Hirdetés

2019. április 22., hétfő

Gyorskeresés

Útvonal

Cikkek » Sport rovat / Akármi rovat

Elektromos rásegítésű kerékpárok

Bevezetés az e-bike-ok, a pedelec-ek, a tuning pedelec-ek és az S-pedelec-ek titkos világába.

[ ÚJ TESZT ]

Bemutató: 2012 Ghost E-Hybride Trail 9000

Ez a Ghost volt az első pedelec kerékpárom. Aki nem ismerné a márkát annak elmondom, hogy ez egy prémium Német kerékpárgyártó. Egy gyári leírás a bicajról:

[link]

Nagyon masszív felépítésű, minőségi kerékpár. Direkt hajtású ION agymotorral. Manapság már inkább a bolygóműves agymotorokat építik a montikba, de szerintem a direkt hajtásúnak is kellemes ereje van. Ez konkrétan 40Nm körüli nyomatékot tudott a gyári leírás szerint és teljesen hangtalan működésű. 360Wh-s vázba integrált lítium akkumulátora van, 36V-os rendszerű. FOX 32-es 120mm-es, levegő rugózású teleszkóppal, tapered nyakkal, 15mm-es átütős tengellyel rendelkezett. XT váltás, hajtás, Avid elixir 5-ös fékekkel. Tapered fejcső. Viszonylag jó áron, használtan jutottam hozzá, tökéletes állapotban, 2000km futással. Az eredeti 3500 eurós ár töredékéért. A fékeken kívül gyári felszereltséggel.

Meglehetősen kényelmes bringa volt, gyárilag 120mm-es villához volt tervezve a vázgeometria. Terepen is jól irányítható volt, leszámítva az agymotor miatti hátrányokat, amik azért ezt a bringát is érintették. Túl durva terepre, nagy sebességgel nem volt tanácsos menni vele (nem azért mert nem bírta volna), de összességében egy egész jól használható, minőségi 26"-os XC/Trail MTB volt. A FOX villa gyönyörűen dolgozott és elég merev volt ebbe a bringába. Az avid fékekkel nem voltam kibékülve, jobb lett volna a gyári XT, de azért a fékerő elég volt általános használatra.

Ami nem tetszett benne, az a menetes fogaskeréksor rögzítés. Drága, és nehezen beszerezhető a menetes 9-es sor. A 360Wh-s akku sem volt egy túl nagy kapacitású, olyan 30-60km közti hatótávval. A rásegítési fokozatokat is elég macerás volt állítani menet közben, mivel a kormányra szerelt kis computert kellett nyomkodni. Nem volt a markolat mellett távirányító, ez manapság már alap egy modern pedelec bringán.

Viszont nagyon jó volt, hogy egy teljes 3 X 9-es váltás volt rajta, ez az egyik előnye az agymotornak, hogy változatlan maradhat a váltás, míg egy középmotornál maximum 2 tányér van elöl, vagy egyáltalán nincs elöl váltás lehetőség. Amikor lemerül az akku, nagyon jól jön a sok fokozat. Bár a mostani 10-42 és még nagyobb átfogású sorokkal azért elviselhető, ha elöl nincs váltónk.

Létezett ehhez a modellhez egy nagyobb 500Wh-s akku is, a 2013-as verziót már ezzel szerelték. A nagyobb túrákhoz szükség is lehet rá. Ezzel a kis akkuval inkább az átlagembereket célozza meg, akik nem akarnak hatalmas távokat menni egyszerre, hanem maximum egy pár órás kikapcsolódásra vágynak hétvégén, de az edzettségük még kevés a terepezéshez, így kell egy kis segítség.

Háromféle rásegítési fokozat közül lehetett választani. Az egyes fokozat kb annyit tett hozzá a hajtáshoz, hogy ellensúlyozta a plusz tömeget, és olyan érzés volt tekerni a 22kg-os pedelec montit, mintha egy normál, könnyű 11-12kg-os XC montival tekernénk. A kettes fokozat már éreztette, hogy ez bizony egy pedelec monti, és érezni lehetett a jelentősebb hátszelet. :) Ez a fokozat elegendő általános túrázáshoz, mérsékelt kondival. Nem fogunk belepusztulni a tekerésbe, de egy kellemes átmozgató edzést azért ad.

A hármas fokozat csak akkor kell ha nagyon fáradtak vagyunk, vagy nagyon meredek az emelkedő. Nagyjából olyan 800m körüli szintemelkedést tudott egy feltöltéssel, közepes-magas rásegítés mellett. Egy kezdő montisnak ideális lehet. Én azonban ennél többre vágytam, érdekességnek, kipróbálásra teljesen jó volt, de a 20 év montis tapasztalatommal a hátam mögött, nekem nem nyújtotta azt amit elvártam volna egy MTB kerékpártól.
Gondolok itt a hatótávra, illetve az agymotor hátrányaira irányítás közben. Ezek egy kezdőnél mondjuk egyáltalán nem szempontok, mert úgy sem megy olyan gyorsan durvább terepen, ahol ez számítana, illetve elég lehet a hatótáv is. Nekem hiányzott az összteló, túl merev volt a hátulja is, érződött az egészen, hogy még a pedelec MTB ipar kezdeti próbálkozása, sok hiányossággal, de azért azt nem mondom, hogy utáltam, mert egy jól összerakott, minőségi pedelec monti volt, szépen integrált akkuval, csak nem én voltam a célcsoport.
Viszont sok embernek nagyon tetszett a robosztus felépítése miatt, ha meglátták mindig csodálták, sokaknak fel sem tűnt, hogy ez elektromos. Meglepődtek amikor mondtam, pedig az agymotor miatt könnyen kiszúrható volt, csak a rejtett akku elterelte a figyelmet róla. Végül eladtam, elég hamar lecsaptak rá, és egész jól kiszálltam belőle, még némi anyagi hasznot is hozott a konyhára. :)

A cikk még nem ért véget, kérlek, lapozz!

Azóta történt

  • Elektromos bringaaksi házilag

    Avagy hogyan növeltem meg az e-bringám hatótávolságát nagyjából a háromszorosára?

  • Gogoro bemutató

    Éles körülmények között teszteltük a 2011-ben alapított tajvani elektromos robogó gyártó egyik termékét.

Előzmények

Hirdetés

Copyright © 2000-2019 PROHARDVER Informatikai Kft.