Néhány éve nagyon foglalkoztatott a téma. Egy idézet abból az időböl.
Nagy a verseny, de némi változás itt is van. Hiszen amíg a Rolexszel egykor versenyben álló Omega Cal 1120 mérete 25.6 x 3.6 mm és 23 köves volt (az alap, az ETA 2992 A2 21 köves), addig növekedés jól érzékelhető:
- Omega Cal 2500 25.6 x 4.1mm-re vastagodott és 27 köves (1999), míg az
- Omega Cal 8500 már 29mm x 5.5mm-re hízott, 39 köves és 60 óra járástartalékkal – 2007-re.
Ez utóbbi mérete már jól összevethető a ma legjobbnak tekintett, de még 1988-ból származó Rolex 3135 méretével (28.5 x 6 mm), meghaladja köveinek számát (31 kő) és járástartalékát (50 óra).
Tudjuk persze, hogy a méret nem minden, de azért a Pateknál is figyelembe veszik ezt az órák pontosságánál (nagyobb méret, nagyobb pontosság. :-))
Úgy tűnik tehát, hogy az Omega, látva a robusztus Rolex sikerét, annak nyomába eredt, 10 év múltával megjelent a coax 2500-tel, majd 7 éve a paraméterek tekintetében már igazán 21. századinak tekinthető 8500-al. Eközben pedig a Rolex napjainkig is a veterán 3135-öt (3136 a Datejust II-ben ?) tokozza, azaz a múlt évezredet, mi itt a fórumon ezt a márkát emlegetjük a legtöbbet, bár ezt nem egyeztettük a Chrono24-el, és nagyon sokaknak a legszebb óra konzervatív megjelenésű Submariner. Nem véletlenül. Hiszen azt mondják, hogy a "Rolex" nevet a francia kifejezés "houloguorie Exquise" ihlette, ami azt jelenti, gyönyörű .
És miközben a darabszámot illetően Kína szinte már mindent elborít, Svájc az elmúlt 10 évben megkétszerezte az óraexportot. A svájci óragyártás globális piaci részesedése 54%. A Rolex önálló brandként a termelést illetően globálisan a harmadik helyen áll a Swatch és a Richemon Group után, azaz a Rolex legnagyobb önálló brand. A három legnagyobb japán óragyártó (Citizen, Seiko és Casio) együttesen 9,4%-os piaci részesedése kisebb, mint a Rolexé. (Érdekesség még, hogy a svájci órák legnagyobb fogyasztója Hong Kong.)
A Rolex kétszer olyan értékes cég mint az Omega. És ami sokak számára fontos és egyben nagyon lényeges design elem, 2012-ben a Rolex közel 800 ezer COSC minősítésű darabot gyártott (ezt követi az Omega 520 és a Breitling 150 ezer darabbal). Az összes svájci óra 3%-a rendelkezik COSC minősítéssel. A legtöbb pontos órát a Rolex gyártja.
Olvashatjuk, hogy a Rolex inkább az idősebb (és pénzesebb) generáció márkája, míg az Omega a 25-39 éves korosztályé. A óraméret itt lényeges. A honlapon azonnal szembeötlik. Ez a Rolexnél csak a specifikációban tűnik ki és még a Breitlingnél is a technikai adatoknál. De azt hiszem hogy ez mindegy, végül is tömegtermelésről van szó, aminek kell a reklám. És az USA-ban ebben is a Rolex vezet – a Breitling előtt.
Egy Rolex óra a kiválóság, a teljesítmény, a presztízs és az innováció szimbóluma. A Rolex korona pedig a presztízst, a győzelmet és a tökéletességet jelképezi. Mind-mind olyan értékek, amelyek Svájra is értelmezhetőek. Egy magamfajta technokrata részéről minden bizonnyal.
Még tart a verseny a Rolex és az Omega, a két nagy tömegtermelő között a fogyasztók nagy örömére, bár bajnokság már eldőlt…