- sziku69: Fűzzük össze a szavakat :)
- sziku69: Szólánc.
- Luck Dragon: Asszociációs játék. :)
- ricshard444: Fényképező ? Telefon helyett
- Random25: Windows 11 telepítés Pendriveról
- D1Rect: Nagy "hülyétkapokazapróktól" topik
- Magga: PLEX: multimédia az egész lakásban
- btz: Internet fejlesztés országosan!
- Parci: Milyen mosógépet vegyek?
- VoidXs: Tényleg minden játék optimalizálatlan?
-
LOGOUT
Arduino hardverrel és szoftverrel foglakozó téma. Minden mikrovezérlő ami arduinoval programozható, és minden arduino program, board, és hardverrel kapcsolatos kérdések helye.
Új hozzászólás Aktív témák
-
Janos250
őstag
Teasüti jól összefoglalta a dolog lényegét, pár dolgot tennék hozzá:
Az Arduino ugyebár egy de facto "programozási szabvány". Azt mondja ki, hogy ha portolják egy kontrollerre, akkor bizonyos függvényeket, osztályokat kötelező az adott kontroller "nyelvén" megcsinálni, ami utána az "Arduino része" lesz. Ez nagyon nagy könnyebbség. Az STM32-re is portolták az Arduinot, elég jó is.
Az ESP32 kissé más, mint a többi:
Először is adott két mag. Azonkívül az általam ismert kontrollereknél a perifériák regisztereit memória címen símán elértem. Többnyire adott volt, hogy melyik periféria melyik lábhoz tartozik. Na, ez az ESP32-nél nem ennyire egyszerű. Bevezettek egy mátrixot, ezen keresztül lehet elérni a perifériákat. Ez nagyfokú rugalmasságot biztosít, mert bármelyik periféria bármelyik lábhoz kapcsolható, de egyben bonyolultságot is, mert meg kell mondanod,hogy mi mihez kapcsolódjon. Aztán, hogy még bonyolítsuk a dolgot, a perifériák alapállapotban "alszanak", pl. órajelet se kapnak.
Így még a hozzá tartozó regisztereket se tudod se írni, se olvasni. Először kell nekik órajelet adni, és resetelni, utána írhatók, olvashatók a regiszterei. Az órajel adás és a resetelés elvileg egyszerű: elérhető regiszterekben az adott perifériához tartozó bitet kell beállítani órajelhez, illetve törölni a resethez.
Igen ám, csakhogy az ESP azt nem mondja meg, hogy melyik perifériához melyik bit tartozik. Sebaj, kinézzük az illesztő programokból, gondolja Móricka. Viszont az illesztő programok lefordított assembly programok, aminek a forráskódját az ESP nem hozta nyilvánosságra eddig. Tehát a processzor közeli programozás még egy ideig macerás lesz. Az Arduino rendszerben viszont minden elég jól ki van dolgozva.
Tehát:
Az ESP megcsinálta az alapvető kezelést biztosító assembly nyelvű rutinokat.
Erre épülve készült el rá a freeRTOS. Ezt használja az IDF is. A freeRTOS-ra épülve portolták az Arduinora.
A freeRTOS függvényeit - általában - Arduino rendszerben is lehet használni, hiszen az Arduino "szabvány" függvényei is ebben íródtak.
Összefoglava:
Arduinoban programozása kényelmes, nagyon gyors, rengeteg a periféria, a két mag más programozási technikákat is lehetővé tesz, de ha processzor közeli módon akarod használni, az azért még jelenleg szívás.
Új hozzászólás Aktív témák
- Xiaomi Watch 2 Pro - oké, Google, itt vagyunk mi is
- Kazy Computers vélemények - tapasztalatok
- Suzuki topik
- Linux haladóknak
- Kínai és egyéb olcsó órák topikja
- Nyíregyháza és környéke adok-veszek-beszélgetek
- Synology NAS
- NVIDIA GeForce RTX 5080 / 5090 (GB203 / 202)
- The Division 2 (PC, XO, PS4)
- AMD K6-III, és minden ami RETRO - Oldschool tuning
- További aktív témák...
- AKCIÓ! Apple Macbook Air 13" 2020 M1 8GB 256GB SSD notebook garanciával hibátlan működéssel
- ÁRCSÖKKENTÉS Panasonic Viera 37" TH-37PV8P plazma TV eladó (2 HDMI)
- Telefon felvásárlás!! Apple iPhone SE (2016), Apple iPhone SE2 (2020), Apple iPhone SE3 (2022)
- Macbook White 13" unibody
- Telefon felvásárlás!! Samsung Galaxy S25, Samsung Galaxy S25 Plus, Samsung Galaxy S25 Ultra
Állásajánlatok
Cég: CAMERA-PRO Hungary Kft
Város: Budapest
Cég: Promenade Publishing House Kft.
Város: Budapest