2019. július 19., péntek

Gyorskeresés

Útvonal

Cikkek » Sport rovat / Akármi rovat

Elektromos rásegítésű kerékpárok

Bevezetés az e-bike-ok, a pedelec-ek, a tuning pedelec-ek és az S-pedelec-ek titkos világába.

[ ÚJ TESZT ]

A Pedelec nem kerékpár! Vagy mégis? :)

A cikk elején említettem, hogy ez egy nagyon megosztó téma. A valóság az, hogy egy AMD vs. Nvidia cicaharc, kutyafüle ehhez képest, olyan vérre menő komment háborúk tudnak kialakulni a hagyományos bringa és pedelec hívők között. :) Ennek több oka is van, véleményem szerint.
Egyrészről sokan nem ismerik, de annyira nem, hogy maximum képen láttak ilyet. Magyarországon ez még hatványozottabban igaz, az ára miatt. Amúgy is jellemző sajnos, hogy az emberek úgy akarnak valamit leszólni, megmondani róla a tutit, hogy soha nem vették a fáradtságot, hogy akár csak utána olvassanak. Így meg kb. a semmiről vitatkozunk.
A másik ok pedig szerintem a túl sok teljesítmény méregetés. Talán ebből fakad leginkább a gyűlölet és megvetés. Mint említettem elég régóta bringázom, anno a 90-es évek elején amikor elkezdtem a hegyekbe járni bringával, kb. mindenki szórakozásból tette ezt, sőt még a 2000-es években is bőven.
Aztán 5-6 éve elterjedtek az okos telefonok, vele együtt a különböző teljesítmény mérő programok (Strava, Endomondo), ezek pedig nagyon átformálták a kerékpározást, illetve a sporthoz való hozzáállását az embereknek. Az persze nem baj, hogy mérjük a teljesítményünket, régen is írtak az emberek edzésnaplót, én is csináltam, amikor megszállottan jártam súlyzózni. Viszont ami ma megy, az szerintem átcsapott egy olyan irányba, hogy a szórakozás helyét átvette a versengés.
Sok ember úgy csinál mintha az olimpiára készülne, és elfelejti azt, hogy átlag embernek ez alapvetően szórakozás. Legalább is szerintem annak kéne lenni, a versenyt meg kéne hagyni a versenyzőknek, de lehet én látom rosszul ezt a kérdést. :)

Szerelőként dolgozva rengeteg igénytelen, elhanyagolt kerékpárt is látok, sokszor az egész cucc alig ér 15 ezret, de már rá van szíjazva egy 100-300K értékű okostelefon, és megy a f@sz méregetés. :) Holott a bicaj még sportolásra sem alkalmas, mert egy jobb futócipő értékét nem éri el. A kedvencem talán az, amikor egy abszolút kezdő kerékpáros becsmérel egy tapasztalt, pedelec-et is használó kerékpárost, aztán életében nem tekert 20km-nél nagyobb távot egyszerre. Azt is csak emelkedő nélkül, jó minőségű aszfalton, de ő már oktatja a tapasztalt montisokat, csak mert pedelecre mert ülni, az meg ugye nem kerékpár mint tudjuk! Cirkusz! :) A fórumokon feltűnő abszolút kezdő bringások is ebbe a világba csöppennek, és azt hiszik ez a normális. Szerintem meg nem. Elfelejtjük élvezni az egészet. Ezek a "szuper atléták" tisztelet a kivételnek, amikor meghallják azt, hogy pedelec, meg van benne elektromos rásegítő motor is, elkezdenek fröcsögni, és szeretnék egyből keresztre feszíteni szerencsétlen pedelec felhasználót, mert hát, hogy jön ő ehhez, hogy ilyennel menjen? Hogy jön ő ahhoz, hogy egy ilyennel esetleg megelőzze ŐT, a szuper atlétát! :) Szerintem valami ilyesmi játszódhat le a tudatlan fejekben, talán innen fakad a sok gyűlölet. A valóság meg az, hogy a pedelec felhasználót pont nem érdekli az, hogy ki milyen átlaggal teker, mekkora távokat megy mennyi idő alatt, csupán élvezni szeretné a kerékpározást és természetesen sportolni is, bármilyen furcsán is hangzik.

Ezzel nem szeretném az összes Strava stb. felhasználót egy kalap alá venni, de kétségtelenül van egy olyan réteg aki nagyon félreértelmezi ezt az egész hobbi kerékpározást.

[link]

Európában évi másfél millió pedelec kerékpárt adnak el, évről-évre nő a számuk. Akkora szelet ez már, hogy nem lehet csak legyinteni rá. És azokban az országokban vannak ezek a bődületes eladások, ahol pedig igazi bringás paradicsomok vannak, tulajdonképpen kerékpáros nemzetnek számítanak! Ez nyilván nem abból fakad, hogy egyre kevesebben akarnának sportolni azokban az országokban, ahol hatalmas múltja van a kerékpározásnak. Inkább rájöhettek arra, hogy ez egy hatékonyabb módja a bringázásnak és az anyagiak sem jelentenek akkora akadályt mint mondjuk nálunk.
Félreértés ne essen, én nem vagyok a hagyományos bringa ellen, nekem is van és lesz is, sőt nem is gondolnám, hogy teljesen el fog tűnni, de van egy másik irányzat is, aminek tökéletesen meg van a maga helye és egyáltalán nem lebecsülendő!

2015-ben voltam az Eurobike kiállításon Németországban. Hihetetlen mennyiségű pedelec bringa volt. A kiállítás kb. fele erről szólt. Szinte nem volt olyan bringa gyártó, akinek ne lett volna ilyen gépe.
Talán a legdurvább a Haibike kínálata volt.

[link]

[link]

[link]

[link]

[link]

[link]

[link]

[link]

Az látható a cikkből is, hogy leginkább a MTB kerékpárokra helyeztem a hangsúlyt. Ez nem véletlen, mert amellett, hogy számomra ez a legkedveltebb kategória a kerékpáron belül, itt van a legnagyobb értelme a pedelec rendszernek.

Természetesen ma már nincs olyan kerékpár kategória, amiből ne lenne pedelec rendszerű. A gyártók minden igényt ki akarnak elégíteni, ez is egy üzlet. Tapasztalatom szerint, igazán értelme 3 kategóriában van: MTB, Trekking, Cargo bike.

Létezik például országúti kerékpárból is pedelec rendszerű, erre én is azt mondom, hogy felesleges. Lehet, eljön majd az idő amikor lehet ilyen gépeket is építeni, mert lesz olyan fejlettségű a technológia, de jelenleg nem tud kompakt méretben olyan hatótávot, olyan átlagsebességgel egy pedelec rendszer támogatni, ami alternatíva lehet egy országútiba.
100km-es táv aszfalton, síkúton, országútival, 30-35km/h-val, közepes kondival, pedelec rendszer nélkül sem olyan leküzdhetetlennek tűnő feladat, maximum akkor ha nagyon sok a szintemelkedés. Ennél sokkal többet pedig a legmodernebb széria pedelec sem tud, egy két kivételtől eltekintve, de azokon meg tényleg batár akku van, ami nem kompatibilis egy filigrán országútival. Szóval aki az outit kedveli, annak még jó ideig nem lesz alternatíva semmilyen pedelec kerékpár. Kivéve talán egy ilyet: [link]
Viszont ez még nagyon zsebbenyúlós, a hatótávot illetően is fenntartásom van.
Ettől eltekintve MTB-nál már nagyon jól tud jönni, ugyanis erdőben nem megyünk akkora távokat általában, az átlagsebesség is kisebb, viszont sok a hegy, és a terep sokkal többet kivesz az emberből mint az aszfaltos tekerés azonos távon.
Ennek ellenére rengeteg kritikát kap a pedelec, most megpróbálok végigmenni a leggyakrabban említett ellenvéleményeken.

A pedelec nem kerékpár!
Miért? Van rajta pedál, tekerni kell, ha nem tekered nem megy. Ugyan úgy működik mint egy normál kerékpár, csak annyi a különbség, hogy van még egy kapcsolód a váltón kívül, amivel tudsz segítséget kérni ott, ahol már feltétlenül kell. Tulajdonképpen hasonló ez mint anno a váltó feltalálása. Ilyen erővel ma is egysebességesnek kéne lennie az összes bringának, mert a váltó már úri huncutság.

A pedelec használat csalás!
Ez is gyakran visszatérő kritika az ellentáborból. Tipikus példája annak, hogy sokan összekeverik a versenyzést a hobbi sportolással. Én mint hobbi kerékpáros ugyan, hogy lehetnék csaló? :) Csaló az aki versenyen indul és megpróbálja elsunnyogni, hogy motor is van a bringában. Még a Strava-n is van külön pedelec menüpont, ez nyilván mindenkinek a saját döntésére van bízva, hogy használja vagy nem. Itt valóban lehet csalni, de ismerve jó pár pedelec használót, erre kevés esélyt látok, mert ritkán méregetnek ilyen programokkal, meg teljesen más a szemlélet is általában. Az, hogy egy társaság együtt bringázik szórakozásból, még nem verseny, így csalásról sem nagyon lehet beszélni, akkor sem, ha vannak olyanok akik rásegítéssel teszik meg ugyan azt a távot.

A pedelec a lustáknak való, meg annak aki nem egészséges!
Erre már egy kicsit bővebben fogok válaszolni. Ezt így kijelenteni semmiképpen sem lehet. Az igaz, hogy a felhasználása sokféle lehet és tényleg hatalmas segítség lehet azok számára, akik valamilyen egészségügyi problémával küzdenek, vagy egyszerűen csak túl idősek már egy nagyobb terheléssel járó sportoláshoz, nekik ez egy szuper dolog.
Viszont szerintem alapvetően különbséget kell tenni pedelec és pedelec között, mert mondjuk egy városi pedelec bringa még inkább lehet olyan céllal, hogy izzadtság nélkül bejussunk a munkahelyre, de monti a hegyekbe már aligha. Hacsak nem kifejezetten rövid távokat mennénk, de ez igen ritka, pláne olyan embereknél akik régóta bringáznak, csak valamilyen körülmény miatt ritkábban tudnak időt szakítani a hobbijukra. A cikk elején említettem, hogy nekem is egyre kevesebb időm lett erre a tevékenységre, többek között emiatt jutottam arra, hogy kipróbálnék egy ilyen gépet.
Régebben heti 3-4 alkalommal is mentem hegyre, 1500-2000m szinteket mászva alkalmanként, most jó esetben hétvégente, vagy 2 hetente egyszer. Ez pedig kevés ahhoz, hogy gyötrelem és túledzés nélkül leküzdjem terepen az 1500-2000m szinteket. Szoktam menni az Alpinbike által szervezett nagyobb túrákra is, azok pedig elég kemények.
A túra elején általában ki is van kapcsolva a rásegítés, vagy csak minimális itt-ott, és inkább a vége felé adok rá többet, hogy elkerüljem a szervezetem túlhajtását és kíméljem az akkut. Arról szó nincs, hogy nem sportolok így. Egy kis matek, hogy világos legyen. Adott mondjuk 60km táv 1500m szint, pedelec bringával kb 50%-al lesz könnyebb. Tehát 30km és 750m szint leküzdése egy hagyományos kerékpárral az edzés adag. Teljesen mindegy, hogy ennyit megyek hagyományos bringával, vagy kétszer annyit pedelec-el, az edzés ugyan úgy megvan.
A pulzusom fel szoktam vinni így is 160-170-re, gondolom ez már érzékelteti, hogy nem bohóckodás ilyen bringákkal sem a tekerés ha hegyre megyünk. Kb 20 év bicajozás után, mi logika lenne abban, hogy elkerülöm a sportolást? Gyakorlatilag a rásegítés egy montiban arról szól, hogy adott edzettséggel jóval nagyobb távokat menjünk, és nem arról, hogy edzés nélkül kerékpározzunk. Talán így már érthetőbb. Lefelé ereszkedve meg úgyis a technikai tudás és bátorság a döntő, illetve az ezzel járó terhelés is független attól, hogy pedelec vagy sima. Egy komoly lefelé száguldás terepen legalább úgy felviszi a pulzust mint egy komolyabb mászás. Épp ezért is a pedelec monti ugyanúgy sportszer mint a sima, csak a hatótávunk megtoldja. Van egyébként egy tartalék akkum is, hátizsákban magammal szoktam vinni a nagyobb túrákra, 2,5kg a súlya a Bosch akkunak, ezzel 120km távot és 3000m körüli szintet is tudok menni nehéz terepen, átlagos edzettséggel, pedig ehhez már elég komoly kondi kell. Tulajdonképpen ez a lényege.

A pedelec az segédmotorkerékpár!
A motorhoz való hasonlítás is gyakran szóba kerül, nos ezt már a cikk elején is kitárgyaltam, hogy pontosan mi ennek a jogszabály szerinti besorolása, így erre most részletesen nem térnék ki. Ez a kritika is abból adódik, hogy sokan az elektromos robogókkal azonosítják, amit E-bike-nak hívnak egyébként, ezeken ugye gázkar van és nem kell őket tekerni ahhoz, hogy menjenek.

Ha motorozni, robogózni szeretnék akkor motort veszek, amit motor is hajt, az nem kerékpár!
Erre annyit tudok mondani, hogy mutassa meg nekem valaki, hogy kerékpározik az erdőben, tájvédelmi körzetben akár, egy cross motorral? :) Vagy még szebb, jöjjön le a Hármashatár-hegyen az erdőben egy robogóval. Nézzük meg mi marad a robogóból és mit szól hozzá az erdészúr? Egy minőségi MTB kerékpárnak ugyan mi köze lehet egy robogóhoz, csak azért mert van benne egy rásegítés? Ugyan úgy minőségi teleszkópok, fékek, váltók és egyéb kerékpár alkatrészek dolgoznak alattunk. Olyan helyen is lehet használni, ahol egy robogót nem. Ha a fentiek után még mindig nem lenne egyértelmű, a pedelec bringát TEKERNI kell, nincs gázkar amit húzogathatunk.
Érdemes kipróbálni egy ilyen bringát ha lehetőség van rá, sajnos erre Magyarországon elég kevés lehetőség van, egyedül a szeptemberi mozgásvilág tesztnap és az ebikeshop-os bérlés jöhet szóba. Olyan lehetőség persze adódik, hogy egy rövid teszt pályán, sík úton kipróbáljuk, de ez nem mutatja meg mit tud egy ilyen bringa. Ha a középmotornál maradunk, és mondjuk montiról beszélünk, ezt csak az erdőben lehet letesztelni rendesen. Sík úton tényleg úgy hathat mintha motoroznánk, mert 2-es rásegítés felett már olyanokat tol, hogy nagyon könnyedén lehet vele haladni, pláne a 25km/h-s korlát miatt, pillanatok alatt elérjük. Terepen, kemény emelkedőkön már más lesz a véleményünk, azt garantálom, hogy fülig ér a száj. :) Van valami különleges érzés abban ahogy az elektromos motor és az emberi erő közösen dolgozik. Ezt a Bosch csak Uphill Flow-nak nevezi. :) Teljesen más érzés mint a motorozás, tudom jól, mert sokat motoroztam már életemben.

A pedelec bringa nagyon nehéz!
Valóban nem könnyű, kb 7-8kg pluszban az egész hóbelebanc, akkuval, motorral, mindennel együtt. Ez annyit jelent, hogy egy átlagos 13-14kg körüli MTB kerékpárból lesz 21-22kg. Ha fel kell emelni érezni fogjuk, hogy nehéz, vagy amikor felcipeljük valahova. Viszont menet közben ebből semmit nem érzünk, pláne ha középmotorosról beszélünk. Persze ha lemerül, akkor nehéz lesz emelkedőkön feltekerni vele, de sík úton simán hajtható rásegítés nélkül is. Helyesen kell megválasztani a bringát, célzottan arra a felhasználásra amire szeretnénk, és akkor nem fog idő előtt lemerülni. Persze ehhez meg kell tanulni használni is.
Összességében elmondható, hogy ez a 7-8 kg plusz tömeg nem olyan mértékű, ami elviselhetetlen lenne. Ha figyelembe vesszük a teljesítményt, mindenképpen egy mérnöki bravúr.
Amit érdemes kerülni azok a legolcsóbb, ólom akkus példányok, itt a 30-32kg-os súly sem ritka, ami már valóban problémát jelenthet a mindennapi használatban.

A pedelec kerékpár nagyon drága, ennyiért már motort vagy autót veszek!
Tényleg nem egy olcsó mulatság a minőségi elektromos rásegítéses kerékpár. Viszont összességében a minőségi hagyományos kerékpárok sem olcsóak. Így a magas ár nem csak pedelec sajátosság. Meg aztán magyar bérekhez mérten szinte minden drága.
És azt se felejtsük el, hogy egy csúcsmodell mindig drága, bármit nézünk. Mint a cikkben már említettem az agymotoros résznél, átalakító szettek vannak már 250-350 ezer ft körül, illetve 350 ezer körül indul a történet komplett bringában is. Ez nem egy elérhetetlen ár, ha valakinek meg a csúcs technika kell, kénytelen lesz mélyen a zsebébe nyúlni. Mindenki megtalálja a pénztárcájának megfelelő modellt. Én úgy vettem észre, hogy az alap felszereltségű bringák elektromos változata tényleg aránytalanul drága, ha valami felső kategóriás elektromos rendszerrel van szerelve, így ez kevésbé jó vétel. Viszont magasabb szinten már nem olyan kirívó az árkülönbözet a hagyományos és a pedelec változat között.
Általában 500-700 ezer ft körüli árat számolhatunk hozzá az alap bringa árához (gyártónként eltérő lehet a felára), ha egy modern középmotoros rendszerrel szerelt gépet szeretnénk venni. Most ez akkor amikor egy 200-250k körüli alap bicót veszünk 1 milláért, mert elektromos, elég kirívó. Viszont ha egy amúgy is 1 millió feletti gépet veszünk, plusz 300-400k-ért egy pedelec rendszert is kapunk mellé, akkor már azt mondom egyáltalán nem nagy a differencia, figyelembe véve, hogy mit kapunk a pénzünkért.
És ott van ugyan úgy a használt piac, ma már pedelec is van szép számmal használtan. Persze nagyon át kell nézni, lehetőleg szakemberrel, de simán lehet jó vételeket csinálni. Vannak rendszerek amiből az összes megtett km-t ki sem lehet törölni, így pontosan tudjuk mennyit futott az adott bringa. Számítógépes diagnosztikával minden elektromos alkatrésze letesztelhető.

Nagyjából ezek a fő kritikák az elektromos rásegítéses kerékpárokat illetően, de biztos lesz még egyéb kritika is, akár a cikk alatt a fórumban is. :)

Én úgy gondolom, hogy már a kinézet sem igazán lehet ellenérv, mert egyre szebb gépeket gyártanak, gyönyörűen integrálják a rendszereket.
Ami viszont tény, és mindig is egy fennálló negatívum lesz, hogy több a meghibásodás lehetősége egy ilyen kerékpáron. Viszont annyira megbízhatóak már ezek a rendszerek, hogy ez ritkán fordul elő. Ahhoz tudnám hasonlítani, mint amikor valaki a hidraulikus tárcsafékek mellett vagy ellen beszél, nyilván könnyebben javítható a mechanikus, akár az út szélén is, de olyan ritkán van gond a hidraulikussal, hogy megéri a beruházást a várható plusz teljesítménye és működése miatt.

Persze nem gondolom azt, hogy a pedelec bringa jelenlegi formájában mindenkinek ajánlható.
Sajnos az akku kapacitás jelenti még most is a legnagyobb korlátozó tényezőt. Jelenleg kezdő és közepes edzettséggel rendelkező haladó sportolóknak nyugodtan lehet alternatíva. Komolyabb edzettséggel rendelkezőknek azonban kevés lesz a hatótáv, ezért nem profitálnak belőle.

Bár 2 akkuval azért már más a szitu, meg ha esetleg nálunk van a töltő, ami szintén nem egy súlyos darab, max fél kiló, akkor ha útba ejtünk pihenőt, kajálást egy vendéglőben, simán tudjuk tölteni is. 1 óra alatt beletölt kb 40-50%-ot, mivel gyors töltősek általában a legmodernebb rendszerek.

[link]

A cikk még nem ért véget, kérlek, lapozz!

Azóta történt

  • Elektromos bringaaksi házilag

    Avagy hogyan növeltem meg az e-bringám hatótávolságát nagyjából a háromszorosára?

  • Gogoro bemutató

    Éles körülmények között teszteltük a 2011-ben alapított tajvani elektromos robogó gyártó egyik termékét.

Előzmények

Hirdetés

Copyright © 2000-2019 PROHARDVER Informatikai Kft.