Elektromos rásegítésű kerékpárok

  • (f)
  • (p)
Bemutató – Írta: | 2017-01-05 05:00

Bevezetés az e-bike-ok, a pedelec-ek, a tuning pedelec-ek és az S-pedelec-ek titkos világába.

Kulcsszavak: . E-bikePedeleckerékpárbicikli

[ Új teszt ]

Bevezető

Sziasztok!
Elöljáróban azzal kezdeném, hogy viszonylag régóta kerékpározom. Úgy a '90-es évek elején kezdődött a szerelem, gyerekként, főként a hegyi kerékpározás iránt. Ez azóta is tart, persze az idő múlásával sajnos egyre kevesebb időm lett a szeretett hobbimra és itt jön képbe a pedelec, de ne szaladjunk ennyire előre. :)
Szóval mondhatom, hogy több mint 20 éve taposom a pedált. Sok tapasztalatot szereztem ez idő alatt, és ha ez nem lenne elég, még a munkám is a kerékpárral kapcsolatos, ugyanis kb 8 évvel ezelőtt beleuntam az akkori szakmámba és eldöntöttem, hogy munka szinten is inkább a bringákkal foglalkoznék.
Elkezdtem kerékpárszerelőként dolgozni. Persze sokat kellett tanulni, mert bár régóta bicajoztam már akkor is, és sokat szereltem a bringáim, más az amikor gyorsan és munka szinten kell ezt űzni. Voltak hiányosságok bőven, amiket igyekeztem behozni, ez viszonylag jól is ment. Persze mindig van mit tanulni és van hova fejlődni. Én nem is tudok csak munkaként tekintek a kerékpárra, hanem hobbi és szórakozás is egyben.

De akkor térjünk is rá a bemutató fő témájára, az elektromos rásegítésű kerékpárokra, vagy más néven Pedelec bringákra, aminek a neve a pedal, electric és cycle szavakból tevődik össze. Ez egy rendkívül megosztó téma, ami pont azért is megosztó mert kevesen ismerik, és sokan úgy alkotnak negatív véleményt, hogy életükben nem próbálták, de még csak az elvét sem ismerik. Majd erre a témára is ki fogok térni részletesen. Magyar oldalakon keresgélve viszonylag kevés infó van ezekről a bringákról még, kivételt képez az ebikeshop.hu, ahol magyar viszonylatban a legtöbb infót találjuk a pedelec bringákról. Mint pedelec értékesítő, az egyik legtapasztaltabb az országban. Én is többször voltam már náluk, szoftver frissítés miatt és pár apróságért. Bátran ajánlom mindenkinek az ebikeshop-ot. Illetve akad pár bikemag-os cikk is.
És ott van még az AM Bringa is, illetve az Evobike.
Ezeken az oldalakon található információkat is próbáltam összefoglalni ebben a cikkben, kiegészítve a saját tapasztalataimmal. Külföldi oldalakon rengeteg infó elérhető a témában. Nem véletlen, rendkívül dinamikusan fejlődő része a kerékpáriparnak, sőt, jelenleg a legdinamikusabban fejlődő. Az eladások évről évre növekednek, de van, hogy duplázódnak. Vannak gyártók akik nem tudnak annyit gyártani, mint amennyit el tudnának adni, így sokszor lehet hiány is bizonyos típusokból. Olyan kerékpárgyártók is vannak, akiket az e-bike eladások mentettek meg a csődtől.

2011 KTM e-Race, BionX rendszer, hátsó agymotorral, 250 W

2012 KTM e-Lycan, BionX rendszer, hátsó agymotorral, 250 W

Kb 5-6 évvel ezelőtt kezdtem felfigyelni a kerékpáripar ez irányú fejlesztéseire. Egyébként a Yamaha már 1998-ban kiadott egy kezdetleges megoldást, ami nem is volt annyira kezdetleges, mivel a modern középmotoros rendszerek előfutára volt. Ez volt tulajdonképpen az első pedelec bringa a világon.

Alapvetően különbséget kell tenni az e-bike és a pedelec között, bár mind a két elnevezés használatban van akkor is, ha pedelecről van szó, mégis másfajta működést takarnak. Az e-bike pedálozás nélkül is képes haladni, egy gázkar segítségével, ezt felfoghatjuk tulajdonképpen elektromos robogónak, vagy adott esetben elektromos motorkerékpárnak is. A pedelec-ben az elektromos motor viszont csak akkor kapcsol be ha tekerjük a kerékpárt, de amint abbahagyjuk a tekerést a rásegítő motor azonnal kikapcsol. A rásegítés több fokozatban állítható, ki is kapcsolható. Bizonyos modelleken visszatöltő funkció is van. Pedelecből létezik fordulatszenzoros és nyomatékszenzoros, de a legfejlettebb rendszerekben mindkét szenzor van. A fordulatszenzor a pedálozás sebességét figyeli, ha gyorsabban tekerünk nagyobb nyomatékot ad, ha lassabban akkor kevesebbet. A fordulatszenzor akkor jelenthet problémát ha emelkedőre tekerünk és nem váltunk vissza. Ez esetben értelemszerűen lassul a csapásszám és a rendszer vissza is veszi a nyomatékot, pedig pont, hogy több nyomaték kéne. Tehát ez nem annyira tökéletes megoldás, ilyenkor gyorsan vissza kell váltani, hogy megmaradjon az ideális fordulat és nyomaték. A nyomatékszenzoros meg azt figyeli milyen erővel tapossuk a pedált, úgy adagolja a nyomatékot az adott rásegítési fokozaton belül. Ez egy sokkal fejlettebb és jobb megoldás. Ilyen rendszernél sokszor vissza sem kell váltani, akkor is könnyen feltekerhetünk az emelkedőkre, persze a váltó használata minden esetben ajánlott, mert ezzel kíméljük az akkut.

1998 Yamaha Power Assisted Bicycle

Kezdetben nem voltam elragadtatva ezektől az elektromos bringáktól, mivel engem alapvetően a hegyi kerékpározás, azaz a MTB érdekelt inkább, és itt bizony akadtak hiányosságok, de ennek ellenére már évekkel ez előtt is nagyon népszerűek voltak külföldön az ilyen jellegű kerékpárok.
Magyarországon kevésbé, bár ez máig sem sokat változott, aminek nyilvánvalóan anyagi és egyéb magyarázata is van. Ezek a bicajok nem olcsók, és sokan összekeverik a pedelec bringákat a gagyi, kínai, ólom akkumulátoros, elektromos robogókkal. Pedig ez nagyon más, ezek minőségi termékek többnyire, modern lítium akkumulátorral, szabványos kerékpár alkatrészekkel, más fajta működéssel, más felhasználásra, és semmi közük nincs, semmilyen szinten a fentebb említett olcsó, kínai elektromos robogókhoz!
Mivel elektromos rásegítés is van rajta, a törvényi szabályozást is érdemes figyelembe venni amikor ilyen kerékpárt szeretnénk venni vagy építeni.

Jogszabály szerint:
Kerékpár:
legalább kétkerekű jármű, amelyet emberi erő hajt, és ezt legfeljebb 300W teljesítményű elektromotor segíti. A hangsúly a kiegészítő hajtáson van, tehát pedál nélküli elektromos kerékpár nem minősül sima kerékpárnak. A 300W alatti teljesítménynél az elektromos kerékpárra ugyanazok a szabályok vonatkoznak, mint a hagyományosra, nem kell jogosítvány, sisak és biztosítás hozzá, a maximális megengedett sebesség kerékpárúton 30 km/óra, gyalog-és kerékpárúton 20 km/óra, lakott területen belül 40 km/óra, azon kívül pedig 50 km/óra is lehet, ha a kerékpáros sisakot visel.

Ami ennél nagyobb teljesítményű (vagy nem kisegítő hajtásos), az segédmotoros kerékpár. Ennek legnagyobb tervezési sebessége 45 km/óra és legfeljebb 4kW-os lehet az elektromos motor. Ide már kell jogosítvány, motoros sisak és biztosítás is!

2012 Gepida Berig 1000, első generációs Bosch középmotoros rendszer, 250W

2012 KTM Machina Race 29", első generációs Bosch középmotoros rendszer, 250W

Említettem a hiányosságokat, városi használatra már 5-6 éve is kiváló pedelec bringákat gyártottak, de MTB felhasználásra ezek csak nagyobb kompromisszumokkal voltak használhatóak. Ezek a hiányosságok akku kapacitásban voltak, illetve az agymotor sem kifejezetten ideális MTB kerékpárra. Erre a felhasználásra inkább a középmotor az alkalmasabb. Középmotorban is az első generáció eléggé rossz elhelyezésű volt, mint látható fentebb azon a 2012-es KTM Machina kerékpáron, a váz aljára biggyesztett motor sem éppen a legideálisabb egy terepezésre szánt kerékpárra, könnyebben elakad. Ez a későbbi rendszerekben feljebb, optimálisabb helyre került.

Ma így néz ki egy modern középmotoros rendszerrel szerelt, csúcs kategóriás Pedelec MTB kerékpár.

2017 Lapierre Overvolt AM 900+ Carbon
Bosch Performance CX középmotoros rendszer, 250W, 500Wh-s nagy akkuval

Látható, hogy mindössze 5-6 év alatt eljutottunk az ormótlan, egyszerű agymotortól az összetettebb, gyönyörűen integrált, középmotoros rendszerig. Ez az a megoldás ami már kiküszöbölte a legtöbb hibát, és szinte kompromisszumok nélkül, tökéletesen alkalmas a hegyi kerékpározásra.
De nem akarom én leszólni az agymotort se, számos előnye van, épp ezért még ma is előszeretettel használják az olcsóbb pedelec bringákon, főleg trekkingeken, különböző városi bicajokon és teherszállító cargo bringákon is.

Az agymotorokról részletesebben

Bolygóműves agymotor

Az agymotor közvetlenül az első vagy hátsó kereket hajtja.
Kétféle típust különböztetünk meg, a direkt hajtású agymotort és a bolygóművest.
Kezdjük a bolygóművessel. A bolygóműves agymotorok jellemzője, hogy kisebb a térfogatuk, mert a motor nem közvetlenül hajtja a tengelyt, hanem fogaskerék-rendszeren keresztül. Általában az ilyen motorok súlya is kisebb, és a kapaszkodó képességük jobb mint a direkt motoroké. Hátránya, hogy visszatáplálásra képtelen a rendszer, és a fogaskerekek surrogó hangot adnak ki működés közben. Sajnos nem csak hangosak, hanem kopnak is, így 5–10 évente cserélni kell őket, de ez egy szakműhelynek egyszerű feladat. A másik változatot direkt hajtásúnak nevezzük. Itt a motor közvetlenül
hajtja a tengelyt, ezért nincsenek kopó alkatrészek. A motor térfogata nagyobb, cserébe tud visszatáplálni is, ha megfelelő vezérlőegységet építenek a rendszerbe. A motor teljesen zajtalanul és vibráció nélkül működik, szinte észre sem vesszük, hogy mikor kapcsol ki és be.
Hogy melyik a jobb megoldás? A bolygóműves nagyobb emelkedőket tud legyőzni, viszont zajos és alkatrészei kopnak. A direkt meghajtású csendesebb és képes visszatáplálásra, de nehezebb és nagyobb térfogatú mint a fogaskerekes társa.

Direkt hajtású agymotor

Saját tapasztalatom a direkt hajtású agymotorral van. A teljesítményét elég jónak éreztem, de itt is lehetnek különbségek az egyes típusok között, én is éreztem, hogy az egyik bringám kicsit erősebb volt mint a másik, pedig ugyan úgy direkt hajtású és 250W-os volt mindkettő agymotoros montim. Nyomatékban lehetnek különbségek, de ezt általában a gyártó meg is szokta adni.

Sokan odáig vannak ettől a visszatöltéstől, sőt laikusok is általában egyből azt kérdezik, hogy és tud e visszatölteni? Szerintem ennek nem sok jelentősége van egy montinál. Trekkingnél még esetleg, bár ott is komoly ereszkedések kellenek, hogy érezhetően töltsön valamit. Montinál az a helyzet, hogy eszem ágában sincs bekapcsolni a generátor üzemmódot. Szeretek gyorsan lefelé menni, ezért ezt akkor sem használtam amikor adott volt a lehetőség. A hatótáv sok egyéb tényezőn is múlik és a visszatöltés csak egy a sok közül. Többet számít egy nagyobb kapacitású akku, és az aksival való takarékoskodás mint az, hogy tölt-e vissza a rendszer vagy sem. Fogyasztása kb 20%-al nagyobb az agymotornak mint a középmotornak.

Használat közben, aszfalton, teljesen jól irányítható volt a bringa hátsó agymotorral. Gondok akkor lehetnek, ha terepre megyünk, mivel az agymotor nagyon meg tudja viccelni a felhasználót. 3-4kg súly egy bringa kerékben nem éppen optimális ha odaverjük valahova a kereket. Elpattanhat, és hirtelen kibillent az egyensúlyból.
Össztelós verzióban még esetleg életképes lehet, de az meg olyan áron van ami már megközelít egy minőségi középmotoros gépet. Érdemesebb akkor már inkább a középmotorost választani. Használat közben valóban zajtalan a működése a direkt hajtású motornak. Ez mondjuk egy nagyon jó tulajdonsága. Nekem megbízhatóan működött, nem volt vele problémám.

Aszfalt használatra, illetve jó minőségű föld utakra minden további nélkül ajánlható az agymotor. Létezik első kerékbe is, ezt kevésbé tudom ajánlani, az erőátvitel sem olyan jó és könnyebben megcsúszhat az első kerék. Az irányítást is hátrányosan befolyásolja.

Amire érdemes még figyelni, hogy agymotoros pedelec bringát csak megbízható gyártótól vegyünk. Átalakító szettet is ugyan úgy megbízható gyártótól. Rengeteg noname rendszer van, ezek működése eléggé megbízhatatlan. Ha probléma van, akkor nagyon nehéz kideríteni a hiba forrását.

Azt is érdemes megnézni, hogy defekt esetén könnyen oldható-e a kábel amikor kivesszük a kereket. Van olyan eset, amikor könnyen bontható, de van amikor macerásabb, és kötegelők is kellenek hozzá, mert csak messzebb, esetleg az akkunál lehet oldani a kábelt. 17-es vagy 19-es villáskulcs minden esetben kelleni fog. Defekt szerelés szempontjából is jobb megoldás a középmotor, mivel az ilyen bringákban csak szabványos bringa kerekeket találunk, amiket akár egy gyors zárral könnyedén eltávolíthatunk.

Érdemes még arra is figyelni, hogy hátsó kerékbe fűzhető agymotor esetén csak olyat vegyünk ami kazettás fogaskeréksort fogad. Vannak olyanok amik menetes rendszerűek, ezeket érdemes kerülni, mert a nagyobb átfogású fogaskeréksorok kazettás rendszerűek. Nagyon nem mindegy a váltó egy pedelec bringán, egy nagy átfogású váltórendszerrel felszerelt pedelec bicaj sokkal hatékonyabb és nagyobb lehet a hatótávja is, mert jobban tudjuk kímélni az akkut a helyes fokozat megválasztásával.

Az egyik legmegbízhatóbb és legfejlettebb agymotoros pedelec rendszer gyártó a Bionx.
Kapható komplett kerékpárba építve is, de külön is megvásárolható. A KTM volt a fő támogatója a rendszernek, rengeteg KTM kerékpárt szereltek Bionx rendszerrel. Manapság már a KTM is középmotorokkal szereli az elektromos kerékpárjait.

A másik szintén nagyon megbízható gyártó a Bulls Green Mover.
Ezt a rendszert csak komplett bringában lehet megvásárolni. A fenti képen látható a Bulls Greenmover E45, 735Wh-s lítium akkuval rendelkezik, amivel akár egy komplett Balaton kör is teljesíthető, egy feltöltéssel!
Az egyik legjobb pedelec trekkingként tartják számon, 45km/h-s tempóig rásegít.
500W-os hátsó, direkt hajtású agymotorja van, ami egy ilyen gépbe teljesen jó megoldás.
Egy erődemonstrációs kis teszt a kerékpárról:
Kékesi csúcstámadás
Bár sok kritikát kapott, itt a lényeg a kerékpár bemutatása volt, és nem a csalás!

A szervezők nem kötötték ki, hogy elektromos bringával nem lehet indulni, mert pár éve még sokan nem voltak tisztában azzal, hogy hol tart már ez a technológia, nem is feltételezték, hogy egy ilyen versenyen egy pedelec bringa labdába rúghat. A nevezést követően kénytelenek voltak engedni, hogy rajthoz álljon.
A célja csak annyi volt, hogy bemutassa mekkora hatótávot tud egy ilyen rásegítéses bringa és mekkora teljesítménye van. Előtte a hatótáv volt a legnagyobb kritika az ilyen bringákkal szemben, ezt a Bulls Greenmover E45 törte meg.
Ezzel a bringával már komolyabb túrák is tervezhetőek egy feltöltéssel, és természetesen visszatöltő funkciója is van.

Felmerül a kérdés, hogy mikor érdemes átalakító szettben gondolkodni? Véleményem szerint akkor, ha újat szeretnénk, de erőset, nagy akkuval, viszont szűkös a keret. Megbízható agymotoros szettek elérhetőek az ebikeshop kínálatában, illetve az AM bringaboltban. 250-300 ezer ft körül, akár 400-500Wh-s lítium akkuval. Újonnan komplett pedelec bringa is kb innen indul, viszont sok esetben csak 24V-os rendszerű, és kicsi az akku. Az átépítéshez kell egy elfogadható minőségű és jó műszaki állapotban lévő alap bringa. Ez egy járható út, ha például trekkinget szeretnék rásegítéssel ellátni. Viszont a terepezéshez inkább a gyári építéseket ajánlom, mivel ide a középmotor az ideális megoldás, utólagos építés középmotorra, meg sem közelíti a gyárit.

A középmotorokról részletesebben

A középmotoros megoldások jelentik ma a legmodernebb pedelec technikát. Itt a motor a hajtómű tengelyét hajtja, így segítve a pedálozást. Alacsonyabb a fogyasztása, hatékonyabb, nyomatékosabb, könnyű defekt javítást tesz lehetővé, és a legfontosabb a kiváló súlyelosztás. Menet közben gyakorlatilag teljesen ugyan olyan érzés irányítani egy középmotoros pedelec bringát mint egy hagyományosat, akár terepen is. Ez a legnagyobb előnye egy agymotoroshoz képest.

Annyira fejlett benne az elektronika, hogy egy számítógépre rádugva kiír mindent. Az akkumulátor állapotát, megtett km-t, és az összes hibakódot. Ha bárhol probléma van, azt pillanatok alatt ki lehet deríteni. Agymotorosoknál ez a legtöbb esetben sokkal nehezebb, ha gond van, akkor nehezebb kideríteni a hiba forrását. Ezekben a motorokban van fordulatfigyelő szenzor és nyomatékszenzor is, a Bosch például másodpercenként 1000 alkalommal elemzi a kerékpáros és a kerékpár adatait, így mindig csak akkora a rásegítés amennyire szükség van az adott szituációban. Kényelmesek a kezelőszervek. Minden a helyén, nagyon finoman dolgozik, teljes összhangban a kerékpárossal.

Azért van pár dolog ami negatívum egy agymotoroshoz képest, pláne a direkt hajtásúhoz képest, így ezt is megemlítem. A középmotorban fogaskerekek vannak, nem is kevés. Hasonló mint egy automata váltó.
Ezek idővel kopnak, és hangja is van. Illetve van némi rezonanciája, bár ez nem jelentős.
Sok esetben nem lehet első váltót alkalmazni, ezért kisebb lehet a váltók átfogása mint az agymotor esetén.
Merev vázas, középmotoros bringáknál még az is lehet zavaró, hogy túl merev a váz. A középrésznél eléggé masszívra kell gyártani a vázakat, mivel ott egy 3-4 kilós motor van. Van akit ez is zavarhat.
Élettartamra 50-100 ezer km egy középmotor, utána kicserélik az egész egységet.
Kerékpáros mércével azért ez nem kevés. Ekkora táv alatt kb 2db akkumulátort használunk el, feltéve ha szakszerűen vannak használva. A lítium akku ma az egyik legelterjedtebb akkumulátor fajta, a laptopokban, mobiltelefonokban is ilyen van.
A minőségi széria pedelec-ben is kizárólag ilyen akku van, csak jóval nagyobb kapacitású. Ez az egyik legdrágább alkatrésze a pedelec bringának, egy Bosch 500Wh-s akku megközelíti a 300 ezer ft-ot! Túltölteni nem lehet, mert ezt az elektronika védi, illetve bármikor rátölthetünk, nem csökkenti az élettartamát. Arra kell figyelni, hogy lemerülve ne tároljuk, ha sokáig lemerülve hagyjuk, akkor vészesen leeshet a töltöttsége, ami tönkre tudja tenni a drága lítium akkumulátorunkat. Ha erre figyelünk akkor kb 500-1000 töltési ciklussal lehet számolni. 500 ciklusig biztosan 100%-ot tud nyújtani, utána csökkenhet a teljesítménye, és 1000 ciklus körül van a vége.

Bosch performance CX motor szétszedve.

Mint látható a fenti képen, előfordulnak speciális műanyag alkatrészek is némelyik motorban. Nyilván a súly csökkentése érdekében erre is szükség volt. Ennek ellenére a piac egyik legmegbízhatóbb és legerősebb széria pedelec motorja a Bosch CX. A Bosch egyébként 2011-ben szállt be a pedelec bizniszbe, és szinte letarolta a piacot. A Bosch-nak van a legnagyobb támogatottsága a kerékpárgyárak oldaláról. A legtöbb modern középmotoros pedelec Bosch motorral készül. Jelenleg 3 termékcsaládja van. Active Line a trekkingekhez, és a kényelmesebb túrázáshoz, Performance Line a nagyobb teljesítmény érdekében, illetve a 45km/h-s S-Pedelec bringákhoz, és a Performance CX, ami a legerősebb és legkönnyebb egység, a legmodernebb pedelec MTB kerékpárokhoz használják általában. 75Nm-es a csúcsnyomatéka, persze nem a keréken mérve. 36V-os rendszerű, 250W-os, amennyiben benne van a 25km/h korlátozás.

Bosch performance CX

Vannak még a piacon egyéb, minőségi középmotoros rendszerek, az alábbiakban ezekről is ejtek pár szót.

2017 Haibike Sduro

Yamaha PW-X Pedelec rendszer

Előzőleg már említettem, hogy a Yamaha volt az első 1998-ban, aki megalkotta az első pedelec rendszert. Ennek ellenére kb a Bosch-al egy időben terjedt el. A támogatottsága valamivel kisebb mint a Bosch-nak, de ez is egy kedvelt rendszer. Csúcsnyomatéka 80Nm. 36V-os rendszerű, 250W-os, amennyiben benne van a 25km/h korlátozás.
Nagyjából ugyan azt nyújtja mint a Bosch CX, de kicsit "parasztosabban" működik. Nem annyira finom a működése mint egy Bosch-nak, de ez is egy kiváló pedelec rendszer. Illetve van, amiben többet is tud, a hajtóműre 2 tányér is elhelyezhető, így első váltóval együtt is használható. A Bosch rendszer mellett nincs elöl váltó. Ennek igazából akkor van jelentősége ha lemerül és rásegítés nélkül kell hajtani.
A Bosch-nál kicsit olcsóbb is. Érzésre talán egy kicsit még erősebb is mint a Bosch CX.

Specialized Turbo levo

Brose pedelec rendszer

Papíron ez a középmotoros rendszer a legerősebb, 90Nm a csúcsnyomatéka, bár tesztek alapján általában mindenki a Bosch CX-et és a Yamaha PW-X-et érzi a legerősebbnek. 36V-os rendszerű, 250W-os, amennyiben benne van a 25km/h korlátozás.

Ami előnye van, hogy vázba integrált akkut használnak. Ez lehet hátrány is, mert az aksi kialakítása miatt elég macerás tartalékot magunkkal vinni, bár ez csak nagyon hosszú túra mellett szempont.
Illetve szíjhajtásos, ami abszolút rezonancia mentes működést tesz lehetővé, és szinte zajtalan. Ennél a rendszernél is használható első váltó két lánctányérral.

2017 Merida eOne Sixty 900

Shimano Steps E8000

A Shimano is már viszonylag régóta jelen van a pedelec piacon a Steps rendszerével, ám valahogy annyira nem volt sikeres. Nem is egy túl szép megoldás, és nem is annyira erős mint a többi. Viszont az E8000-es széria, amit a fenti képeken is láthatunk, egy új fejlesztés, ami a MTB piacot támadja, nem is akárhogy!
Azonnal egy csomó kerékpárgyártó mellé állt, mivel a legkönnyebb és legkisebb motort hozták össze. Mindössze 2,8kg a súlya, 70Nm-es csúcsnyomatékot tud. 36V-os rendszerű, 250W-os, amennyiben benne van a 25km/h korlátozás. A legkompaktabb középmotoros rendszer.
A váz tervezéskor is könnyebb dolga van a tervezőknek, mert egy kisebb és könnyebb motor csavarja a váz közepét. Tesztek alapján kicsit gyengébb mint a legerősebb Bosch, de méretéhez képest a piac egyik legjobbja. A kijelzője és távirányítója szerintem a legszebbre és legjobbra sikerült. Kompatibilis a Shimano Di2-es elektromos váltórendszerével is. A hajtómű tengely Hollowtech rendszerű, ami egy merevebb tengelykapcsolatot jelent mint a többi középmotoros rendszernél használatos ISIS. Illetve a q faktor is közelebb áll a normál kerékpáros méretekhez mint a többi középmotoros rendszernél, ahol ez kicsit szélesebb. Bár engem ez nem kifejezetten zavart a Bosch esetében. Sok előnye mellett a hátránya, hogy az akkut kicsit hamarabb meríti mint pl a Bosch.

Bemutató: 2012 Ghost E-Hybride Trail 9000

Ez a Ghost volt az első pedelec kerékpárom. Aki nem ismerné a márkát annak elmondom, hogy ez egy prémium Német kerékpárgyártó. Egy gyári leírás a bicajról:

[link]

Nagyon masszív felépítésű, minőségi kerékpár. Direkt hajtású ION agymotorral. Manapság már inkább a bolygóműves agymotorokat építik a montikba, de szerintem a direkt hajtásúnak is kellemes ereje van. Ez konkrétan 40Nm körüli nyomatékot tudott a gyári leírás szerint és teljesen hangtalan működésű. 360Wh-s vázba integrált lítium akkumulátora van, 36V-os rendszerű. FOX 32-es 120mm-es, levegő rugózású teleszkóppal, tapered nyakkal, 15mm-es átütős tengellyel rendelkezett. XT váltás, hajtás, Avid elixir 5-ös fékekkel. Tapered fejcső. Viszonylag jó áron, használtan jutottam hozzá, tökéletes állapotban, 2000km futással. Az eredeti 3500 eurós ár töredékéért. A fékeken kívül gyári felszereltséggel.

Meglehetősen kényelmes bringa volt, gyárilag 120mm-es villához volt tervezve a vázgeometria. Terepen is jól irányítható volt, leszámítva az agymotor miatti hátrányokat, amik azért ezt a bringát is érintették. Túl durva terepre, nagy sebességgel nem volt tanácsos menni vele (nem azért mert nem bírta volna), de összességében egy egész jól használható, minőségi 26"-os XC/Trail MTB volt. A FOX villa gyönyörűen dolgozott és elég merev volt ebbe a bringába. Az avid fékekkel nem voltam kibékülve, jobb lett volna a gyári XT, de azért a fékerő elég volt általános használatra.

Ami nem tetszett benne, az a menetes fogaskeréksor rögzítés. Drága, és nehezen beszerezhető a menetes 9-es sor. A 360Wh-s akku sem volt egy túl nagy kapacitású, olyan 30-60km közti hatótávval. A rásegítési fokozatokat is elég macerás volt állítani menet közben, mivel a kormányra szerelt kis computert kellett nyomkodni. Nem volt a markolat mellett távirányító, ez manapság már alap egy modern pedelec bringán.

Viszont nagyon jó volt, hogy egy teljes 3 X 9-es váltás volt rajta, ez az egyik előnye az agymotornak, hogy változatlan maradhat a váltás, míg egy középmotornál maximum 2 tányér van elöl, vagy egyáltalán nincs elöl váltás lehetőség. Amikor lemerül az akku, nagyon jól jön a sok fokozat. Bár a mostani 10-42 és még nagyobb átfogású sorokkal azért elviselhető, ha elöl nincs váltónk.

Létezett ehhez a modellhez egy nagyobb 500Wh-s akku is, a 2013-as verziót már ezzel szerelték. A nagyobb túrákhoz szükség is lehet rá. Ezzel a kis akkuval inkább az átlagembereket célozza meg, akik nem akarnak hatalmas távokat menni egyszerre, hanem maximum egy pár órás kikapcsolódásra vágynak hétvégén, de az edzettségük még kevés a terepezéshez, így kell egy kis segítség.

Háromféle rásegítési fokozat közül lehetett választani. Az egyes fokozat kb annyit tett hozzá a hajtáshoz, hogy ellensúlyozta a plusz tömeget, és olyan érzés volt tekerni a 22kg-os pedelec montit, mintha egy normál, könnyű 11-12kg-os XC montival tekernénk. A kettes fokozat már éreztette, hogy ez bizony egy pedelec monti, és érezni lehetett a jelentősebb hátszelet. :) Ez a fokozat elegendő általános túrázáshoz, mérsékelt kondival. Nem fogunk belepusztulni a tekerésbe, de egy kellemes átmozgató edzést azért ad.

A hármas fokozat csak akkor kell ha nagyon fáradtak vagyunk, vagy nagyon meredek az emelkedő. Nagyjából olyan 800m körüli szintemelkedést tudott egy feltöltéssel, közepes-magas rásegítés mellett. Egy kezdő montisnak ideális lehet. Én azonban ennél többre vágytam, érdekességnek, kipróbálásra teljesen jó volt, de a 20 év montis tapasztalatommal a hátam mögött, nekem nem nyújtotta azt amit elvártam volna egy MTB kerékpártól.
Gondolok itt a hatótávra, illetve az agymotor hátrányaira irányítás közben. Ezek egy kezdőnél mondjuk egyáltalán nem szempontok, mert úgy sem megy olyan gyorsan durvább terepen, ahol ez számítana, illetve elég lehet a hatótáv is. Nekem hiányzott az összteló, túl merev volt a hátulja is, érződött az egészen, hogy még a pedelec MTB ipar kezdeti próbálkozása, sok hiányossággal, de azért azt nem mondom, hogy utáltam, mert egy jól összerakott, minőségi pedelec monti volt, szépen integrált akkuval, csak nem én voltam a célcsoport.
Viszont sok embernek nagyon tetszett a robosztus felépítése miatt, ha meglátták mindig csodálták, sokaknak fel sem tűnt, hogy ez elektromos. Meglepődtek amikor mondtam, pedig az agymotor miatt könnyen kiszúrható volt, csak a rejtett akku elterelte a figyelmet róla. Végül eladtam, elég hamar lecsaptak rá, és egész jól kiszálltam belőle, még némi anyagi hasznot is hozott a konyhára. :)

Bemutató: 2012 Bulls Green Mover 26 MTB

A második pedelec bringám szintén egy 26"-os MTB volt, kategóriáját tekintve egy hobbi XC monti.
Ehhez tényleg nevetséges áron jutottam hozzá használtan, az eredeti ára 2600 euro körül volt. Mondjuk volt rajta pár dolog amit cserélni kellett, például külső gumik, féktárcsák, fékbetétek, nyereg és kormányszár.
Felszereltsége szerényebb volt mint az előző Ghost montimnak. Szintén merev aluvázas gép volt.
Ezt a kerékpárt tulajdonképpen a barátnőmnek vettem, mivel szerettem volna, ha jönne velem a hegyre tekerni. Az ő bringás kondija messze elmaradt az enyémtől, ezzel a géppel meg tudott jönni velem olyan helyekre is, ahol nagyobb szintet kellett leküzdeni.

Ennek ellenére őt a terepezés annyira nem fogta meg, kicsit félt tőle, így én is sokat használtam ezt a Bulls montit.

A gyengébb felszereltség ellenére az elektromos rendszere jobban tetszett mint a Ghost-nak. Ugyan úgy egy zajtalan, direkt hajtású agymotor volt a hátsó kerekébe építve, de érezhetően erőteljesebb volt a Green Mover mint az ION. És ebben már volt generátor üzemmód is. Plusz a markolat mellett volt egy kis távirányító, amivel a rásegítési fokozatokat lehetett állítani. Illetve itt nem három, hanem ötféle rásegítési fokozat közül lehetett választani.

A lítium akkumulátor 468Wh-s volt, amivel elég kellemes hatótávokat produkált, 50-80 km,1200m szintemelkedés körül. És ott volt a visszatöltő funkció, amit ha használtunk nagyobb ereszkedéskor, még egy kicsit hozzá is tett a hatótávhoz.

XT és Alivio váltás volt rajta, 3 X 9-es váltórendszer, octalink hajtómű, Tektro auriga fékek.
Suntour XCR kormányról zárható teló, 32mm-es becsúszókkal. Nem volt egy csúcs villa, de nem is a legalapabb cucc. Egész jól használható volt, általános használatra, túrázásra teljesen megfelelő konfiguráció.

Itt most bele se mennék azokba a negatívumokba amik az agymotort érintik, mivel ez tényleg egy olyan kerékpár volt, amit nem durvulásra, hanem könnyed kerékpározásra és túrázásra használunk. Amire kitalálták arra tökéletesen alkalmas volt. A tektro fékeket nem annyira kedvelem, de ez az auriga szett meglehetősen jól működött, elég méretes a dugattyú és az olajtartály fékkarnál, jól is fogott.
Végül eladásra került ez a bringa is.

Bemutató: 2015 Bergamont Contrail C 8.0 NYON

Ez a gép volt az első igazán komoly pedelec montim. Ő hozzá teljesen újonnan jutottam hozzá, mint a fenti képen is látszik. :) Azért is esett a választásom erre a márkára, mert az üzlet ahol dolgoztam, ezt a márkát forgalmazta. Persze az is számított, hogy versenyképes legyen a legjobb gyártókkal, de mivel ez is egy prémium német gyártó, így elég nehéz rajta negatívumot találni. A németeket MTB-ban elég nehéz überelni. Ez a pedelec MTB már tökéletesen alkalmas a hegyi kerékpározásra, mivel igen komoly felszereltsége van. Modern középmotoros rendszerrel van szerelve, a Bosch legerősebb Performace CX motorjával, 400Wh-s lítium akkumulátorral. Egyébként a Bosch CX, 2016-ra szánt fejlesztés, így ez is igen ritka, hogy egy előző évi modellbe bekerül a jövő évi fejlesztés. További alkatrészek: 10 sebességes Deore XT váltás, Deore fékek, DT Swiss X1900-as kerékszett, kormányról vezérelhető útállítós nyeregcső, Fox 32 CTD villa, RS Monrach RT tag. 100 X 15-ös átütős tengely elöl, 142 X 12 hátul.
Alkatrészlista és geometria táblázat a gyártó oldaláról: Contrail C 8.0 NYON

Direkt a Nyon kijelzős változatot rendeltem, mert nagyon megtetszett. Sok mindent tud, például GPS, különböző fitness funkciók, a mobiltelefonnal össze lehet párosítani, így a kijelzőről tudjuk vezérelni a mobilunkon lévő tartalmakat is.
Vannak hozzá fizetős szoftverek, például olyan is van amivel az elektromos motor fokozatait testre tudjuk szabni, hogy melyik mennyit segítsen. A Nyon kijelzőről bővebben. Az igazat megvallva, én ezt később kicsit megbántam. Jó cucc, de szerintem nem egy montira való ez a batár kijelző. Túl sokat kitakar az első kerékből és a funkciók nagy részét nem is használtam. Ez a kijelző inkább egy trekkingre ideálisabb, véleményem szerint. Ettől függetlenül jól összebarátkoztunk a kerékpárral.
Kategóriáját tekintve 29"-es Trail Fully MTB, 120mm rugóúttal elöl hátul. Hihetetlen stabil egyenesfutása van ezekkel a batár kerekekkel, durvább terepen is. Olyan mintha egy lovon ülnék. :) Nagyon jól tartja a tempót, jól mászik, fantasztikusan jól dolgozott együtt a Fox villa és a Rock Shox tag. A középmotoros rendszer kiváló, annyira tökéletes a súlyelosztása, hogy csak akkor érzékeltem azt a plusz 7-8kg-t amikor tolni vagy emelni kellett valahol az erdőben. Ezt leszámítva 100%-ban úgy viselkedik mint egy hagyományos kerékpár. Elég nagy tempókat lehetett ezzel a bringával menni, durvább terepen is, de azért éreztem a 120mm határait és a 29"-es kerék miatti hátrányok is érzékelhetőek durvább lejtőzésekkor.
Gyors, technikás kanyarokban kicsit nehezebben fordult mint szerettem volna, meg azért a rugalmassága is nagyobb volt mint egy kisebb kerekűnek. Ezen némiképp lehetett volna javítani egy 130-140mm körüli villával, ami kicsit vastagabb becsúszóval rendelkezik, pl egy Rock Shox Pike-al, vagy Fox 34-el. Így kicsit agresszívebb fejcsőszöge lett volna, ami eltolta volna az AM irányába, egy kategóriával feljebb a lejtőzési ranglétrán.
Hatótávra egész kellemes volt. Durva terepen, kb 1200 m szintemelkedést és olyan 50-60km-t tud közepes rásegítés mellett. Sík úton 100-120km körül tudhat.
Maga a Bosch rendszer nagyon kifinomult, tökéletesen együtt dolgozik a kerékpárossal. 4 fokozata van, Eco, Tour, Sport és Turbo.

A rásegítési fokozatokat úgy kell elképzelni, hogy Eco-ban az átlagos emberi erő 50%-át teszi hozzá a hajtáshoz, Tour-ban 120%, Sport-ban 210%, Turbo-ban 300%. Ezek az adatok a legerősebb CX motorra vonatkoznak. Legnagyobb rásegítés mellett tulajdonképpen megkapjuk egy profi versenyző erejét. Ez a legdurvább emelkedők leküzdésére is elég. Azt azonban nem szabad elfelejteni, hogy a technikai tudásunkat nem pótolja, így kezdő montisoknak mindenképp az óvatosságot és megfontoltságot ajánlom, ha hasonló pedelec montira ülnének.

Amikor először hozzám került a bicaj, én is nyomtam a Turbo fokozatot mint a süket a csengőt, mert nyilván én is kíváncsi voltam mit tud, de idővel megtanuljuk használni. Sport és Turbo fokozat nagyon ritkán kell. Eco és Tour a legtöbb helyzetben bőven elég egy közepes kondi mellett. Ha nem takarékoskodunk az akkuval, hamar le is merülhetünk. Az optimális az, amikor a saját kondinknak megfelelően beletesszük a saját erőnket is, és ahol kell kiegészítjük egy kis elektromos rásegítéssel. Fordítva, hogy alig teszünk bele saját erőt, mellette a legmagasabb fokozatba kapcsoljuk szinte mindenhol a rásegítést, az nem egy ideális használat terepen. Ilyen használat mellett nagyon lecsökken a hatótávunk, aztán hamar ott találhatjuk magunkat lemerülve. Ha ez bekövetkezik, akkor már csak sík úton vagy enyhe emelkedőkön tudjuk eltekerni. Komolyabb emelkedőkön csak tolni fogjuk tudni! Turbo-ban, sok emelkedő mellett, akár 25-30km alatt teljesen le lehet meríteni a 400-as akkut. Ez pedig nem túl sok. Okosan használva ennek a távnak a dupláját is tudja, terepen is.

Érdekesség képen itt egy Bosch hatótáv kalkulátor: [link]
Egyébként a gyári értékek a hatótávra, nagyon becsapósak lehetnek. Gyakran látunk 120-180km-es hatótávokat is, ezeket érdemes erős fenntartással kezelni! Ugyanis nagyon nem mindegy milyen rásegítés és terepviszonyok mellett használjuk a kerékpárt.

Egy ilyen bringa ugyanúgy sportszer, mint egy normál MTB, csak lehet vele jobban koordinálni az edzést. Elkerüljük azt, hogy túlhajtsuk magunkat, és nem döglünk meg a végén, ha okosan gazdálkodtunk. Viszont semmiképp sem tudjuk elkerülni a sportolást, ha terepre visszük, aki ezzel a gondolattal kacérkodik, azt ki kell ábrándítsam.

Sík úton kipróbálva feleslegesen erősnek érezhetjük a hajtást, iszonyú erő van benne, sokkal agresszívebb mint a széria pedelec agymotor. Nagyon jól passzol egy MTB karakteréhez. Hihetetlen élmény a hegyekben menni vele. Kipróbáltam pár pedelec rendszert, de nekem a Bosch tűnt a legkifinomultabbnak. Annyira tökéletes az összhang az ember és gép között. Némi késése akkor lehet, ha tuningot alkalmazunk, vagy nem az optimális sebesség fokozatot választjuk, de amint megtanuljuk használni, már ez sem igazán érzékelhető. Most bele lehet abba menni még jobban, hogy milyen érzés egy ilyen bringa használata, de ezt úgy is csak akkor tudja meg az ember ha kipróbálja. Tényleg egy új színt visz a kerékpározásba a pedelec rendszer, montin én szinte csak előnyét tapasztaltam.

Ami még nagyon tetszett az a láncfeszítése, és a plusz láncvezető görgő. Az XT RD-M786-os hátsóváltóban elég erős a rugó, már önmagában ez is jól feszíti a láncot, plusz van még benne egy Shadow plus elnevezésű kapcsoló, amit ha bekapcsolunk még inkább megszűnik a lánccsapkodás, mert meggátolja a kanál előre mozgását. A plusz láncvezető görgő felül a forgáspontnál még rátesz annyit, hogy szó szerint megszűnik a lánc által keltett zaj amikor rázósabb terepen gurulunk.

A kerékpár egyik legnagyobb gyengesége egyértelműen a fék. Egy alap Shimano Deore tárcsafékszett persze nem rossz fék, félreértés ne essék, de erre a bicajra kevés. 22 kiló az 22 kiló, meg is kell állítani ha megindul. Kezdőknek, nem túl durva használatra, meg városba simán elég, de komolyabb lejtőzés során, amikor nagyokat kell fékezni, bizony túlmelegszik. Ilyenkor érezhetően csökken a fékerő. Pár száz km alatt elkoptattam egy gyantás fékbetét szettet, holott egy betét 2-3 ezret is kibír normális esetben. Esetleg ice tech tárcsákkal és betétekkel javult volna valamit a helyzet. Úgy gondolom, hogy 4000 euro-s vételár környékén már nem számított volna pár száz euro egy minőségi fékszettre. Kár volt itt spórolni, de persze utólagos cserével orvosolható a probléma.

Erre már nem került sor, mert egyéb pontokon is találtam kivetnivalót, és ez a kerékpár is eladásra került. Ez már csak az én egyéni igényem, mert ez a gép a féket leszámítva szinte tökéletes, tehát a problémám abból adódott, hogy az én bringázási stílusomhoz nem annyira passzolt. 120mm rugóút nekem lefelé kicsit kevés, és a 29"-es kerékméret, hosszabb erőkarok is túlzottan nagy rugalmasságot adnak.
Agresszívebb lefelékhez jobban passzol a kisebb kerék (27,5"), és egy kicsit nagyobb rugóút.
Ettől még a bringa szuper, és biztos, hogy sok más ember tökéletesen meg lenne vele elégedve.
Nekem azonban inkább egy vérbeli AM vagy Enduro bicajra fájt a fogam, így megváltam ettől a bringától is.

Pár videót itt megnézhettek menet közben a bringáról, illetve egy esésről. :)
[link]
[link]
[link]
[link]

Bemutató: 2016 Bergamont E-Line Trailster C 9.0

Ez a bringa 4 hónapja került hozzám, szintén teljesen újonnan. Én vagyok a büszke első tulaja. :) A Bergamont legjobban felszerelt E-MTB kerékpárja. Kategóriáját tekintve All Mountain fully MTB, 27,5"-ös kerékmérettel, 150mm rugóút elöl és 140mm hátul. Viszont a 150mm-es villa miatt már kicsit eltolódik az Enduro kategória felé, mert így 66,5 fokos a fejcsőszöge, ami inkább az Enduro kategóriában megszokott. 1222mm a tengelytávja M-es méretben, még az előző 29"-es Trail fully-nál is hosszabb. Ezáltal hihetetlen stabil lefelé. Ehhez a kiváló lejtőzési képességhez elsősorban egy nagyon jó váz kell. Jó fully vázat tervezni nem könnyű, jó pedelec fully vázat meg különösen nehéz. Sok esetben nem jó a geometria a pedelec MTB kerékpárokon, mert nem tudnak optimális csőhosszokat kihozni, mivel bele kell tervezni egy középmotornak való helyt is. Ez pedig irányításbeli problémákat okozhat. Ezért is érdemes prémium gyártótól venni ilyen bringát, mert lehet rajta akármilyen magas felszereltség, ha a vázgeo nem jó, akkor a végeredmény sem lehet jó.
Ezen a bringán már ránézésre látszik, hogy minden a helyén, nincsenek eltúlzott méretek, arányos az egész váz. Ezzel egyébként a 29"-es Bergamont Contrail-en sem volt probléma, annak is kiváló minőségű váza volt. A Rock Shox Pike RCT3 villa is az Enduro kategória egyik legjobbja. Baromi merev, 35mm-es becsúszókkal rendelkezik, olyan finom mozgással mintha rugós lenne, pedig levegős rugózású. Állítható rajta a visszaút csillapítás, a compressio, levegő ráfújással szabályozhatjuk a keménységet, van rajta egy 3 állású kar amivel zárhatjuk, vagy pedálozó funkcióba kapcsolhatjuk, vagy teljesen kinyitjuk. Rock Shox Monarch RT3 levegős tagot kapott, szintén tökéletes, ugyan úgy a 3 állású kar itt is megtalálható és a visszaút csillapítás állítása. 15mm-es tengely elöl, 142 X 12 hátul.

A váltórendszer Sram X1, 11 fokozat, 10-42-es fogaskoszorúval. Ha a Shimano XT-re azt mondtam, hogy feszíti a láncot, akkor ez egyenesen szét tépi, olyan a rugó benne. Irdatlan határozottsággal csattogtatja a fokozatokat, igazi verseny váltó. Tökéletesen passzol a bringa karakteréhez. A lánc csapkodása szóba se jöhet, a plusz vezető görgő itt is megvan.

A kormányról vezérelhető nyeregcső természetesen ebből a bringából sem hiányozhat, ez manapság egy AM, Enduro gép széria tartozéka. Ebből is a legjobb jutott, Rock Shox Reverb Stealth, ami annyiban különbözik a többi hasonló nyeregcsőtől, hogy itt olaj van a vezetékben, nem bovden, és a lehető legtökéletesebben ez működik, illetve súlyban is kicsit jobb mint a konkurencia. Még a nyeregcső fel le mozgásának a sebességét is lehet szabályozni. Hátrány annyi, hogy kicsit szerviz igényesebb mint az egyszerűbb megoldások.

A kerékszett a Sun Ringlé-től származik. Itt szívesebben láttam volna egy DT Swiss-t, vagy Mavic-ot, de azért ez sem egy rossz cucc, elég merev és ipari csapágyasak az agyak, amik nagyon szépen forognak. Sportos, de kényelmes az SDG Falcon nyereg. Az Answer kormány is kellemes szélességű, 750mm-es, jól passzol a bringához. A külsők már az unalomig ismert Schwalbe Nobby Nic-ek, 27,5" X 2,35-ös méretben. Belső nélküli rendszert is támogatnak, kiváló darabok. Tulajdonképpen jól működnek mindenféle talajon, megfelelő guminyomás mellett.
Alkatrészlista és geometria táblázat a gyártó oldaláról: E-Line Trailster C 9.0

Sajnos ez a bringa sem úszta meg spórolás nélkül, itt is a féket érinti, bár talán most kevésbé kirívó mint az előzőn a Deore fék. Ezen egy Magura MT4 szett van. 180-as Magura tárcsákkal. Valamivel jobb mint a Deore fékszett, de azért ezt is meg tudom főzni. Sajnos azt kell mondjam ez is kevéske egy ilyen bringára. 21,5kg ez a bringa is megvan, és itt tényleg nagyon durva tempót lehet jönni lefelé, mivel ez a váz geometria, kerékméret és rugóút erre abszolút lehetőséget ad.
A Shimano XT fék lenne a minimum, de inkább valami 4 dugattyús szett passzolna ehhez a géphez, pl Saint, Zee. Bár legszívesebben egy Hope fékszettet tennék erre a bringára. 5200 eurós vételár mellett igen szájhúzós ez az MT4 szett, de ez van. Ezt leszámítva a bringa tulajdonképpen számomra tökéletes.

Tényleg nem tudok másba belekötni. Pedált azt venni kellett hozzá, mert valami bohóc pedált adnak csak ajándékba minden bringához. Abból egy Saint-et vettem, ár-értékben szerintem kiváló. Nagyon jól tapad, megfelelő méretűek a szegecsek és elegendő is van belőlük. És mint látható a képeken, egy kis sárvédő szerűséget is tettem a villához. Ez inkább azt a célt szolgálja, hogy a kerék ne hányja tele sárral, porral a villa becsúszókat, és a kövek felcsapódásától is véd valamennyire. A pilótára nézve, nem sok sárvédelmi hatása van. Amit cserélni fogok rajta, az említett Hope 4 dugattyús downhill fékszett, ezen kívül egy Stans notubes szett, hogy belső nélkül tudjam használni a gumikat, és még egy Schwalbe Magic Mary DH külsőt kap előre. Esetleg egy DebonAir tagra cserélem az RT3-at, de ez már tényleg csak akkor kellhet, ha külföldi bringaparkba vinném. Idehaza, enélkül is megfelelő a csillapítás. Durvább pályákon, sok szint ereszkedés mellett szükség lehet egy túlfolyó tartályra a tagon, mert a csillapítás el tud menni a túlmelegedés miatt. Ez Magyarországon nem valószínű, hogy bárhol gondot okozna, mivel itt nincsenek olyan szintek, olyan pályák.

A Bosch rendszerre most részletesen nem térnék ki, mert azt előzőleg már kitárgyaltuk, ebben a bringában is ugyan az a CX motor van, brutális, tökéletes. Különbség annyi, hogy nem 400Wh-s az akku hanem 500-as, 20%-al nagyobb a hatótáv mint a 400Wh-val, ez kb. 1500m szintet és 60-80km-t jelent durva terepen, de ezek csak hozzávetőleges adatok, lehet kicsit több is és kicsit kevesebb is, annak függvényében ahogy használjuk. Sík úton akár a 140km-es hatótáv is elérhető vele, optimális esetben. Illetve a kijelző nem a nagy tepsi Nyon, hanem a szerényebb tudású és kisebb méretű Intuvia. Azon még gondolkodom, hogy lecseréljem e az Intuvia-t a legújabb Purion-ra, amit kifejezetten MTB-hoz fejlesztettek. Illetve vettem egy neoprén akku védőt. A hidegben 20%-ot is csökkenhet az akku töltöttsége, ez segít, hogy ne történjen meg, és fizikai védelmet is nyújt. Amiben viszont többet tud mint az előző bringám, az a lejtőzés.

Ez a gép már úgy kanyarodik ahogy szeretném, iszonyú merev, kellően nagy a rugóút, vannak benne bőven tartalékok is, számomra tökéletes. Bátran rá lehet ereszteni a durvább köves, gyökeres utakra is. A telók szinte mindent kimozognak, csak kellően meg kell markolni a kormányt. :) Bőven vannak benne tartalékok, a lejtőző képességeim meg sem közelítik a bringa tudását, és ez is nagyon tetszik. A 29"-es Trail bicón éreztem a korlátokat lefelé, de itt abszolút nem.

[link]

[link]

[link]

[link]

Pár videó a bringáról, menet közben:

[link]
[link]

Kipróbáltam Budapest egyik legmeredekebb utcáján felmenni ezzel a bringával. A Gül Baba utca 20%-os meredekségű, macskaköves, nagyon rossz minőségű. Nem sok kerékpáros képes feltekerni itt. Taposni kellett azért rendesen, de viszonylag simán fel tudtam menni a Bosch CX segítségével. :) Egy össztelós AM géppel felmenni itt, normál hajtással, szerintem lehetetlen küldetés. Jól szemlélteti, hogy ez a bringa mire képes.

[link]

Gül Baba utca megmászása

[link]

[link]

[link]

[link]

[link]

A Pedelec nem kerékpár! Vagy mégis? :)

A cikk elején említettem, hogy ez egy nagyon megosztó téma. A valóság az, hogy egy AMD vs. Nvidia cicaharc, kutyafüle ehhez képest, olyan vérre menő komment háborúk tudnak kialakulni a hagyományos bringa és pedelec hívők között. :) Ennek több oka is van, véleményem szerint.
Egyrészről sokan nem ismerik, de annyira nem, hogy maximum képen láttak ilyet. Magyarországon ez még hatványozottabban igaz, az ára miatt. Amúgy is jellemző sajnos, hogy az emberek úgy akarnak valamit leszólni, megmondani róla a tutit, hogy soha nem vették a fáradtságot, hogy akár csak utána olvassanak. Így meg kb. a semmiről vitatkozunk.
A másik ok pedig szerintem a túl sok teljesítmény méregetés. Talán ebből fakad leginkább a gyűlölet és megvetés. Mint említettem elég régóta bringázom, anno a 90-es évek elején amikor elkezdtem a hegyekbe járni bringával, kb. mindenki szórakozásból tette ezt, sőt még a 2000-es években is bőven.
Aztán 5-6 éve elterjedtek az okos telefonok, vele együtt a különböző teljesítmény mérő programok (Strava, Endomondo), ezek pedig nagyon átformálták a kerékpározást, illetve a sporthoz való hozzáállását az embereknek. Az persze nem baj, hogy mérjük a teljesítményünket, régen is írtak az emberek edzésnaplót, én is csináltam, amikor megszállottan jártam súlyzózni. Viszont ami ma megy, az szerintem átcsapott egy olyan irányba, hogy a szórakozás helyét átvette a versengés.
Sok ember úgy csinál mintha az olimpiára készülne, és elfelejti azt, hogy átlag embernek ez alapvetően szórakozás. Legalább is szerintem annak kéne lenni, a versenyt meg kéne hagyni a versenyzőknek, de lehet én látom rosszul ezt a kérdést. :)

Szerelőként dolgozva rengeteg igénytelen, elhanyagolt kerékpárt is látok, sokszor az egész cucc alig ér 15 ezret, de már rá van szíjazva egy 100-300K értékű okostelefon, és megy a f@sz méregetés. :) Holott a bicaj még sportolásra sem alkalmas, mert egy jobb futócipő értékét nem éri el. A kedvencem talán az, amikor egy abszolút kezdő kerékpáros becsmérel egy tapasztalt, pedelec-et is használó kerékpárost, aztán életében nem tekert 20km-nél nagyobb távot egyszerre. Azt is csak emelkedő nélkül, jó minőségű aszfalton, de ő már oktatja a tapasztalt montisokat, csak mert pedelecre mert ülni, az meg ugye nem kerékpár mint tudjuk! Cirkusz! :) A fórumokon feltűnő abszolút kezdő bringások is ebbe a világba csöppennek, és azt hiszik ez a normális. Szerintem meg nem. Elfelejtjük élvezni az egészet. Ezek a "szuper atléták" tisztelet a kivételnek, amikor meghallják azt, hogy pedelec, meg van benne elektromos rásegítő motor is, elkezdenek fröcsögni, és szeretnék egyből keresztre feszíteni szerencsétlen pedelec felhasználót, mert hát, hogy jön ő ehhez, hogy ilyennel menjen? Hogy jön ő ahhoz, hogy egy ilyennel esetleg megelőzze ŐT, a szuper atlétát! :) Szerintem valami ilyesmi játszódhat le a tudatlan fejekben, talán innen fakad a sok gyűlölet. A valóság meg az, hogy a pedelec felhasználót pont nem érdekli az, hogy ki milyen átlaggal teker, mekkora távokat megy mennyi idő alatt, csupán élvezni szeretné a kerékpározást és természetesen sportolni is, bármilyen furcsán is hangzik.

Ezzel nem szeretném az összes Strava stb. felhasználót egy kalap alá venni, de kétségtelenül van egy olyan réteg aki nagyon félreértelmezi ezt az egész hobbi kerékpározást.

[link]

Európában évi másfél millió pedelec kerékpárt adnak el, évről-évre nő a számuk. Akkora szelet ez már, hogy nem lehet csak legyinteni rá. És azokban az országokban vannak ezek a bődületes eladások, ahol pedig igazi bringás paradicsomok vannak, tulajdonképpen kerékpáros nemzetnek számítanak! Ez nyilván nem abból fakad, hogy egyre kevesebben akarnának sportolni azokban az országokban, ahol hatalmas múltja van a kerékpározásnak. Inkább rájöhettek arra, hogy ez egy hatékonyabb módja a bringázásnak és az anyagiak sem jelentenek akkora akadályt mint mondjuk nálunk.
Félreértés ne essen, én nem vagyok a hagyományos bringa ellen, nekem is van és lesz is, sőt nem is gondolnám, hogy teljesen el fog tűnni, de van egy másik irányzat is, aminek tökéletesen meg van a maga helye és egyáltalán nem lebecsülendő!

2015-ben voltam az Eurobike kiállításon Németországban. Hihetetlen mennyiségű pedelec bringa volt. A kiállítás kb. fele erről szólt. Szinte nem volt olyan bringa gyártó, akinek ne lett volna ilyen gépe.
Talán a legdurvább a Haibike kínálata volt.

[link]

[link]

[link]

[link]

[link]

[link]

[link]

[link]

Az látható a cikkből is, hogy leginkább a MTB kerékpárokra helyeztem a hangsúlyt. Ez nem véletlen, mert amellett, hogy számomra ez a legkedveltebb kategória a kerékpáron belül, itt van a legnagyobb értelme a pedelec rendszernek.

Természetesen ma már nincs olyan kerékpár kategória, amiből ne lenne pedelec rendszerű. A gyártók minden igényt ki akarnak elégíteni, ez is egy üzlet. Tapasztalatom szerint, igazán értelme 3 kategóriában van: MTB, Trekking, Cargo bike.

Létezik például országúti kerékpárból is pedelec rendszerű, erre én is azt mondom, hogy felesleges. Lehet, eljön majd az idő amikor lehet ilyen gépeket is építeni, mert lesz olyan fejlettségű a technológia, de jelenleg nem tud kompakt méretben olyan hatótávot, olyan átlagsebességgel egy pedelec rendszer támogatni, ami alternatíva lehet egy országútiba.
100km-es táv aszfalton, síkúton, országútival, 30-35km/h-val, közepes kondival, pedelec rendszer nélkül sem olyan leküzdhetetlennek tűnő feladat, maximum akkor ha nagyon sok a szintemelkedés. Ennél sokkal többet pedig a legmodernebb széria pedelec sem tud, egy két kivételtől eltekintve, de azokon meg tényleg batár akku van, ami nem kompatibilis egy filigrán országútival. Szóval aki az outit kedveli, annak még jó ideig nem lesz alternatíva semmilyen pedelec kerékpár. Kivéve talán egy ilyet: [link]
Viszont ez még nagyon zsebbenyúlós, a hatótávot illetően is fenntartásom van.
Ettől eltekintve MTB-nál már nagyon jól tud jönni, ugyanis erdőben nem megyünk akkora távokat általában, az átlagsebesség is kisebb, viszont sok a hegy, és a terep sokkal többet kivesz az emberből mint az aszfaltos tekerés azonos távon.
Ennek ellenére rengeteg kritikát kap a pedelec, most megpróbálok végigmenni a leggyakrabban említett ellenvéleményeken.

A pedelec nem kerékpár!
Miért? Van rajta pedál, tekerni kell, ha nem tekered nem megy. Ugyan úgy működik mint egy normál kerékpár, csak annyi a különbség, hogy van még egy kapcsolód a váltón kívül, amivel tudsz segítséget kérni ott, ahol már feltétlenül kell. Tulajdonképpen hasonló ez mint anno a váltó feltalálása. Ilyen erővel ma is egysebességesnek kéne lennie az összes bringának, mert a váltó már úri huncutság.

A pedelec használat csalás!
Ez is gyakran visszatérő kritika az ellentáborból. Tipikus példája annak, hogy sokan összekeverik a versenyzést a hobbi sportolással. Én mint hobbi kerékpáros ugyan, hogy lehetnék csaló? :) Csaló az aki versenyen indul és megpróbálja elsunnyogni, hogy motor is van a bringában. Még a Strava-n is van külön pedelec menüpont, ez nyilván mindenkinek a saját döntésére van bízva, hogy használja vagy nem. Itt valóban lehet csalni, de ismerve jó pár pedelec használót, erre kevés esélyt látok, mert ritkán méregetnek ilyen programokkal, meg teljesen más a szemlélet is általában. Az, hogy egy társaság együtt bringázik szórakozásból, még nem verseny, így csalásról sem nagyon lehet beszélni, akkor sem, ha vannak olyanok akik rásegítéssel teszik meg ugyan azt a távot.

A pedelec a lustáknak való, meg annak aki nem egészséges!
Erre már egy kicsit bővebben fogok válaszolni. Ezt így kijelenteni semmiképpen sem lehet. Az igaz, hogy a felhasználása sokféle lehet és tényleg hatalmas segítség lehet azok számára, akik valamilyen egészségügyi problémával küzdenek, vagy egyszerűen csak túl idősek már egy nagyobb terheléssel járó sportoláshoz, nekik ez egy szuper dolog.
Viszont szerintem alapvetően különbséget kell tenni pedelec és pedelec között, mert mondjuk egy városi pedelec bringa még inkább lehet olyan céllal, hogy izzadtság nélkül bejussunk a munkahelyre, de monti a hegyekbe már aligha. Hacsak nem kifejezetten rövid távokat mennénk, de ez igen ritka, pláne olyan embereknél akik régóta bringáznak, csak valamilyen körülmény miatt ritkábban tudnak időt szakítani a hobbijukra. A cikk elején említettem, hogy nekem is egyre kevesebb időm lett erre a tevékenységre, többek között emiatt jutottam arra, hogy kipróbálnék egy ilyen gépet.
Régebben heti 3-4 alkalommal is mentem hegyre, 1500-2000m szinteket mászva alkalmanként, most jó esetben hétvégente, vagy 2 hetente egyszer. Ez pedig kevés ahhoz, hogy gyötrelem és túledzés nélkül leküzdjem terepen az 1500-2000m szinteket. Szoktam menni az Alpinbike által szervezett nagyobb túrákra is, azok pedig elég kemények.
A túra elején általában ki is van kapcsolva a rásegítés, vagy csak minimális itt-ott, és inkább a vége felé adok rá többet, hogy elkerüljem a szervezetem túlhajtását és kíméljem az akkut. Arról szó nincs, hogy nem sportolok így. Egy kis matek, hogy világos legyen. Adott mondjuk 60km táv 1500m szint, pedelec bringával kb 50%-al lesz könnyebb. Tehát 30km és 750m szint leküzdése egy hagyományos kerékpárral az edzés adag. Teljesen mindegy, hogy ennyit megyek hagyományos bringával, vagy kétszer annyit pedelec-el, az edzés ugyan úgy megvan.
A pulzusom fel szoktam vinni így is 160-170-re, gondolom ez már érzékelteti, hogy nem bohóckodás ilyen bringákkal sem a tekerés ha hegyre megyünk. Kb 20 év bicajozás után, mi logika lenne abban, hogy elkerülöm a sportolást? Gyakorlatilag a rásegítés egy montiban arról szól, hogy adott edzettséggel jóval nagyobb távokat menjünk, és nem arról, hogy edzés nélkül kerékpározzunk. Talán így már érthetőbb. Lefelé ereszkedve meg úgyis a technikai tudás és bátorság a döntő, illetve az ezzel járó terhelés is független attól, hogy pedelec vagy sima. Egy komoly lefelé száguldás terepen legalább úgy felviszi a pulzust mint egy komolyabb mászás. Épp ezért is a pedelec monti ugyanúgy sportszer mint a sima, csak a hatótávunk megtoldja. Van egyébként egy tartalék akkum is, hátizsákban magammal szoktam vinni a nagyobb túrákra, 2,5kg a súlya a Bosch akkunak, ezzel 120km távot és 3000m körüli szintet is tudok menni nehéz terepen, átlagos edzettséggel, pedig ehhez már elég komoly kondi kell. Tulajdonképpen ez a lényege.

A pedelec az segédmotorkerékpár!
A motorhoz való hasonlítás is gyakran szóba kerül, nos ezt már a cikk elején is kitárgyaltam, hogy pontosan mi ennek a jogszabály szerinti besorolása, így erre most részletesen nem térnék ki. Ez a kritika is abból adódik, hogy sokan az elektromos robogókkal azonosítják, amit E-bike-nak hívnak egyébként, ezeken ugye gázkar van és nem kell őket tekerni ahhoz, hogy menjenek.

Ha motorozni, robogózni szeretnék akkor motort veszek, amit motor is hajt, az nem kerékpár!
Erre annyit tudok mondani, hogy mutassa meg nekem valaki, hogy kerékpározik az erdőben, tájvédelmi körzetben akár, egy cross motorral? :) Vagy még szebb, jöjjön le a Hármashatár-hegyen az erdőben egy robogóval. Nézzük meg mi marad a robogóból és mit szól hozzá az erdészúr? Egy minőségi MTB kerékpárnak ugyan mi köze lehet egy robogóhoz, csak azért mert van benne egy rásegítés? Ugyan úgy minőségi teleszkópok, fékek, váltók és egyéb kerékpár alkatrészek dolgoznak alattunk. Olyan helyen is lehet használni, ahol egy robogót nem. Ha a fentiek után még mindig nem lenne egyértelmű, a pedelec bringát TEKERNI kell, nincs gázkar amit húzogathatunk.
Érdemes kipróbálni egy ilyen bringát ha lehetőség van rá, sajnos erre Magyarországon elég kevés lehetőség van, egyedül a szeptemberi mozgásvilág tesztnap és az ebikeshop-os bérlés jöhet szóba. Olyan lehetőség persze adódik, hogy egy rövid teszt pályán, sík úton kipróbáljuk, de ez nem mutatja meg mit tud egy ilyen bringa. Ha a középmotornál maradunk, és mondjuk montiról beszélünk, ezt csak az erdőben lehet letesztelni rendesen. Sík úton tényleg úgy hathat mintha motoroznánk, mert 2-es rásegítés felett már olyanokat tol, hogy nagyon könnyedén lehet vele haladni, pláne a 25km/h-s korlát miatt, pillanatok alatt elérjük. Terepen, kemény emelkedőkön már más lesz a véleményünk, azt garantálom, hogy fülig ér a száj. :) Van valami különleges érzés abban ahogy az elektromos motor és az emberi erő közösen dolgozik. Ezt a Bosch csak Uphill Flow-nak nevezi. :) Teljesen más érzés mint a motorozás, tudom jól, mert sokat motoroztam már életemben.

A pedelec bringa nagyon nehéz!
Valóban nem könnyű, kb 7-8kg pluszban az egész hóbelebanc, akkuval, motorral, mindennel együtt. Ez annyit jelent, hogy egy átlagos 13-14kg körüli MTB kerékpárból lesz 21-22kg. Ha fel kell emelni érezni fogjuk, hogy nehéz, vagy amikor felcipeljük valahova. Viszont menet közben ebből semmit nem érzünk, pláne ha középmotorosról beszélünk. Persze ha lemerül, akkor nehéz lesz emelkedőkön feltekerni vele, de sík úton simán hajtható rásegítés nélkül is. Helyesen kell megválasztani a bringát, célzottan arra a felhasználásra amire szeretnénk, és akkor nem fog idő előtt lemerülni. Persze ehhez meg kell tanulni használni is.
Összességében elmondható, hogy ez a 7-8 kg plusz tömeg nem olyan mértékű, ami elviselhetetlen lenne. Ha figyelembe vesszük a teljesítményt, mindenképpen egy mérnöki bravúr.
Amit érdemes kerülni azok a legolcsóbb, ólom akkus példányok, itt a 30-32kg-os súly sem ritka, ami már valóban problémát jelenthet a mindennapi használatban.

A pedelec kerékpár nagyon drága, ennyiért már motort vagy autót veszek!
Tényleg nem egy olcsó mulatság a minőségi elektromos rásegítéses kerékpár. Viszont összességében a minőségi hagyományos kerékpárok sem olcsóak. Így a magas ár nem csak pedelec sajátosság. Meg aztán magyar bérekhez mérten szinte minden drága.
És azt se felejtsük el, hogy egy csúcsmodell mindig drága, bármit nézünk. Mint a cikkben már említettem az agymotoros résznél, átalakító szettek vannak már 250-350 ezer ft körül, illetve 350 ezer körül indul a történet komplett bringában is. Ez nem egy elérhetetlen ár, ha valakinek meg a csúcs technika kell, kénytelen lesz mélyen a zsebébe nyúlni. Mindenki megtalálja a pénztárcájának megfelelő modellt. Én úgy vettem észre, hogy az alap felszereltségű bringák elektromos változata tényleg aránytalanul drága, ha valami felső kategóriás elektromos rendszerrel van szerelve, így ez kevésbé jó vétel. Viszont magasabb szinten már nem olyan kirívó az árkülönbözet a hagyományos és a pedelec változat között.
Általában 500-700 ezer ft körüli árat számolhatunk hozzá az alap bringa árához (gyártónként eltérő lehet a felára), ha egy modern középmotoros rendszerrel szerelt gépet szeretnénk venni. Most ez akkor amikor egy 200-250k körüli alap bicót veszünk 1 milláért, mert elektromos, elég kirívó. Viszont ha egy amúgy is 1 millió feletti gépet veszünk, plusz 300-400k-ért egy pedelec rendszert is kapunk mellé, akkor már azt mondom egyáltalán nem nagy a differencia, figyelembe véve, hogy mit kapunk a pénzünkért.
És ott van ugyan úgy a használt piac, ma már pedelec is van szép számmal használtan. Persze nagyon át kell nézni, lehetőleg szakemberrel, de simán lehet jó vételeket csinálni. Vannak rendszerek amiből az összes megtett km-t ki sem lehet törölni, így pontosan tudjuk mennyit futott az adott bringa. Számítógépes diagnosztikával minden elektromos alkatrésze letesztelhető.

Nagyjából ezek a fő kritikák az elektromos rásegítéses kerékpárokat illetően, de biztos lesz még egyéb kritika is, akár a cikk alatt a fórumban is. :)

Én úgy gondolom, hogy már a kinézet sem igazán lehet ellenérv, mert egyre szebb gépeket gyártanak, gyönyörűen integrálják a rendszereket.
Ami viszont tény, és mindig is egy fennálló negatívum lesz, hogy több a meghibásodás lehetősége egy ilyen kerékpáron. Viszont annyira megbízhatóak már ezek a rendszerek, hogy ez ritkán fordul elő. Ahhoz tudnám hasonlítani, mint amikor valaki a hidraulikus tárcsafékek mellett vagy ellen beszél, nyilván könnyebben javítható a mechanikus, akár az út szélén is, de olyan ritkán van gond a hidraulikussal, hogy megéri a beruházást a várható plusz teljesítménye és működése miatt.

Persze nem gondolom azt, hogy a pedelec bringa jelenlegi formájában mindenkinek ajánlható.
Sajnos az akku kapacitás jelenti még most is a legnagyobb korlátozó tényezőt. Jelenleg kezdő és közepes edzettséggel rendelkező haladó sportolóknak nyugodtan lehet alternatíva. Komolyabb edzettséggel rendelkezőknek azonban kevés lesz a hatótáv, ezért nem profitálnak belőle.

Bár 2 akkuval azért már más a szitu, meg ha esetleg nálunk van a töltő, ami szintén nem egy súlyos darab, max fél kiló, akkor ha útba ejtünk pihenőt, kajálást egy vendéglőben, simán tudjuk tölteni is. 1 óra alatt beletölt kb 40-50%-ot, mivel gyors töltősek általában a legmodernebb rendszerek.

[link]

Tuning (Pedelec/S-Pedelec)

[link]

A pedelec rendszer a legtöbb esetben 25km/h-nál korlátozva van. Ez annyit jelent, hogy ennél nagyobb sebesség mellett már lekapcsol a rásegítő motor. Vannak esetek amikor ez zavaró tud lenni. Ilyen pl. a városi használat. Elég kellemetlen érzés tud lenni, amikor 25-nél mintha falba ütköznénk, mivel egyszer csak eltűnik a plusz nyomaték. Egy olyan 30-35-ös tempó sok esetben jól jönne, pláne ha tapasztaltabb bringás ül a nyeregben. Mint említettem a cikk elején, a 25-ös tempó feletti rásegítés már nem a kerékpár kategóriába sorolná a bringát, illetve ilyenkor a teljesítménye is 300W fölé mehet, épp ezért van a legtöbb pedelec 25km/h-s korlátozással ellátva, ami általában csak szoftveres, maga a motor képes a nagyobb tempóra.
A gyárilag 45-ös verziót S-Pedelec-nek nevezik, viszont általában itt borsos felárat kérnek ezért a pluszért.

Sokféle utólagos tuning megoldás létezik a piacon, ez mindenképp egy olcsóbb megoldás mint megvenni a gyárilag 45-ös S-Pedelec kerékpárt.
Ez a módosítás garanciavesztéssel járhat, bár nem minden esetben kimutatható, hogy kijátszottuk a korlátozást, így továbbra is tudjuk érvényesíteni a garanciát, de bizonyos esetekben bukhatjuk a garit, ha például 2 éven belül valami motor probléma adódik és jobban belenéznek a rendszerbe.

Arra azért érdemes figyelni, hogy aki nem tapasztalt bringás az jobban jár ha nem forszírozza a korlátozás kijátszását. Meglepően gyorsan tud 35-40-re gyorsulni egy ilyen bringa. Tapasztalatlan kézben, olyanoknak akik előtte csak 15-20 körül maszatoltak, ez elég veszélyes, pláne a városban egy csomó másik közlekedő mellett. Vagy ott a terep használat, véletlenül rajta felejtjük a max rásegítésen lefelé, néhány pedál csapás aztán 40-50 a tempó terepen! Szóval ezt érdemes mindig megfontolni és felmérni a képességeinket.
Ha még is a tuning mellett döntünk, van pár lehetőségünk. Én kétféle változatot említenék, de van még egy csomó másik is.
Az első a Badassbox. Kompatibilis egy csomó rendszerrel: Bosch, Brose, Conti, Kalkhoff, Shimano, Yamaha.

Badassbox

Ez a megoldás a legegyszerűbben használható. Egy kis dobozt a sebességjeladóra kell rögzíteni, ami becsapja a rendszert. A hátránya annyi, hogy ezzel a tuninggal nem a reális sebességadatokat írja ki a kijelző, amikor 25-öt ír a computer, az gyakorlatilag egy virtuális 50 vagy 75-öt jelent, rendszerenként eltérő. A lényeg az lesz, hogy a rásegítést nem állítja meg 25km/h-nál, mivel a rendszer úgy érzékeli, hogy lassabban megyünk, de ezeket a hamis adatokat csak a kis tuning doboz küldi a jeladó felé.
Az előnye annyi, hogy könnyen eltávolítható, és a rendszer diagnosztika nem tudja kimutatni, hogy valaha is tuningolva volt a pedelec bringánk.

Asa eSPEED tuning

A másik megoldás az ASA eSPEED tuning modulja. Bosch és Yamaha rendszerekkel kompatibilis. Ennek a beépítése már kicsit macerásabb, de azért nem igényel különösebb szakértelmet, csak egy kis odafigyelést. Ennyi a beépítése.
Itt már kicsit többet kell szerelgetni, de mint a fenti videón is látszik, nem bonyolult. Arra kell figyelni, hogy a megfelelő színű kábel a megfelelőhöz csatlakozzon, különben tönkremegy a motor az első bekapcsolásnál. Ennek a tuningnak a hátránya az, hogy itt már kimutatható a motordiagnosztikából a módosítás, mert jobban belenyúl a rendszerbe egy programozható mikrochip.
Garanciális ügyintézésnél ez lehet gond, de attól is függ mi a probléma, nem minden esetben jelent garanciavesztést, de jelenthet.
Az előnye pedig az, hogy ezzel a megoldással a reális sebességadatokat írja a kijelzőnk. Van egy kis késése azért, de nagyjából pontosan működik.
Én személy szerint ezt a tuningot használom, a legfelső képen a beépített kábel látható.
Mindkét megoldás 50 ezer ft körül beszerezhető.

Ami az élettartamot illeti, elvileg a tuning okozhat némi élettartam csökkenést, főként a legerősebb és kikönnyített motorok esetében mint a Bosch CX. A gyakorlatban erre túl sok példa nincs, a márkaszerviz is azt mondja, hogy nem ajánlja, de nagyon kicsi a valószínűsége, hogy emiatt megy tönkre a motor. Viszont a Bosch esetében a gyárilag 45-ös S-Pedelec bringákba nem a legerősebb és kikönnyített CX motort alkalmazzák, hanem az előző generációs sima Performance-t, mivel ez nem egy kikönnyített motor és így tudják gyárilag garantálni a hibátlan hosszútávú működést.
Egyébként én úgy tapasztaltam, hogy a hegyen teljesen elég a 25km/h, mert fölfelé gyorsabban úgy sem megyünk, lefelé meg ki van kapcsolva a rásegítés általában. A tuningot csak városban használom, viszonylag ritkán.

Pár saját videó a tuningról:
[link]
[link]
[link]
[link]

Nagy teljesítményű pedelec (R-Pedelec)

M1 Spitzing

[link]

A cikk utolsó témája a nagy teljesítményű pedelec bringák kategóriája. R-Pedelec néven is szokták illetni ezt a kategóriát. Ezt mindenképp külön kell kategorizálni, mert itt már motorokhoz hasonló vagy akár azokkal megegyező teljesítményekről beszélünk.

Véleményem szerint ezek a bringák már tényleg közelebb állnak a motorokhoz mint a kerékpárokhoz.
A széria Pedelec, de még akár az S-Pedelec is, tökéletesen alkalmas normál kerékpárosokkal együtt történő kerékpározásra. Azok így lettek tervezve, hogy ne legyenek annyira erősek, hogy unalmassá váljon a hagyományos kerékpárosok tempója, amikor együtt tekerünk velük. Viszont a nagy teljesítményű pedelec erre már tulajdonképpen alkalmatlan.

Itt már olyan erők dolgoznak és olyan tempóra képesek amik bőven túlmutatnak még egy profi versenyző fizikai erején is. Persze lehet velük lassan is menni, a rásegítés mértéke ezeken is állítható, csak ez baromi unalmas lesz egy idő után, mert tudjuk micsoda erő lakozik a gépezetben. :)
Nagyon nagy buli egy ilyen gép is, szó se róla. Viszont ez vagy egyedül jó, vagy csapatban, úgy ha mindenki feneke alatt egy ilyen van. Én meg akartam maradni inkább a bringás élménynél, ezért választottam a normál pedelec bringát.

A fenti képen látható M1 Spitzinget egy 850W-os, speciális középmotoros rendszer hajtja. 48V-os a rendszer.

A kerékpárt a német CleanMobile (TQ Systems a cég neve) középmotorja katapultálja akár 75 km/h-ás csúcssebességig. A meghajtó egységet PIN120-nak hívják. A megnevezés az elektromotorral egybeépített hajtóműre és a maximális nyomatékra utal, ugyanis 150 darab kis csapocska viszi át a motor bődületes, 120Nm-es nyomatékát a belső 148 fogas és a külső 152 fogas csapágyház között.

Akkuból kérhető 880Wh vagy 1,1 kWh.
Ezzel a teljesítménnyel egészen 75km/h-ig tud rásegíteni. Volt szerencsém kipróbálni a 2015-ös Eurobike kiállításon. A fenti képet is ott készítettem. Brutális gépezet, max rásegítés mellett úgy gyorsul mint egy motor.

Ezt a bringát tényleg csak tapasztalt és nagy technikai tudású bringás vagy motoros kezébe adnám, különben hamar baleset lesz a száguldásból. Nem mondom, hogy nem kéne, de ezen a szinten már elgondolkodnék inkább egy motoron. Vagy inkább a KTM elektromos cross gépén: KTM Freeride E Itt már valódi cross motor technológia van, vízhűtéssel.
Az M1 Spitzingről itt olvashattok egy részletesebb bikemag cikket is.

Visszatérve a nagy teljesítményű pedelec bringákhoz, a másik ilyen tipikus példa a Stealthelectricbikes.
Ezek a gépek agymotort alkalmaznak, irdatlan erősek. A B-52 konkrétan 5,2KW-os motorral rendelkezik! 80Km/h a végsebessége. 1,5 kWh kapacitású az akkupakk, ami LiFePO4 volt régebben, de ma már lítium. Gázkarja is van, így pedálozás nélkül is tud menni, ezért ez már inkább E-Bike mint Pedelec, ha igazán pontosan akarok fogalmazni.
A súlya 45kg, ez is azt bizonyítja, hogy egy ilyen gép közelebb áll egy cross motorhoz mint egy kerékpárhoz. Az ára 10 ezer dollár körül van.

[link]

Stealth B-52

[link]

Érdekesség gyanánt úgy gondoltam erről a témáról is szót ejtek. Bármi egyéb kérdés van, azt hozzászólás formájában nyugodtan feltehetitek. Köszi, hogy elolvastad! :)

Így a végére még beszúrnék ide pár pedelec videót, jó nézelődést, olvasgatást! :)

Uphill Flow II

Elektromos kerékpár teszt - hagyományos vs pedelec monti

Dirt Electric Mountain Bikes

Haibike Nduro

Haibike XDURO Dwnhll Pro

2017 Haibike Yamaha PW X eBike System Highlights

Cube Stereo Hybrid

CUBE E-MTB Media Support at Enduro World Series

Das E-MTB

e-MTB Vs. XC - Which Is Faster?

Specialized Turbo Levo and Trek Powerfly 8

M1 Spitzing

Stealth B52

Stealth B52