Hirdetés

2024. április 27., szombat

Gyorskeresés

Hozzászólások

(#50) Kinder


Kinder
senior tag

4 évig Amperáztam ( 2016.09.-2020.08. )

Végigolvasva a kommenteket, nem név szerint, de párra reagálnék.

Hosszú lesz, bocsánat.

Az Opel Ampera működése ehhez a Wankeles cuccoshoz 99%-ban hasonlít, ezért is írnám.
kb 2 havonta beindítja a benzinmotort karbantartás céljából, negyed liter / alkalom üzemanyagot használ el.
A benzint nem engedi 1 évnél tovább lötyögtetni a tankban, mindenképpen elhasználja, akármennyi van benne. Ha rendszeresen ( de évente legalább 2x ) tanlkolsz, akkor nyilván ilyen nincs.
2016-ban, amikor vettem, árában ( 4 millió ) a másik alternatíva a Leaf volt, ami full elektromos.
Akkor még totál kezdő e-autósként ( azt hiszem, jogosan ) én is fostam a "hatótávpara" nevezetű betegségtől, így logikusan az Ampera felé hajlottam.
Budapesten, családi házban lakom, garázzsal, tudom tölteni konnektorból az autót ( brutális, 2,2 kWh óránkénti sebességgel )
4-en vagyunk, azaz anya-apa és 2 általános iskolás gyerek.

Lehetősegek 2016-ban ( 4 millós keret ):
Nissan Leaf: 24, vagy 30 kWh akksi,180-250 km hatótáv laborban. ( min 12 óra töltési idő otthon ) ( A 30 kWh-s viszont drágább is lett volna, olyan 6-7 millió )
Opel Ampera: 10 kWh akksi, 64 km gyári hatótáv laborban ( plusz 35 liternyi benzint cipelhetsz magaddal, ami 6-8 literes fogyasztással 400-500 km-t jelenthet ). ( 4,5 óra töltési idő otthon )

Felhasználási terület: Budapest 90%, Pest megye a maradék, évi 2-3 alkalom vidék, valamint 2-3 évente egy külföldi nyaralás.

Én akkor arra gondoltam, hogy városban sem lesz elég egy napra az elméleti 64 km, mert nagyon kevésnek tűnik.
Mire elég az? Semmire. Meg töltő sincs ám annyi. Na ugye?
Meg úgysem tudok annyit elmenni vele, ez egy labor eredmény, jó lesz 50 km maximum, télen meg mondjuk 40 km, a többire ott a benzinmotor.
Ami addig nem kapcsol be akkor sem, ha padlót nyomsz, amíg van töltés az akksiban.
Ez volt az, ami a szememben a plug-in hibridekkel szemben megvett kilóra, mert a plugineknél bizony egy-egy paldógázra beindul az addig alvó, tök hideg ( de legalábbis sosem üzemi hőmérsékeltű ) benzimotor, amit megkínálnak hirtelen 6.000-es fordulattal... Neem, ez még akkor is idő előtt nagyobb eséllyel tönkreteszi, ha erre a gyártók is gondoltak, és erősített cuccokat raktak bele.

Leaf... Elméleti 180-200 km, télen legyen 150 km, na jó, az sem rossz, de mondjuk hogy jövök haza ( el sem jutok " egy tankkal" full feltöltve ) Debrecenből Pestre? Alig volt töltő 2016-ban, a városokban volt 5-10 db, Pesten kb 20 db....
( Aztán persze azóta kiderült, hogy ezek a hatótávok köszönőviszonyban sem állnak a valósággal.... )

Maradt az Ampera. ( egy 4 éves, 131.000 km-t futott példány lett az enyém )

Nagyon nem bántam meg, szuper kis autó volt, 151 lóerős elektromotor, a 0-50 kmh gyorsulás 4 másodpercnél is jóval kevesebb volt ( 100 kmh-ra 9 sec, ez már nem olyan jó, de még mindig nem rossz ), ami a városban igencsak meglepte párszor a BMW/Merci/Audi stb típusú, ki-ha-én-nem kopaszokat.
Nyilván az elején tojáshéjjal a lábam alatt mentem, próbálgattam elérni a mágikus 64 km-t.
És sikerült! 70-80 km-eket lazán mentem vele 2016 szeptemberében.
Mondom, azta, akkor mégis a Leaf kellett volna, azzal meglenne a 250 km is!
Amitől féltem, hogy nem lesz elég a 64 km egy napra, semmivé foszlott, hiszen a szűk 80 km már bőven elég volt, nem kellett benzint használni.
Na aztán jött a tél, és a szűk, nagyon szűk 40 km-es max hatótáv.
És hopp, azon vettem észre magam, hogy beállok a benzinkúthoz tankolni.

Aha, akkor mégsem lett volna jó a Leaf, amiről azóta tudom, hogy télen 80 km a hatótávja a 24kWh-snak. Bár az én napi közlekedésemet ez is fedezné, de télen azért egy "élmény" lenne eljutni vele Bp-ről Debrecenbe....
És itt ezen a ponton álljunk meg, mert itt van az a pont, ahol tökéletesen megértem azokat, akik azt mondják, hogy "Na tessék! Ezért életképtelen a full elektromos!"
És valahol igazuk is van. Azaz volt. 2016-ban.

2020-ban, és mostmár mondhatjuk, hogy 2021-ben, a 64kWh-s Hyundai Konák világában, amik képesek optimális körülmények között 100 km-en, óvatosan vezetve 10 kWh-t fogyasztani, nem óvatosan pedig 15-öt, télen 18-at ( azaz minimum 350 km-t elmenni ), és ezt tényleg tudják, nem laborban, akkor mondhatjuk, hogy ma már nem a jövő, hanem a jelen is az elektromos autóké.
350 km hatótáv télen itthonra bármikor elég, nyáron pedig az 500 km is megvan. Valós, nem labor hatótáv.
Tölthető gyorsan ( igen, tudom, egy tankolás 5 perc ), max 1 óra. ( Ez igenis gyorsnak számít 2020-ban, aztán 2025-ben már csak 20 perc lesz kb )
Csak épp 13 millió.... támogatással. De mondjuk új, "ezer év" garival.
Vagy 8-ért van vadi új Opel Corsa-e / Peugeot 208e, 50 kwh akksival, 300 km hatótávval.
Nissan Leaf 62 kWh-s, akár használtan is van már.

Persze van, aki nem akar tökölni, amikor leugrik az olasz tengerpartra, megjárja egy seggel a 700km-t Jesolóig. Megértem.
Én 2 gyerekkel mindenképp megállok 200 km-enként egy tíz perces mozgásra, ne unják magukat halálra ( nem hisztisek amúgy, ideális útitársak ), és akkor már miért ne legyen ez 20-25 perc, egy egy gyorstöltőnél?
És van olyan is, akinek a munka miatt kell 500+ km.
Megértem. Neki nem jó.
Mindenki másnak igenis jónak kéne lenni.
CSak az a fránya ár. Az egyelőre magas. Ezt is megérttem, bár a címszereplő Mazda sem lesz olcsó, ennél egy Opel Corsa-e olcsóbb pl.

Ampera számok:
2016-ban 50 liter benzint használtam el a maradék 3 hónapban ( szeptemberben vettem az autót ).
2017-ben 85 litert. ( lett több töltő Pesten )
2018-ban 25 litert. ( Még több töltő lett , gyakorlatilag már mindenhol volt )
2019-ben 9! litert ( És egy 2000 km-es osztrák-olasz túra alatt 99 litert ( 4,9 l-es fogyasztás! ) úgy, hogy sehol nem töltöttem az autót, itt üzemelt úgy, hogy a benzinmotor folyamatosan ment, mint egy agregátor. Sehol sem töltöttem, ezt előre megbeszéltem magammal, mert az Ampera csak lassan tölthető, nem is vittem a kábelét, viszont MINDEHOL, de tényleg mindenhol lett volna lehetőségem tölteni, én ennyi töltőt addig életemben nem láttam, így ezt utólag bánom, és ez az út 2019-ben a 24kWh-s Leaffel is megtehető lett volna minden további nehézség nélkül, bár a töltési időkkel ( a Leafé ma már lassúnak mondható, egy mai, 2020-as elektromos autó nagyságrendekkel gyorsabb ) megnövelve az utazást )
2020-ban ( augusztusig ) 2 ( azaz kettő ) liter benzint használtam, ezt is csak a motor karbantartásra, haladásra nullát.
Nulla, azaz nulla forint szervíz. Az akkumulátor az évi 10.000 km-es felhasználásommal ugyanolyan maradt 8 évesen is, 170,000-nél, 2020 augusztusában is tudott 85 km-t egy töltéssel.

Eladtam, és vettem egy 2020-as használt, Tesla Model 3 Performance-t.
( Igen tudom, rohadjak meg, hülye burzsuj. ne pofázzak, de lépjünk túl ezen. )
75 KWh-s akksi, télen 250 km-t tud ( most épp 25 kWh a 100km-es fogyasztásom, ezzel kb 300 km lenne ), nyáron stabilan 450-et, és nem laborban, hanem a seggem alatt, és a fóti Superchargeren 30-35 perc a full feltöltés. Ennyi idő alatt képtelenség bevásárolni a mellette lévő Auchanban. ( Mire elég ez az idő, csak arra írom )
A Tesla híres a Supercharger hálózatról, maximum 200 km-enként van egy legalább 4 oszlopos töltő ( 8 autót tud tölteni ).
A továbbutazáshoz elég egy 10 perces rátöltés, mert 20-60% akkumulátor töltöttségnél brutális tempóval töltenek a hazai V2-es ( verzó 2.0 ) töltők, 135-150 kWh-val. A V3-asok 250-el tolják, 2020-ban már ilyeneket telepítenek, ezzekkel 5-8 percre rövidül a töltés, az már gyakorlatilag azonos egy tankolás idejével.

Ha ilyen paramétereket tudna a többi gyár, (de sajnos nem tudja), akkor már nem lenne kérdés.

Elnézést a hosszú szövegért, nem javítottam bele, köszönöm, hogy végigolvastad.

Copyright © 2000-2024 PROHARDVER Informatikai Kft.