Új hozzászólás Aktív témák

  • Xantomas

    őstag

    (#27) "Ami hátra van,az már csak programozás és tesztelés, a HW összekötés volt a legbonyolultabb"

    Nah, majd rájössz később, hogy a HW-re is lesznek még gondok. :D

    Azért azzal az LM298-al vigyázz, mert 2A-es csúcs amit hivatalosan elvisel egy ágon, de már stabil 1A-nél is melegszik rendesen. Komolyabb hűtéssel, és a csatoló diódák komolyabbra cseréjével ez növelhető. Annyit még megtehetsz, ha nem erről a panelről akarod hajtani a kormány motorját, akkor nyugodt szívvel párhuzamosan kötheted a két H híd ágat.

    A motor szűrőkondijait kicsit alakítsd át. A két lába, és a motor háza közé is rakjál be egy-egy kerámia kondit, mert csúnyán rá tud zavarni a vezérlésre, köszönhetően a kommutátoron levő szikráknak.

    Ne ugyan arról a forrásról hajtsad meg a vezérlőpanelt, mint a motorokat, mert amikor a motor nagy áramot vesz fel indításkor vagy gyorsításkor, pláne ha megterheled, akkor az aksi betérdelhet, és a leeső feszültség miatt reseteli magát a MCU, ha nincs 100%-ra töltve.
    Nem véletlen, hogy komolyabb rendszereknél a vezérlés, és a végrehajtás sosincs egy azon tápon.

    5V-os aksi nagyon kevés lesz, mert a stab ebből megeszik 0,6V-ot legalább, így a Raspberry már csak 4,4V-ot kap, ami az előbb említett, terhelés miatti feszültség csökkenés miatt gyönyörűen leesik az a szükséges feszültség alá. Ez a CD lejátszóból bontott kis áramú motorok miatt nem jött elő, de egy komolyabbnál elő fog.

    (#35) cybercom78
    "Viszont van egy "rossz" hírem : ma összeszereltem az autót, mindent rápakoltam és elkezdtem vezérelni, de sajnos a kisautó 1db hajtó motorja, kevésnek bizonyult, alig vánszorog szegényke így megpakolva. Kell szereznem egy lánctalpast 2 motorral. Nincs valakinek eladó?"

    Ahogy nézem a képen is 9V-os motorod van, ami jelen állapotban 100%-os kitöltési tényező mellett, az L298 kimenetén is csak ~4,4V-ot kap. Ez nagyon karcsú, nem csoda, hogy nem megy.
    Nyugodt szívvel megtáplálhatod a motorokat akár 2db ilyen sorba kötött 5V-os aksival (A legjobb az 3db sorba kötött 3,7V-os 18650-es Lion cella, vagy 8db 1,2V-os AA méretű aksi, 1,5V-os ceruzaelem)
    A vezérlés, 5V-os ág (Pi, l298 5V-os tápja, UH szenzor) pedig gyönyörűen meghajtható 2db sorba kötött 18650-es celláról, aminek a kimetét, egy TS2576 alapú kapcsolóüzemű táppal 5V-ra stabilizálsz.

    Pár ötlet:
    -A kormányzás motorjának meghajtása nyugodtan megoldható soft PWM-mel.
    -Ha már van soft PWM-ed, akkor egy szervóra is erősítheted az ultrahangos szenzort, hogy 180°-ot körbe tudj vele pásztázni.
    -Egy külső ADC-vel megoldható egy feszosztón keresztül az aksik feszültségének mérése.
    -egy reflex optoval mérheted a meghajtott kerék sebességét, és PID vezérléssel stabillá teheted a sebességét, pl fel sebességén haladva tartja a sebességét emelkedőnek felfele.

    Sok sikert a játszadozáshoz. :D

Új hozzászólás Aktív témák