Tuning (Pedelec/S-Pedelec)
A pedelec rendszer a legtöbb esetben 25km/h-nál korlátozva van. Ez annyit jelent, hogy ennél nagyobb sebesség mellett már lekapcsol a rásegítő motor. Vannak esetek amikor ez zavaró tud lenni. Ilyen pl. a városi használat. Elég kellemetlen érzés tud lenni, amikor 25-nél mintha falba ütköznénk, mivel egyszer csak eltűnik a plusz nyomaték. Egy olyan 30-35-ös tempó sok esetben jól jönne, pláne ha tapasztaltabb bringás ül a nyeregben. Mint említettem a cikk elején, a 25-ös tempó feletti rásegítés már nem a kerékpár kategóriába sorolná a bringát, illetve ilyenkor a teljesítménye is 300W fölé mehet, épp ezért van a legtöbb pedelec 25km/h-s korlátozással ellátva, ami általában csak szoftveres, maga a motor képes a nagyobb tempóra.
A gyárilag 45-ös verziót S-Pedelec-nek nevezik, viszont általában itt borsos felárat kérnek ezért a pluszért.
Sokféle utólagos tuning megoldás létezik a piacon, ez mindenképp egy olcsóbb megoldás mint megvenni a gyárilag 45-ös S-Pedelec kerékpárt.
Ez a módosítás garanciavesztéssel járhat, bár nem minden esetben kimutatható, hogy kijátszottuk a korlátozást, így továbbra is tudjuk érvényesíteni a garanciát, de bizonyos esetekben bukhatjuk a garit, ha például 2 éven belül valami motor probléma adódik és jobban belenéznek a rendszerbe.
Arra azért érdemes figyelni, hogy aki nem tapasztalt bringás az jobban jár ha nem forszírozza a korlátozás kijátszását. Meglepően gyorsan tud 35-40-re gyorsulni egy ilyen bringa. Tapasztalatlan kézben, olyanoknak akik előtte csak 15-20 körül maszatoltak, ez elég veszélyes, pláne a városban egy csomó másik közlekedő mellett. Vagy ott a terep használat, véletlenül rajta felejtjük a max rásegítésen lefelé, néhány pedál csapás aztán 40-50 a tempó terepen! Szóval ezt érdemes mindig megfontolni és felmérni a képességeinket.
Ha még is a tuning mellett döntünk, van pár lehetőségünk. Én kétféle változatot említenék, de van még egy csomó másik is.
Az első a Badassbox. Kompatibilis egy csomó rendszerrel: Bosch, Brose, Conti, Kalkhoff, Shimano, Yamaha.
Badassbox
Ez a megoldás a legegyszerűbben használható. Egy kis dobozt a sebességjeladóra kell rögzíteni, ami becsapja a rendszert. A hátránya annyi, hogy ezzel a tuninggal nem a reális sebességadatokat írja ki a kijelző, amikor 25-öt ír a computer, az gyakorlatilag egy virtuális 50 vagy 75-öt jelent, rendszerenként eltérő. A lényeg az lesz, hogy a rásegítést nem állítja meg 25km/h-nál, mivel a rendszer úgy érzékeli, hogy lassabban megyünk, de ezeket a hamis adatokat csak a kis tuning doboz küldi a jeladó felé.
Az előnye annyi, hogy könnyen eltávolítható, és a rendszer diagnosztika nem tudja kimutatni, hogy valaha is tuningolva volt a pedelec bringánk.
Asa eSPEED tuning
A másik megoldás az ASA eSPEED tuning modulja. Bosch és Yamaha rendszerekkel kompatibilis. Ennek a beépítése már kicsit macerásabb, de azért nem igényel különösebb szakértelmet, csak egy kis odafigyelést. Ennyi a beépítése.
Itt már kicsit többet kell szerelgetni, de mint a fenti videón is látszik, nem bonyolult. Arra kell figyelni, hogy a megfelelő színű kábel a megfelelőhöz csatlakozzon, különben tönkremegy a motor az első bekapcsolásnál. Ennek a tuningnak a hátránya az, hogy itt már kimutatható a motordiagnosztikából a módosítás, mert jobban belenyúl a rendszerbe egy programozható mikrochip.
Garanciális ügyintézésnél ez lehet gond, de attól is függ mi a probléma, nem minden esetben jelent garanciavesztést, de jelenthet.
Az előnye pedig az, hogy ezzel a megoldással a reális sebességadatokat írja a kijelzőnk. Van egy kis késése azért, de nagyjából pontosan működik.
Én személy szerint ezt a tuningot használom, a legfelső képen a beépített kábel látható.
Mindkét megoldás 50 ezer ft körül beszerezhető.
Ami az élettartamot illeti, elvileg a tuning okozhat némi élettartam csökkenést, főként a legerősebb és kikönnyített motorok esetében mint a Bosch CX. A gyakorlatban erre túl sok példa nincs, a márkaszerviz is azt mondja, hogy nem ajánlja, de nagyon kicsi a valószínűsége, hogy emiatt megy tönkre a motor. Viszont a Bosch esetében a gyárilag 45-ös S-Pedelec bringákba nem a legerősebb és kikönnyített CX motort alkalmazzák, hanem az előző generációs sima Performance-t, mivel ez nem egy kikönnyített motor és így tudják gyárilag garantálni a hibátlan hosszútávú működést.
Egyébként én úgy tapasztaltam, hogy a hegyen teljesen elég a 25km/h, mert fölfelé gyorsabban úgy sem megyünk, lefelé meg ki van kapcsolva a rásegítés általában. A tuningot csak városban használom, viszonylag ritkán.
Pár saját videó a tuningról:
[link]
[link]
[link]
[link]
A cikk még nem ért véget, kérlek, lapozz!