Keresés

Új hozzászólás Aktív témák

  • Vesa

    veterán

    válasz stevve #66 üzenetére

    Én nem látom ezt ilyen vészesen. Ha belegondolsz, rengeteg területen történt olyan típusú fejlődés, ami a kényelmet szolgálja és bár nyilván mint mindennek, ennek is lehetnek negatív hatásai, de összességében jóval, több az előny, mint a hátrány. Pl. én sem tudok kézzel mosni, de nem érzem, hogy a mosógépet hagyni kellett volna, csak hogy ez a képesség megmaradjon. A mezőgazdaság terén is irtózatos modernizáció ment végbe, de összességében, annak ellenére, hogy az emberek talán valóban elfelejtettek ekével bohóckodni, összességében sokkal több előnyt hozott a technológia, mint hátrányt okozott.

    Az autóba szerelt asszisztensek kapcsán is elmondható, hogy több előnyük van mint hátrányuk. A vészfék asszisztens, a sávváltó és sávtartó asszisztens, vagy a keresztirányú forgalomfigyelés rengeteg balesetet előzött már meg. Plusz tegyük mellé, hogy sok embernek nincs tehetsége a vezetéshez, vagy nem képes több dologra figyelni, így esetükben kifejezetten hasznos, hogy nem húzza rám a kocsit, mert szól neki a BC, hogy ott vagyok. Ha nem szólna neki a rendszer, akkor nekem jönne. Abból kell kiindulni, hogy az emberek egy jelentős része egyszerűen nem tud vezetni, tehát már a kiindulási tézised hibás, mert azt feltételezed, hogy ezek a rendszerek a tudást veszik el, holott a céljuk pont az, hogy a tudással nem rendelkezőktől megvédjék a többi autóst és persze magát a sofőrt is.

    Nekem is van az autómban Parktronic, beparkol magától, de őszintén szólva, ez bizonyosan nem fogja elpusztítani a manuális parkolási képeeségemet. Valójában pont fordítva: akik egyébként sem tudnak parkolni -nagyon sokan vannak-, azoknak segít, és ezen keresztül a többi autósnak is, mert így nem törik össze őket egy parkolóban. Pont, hogy kötelezővé kéne tenni, mert csak nézd meg, hogy a vizsgán mekkora százalékban buknak meg emberek mai napig parkoláson! Ők jogsit kapnak majd, de parkolni akkor sem fognak tudni. Tehát ezek a rendszerek nem feleslegesek, hanem segítenek a bénázóknak, ezáltal a forgalom többi résztvevője is nagyobb biztonságban van.

    [ Szerkesztve ]

    A tudomány a valóság költészete!

  • Vesa

    veterán

    válasz stevve #62 üzenetére

    "az, hogy a gyártóké a felelősség onnantól, hogy az autó önvezető, marha nagy kockázat a cégekne"

    Ilyen már létezik, a Mercedes Level 3 önvezetője esetén -bár erősen korlátozott feltételekkel és csak pár helyen engedélyezett a bekapcsolása-, baleset esetén a gyártó felel! Más kérdés, hogy a feltételek miatt egyelőre csak nagyon korlátozottan használható, de ez pont azért van, mert csak ezen feltételek teljesülése mellett lehet a felelősséget átvállalni. Ellentétben a Telsa FSD-vel, ahol a Tesla persze semmiféle garanciát nem vállal, ha véletlenül falnak visz.

    "ha a GPS hülyeséget mond és az autó akkor is arra megy, nem lesz lehetőség korrigálni?"

    Nem csak a GPS-re támaszkodik egy ilyen rendszer, az már régen rossz lenne. Tehát egy ilyen problémát a rendszer már alapból képes kezelni, jelenleg is, a lokális kamerák, LIDAR és egyéb okosságok révén.

    Egyébként nem ördögtől való ez, a repülésben -polgári- évtizedek óta szinte semmit nem csinálnak már a pilóták (kis túlzással persze). A munkájuk jelentős részben az autopilot programozásából áll, a reptéren a taxizásból, a felszállásból és a rádiózásból. A leszállást az arra alkalmas reptereken már megoldja a rendszer, de ha ez nincs, akkor is csak a leszállás legvégén veszik át a gépet a robottól. Napi többezer járat mellett mégsem hallani arról, hogy a robotpilóta hibája miatt zuhannának le tömegesen. Persze volt erre is példa 1-2 esetben, de ott is egy megelőző emberi mulasztás volt az ok.
    2D-ben nehezebb megvalósítani ezt a szintet, de idővel meg lesz oldva ez is.

    [ Szerkesztve ]

    A tudomány a valóság költészete!

  • Vesa

    veterán

    válasz stevve #54 üzenetére

    Especiel, én várom a full önvezetést -ami még jódarabig nem lesz-, méghozzá pont az un. "élményvezetők" miatt. A balesetek többségét a menőzés okozza, vagy az idős/vezetni nem tudó emberek bénázásai. Mindkettőt képes lenne kiváltani az önvezetés. Még mindig meg kéne érteni, hogy az autózás elsősorban arról szól, hogy _biztonságban_ el tudj jutni A-ból B-be. Nincs gond azzal, ha valaki többre vágyik, csak akkor menjen szépen ki a pályára és ott élvezkedjen, ne az utcán öljön meg másokat. Meg lehet nézni a rengeteg balesetes dash cam videót, mennyi ártatlan embert ölnek meg a fenti csoportok.

    Pont ezért kiváló analógia a dohányzás. Értem én, hogy valakiknek ez jó, de engem és a családomat ne öljék meg az élményfaktoruk miatt. Hogy otthon megöli magát vagy tüdőrákban elpusztul, nem tartozik rám. Ha az arcomba pöfög, az viszont igen.

    [ Szerkesztve ]

    A tudomány a valóság költészete!

  • Vesa

    veterán

    válasz adamssss #37 üzenetére

    "Az aksihoz kell bányászni ami valahol brutálisan terheli a környezetet."

    Az akkugyártás sem zöld, de még ha 1:1 ökolábnyommal számolunk is -ami azért messze nem igaz, az olajkitermelés és az arra épülő hagyományos gyártás jelenősebb szennyezést produkál, mire egy ICE lejön a gyártósorról, nem beszélve az élettartama alatti további szennyezést-, akkor is hatalmas előnyben van az EV a lokális (nem)szennyezés miatt.

    "Persze én megtehetem én jobban járok de valaki máshol meg rosszabbul. "

    Ez alma/körte összevetés, hiszen a fosszilis gyártás szintén szennyez "máshol", csak mllette még szennyez lokálisan is, nagyon csúnya mértékben.

    "Mert akár mennyire is lehet, hogy ez a jövő egyelőre még sok embernek nem alternatíva, köztük nekem sem."

    Azt, hogy az EV nem alternatíva sok embernek, én sem vitatom, de a cikked ezen része nem a valós problémákról szólt (pl. nyilvános töltés problémája), hanem egészen másról, közöttük teljesen lényegtelen dolgokról is -pl. az autórajongók érzelmeiről-. Ennek egészen más olvasata van, mert kb. azzal egyenértékű, mintha egy bagós bizonygatná, hogy neki egyébként nem tetszik a bagó "ráerőszakolt" kitiltása a nyilvános helyekről, mert ezzel megfosztva érzi magát a "füstös élményétől". Nyilvánvaló, hogy ez butaság, összevetve azzal, hogy az élménye egyébként másokat konkrétan képes megölni. Ahogy az ICE autózással is pontosan így van. Szóval én arra reagáltam, amit a cikkben felhoztál érvnek.

    A tudomány a valóság költészete!

  • Vesa

    veterán

    válasz HussarF #34 üzenetére

    Persze, de itt 1-2 másodpercekről beszélünk a gyakorlatban. Versenyzésnél ez számít, de utcán nem. Csak míg egy ilyen Ferrari 80-120M, addig egy hasonló képességű EV 30-40M. Nyilván nem azonos szint megjelenésben és a köré épült hype-ban semmilyen EV, de mivel alapvetően a menetteljesítményről volt szó, ez mégis összevethető.

    Magam részéről kb. 25 évesen kinőttem a sportautómániából, azóta szinte csak 5/7er BMW-im voltak, kivéve a mostani Mercedes PHEV-et, de ez utóbbi a 313LE ellenére sem arról szól, hogy mekkorákat lépked 0-100-ra. Megértem azt is, akinek ez fontos, csak ne az utcán érezze szükségét a repesztésnek.

    A tudomány a valóság költészete!

  • Vesa

    veterán

    válasz adamssss #24 üzenetére

    Mindig megfeledkeztek a lokális szennyezés problémájáról. Az EV egyértelmű előnye, hogy lokálisan nem szennyez, értsd: nem okádja bele a mérgező gázokat közvetlenül a gyerekek és mindenki más tüdejébe napi szinten. Ha már csak ennyi előnye lenne -de nem csak ennyi van-, már akkor jogos lenne a váltás.

    Tisztában vagyok az EV előnyeivel és hátrányaival, mivel lassan 4 éve van EV-m. Bizonyos problémái miatt most második autónak én sem egy másik EV-t vettem, hanem visszatáncoltam PHEV-re, de abból is olyat vettem, ami 120km-t tud tisztán elektromosan, hogy a napi ingázásokat, városi használatot elektromosan letudjam. Cserébe, ha távot kell menni akkor ott a benzines füstös is, és 1000+ km sem okoz gondot egyetlen tankolással.

    Ettől függetlenül, tökéletesen meggyőzött az EV arról, hogy agglóból ingázásra, városi használatra ennél jobb megoldás nem létezik, feltéve, ha otthon tudja tölteni az ember. Itt el is érkeztünk az EV legnagyobb problémájához, ami a töltés/töltőhálózat kérdésköre. De összességében, még csak azt sem mondanám, hogy az élmény rosszabb, sőt, Egy sima utcai EV akár úgy gyorsul, mint egy V12 Ferrari. Ok, hangja nincs, de azt meg pont lesz*rom.

    [ Szerkesztve ]

    A tudomány a valóság költészete!

  • Vesa

    veterán

    válasz Kinder #1 üzenetére

    Eleve miért kell utcán menőzni? Pont a gyprsulgatós hülyék miatt halnak meg annyian az utakon. Mondjuk, ha ők meghalnak az engem spec nem zavar, de sajnos ártatlanokat is megölnek. Nem az utcán kell menőzni, hanem a versenypályán. Csak ugye a gyorsulgatók zöme egyben csóró is, így nincs pénz pálya díjra, marad az utca.

    A tudomány a valóság költészete!

Új hozzászólás Aktív témák