Hirdetés

2024. május 15., szerda

Gyorskeresés

Hozzászólások

(#101) LittleLombax


LittleLombax
csendes tag

Én nagyon szurkolok az elektromos autóknak és nekem például tökéletesen elég lenne az esetek 90%-ban egy olyan kocsi, ami mondjuk 150 km-t tud menni. Viszont néha van olyan is, amikor 500 km-t kéne menni, méghozzá pályán, szóval nem lenne rossz az sem, ha 140 km/h-ra is könnyen fel tudna gyorsulni az autó. Na most amennyire tudom, erre az olcsó elektromosak nem képesek. Rengeteg ember lehet, akinek ilyesmi az igénye, és egy második autónak tökéletesen elég is lenne pl a cikkben is említett Dacia. Viszont itthon azok közül, akik ehhez hasonló felhasználásra keresnek autót, nem képesek kiadni érte 6 milliót. Sőt. Szerintem a legtöbben a 0,75-2 milliós használt kategóriában keresgélnek ennek a célnak megfelelő autókat. Ezért akármennyire is próbálok egyetérteni a cikkel, képtelen vagyok. Értem én, hogy egyre olcsóbbak lesznek az elektromos autók, de a használt piacon (és legyünk őszinték, a magyarok legnagyobb része ott keresgél nemhogy másodlagos, de még fő autó után is) még sok sok évig nem fognak reális alternatívát jelenteni. Nem vagyok járatos a témában, de feltételezem, hogy egy 6-7 éves akkumulátor már nem túl erős, pláne ha alapvetően is egy olcsó típusról volt szó. Na most ha vásárolma az ember egy 6 éves autót, amit utána még akár 10 évig szeretne használni, akkor ez az akkumulátor csere árát belekalkulálva hogy fogja bárkinek is megérni? És sajnos azt érzem, hogy azok, akik foggal körömmel az elektromos autók oldalán vannak, az átlagos keleti rétegről totál elfelejtkeznek, és semmivel nem jobbak, mint azok, akik kiröhögik ezt az új irányt. Mint mondtam, én szurkolok ennek az iránynak és kívánom hogy mihamarabb terjedjen el, viszont a jelenlegi technológia mellett én nem látom azt, hogy ez a kis hazánkban hogy fog megtörténni, a sok említett youtuber és Bog is pedig szintén nagyon megmondó stílusban adja elő azt, hogy márpedig a jövő itt van, és ezek az autók már kitűnő alternatívák. Igen, a drágább kategóriákban lehet, és azok számára is, akik második autónak is megtudnak venni egy új Yarist, de az átlag keletire inkább az igaz, hogy örül ha elsődleges autónak meg tud venni hitel nélkül egy használt Yarist. Lehet hogy a második kerületben ez nem így van, csak sajnos nem mindenki él olyan életszínvonalon. Ezért akármennyire is igaz az, hogy pici és kis hatótávú kocsikra is szükség van (én is ilyet vennék ha szeretnék kocsit, bár számomra a fővárosi tömegközlekedés teljesen megfelelő), de ez jelenleg felesleges vita ebben az országban, attól függetlenül, hogy az ember a vitázó tábor melyikében van.

(#102) pilóta válasza dabadab (#100) üzenetére


pilóta
nagyúr

Ez nagyon így van, de még így sem a szoftver a meghatározó tétel az árban. Na most gondold el, ha megsokszorozódik a gyártási volumen, mennyire lesz elhanyagolható költséghányad...

[ Szerkesztve ]

Aki él és nem boldog, az téved!

(#103) Polllen


Polllen
nagyúr

Személy szerint nem nézek le semmit, felesleges ítélkezni, viszont jelen formájukban nekem 70km-s napi ingázáshoz ezek nem elfogadható alternatívák ilyen áron. (töltési idő miatt)

Tipikusan az az ember vagyok, aki el akar jutni A-ból B-be a lehető legegyszerűbben és olcsóbban, szóval amint oda kerülök, hogy újra vennem kell autót és ezek lesznek a jobb alternatívák, majd veszek egyet. (bár szerintem az 10 év múlva is egy hybrid lesz inkább)

Viszont a cikkben ezt nem értem:

"És tipikusan ezek azok a júzerek, akik simán megbocsájtják egy kettős tömegű lendkerék cseréjét, a turbó megdöglését, a magas olajfogyasztást, meg úgy bármit, ami előbb-utóbb egy használt, nagyobb értékű autónál fájóan magas költség..."

Az elektromos autókban mennyi lesz az akkupack csere? Az nem lesz fájóan magas költség?

[ Szerkesztve ]

"Odamentem egy párhoz...négyen voltak!"

(#104) errorcode06


errorcode06
őstag

Elektromos autókról kár beszélni egy olyan országban ahol az emberek harmada a létminimum alatt él. Rétegigény, vagy vidékiesen: a gazdag pestiek, nyugatiak játékszerei.
Az ilyen cikkek általában polgárpukkasztás céljából születnek (vagy hogy megnyomják a látogatottságot). Aki mást állít az szerintem hazudik.
Majd 20 év múlva térjünk vissza a topikhoz...

[ Szerkesztve ]

"Well, Blizzard is dead. It is a corpse being puppeteered by Activision and Bobby Kotick" DesignerDave

(#105) pusszycat válasza Polllen (#103) üzenetére


pusszycat
nagyúr
LOGOUT blog

Jobban megéri eladni mikor 70% -s mint bevállalni a cserét kivéve ha még garanciás mert az meg felpumpálja az árát.

Mi 11 Lite 5G 6/128 :)) Xiaomi Redmi Pad 4/128 GB, Laptop Asus Oled Vivobook 16GB/1TB " Azért vagyunk, h legyünk " by pusszycat [175cm/104kg.]

(#107) forumpista válasza Bog (#97) üzenetére


forumpista
aktív tag

"Az EV-k szoftvere ennél nagyságrendekkel komplexebb"

És ezt alá is tudod támasztani valamivel?
Csak azért kérdem, mert akármelyik villanyautós újságot nyitom meg, mindenhol arról ömlendeznek, hogy a villanyautó azért nagyon jó, mert egy kőegyszerü szerkezet a benzin/dizelhez képest és hogy gyakorlatilag karbantartatás mentes, szinte soha nem kell szervizbe vinni, nincs minek elromlani rajta, féket is csak azért kell cserélni mert kihasználatlanul szétrohad stb.

Ehhez képest meglepődve olvasom, hogy micsoda bonyolultságú szoftver kell egy nagyságrendekkel egyszerűbb architektúrájú autóhoz. Mintha azt mondanád, hogy egy taligának bonyolultabb a vezérlőszoftvere mint egy űrhajónak...

Egyébként, konkrétan az akkumulátor és a töltőelektronikát leszámítva, egy elektromos autóban minden más egyszerűbb vagy maximum ugyanolyan bonyolultságú mint egy hagyományos autóban.
Kijelző, média egység, klíma, elektromos ablakemelő, tempomat, sávtartó automatika, fűthető ülés/kormány, gps, légzsák stb, sorolhatnám napestig, ezek mind megtalálhatóak a benzines autókban is, nincs bennük semmi hú de bonyolult, nem tudsz olyat mondani ami nincs a hagyományosban.

Az meg hogy a VW bénázik egy másik dolog, szerintem te magad is tudnál számtalan (akár magyar/német vonatkozású) informatikai projektet mondani ahol csillió milliárd pénzből sikerült valami használhatatlan sz@rt összetákolni (pl. egy-két ominózus bérlet/jegyrendszer).
De nem azért mert az valami űrtechnika lett volna és még soha senkinek nem sikerült működőt összerakni, hanem mert balfékeskedés volt balfékeskedés hátán...

(#108) DraXoN válasza pilóta (#102) üzenetére


DraXoN
addikt
LOGOUT blog

Mivel VW-esetény egy teljesen új vonalat csinálnak a szoftvert is 0-áról kezdték.. az első generációja drága lehet, de a következő 10-15éveben ez lesz "reszelve", így idővel "olcsóvá" válik. Bár bevallom nem tudom mi az amit ennyire "reszelnek" (nagyot akarnak robbantani a kezelésben is, gyakorlatilag a "következő generációs" autó platformjukat készítik, ami több évtizedre is meghatározó lehet, mert nem "kistételes gyártásra" akarnak beállni mint más elektromos autók gyártói).

én egyébként ha nem társasházban laknék (és megtudnám oldani a töltést), simán átalakíta(t)nám a zastavám elektromosra :N

[ Szerkesztve ]

The human head cannot turn 360 degrees... || Ryzen 7 5700X; RX580 8G; 64GB; 2TB + 240GB + 2TB || Samsung Galaxy Z Flip 5

(#109) Graphics válasza forumpista (#107) üzenetére


Graphics
Jómunkásember

Ami egyszerű, az az aksi, és a villanymotor.

EAGET 1TB SSD review - https://logout.hu/bejegyzes/graphics/eaget_s600_1tb-os_ssd_aliexpressrol_kihagyhatatlan.html

(#110) forumpista válasza Graphics (#109) üzenetére


forumpista
aktív tag

És akkor mi a bonyolult ha a motor és az akksi egyszerű? A váltó? Nincs. A kipufogó rendszer vagy a károsanyag szűrő rendszer? Az sincs. Az üzemanyagrendszer? Az sincs.
A kettős tömegü? Az sincs. A kuplung? Az sincs.

Mert minden más megtalálható a hagyományos autóban is. (most az önvezetést ne vegyük ide, de azt az átlag ev-k sem tudják).

Az az érvet el tudom fogadni, hogy a VW nulláról írja újra az egészet (ahogy Draxon írja), de ettől még a cucc nem lesz bonyolult, sőt semmivel sem lesz bonyolultabb mintha valaki mondjuk egy új dizel autó szofverét akarná nulláról megírni.

És drága sem lesz egységárra vonatkoztatva, mert ha egyszer megírták, utána a következő 100 millió VW eautó ezt fogja megkapni, pont ugy mint a hagyományosnál.

(#111) Graphics válasza forumpista (#110) üzenetére


Graphics
Jómunkásember

Bakker, szerintem fél napja arról szól a topic , hogy a szoftver a bonyolult.

Ha tudod a választ :D Akkor ne kérdezd meg tőlem.

Nem bonyolult , oszt mégis... Most akkor miért nem Te írod, ha szerinted nem bonyolult, és miért vesznek fel rá x ezer fejlesztőt?

Az elképzelés a fórumon, hogy nem bonyolult... Aztán a valóság szerint meg igen, mert ledöglik az eCorsa is, meg a VW is... Tehát nem bonyolult, de mégse megy minden egyből...

Persze, egyszer megírják oszt kész is van, az x ezer embert meg szélnek eresztik, mert vége is a munkának...

A szoftvert nem az teszi drágává, hogy jóvan' akk' kész van, hanem a mögé tett munka...

Amit itt egy legyintéssel lapoznak a fórumon.

Most tényleg ennyire front van? :))

[ Szerkesztve ]

EAGET 1TB SSD review - https://logout.hu/bejegyzes/graphics/eaget_s600_1tb-os_ssd_aliexpressrol_kihagyhatatlan.html

(#112) Polllen válasza pusszycat (#105) üzenetére


Polllen
nagyúr

És akkor rövidebb idő alatt kukázzuk az autókat, mint most? Az tényleg nagyon zöld megközelítés.

"Odamentem egy párhoz...négyen voltak!"

(#113) Noukoum válasza Polllen (#112) üzenetére


Noukoum
veterán

Az akkumulátor lényegében addig fog üzemelni az autóban míg a tulajdonosát nem zavarja a csökkent kapacitásvesztés. Mivel azonban nagyon jól bírják ezek az akkumulátorok, ezért egy normális autónál (nem taxi) 20 évig ezen gondolkodni sem kell. :)

„Kettős úton halad az emberi élet: Egyik a gyakorlat, másik az elmélet. ”

(#114) forumpista válasza Graphics (#111) üzenetére


forumpista
aktív tag

Na jó, csak próbáltam reálisan gondolkozni (egyébként én szoftverfejlesztő vagyok de a VW még nem hívott :D ).
Azt senki nem tudja közülünk hogy mennyire bonyolult, lévén egyikünk sem dolgozik (szerintem) az autógyártók szoftverrészlegén, szóval ez úgy is csak ilyen de igen, de nem jellegü vita.

Azt viszont tudjuk, hogy az e-autó architekturálisan egy sokkal egyszerűbb szerkezet, ami pedig nem a hajtásláncra vonatkozik, az pont ugyanaz mint a hagyományos autónál (légzsák, hifi, ülésfütés whatever).
Ergó nem adja ki a matek, hogy miért lenne a szoftver bonyolultabb.

"aztán a valóság szerint meg igen, mert ledöglik az eCorsa is, meg a VW is"
Ebből nem lehet következtetni a szoftver bonyolultságára, és ezt mint szoftverfejlesztő mondom.
"Ügyes" programozók akár egy "hello world" jellegü programot is meg tudnak írni bugosra, "még ügyesebb" fejlesztők pedig képesek egy fakocka egyszerűségű problémára egy halálcsillag bonyolultságú megoldást kitalálni :)

(#115) El Diabl0 válasza Polllen (#112) üzenetére


El Diabl0
junior tag

+1! Kíváncsi vagyok, mondjuk 10 év múlva, amikor ki kell dobni az aksit lesz-e megoldás a tárolásukra, esetleg megsemmisítésükre. Vagy majd megy a szeméttelepre azt szétrohasztják a bolygót? Hmm. Valóban nagyon környezetkímélőek ezek az autók. A töltésük is az, hiszen véletlen sem környezetszennyezésből van áram. :D

(#116) Graphics válasza forumpista (#114) üzenetére


Graphics
Jómunkásember

Az architektúrális részével egyetértek, ezt már fentebb írtam is .

EAGET 1TB SSD review - https://logout.hu/bejegyzes/graphics/eaget_s600_1tb-os_ssd_aliexpressrol_kihagyhatatlan.html

(#117) GreenGoblin válasza El Diabl0 (#115) üzenetére


GreenGoblin
tag

Először felhasználják az akkukat házaknál különböző gépeknél és ha már ott sem teljesítenek jól újrahasznosítják.
Más:
Most olvastam hogy a Saharában egyre több napelemet telepítenek ami nem veri annyira vissza a napfényt ami jót tesz a területnek. Csökkenni fog a hőmérséklet. :Y

.. ....... .- -- ....... -... .- - -- .- -.

(#118) Juhaszatti válasza El Diabl0 (#115) üzenetére


Juhaszatti
addikt

"Vagy majd megy a szeméttelepre azt szétrohasztják a bolygót?"
Most sem a szeméttelepre mennek az elhasznált akkuk, gyanítom hogy 10 év múlva sem ez lesz a gyakorlat.
Egyébként meg egy mondjuk felére csökkent kapacitású akku, autózásra már lehet hogy kényelmetlen, de attól még másra tökéletesen használható. 10 év múlva ha kikerül az autóból, jó szolgálatot tehet még a napelemmel felszerelt házak rossz időben való, vagy esti áramellátásában.
Ha pedig újabb évek múlva már erre sem használható, jöhet az újrahasznosítás. Ami már most is egyre nagyobb mértékben megoldható, 10-15 év múlva mire a mostani akkuk esetleg kimúlnak, pedig valószínűleg még nagyobb mértékű lesz.

Szerk.: Közben GreenGoblin is leírta ezt :R

[ Szerkesztve ]

(#119) DraXoN válasza El Diabl0 (#115) üzenetére


DraXoN
addikt
LOGOUT blog

Általában pár zárlatos cella kívelével a mai lítium cellák nem mennek tönkre 10év alatt (ha nincsenek "csúcsra járatva" (mindig teljesen teletöltve) és van hőmérséklet menedzsment..
így általában nem kell a teljes akku csomagot egyszerre cserélni egy-egy autóban.

De az akkumulátorok is teljesen újrahasznosíthatók, alkotóelemeire szedhetők és új akku csinálható belőlük (akár). A gond csak az, hogy ez jelenleg drágább mint bányászni alapanyagot így "nem népszerű" (még) az újrahasznosításuk.. de ha pár évig csak "rohasztanák" is a földben, a lítium akkor is kinyerhető, csak a kifolyó sav okozhat gondot (mondjuk az jelentősebben, de inkább csak "regionálisan").

Közel sincs akkora ökológiai lábnyoma egy elektromos autónak teljes élete alatt mint egy benzines autónak... utóbbiak a felhasznált energia jó ha 1-2% hasznosítják a végtermékben (ha a kőolaj kitermelésétől számítjuk, majd olaj szállítás, finomítás, benzint a kútra, és a jobb autók 30%körüli hatásfokát mind-mind beleszámítjuk.. ráadásul az üzemanyag finomításhoz közel annyi elektromos áram kell, mint amennyi közvetlen kellene az elektromos autóba azonos mennyiségű táv megtételéhez..). Ha nem lenne kiépítve már egy ilyen üzemanyag készítő hálózat és lenne rá ipar, a jelenlegi akkutechnológiák mellet esély se lenne elterjednie a benzines és dízel gépjárműveknek.

The human head cannot turn 360 degrees... || Ryzen 7 5700X; RX580 8G; 64GB; 2TB + 240GB + 2TB || Samsung Galaxy Z Flip 5

(#120) Polllen válasza Noukoum (#113) üzenetére


Polllen
nagyúr

"A korábban felsorolt Ion, C-Zero, i-MIEV trió nagyon-nagyon kompromisszumos választás, hiába kerül használtan 2-3 millió forintba, ott már az akkumulátorok nem nagyon hozzák az újkori hatótáv felét sem sokszor"

Hány évesen nem hozzák a hatótáv felét sem? 20 évig... hogyne.

Juhaszatti
"10 év múlva ha kikerül az autóból, jó szolgálatot tehet még a napelemmel felszerelt házak rossz időben való, vagy esti áramellátásában."

És erre milyen széles körben elérhető műszaki megoldás van?

DraXoN
A környezetemben használt elektromos készülékek (mobil, notebook) nagyon nem erről tanúskodnak.

[ Szerkesztve ]

"Odamentem egy párhoz...négyen voltak!"

(#121) pusszycat válasza Polllen (#120) üzenetére


pusszycat
nagyúr
LOGOUT blog

Lehetséges kb. ezek az új generációs akkuk, talán. Ha sokat van villámtőltve az is öregiti némiképp. Ha sokat leengedik 0% vagy folyton 100% töltik az se okos dolog.

Mi 11 Lite 5G 6/128 :)) Xiaomi Redmi Pad 4/128 GB, Laptop Asus Oled Vivobook 16GB/1TB " Azért vagyunk, h legyünk " by pusszycat [175cm/104kg.]

(#124) DraXoN válasza Polllen (#120) üzenetére


DraXoN
addikt
LOGOUT blog

Mert olcsóbb elszállítani egy 3. világbeli országba mint szétbontani a terméket.. ez az akkukra is igaz.

De nem azért van ez mert bármi is nem újrafeldolgozható lenne.
De én eredetileg csak magára az akkumulátorra gondoltam mint termék, nem komplett elektronikai eszközökre (bár azokra is igaz amit mondtam, noha még bonyolultabb lesz akkor a feldolgozás és "visszanyerés").

De az autó akkuknál, hogy milyen gyorsan romlik a hatótáv nagyban függ a "menedzsmenttől". van-e télen fűtése, nyáron hűtése az akkunak. A cellák feltöltésükkor hány százalékra töltődnek fel maximum.. pl. ha csak 80%-ig töltöm fel rendszeresen az akkut, akkor valójában 20ad annyi öregedés történik csupán (az utolsó 20%az ami nagyon roncsol)!
De hamarosan jönnek az új típusú szilárd elektrolitos cellák amik kisebbek azonos kapacitás mellett, jobban bírják a hőmérséklet szélsőségeket és ingadozást, lassabban öregszik, gyorsabban tölthető (szinte mindenben jobbak lesznek, de tényleg). 2023ban jöhetnek az első kvázi "prototípus jellegű", de már sorozatgyártású autók (sorozatgyártás, de "nem tömegtermék" modellekben).. 2030tól tervezik a tömeges elterjedését (tesla 2027ben már építene rá).

(jaj de sok a de)

[ Szerkesztve ]

The human head cannot turn 360 degrees... || Ryzen 7 5700X; RX580 8G; 64GB; 2TB + 240GB + 2TB || Samsung Galaxy Z Flip 5

(#126) DraXoN válasza <Lacy85> (#125) üzenetére


DraXoN
addikt
LOGOUT blog

Egyébként átlag lítiumion cella kapacitása duplázódott (azonos méretben), és a töltés is nagyobb sebességgel lehetséges (mert kisebb a melegedésből eredő "károsodás" ami a nagy sebességű töltéskor és merítéskor történne).
Áttörés nem volt, de folyamatos fejlődés volt (így talán nem olyan feltűnő). Áttörésnek majd a szilád elektrolitos akkumulátor ígérkezik. [link]

The human head cannot turn 360 degrees... || Ryzen 7 5700X; RX580 8G; 64GB; 2TB + 240GB + 2TB || Samsung Galaxy Z Flip 5

(#127) Polllen válasza DraXoN (#124) üzenetére


Polllen
nagyúr

Kíváncsi leszek rá, 10+ év múlva szeretnék csak autót cserélni megint. Addigra talán nekem is alternatíva lesz.

(Bár én még bízom abban is, hogy a pandémia nélkül egyszer lesz itthon normális elővárosi tömegközlekedés is. Annyi mindent tudnék abban a 2x30 percben csinálni, ami jobban leköt, mint a vezetés. És amúgy ezt zöldebbnek is gondolom.)

[ Szerkesztve ]

"Odamentem egy párhoz...négyen voltak!"

(#128) El Diabl0 válasza DraXoN (#119) üzenetére


El Diabl0
junior tag

Áh, így már értem, köszi a felvilágosítást! :R

(#129) pusszycat válasza Polllen (#127) üzenetére


pusszycat
nagyúr
LOGOUT blog

Várj. Elektromos bicikli. Addig is. :D

Mi 11 Lite 5G 6/128 :)) Xiaomi Redmi Pad 4/128 GB, Laptop Asus Oled Vivobook 16GB/1TB " Azért vagyunk, h legyünk " by pusszycat [175cm/104kg.]

(#130) <Lacy85> válasza DraXoN (#126) üzenetére


<Lacy85>
addikt

Fejlődés az volt, de semmi olyasmi, amitől többszörös lenne az élettartam.

(#131) DraXoN válasza <Lacy85> (#130) üzenetére


DraXoN
addikt
LOGOUT blog

Autóknál rendszerint nem használják ki a cellák kapacitásának 100%-át, ezzel csökkentve a zárlat és garanciaidőn belüli meghibásodást.. úgy 10-15%-nyi kapacitás feladásáért cserébe... ezen kívül az elmúlt pár évben megtanulták, hogy kritikus az akku hőmérsékletének tartása, azon autók amik ilyennel nem rendelkeztek 2-3 év alatt jelentősen romlott a kapacitás, míg azoknál ahol volt környezeti menedzsment (főképp ahol fagyállóval tartották karban a környezeti hőmérsékletet nem csak egy ventilátorral) ott 10 éves korára is 70-80%-a meglehet még az eredeti kapacitásnak.. persze sok függ az igénybevételtől is.
Valamennyit javult az élettartam a finomodó gyártásminőség miatt (ha nem a legolcsóbb dzsunka cellagyártó termékeit nézzük), persze, lehetne jobb (de tényleg kritikus pont itt a hőmérséklet menedzsment)..
A szilárdelektrolitos akkuk terjedésének megtörténését jelenleg egy dolog okozza, nehéz megoldani a sorozatgyártás gondjait. Nem lehet a jelenleg ismert módszerekkel, kvázi "egyesével" kell építeni a cellákat, mert csak olyan körülmények között lehetne sorozatgyártani ami még sose volt (extrém száraz környezetet kellene biztosítani).. de elméletben olcsóbban lesz gyártható mert az alapanyaköltség töredéke a lítiumion cellákénak (és helykihasználásban is jobb lehet, nem kell feltétlen hengeres formának lenni a végeredménynek).

Ami biztos HA megoldódik a sorozatgyártás gondja, akkor az életünk mindünknek megfog változni. Kb. minden felfog fordulni egy 10-15 év alatt (megint).. Brutálisabb, hosszan működő szerszámok, hosszú élettartamú akkuk a berendezésekben, jelenleginél olcsóbb nagyobb kapacitású akkuk autókban (vagy töredék áron megy a jelenlegi kapacitás, kisebb súly és helyigénnyel, vagy több cella lesz beépítve és nagyobb távolságokra lesz képes a jármű... és még így is csak a kábel fog határt szabni a feltölthetőségben, hogy milyen vastag vezetéket húznak be az oszlophoz (akár úgy 15 perc alatt feltölthető teljesen egy, alsó holtpontig merült cella.. így akár az autók teljes akkupakkja is ha a kábel és elektronika ezt elbírja majd)

Túl szépnek tűnik vele kapcsolatban minden.

The human head cannot turn 360 degrees... || Ryzen 7 5700X; RX580 8G; 64GB; 2TB + 240GB + 2TB || Samsung Galaxy Z Flip 5

(#132) Bog válasza forumpista (#114) üzenetére


Bog
HÁZIGAZDA

Tök jogosak az érveid, nyilván vaktában lövöldözünk itt mindannyian, de. Az látszik, hogy az e-autós IT-rendszereknek két problémás részünk van, az egyik a user felé eső interfész, ami hát a nem e-autóknál is sokszor horror (a PSA rendszerétől a hideg futkos a hátamon), egy e-autónál pedig rohadt ciki, ha ugyanaz az összehányt fos van a vezető előtt, mint a belsőégésű és olcsóbb testvérmodellben úgy, hogy az e-autózást ilyen scifi izének akarja eladni majdnem mindenki. Ergo egy csomó gyártó nekiállt töketlenkedni a UI-jal, hogy menőbb legyen a verda, aztán jól sikerült is eltolni, de igaz, ehhez nem kell elvileg több programozási és grafikus tudás, mint eddig, csak hát eddig sem volt meg. ;]
De a másik vonal szerintem izgibb. Hogy miért van az, hogy egy Hyundai Ioniq 35%-kal kevesebbet fogyaszt, mint egy e-208-as Peugeot (vagy egy ID.3). A koreaiak iszonyúan optimalizálnak és ez nem egy potméter csavargatásából áll ám, hanem ott azért van mögötte némi programozási munkaóra (ahogyan a Teslánál is).

Bog utazik a YouTube-on: https://goo.gl/J9p96u

(#133) gusthy válasza pilóta (#66) üzenetére


gusthy
veterán

Ez tévedés. Az elektromos autó vezérlése is meglehetősen bonyolult dolog és nagyon komoly heurisztikus algoritmusok szaladgálnak benne, amik kis mértékben még öntanulók is. Pusztán attól, hogy kevesebb mechanikai alkatrészből állnak a villanyautók, még történnek benne nagyon bonyolult dolgok, amiket Átlag Pistike nem vesz észre. Az elektromos autó nem attól megbízhatóbb elsősorban, hogy sokkal kevésbé bonyolult, hanem attól, hogy sokkal kevésbé kopik. A komplexitás tulajdonképpen szoftveres. Néhány példa: tölteni kell az aksit, menet közben el kell érni, hogy ne égjen le a motor és az inverter félvezetői, vezérelni kell a visszatöltést, össze kell hangolni a rekuperációt és a fékhatást, stb. Csak a töltés egy annyira komplex probléma, ami szerintem összemérhető a hagyományos autó teljes vezérlésével.
Szóval az elektromos autókban irdatlan mennyiségű szoftver van, jóval több, mint egy hagyományos kocsiban. És akkor nem volt szó az önvezetésről és hasonlókról, az nem specifikus a villanyautóra, lehetne benzines is önvezető.

@Bog, igazad van, az UI a villanyautónál csak "hab a tortán", nem az a nehéz rész. Pl. a Kia Niromba egy mezei kínai tabletet rakott a Kia, amire írtak egy speciális launchert (még rootolni is lehet és Play áruházat telepíteni rá, ha valaki nem félti a 12 millás kocsit :) )

[ Szerkesztve ]

(#134) DraXoN válasza gusthy (#133) üzenetére


DraXoN
addikt
LOGOUT blog

azért ezek nem annyira komplex problémák... hacsak nem egy halom egyetemről frissen kikerült programozót állítanak a feladat elé (akiknek az össz tapasztalata annyi amennyi "rájuk ragadt"... na akkor tényleg komplex).
A különböző technológiák határai rég ismertek, csak be kell építeni megfelelő áramkörök kíséretében. Persze átlag autónál ezen dolgok (a benzinmotorok vezérlése is nem kevésbé komplex) külsős cég fejlesztései és csak "összeollózzák" a végeredményt. Lehet ezúttal azonban mindent belsősen tervezett meg a VW és akar kivitelezni és egy adag elektronika is tartozik a szoftver mellé és a 2 holmi fejlesztése egyszerre történik... na akkor kelhetnek évek (bár akkor is sokat számíthat ha van tapasztalt mérnök a csapatban, csak nem mind friss végzős, bár szeretik utóbbit mert "olcsók").

Egyébként németeknek dolgozok itthonról, a fejlesztési procedúrákat azért túl tudják tolni (szerintem).. egy-egy funkció elkészítése több hónap míg átfut a különböző teszteléseken és jóváhagyásokon.. azt ha találnak valami hibát vagy úgy érzik "még se úgy legyen" valami, akkor visszakapom a ticketet egy 2-4 hónappal később (és lehet nekem csak egy 5 perc meló, de újabb pár hónap telhet el amíg eredmény lesz belőle).. ilyen ütemezéssel is lehet mondjuk évek egy felület összerakása.

[ Szerkesztve ]

The human head cannot turn 360 degrees... || Ryzen 7 5700X; RX580 8G; 64GB; 2TB + 240GB + 2TB || Samsung Galaxy Z Flip 5

(#135) pilóta válasza gusthy (#133) üzenetére


pilóta
nagyúr

Teljesen kizártnak tartom, hogy bonyolultabb lenne vezérelni egy villanymotort és egy invertert, mint egy modern befecskendező és szelepvezérlő rendszert. Nem is lehet egy lapon említeni a bonyolultságukat.
Mindenesetre megoldották már mindkettőt, több millió példányban futnak az utakon mindkét verzióból, és én még nem hallottam róla, hogy a szoftverek miatt árat kellett emelni az autógyártóknak...

Aki él és nem boldog, az téved!

(#136) #06658560 válasza DraXoN (#134) üzenetére


#06658560
törölt tag

Az autóiparban nem nézik jó szemmel a vevő bétateszternek használatát.

(#137) GreenGoblin válasza #06658560 (#136) üzenetére


GreenGoblin
tag

Ez mindenre igaz

.. ....... .- -- ....... -... .- - -- .- -.

(#138) strogov válasza gusthy (#133) üzenetére


strogov
senior tag

A legtöbb kb. melegvíz szintű probléma a 21. században. Nyilván mindig lehet javítani, de legnagyobb gond úgy "kifejleszteni", hogy utánna ne pereljék szét a céget. A VW is elsősorban azért feljleszt, hogy ne kelljen fizetnie érte. Ráadásul nagyon jól modularizálható a fejlesztés és a tesztelés is.

(#139) #06658560 válasza GreenGoblin (#137) üzenetére


#06658560
törölt tag

Az IT-ra nem.

(#140) strogov válasza #06658560 (#139) üzenetére


strogov
senior tag

Gyakorlatilag csak ott érdekel bárkit ahol szétperelhetik egy-egy hiba miatt, és ott is csak akkor ha többe kerül a büntetés mint a teszt.
Autóiparban rendszeresek a visszahívások, pedig azok általában nem is szoftveres problémák.
Repülésnél meg ott van a 737 max esete a közelmúltból.

(#141) pilóta válasza #06658560 (#139) üzenetére


pilóta
nagyúr

Ott alapelvárás ;]

Aki él és nem boldog, az téved!

(#142) GhanBuri Ghan válasza DraXoN (#134) üzenetére


GhanBuri Ghan
őstag

Annyira nem bonyolult dolgok ezek, viszont a VW még rosszabb megoldást választott, mintha friss végzősökre bízták volna: a saját berögződött megoldásaikat próbálták meg ráerőltetni egy egész más területre :)
Eleve azt nem tudták eldönteni, hogy akkor most központi vezérlés legyen (ahogy a Tesla is csinálja), vagy legyen mindennek saját ECU-ja, és azok dolgozzanak össze (ahogy a belsőégésű autóknál szokásos)
Valószínűleg jobban járt volna a VW, ha keres egy környékbeli villanyautós startupot, és felvásárolja, sok időt és pénzt meg tudott volna spórolni vele - Elon Musk is egy létező Tesla nevű startupba szállt be annak idején.

Egyébként nem emiatt drágák a villanyautók. Nem is az akkumulátorok miatt - az akkuk ára az elmúlt tíz évben a hetedére csökkent, ami korábban a legdrágább alkatrész volt, mára csak egy komponensek közül. Komplexebb a probléma: nincs elég akkumulátor (a Ford, GM, VW, Stellantis még csak most építi azokat a gyárakat, amelyek leghamarabb három év múlva fognak termelni), emiatt nincs tömeggyártás, azaz az induló költségeket sokkal kevesebb részre kell elosztani. Másrészt, mivel nem tudnak elég autót gyártani, ezért nagyobb a kereslet, mint a kínálat, annyiért lehet adni az autókat, amennyiért épp megveszik. Ha berobban az akkugyártás, akkor hirtelen fog sokat esni a villanyautók ára. (nagy tételben nagyjából 120 dollár egy kWh akkupakk ára. Szakértők 100 dollárra becsülik azt, ahol már jobban megéri villanyautót venni belsőégésű helyett - persze nyilván nem pont ennyi, csak annyira adja magát egy ilyen szép kerek szám). Más szakértők becslése szerint lényegében az összes nagy termelő három-négy év múlva lemegy 75 dollárra, azaz addigra már semmilyen számítás szerint nem fogja megérni belsőégésűt venni (kivéve persze azokat, akik napi 1000km-t tesznek meg)

[ Szerkesztve ]

(#143) janeszgol válasza nevemfel (#24) üzenetére


janeszgol
félisten

Na nehogy már ne legyen jó bármilyen elektromos autó városi furikázásra. Amit most nyomatni akarnak, hogy városon belül tömegközlekedés, városon kívül autó.
De lehet pont fordítva lesz. Városon kívül tömegközlekedés (jobb vavúttal, mint ma, ami gyorsabb, tisztább), városon belül meg bérelsz egy elektromos autót. Ha igen, az ilyen igényekre az elektromos kis vacakok kiválóan lesznek.

Aki csak foxposttal akar küldeni, attól nem fogok vásárolni!

(#144) GreenGoblin válasza pilóta (#141) üzenetére


GreenGoblin
tag

Ott a pont!
:C

.. ....... .- -- ....... -... .- - -- .- -.

(#145) gusthy válasza pilóta (#135) üzenetére


gusthy
veterán

Miért tartod kizártnak?

(#146) xsjado93 válasza dabadab (#79) üzenetére


xsjado93
senior tag

Itt van róla egy tanulmány, ami egész ígéretes:
[link]
Nem csak üres szavakkal dobaloznak
Amúgy kb 50% a hatékonyság egyelőre, szóval itt van mit fejlődni az akksis 90%-ához képest. Majd az idő eldönti, melyik a fenntarthatóbb. Perpill mindkettő gyerekcipőben van.
Nem azt mondom, hogy a simán akksis ev-kben nem látok potenciált, de amíg többségében nem zöld energiából van '"tankolva", addig az egész csak egy green washing. Ugyanez igaz a H2 előállítására is.
De addig jó amíg, ilyen szempontból is megy a verseny. Én nagyon drukkolok a Toyotának és az új Mirainak, és remélem a Hyunday és a Honda sem engedi el ezt a vonalat :)

Your life is a lie.

(#147) pilóta válasza gusthy (#145) üzenetére


pilóta
nagyúr

Mert teljesen nyilvánvalóan sokkal bonyolultabb a modern belsőégésű vezérlése. Ezért.

Aki él és nem boldog, az téved!

(#148) vicze válasza #06658560 (#136) üzenetére


vicze
félisten

Aha...
Végül is aláíratták a vevőkkel, hogy beta testerek. :U
Az is szerencse, hogy Tesla nem beta ként telink az Autopilotra. (Hány ember is ölt meg eddig? :U )

[ Szerkesztve ]

(#149) alkatraz3000


alkatraz3000
senior tag

egy autózást szerető ember, ezekben a steril dodzsemekben csak az örömforrásának a halálát látja.

még villanyautós cikket sem olvasok el. bár a szakdogámat belőlük írtam, de ennyi elég is vót.

"Nincs pénzünk olcsó sz.rt venni ... !"

(#150) Noukoum válasza alkatraz3000 (#149) üzenetére


Noukoum
veterán

Nem is azoknak készülnek ezek. :)

„Kettős úton halad az emberi élet: Egyik a gyakorlat, másik az elmélet. ”

Copyright © 2000-2024 PROHARDVER Informatikai Kft.