starhopper orrkúp és a FH center core összetörése után is a fejemet vakartam... "Mit csinálnak ezek???" Két olyan hiba, ami egyszerűen, némi odafigyeléssel, "szinte ingyen" elkerülhető lett volna. Ez a hozzáállásuk még akkor sincs jó hatással a megrendelők bizalmára, ha egyébként a történteknek semmi közük nem volt az elsődleges küldetésekhez.

Lassan be lehet majd vezetni a "Musk féle optimizmus" mellé a "SpaceX féle robbanás" fogalmát is a RUD mellé :) "Normális esetben" a működő fokozatok szoktak problémákat okozni, nem így a SpaceX-nél.

(#181) Cifu válasza llax (#180) üzenetére


Cifu
(PH! nagyúr)
LOGOUT blog

Én pont arra a két esetre gondoltam, meg arra, hogy már a NASA vezetője is a SpaceX kommunikációját kritizálta.

Én a StarHopper kapcsán is vakarom a fejem, hogy ilyen hibák a Falcon-1-nél fordultak elő anno (a rosszul beállított szelep miatt vákummal "összenyomott" első fokozat esete).

Musk tök jól elő tudja adni az álmait, és addig rugadlja őket, amíg életre nem kellnek, de mintha a SpaceX (és amúgy a Tesla is) mostanában a szokottnál is többet hibázik.

Már azt várom, hogy a kompozit műanyag és a rozsdamentes acél után mikor fognak magnézium-alu ötvözetre átállni a StarShip esetében... :DDD

A csapatmunka nagyon fontos: rajtad kívül másra is lőhetnek!

(#182) llax


llax
(senior tag)

Kb. 1,5 órája tolták be a Starhopper alá a Raptor-t. Most szerelik be. (élő) Mintha nem középen lenne, ami ugye jelent valamit :)

[ Szerkesztve ]

(#183) llax válasza llax (#182) üzenetére


llax
(senior tag)

Úgy néz ki, mégis középre kerül...

(#184) Cifu


Cifu
(PH! nagyúr)
LOGOUT blog

Úgy tűnik, hogy a StratoLaunch-nak vége... :(

A csapatmunka nagyon fontos: rajtad kívül másra is lőhetnek!

(#185) llax válasza Cifu (#184) üzenetére


llax
(senior tag)

Fel kell tenni azt a kérdést, hogy volt-e helye a piacon. Teherbírását tekintve lenne, de a Pegasus rakéták használatával erősen kérdéses, túl drága, legfeljebb a kormányzati megrendelők lennének rá vevők. (Ha olyan nagy lenne ez a piac, szerintem a SpaceX sem kukázta volna a Falcon 1e-t... Pont a mérsékelt kereslet miatt hanyagolták.)

Az egész kisrakétás-kisműholdas piac szerintem pont olyan, mint az űrturistás téma a cikksorozatodban... Sokan szeretnének valamit, sokan ígérgetnek, de a megvalósításhoz szükséges tőke jóval kevesebbeknél áll rendelkezésre. (Vagy ez eddigieknél is olcsóbb megoldások kellenének.)

(#186) Cifu válasza llax (#185) üzenetére


Cifu
(PH! nagyúr)
LOGOUT blog

Yupp, de ott volt Paul Allen pénze, no meg az ígéret, hogy egy felfújt Pegasus XL rakétával, vagy a folyékony hajtóanyagú MLV-vel azért jó pozícióba manőverezhetik magukat. Paul halála után aztán a jelek szerint elzárták a pénzcsapokat....

A csapatmunka nagyon fontos: rajtad kívül másra is lőhetnek!

Copyright © 2000-2019 PROHARDVER Informatikai Kft.