Hirdetés

2024. május 13., hétfő

Gyorskeresés

Hozzászólások

(#501) k-adi válasza HThomas (#493) üzenetére


k-adi
nagyúr

Sávtartó egész jó, SD lvl2 van benne tudtommal. A genesis modellnek (GV80 vagy mi a neve) is hasonló, ott jól megy és kb. u.a. van a KIAban is

(#502) opr válasza k-adi (#500) üzenetére


opr
veterán

Azt kene megerteni, hogy mashol mas a kresz, masok a szokasok es mas a kozlekedesi kultura. Ez nem Magyarorszagon tortent, ott tenyleg eletveszelyes lenne. Angliaban meg mindennapos, ez igy megy, ezt igy kell csinalni, mindenki igy csinalja, mindenki ismeri, mindenki szamit ra. Azt kiveve, hogy eleg ritka, hogy igy bepofatlankodjon a keresztezodesbe egy auto, altalaban figyelnek ra az emberek, hogy ilyet ne csinaljanak. De ha megis csinalnak es valaki jon oldalrol, nem fog ket lampanyit varni, hogy atmehessen, ha atfer (ha nem lesz egy uj barom, aki beall kozepre...).

Ami nyilvan mas lesz, ha egy biodroid csinalja a manovert:
A) A kocsi orrat lassan, ovatosan fogja attolni a keresztben allok kozott, hogy nehogy kivasaljon valami ott szabalytalanul erkezo marhat (motoros, biciklis, villanyrolleres, akarmi)
B) Megy a szemezes ezerrel, hogy biztos legyen, hogy minden Bela latja a Jozsit.
C) Ha a tuloldalon nem lehet latni a forgalmat mikor indul, es nem tud bemenni, akkor behuzza a vasat a ket sav kozotti helyre, es ott all, amig be nem tud sorolni (ez altalaban nagyon max 5-10mp, mert gyorsan beengedik)

Namost az, hogy lassabban kellett volna mennie, az ok, azt elfogadom, azzal a kitetellel, hogy egyikunk se tudja, mennyire lat micsodat, milyen a polling rate, stb. Ilyen szempontbol a kijelzore se lehet teljesen hagyatkozni, nem rajzol ki mindent.
Emellett termeszetesen figyelembe kell venni, hogy a rendszer erosen hianyos, mindegy milyen baromsagokat beszel Musk, meg elmeletileg sincs a kozelben sem az eles bevethetoseg. Nem emiatt a manover miatt, hanem amugy sem, boven vannak videok, amikor nem tud magaval mit kezdeni, vagy baromsagot csinal, vagy rosszul ismer fel egy helyzetet. Perpill eletveszely lenne teljesen rabizni az eletunket, de a fejlodest jo latni, legalabb haladunk valamerre.
A fenti nagyon minimum 30, de inkabb 40-50 ev, mire normalis, tenylegesen onvezeto jarmuvek nem csak elerheto, de elterjedtek is lesznek.

ui.: A legjobb pelda a hihetetlen szintu vezetesi kulturabeni kulonbsegre? Az, hogy normalisabb helyeken ez nem "bepofatlankodott". Nem is ertenek, mirol beszelsz...

[ Szerkesztve ]

"Programozó vagyok. Ez azt jelenti, hogy amit leírok, megtörténik." :D “The only valid measurement of code quality is What-The-F**ks/Minute.” - Robert Martin

(#503) Foglalt név válasza opr (#502) üzenetére


Foglalt név
addikt

Értelmes helyeken, az, aki elnézte (értsd a kereszteződése balról belógó sofőr) segíti(kézjel/fénykürt) a jobbról kihajtót, akinél jobban látja a párhuzamos sávok forgalmát.

(#504) opr válasza Foglalt név (#503) üzenetére


opr
veterán

Pontosan igy! :K

"Programozó vagyok. Ez azt jelenti, hogy amit leírok, megtörténik." :D “The only valid measurement of code quality is What-The-F**ks/Minute.” - Robert Martin

(#505) k-adi válasza Foglalt név (#503) üzenetére


k-adi
nagyúr

Igen, ez szép is meg minden, de alapvetően nem szabadna "másra hagyatkozni". Azért kellene segítenie a kereszteződésbe balról belógó sofőrnek a jobbról kihajtót, mert az elindult miközben nem is kéne neki... dehát siet és menni kell. (ha nem sietne, a vezető közbelépett volna és átvette volna az irányítást, de úgy volt vele, hogy hú de jó poén, lássuk mit csinál az AI -- a reakciójából ítélve eléggé meg volt lepődve, tehát a vezető se számított rá, hogy így fog cselekedni az autó AI-ja)

(#506) k-adi válasza opr (#502) üzenetére


k-adi
nagyúr

Itt most nem azon van a hangsúly, hogy hol történt az eset, alapvető közlekedés kultúra javulását várjuk az SD-tól, de az ilyen "tolakodós manőver" nem éppen ezt mutatja. Nem úgy kell vezetnie, mint egy ember, hanem úgy mint egy gép, azaz az emberi tolakodós, stb. agymenések nélkül. Pont emiatt lesz jobb, biztonságosabb a közlekedés.

A videóban szereplő manőver akkor lenne "okés" egy SD esetén, ha az úton a többi kocsi is SD-s lenne és kommunikálnának egymással VAGY ha a vezetés irányítását átvette volna a sofőr (és akkor az SD mentesül a felelősség alól és a többi már a vezető skilljén / hülyeségén múlik)... ugyanis SD szempontjából ez a manőver jelenleg (azaz autók közötti kommunikáció-hiány esetén) még balesetveszélyes volt...

...de tudom, kell tanítani az AI-t is
Elég nagy hype lett a videó körül, így remélem a tesla-nál is felfigyelnek rá és talán még elemzik is és javul majd az SD is ezáltal

[ Szerkesztve ]

(#507) opr válasza k-adi (#506) üzenetére


opr
veterán

Ertem amit mondasz, es kizarolag Magyarorszagon igazad is lenne.
Rakjuk mar ossze legyszives, hogy ez sok helyen NEM tolakodos, NEM bepofatlankodos manover!

"Programozó vagyok. Ez azt jelenti, hogy amit leírok, megtörténik." :D “The only valid measurement of code quality is What-The-F**ks/Minute.” - Robert Martin

(#508) HThomas válasza opr (#507) üzenetére


HThomas
senior tag
LOGOUT blog

Nekem valami szervízút szerűségnek tűnik, ahonnan kihajt, valszeg azért is áll olyan nyugisan keresztbe a kék autó...
Ez itthon is eléggé bevett manőver, kétsávos utakon is, ha áll a sor... egy tapasztaltabb söfőr még ennyit se vár, mint a videóban Tesla... talán annyi a "pofátlankodás", hogy már pont indulni készül a sor...

(#509) Somatom válasza opr (#507) üzenetére


Somatom
veterán

Egyszer megpróbáltam itthon az olasz kikanyarodós manővert. Vészfékezéses anyázás lett belőle.

[ Szerkesztve ]

Samsung XCover 6 pro, Tab S7+ 5G

(#510) opr válasza Somatom (#509) üzenetére


opr
veterán

Uhhh, az bátor. :DDD
Magyarországon én nem is merek ilyenekkel kísérletezni, abban se vagyok biztos, hogy túlélném...

"Programozó vagyok. Ez azt jelenti, hogy amit leírok, megtörténik." :D “The only valid measurement of code quality is What-The-F**ks/Minute.” - Robert Martin

(#511) Uzi74 válasza mjani1172 (#485) üzenetére


Uzi74
senior tag

"Mondok egy meredekebbet, bár látom nem fog átmenni. Ha párhuzamos közlekedésre alkalmas úttesten gyalogátkelő hely előtt megáll az egyik sávban egy autó, akkor az értelmes sofőr is megáll vagy számít rá hogy lassítani kell, mert megjelenik egy gyalogos. Nem megy át fékezés nélkül."
Ez nem mérlegelés kérdése, a Kresz szerint ilyenkor mindig meg kell állni:
"(3) A kijelölt gyalogosátkelőhely előtt megálló vagy forgalmi okból álló jármű mellett meg kell állni és továbbhaladni akkor szabad, ha a vezető meggyőződött arról, hogy azt a gyalogosok elsőbbségének a megsértése nélkül megteheti."

(#512) Uzi74 válasza HThomas (#493) üzenetére


Uzi74
senior tag

Az EV6 tesztkörömön az adaptív tempómat, sávtartás jól működött - a kormányon sok mikrokorrekció volt viszont, az nem tetszett, egy mercedes vagy jaguar finomabban csinálja, de kisebbet-lassabban teker. Az adaptív tempomat az jobb volt mint egy jaguar-ban (az szvsz túl későn reagál), hasonló mint egy mercedes-ben. Nekem furcsa, hogy bal oldalra tették az asszisztensrendszerek gombjait. (továbbra is a mercedes tempomat karja a kedvencem, az el van találva)
A táblafelismerés is ment, igaz mikor már elhaladtál mellette - a tempómapnal illett volna korábban átadni a sebességet - a tábla után még gyorsabb leszel egy darabig.
Az adaptív fényszóró lehetne jobb fényerejű is és néha nem veszi vissza időben, egy bmw vagy mercedes laser light-ILS érezhetően fényesebb és jobb

(#513) HThomas válasza Uzi74 (#512) üzenetére


HThomas
senior tag
LOGOUT blog

Kösz (és a többieknek is) a tapasztalatokat, jó látni, hogy haladnak ezzel is... szimpi a Kia, a Ceedemben két dolog zavar: pályatempónál már sok a szélzaj, illetve az ülés hosszú távon nem olyan kényelmes (valszeg elkényeztettek az amcsi piacos tespedős autók). Kíváncsi lennék, hogy az újabb, nagyobb Kiák milyenek ilyen téren.

(#514) Yeffy válasza opr (#478) üzenetére


Yeffy
veterán

Mas a kozlekedesi kultura nagyon, nincs az a nyomulas, mint Magyarorszagon. Nekem is nehez volt megszokni az elso par honapban, de miota megszoktam, latom, hogy teljesen jol mukodik. Magyarorszagon En se mernem kitolni, mert ha mas nem, valami paraszt csakazertis alapon biztos megoldana, hogy be legyek ragadva az ut kozepere keresztbe.
+1, en is ezt tapasztalom, miota kioltoztem. :K otthon már nem is vezetek, ha hazaugrom, minek. csak felbassza az agyamat. persze itt sem mindenki a legelesebb kes, de zongorazni lehet a kulonbseget.
kulon "jolesett" a turelmuk, mikor szoktattam at magamat a jobb kormanyos, bal oldali vezetesre. senki nem dudalt, tolt le, villogott le, megvartak, mig a hulyegyerek elmegy/atmegy/savot valt/stb. :D

Big girls ride harder. ヅ || Kondi powaa'!

(#515) k-adi válasza opr (#507) üzenetére


k-adi
nagyúr

Nyilván most elsősorban "kresszel" (vagy azzal ekvivalens) rendelkező, (fejlett) országokról és közlekedésükről beszélünk, leszámítva a vadnyugatos mindenki megy amerre lát indiai utakat és társaik, stb... ezért ilyen szempontból mondom lényegtelen hogy HOL történt az eset, nem igazolja akkor se, ha usában vagy ha Mo-n lenne, ugyanis:

"Mert ott úgy szokás"... (mármint megszegni a kreszt?)
Akkor ott is szar megkérdőjelezhető a vezetési kultúra, de ha az AI-t is erre tanítod akkor annak mi értelme? Nincs mit összerakni hisz az alapvető SD-t nem régiókra bontják, vagy majd lesz külön pofátlankodós-régió beállítás vagy hogy gondoltad? Az "A" régióban SD-Extra csomag azaz "néha" okés a kresz be nem tartása (=esetleges "bátrabb" manőverek), "B" régióban már nem és csak sima SD csomag jár?

Viccet félretéve, nézzük újra: az út közepén áll a kocsi, ott a videó, ez tény. Biztos találkoztál már ilyen esettel, azt hitte még átfér, de nem, és szimplán beragadt. Ilyenkor ledudálják a f..ba max és megpróbál kicsit visszatolatni hogy helyet adjon, HA tud, (mert te kresz szempontjából nem tudsz mit tenni) de HA nem tud akkor azt kikerülni nem lehet(ne) se előtte, se utána (dugó kialakulásának oka) + előtte is álltak (lesúrolhatta volna akár a fekete mercit is manőverezés közben), meg kellett volna várnia míg "tiszta az út".

ÉS akkor itt jön a kérdés: MIKOR TISZTA AZ ÚT?

Nyilván akkor ha nincs a haladási irányban akadály. Azaz nincs előtte a kék ford az út közepén(!).
Igen, sajnos ez plusz várakozási idő lett volna... és innen jön a te oldalad/érved, miszerint azért gondolod, hogy ez "okés" manőver volt, mert a kresz nem mindig életszagú (sajnos) és a tapasztaltabb (vagy csak sietős) vezetők felülbírálják azt, pl. az ilyen helyzeteket (minek várni, mikor áll a kocsi sor/neki piros a lámpa/stb. és én meg úgyis elférek köztük, nem?? nem érek rá egész nap! --> lásd. "mert itt így szokás" érv), és kommentedből ítélve te is ezt csinálod (vagy pártolod a jelenséget), legyen az sietés miatt vagy csak bízol a vezetési képességeidben és megoldod... de ettől függetlenül még nem "valid" manőver és az AI "szabálykövető"(nek kéne lennie). Akkor lett volna "valid" ez, ha 1) kresz engedné 2) nem lenne közlekedés-biztonságilag veszélyes manőver (de mivel az volt, ezért megdől az 1) pont is)
Márpedig ha programozóként nézed, akkor kresz = szabály = szoftver kód = SD képesség alapja. Nyilván ezt lehet (és kell is) finomhangolni, stb. ez is egy jó eset rá

De jó, akkor egy pillanatra vonatkoztassunk el ettől a példától... Egyszerű másik példa: Piros a lámpa a gyalogos átkelőnél. Nem jön kocsi, emiatt "üresbe várakozol". Átmész rajta? Ha AI lennél, akkor a beépített kódod szerint piros = tilos.
Tehát te mint ember, lehet átmennél (felülbírálnád az AI-t) de magától az AI nem dönthetne így. (hiszen a piros lámpánál se indulna el a kocsi, hiába "nem jön oldalról senki" akkor minek várni?)
Ugyanez a helyzet itt is. Egyértelműen az út közepén előtte áll a kocsi (=közlekedési akadály). Azért indult el a videóban látható tesla, mert az AI úgy érzékelte, hogy "szabad az út" (rosszul, hisz tisztán látható a videóban hogy az út középen van a kék ford +a vezető meglepődött reakciója is ezt támasztja alá) de feltételezem (ugye ezt csak utólagos diagnosztika után lehetne biztosra mondani) a tesla-szenzorja szerint csak "félig" lógott bele az útba, így "okésnak" gondolta az elindulást. Viszont mivel elég jól megírták már az AI kódját (= "SD képességét"), így sikerült utólag úgy korrigálnia és kimanővereznie, hogy nem lett belőle gond (baleset) + ehhez hozzájön még a szerencséje is, azaz az is, hogy viszonylag azért "lazán" álltak egymás után a kocsik és szemmel láthatóan "saccra volt elég hely" a manőverhez, de ettől még nem volt "helyes" az elindulás továbbra sem.
Ezért írtam, hogy az AI szempontból bravúros a videó, mert szépen korrigált, ez tény. Viszont az is tény, hogy el se kellett volna indulnia alapból, hiába "szokás megszegni a kreszt". Most jól jött ki belőle, mert volt elég hely a 2 keresztbe álló, azaz ford-merci között ÉS utána is "tiszta volt a terep" a tovább haladáshoz.

Na mindegy, igazából már túltárgyaltuk ezt, van itt 500 komment a topikban, kb. az ötöde vagy még annyi se KIA-releváns (pedig egész jó autó lett ez az EV6) + látom előre hogy ez a hajnal 4kor félig csukott szemmel írt kommentem is szét lesz cincálva úgyhogy nem látom értelmét tovább érvelni...

(#516) Somatom válasza k-adi (#515) üzenetére


Somatom
veterán

"Mert ott úgy szokás"... (mármint megszegni a kreszt?)

Mostanság volt hír, hogy szoftverfrissítést ad ki a Tesla, mert egy helyi közlekedési szokást beleprogramoztak az AI -ba, ami máshol problémát okozott.

[ Szerkesztve ]

Samsung XCover 6 pro, Tab S7+ 5G

(#517) sakal83 válasza opr (#502) üzenetére


sakal83
addikt

Mas a Kresz... Mivel van gyakorlati tapasztalatom igy tudom hogy a tesla auto szemszoge szabalytalan volt. Engem egy motoros utott igy el :DDD erdekes volt latni hogy csak azt erzekeltem hogy a motorhazteton atesik valaki :DDD kozos hiba volt a hatosagok szerint. Biza a ket dugoban allo auto (kozte furgonok) között jott egy derek vagany motoros. Szerencsere nem lett komolyabb baja de a gerince is torhetett volna.

[ Szerkesztve ]

(#518) pitius válasza opr (#466) üzenetére


pitius
tag

Hát azért akad. Székesfehérvár, Új Csóri út.

2x2 sáv, plusz ahonnan ki akarsz kanyarodni, még egy bringa sáv is van. Reggeli órákban befelé a városba, mindig dugó van. Szóval ott (több ilyen kereszt utca is van) a balra kanyarodás csak segítséggel(a másik autós nem áll be eléd, hagy helyet és esetleg még int is, hogy mehetsz balra) vagy a pofátlan módszerrel megy.

...pitius...

(#519) k-adi válasza Somatom (#516) üzenetére


k-adi
nagyúr

Igen., ahogy írtam az SD finomhangolása folyamatos.

(#520) k-adi


k-adi
nagyúr

[Kigyulladt egy elektromos autó Budapesten]

Beton terelőelemnek ütközött, majd kigyulladt egy tisztán elektromos KIA EV6 Budapesten a XIII. kerületben, a Dózsa György út – Váci út kereszteződésénél.

Az alábbi, olvasónktól kapott videó alapján az autónak nem a nagyfeszültségű akkumulátora okozta a tüzet, mivel az a jármű hátsó részében található, a lángok pedig egyértelműen az autó elején csaptak fel.
Az interneten terjedő információk szerint a járművezető is megsérült a balesetben

(#521) gyuszos válasza HThomas (#493) üzenetére


gyuszos
tag

Volt nálam egy pár napig, bő ezer km-t mentem vele.
Ha valaki idegenkedik az ilyen kormányzós cuccoktól, hát én igen, 30 év vezettéssel a hátam mögött, de azt kell mondjam, az EV6 meggyőző volt.
Ahol megvan a két csík az út szélén ott nagyon tudja a dolgát, talán kicsit sűrűn kéri a jelenlét igazolást a kormányon.
A távolságtartós tempomat, a sávváltás mind jó volt, és részemről plusz pont, hogy minden segéd gombnyomással kikapcsolható, menüben turkálás nélkül.
Az egypedálos vezetés meg egyszerűen pazar.
A konkurenciához képest ár-értékben nagyon jó autó, kár hogy piszokul megy fel az ára de cserébe legalább nem is kapható belátható időn belül.

(#522) NemMo


NemMo
őstag

Nagyon szép kis autó lett ez

Copyright © 2000-2024 PROHARDVER Informatikai Kft.