Ezek nem minőségi jellemzők. Alapvetően két nagy család van, a tömör, és a pneumatikus (felfújható). Előbbi előnye, hogy abszolút defektmentes, hátránya, hogy a rugózáshoz vajmi keveset tesz hozzá... És általában kicsit keményebb anyagból is van, mint a felfújhatós társak, kevésbé tapad jól. Utóbbi előnye, hogy (a felfüggesztés részeként) rugózást ad a kereknek, emiatt kényelmesebb, csendesebb vele a roller. Van sajna mikor más rugózás nincs is a rolleren.
A méhsejtes, tömlős, stb. már alfajok, ha úgy tetszik... Előbbi a tömör gumi kényelmesebb verziója: kicsit meg van lyuggatva, ezért jobban deformálódik a teljesen tömörnél, tehát kicsit kényelmesebben gurul. Cserébe nagyobb a gördülési ellenállása, kisebb lesz a végsebességed, és növeli a fogyasztást is...
Utóbbi a felfújható két nagy típusának egyike... 1) tömlős 2) tömlő nélküli Ahogy az ánglius mondja: tube type, vagy tubeless. Előbbit a hagyományos biciklikről mindenki ismeri (gyerek korában valószínűleg szerelt is ilyeneket). Utóbbi viszont modernebb kerékpárokon terjedt, ill. a gépjárműveken szinte egyeduralkodó (bizonyos motorkerékpárokon létezik tömlős megoldás manapság is).
A tömlős megoldás előnye a könnyebb szerelhetőség ill. a házi javíthatóság. A szétszedhető felnit pár alap szerszámmal szét lehet szedni a lyukas tömlő megfoltozható, vagy olcsón kicserélhető egy újra. Összerakod és örülsz is... Hátránya, hogy többféle defektet össze lehet vele szedni, és a guminyomást mindig nagyon kell figyelni (épp ezek miatt): egy kicsit lapos kerékben már a kidörzsölődés is defekthez vezethet, de egy padka is meg tudja úgy csípni a belső gumit, hogy aztán ereszt. Illetve durrdefekt is előfordulhat vele, sajnos!
Tömlő nélkül ezeket el lehet felejteni, cserébe akár egy felni sérülés miatt ún. lassú defektet simán be lehet szívni: olyankor szoktak (ideiglenesen) berakni tömlőt egy alapvetően tömlő nélküli kerékbe, amíg a felni nincs kijavítva. (A házi szerelhetősége is kérdéses, mert légtömör felnire van szükség, tehát szétszedhetős felniverziók nagyjából kiesnek, külön tömítés nélkül felejtősek, ha viszont nem szétszedhető a felni, akkor erőlködni kell a gumival. Ha satud van otthon, akkor meg lehet fogni a kereket, s nem akkora para, de ha nincs, akkor hosszadalmas szopakodás lehet mire felkerül a gumi. És ha kicsit is bénázol, a felni peremét is össze lehet baszni, tehát egy peremtömítő paszta is jó, ha van a polcon. Akkor nagyobb eséllyel nem fog elszökni a levegő...)
A zselés/önjavító az egy és ugyanaz... A tubeless gumiköpenyek egy verziója, ahol a szúrt sérülést a gumi belsejére felhordott zselés réteg befedi. Ezáltal a defekt nem tart semeddig sem, észre sem veszed a tüskét. Tehát önjavító. Nyilván egy nagy marék jancsiszögön ez sem segít, vagy egy nagyobb vágott sérülést sem fog megjavítani, de kisebb problémákat simán el tud fedni.
Minőségi sorrendet bizonyos konkrét szempontok alapján lehetne felállítani. Kényelmi szempontból (csendes futás ill. kevésbé rázós utazás) a tömör gumi akármelyik típusa a sor végén kullog. De sorban: tömör, méhsejtes, légcellás. A legutóbbit még ne említettem, ez olyan tömör gumi, amibe vannak levegős részek, amelyek nem felfújhatók: egyszerűen úgy készült a gumi. Belül van mélyen, a defektmentességet nem befolyásolja, de a kényelemhez sokat ad...
Ugyanezen szempontok a felfújható kerekekre csak úgy alkalmazhatók, hogy tudjuk, hogy a tömlős kereket nem lehet alacsony nyomáson használni, pedig alacsonyabb nyomáson többet segít a rugózásban, így kényelmesebb lehet... Egyesek szerint egy kő keményre fújt tömlős gumi semmivel sem jobb, mint a tömör gumi, ha kényelemről van szó. Tehát tömlős, és tömlő nélküli a sorrend. A zselés önjavító réteg hasznos plusz, mondhatni extra biztonságot jelent. Viszont ha már biztonság, akkor fontos, hogy mennyire tapadnak a gumik jól? Ez leginkább a gumi anyagán múlik, aztán a mintáján... A legjobb a PMT, ami valódi gumi, radiál kialakításban, nagyon jól tapad, tök jól gurul, rohadt drága. Ezeknél van slick, a legjobb tapadásért, ami viszont utcára baromság, mert a legkisebb eső után is úgy csúszik, mint az állat, lévén a vízelvezetése nulla.
Ui: én az olasz vason méhsejtes tömör gumiról váltottam tömlős radiálra. Lehetne tömlő nélkül használni, de szétszedhető a hátsó felni, az elsőnél meg a szelepet nem tudtam behúzni. Valószínűleg kisebb rajta a lyuk, mint kéne... Az eredmény: a gyári 25 km/h helyett ma 64 km/h-ig meghúzattam, stabil lett, és kényelmes. Relatív. Nyilván nem éri meg egy 120K-s rollerre 60K-ért gumit venni, de ha eltekintünk az ártól, akkor természetesen mindenkinek ajánlott.
Szerk: felfújható kerékről tömörre visszalépni ritkán szoktak... Általában elég speciális ok miatt, ha mégis. Nevezetesen a defektmentesség kérdése. Futárnál láttam tömör gumis Xiaomit: neki nem éri meg a kényelem, hiszen a munkaeszközén egy defekt nagyobb problémákat okoz. Általában azért nem teljesen szabad a gumiválasztás, adott felni van a rolleren, ami behatárolja... (Ha nem oldható meg a szelep kivezetés, akkor nem tudod a tömör gumit az adott keréken lecserélni. Tipikusan olcsóbb rollerek motorjai ilyenek, sajnos.)
Szerk2: egy tubeless gumi, ha nincs benne önjavító réteg, szúrt sérülés után csak speciális előkészítéssel javítható... a közismert "kukacolás" nem igazán tartós megoldás, vagyis két keréken nem is ajánlott. (Út mentén elfogadható, de a rendes javításhoz a kereket le kell szerelni, gumit le, utána megkezelni.) Ideiglenes megoldás lehet itt is, hogy akkor kerül bele egy belső, amivel csak egy a baj: ki kell venni a szelepet, ami általában a szelep roncsolásával jár. Szóval mint írtam, nem teljesen szabadon választott, hogy mikor mit raksz fel!
Szerk3: a tubless házi szerelhetőségéhez adalék: kompresszor ajánlott hozzá. Mármint rendes nagy, ami nagy nyomással nagyobb levegő mennyiséget tud mozgatni, kvázi rá tudja "robbantani" a gumit a felnire. Ha ilyen nincs, akkor elég nehéz tud lenni a helyére kényszeríteni a gumit. Amíg nincs a helyén, nem tömít, de csak a légnyomás rakná a helyére, ha tömítene. Tiszta 22-es csapdája. Láttam Xiaomi akkus kompresszorral szerencsétlenkedni YT*on embereket: az erre nem jó. Azzal akkor fújod fel, ha alapvetően a helyén van, és még van benne minimális nyomás.
[ Szerkesztve ]