Hirdetés

2024. április 18., csütörtök

Gyorskeresés

Téma összefoglaló

Téma összefoglaló

  • Utoljára frissítve: 2023-12-13 06:51:26

LOGOUT.hu

Mindent a robogókról / kis motorokról topik
Első hozzászólás előtt olvasd át a téma összefoglalót!

"B125"

2011. december 1-jétől hivatalosan létrejött a kategória. Az-az, már meglévő B kategóriás (személygépkocsi) jogosítvánnyal, egy pár napos tanfolyam elvégézse után
hivatalosan vezethető, rendszámos, 125ccm-t és 11 KW-os teljesítményt meg nem haladó hajtómotorral ellátott motorkerékpár!

Ha, legalább 2 éve birtokolsz B jogosítványt, akkor itt már nincs az úgynevezett "tanuló, kezdő sofőr időszak", úgyhogy 2 személlyel hivatalosan lehet utazni a 125-ös robogón/motorkékerpáron.

----------------------------------------------

Frissítve: Manapság már egyre divatosabb 125-250ccm-es váltós gépeket vásárolni, amik a motoros topikban eltörpülnek, így kiegészítettük a topikcímet. Ezen túl mehet ON-ban minden váltós kismotor csevej is.

Frissítve: runner 125 tanácsai robogó vásárláshoz

Pár tanács robogó vásárlása előtt.
(Itt az elején rögzítem, hogy az irományomban csak robogókra térek ki, váltót, kuplungot más egyéb váltós motorra jellemző információt nem boncolgatok, mivel a Motoros topik első hozzászólásban nagyon jól kifejtette már Persuader .)

Első lépés:
Egy robogó vásárlása már az apróhirdetés ’elemzésével’ kezdetét veszi, sokaknak nem jut eszébe, bár én azt vallom, hogy a hirdetése szövege/’írásképe’ alapján már egy alap konklúziót le tudunk vonni. Mindenképpen bíztató, ha minél több fotó van a kiszemelt példányról. – Arra nagyon ki sem térnék, hogyha az eladó azzal nem tiszteli meg a vevőt, hogy fotó nélkül hirdet, miként érdemes továbbcselekedni. :- )
Személyes véleményem és tapasztalataim alapján az agyonmatricázott darabokat érdemes kerülni. Abszolút előítélet nélkül -, de ezeket általában fiatal srácok hajtották, akik egyéni vezetési stílussal és hozzáállással rendelkeznek. Tisztelet a kivétel.
Tanácsom jelen esetben az, hogy a lehetőségekhez mérten keressünk mindig gyári motort, vagy, ha ragaszkodunk a nagyobb teljesítményhez, a piaci árnál nem szabad mérföldekkel nagyobb pénzt kiadni értük.

Még mielőtt folytatnám, kitérnék egy-két alap dologra:

Gumik:
Az út és a motor kapcsolata, ezen soha nem szabad spórolni! Érdemes nevesebb gyártók gumijait vásárolni, illetve teszteket keresni a kiszemelt típusokról.
Törvény által előírt profilmélység kopáshatára 1,6 mm . Ez alatt _kötelező_ cserélni a gumiabroncsot!

Olaj:
A motor lelke!
Két ütemű gyári robogókba a félszintetikus motorolajak abszolút megfelelnek, teljesen szintetikus olajat a magas fordulaton (10.000 rpm + ) dolgozó robogókba kell tölteni.
Négy ütemű robogók is vígan eljárnak fél-szintetikus olajjal, egyedül a csereperiódusokat tartsuk mindig szem előtt! A gyártók nagy része ezt 6.000 megtett km-ben határozza meg, de mindenképpen járjunk utána, hogy az adott típusnál mit javasol a gyártó. Nagyobb terhelés (pl. folytonos két személy, vagy szélsőséges körülmények közötti használat) során az olajcserét érdemes előbb megcsinálni. Nem elfelejtendő _minden_ olajcserénél olajszűrőt is cserélni!

Természetesen, ha valakinek a full-szintetikus olajok szimpatikusabbak, csak jót tesz a motorral. A tárcájával kevésbé. :- )

Tuning; ez ismételten relatív tényező. Egy biztos; a tuningot senki nem fizeti meg. Ezt érdemes megjegyezni és szem előtt tartani az esetleges eladásánál is.
Vannak kisebb teljesítményű, gyári hengerre optimalizált sportkipufogók, amelyek nem befolyásolják negatív irányba a motor élettartamát, így ezektől nem kell megijedni. A másik elterjedt – ám, de utcai használat során annál haszontalanabb „tuning” a sportlevegőszűrő (direktszűrő, kinek hogy tetszik). A pontos okát nem értem az elterjedésének, tippem van rá; olcsó, hörgősebb hang, s egyes tulajok szerint jobb teljesítmény – aminek valóságalapja nincs, természetesen gyári motorról beszélek. Hátránya, hogy nagyon sűrűn kell pucolni, a tökéletes szűréshez légszűrő-spray használata elengedhetetlen. Ezeket nagyon kevés esetben tartják be a felhasználók, így a motor mielőbbi kopását eredményezi, plusz, a megnövekedett levegőmennyiséghez nagyobb fúvókát kell raknunk – melytől a fogyasztás meg fog ugrani. Az ilyen szűrővel szerelt gyári blokkos robogókat nem javaslom megvételre.

(Csak zárójelben jegyzem meg, hogy direktszűrőket abszolút nagy teljesítményű motorokhoz találták ki, melyeken már a gyári szűrő nem képes a tökéletes keverékarányhoz elegendő levegőmennyiséget átereszteni. )

További motor tuningot itt bővebben nem ecsetelném, fórumban kitárgyalható folyamatosan.

Frissítve (sityupityu) Variováltó

Az automata váltó működése, tuningolása, és gyakran előforduló hibái:
Mivel nyugodtan kijelenthető, hogy a robogók fokozatmentes automata váltója (CVT) gyakorlatilag a lelke az egész motornak, és rendkívül nagy szerepe van annak, hogy ez a szerkezet a lehető legprecízebben legyen behangolva, ezért az ezen a linken található szakirodalomban található egy kis segítség. Ez az oldal tökéletesen leírja az alapokat, és segít megérteni az egésznek a működését mindazoknak akiknek még új ez a téma.
Aki nem biztos abban, hogy a robogója variátorába pontosan milyen súlyú és méretű görgő való gyárilag az ebben a táblázatban tájékozódhat.

Ezen a helyen pedig tíz igen gyakori variátor hibáról olvashatunk.

Fojtás: szinte minden robogóban elhelyeznek a gyártók. Ritka ilyen példányt kifogni, de azért leírom, hogy hol keressük.
Karburátor és a levegőszűrő közé szoktak rakni egy lyuggatott rézlemezt, amely által a motor sokkal kevesebb levegőhöz jut. Ha, ezt eltávolítjuk, fúvóka cserére szinte biztosan szükség lesz!
Variátornál a külső tárcsa után egy széles hézagológyűrűt helyeznek el, amelynek köszönhetően nem tud teljesen összezárni, - így nem képes teljesen kifutni a szíj. Ezt távolítsuk el.
Gyári kipufogó leömlő részénél egy ún. vakcsövet hegesztenek a kipufogóra, amely pusztán megváltoztatja a gázok szabad áramlását, így befolyásolja / visszafogja a motor teljesítményét. Ezt egyszerűen levághatjuk, arra mindenképpen figyeljünk, hogy ne tőből csípjük le, hanem hagyjunk ~ 2cm anyagrészt, amit visszahajtogatva sokkal könnyebb behegeszteni az így keletkezett lyukat.

Márkák; ismételten; saját tapasztalataimból kiindulva lehetőleg márkát keressünk! (Az általam írt sorrend minőségtől független!) 1-2 bevált – s, legelterjedtebb típusok; Yamaha, Malaguti, Benelli, Gilera/Piaggio/Vespa, Aprilia, Honda.

Második lépés;
Ha, egyeztettünk időpontot, első dolog a motor körbejárása. Ekkor már kellően meg tudjuk határozni magunkban a portéka milyen benyomást kelt. Szerintem alapszabály, hogy az eladó motor tiszta legyen – attól függetlenül, hogy milyen állapotú.
Ezt követően jön az alapos ellenőrzés – hiba keresés.
Első és legfontosabb maga a motor. Telefonban érdemes megkérni az eladót, hogy hideg legyen a gép – így máris ellenőrizhető marad a hidegindítás. Indítsuk be, önindítóval, majd berúgóval is (már amelyiken van). – Utóbbi esetben lehet érezni a kompressziót, ezt nehéz pontosan megfogalmazni, de lehetőleg a beurgókar ne úgy járjon, mint ha vajban lenne a belső fele.

Hagyjuk járni pár percet, járjuk körbe, guggoljunk le mellé, hallgassuk valahol nem csörög-e, nem zörög-e. Érdemes levenni sztenderről, s megdönteni jobbra – balra, hogy úgysem produkál-e valami rendelleneset. Ha, rendben találtuk üljünk fel, s induljunk el. Gyorsítsunk egyenletesen, de használjuk a gázt úgyis, mintha egy kapcsoló lenne. :- ) Szépen kell húznia, nem szabad durva holtpontokat tapasztalni. Használat közben kanyarogjunk vele balra jobbra, fékezgessünk, próbáljuk érezni a gép minden egyes porcikáját – úgy, hogy közben figyelünk az esetleges hibákra.
Ilyenkor kell ellenőrizni a motor egyenesfutását is. Félre ne értsetek, nem akarok senkit kamikaze pályára küldeni, de, egyenes, jól belátható úton óvatosan engedjük el a kormányt – figyelve, hogy a motor nem kezd-e el valamerre húzni. Ha, igen nagyon jó alkualap. Nem feltétlenül kell egyszerre otthagyni. Meglehet, hogy a villa kapott egy ütést – rosszabb esetben a váz. A villa javítható / cserélhető, a váz nem, vagy csak iszonyú munka árán. Ahogy írtam, ilyenkor 25-35%-ot simán lehet alkudni az árból. S, ez olyan tényező, hogy csak akkor érezzük, ha elengedjük a kormányt – magyarán az alapvető vezethetőségét nem befolyásolja.

A kipróbálás után lehetőleg világos talajon állítsuk le. Várjunk pár percet, nézzünk alá, hogy nincs-e olajfolyás valahol. Ilyenkor próbáljuk meg a kezelőszerveket; index, világítás, visszajelzők, zárak – egy szóval mindent.
Ezek után jön a sárkány további feltárása. Ha, nincs az embernek szeme hozzá, mindenképpen vigyen magával egy rutinosabb pilótát, aki ránéz a fényezésre / idomokra. Ilyenkor meg kell nézni az idomokba gyárilag belenyomott gyártási dátumokat, majd össze lehet hasonlítani a többi elemmel – és az eladó által írt motor korával. Ezt lentebb bővebben kifejtettem.

Árulkodó jelek, ha estek a motorral; idomon új fényezés, nagy matrica, ülés alsó felén szakadás, villaszáron ütés nyom / erős karc nyom, blokk - kipufogó alsó felén karc/ütődés/horpadás. Fékkarok szöge, sarkaik. Ha, esnek vele ez általában – bár minimálisat – de meghajlik, amit sokan nem vesznek észre, viszont tökéletes árulkodó jel.
Csavarfejeket ellenőrizni mindenhol! Az idomok kereszt (’csillag’) csavarjaitól elkezdve a blokk imbusz csavarokig, mindent. Lehetőleg egyformák legyenek, s ne legyenek szétcincálva.

Harmadik lépés, a futómű ellenőrzése:
Sztenderre húzzuk fel, kérjünk meg valakit, hogy fogja le a motort, majd mozgassuk meg a kormányt jobbra-balra – figyeljük, hogy szépen mozog-e, nem szorul-e, majd guggoljunk le a motorral szembe, az első kerékhez, s mozgassuk meg a villaszárakat, hogy a kormánycsapágyak nem kotyognak-e.
Utána mozgassuk meg magát a blokkot, a blokkszilenteket e képpen tudjuk ellenőrizni. Nagyon minimálisat mozoghat oldalirányba a blokk. - Nézzük meg hátulról is a motort, hogy nem „lóg-e” a blokk – szintúgy a szilentek felelősek érte. Ekkora szükséges még a hátsókerék kotyogását ellenőrizni, semmit, vagy nagyon kicsit „kotyoghat” – ha nagyon mozog elképzelhető, hogy kopott a tengelye, vagy odavan a csapágy. Ami balesetveszélyes! Ha, már itt tartunk a hátsó teleszkópra pillantsunk rá, hogy nem ereszti-e valahol az olajat. Ezeket felújítani nem lehet és nem is érdemes – mindenképpen cserés, ha olajos a becsúszószár.
Az első villánál más a helyzet. Alapvetően robogóknál kétféle villát különböztetünk meg. Egyik az olajjal töltött, a másik zsírral. Utóbbi – zsíros – villákkal Piaggio / Gilera vonalon találkozhatunk. A motortól függetlenül ezen villák sajnos nagyon silány minőséget képviselnek. Könnyű felismerni őket; mivel fordítottak. Viszonylag rövid időn belül elkezdik kinyomni magukból a zsírt, aminek köszönhetően sok kosz és por tapad a becsúszószárra, amely szépen kikezdi a szimeringet. S, máris elindult a lavina; még több kosz – még nagyobb mértékű szimering kopás , még kevesebb zsír a villában. Majd egyszer azt érezzük, hogy van egy (beállt) merev villás robogónk. :- )

Pár alapszabály;

Soha ne vásároljuk meg a legelső kipróbált / megnézett darabot! Minimum 4-5 (akár hasonló típust) próbáljunk ki, így lesz már viszonyítási alapunk.

Győződjünk meg a motor eredetéről!

Gondolom sokan tisztában vannak vele, hogy Mo.-n a segédmotorkerékpárokra (még) nincs rendszámozás, így a pontos nyilvántartásuk gyakorlatilag esélytelen. Sajnos ezt tudják a tolvajok is. Ebből fakadóan nagyon nehéz megbizonyosodni a rendőrség nélkül arról, hogy lopott robogót akarnának ránk sózni. Egyik legfontosabb dolog, hogy keressük meg az alvázszámot (általában taposó alatt, taposó környékén kis műanyag ablak alatt van), és a motorszámot (blokkon, általában a hátsó keréknél, az fogaskerékház olajbetöltő körül). Az esetek 99%-ában meg kell lenni mindkettőnek.
Ugyan bevallom, h én még nem kértem le smkp. alváz és motorszámot, de ha valaki kételkedik a robogó eredetében, a rendőrséget ( 107 ) felhívva biztosan meg fogják mondani, h szerepel-e a körözési nyilvántartásban az adott smkp.

Határozzuk meg a robogó valódi életkorát!
Ma Magyarországon a használt smkp. piac jó 60%-nál !hamis! életkort adnak meg a tulajok. Ennek lehet a rutintalanság az oka, vagy szimplán átverés. Idomokban, blokkban, felnikben minden gyártó megjelöli a gyártási dátumot. Több verzióval is találkozhatunk. Általában egy körben láthatunk két számot. Pl.: ’02’ – Ez 2002-es gyártásra utal.
Van, hogy mellette (általában nagyobb idomok esetében) táblázat formájában még a hónap is be van pontozva, vagy ugyanúgy, mint a gyártási év – körben fel vannak 1-12-ig sorolva a hónapok, s egy nyíl mutat az adott hónapra.

Alkudni mindig kell és mindig lehet!

Az alkudozásnak is megvannak az alapszabályai. Pofátlan ajánlatot soha nem illik tenni, - ha túl sok hibát ismertünk fel a járgányon, inkább álljunk tovább. Nehéz meghatározni, hogy az adott áru értékéből hány % a reális alku – minden annyit ér, amennyiért el lehet adni. De, akinek nincs bátorsága, azért egy példát írok; (tájékoztató jelleggel, szájbarágósan.) 250.000ft-os motort minden bizonnyal oda fognak adni 225-230.000ft-ért. Ha, ezt százalékosan próbáljuk kifejezni, kb. 8-10%-ot takar.
Remélem nem tűnik komikusnak, de egy kis iromány az alkudozásról. :- )

4 ütemű robogó vásárlása esetén – bármit mond az eladó – az olajat és az olajszűrőt cseréljük le!

Innen letölthetünk egy „robogó adatbázisként” futó excel táblát, amelyben nagyon sok hasznos információ van, szinte minden típusról!

Összességében, ha ezeket a tippeket észben tartva választjuk ki a robogónkat, nagy csalódás nem érhet.

Sok sikert mindenkinek és balesetmentes gurulást!

----------------------------------------------

Topiklakók járgányai:

SoulReaver - Yamaha Aerox

BLUE TORNADO - 2008 Rieju MRX 50ccm

KTMHobby3 - KTM Hobby 3

nyogo83 - Keeway K-Light 125

CartmanLand0 - Yamaha Jog NextZone

Tamás9x - Z-TECH ZT-70

energy4ever - Suzuki ChoiNori, 2004

Suzuki GSX-R125 ABS, 2019

Dtomka - Aprilia SR 50 factory, 2008

perge666 - Derbi Senda 50 Xtreme, 2017

SzlobiG - Aprilia Leonardo 125, 2003.07

dave93 - Piaggio Liberty 125 4T, 2005

Killing - MZ ETZ 150, 1989

Tothgera30 - Piaggio NRG Power PureJet, 2006

busman - Aprilia Scarabeo 50 2T, 1997

t1 - Yamaha Neo's 50ccm 2T, 2000

runner 125 - Gilera Runner 180 FXR 2t, 2003

korpicschess - Aprilia RX 50 2008

Rico45 - Gilera Runner 180 SP 2t, 1999

akos3 - Honda CBR 125R

enginev3.0 - Aprilia SR50 Factory 2007 @ 70 ccm

Copyright © 2000-2024 PROHARDVER Informatikai Kft.