Hirdetés

Új hozzászólás Aktív témák

  • alphamooncam

    őstag

    válasz alphamooncam #720 üzenetére

    Esetleg az is megoldás lehet, hogy az Audacity figyelje a felvétel indulásokat, és Ő indítsa el, mert meg tudom ismételni a felvételeket, de mindkét megoldás érdekel. :R

    Retteg a szegénytől a gazdag s a gazdagtól fél a szegény. Fortélyos félelem igazgat minket s nem csalóka remény.

  • Petyás

    tag

    válasz alphamooncam #720 üzenetére

    Szia!

    Lehet nem értek valamit, de ránagyítasz és látod az értékeket minden egyes mintához, és akkor egy-egy csúcsnál össze tudod igazítani a két sávot egymáshoz képest.
    Nem tudom mit veszel fel, de a filmeknél a csapó arra is szolgál, hogy a képet a hanggal szinkronba hozzák, ha esetleg elcsúszna.
    Pl.: tapsolsz egyet és ha a hang forrása a két mikrofonhoz képest egyforma távolságban van, akkor egyszerre kell megjelenjen a két sávon.

  • alphamooncam

    őstag

    válasz Petyás #722 üzenetére

    Ja bocsi, felületes voltam.

    Szóval a projekt arról szólna, hogy szeretnék két RCA kábelnek a különbségét kimutatni ezért készítettem egy tervet:

    Kábel-kábel különbség mérési metodikájának a terve.

    Eszközök:


    PC. TMP ANT DAC és Erősítő, JBL Control One hangsugárzó, Superlux E205U USB-s supercardiodid kondenzátor mikrofon.


    (*megjegyzés: A mikrofon azért lehet megfelelő annak ellenére, hogy nem kalibált, mert nem hangnyomás szintet, hanem hangnyomás különbséget fogok mérni, másrészt viszont az érzékenység lényeges szempont.)


    Kábel-kábel, amit meg szeretnénk mérni:


    Noname RCA versus DIY Mundorf arany-ezust hangfal kábel RCA dugókkal, amik a a DAC-ot és az erősítőt kötik össze.
    Szoftverek: Audacity és Foobar2000.


    Menete:
    1./ Zenei minta kiválasztása.
    2./ Alkalmassá tétele a lejátszásra
    3./ Mérés előkészítése, és mérés.
    4./ Utómunka
    5./ Elemzés előkészítése:
    6./ Elemzés
    7./ Ellenőrzés
    8./ Értékelés
    9./ Dokumentálás


    1./ Zenei minta kiválasztása:
    Trombita játéknál tapasztaltam korábban a legfeltűnőbben a különbséget kábel és kábel között, ezért kiválasztottam Marantz High-End Audiophile Test Demo 15 th Edition CD-jéről az I can’t give you anything but love című számot. Előadó: Chet Baker and Band fomrátum Flac ( lossles ) 16bit/44,1kHz


    2./ Alkalmassá tétele a lejátszásra:
    Audacityvel beolvastatom a számot, kiválasztok egy 5másodperces részt, amivel később dolgozni fogok.
    Mivel elegendő mono jellel dolgoznom, kiválasztom az egyik csatornát, a másikat eldobom.
    Kivágom az 5mp-es részt, a többit eldobom.
    Eltávolítom a DC-t és normalizálom -0,3dB-re (peak)
    Elmentem a fájlt.


    3./ Mérés előkészítése, és mérés:
    Foobart megnyitom, beillesztem az elmentett 5mp-es előkészített fájlt.
    Beállítom folyamatos ismétlésre.
    Visszalépek az Audacitybe, beállítom, hogy a felvétel, amikor hangot érzékel automatikusan elinduljon.
    Beállítom a felvételi szintet. (*megjegyzés: Mivel nem a szobát, és annak zaját akarom mérni, ezért közel kb.10cm-re helyezem a hangsugárzótól a mikrofont )
    Foobart elindítom, és hagyom hogy négyszer egymás után lejátsza a mintát (20mp), amit annak elinduláskor az Audacity rögzít, a negyedik végén leállítom a lejátszást és a felvételt.
    Elmentem a felvételt, ill. megjelölöm melyik kábelt mértem.
    Kicserélem a kábeleket, és megismétlem a mérést, anélkül, hogy ezen kívül bármit változtatnék, majd a kapott fájlt megjelölöm és elmentem.


    4./ Utómunka:
    Az így kapott két fájlt (Audacityben) megnyitom.
    A gyengébbiknek gondolt Noname mérési eredményét invertálom, majd a Mundorf kábel mérési eredményéből kivonom.
    Az így kapott fájlt elmentem, ez lesz a két kábel különbsége, amit új, Különbség néven elmentek.


    5./ Elemzés előkészítése:
    A Különbség nevű fájl normalizálom olyan szintre, hogy azt ugyanazon a szinten ahogy a mérés történt jól hallható legyen. Kb. -12dB elegendő lesz.


    6./ Elemzés:
    Visszahallgatom.
    Amennyiben az egész fájlt tekinve négy jól elhatárolható ismétlődés hallható, illetve a spektrumban látható, úgy kimondható hogy a mérés eredményes volt.


    7./ Ellenőrzés
    A gyengébb és a minőségibb felvételeket megkettőzöm.
    A gyengébb megkettőzött felvételt egyikét invertálom, majd egyiket a másikból kivonom.
    Aminőségibb felvétellel megismételem a fent írt műveletet.


    8./ Értékelés
    Amennyiben a megkettőzött és saját magukból kivont felvételeknél nem mutatható ki a 4 ismétlődő minta, csak némi véletlenszerű zaj, és a minőségibb felvételből kivont gyengébb felvételnél meg igen, abban az esetben bizonyított a kábelek közti különbség.


    9./ Dokumentálás:

    A terv 1-3 pontját elvégeztem, de nem azt kaptam eredményül amit vártam.

    Az alapgondolatot, hogy a sáv megkettőzésével, majd egyikük invertálásával, majd kivonással 0 jelszintet kapok sikeres volt, azonban amint a másik felvételi sávval - azzal, amit össze akartam hasonlítani - már nem 5 közel azonos felismerhető mintát kaptam, hanem ezt.
    A problémát abban látom, hogy hiába voltak azonosak a felvételi körülmények ( csak kábelcsere történt ) a felvételt nem tudtam ugyanabban az időpontban elindítani, ezért utómunkát igényelt szinkronba hozni a két korábban felvett sávot.

    Fenti három kép azt dokumentálja, hogy hogyan hoztam szinkronba a két sávot.

    Ahogy én látom, hiába lett szinkronba hozva a két sáv, mert csak az első mintából lehetett kivonni a másikat, a többi minta már időben (?) elcsúszott egymáshoz képest, ezért nem látható a tervben leírtak szerint várható minta.

    Kérdés, hogy találtok-e hibát a fentiekben, illetve van-e lehetőség egyszerűsíteni, egyszerűbben kimutatni két kábel különbségét.

    Retteg a szegénytől a gazdag s a gazdagtól fél a szegény. Fortélyos félelem igazgat minket s nem csalóka remény.

  • Petyás

    tag

    válasz alphamooncam #723 üzenetére

    Hú, te aztán belecsaptál rendesen.
    Ha kábelt akarsz mérni, akkor a legjobb szerintem, ha kimenő analóg jelet visszakötöd bemenetre. Elindítod a felvételt és utána a hangot, zajt, bármit. (én inkább próbálkoznék zajjal, mert az minden frekvenciakomponenst tartalmaz)
    Egyszerre mérheted a két kábelt, (nyílván csak az egyik csatornát mindegyikből) Vagy ha van 4 be és 4 kimeneted egyszerre, akkor akár úgy.
    Illetve a fenti módszerrel az egy kábelben levő 2 csatornát is össze tudod hasonlítani.

  • alphamooncam

    őstag

    válasz Petyás #724 üzenetére

    "Ha kábelt akarsz mérni, akkor a legjobb szerintem, ha kimenő analóg jelet visszakötöd bemenetre."

    Ezzel a fajta méréssel az a bajom, hogy így nem a kábel valódi teljesítményét halljuk, mert a kábelt követő teljes rendszer kimarad, annak a hatását így nem lehet megmérni mit művel a kábel, milyen hatást gyakorol az őt követő rendszerre. ( Nem életszerű )

    "(én inkább próbálkoznék zajjal, mert az minden frekvenciakomponenst tartalmaz)"


    Ezzel meg szintén problémám van. Specialitás elvét alkalmazva, kimutathatóság ( elfedés akármi ) szempontjából szerintem célszerűbb olyan mérőjelet alkalmazni amiről tudható, hogy problémás, egy általánossal ( zajjal ) szemben, azért hogy a különbség kiemelkedjen, jobban észlelhető legyen.

    A kérdés azon részére válaszoltál, hogy hogyan lehet egyszerűbben kábelt mérni - köszönöm.

    Azt szeretném még megkérdezni, hogy a felvázolt mérési módszerben találtál logikai, vagy más olyan hibát, amit én esetleg nem vettem észre.

    Retteg a szegénytől a gazdag s a gazdagtól fél a szegény. Fortélyos félelem igazgat minket s nem csalóka remény.

  • Petyás

    tag

    válasz alphamooncam #725 üzenetére

    A 7-es lépéstől elveszek, akárhányszor olvasom vissza.
    Az elcsúszást nagyon egyszerűen ki lehet küszöbölni: az audacityben tedd be egymás után sokszor a kívánt mintát, így nem lehet elcsúszás.

    Úgy látom, hogy belekerültem egy HiFista és nem hifista vitába. :)
    Ha látszik a különbség a két kábel között, az jó? Milyen irányú különbségnek "kell" lennie?
    Szerintem az a kábel a jó, aminek az átviteli görbéje 20Hz és 20kHz között konstans csillapítással rendelkezik. Aztán, hogy ezt kellemes-e hallgatni, hogy a rendszer is tudja ezt, az egy más kérdés.

  • alphamooncam

    őstag

    válasz alphamooncam #725 üzenetére

    Az még lemaradt hogy, nincs analóg bementem, amit digitalizálni tudnék, nincs interfészem, minden képpen be kell iktatnom a levegő-mikrofon párost a digitalizáláshoz.

    Retteg a szegénytől a gazdag s a gazdagtól fél a szegény. Fortélyos félelem igazgat minket s nem csalóka remény.

  • alphamooncam

    őstag

    válasz Petyás #726 üzenetére

    :D :D :D

    "Az elcsúszást nagyon egyszerűen ki lehet küszöbölni: az audacityben tedd be egymás után sokszor a kívánt mintát, így nem lehet elcsúszás."

    A hármas lépésnél láttad, hogy a lejátszást az 5 másodperces kiválasztott részletet folyamatos ismétlésre állítottam?

    Ez azt jelenti, hogy ha egyszer elindítom, aztán addig ismételgeti azt az 5 mp-et, amíg le nem állítom, így a minták között tökéletesen azonos hosszúságú szünetnek kellene lennie, ha beillesztettem volna a minta elejére vagy a végére szünetet.

    Ez azt garantálja, hogy tökéletesen azonos minták kerülnek egymást után ahányszor csak akarom, amíg a lejátszást le nem állítom, illetve azt hogy megismételhető egy másik alkalommal.

    Igazából akkor lennék nyugodt, annak ellenére, hogy szerintem sikeresen szinkronba hoztam a két felvételt az elején, ha nem nekem kellene a felvételt elindítanom, hanem az Audacity ezt megtenné helyettem, így kimaradna egy lépcső, az utómunka, a szinkronizálás, ami alkalmat ad kritikákra, és amit érthető okok miatt nem igazán szeretnék.

    Bármikor meg tudnám ismételni a felvételt, ha tudnám, hogy hogyan indul automatikusan a felvétel az Audacityben.

    Ez utóbbiban is tudsz segíteni? :R

    Retteg a szegénytől a gazdag s a gazdagtól fél a szegény. Fortélyos félelem igazgat minket s nem csalóka remény.

  • alphamooncam

    őstag

    válasz alphamooncam #728 üzenetére

    Nem tudom, hogy azt láttad-e, hogy


    3,837 ezred másodpercnél esett ki a szinkronból az együttfutás, pedig a minta 5 másodperces.

    Akármennyire nonszensznek tűnik is, ezt a jelenséget csak azzal tudom magyarázni, hogy az egyik kábelben lassabban halad a jel mint a másikban, de ha tudsz rá jobb magyarázatot szívesen elfogadom.

    [ Szerkesztve ]

    Retteg a szegénytől a gazdag s a gazdagtól fél a szegény. Fortélyos félelem igazgat minket s nem csalóka remény.

  • alphamooncam

    őstag

    válasz alphamooncam #729 üzenetére

    Végülis sikerült a felvételeket szinkronizálnom, és megkaptam a terv szerinti jellegzetes mintát a kábelek különbségéről.
    Íme:


    A fentiekből úgy gondolom, hogy a kézi szinkronizálást még bőven gyakorolhatom, de a végén még is csak sikerült.

    Az elméletet sikerült gyakorlatba átültetni, és méréssel kimutatni azt hogy kábel és kábel között létezik különbség, mert hogy csak ennyi lett volna a cél.

    Kérem, hogy akinek a projekttel kapcsolatban akár pozitív, akár negatív véleménye van, ne tartsa magába. Köszi

    Retteg a szegénytől a gazdag s a gazdagtól fél a szegény. Fortélyos félelem igazgat minket s nem csalóka remény.

  • viator001

    csendes tag

    Sziasztok!

    Segítsen valaki! Blu-ray lemezről származó 5.1 DTS-HD Master Audio hangsávot szedtem szét 6 db monó Wav sávra szerkesztés céljából. A Center sávval már elkészültem. De most a Front jobb és bal oldalnál elakadtam, ugyanis a center, az LFE és a két hátsó hangsávokkal ellentétben (amik ugye egycsatornás nonók) a két front nem egycsatornás monó, hanem kétcsatornás monó! Nem vicc! a mediainfo egycsatornás monónak mutatja. Hasonlóan több különböző szerkesztő szintén. pl Audacity, Adobe Audition, stb. Viszont ha a iZotope RX-szel nyitom meg, akkor két külön L - R sáv van benne, mintha sztereó lenne, pedig nem az hanem monó. Én még életemben nem találkoztam ilyennel. Mi ez? Gondolom okkal csinálják ilyenre, mert más Blu-ray filmek DTS-HD MA hangsávjaiban ugyanezt tapasztaltam. Szóval mi ez? Ez miért ilyen? Ezt hogyan nevezik? És ami a legfontosabb. Hogyan lehet ilyet készíteni? Mert semmivel nem sikerült eddig. Ezt a dupla vagy dual monó sávot RX-szel (mivel csak az látja kétsávoknak) szét tudom bontani és menteni két külön egysávos monóra, de egyben ilyen kétsávos monó Exportálására vagy mentésére nincs lehetőség, sem iZotope RX-ben, sem másban. Pedig már rengeteg progival próbálkoztam.

    A segítséget előre is köszönöm!

  • BonFire

    veterán

    válasz viator001 #731 üzenetére

    Azt hiszem, utoljára '13-ban foglalkoztam ilyesmivel.
    [link]

    A Prohardveren nem olvasok privátot! Csak topikban vagy a publikus e-mailemen adok tanácsot.

  • viator001

    csendes tag

    [PROBLEM SOLVED]

    Hihetetlen blama! Az iZotope RX a front L megnyitásánál megnyitja a front R-t is, és fordítva. Pedig erre senki nem kérte! A hosszú fájlnevek miatt nem vettem észre a rövid fejlécen.

    Köszönöm a türelmet!

  • Donki Hóte

    veterán

    Audacity program egyik napról a másikra megmakacsolta magát és nem hajlandó .ogg formátumú hangfájlokat beolvasni.

    Azt tanácsolja, hogy telepítsem az FFmpeg programot.

    Dehát telepítve van :W Létezik a Programfájlok (x86)/FFmpeg for Audacity könyvtár.

    Megpróbáltam újratelepíteni, de akkor sem akarja az .ogg fájlokat beolvasni :(

    Hogyan tudom rávenni, hogy olvassa ezt a formátumot :F

    Minden jó, ha a vége jó. Ha nem jó, akkor még nincs vége.

  • tylerddd

    veterán

    Üdv! Ennek a felvételnek a hangján kellene varázsolni, zajokat leszedni, mondjuk úgy minél kulturáltabb formába hozni. Mit próbáljak? Erősítéssel levettem mínuszba, grafikus eq-t is próbáltam, ill. a zajcsökkentést, de nem igazán tetszik az eredmény. Köszi!

    Csak egészség legyen, meg térerő!

  • Petyás

    tag

    válasz tylerddd #735 üzenetére

    Hű!
    Én egy notch filtert bevetnék.
    Csak belehallgattam, de volt ahol elég fix frekvencián ment valami sípolás/zúgás , azt pl. ki tudod a notch filterrel szedni.

    [ Szerkesztve ]

  • BonFire

    veterán

    válasz tylerddd #735 üzenetére

    Az alapvető baj ezzel, hogy a zaj mellett ott a teremakusztika (ami önmagában még nem lenne baj), viszont raktak rá egy kompresszort is, amellyek a zajt és a zengést rettentően felhangosították.

    Na most ennek az ellenkezőjét kéne végrehajtani rajta, ehhez egy Expander kell (a kompresszor csökkenti a dinamikai különbségeket, az expander növeli), és akkor nem lenne ennyire sóhajtozós a zaj. Nem biztos, hogy Audacity-ben van efféle grafikusan szabályozható Compander, de még ezzel sem garantált a jó eredmény, hiszen nem tudjuk az eredeti kompresszorbeállításokat, tehát fül után kéne nagyon menni, és sokat tekergetni, hogy vissza lehessen fordítani.

    A monoton zajt spektrális szűrővel lehet jól kiszedni (kimaszkolni), spektrális nézetre kapcsolsz, és úgy jelölöd ki benne a frekvenciasávot, ahol látható a zaj...

    A Prohardveren nem olvasok privátot! Csak topikban vagy a publikus e-mailemen adok tanácsot.

  • lanszelot

    addikt

    Hello,
    Van egy hangoskönyvem /mp3/ amiben minden fejezet rész között majom makogások van betéve. Szünet előtte és utána tehát jól elkülöníthető.
    Borzasztó idegesítő , ezért szeretném az összeset kitörölni.
    Hogyan tudom ezt megtenni a legegyszerűbben, mert nagyon sok van benne.
    Lépésről lépésre le tudná valaki írni nekem?

  • sisi22

    tag

    Tudna valaki segiteni nekem a program kezelesenek, illetve a hangszerkesztes megtanulasahoz? A sugoja gyenge, a wiki-jen nem igazodok el.
    Esetleg egy jo oktato videot ajanlana valaki?

    Ma kell megtenni a tegnap eltervezetteket.

Új hozzászólás Aktív témák

Hirdetés