Kicsivel több mint egy fél éve vettem egy Amperát, nagyon érdekelt ez villanyautós dolog, ki akartam próbálni. Persze annyira bátor nem voltam, hogy rögtön egy full elektromosat vegyek (hiába második autó), így elsőnek úgy gondoltam, nem baj, ha van egy „tartalék” erőforrás is (most már simán vennék full elektromosat).
Pár hete próbálgattuk egymást, amikor hazafelé az OBI-ba kellett beszaladnom (valami csavarért), mire odaértem, autóban 1 km villany hatótáv. Vele szemben az IKEA, gondoltam ott töltöm, beszaladok fagyasztott húsgolyóért (na mégis így illik), gyorsan elintézem az OBI-t kb 30 perc az egész, ennyi idő alatt még a csigatöltésű Ampera is vesz magához annyit, hogy villannyal tuti hazaérjek (6-7 km). Ha már van lehetőség, törekedjünk a lokális szennyezés elkerülésére.
A töltősorhoz közeledve már láttam, hogy mindegyik foglalt, de közelebb érve vettem észre, hogy egy "fehérrendszámos" áll az egyik helyen, gondoltam kicsit várok, hátha csak húsgolyóért szaladt be, ha pár perc nem jön, max hazamegyek benzinnel. Ahogy ácsorgok, megjelenik egy Fiat 500e egy fiatal párral. Ők is méltatlankodnak az illegális területfoglalón. Közben a Fiatos hölgy megjegyzi, hogy igazán jöhetne már a betolakodó, mert töltenének, és mennének be vásárolni. Kicsit félszegen mondom, hogy nem látszom-e eléggé, ahogy a zöld rendszámos autóval itt állok a töltőre várva, mire ő, hát ők jöttek hamarabb. Mondom az nem lehet, hiszen az autóm mellett állva láttam amikor mellém gurultatok, és közben mondom mi a szándékom, hozzátéve gyors leszek. Jó, de ők tisztán elektromosak, jött a válasz. Ezt már végképp nem értettem, azért megkérdeztem, hogy ugye nem teljesen lemerült aksival jöttek el este az IKEA-ba, mire mondta, persze hogy nem, van még benne 50 km.
Másnap elmeséltem egy szintén elektromos világba készülő barátomnak az esetet, jót nevetett, üdv a villanyosok körében mondta. Ő már rég bújja a cikkeket, fórumokat és jobban belelát ebbe a kultúrába. A tisztán villanyosok egy része felsőbbrendű autósnak tartja magát, és mindenki más minimum megbocsáthatatlan bűnt követ el az emberiség ellen, ha nem ilyen autóval közlekedik, összegezte tapasztalatait.
Ott az már nem jutott eszébe Fiatosunknak, hogy ha lemondott volna az egy-két ingyenes kilowattóráról (mert hogy nem akartam vitázni, így átengedtem a töltőt végül), azzal tesz jót, hiszen így kipufogógáz pöfékelése nélkül hazajuthatok…. Szóval igaz más nézőpontból, mint amiről a cikk szól, de összességében itt egy elektromos kisautó nézett másodrangúnak egy nála mindenképp nagyobb elektromos szerű (hybrid?, növelt hatótávú elektromos?) autót.
Szóval van itt álszent szubkultúra bőven, pl azzal a véleménnyel már fórumon én is találkoztam, miszerint a csak 3,7kW-ot felvenni képes Ampera miért foglalja adott esetben a 11, 22 stb kW-os töltésre képes autók elől a helyet. Persze ez általában ingyenes töltőknél fordul elő. Ha őszinte akarok lenni esetleg van benne valamennyi igazság, de korántsem olyan fajsúlyú kérdés ez, mint amilyen vehemenciával tolják a full elektromos, gyorsan tölthető tulajok.
Szóval a kis kanyar után, szerintem jó dolog ez az elektromobilitás, lehet, hogy még gyerekcipőben jár, de mind az autógyárakat, mind a felhasználókat nem árt force-olni, hogy mire megérkezik a szinte kompromisszummentes technika, addigra akár az infrastruktúra akár az agyak is készen álljanak a széleskörű, gyors terjedésre.
Nekem az Ampera (így tavasszal) a 65 km-es hatótávjával (150 ezer km után is gyári érték) tökéletes szolgálatot tesz, munkahely odavissza 15 km, párom csak oda 25, de ott töltöm, szóval mindennapi helyváltoztatási igény töredék áron (szervízt is beleszámítva) tudom vele megvalósítani.
Ha meg hétvégén a Balcsira kell leugrani, akkor meg ott a kora ellenére hamar hobbiautóvá avanzsált siebener a maga 8-900 km-es hatótávjával. Az elektromos autóval egyenlőre teljesen elégedettnek lenni valószínűleg csak így lehet.