Hirdetés

2024. április 26., péntek

Gyorskeresés

Hozzászólások

(#2) Adamis


Adamis
őstag

Az amerikai oldalról is lesz ilyen cikksorozat? Mert ez nagyon jó! :K

(#3) edk-


edk-
őstag

Itt valami nekem nem világos:

az L1 személyzet nélkül menne fel [...], a Föld körüli pályán keringve egy R-7 alapú Szojuz hordozórakétán induló Szojuz 7K-OK dokkolna vele az Igla dokkoló rendszerrel, ezután az űrhajós vagy űrhajósok átszállnak a 7K-OK-ra, visszatérnek a Földre, majd végrehajtják a Hold-megkerülést, melynek sikeres végrehajtása után az L1 személyzete is leszáll.

Ki hova mikor micsinál?

[ Szerkesztve ]

"Try SCE to Aux." ˁ˚ᴥ˚ˀ eladó dolgok: https://cutt.ly/edkelado

(#4) Alchemist


Alchemist
addikt

Van abban valami, hogy a Szovjetunió nem egy ország volt, amely ipari-katonai komplexummal rendelkezett, hanem egy hatalmas ipari-katonai komplexum, aminek országa volt. :)

Már régen olvastam ilyen érdekes cikkeket! :)

[ Szerkesztve ]

Éppen olvasok egy érdekes könyvet az antigravitációról... képtelen vagyok lerakni.

(#5) Cifu válasza edk- (#3) üzenetére


Cifu
nagyúr

Jogos, ebbe belegabalyodtam. Átfogalmaztam az eredeti mondatot, és itt van részletesen:

1.: Egy Proton orrán felküldik Föld körüli pályára az Szojuz 7K-L1-et, személyzet nélkül, alján a Blokk D gyorsítófokozattal.
2.: Egy Szojuz hordozórakéta orrán Föld körüli pályára indul egy Szojuz 7K-OK 2 vagy 3 űrhajóssal.
3.: A világűrbe randevúzik és dokkol a 7K-OK és a 7K-L1 az Igla segítségével.
4.: Egy vagy két űrhajós átszáll a 7K-OK-ból a 7K-L1-be.
5.: Szétcsatlakoznak.
6.: A 7K-OK visszatér a Földre egy űrhajóssal.
7.: A 7K-L1 a Blokk D fokozattal elindul a Holdmegkerülésre.
8.: A 7K-L1 a Holdmegkerülés után leszáll a Földre.

Légvédelmisek mottója: Lődd le mind! Majd a földön szétválogatjuk.

(#6) Cifu válasza Adamis (#2) üzenetére


Cifu
nagyúr

Őszintén szóval nem terveztem. Sok téma van még, amiről szívesen írnék, de az amerikai űrprogram relatíve jól "hozzáférhető" magyar nyelven is, a szovjet űrprogram viselt dolgairól így átfogóan viszont talán még nem írt senki, csak egy-egy epizódról (pl. a Nyegyeljin-katasztrófáról), innen indult az egész sorozat.

A másik dolog, hogy már anno írtam az űrrepülőgép-programról (itt az utolsó része, az elején ott vannak a linkek a korábbi részekhez). Ez felöleli az amerikai űrprogram egy részét, és noha bújkál a kisördög, hogy egyszer "revampoljam", de az nem mostanában fog eljönni, tartok tőle (nincs annyi szabadidőm... :U ).

Ha befejezem a szovjet históriát, akkor az orosz űrprogramot már lazábban fogom kezelni történelem terén (nem fogok minden Szojuz indításról fél oldalt írni), és inkább a kevésbé ismert történeteket rakom csak mellé, mint az ACTS vagy Kliper űrhajók terveit, hogy miért nem valósultak meg, illetve azt, hogy az orosz űrprogram most merre tart, milyen állapotban van és mi a jövőképe.

Ha azzal végzek, akkor a hadihajó-légvédelem rövid fejlődéstörténetét szeretném befejezni és kirakni, esetleg a 'Blackbird' szériát (A-12, YF-12 és SR-71), mert ezek már félig készen vannak.

Az után pedig a világűrben folytatott hadviselés áttekintése és jövőképe (illetve a lényeg: hogy mennyire hibásan mutatják be a Sci-fi filmek és sorozatok a világűrben folytatott hadviselést) az, aminek neki szeretnék állni.

De ha ilyen ütemben tudok haladni, akkor arra már csak év vége felé fog sor kerülni....

[ Szerkesztve ]

Légvédelmisek mottója: Lődd le mind! Majd a földön szétválogatjuk.

(#7) Elf


Elf
aktív tag

Ha fel tudtak lőni pár napon belül 3 szojuzt miért eröltették az óriásrakétát a holdraszáláshoz?
Mármint 3 fellövésből fel lehetett volna vinni külön-külön a modulokat és fent összedokkolni.
Nyílván valamiért nem ezt az utat vállasztották. Ahogy a NASA se.
Csak nemtom miért. :-)

(#8) Zigur


Zigur
senior tag

Az Aranysasban volt egy cikksorozat egy volt repülőorvostól, aki az űrhajós kiválasztásban is részt vett. A Szojuz-9 után kezdődött a teljes paradigmaváltás súlytalanság kezelésére. Addig az volt a cél, hogy az űrhajós szervezete a lehető legjobban alkalmazkodjon a súlytalansághoz, ami miatt ha jól emlékszem az egyik űrhajós később meg is halt, volt néhány infarktusa, és olyan egy év belül elvitte az utolsó - egy makkegészséges emberről beszélünk, aki így tönkrement 3 hét alatt.

(#9) Cifu válasza Elf (#7) üzenetére


Cifu
nagyúr

3 Szojuz hordozórakéta = 3x 6,8 tonna teherbírás, vagyis 20,4 tonna @ alacsony föld körüli pályára
1 Proton hordozórakéta = ~20 tonna teherbírás @ alacsony föld körüli pályára
1 N1 hordozórakéta = ~90 tonna teherbírás @ alacsony föld körüli pályára
1 Saturn V. hordozórakéta = ~120 tonna teherbírás @ alacsony föld körüli pályára

A Proton / L1 Holdmegkerüléshez elég volt a cirka 20 tonna. De az csak Hold-megkerülés.

Ahhoz, hogy a Holdra le is szállj, kb. 70-90 tonna kell @ alacsony föld körüli pályára. Az meg nem 3, hanem 11-14 Szojuz indítás...

Plusz ahogy téma lesz, a dokkolás azért korántsem olyan sikeres minden esetben, szóval sokszor nem jött össze akkoriban. Két űrhajó esetén sem.

Ezért volt pl. Cselomej UR-700 / LK-700 terve zseniális a maga módján - egy rakétaindítás, egy nekifutásból egyből a Holdra, majd vissza. Igaz egyetlen űrhajóssal...

[ Szerkesztve ]

Légvédelmisek mottója: Lődd le mind! Majd a földön szétválogatjuk.

(#10) Cifu válasza Elf (#7) üzenetére


Cifu
nagyúr

Pardon, rosszul dolgoztam fel a kérdést elsőre.

Te a korábbi részben említett 7K / 9K / 11K tervről beszélsz, ami ugye Koroljov első ötlete volt a Holdmegkerülésre.

Azt elvetették, mert 3 indítás kellett hozzá.

Az UR-500K (Proton-K) rakéta előrehaladott állapotban volt, ezért arra megszavazták a támogatást, először az LK-1 holdmegkerülő rakétával, majd Hruscsov bukása után Koroljov sziszifuszi munkával elérte, hogy az LK-1-et kukázzák, és egy Szojuz kerüljön az UR-500K orrára. Ez lett a Szojuz 7K-L1 vagy Szojuz L1.

De a lent említett problémák adottak voltak - az űrbéli dokkolás és üzemanyag-áttöltés olyasmik voltak, amikre az adott időszakban még nem volt gyakorlat, és egyszerűbbnek tűnt egy indítással mindent elintézni, mint még a nyakukba venni a 3 indítás problémáját, az űrbéli randevú problémáját és az egész mizériát...

Egyszerűen egyszerűbb volt egy indítás, mint három...

Légvédelmisek mottója: Lődd le mind! Majd a földön szétválogatjuk.

(#11) szazbolha


szazbolha
addikt

Köszi! Érdekes cikk.

(#12) doberman


doberman
senior tag

:C
:R
...tiltott dohányzás... :D ez érdekes adalék.

8lnu

(#13) Fred23


Fred23
nagyúr

Köszi ezt is, már várom azt a részt, ami az űrállomásokkal foglalkozik! Remélem, lesz benne egy halom újdonság számomra!

(#14) DjFlanker


DjFlanker
aktív tag

a szokásos kiváló Cifu minőség, köszönöm :)
"Ha azzal végzek, akkor a hadihajó-légvédelem rövid fejlődéstörténetét szeretném befejezni és kirakni, esetleg a 'Blackbird' szériát (A-12, YF-12 és SR-71), mert ezek már félig készen vannak.

Az után pedig a világűrben folytatott hadviselés áttekintése és jövőképe (illetve a lényeg: hogy mennyire hibásan mutatják be a Sci-fi filmek és sorozatok a világűrben folytatott hadviselést) az, aminek neki szeretnék állni."

Ezt erősen támogatom :)

Jó pilóta alagútban nem katapultál

(#15) Ashitaka válasza Cifu (#6) üzenetére


Ashitaka
tag

Mint mindig most is nagyon érdekes és tanulságos lett az írásod. De mond,nem lehetne a hadihajók légvédelme és a világűrben folytatott hadviselés lehetőségét bemutató írásaidat felcserélni egymással?

[ Szerkesztve ]

(#16) Doze


Doze
aktív tag

Lehet én vagyok "izé", meg a téma bulváros, de Komarov haláláról írtál?, vagy én hagytam ki valamelyik részt?/siklottam át felette... Mondjuk a tárgyilagosság fontos..

Egyébként nagy rajongója vagyok a témának, csak néha olvasás közben elvesztem a részletekben :U,

Gondolom szánt szándékkal nem mentél bele a politikai kérdésekbe, de mind az amerikaiaknál, mind a szovjeteknél 1-1 "összetákolt űrhajó" indítását megelőzően, az asztronauták marhára ráéreztek a veszélyre...

Apollo-1 parancsoki modul: az imádkozós kép..

Komarov zuhanás közbeni ócsárolása, bár a fene tudja igaz e.... de valószínű hogy Lenin, és Sztálin egyszerre forogtak a sírjukban, aztán pedig az a nyílt koporsós temetés mintha egy fricska lett volna, de mégis teljesítették, a fene tudja miért... aztán ezért Brezsnyev népfront által vart öltönyét megkínálta gagarin egy kis pezsivel...

Nemtudom, ezek az asztronauták, főleg a kezdetekben eszméletlen milyen kockázatot vállaltak be, és még akkor is elvállalták a feladatot mikor tudták hogy baj lesz... ezért tiszteletreméltó a teljesítmény.

(#17) Cifu


Cifu
nagyúr

@Ashitaka: De mond,nem lehetne a hadihajók légvédelme és a világűrben folytatott hadviselés lehetőségét bemutató írásaidat felcserélni egymással?

Utóbbi még nincs kész, csak pár elemét fogalmaztam meg pár hozzászólásban itt vagy az Sg.hu fórumán. Az előbbi ~75%-ban készen van. Szóval logikusabb az előbbit befejezni, kirakni (az egy hatalmas cikk lesz, nem fogom szétbontani), és aztán belevágni az utóbbiba. Az viszont gigászi nagy nekiugrás lesz, el fog tartani egy ideig...

@Doze: ehet én vagyok "izé", meg a téma bulváros, de Komarov haláláról írtál?, vagy én hagytam ki valamelyik részt?/siklottam át felette... Mondjuk a tárgyilagosság fontos...

Van egy kósza tippem, hogy neked az előző rész kimaradt...

Komarov zuhanás közbeni ócsárolása, bár a fene tudja igaz e....

Nem igaz.

Aztán pedig az a nyílt koporsós temetés mintha egy fricska lett volna, de mégis teljesítették,

Nem teljesítették, urnás temetése volt. Javaslom az előző rész alatti hozzászólások elolvasását.

[ Szerkesztve ]

Légvédelmisek mottója: Lődd le mind! Majd a földön szétválogatjuk.

(#18) Doze válasza Cifu (#17) üzenetére


Doze
aktív tag

És tényleg :W , kimaradt, ez azért helyretett pár dolgot.

pl:
- Komarov modulja "fákat lekaszálva" tért vissza. (aka nagy pusztaság kellős közepén landolt)
- A modult orosz földművesek oltatták el,
- A modul 800km/h-val csapódott be, nem is értem hogy tudtam bevenni, megvilágosodtam :DDD , ha logikusan végiggondolom kb 1 cm2 darabokra tört volna, másrészt ha már nem égett el a légkörben, akkor maga a tárgy alakja és a szabadesés miatt, alapból nem gyorsult volna ekkora sebességre a légellenállás miatt.

Tanulságos, köszi... szeretem a tényszerű írásokat, csak a híg tartalmakhoz hamarabb hozzájut az ember.

Én egyébként szívesen vennék írásokat a nasa előtti időkből is, Chuck Yeager és társai stb.

(#19) Cifu válasza Doze (#18) üzenetére


Cifu
nagyúr

Óóó.... a híg tartalmak terén bővebb a tárház, mint a tényszerűség terén. Most fejeztem be az Apollo-Szojuz űrrepülés témáját. Nem egy és nem két olyan orosz (!) oldalba futottam, ahol elemzik a képeket, és megállapítják, hogy azon űrrepülés közben készült képek hamisítványok, mert (például) a ruhák újja és az űrhajósok karórái nem úgy viselkednek, mint ahogy (szerintük) a világűrben kellene. Vagyis (szerintük) azok a képek és videók, amik állítólag a világűrben keringő, összecsatlakozott szovjet-amerikai űrrepülésről vannak, egytől-egyig hamisítványok, és a Földön készültek!

A durva az volt, amikor az egyik ilyen oldal látogatottság mérője szerint több milliós látogatottsággal bírt...
Ezek után az olyan oldalak, mint a Cosmopark.ru olvasottsága sehol sincs, pedig ilyen zseniális képek vannak péltául a Cselomej-féle TKSz űrhajó kapszulájáról, amely ugye megépült, járt is a világűrben, de sose vitt magával embert. Azért az ilyesmik a meredek dolgok...

[ Szerkesztve ]

Légvédelmisek mottója: Lődd le mind! Majd a földön szétválogatjuk.

(#20) Elf válasza Cifu (#10) üzenetére


Elf
aktív tag

Asszem értem a logikájukat miért egy fellövésből kellett mindenképp megoldani.
Sose dokkoltak még, nem tudták mire számítsanak, új terület volt ismeretlen buktatókkal.
Rakétákat meg már építettek, így "csak" építeni kell egy nagyobbat és kész.
Még nem tudták hogy az N1 holdrakéta (vigyázat spoiler! :-) sose lesz jó és buknak mindent.

De így utólag okoskodva, nekem úgy tűnik hogy több UR-500K/Proton rakétával képesek lehettek volna megoldani a holdutazást.
Persze ez színtiszta fikció. Az amerikaik után már nem is volt politikai szándék szovjet holdutazásra ha jól tudom.

Csak innét nézve óriási erőforrás pazarlásnak tűnik kifejleszteni egy óriásrakétát (Saturn,N1) amit aztán semmi másra nem használnak "csak"holdutazásra aztán kukázzák.
Főleg manapság amikor már akár újra is fel lehet használni az első fokozatokat.
Persze lehet hogy csak azért gondolom így mert túl sokat játszok a Kerbal Space Programmal és ott egyszerűbb 5 fellövés mint egy szétpotyogó monster-rocket. :-D
Több fellövés, több hibalehetőség. Mint ahogy a hármas Szojuz repülés se jött össze rendesen.

(#21) tlala válasza Cifu (#19) üzenetére


tlala
addikt

Izgalmas, nívós és nagyon olvasmányos cikksorozat volt, köszi.

[ Szerkesztve ]

(#22) nullpoint


nullpoint
senior tag

Utoljára gyerekként a havi pókember újság megjelenéseket vártam ennyire mint ezt a heti sorozatot :D Elkezdem olvasni és szinte azonnal véget is ér :D (igen végig lapozom minden oldalát az írásnak :D )

kdvsdmnkrvndttrlgsdnhzzszlsmt

(#23) Cifu válasza Elf (#20) üzenetére


Cifu
nagyúr

Még nem tudták hogy az N1 holdrakéta (vigyázat spoiler! :-) sose lesz jó és buknak mindent.

(Vigyázat, Spoiler!) Azért várd ki a végét, én kicsit más színben látom ezt a bizonyos N1 dolgot. ;)

De így utólag okoskodva, nekem úgy tűnik hogy több UR-500K/Proton rakétával képesek lehettek volna megoldani a holdutazást.

Ezt kétlem. Még 1962-63 környékén kellett volna elindítani a holdprogramot, teljes mellszélességgel és biankó csekkel. Vagy kizárólag Koroljov, vagy kizárólag Cselomej irányítása alatt. Akkor talán...

Eleve probléma (volt), hogy 1969 nyarára még az LK Holdkomp és a 7K-LOK űrhajó sem készült el. Hiába lett volna ott hát a kész N1, vagy akár több UR-500K, ha nincs, amit a Holdra vigyen...

Az amerikaik után már nem is volt politikai szándék szovjet holdutazásra ha jól tudom.

Így ebben a formában nem teljesen igaz, tartós Holdbázisra volt támogatás. Egy ideig. Aztán a prioritások megváltoztak...

Csak innét nézve óriási erőforrás pazarlásnak tűnik kifejleszteni egy óriásrakétát (Saturn,N1) amit aztán semmi másra nem használnak "csak"holdutazásra aztán kukázzák.

Csakhogy eredetileg sem a Saturn, sem az N1 fejlesztése nem úgy indult, hogy na, az 1970-es évek elején kukázzák mindkettőt. Az amerikaiak Holdbázisokról, űrállomásokról, Mars-repülésekről álmodtak. Koroljov az N1-et eredetileg Vénusz- és Mars-repülésekre szánta, a 75 tonnás TMK űrhajóval (erről az előző részben írtam).

Aztán a sors úgy hoztam, hogy amerikában az űrrepülőgép "vitt mindent", a szovjetunióban meg Glusko, akit két év alatt lassan helyre tett Usztyinov és Andropov, hogy valójában neki is űrrepülőgép kell... :)

Főleg manapság amikor már akár újra is fel lehet használni az első fokozatokat.

Ez nem új találmány, már az 1960-as években gondolkodtak a lehetőségről, de akkor (még) nem volt égető a pénzprobléma, csak az, hogy a célt elérjék. Tehát nem foglalkoztak vele. Mikor a pénzprobléma égető lett, már nem volt lehetőség igazán foglalkozni vele, és hát az űrrepülőgép teljesen újrafelhasználhatónak indult, szóval úgy gondolták, hogy ezzel már nem kell foglalkozni...

Videó 1963-ból, arról, hogy a Saturn I első fokozatának 1:12 arányú makettjét helikopterről ledobva tesztelik felfújható siklóernyős visszahozatalról. Aztán azt mondták, hogy erre nincs idő, ne foglalkozzatok vele.

Itt egy kép arról, hogy képzelték el a Saturn V. rakéta első fokozatát (Saturn IC néven ismert akkor) ejtőernyővel a tengerre visszahozni:

Még az űrrepülőgép-programnál se engedték el, mivel felmerült, hogy a Saturn IC első fokozatot szárnyakkal és futóművel (sőt, pilótafülkével) ellátva gyorsítófokozatként lehetne használni, amely a kiürülése után visszavitorlázik majd az indulási helyre:

[ Szerkesztve ]

Légvédelmisek mottója: Lődd le mind! Majd a földön szétválogatjuk.

(#24) Elf válasza Cifu (#23) üzenetére


Elf
aktív tag

Köszi a tartalmas választ.
Elképesztő tudásanyagot és linkeket szedtél össze. Le a kalappal.
Még jobban várom a következő részt mert az N1-ről röviden azt tudom hogy bonyolult lett, megbízhatalan és kuka az egész. No de meglássuk te mit mondasz róla. :-)

Ez a vitorlázó Saturn fokozat teljesen új nekem pedig gyerek korom óta olvasok nézek mindent ami űrkutatás. Elképesztő milyen sok elgondolás volt akkoriban ami így vagy úgy de kukázva lett.
Mint holdbázisok is, pedig gyekekként mennyire bíztam bennük. :-)
Sajnos minden az ürrepülőre tettek de nem jött be. ( Olvastam az SG-n a cikksorozatodat. :-)

(#25) Cifu válasza Elf (#24) üzenetére


Cifu
nagyúr

No de meglássuk te mit mondasz róla. :-)

Egy hét, és visszatérünk rá. ;)

Ez a vitorlázó Saturn fokozat teljesen új nekem pedig gyerek korom óta olvasok nézek mindent ami űrkutatás.

Ez a felfújható siklószárny nagyon népszerű elképzelés volt az 1950-es évek végén 1960-as évek elején, mivel bizonyos szintű irányíthatóságot és siklószöget adott, amit például fel lehetett (volna) arra használni, hogy ne a tengerbe plottyanjon a fokozat, vagy adott esetben az űrhajó. Rogallo-szárnynak is hívták a főtervezői (Gertrude és Francis Rogallo - kép erre) után. A Gemini esetében is gondolkodtak rajta, hogy a Groom Lake-i sóstóba térnének vissza vele, egyszerűbb, nem kell tengeri mentéssel foglalkozni, stb.

Azért a Gemini program esetében merült fel, mert a Mercury nagyon előrehaladott volt már ekkor és az ejtőernyő bevált már hasonló esetben, nem akartak kísérletezni új dolgokkal - épp elég volt összekalapálni a többi dolgot.

1961-től '63-ig számtalan teszt zajlott, de egyre nyílvánvalóbb lett, hogy a felfújható siklóernyő nem elég megbízható, olykor nem fúvódott fel rendesen, olykor szétszakadt a nagy szél hatására, és hasonló csúnyaságok történtek - amelyek végén a tesztkapszula ripityára tört a földbe csapódva. Először úgy indultak, hogy a második Gemini űrrepülésnél már siklóernyő lesz, majd elcsúsztatták a Gemini 10 útjára, aztán lehúzták a fenébe az egészet 1964-ben. A légierő a katonai Gemini űrprogramban még egy ideig tépelődött rajta, majd 1966-ban minden olyat töröltek a programból, ami nem volt tesztelve korábban, mondván, hogy a NASA már egyszer megcsinálta a kísérlet-és-hiba (trial-and-error) utat, tehát ami náluk nem működött, azzal már nem érdemes foglalkozni. Ez lett a Rogallo-szárny vége, később ha ilyesmit kerestek, inkább a paplanernyős megoldásokat preferálták, lásd X-38 / CRV program....


1995-ös teszt egy méretarányos makettel, amely a siklóernyő életképességét hivatott ellenőrizni

[ Szerkesztve ]

Légvédelmisek mottója: Lődd le mind! Majd a földön szétválogatjuk.

(#26) Elf válasza Cifu (#6) üzenetére


Elf
aktív tag

"Sok téma van még, amiről szívesen írnék, de az amerikai űrprogram relatíve jól "hozzáférhető" magyar nyelven is"

Most a legutóbbi komenteid ismeretében kérdezem hogy melyik forrást ajánlod az amerikai űrprogram ilyen mélységű megismerésére ahol pl ilyen siklózsárnyas nyalánkságokról lehet olvasni , akár angolul is.
Mert ilyen Cifusan részletes írás én nem ismerek. :-)

(#27) Cifu válasza Elf (#26) üzenetére


Cifu
nagyúr

Most megfogtál... :(

A Rogallo-szárnyról például olvashatsz Deke blogon egy nyúlfarknyit, vagy például a modernwartech-en, utóbbi oldalon elég sok orosz / szovjet cuccról lehet olvasni amúgy.

Hogy aztán elég "Cifus"-e, azt majd eldöntöd magad. ;)

Légvédelmisek mottója: Lődd le mind! Majd a földön szétválogatjuk.

(#28) Elf válasza Cifu (#27) üzenetére


Elf
aktív tag

A Deke blog új nekem. Végig böngészem.
A másikat már "kiolvastam". Jófajta Cifu jellegű olvasmányok. :-)
Köszi!

[ Szerkesztve ]

(#31) MaCS_70


MaCS_70
félisten

Szokás szerint kiváló, hasznos írás -- nem lehetünk elég hálásak érte!

MaCS

Fán nem lehet motorozni, motoron viszont lehet fázni!

(#32) edk- válasza Elf (#28) üzenetére


edk-
őstag

Testvérblogja: http://moonshot.blog.hu/

"Try SCE to Aux." ˁ˚ᴥ˚ˀ eladó dolgok: https://cutt.ly/edkelado

(#33) Crafter32


Crafter32
őstag

Élmény volt olvasni. Köszönöm

(#34) Joci10


Joci10
őstag

Egy kérésem lenne az 'illetékes'-hez: ha a hozzászólásomat törlöd, akkor legyél már olyan kedves, és jelezd felém, hogy törölted, és hogy miért (jöhet privátban is)! Köszi!

(Legalább a javítások megtörténtek, ahogy 1-2 emlékezetemben megmaradt elütésre ránéztem, így nem kell újra összeollóznom őket.)

(#35) BatchMan


BatchMan
senior tag

Köszönöm, ismét élmény volt olvasni.
Kiváncsi lennék a számítástechnikai háttérre. Ott is olyan kalkulátorok dolgoztak-e, mint a NASA-nál "A számolás joga /Hidden Figures/" c. filmben látható? Nyilván, de meredek belegondolni.

(#36) Cifu válasza BatchMan (#35) üzenetére


Cifu
nagyúr

Ezzel az első epizódban egy mondatban foglalkoztam csak, a Luna-3 esetében egy vákumcsöves számítógépet, a Sztrela-1-et használták, amelyet a Szteklov Matematikai Intézet biztosított.

A számítások jó részét az 1960-as években még kézzel végezték, majd megjelentek először az analóg, majd digitális számítógépek azért. Az 1970-es években már általánosan digitális számológépekkel és számítógépekkel hajtották végre a pályaszámításokat.

Légvédelmisek mottója: Lődd le mind! Majd a földön szétválogatjuk.

(#38) #78693120


#78693120
törölt tag

Köszönöm, ezt jó volt olvasni.

(#39) kcsa


kcsa
veterán

A többiekhez hasonlóan én is köszönöm. :R

Bevallom a részletekben teljesen elvesztem, a típusszámokat és dátumokat már skippeli az agyam automatikusan :D

Ami kérdésként felmerült bennem, hogy az amerikaiak is ugyanennyi bénázást összehoztak? Mert egyelőre ott tartunk, hogy jelentős (rész- és egész) sikereket tartalmazó bruttó öt fejezetből nettó négy fejezet bukdácsolás, néhol a klasszikus orosz mentalitás miatt (lásd minőségbiztosítás, és a fentről tolt időpontok, rengeteg párhuzamos de meg nem valósult fejlesztés, stb.).

Nyilván a propaganda a sikereket tolja mindenhol... :)

[ Szerkesztve ]

(#40) Cifu válasza kcsa (#39) üzenetére


Cifu
nagyúr

Ami kérdésként felmerült bennem, hogy az amerikaiak is ugyanennyi bénázást összehoztak?

Elég sokat, igen. Arra nem vállalkoznék, hogy összemérjem a kettőt, és győztes hirdessek.

A teljesség igénye nélkül:

Mercury-Redstone 4: Gus Grissom űrrepülésénél a tengerre való leszállás után beindult az ajtót lerobbantó robbanócsavarok rendszere, és a nyíláson át pillanatok alatt megtelt a kapszula belseje, Grissom majdnem megfulladt, mert hiába jutott ki a kapszulából, az űrruhája is kezdett megtelni vízzel, és aláhúzta a súly. Végül nagy nehezen felkapaszkodott a helikopterről alálógatott mentőövre, és sikerült kihúzni a vízből.

Gemini-6(A): Ez lett volna az első dokkolás az Agena célrakétára. A terv az volt, hogy az Atlas-Agena elindul, majd utána indítják a Gemini-6-ot, és dokkolnak hozzá. Csakhogy az Agena hat perccel az indítás után felrobbant a levegőben. A Gemini indítást lelőtték, majd áttervezték úgy, hogy a Gemini 7 repülés közben fognak űrrandevúzni a másik űrhajóval (dokkolni nem tudtak volna). Csakhogy az indítóálláson a hajtóművek beindítása után másfél másodperccel leálltak - a legénység nem katapultált, szerencsére. Ugyanis a helyzet az, hogy a Gemini mentőrendszere katapultülés-elvű volt (a'la Vosztok), csakhogy tiszta oxigén légkörben. Ha katapultáltak volna, valószínűleg a legjobb esetben is meggyullad az űrruhájuk, és kérdés, túlélik-e egyáltalán az egészet a kis magasság miatt. Három nappal később viszont sikeresen elindultak a világűrbe, és randevúztak a Gemini-7-el.

Gemini-8: Neil Armstrong első űrrepülésénél miután összedokkoltak az Agena célrakétával, egy meghibásodás miatt az automatika folyamatosan működtetésbe hozta a kormányfúvókákat, ami miatt az űrhajó össze-vissza pörgött, egy ideig kézzel kompenzáltak, aztán nem volt már elég, ezért leváltak az Agena-ról, ám tovább folytatódott a vad pörgés, a végén másodpercenként egy teljes fordulattal. Ekkor átváltottak a fékező-hajtóművekre, és azzal állították le a pörgést. Viszont a szabály az volt, hogy ha bármi okból beindították a fékező-hajtóműveket, akkor azonnal meg kell szakítani az űrrepülést, így vész-visszatérő forgatókönnyvel lehozták az űrhajót...

Apollo-12: Az emelkedés közben kétszer csapott villám a rakétába, az első kiütötte az üzemanyag-cellákat, a második a navigációs rendszert. Az előbbi fél perc után újraindult, aztán az utóbbit is helyrehozták. Miután mindent ellenőriztek, úgy döntöttek, hogy indulnak tovább a Holdra....

Ha csak az emberes űrrepüléseket nézem, eleve több megoldás versenyzett menet közben, a Gemini-programot is próbálták életben tartani, volt terv Gemini-vel megvalósuló Hold-megkerülésre, sőt, Holdraszállásra is úgy, hogy egy kis rakétakerettel szálltak volna le, amelybe űrsétával kellett átszállnia a leszálló űrhajósnak.


A könnyű leszálló modul, amit először a Gemini Lunar programhoz terveztek

Az X-20 / Dyna-Soar mini katonai űrrepülőgép-programot kb. másfél évvel az első indulás előtt állították le, már megvoltak az űrhajósok is (többek között az első fekete bőrű űrhajós-jelölttel, de a legelső repülést egy bizonyos Neil Armstrong hajtotta volna végre, aki után a Gemini, majd Apollo-program űrhajósa lett).

Ott volt a légierő Blue Gemini, majd Gemini B programja, és a MOL kéműrállomása. Gyakorlatilag hónapokkal az első MOL elindítása előtt lőtték le az egészet a fenébe.

Szóval azért a túlparton is voltak érdekes és furcsa dolgok...

[ Szerkesztve ]

Légvédelmisek mottója: Lődd le mind! Majd a földön szétválogatjuk.

(#41) Lalikiraly


Lalikiraly
addikt
LOGOUT blog

Remélem ég nagyon sok cikk lesz. Sok sok fotó jólenne. Tökéletes olvasmány. Minden elismerésem, sok munka lehetett.

Lalikirály nem szép ember; de Gavallér!!!

(#42) Lalikiraly


Lalikiraly
addikt
LOGOUT blog

Én eddig az összes részt végigolvastam, sőt a kommentek jórészét is. Elképesztő mennyiségű információ így is, de amiket felvetnek a kollégák az informatikai háttérre például, vagy az a film, amit amilyen hamar csak tudok megnézem. Remélem még nagyon sok rész lesz. Természetesen az USA is ugyanígy érdekel. Személ, szerint nem hiszem, hogy ott kevesebb gebasz lett volna, max jobban titkolták. Persze elképesztő az akkori Orosz viszonyokat (elképesztő szegénység) figyelembe venni, hogy óriási bravúrokat hajtottak végre így is. Mi örült emberi és anyagi vonzata lehetett. És persze a Katonai oldalt mégcsak megse nyalogattuk szinte. Persze arról nyilván nem engednek ennyi mindent megtudni. Le a kalappal.

Lalikirály nem szép ember; de Gavallér!!!

(#43) _Smooth


_Smooth
senior tag

Most a hétvégén volt szerencsém megnézni ezt a filmet.
Maga a sztori is érdekes, de ami sokkal nagyobb hatással volt rám, az a kivitelezés minősége.
Fényéveket ver a Martian-ra, de rengeteg hollywoodi csoda is példát vehetne róla.

# I got bored one day and put everything on a bagel...

(#44) kcsa válasza _Smooth (#43) üzenetére


kcsa
veterán

Én is egy-két hete láttam, de utána nem sok hasonlóságot véltem felfedezni az itt-ott található információk, és a forgatókönyv között. Vagy csak nem jó találataim voltak :)

(#45) Cifu válasza kcsa (#44) üzenetére


Cifu
nagyúr

Én erre elemeztem kicsit.

Igazából azt nem értem, hogy miért nem egy teljesen független történetet találtak ki a Gravitáció vagy a A Marsi filmekhez hasonlóan. Mert ennek így történelmileg tényleg csak annyi köze van a valódi Szaljut-7 / Szojuz T-13 úthoz, hogy voltak ilyen elnevezésű űrjárművek és az utóbbi azért ment fel, hogy az előbbit megjavítsa. Nyissz....

Légvédelmisek mottója: Lődd le mind! Majd a földön szétválogatjuk.

(#46) kcsa válasza Cifu (#45) üzenetére


kcsa
veterán

Akkor nem véletlenül éreztem ezt én is. Kicsit ilyen poszt-hidegháborús hangulatkeltésnek éreztem. No meg átintegetnek egymásnak? Vicc :)

(#47) villamos


villamos
őstag

Olvasom a cikkeket, és egyszerűen nem fér a fejembe, hogy lehettek ekkora kretének (bocs de nem tudok jobb szót) ezek a ruszkik. Képesek voltak felküldeni egy űrhajót, űrhajóssal a világűrbe, űrruha nélkül.
Olvasni is szörnyű, belegondolni meg még rosszabb...

Szép álmokat csillagom! És amíg te csicsikálsz, én hozok neked egy... LÁNGSZÓRÓT TAKAROGGYÁ!

(#48) Cifu válasza villamos (#47) üzenetére


Cifu
nagyúr

A NASA jobb volt? Az űrsikló személyzete az ötödik útjától a Challenger-katasztrófáig egy kék egyrészes ruhát viselt, egy túlnyomásos sisakkal. De ez sem szkafander...

Charles Bolden a Columbia pilótaülésében, az STS-61C űrrepülés előtt az említett ruhában és sisakban

[ Szerkesztve ]

Légvédelmisek mottója: Lődd le mind! Majd a földön szétválogatjuk.

(#49) Ashitaka válasza Cifu (#17) üzenetére


Ashitaka
tag

Ok Megértem Így már érthető a cikkek sorrendje. A cosmopark.ru egy nagyon jó oldal, akár a következő írásodban is megemlíthetnéd. Tényleg fantasztikus ami ott található

(#50) villamos válasza Cifu (#48) üzenetére


villamos
őstag

:(

Szép álmokat csillagom! És amíg te csicsikálsz, én hozok neked egy... LÁNGSZÓRÓT TAKAROGGYÁ!

(#51) Lalikiraly


Lalikiraly
addikt
LOGOUT blog

Szerintem fotó ügyileg az englishrussia.com is számbavehető. Elképesztő ott is mi minden van.

Lalikirály nem szép ember; de Gavallér!!!

(#52) hobizoli válasza Cifu (#48) üzenetére


hobizoli
nagyúr

azert ha jobban belegondolsz, igazabol ha torpenik vmi gixer, akkor mar kb qrva mind1 mi van rajtuk

ha szethullik az gopzi 20+ mach-s sebesseggel a legkorben, azt a lassulást nincs, ami kibirja, foleg nagy magassagban, ha meg serul a szkafander olyan mintha rajta sem lenne, de amúgy csak akadalyozza a mozgasban
ha nem abba hal bele, akkor szeteg a legkori súrlódástól lasd Columbia
ha urben hullik szet vmi, akkor meddig is van oxigenje?
meg amúgy is, ha fold kouli palyan nincs rajtuk csak fel-le szallaskor akkor mennyivel vannak elorebb?
eltalalja egy 2cm-s meterorit a gepet, atviszi keresztbe
mennyi ido alatt vesztik el a teljes oxigen mennyiseget?
eccer volt is, hogy az egyik ursiklo szelvedojebe allt bele egy par mm-s kis bigyo
vmi nagyobb siman at is utotte volna

amikor visszatereskor szetesett a Columbia 2003 feb 01-n, mi is tortent?

a Columbia esetnel kikerult anno egy belso video a youtube-ra, de par ora mulva letakaritottak
az ablaknal latszottak vmi langnyelv szeru izek, gondolom ami a hopajzsrol valik le, meg amikor visszafordult a kameras, akkor mellette a masik ulesben ulo elott egy tablet szeru vmi volt, es lathatoan nem volt rajta a sisak sem
ezen ment utana kongresszusi vizsgalo bizottságban a nyekeges, hogy eleve vki videozott, pedig az tilos, meg nem volt rajtuk a sisak se, es ezfudeszabalytalan

nem mintha ez nem lenne qrvara mind1, amikor 25000km/h-s sebesseggel esik szet a technika a legkorben es 4-5 allamnyi teruleten szóródik szet....

több drón kell ;P

(#53) Cifu válasza hobizoli (#52) üzenetére


Cifu
nagyúr

Több alkalommal került űrhajó légkörébe mérgező gáz, a Szojuz-oknál a Szojuz-11-ig még oxigénmaszk sem volt, tehát még ekkor sem lett volna semmi esélyük, nem csak teljes dekompressziónál.

A Szojuz-11 esetén viszont csak szkafander mentette volna meg őket (vagy az, hogy tudják honnan szökik a légkör). Mivel viszont semmiféle létfenntartás nincs a kapszulában (ehhez a műszaki modulban és az Orbitális modulban vannak a részelemek), így nem volt esélyük sem.

Nem lehet az űrrepülést 100%-osan biztonságosság tenni, de törekedni kell arra, hogy a személyzet túlélési esélyei a felmerülő problémák esetén a lehető legnagyobb legyen. A szkafander kérdésköre olyan, hogy viszonylag kicsi a plusz tömeg, amit jelent, tehát bevállalható. A Boeing Starliner űrhajókon mindössze 9kg-os űrruhát használnak majd, és ebben minden benne van (a külső oxigénforrást leszámítva). Azért személyenként 9kg nem nagy ár azért, hogy dekompresszió vagy mérgező gázoktól védve legyenek.

A Columbia, Challenger vagy Szojuz-1 esetét kár itt felhozni, azok más esetek voltak. Ahogy az autóban sem véd meg semmi, ha 200km/h sebességgel nekirohansz egy acél villanyoszlopnak, attól még nem lesz a biztonsági öv és a légzsák felesleges, mivel sok esetben viszont életet menthet...

Légvédelmisek mottója: Lődd le mind! Majd a földön szétválogatjuk.

(#54) edk- válasza hobizoli (#52) üzenetére


edk-
őstag

a Columbia esetnel kikerult anno egy belso video a youtube-ra, de par ora mulva letakaritottak

Most is ott van a tecsőn.

"Try SCE to Aux." ˁ˚ᴥ˚ˀ eladó dolgok: https://cutt.ly/edkelado

(#55) #22743424


#22743424
törölt tag

A BBC Earth műsorán megy Az űrhajózás úttörői, a szovjetek című műsor. Remek képekkel elbeszélésekkel interjúkkal. Persze ez a cikk sorozat nagyon jó és tárgyilagos, gondolom rengeteg munka fekszik benne. Le a kalappal a szerkesztő előtt.

[ Szerkesztve ]

(#56) ph0nak


ph0nak
csendes tag

Én azt sem értem, miért erőltették ezt az űrsétával való átszállást a szovjetek, elég primitív módszernek tűnik... Pedig a Szaljutoknál már elég simán megoldották az oroszok is a két űrjármű összedokkolását átjárható módon.
Az pedig utólag valószínűleg inkább szerencséjük volt, hogy az N1 annyira rossz lett, ha csak kicsit sikerül jobban, akkor jó eséllyel megöl pár kozmonautát, vagy épp a Holdon maradnak örökre valami műszaki gebasz miatt, elnézve az orosz technika hibaarányát. Elég sok végzetes hibalehetőség adódhatott volna, miközben a Föld körüli pályán is halmozták a technikai malőröket, de onnan még egyszerűbb volt visszajönni.

(#57) szazbolha válasza edk- (#54) üzenetére


szazbolha
addikt

Tudnál adni egy linket? Szívesen megnézném.

(#58) Cifu válasza ph0nak (#56) üzenetére


Cifu
nagyúr

A válasz az időrendi sorrend.

A dokkolás - űrsétával átszállás az 1967-68-69 időszakban futott, és alapvetően azért kísérleteztek vele, mert egyszerűbb volt, mint a zsilipajtós dokkolás. Mivel a Holdraszállás volt a cél, ezért ha visszanézel az azt taglaló részre, láthatod, hogy az egész e köré lett felhúzva. Épp elég megoldásra váró probléma volt, az űrsétát már tesztelték (egyszer...), és könnyebb, egyszerűbben kivitelezhető (hiszen eleve űrruhában volt az űrhajós a Holdraszálláshoz) megoldásnak tűnt, mint kifejleszteni és legyártani a dokkolózsilipet.

A cél ugye az volt, hogy legkésőbb még 1969-ben megtörténhessen a Holdraszállás, és megelőzhessék az amerikaiakat.

Aztán jött az űrállomásprogram, ahol viszont az űrsétával való átszállás nem volt logikus - eleve űrruhát se akartak felvinni, csak ha űrsétára kerül sor (márpedig hosszú ideig nem került sor ilyesmire űrállomás esetén). Ki is fejlesztették az ehhez szükséges dokkolózsilipet (a konkurenseknél), de ekkor már 1970-et írunk.

A Holdraszállás későbbi terveiben (L3M program) már "egyből" a Holdra szállt volna a leszállóegység, és csak a gyorsító fokozattal való dokkolásra került volna sor, átszállásra már nem volt szükség. Ez viszont nem valósult meg (1976-ban lőtték le amúgy végleg a holdraszállás terveit).

Különféle leszállóegység-tervek a szovjet holdraszálláshoz (évszámokkal), ezek közül csak az LK 1964 valósult meg:

Térjünk vissza a cikkben is említett űrsétás átszállásra. Ezeket még eredetileg 1966-ban, majd a nem elkészült Szojuz miatt 1967-ben tervezték végrehajtani. Ugye 1967-ben a Szojuz-1 ezért indult a világűrbe. Csakhogy történt egy tragédia, és a program megcsúszott. Legyártották, elkészítették a Szojuz 7K-OK űrhajókat, amelyeknek csak ez volt a feladatuk - nem voltak másra alkalmasak. Misinnek óriási fejfájást okozott, hogy is tudná ezt a Szojuzt "használhatóvá" tenni, hiszen ekkoriban a következő szojuz programok futottak:

Szojuz 7K-OK -> Űrbéli dokkolás tesztelése
Szojuz 7K-L1 -> Holdmegkerülés, 1968 decembere után (Apollo-8) már nem volt célja, emberrel nem repült
Szojuz 7K-LOK -> Holdraszállás, a személyzet Holdhoz juttatása, ez futott, ám nem volt kész semmi a Holdraszálláshoz
Szojuz 7K-VI -> Katonai kéműrhajó, nem dokkolt volna semmihez, és félig-meddig kivették Misin kezéből, Kozlov irodájában ügyködtek rajta, a Katonaság felügyelte
Szojuz 7K-PPK -> Katonai harci űrhajó, nem kapott ekkor már sok támogatást, Kozlov irodájában ügyködtek rajta, a Katonaság felügyelte

E mellett volt két konkurens program, a katonaság a Spiral mini-űrrepülőgép programot futtatta (erről majd lesz szó később), amely a Szojuz 7K-VI és a 7K-PPK feladatára jelentett veszélyt. A nagyobbik probléma Cselomej irodája volt, aki az Almaz katonai kéműrállomáson dolgozott és a hozzá való TKSz űrhajón.

Misin dilemmája az volt, hogy a ha a Holdraszállást elbukják, akkor hirtelen nem lesz mit csinálnia a CKBEM-nek, a saját tervezőirodájának. A 7K-L1 programot lelövik, a 7K-LOK programot lelövik (nélküle nem lesz mit vinnie az N1-nek, ha nem rendelik meg a hatalmas TKMSz űrállomást, márpedig nem rendelték meg), a katonai programok nem az ő kezében vannak... marad a 7K-OK program, ami eredetileg csak az űrrandevú és a dokkolás - űrsétával átszállás tesztelésére készült. Innen jött egy vargabetű, a szovjet űrállomás-program. Erről is lesz szó, jó nagy vargabetű minden szinten.

A lényeg, hogy Misin elérte, hogy az űrállomásokat a Szojuz (egy 7K-OK alváltozat) szolgálja ki. Az űrállomáshoz viszont dokkoló-zsilip rendszer kell, amit Cselomej Almaz programjához fejlesztettek ki. Hirtelen nem sok értelme lett a Szojuz 7K-OK dokkolás - űrséta terveihez, viszont ha ez nincs, akkor nincs miért menni a világűrbe. Nincs kész emberes űrprogram-elem, az űrállomás ugye csak 1971-re lesz realitás... Évekig ne menjenek a világűrbe? Az nem volt opció, fogták hát a 7K-OK űrhajókat, és az eredetileg tervezett dokkolás - átsétálást hajtották végre többször. Gyakorlati haszna is volt, mert sok tapasztalatot szereztek a dokkolás és az űrrandevú terén. De ennyi...

[ Szerkesztve ]

Légvédelmisek mottója: Lődd le mind! Majd a földön szétválogatjuk.

(#59) edk- válasza szazbolha (#57) üzenetére


edk-
őstag

Bevezetővel

Bekapcsolható feliratokkal

"Try SCE to Aux." ˁ˚ᴥ˚ˀ eladó dolgok: https://cutt.ly/edkelado

(#60) MaCS_70 válasza edk- (#59) üzenetére


MaCS_70
félisten

Borzasztó nézni... Halálra ítélt emberek, akik még nem tudnak róla... :(

MaCS

Fán nem lehet motorozni, motoron viszont lehet fázni!

(#61) vilmose33


vilmose33
őstag

Ma sikerült elolvasnom-idő hiány miatt-. Köszönöm :R

A jövő most van

(#62) User64476


User64476
őstag

Őrült jó cikk, köszönet!!

(#63) Fryskitt


Fryskitt
addikt

Én vagyok nagyon felületes vagy hol vannak a Komarov baleset részletei?

Ne vegyél élő nyulat Húsvétra! Az ilyenkor vett kisnyuszik 90%-a nem éri meg az egyéves kort!

(#64) MaCS_70 válasza Fryskitt (#63) üzenetére


MaCS_70
félisten

Az előző rész teljes utolsó fejezete erről (a Komarov-tragédiáról) szólt.

MaCS

[ Szerkesztve ]

Fán nem lehet motorozni, motoron viszont lehet fázni!

(#65) Fryskitt válasza MaCS_70 (#64) üzenetére


Fryskitt
addikt

Köszi, akkor újra olvasom. Régen volt már..kell a Cavinton. :O

Ne vegyél élő nyulat Húsvétra! Az ilyenkor vett kisnyuszik 90%-a nem éri meg az egyéves kort!

(#66) Cifu


Cifu
nagyúr

A szovjet űrprogram meghatározó alakjai, egy kis sorvezető, ha a nevek esetleg nem csengenek elsőre ismerősen.

Légvédelmisek mottója: Lődd le mind! Majd a földön szétválogatjuk.

Copyright © 2000-2024 PROHARDVER Informatikai Kft.