Hirdetés

2024. április 27., szombat

Gyorskeresés

Hozzászólások

(#1) weiss


weiss
addikt

miközben a szabvány vizuálisan veszteségmentesen tömörít. Ez azt jelenti, hogy matematikai szempontból veszteséges tömörítésről van szó, viszont ez a végeredmény szempontjából nem vehető észre.

:F

I did nothing, the pavement was his enemy!

(#2) Male válasza weiss (#1) üzenetére


Male
nagyúr

Mi ezen az érthetetlen? Emberi szemmel nem igazán megkülönböztethető az eredetitől, de azért nem azonos. ( más kérdés, hogy sok "nem látható" valójában zavaró, kellemetlen, és észlelhető... mert ugye a PWM-es háttérvilágítás is a nem látható kategória hivatalosan, mégis sok embernek megfájdul tőle a feje, és fárasztja a szemet )

(#3) cinemazealot válasza Male (#2) üzenetére


cinemazealot
addikt

Osztom weiss kolléga tanácstalanságát, mert ugyanez elmondható a nagy bitrátán hagyott JPEG tömörítésről is. Az meg így is, úgy is veszteséges, akárhonnan is nézzük. Csak megjelenítő és szem kérdése, hogy vizuálisan észrevehető-e.

[ Szerkesztve ]

(#4) FLATRONW válasza Male (#2) üzenetére


FLATRONW
őstag

Elég változó ez a vizuálisan veszteségmentes kifejezés. Nem pont idetartozik, de valakinek az 5 Mbps-os fullhd videó is teljesen azonos az eredeti Bluray kiadással szemben, valaki meg a 20 Mbps-os újrakódolásban is észreveszi a különbséget. Tehát ami veszteséges az veszteséges, felesleges ez a marketing szöveg.

[ Szerkesztve ]

(#5) zooly


zooly
aktív tag

Ha jol veszem ki, akkor ez kulso eszkozoknel "lep eletbe", amikor fontosabb a fogyasztas mint a 100%os kepminoseg.

https://www.ratingraph.com/

(#6) rii válasza weiss (#1) üzenetére


rii
nagyúr

" ... Ez azt jelenti, hogy matematikai szempontból veszteséges tömörítésről van szó.... "

szóval veszteséges tömörítés .... a többi csak marketing .... meg mellébeszélés ... meg mókusvakítás ...

piros-kapszula: https://www.youtube.com/watch?v=oW-VZVYohRg

(#7) tecsu válasza Male (#2) üzenetére


tecsu
addikt

Ezt végülis a legtöbb tömörítésre rá lehet fogni, attól még nem lesz igaz, ráadásul szubjektív.

https://www.youtube.com/watch?v=F7uwRuF6pYw

(#8) Male válasza cinemazealot (#3) üzenetére


Male
nagyúr

Nekem sem tetszik, hogy ebbe az irányba fejlesztenek, és remélem desktop vonalon nem is fog soha elterjedni, de ettől még a kifejezés értelmezhető...és épp ez az, amit írsz, hogy megjelenítő és szem függő, az utóbbi pedig jól kihasználható tömörítésre, és ha jól csinálják, tényleg nem látod a különbséget. ( ahogy pl a legtöbb ember tökéletesen megvan a valójában 6 bites LCD paneljével is, nem is tudja, hogy nincs meg csatornánként a 8 bit az övében )

(#9) Márton válasza Male (#8) üzenetére


Márton
nagyúr

meg a 256-os mp3-mal is az emberek nagyobbik része jól elvan

Emlékszem, mikor meglátogattam a vidéken élő nagymamámat, azt mondta: "fiam, egy napon még emberek fogják pazarolni az idejüket arra, hogy elolvassák amit írsz"

(#10) atok666 válasza Márton (#9) üzenetére


atok666
őstag

meg 128-cal is.

Atok

(#11) Márton válasza atok666 (#10) üzenetére


Márton
nagyúr

jaja, azért irtam 256-ot, mert azzal már tényleg a nagy része :)

Emlékszem, mikor meglátogattam a vidéken élő nagymamámat, azt mondta: "fiam, egy napon még emberek fogják pazarolni az idejüket arra, hogy elolvassák amit írsz"

(#12) Male válasza Márton (#9) üzenetére


Male
nagyúr

Igen, csak nem azt írtam inkább, mert egyrészt mégiscsak képről van szó, másrészt mert a 6 bites panelt azért néha látom, hogy nem stimmel ( főleg egy régebbi monitoromon, ott pl egy sivatagi homokot ábrázoló képen láttam ahogy "mozog" az FRC miatt ), az MP3-ból meg én sem hallom meg a 128-as és a FLAC között sem a különbséget :B

(#13) Márton válasza Male (#12) üzenetére


Márton
nagyúr

persze, ez csak egy újabb példa volt, hogy attól mert valami matematikailag veszteséges még lehet über brutál jó. Pl. a 4k HDR anyagokat sem veszteségmentesen tömörített formátumban terjesztik, mégis leesik a képernyőről és megfelelő bitráta esetén hibát sem fogsz látni a képen. Ezért nem értem még mindig mi akart lenni az első hsz. mondanivalója :U

Emlékszem, mikor meglátogattam a vidéken élő nagymamámat, azt mondta: "fiam, egy napon még emberek fogják pazarolni az idejüket arra, hogy elolvassák amit írsz"

(#14) Male válasza Márton (#13) üzenetére


Male
nagyúr

Durva is lenne veszteségmentesen terjeszteni :DDD
( Meg hát eleve már a kamerából nem jön ki veszteségmentesen, nem? ...bár nem tudom egy nagy filmstúdiónál mi érhető el, csak feltételezem, hogy nem a szenzorból kiolvasott nyers adat veszteségmentesen tömörített változata. )

(#15) cinemazealot válasza Márton (#13) üzenetére


cinemazealot
addikt

Az, hogy egy szakmai cikkben nem fogalmazunk úgy, hogy "matematikailag veszteséges, vizuálisan veszteségmentes". :) Ahogy rii kolléga is mondta, ez marketing bullshit. Sokkal kifinomultabb lett volna azt írni, hogy pl. "a már eddig is ismert számos képátviteli technológiához hasonlóan ez is adatvesztéssel operál, de könnyen észrevehető minőségromlás nélkül".

(#14) Male
Szerintem vannak olyan stúdiók, ahol a kamerák ilyen stream-et tolnak. :D De a CGI render farmok biztosan.

[ Szerkesztve ]

(#16) Márton válasza cinemazealot (#15) üzenetére


Márton
nagyúr

Pedig úgy tudtam a visually lossless fogalom teljesen ismert, elfogadott megjelölés a digitális képtömörítés világában.

"Lossy compression that produces negligible differences may be called visually lossless."
[link]

vagy [link]

Emlékszem, mikor meglátogattam a vidéken élő nagymamámat, azt mondta: "fiam, egy napon még emberek fogják pazarolni az idejüket arra, hogy elolvassák amit írsz"

(#17) cinemazealot válasza Márton (#16) üzenetére


cinemazealot
addikt

Igazad van, én sem voltam pontos, és nem is idéztem hűen a cikket. A problémát a kontextus felépítésében látom: először leírja, hogy a technológia vizuálisan veszteségmentes (bár eddig annak adatvesztéses mivoltáról nem esett szó). Majd a következő mondatban kifejti, hogy egyébként egy adatvesztéssel járó tömörítésről van szó.

Az Általad linkelt cikkek eleve azzal kezdik, hogy adatvesztéses kép tömörítés, aztán fejtik ki, hogy adott esetben egyébként hívhatjuk ezt vizuálisan veszteségmentesnek is.

Mellékesen pedig, ha valaki azt mondja nekem, hogy a tömörítő algoritmusa "vizuálisan veszteségmentes", az még semmit nem mond számomra arról, hogy fogom-e tudni arra használni, amire akarom. Mert világos, hogy dekódolás után nagy eséllyel azt látom majd, amit kódoltam. De hogy az alkalmas lesz-e pl. utófeldolgozásra... :F Szóval még ha létezik is ez a fogalom, számomra az információ értéke akkor is egyenlő a nullával.

(#18) tecsu válasza Male (#14) üzenetére


tecsu
addikt

De, a kamerákból veszteségmentes, "raw" kép jön ki.
A legújabb ilyen az Apple cég ProRes RAW formátuma, már elérhető néhány ezer dolláros kameráknál is, tehát a kis költségvetésű tv-stúdiók, dokumentumfilmesek is kezelhetik.
Komolyabb videoklipeknél és mozifilmeknél pedig alap.

https://www.youtube.com/watch?v=F7uwRuF6pYw

(#19) Male válasza tecsu (#18) üzenetére


Male
nagyúr

A ProRes RAW az bizony nem veszteségmentes: whitepaper,
"ProRes RAW is available at two compression levels: Apple ProRes RAW
and Apple ProRes RAW HQ. Both achieve excellent preservation of raw
video content, with additional quality available at the higher data rate of
Apple ProRes RAW HQ. Compression-related visible artifacts are very unlikely
with Apple ProRes RAW, and extremely unlikely with Apple ProRes RAW HQ."

A végével azthiszem vissza is jutottunk a cikkben kifogásolt vizuálisan veszteségmentes kifejezésig :U

[ Szerkesztve ]

(#20) Márton válasza Male (#19) üzenetére


Márton
nagyúr

tehát még lehet tovább csavarni:
"very unlikely" és "extremely unlikely"

:C :C

Emlékszem, mikor meglátogattam a vidéken élő nagymamámat, azt mondta: "fiam, egy napon még emberek fogják pazarolni az idejüket arra, hogy elolvassák amit írsz"

(#21) nemlehet válasza Márton (#20) üzenetére


nemlehet
őstag

Gonosz akarnék lenni, mondanám, hogy Apple marketing :D

Amúgy fényképező gépeknél van valódi RAW nem?

Nokia 3310->3410->3100->6500 Slide(RiP Nokia)->Acer Liquid Metal ->Xiaomi Hongmi-> Xiaomi Redmi Note 3

(#22) BBorg


BBorg
tag

tömörítetlen: 1920oszlop x 1080sor x 30 kép/s x 24bit --> 177,9 MBps (1,4Gbps). Ennek azért még a negyede ("4:1") is 356 Mbps. Ne mondjátok már, hogy az FullHD-ban rossz minőségű képet ad.

[ Szerkesztve ]

(#23) rii válasza nemlehet (#21) üzenetére


rii
nagyúr

a komolyabb ( alsó kategória felső szegmensétől felfele ) gépekben már nagyon régóta van

10,4 MB-os CR2 mellett egy 1,4 MB-os JPG-t ment, ami kb. 9-es 10-es tömörítésű JPG (12-es JPG 3 MB lenne)

(canon eos 40d)

piros-kapszula: https://www.youtube.com/watch?v=oW-VZVYohRg

(#24) zseko


zseko
veterán

"lehetővé tették a tömörített képi adattovábbítást, de jellemzően olyan területet céloztak, ahol a kijelző fogyasztása gyakorlatilag mindegy volt."

Elképzelhető, hogy én vagyok eléggé fogalmatlan ebben a témában, de mi köze a tömörített képnek a kijelző fogyasztásához? :F:F Eddig úgy tudtam, hogy a fényerő és az időtartam határozza meg leginkább a fogyasztását, nem pedig hogy (egy hülye példával élve) pl. jpg-t nézek rajta vagy bmp-t...

[ Szerkesztve ]

HR24.hu

(#25) Male válasza zseko (#24) üzenetére


Male
nagyúr

Kisebb sávszél kell a kijelző felé, amivel lehet valamennyit spórolni.. cserébe tömörítgetsz, ami meg növeli a fogyasztást.

(#26) dabadab válasza zseko (#24) üzenetére


dabadab
titán

"mi köze a tömörített képnek a kijelző fogyasztásához? :F:F"

Talán arra gondolhatott a szerző, hogy annak kell dekódolnia.

[ Szerkesztve ]

DRM is theft

(#27) Robert07 válasza zseko (#24) üzenetére


Robert07
aktív tag

Az teljesen mindegy, hogy mit nezel rajta, a bitrate az allando, tehat ugyanaz egy teljesen feher kepnel es egy valtozo videonal is.

A lenyeg az az, hogy a kabelen, ami osszekoti a kijelzomodult a geppel (ez lenne ugye a HDMI vagy DP kabel egy asztali gepnel) mennyire van tomoritve az informacio. Elvegre ha jobban tomoritik, akkor egy alacsonyabb savszelessegu kapcsolat is eleg, viszont tobbet fogyaszt az elektronika az extra tomorites es kicsomagolas miatt. Ha viszont nincs tomorites, akkor nagyobb savszelessegu kapcsolatra van szukseg, ami extra kabelezest igenyel, es ott pedig a nagyobb savszel miatt lehet magasabb a fogyasztas.

(#28) tecsu válasza Male (#19) üzenetére


tecsu
addikt

Jó, akkor az pont nem (az intrafrémeknél veszteséges), de rengeteg kamera van, ami tudja, illetve mozifilmnél ez alap pl. CinemaDNG, hiszen nem lehetne rendesen szerkeszteni.
Itt egy codec-lista.

https://www.youtube.com/watch?v=F7uwRuF6pYw

(#29) zseko válasza Robert07 (#27) üzenetére


zseko
veterán

+dabadab
+Male

En még mindig ott vagyok leragadva, hogy a kijelző az még mindig csupán megjeleníti a tartalmat, nem pedig dekódolja. Innentől kezdve tökmindegy hogy a kapott adat kódolt, tömörített, vagy más, mert nem neki kell vele foglalkoznia. A hozzá kapcsolt elektronika már más dolog, mint ahogy a kijelzőmodul is, ami az én értelmezésemben már egy komplett egységet jelöl, így szvsz hülyén van megfogalmazva.

HR24.hu

(#30) dabadab válasza zseko (#29) üzenetére


dabadab
titán

Kijelző alatt itt gondolj pl. egy mobiltelefonra, amire a desktop gépedről küldöd a képet (meg ne kérdezd, hogy ennek mi értelme).

DRM is theft

(#31) cinemazealot válasza zseko (#29) üzenetére


cinemazealot
addikt

Vegyünk példaként egy Full HD képernyőt. Ha minden pixelhez egyedileg húznád oda a színnek megfelelő jelet, akkor igencsak sok dróttal (kb. 3×1920×1080 szállal) kellene összekötni azt a gépeddel... ez elég vastag kábel volna. Ehelyett egy HDMI, DVI stb. kábel is elég ehhez, sőt az okostelefonokon belül is csak egy vékony szalagkábel viszi az infót a megjelenítő paneléhez. Ezeken a kábeleken kódolva megy az infó, a megjelenített tartalomtól teljesen függetlenül. Tehát lehet az akár az operációs rendszer statikus vagy animált háttere, egy szövegszerkesztő ablakát ábrázoló képernyő tartalom, a böngésző, benne a youtube-bal, vagy egy teljes képernyős youtube videó, telefon fényképezőgép alkalmazásának képernyője... mindegy. Ezeknek a kábeleknek a néhány szálán megy át a teljes 1920×1080-as felbontású képtartalom viszonylag magas képfrissítéssel (pl. 60 fps), ami nem kis meló. Na, ezt a melót végzi az a non-stop üzemelő hardveres encoder és decoder, amiről a cikk szól. Ha ez a tömörítési eljárás bonyolult, az nagyobb elektromos fogyasztást eredményez. Ha azonban engedjük, hogy némi adatvesztéssel járhasson, akkor -- függően az algoritmustól -- a fogyasztása is csökkenhet.

A gond ezzel az, hogy ez bőven a szoftveres réteg alatt, a hardverben található. És ha valóban így járunk el (tehát alkalmazzuk az adatvesztéses továbbítást), akkor tök mindegy, hogy Te szoftveres szinten a képeidet, videóidat milyen veszteségmentes vagy adatvesztéses formátumba mented vagy milyen szoftverrel nézed vissza, mert már maga az OS által generált menürendszer sem pontosan úgy fog megjelenni a képernyőn, ahogy azt az OS eredetileg pixelenként elrendelte... pusztán azért, mert jóval lejjebb, a hardver szintjén a képtartalom továbbítása adatvesztéssel jár. És ha elég éles a szemed, kiszúrhatod az ezzel járó artifaktokat, és okkal mondhatod, hogy ez a megjelenítési eljárás érzékeny munkára (pl. fotó kidolgozásra vagy videoszerkesztésre) már alkalmatlan. Ahogy a Male kolléga által említett 6 bites panel is alkalmatlan erre a célra.

Persze elvárható, hogy ilyen jellegű munkát ne mobil eszközön végezzen az ember. Asztali környezetben viszont nem a fogyasztás ilyetén mérséklése az elsődleges szempont. :)

[ Szerkesztve ]

Copyright © 2000-2024 PROHARDVER Informatikai Kft.