Keresés

Új hozzászólás Aktív témák

  • Algol

    senior tag

    válasz Isten88 #14703 üzenetére

    Mivel nem ismerjük a LED (modul) pontos típusát, így nem áll rendelkezésre a gyári adatlap, ezért néhány ésszerű feltételezéssel fogok élni:

    A 20 chipes modul felépítése olyan, hogy 5-5 LED chip van párhuzamosan kapcsolva és ilyen 5 chipes egységből 4-et kötöttek sorosan. Ekkor 1 LED tipikus nyító feszültsége: 3,0 - 3,5 V Tjunction=25°C esetén (ez így szokott a gyári adatlapokon szerepelni). A LED nyitófeszültségének hőmérsékleti együtthatója:
    -3 mV/°C. A hűtőbordát úgy választjuk meg, hogy a LED Tjunction legfeljebb 125°C legyen. (A Tjunction max 150°C szokott lenni.)

    Akkor nézzük a legrosszabb esetre való tervezést.

    A savas ólomakkumulátoroknak a 12 V (6x 2V cella) csak a névleges feszültsége, egy teljesen feltöltött cella terhelés (kisütés) alatti feszültsége 2,13 V. De még rosszabb is lehet a helyzet, ha működik a töltőgenerátor. Ezeket úgy alakítják ki, hogy cellánkénti 2,35 V feszültségnél lekapcsoljanak, mert efölött, kb. 2,4 V-nál erős gázképződés indul meg és ez egy légmentesen lezárt ólomakkumulátornál ugyancsak nem kívánatos. Így legrosszabb esetként 6 x 2,35 V = 14,1 V lehet az akkumulátor kapcsain.

    Ha egy LED-nél Tjunction=125°C, akkor nyitófeszültsége (125°C-25°C=100°C) 100°C x 3mV/°C = 0,3V-tal csökken. Mivel 4 LED van sorba kötve, ezért a modulnál a hőmérséklet emelkedés miatti nyitófeszültség csökkenés 4x0,3V=1,2V.
    Eszerint a modul nyitófeszültsége legrosszabb esetben akár 12V-1,2v=10,8V is lehet.
    Így a modullal sorba kötött előtét ellenálláson 14,1V-10,8V=3,3V feszültség esik.
    Ebből az ellenállás értéke R=U/I=3,3V/1,75A=1,9 ohm.
    Itt a modulon megengedett maximális árammal számoltam (1750 mA).
    Az ellenálláson disszipálódó teljesítmény pedig P=UxU/R=3,3Vx3,3V/1.9ohm=5,7 watt.

    Ez lenne a legrosszabb eset, de ez egészen biztos, hogy nem következik be, mert az adott akkumulátorhoz, egyszerűen nem tervezhettek olyan nagy teljesítményű töltőt, hogy a mi terhelésünk mellett is 14,1V-ra tudja emelni az akkumulátor kapocsfeszültségét.

    Legyen így ellenállásunk 1,8 ohm szabványérték 5 %-os tűréssel és 10 watt terhelhetőséggel. (5 wattosat nem választok, mert nem terhelek 100 %-ig egy alkatrészt sem.)

    No de nézzük meg, mi történik akkor, ha az általunk kifogott modul nyitófeszültsége nem 12V, hanem 14V. Ez a nyitófeszültségre megadott másik határ. Akkor ugyanezen előtét ellenállás mellett a modulon hozzávetőleg csak 0,72 A áram fog átfolyni. (Itt elhanyagoltam a kisebb áram miatti modul nyitófeszültség változást.)
    Következmény: a modul az előzőekhez képest még fele fényerővel sem világít. Ha meg azt is belekalkulálom, hogy az akkumulátor nincs teljesen feltöltve, akkor meg egyenest csak pislákolni fog.

    Az eddigiek miatt valószínű, hogy az egy darab előtét ellenállással megvalósított kapcsolás még akkor sem lesz használható, ha az ellenállás értékét a konkrét modul megmért nyitófeszültségéhez választjuk. A fényerő az akkumulátor töltöttségétől függően jelentősen változhat.

    Az ellenállás helyett ide egy kis feszültséget ejtő úgynevezett low-dropout áramgenerátort kell használni.
    De azzal megvalósítható a kapcsolás, mert a legrosszabb 12V-os nyitófeszültség a modul felfűtése miatt 10,8V-ra csökken. Az áramgenerátort persze nem 1,75 A-re, hanem a megadott tipikus fényáramhoz szükséges áramra kell méretezni.

    Más kérdés e modul valóban borzalmas fényereje.

  • mr_ricsi

    veterán

    válasz Isten88 #14703 üzenetére

    Nem hiszem, hogy bármitől vissza fog tartani, de ezt a világítást nem szerelheted fel a robogódra, mivel több ponton is a műszaki KRESZbe ütközne.
    Azt kockáztatod vele, hogy az összes rendőr és közlekedési felügyeletes meg fog állítani, akikkel út közben találkozol.

  • didyman

    őstag

    válasz Isten88 #14703 üzenetére

    És hogy oldod meg, hogy a szemből jövőt ne vakítsa? 20W LED baromi erős, sok ide, ha nincs fókuszálva rendesen, akkor meg minden szembejövőnek veszélyes helyzetet fog teremteni.
    A 12-14V üzemi feszültséget mindenképpen, kolléga írása alapján legalább kissé áramgenerátorossá kell tenni, és a hűtésről úgy kell gondoskodni, hogy a borda ne legyen 50-60 foknál melegebb (a LED-eken ekkor lesz 70-80 fok, ami élettartam, fényáram tekintetében az a maximum, amit érdemes tartani), 35 fokban ácsorogva sem.

  • PHM

    addikt

    válasz Isten88 #14703 üzenetére

    Szerintem mindenképp meg kell oldani az áram korlátozását.
    Én próbaképp sorba kötnék vele egy 0,33-0,5 ohmos, 2W-os ellenállást.
    Így próbálnám ki először csak simán az akkuról, azután, ha nem melegszik
    nagyon, járó motorral töltés közben.
    Személy szerint az 1 ohm 3W-os ellenállást sem tartom túlzásnak, ugyanis,
    ha nem teljes kakaón járatod a ledet, hosszabb lesz a várható élettartama.

Új hozzászólás Aktív témák

Hirdetés