Hirdetés

2024. március 28., csütörtök

Gyorskeresés

Hozzászólások

(#1) tomazin


tomazin
veterán

Pont ez jutott eszembe a cikk kapcsan ami a vegere van irva, h nagyon hasznos lesz, ha automtata dronirtok lesznek a repterek kornyeken, nem madarakat kell hozza idomitani.

(#2) atike


atike
nagyúr

Ilyen szinten és ilyen sebességgel működik a tracking benne...? Az komoly. Kár hogy külső felvétel nincs arról ahogy lelézerezi a drónt... :D

(#3) Tigerclaw


Tigerclaw
nagyúr

Kiváncsi lennék a hatótávra és arra hogy milyen anyagokban tud kárt tenni. Egy terrorista, bűnöző, ellenséges nemzet olyan erőforrások birtokában lehet, amivel speciális drónt is tud készíteni, készíttetni. Pl. ha ugyanez a cég kapna megint pár milliót, ki tudna fejleszteni olyan drónt is, ami ellenáll az általuk készített drónellenes fegyvernek. Kicsit nehezebb lenne, de beburkolhatják kerámiacsempékkel , vagy építhetik olyan anyagokból, amik könnyűek, de hőállóak, mint pl. egy titánium ötvözet, vagy olyan anyaggal ami visszaveri a megfelelő hullámhosszúságú lézersugár nagy részét.

Az a baj a világgal, hogy a hülyék mindenben holtbiztosak, az okosak meg tele vannak kételyekkel.

(#4) Cifu válasza atike (#2) üzenetére


Cifu
nagyúr

Van külső videó, 0:34-től. A lézernyalábot nem látod, hiszen koherens fényről beszélünk, ha nincs amin megtörjön (füst, köd, stb.), akkor nincs amin megtörjön a fény és a kamera felé menjen...

Légvédelmisek mottója: Lődd le mind! Majd a földön szétválogatjuk.

(#5) Mr K válasza tomazin (#1) üzenetére


Mr K
senior tag

Azért számomra nem teljesen világos, hogy egy ilyen eszközzel lövöldözni egy polgári repülőtéren mennyire biztonságos a pilótákra, a személyzetre és az utasokra nézve. (Csak mert mostanában sokat cikkeztek arról, hogy egy sima lézer pointer is komoly repülésbiztonsági és egészségügyi kockázatokat jelenthet.)

''The third planet is incapable of supporting life. Our scientists have said there's far too much oxygen in their atmosphere.''

(#6) atike válasza Cifu (#4) üzenetére


atike
nagyúr

Erre lettem volna kíváncsi igen... :) A cégnél a lézereres vágógépnél látszik a lézer (nem tudom, hogy füst vagy egyéb közeg miatt e, itt is ilyesmit kerestem... :) Volna. :DDD

(#7) Cifu válasza Tigerclaw (#3) üzenetére


Cifu
nagyúr

Csak becslések vannak, mert a pontos képességek hétpecsétes titkok. Nagyjából 4-8kW-os leadott teljesítményt becsülnek, és ha más rendszerek korábbi tesztjeiből indulunk ki, akkor műanyag és balsafa drónok ellen olyan 1-2km-en belül lehet hatásos.

A repülőgép-iparban általánosan használt alumínium ötvözetek az infravörös spektrum adott részét (ahol ezek a lézerek működnek) 95-98%-ban visszaverik. Szóval egy nem műanyagból vagy balsafából készült drón ellen már esélyesen nem túl hatékony.

Ezt a cikket 6 éve írtam, azóta csak tyúklépések voltak előre. A kereskedelmi quadcopterek ellen hatékony lézerfegyverek vannak - a fent leírt kompromisszumokkal. Egy racing drónt, amely teljes sebességgel cikázik, esélyesen nem tudna leszedni ez a rendszer sem. De mivel nincs jobb megoldás, ezért elkezdték rendszeresíteni őket.

Molnibalage most ír egy nagyon komoly anyagot a problémáról (én szakmai lektorként veszek részt benne), statisztikai alapon számolva, hogy egy ZsSzU-23-4-nek vagy egy Phalanx CIWS-nek mekkora esélye van adott távon eltalálnia egy átlagos (DJI Phantom 4 szintű) drónt. Nos, már 500 méterről se sok, nagyjából 150-200 méterről lenne még értékelhető... Szóval a jelenlegi légvédelmi rendszerekkel esélyesen nem lehet felvenni a küzdelmet az ilyen drónokkal. Most a "vadász" quadcopterek és a lézerek versenyeznek leginkább a legjobb megoldás címéért, mert a jelek szerint az elektronikai hadviselés (a kereskedelmi quadcopterek által használt frekik zavarása) hatótávolsága egyszerűen túl kicsi...

[ Szerkesztve ]

Légvédelmisek mottója: Lődd le mind! Majd a földön szétválogatjuk.

(#8) Cifu válasza atike (#6) üzenetére


Cifu
nagyúr

Feltehetően CO2 lézer, ami infravörös tartományban dolgozik, a lézernyalábot szerintem vagy a fémgőzök miatt látod, vagy van egy látható tartományban dolgozó "célzó" lézer, ami piros ponttal mutatja, hogy hol fog a valódi vágólézer a munkadarabhoz érni. ;)

Ajánlott videók:

"Látható" lézer bemutató, érdemes megfigyelni, hogy a lézernyaláb maga nem látható.

Légvédelmisek mottója: Lődd le mind! Majd a földön szétválogatjuk.

(#9) Barret001 válasza Mr K (#5) üzenetére


Barret001
addikt

Ha eléd raknak 2 gombot,mit választasz? Egyik gomb alatt 1 megsebesült ember ikonja,a másik alatt meg egy lezuhant repülőgép 250 utassal.Na választasz? Mert kell!

(#10) pilóta


pilóta
nagyúr

23,8 millió dollárért

Mennyi? Nem lett elírva? Még 238 milliót is kevesellnék egy katonai kutatásnál...

Aki él és nem boldog, az téved!

(#11) Cifu válasza Barret001 (#9) üzenetére


Cifu
nagyúr

A cikk egy kicsit elkalandozott, mert a polgári reptereken ez a rendszer aligha fog megjelenni, maximum hasonló, és a Mr K. által említett félelmek miatt feltehetően komoly ellenérzések lesznek vele kapcsolatban. Plusz azért is nehéz ügy, mert egy sima egyszerű kereskedelmi quadcopterrel való ütközés azért nem biztos, hogy valóban végzetes sérülést okozna egy kereskedelmi utasszállítóban. Az tény, hogy akár okozhat is olyat, de egy nagy testű madárral való ütközés is. Arra pedig azért elég sok példa van, csak írd be a google-ba, hogy bird vs aeroplane.

Szóval itt elég sok mindent kell mérlegelni.

A katonaság más kérdés, ott a katonai repterek biztonsága (főleg előretolt helyeken) nem mérlegelés kérdése. Ha valami vagy valaki engedély nélkül megy oda, akkor lőni fognak...

Légvédelmisek mottója: Lődd le mind! Majd a földön szétválogatjuk.

(#12) Cifu válasza pilóta (#10) üzenetére


Cifu
nagyúr

Nem lett elírva, ennyiért a Raytheon két HELWS rendszert ad át a US ARMY részére éles tesztelésre, és 2020 november 1.-ig nyújt támogatást ahhoz. Ha a US ARMY elégedett lesz vele, akkor további HELWS rendszereket vásárolhat a jövőben.

Egyébként ahogy a többi hasonló rendszernél, itt se kell világmegváltó technológiára gondolni. Esélyesen (ahogy a tengerészeti LaWS lézerrendszernél is) civil iparból érkező, lézervágáshoz használt (1-2kW-os) modulokat kötnek össze, azok nyalábjait kombinálják, és így érik el a kívánt teljesítményszintet. A munka nehézsége az integráció, vagyis a lézermodulok, az optika, az érzékelők és a vezérlőrendszer összeépítése és működésre bírása. Korábban a Raytheon (és a Lockheed, meg még pár cég) több száz milliós megbízásokat kaptak ezen feladatok elvégzésére, tehát itt a fejlesztés oroszlánrésze már ki volt fizetve...

[ Szerkesztve ]

Légvédelmisek mottója: Lődd le mind! Majd a földön szétválogatjuk.

(#13) dabadab válasza Cifu (#12) üzenetére


dabadab
titán

Egyébként igazából mit csinál ez a drónnal? Belevág a közepébe?

DRM is theft

(#14) pilóta válasza Cifu (#12) üzenetére


pilóta
nagyúr

Ja úgy már érthető. Egy étkészletet nem terveznek a hadseregnek 24 milláért :D

Aki él és nem boldog, az téved!

(#15) Cifu válasza dabadab (#13) üzenetére


Cifu
nagyúr

Gyakorlatilag egy távolságtól (és fókusztól) függően pénzérme nagyságú területen felhevíti a célpontot, a műanyag megolvad, az alatta lévő elemek pedig a helyzettől függő sérülést szenvednek el. A videó alapján nincs dedikált célzóna, tehát nem mondjuk az egyik rotorra mennek, vagy mondjuk az akkumulátorra, hanem csak egy adott részelemen próbálják tartani a lézernyalábot (hiszen az idő előre haladtával egyre több energiát ad át, egyre több hő keletkezik az adott régióban, ha a fókusz vagy a lézernyaláb elmozdul a pontról, akkor egy "friss" műanyag részt kell felhevítenie a lézernek).

Így néznek ki a korábbi tesztek közben szétlőtt quadcopterek:

Légvédelmisek mottója: Lődd le mind! Majd a földön szétválogatjuk.

(#16) Cifu válasza pilóta (#14) üzenetére


Cifu
nagyúr

Yepp, itt a tervezést nem kell fizetni, a két lézerrel felszerelt jármű és egy évnyi támogatás a szerződésben vállalt ellentételezés.

Légvédelmisek mottója: Lődd le mind! Majd a földön szétválogatjuk.

(#17) dabadab válasza Cifu (#15) üzenetére


dabadab
titán

Aha, köszi.
Gondolom azért a drónokon az égésnyomok nagyrészt a kigyulladó lítiumakksitól származnak, nem magától a lézertől.

[ Szerkesztve ]

DRM is theft

(#18) Cifu válasza dabadab (#17) üzenetére


Cifu
nagyúr

Én is ezt tippelem.

Légvédelmisek mottója: Lődd le mind! Majd a földön szétválogatjuk.

(#19) #06658560 válasza dabadab (#17) üzenetére


#06658560
törölt tag

A müanyag is szépen meggyulladhat, azok eleve nem túl magas gyulladáspontúak.

#11 Cifu: Az rendben van, hogy tömegre, keménységre nem okoz nagy gondot, de az akku azért eléggé éghetö, ami a kompresszorlapatok, vagy a turbinalapátok között annyira nem kellemes dolog.

[ Szerkesztve ]

(#20) Rive válasza dabadab (#17) üzenetére


Rive
veterán

Ez ~ annyit is jelent akkor, hogy szimplán alufóliába tekerés igazából már egész komolyan képes tökönböki az egészet.

/// Nekünk nem Mohács, de Hofi kell! /// Szíriusziak menjetek haza!!!

(#21) C64 válasza Tigerclaw (#3) üzenetére


C64
őstag

Hobbydrónozók ellen kiváló :))

Yᵒᵘ Oᶰˡʸ Lᶤᵛᵉ Oᶰᶜᵉ

(#22) Reggie0 válasza #06658560 (#19) üzenetére


Reggie0
félisten

Hat, azert nem sokkal eghetobb, mint a kerozin.

(#23) Reggie0 válasza Cifu (#12) üzenetére


Reggie0
félisten

Nem azt hasznalnak. Erre a celra az 1330nm-es lezereket szeretik, mert az szorodik es nyelodik el a legkevesbe a legkorben, a nem lathato tartomanybol(es nem mellekesen, a sima kamerak/ejjellatok sem latjak). Az iparban pedig jellemzoen 10000nm-es lezervagokat hasznalnak. Ezen felul az ipari 10um-es lezer latszodna a hokamera kepen is, mert az minimum 8-12um-es tartomanyban erzekeny(a katonaiak 6-30um-ig is mehetnek).

[ Szerkesztve ]

(#24) Cifu válasza Reggie0 (#23) üzenetére


Cifu
nagyúr

A LaWS esetén egészen biztos, hogy hagyományos, ipari fiberlézer-modulokat használtak (6x 5,5kW-os), viszont azt nem kötötték az orrunkra, hogy pontosan milyet. Én TruDisk kereskedelmi lézervágókat láttam közelről, azok Itterbium (szilárdtest) fiber-lézer modult használtak és 1030nm-es lézernyalábot generáltak.

Ezek a katonai lézer-rendszerek most vagy 1030-1100nm közötti lézernyalábot használnak (itterbium modullal), vagy ha tényleg 1330nm-es nyalábbal dolgoznak, akkor valahogy a lézer frekvenciáját megváltoztatják. Nem tudok 1330nm-es lézernyalábot generáló fiberlézer modulról, ez a frekvencia a kisebb energiájú Nd: Yag lézereknél jellemző, de azokból viszont nem lehet ilyen teljesítményt szintet kisajtolni...

BTW szerintem egy rombolásra tervezett lézernél pont tök mindegy, hogy látszik-e hőkamerán, vagy sem. A távolságmérő lézereknél (ahol az Nd: Yag népszerű) érthető okokból tényező...

[ Szerkesztve ]

Légvédelmisek mottója: Lődd le mind! Majd a földön szétválogatjuk.

(#25) #06658560 válasza Reggie0 (#22) üzenetére


#06658560
törölt tag

Csak teljesen másképp ég. És nem ilyenekre vannak a hajtómüvek tervezve, különösen nem szeretik, ha már a kompresszorfokozatokon égés történik.

(#26) Reggie0 válasza #06658560 (#25) üzenetére


Reggie0
félisten

Igen az meg Nd: YAG lezer volt, de sokat is szivtak vele es nem is sikerult a kivant teljesitmenyre es tavolsagra feltornazni. Viszont ott a normal kamera kepen latszodik is, hogy hova vilagit a lezer. Tobbek kozott ezert tolodott el 1330nm-re, mert ott kisebb a szorodas a levegoben, ami miatt nagyobb tavolsagra lehet fokuszalni. Ez az Nd: YAG pont igy kerult a hajokra, mert ott nem akkora problema a kis tavolsag.

[ Szerkesztve ]

(#27) Reggie0 válasza #06658560 (#25) üzenetére


Reggie0
félisten

Ha csak ennyi lenne a gond, akkor nem lenne gond a madarakkal. Az igazi problema a lapattores amit okoz a becsapodo test, plane, hogy a madarak csontjainak tobbseget konnyebb eltorni, mint egy litium cellat.

[ Szerkesztve ]

(#28) Kékes525 válasza Tigerclaw (#3) üzenetére


Kékes525
félisten

Ez inkább a hétköznapi drónok ellen jó. Idővel fejlesztenek majd erősebb lézert.

Minden számítógép füsttel működik, ha kimegy belőle, akkor nem működik.

(#29) #06658560 válasza Reggie0 (#27) üzenetére


#06658560
törölt tag

Ha csak a mechanikai hatás lenne a probléma, akkor pont a madarak példája alapján lehetne nem aggódni érte, arra vannak már bejáratott folyamatok. De egy rossz helyen kialakuló égés még az egyébként müködöképes maradó hajtómüben is okozhat tolóerövesztést. Annyira nem terüeltem, de el tudom képzelni, hogy pompázs, vagy ahhoz hasonló jelenségek is fellépjenek, plusz ilyen esetben a kompresszorlapátokat is teljesen másképp kéne méretezni, tervezni, hogy kibírjanak extra höt, a komplett áramlást át kell gondolni.

(#30) Cifu válasza Kékes525 (#28) üzenetére


Cifu
nagyúr

Az US NAVY az Arleigh Burke-osztályú rombolóknál 2002 óta (!!!) átadott példányoknál nem szerel a felépítmény előtti platformra Phalanx CIWS-t. A CIWS hiánya komoly tényező, hiszen a hajó orra felől érkező veszélyforrásokra nincs utolsó vonalbéli védelem (a USS Stark fregatt esetében hasonló okokból esélye sem volt a két iraki Exocet rakéta ellen a hajó egyetlen Phalanxának).


A USS O'Kane (DDG-77), a híd előtt látható a Phalanx CIWS jellegzetes fehér "tornya"


A USS McCampbell (DDG-85), az első Burke-osztályú egység, ahol a híd előtt nincs CIWS

A NAVY azóta várja a lézer CIWS-t, amivel a beérkező gránátok, rakéták, robotrepülőgépek és persze drónok leküzdhetőek lennének. A NAVY a 2000-es évek elejére ráébredt, hogy egyhamar nem lesz meg az katonai cégek által ígérgetett önvédelmi CIWS feladatra alkalmas lézer, ezért először vizsgálni kezdte egyáltalán milyen lézer teljesíthetné az elvárásokat. Csúnya ébredés lett a vége, a Phalanx helyére maximum 100kW teljesítményű lézer pakolható, az pedig gumicsónaknál és műanyag-balsafa drónoknál komolyabb ellenfél ellen fabatkát sem ér. A célra 1MW teljesítményszint kellene, amelynek alsó hangon 10MW energiaigénye lenne és 1400 tonnányi a hűtőrendszer tömege (a Burke osztályon cirka 100-200kW és hozzávetőleg 30-50 tonna áll rendelkezésre a célra). A LaWS lézer papíron 33kW, gyakorlatilag inkább valahol 16--18kW teljesítményszintet tud. Egy időre le is állították tehát az ilyen irányú programokat, illetve takaréklángra állították őket.


A DDX programhoz készült fantáziarajz, lézer CIWS rendszerrel, amely a beérkező hajó elleni rakétákat le képes lőni, ekkor azt hitték még, hogy ez ilyen egyszerű lesz....

Aztán jöttek a civil quadcopterek és a kis teljesítményű lézerek legalábbis erre használhatóak lennének. Így most ott tartunk, hogy két LaWS szintű rendszer újra hajóra kerül (az egyik a Burke osztály első egységére, a DDG-51 USS Arleigh Burke-re, a felépítmény elé).

Ha csak nem lesz valami áttörés a fiberlézerek terén, a több száz kW, illetve MW teljesítményszint álom marad továbbra is....

Légvédelmisek mottója: Lődd le mind! Majd a földön szétválogatjuk.

(#31) dabadab válasza Cifu (#30) üzenetére


dabadab
titán

Csodás a haditengerészet optimizmusa, de az nem merült fel az elmúlt két évtizedben, hogy esetleg mégis feltegyék a Phalanxot addig, amíg nem készül el a csodalézer?

DRM is theft

(#32) Cifu válasza dabadab (#31) üzenetére


Cifu
nagyúr

A hivatalos válasz erre az, hogy a Burke-osztályon általános lett az ESSM (Evolved Sea Sparrow Missile) rakéták elhelyezése, az ESSM rakéták közép-hatótávolságú rendszer, és egy VLS konténerbe négyet lehet belőle pakolni (a Burke osztály a Flight II óta 96, az első Flight változatban 90 VLS konténerrel bír, ezekbe lehet SM-2, SM-3 és SM-6 légvédelmi rakétákat, Tomahawk robotrepülőgépeket, SUBROC rakéta-torpedókat is elhelyezni).


Ez a kép egy norvég Fridtjof Nansen-osztályú fregatt Mk.41 VLS cellájából való ESSM rakétaindítást mutat, a Burke osztályon ugyanilyen VLS rendszer van, látható, hogy a rakéta nagyjából a cella negyedét foglalja el

A logika alapján a beérkező veszélyforrásokat az SM-2 / SM-6 rakéták nagy lőtávolságnál (cirka 25km felett). az ESSM közepes lőtávolságnál (cirka 5-25km között) és a Phalanx a végső fázisban (5km-nél közelebb) kezelné. Itt van a probléma - a US NAVY hivatalos válasza nem stimmel. Ők valójában egy új CIWS rendszerre várnak.

A legvalószínűbb indok egyszerűen a törvényhozással való kötélhúzás - más szóval a pénz. Ha a hajók megkapják a második Phalanx-ot, akkor arra nehezebb lesz pénzt kisajtolni a képviselőkből, hogy adjanak pénzt a meglévő rendszer lecserélésére. Persze a US NAVY tisztában van a problémával, de a politikusok és a katonai vezetők hülyesége azért ott is megvan. Ez csak egy a sok közül.

A haditengerészet például a kisebb felszíni hajók terén az LCS osztállyal váltotta le az Oliver Hazard Perry-osztályú fregattokat. Az LCS kapcsán egy eléggé furcsa kívánságlistát állítottak össze: egy olyan 3500 tonnás hajót, amely legalább 45 csomóval (cirka 80km/h) képes haladni, a fegyverzete mindössze egy 57mm-es gépágyú és egy SeaRAM CIWS (ez feladatát tekintve megegyezik a Phalanx-al, de 20mm-es gépágyú helyett 21db kis méretű (a vadászgépeken használt Sidewinder rakétára épülő) elfogó-rakétával küzdi le a beérkező veszélyforrásokat), plusz két géppuska. Csak a felszínt karcolva: a hajó tömegének jó részét az emészti fel, hogy elérje a kívánt sebességet (a Burke osztály négy 25MW-os gázturbinával bír, az LCS osztályok két 30MW-ossal bírnak úgy, hogy a vízkiszorításuk a harmada csak). Ezt még megfejelték azzal, hogy egy faramuci döntéssel nem egy győztest választottak ki az LCS tenderen, hanem mindkét végső pályázó (Austal és Lockheed) típusát megrendelték párhuzamosan. Ez ugye rögtön megkettőzi a logisztikát is.

Az LCS a hasonló tömegű hajóosztályokhoz képest csúnyán alulfegyverzet, és a sebességén kívül más igazi előnye nincs - a Egyesült Arab Emírségek Baynunah-osztálya hasonló képességekkel bír, csak nem ennyire gyors, viszont nem 3300-3500 tonnát nyom, hanem csak 915-öt. És harmad annyiba kerül, mint egy LCS egység. A növekvő kínai veszélyhelyzet miatt most utólag fognak majd felszerelni az LCS osztályra 2x4 darab hajó elleni rakétaindítót, amelyeket kényszerűségből a felépítmény előtti helyeznek el. Tönkre téve a hajó lopakodó képességét (alacsony radar-keresztmetszetét). Egyébként menet közben az LCS alkalmatlanságát már elismerték, és az eredetileg 50 egységes megrendelést félbevágták, hogy egy jobban felfegyverzett, de lassabb hajóegység jöjjön majd, ez az FFG(X) program...


A USS Gabrielle Giffords, az első LCS egység,
amely utólag 2x4db hajó elleni robotrepülőgép-indítót kapott a fedélzetére...

Ez csak egy példa, hogy az efféle átgondolatlanság nem újdonság az amerikai haditengerészetnél, és bőven van rá példa még (Zumwalt-osztályú rombolók, amelyeket két 155m-es ágyú köré építettek, csak éppen túl drága hozzá a lőszer, így kvázi fogatlan oroszlán, vagy a USS Gerald R. Ford, amelynél a fegyverliftek nagy részét azért nem tudják használni, mert a szekció-záróajtók jó részét nem lehet kinyitni a menet közben megváltoztatott szerkezetek miatt... és a sort még lehetne folytatni...).

[ Szerkesztve ]

Légvédelmisek mottója: Lődd le mind! Majd a földön szétválogatjuk.

(#33) L3zl13 válasza Cifu (#32) üzenetére


L3zl13
nagyúr

Öröm látni, hogy nem csak nálunk működik jól a közbeszerzés. :D

Aki hülye, haljon meg!

(#34) Reggie0 válasza #06658560 (#29) üzenetére


Reggie0
félisten

Nem tudom, hogy mennyire teszteltek/tesztelik ezt, de szerintem eleve nem marad sokaig a hajtomuben a litium es csak reszlegesen tud egyaltalan meggyulladni. Egy atlag li pakk <360kJ energiat hordoz. Egy hajtomu pedig sok MW teljesitmenyu, szoval ha 1mp alatt teljesen eleg akkor az a teljes teljesitmeny toredeke. Persze, ez lehet, hogy felbillent egy egyensulyi helyzetet. A pompazs sem azonnal allitja le a hajtomuvet.

[ Szerkesztve ]

(#35) Barret001 válasza #06658560 (#29) üzenetére


Barret001
addikt

Ha a hajtómű bedarál egy drónt,lesz ott épp elég probléma ettől is... A pihepuha galamboktól is tönkre mehet a turbinakerék lapátozása.

(#36) Rive válasza #06658560 (#29) üzenetére


Rive
veterán

Ha csak a mechanikai hatás lenne a probléma

Alapvetően csak a mechanikai hatás a probléma: de ne a fikarc drónocskára gondolj hanem az egyensúlyából kibillenő, 20000RPM körül pörgő tonnányi, ugyanakkor grammra kiegyensúlyozott forgórészre.

/// Nekünk nem Mohács, de Hofi kell! /// Szíriusziak menjetek haza!!!

(#37) Reggie0 válasza Rive (#36) üzenetére


Reggie0
félisten

Szerintem ezt azert tudja, ahogy kivettem a jarmuiparhoz van neki koze. Amugy par lapat kitoreset meg el kell viselnie a hajtomunek a kenyszerleszallasig legalabb, most nem tudom fejbol, hogy az a par 2 vagy 3. Bar szerintem egy dron annyiva kemenyebb, mint egy liba, hogy tobbet torne.

[ Szerkesztve ]

(#38) #06658560 válasza Reggie0 (#34) üzenetére


#06658560
törölt tag

Azt a 360kJ energiát közöld a kopresszorlapatok környékén egy igen kis térrészen, úgy hazavágja neked az áramlásod, hogy ihaj. Onnantól borul végig az áramlásod.
A pompázs nem azonnal állítja le, de gyakorlatilag ahogy felépül, már komoly gondot okoz a hasznos tolóeröben. Nem véletlen vannak rá szenzorok, majd folyamatok, hogy elkerüljék jóelöre.

#35 Barret001: A hajtómüveket méretezik, ellenörzik ilyenekre. De olyanra nem, hogy valami belobban, elég az égéstér elött.

#36 Rive: Az kezelhetö valamennyire, mert a galambok, nagyobb madarak bedarálása rutinmunka, azért nem is szokás például megszakítani sem egy utat enyhébb esetekben.

[ Szerkesztve ]

(#39) Rive válasza #06658560 (#38) üzenetére


Rive
veterán

'Compressor stall' totálisan akku nélküli szerves 'drónok' beszippantása esetén is előfordul, önmagában (súlyos mechanikai sérülés nélkül) jellemzően kevés esetben jár végzetes következményekkel. Az akku extra energiatartalma az adott környezetben ~ elhanyagolható, egy nagysebességű liba (mire beér a kompresszorba már egy döglött liba is nagysebességű) által felkavarthoz képest.

Szerintem ezt szimplán vészesen túltolod. Az, hogy pl. egy drón fém motorját hangsúlyosan nehezebb konfettivé darálni mint egy libát csontostul-mindenestül macskaeleséggé, komolyabb baj.

Amúgy 360kJ az úgy nagyjából egy köbcenti kerozin, ha el nem szúrtam a számolást.

/// Nekünk nem Mohács, de Hofi kell! /// Szíriusziak menjetek haza!!!

(#40) Reggie0 válasza Rive (#39) üzenetére


Reggie0
félisten

Felszallas+emelkedes kozben olyan 1-2 kg uzemanyagot eget el egy hajtomu masodpercenkent.
Igazabol az lehet problema, hogy az az energia nem az egesterben keletkezik, hanem mar elotte.

[ Szerkesztve ]

(#41) Rive válasza Reggie0 (#40) üzenetére


Rive
veterán

Igazabol az lehet problema, hogy az az energia nem az egesterben keletkezik, hanem mar elotte.

Nem tudom mennyi idő alatt ér át a konfetti a hajtóművön, de nekem a Li-ion égése - nem robbanása, hiszen itt pont az a lényeg, hogy a cella felnyitásra/konfettivé aprításra kerül => nincs robbanás - nem tűnik elégségesen gyorsnak. Szerintem az akku ideráncigálása egyszerűen mellélövés, a fő tétel a nehezen ledarálható idegen anyag hajtóműbe kerülése.

/// Nekünk nem Mohács, de Hofi kell! /// Szíriusziak menjetek haza!!!

(#42) #06658560 válasza Rive (#39) üzenetére


#06658560
törölt tag

Emelkedés közben igen komoly gondot okozhat minden hajtómű tolóerő vesztés, süllyedés közben is. A lítium 100°C körül megolvad, ami elég gyorsan az első pár fokozaton elérhető hőmérséklet. Gyúlékony és robbanásveszélyes levegő és víz környezetében. Mivel a kompresszorfokozatok első tagjain okozol durva behatást a komplett áramlásba, az onnan végig haza vágja a rendszert. Leválások a kompresszor fokozatokon nem igazán szeretett állapotok egyetlen hajtóműben sem.

#41: Neked lehet, nekem, mint már biztonságkritikus terméket fejlesztőnek nem az. Pláne, hogy az akkukra nincs méretezve, a többire van egy hajtómű. Azt tudjuk, hogy túl tudja élni tragédia nélkül.

[ Szerkesztve ]

(#43) Rive válasza #06658560 (#42) üzenetére


Rive
veterán

Ami azt illeti, pont fordítva tudom: gyúlékony anyag beszippantására van méretezve, fémtörmelékre viszont csak korlátozottan. Ha van valami papír, akkor ideje linkelni mert az eddigiekkel nem sikerült meggyőznöd, még arról se hogy ezt rajtad kívül valaki komolyan venné ebben a formában: ráadásul eléggé körkörössé vált az érvelés is.

/// Nekünk nem Mohács, de Hofi kell! /// Szíriusziak menjetek haza!!!

(#44) Snoop-y válasza Cifu (#7) üzenetére


Snoop-y
veterán

En azt nem ertem, hogy minek lezerrel szarakodni? Vannak eleg nagypontossagu legielharito agyuk pl a Phalanx CIWS en inkabb azokon reszelnek, hogy alkalmasak legyenek ilyen feladatra

New level... Advertising has us chasing cars and clothes, working jobs we hate so we can buy shit we don’t need

(#45) pilóta válasza Snoop-y (#44) üzenetére


pilóta
nagyúr

Mert ez, ha egyszer kész van, akkor szinte ingyen lődöz, a Phalanx meg egy sorozattal elfüstöl pár ezer dollárt...

Aki él és nem boldog, az téved!

(#46) #06658560 válasza Rive (#43) üzenetére


#06658560
törölt tag

Papír nincs, csak egyetemi tanulmányaim alapján töprengek. Az, hogy mások nem veszik komolyan, az elég baj szerintem.

#44 Snoop-y: Bizto, hogy a Phalanx elég pontos egy drón leszedéséhez?

[ Szerkesztve ]

(#47) Snoop-y válasza #06658560 (#46) üzenetére


Snoop-y
veterán

Nem azt mondtam, hogy a most letezo formajaban alkalmas de kiindulasnak nem biztos, hogy rossz.

New level... Advertising has us chasing cars and clothes, working jobs we hate so we can buy shit we don’t need

(#48) Snoop-y válasza pilóta (#45) üzenetére


Snoop-y
veterán

Viszont nincs problema, hogy esetleg nem szedi le a dront. Amit eltalal annak nagy valoszinuseggel kampec :D

New level... Advertising has us chasing cars and clothes, working jobs we hate so we can buy shit we don’t need

(#49) pilóta válasza Snoop-y (#48) üzenetére


pilóta
nagyúr

Ha rendesen megcsinálják, akkor a lézerrel se lesz ilyen gond. Sőt, sokkal jobban célozható, pontosabb, minden szempontból jobb, ha elkészül véglegesre.

Aki él és nem boldog, az téved!

(#50) Rive válasza #06658560 (#46) üzenetére


Rive
veterán

Valahogy sejtettem, hogy erről van szó. Elhiszem, hogy egy saját ötlet nagyon csábító és szép, de ezt most sikerült minden határon túl túltolnod, a tényleges veszélyek rovására.

Nyugi. Egy drón akkujának energiatartalma a tárgyalt szituációban ~ annyit számít, mint hurrikánnal szembef*ngani vagy sem.

Bizto, hogy a Phalanx elég pontos egy drón leszedéséhez?

Milyen hosszú sorozatból kérded és mennyi a megengedett járulékos veszteség a környéken? ;]

[ Szerkesztve ]

/// Nekünk nem Mohács, de Hofi kell! /// Szíriusziak menjetek haza!!!

(#51) Reggie0 válasza Snoop-y (#47) üzenetére


Reggie0
félisten

Es lakott terulet kornyeken mi lesz a nem talalt, de visszazuhano lovedekekkel? Vagy majd megkerik a dronokat, hogy vecses iranyabol ne kozelitsenek, mert arrafele nem lehet loni?

[ Szerkesztve ]

(#52) #06658560 válasza Rive (#50) üzenetére


#06658560
törölt tag

Nem a benne tárolt energía a gond, hanem a lítium égéshője, és az égés sebessége.

(#53) timsigm


timsigm
csendes tag

Engedjétek meg, hogy hozzáfűzzek egy-két észrevétel.
Egy utasgép felszállásánál inkáb 6-16kg üzemanyag kell /hajtómű másodpercenként. A ma hatályos FAA és az EASA követelmények alapján egy hajtóműnek akkora teljesítmény kell tudnia leadni, hogy egy kéthajtóműves gép normál felszálló súly és egy hajtómű leállása esetén (tehát egy megmaradt hajtóművel) még tudjon emelkedni és tartósan tudja tartani a magasságot.
Madár/Drón: kistestű madarat (kb. galamb) egy 737-esen lévő gép úgy meg tud enni, hogy csak egy füst pamacsot látsz kijönni a hajtóműből.
Egy és ismétlem egy nagyobb testű madár (sólyom, őjv) ott már egy kis pompász lesz, de csak olyan villanás szinten. Az automata igyekszik korrigálni, hogyha pompázs alakulna ki akkor azt megszüntesse.
Azt nem tudnám megmondani, hogy egy drón mit tenne egy hajtóművel, de azért asszem mivel elég szilárd anyagból van, a felszeletelés során azért kapna egy két durva maradandó pofont néhány lapát ami viszont hazavágja a teljes fan fokozatot.
Egy 737-ben lévő CFM56 hajtoműnél alig van 3 miliméter a szívócsatorna fala és a lapát között, tehát ha deformálódik a lapát, a szívócsatornát elkezdi szétszedni. A kiegyensúlyozottság miatt pedig alapból elszáll az egész első lapátsor. Még úgy is, hogy a lapátoknál a szívótorok fala speciális puha anyagból készül amit el tud koptatni, ha túlságosan berezeg a beömlő.
Amikor kiegyensúlyoztuk a lapátokat pár grammos alátéteket kellett használnunk a hajtómű lapát orkkúpnál (a hajtómű tengelyétől nem volt messzebb mint 25 centi). képzeljétek el, hogy megjelenik néhány deka a lapát végénél ami nem jó helyen van. Szóval asszem egy egészségesebb DJI-vel le lehet kukázni egy hajtóművet.
Nagyobb hajtóművel B777-nél lévővel nem tudom mit csinálna.
Illetve annyit még, hogy leszálló gépek egy meghatározott állásszöggel jönnek be, aminek hatására a szárny alsó részébe úgy tud belecsapódni, mint egy piliárd golyó a gellert kapott oldalfalon. Ha az üzemanyag panelt kapja el, amiből van sok egy B737 szárny alsó részén, azt még esetleg túl is élheti, mert más kialakítású vastagabb anyagból van de ha máshol ott akár ki is lukaszthatja, mivel aluötvözet.
Mivel a gépek elsődlegesen a szánytankot használják nem pedig a törzs tartályt ezért elég veszélyes lehet a találkozás.
Elnézést ha hosszú lett.
köszönöm a meghalgatást.

[ Szerkesztve ]

Copyright © 2000-2024 PROHARDVER Informatikai Kft.