2024. április 23., kedd

Gyorskeresés

Útvonal

Cikkek » Sport rovat / Akármi rovat

Elektromos rásegítésű kerékpárok

Bevezetés az e-bike-ok, a pedelec-ek, a tuning pedelec-ek és az S-pedelec-ek titkos világába.

[ ÚJ TESZT ]

Nagy teljesítményű pedelec (R-Pedelec)

M1 Spitzing

[link]

A cikk utolsó témája a nagy teljesítményű pedelec bringák kategóriája. R-Pedelec néven is szokták illetni ezt a kategóriát. Ezt mindenképp külön kell kategorizálni, mert itt már motorokhoz hasonló vagy akár azokkal megegyező teljesítményekről beszélünk.

Véleményem szerint ezek a bringák már tényleg közelebb állnak a motorokhoz mint a kerékpárokhoz.
A széria Pedelec, de még akár az S-Pedelec is, tökéletesen alkalmas normál kerékpárosokkal együtt történő kerékpározásra. Azok így lettek tervezve, hogy ne legyenek annyira erősek, hogy unalmassá váljon a hagyományos kerékpárosok tempója, amikor együtt tekerünk velük. Viszont a nagy teljesítményű pedelec erre már tulajdonképpen alkalmatlan.

Itt már olyan erők dolgoznak és olyan tempóra képesek amik bőven túlmutatnak még egy profi versenyző fizikai erején is. Persze lehet velük lassan is menni, a rásegítés mértéke ezeken is állítható, csak ez baromi unalmas lesz egy idő után, mert tudjuk micsoda erő lakozik a gépezetben. :)
Nagyon nagy buli egy ilyen gép is, szó se róla. Viszont ez vagy egyedül jó, vagy csapatban, úgy ha mindenki feneke alatt egy ilyen van. Én meg akartam maradni inkább a bringás élménynél, ezért választottam a normál pedelec bringát.

A fenti képen látható M1 Spitzinget egy 850W-os, speciális középmotoros rendszer hajtja. 48V-os a rendszer.

A kerékpárt a német CleanMobile (TQ Systems a cég neve) középmotorja katapultálja akár 75 km/h-ás csúcssebességig. A meghajtó egységet PIN120-nak hívják. A megnevezés az elektromotorral egybeépített hajtóműre és a maximális nyomatékra utal, ugyanis 150 darab kis csapocska viszi át a motor bődületes, 120Nm-es nyomatékát a belső 148 fogas és a külső 152 fogas csapágyház között.

Akkuból kérhető 880Wh vagy 1,1 kWh.
Ezzel a teljesítménnyel egészen 75km/h-ig tud rásegíteni. Volt szerencsém kipróbálni a 2015-ös Eurobike kiállításon. A fenti képet is ott készítettem. Brutális gépezet, max rásegítés mellett úgy gyorsul mint egy motor.

Ezt a bringát tényleg csak tapasztalt és nagy technikai tudású bringás vagy motoros kezébe adnám, különben hamar baleset lesz a száguldásból. Nem mondom, hogy nem kéne, de ezen a szinten már elgondolkodnék inkább egy motoron. Vagy inkább a KTM elektromos cross gépén: KTM Freeride E Itt már valódi cross motor technológia van, vízhűtéssel.
Az M1 Spitzingről itt olvashattok egy részletesebb bikemag cikket is.

Visszatérve a nagy teljesítményű pedelec bringákhoz, a másik ilyen tipikus példa a Stealthelectricbikes.
Ezek a gépek agymotort alkalmaznak, irdatlan erősek. A B-52 konkrétan 5,2KW-os motorral rendelkezik! 80Km/h a végsebessége. 1,5 kWh kapacitású az akkupakk, ami LiFePO4 volt régebben, de ma már lítium. Gázkarja is van, így pedálozás nélkül is tud menni, ezért ez már inkább E-Bike mint Pedelec, ha igazán pontosan akarok fogalmazni.
A súlya 45kg, ez is azt bizonyítja, hogy egy ilyen gép közelebb áll egy cross motorhoz mint egy kerékpárhoz. Az ára 10 ezer dollár körül van.

[link]

Stealth B-52

[link]

Érdekesség gyanánt úgy gondoltam erről a témáról is szót ejtek. Bármi egyéb kérdés van, azt hozzászólás formájában nyugodtan feltehetitek. Köszi, hogy elolvastad! :)

Így a végére még beszúrnék ide pár pedelec videót, jó nézelődést, olvasgatást! :)

Uphill Flow II

Elektromos kerékpár teszt - hagyományos vs pedelec monti

Dirt Electric Mountain Bikes

Haibike Nduro

Haibike XDURO Dwnhll Pro

2017 Haibike Yamaha PW X eBike System Highlights

Cube Stereo Hybrid

CUBE E-MTB Media Support at Enduro World Series

Das E-MTB

e-MTB Vs. XC - Which Is Faster?

Specialized Turbo Levo and Trek Powerfly 8

M1 Spitzing

Stealth B52

Stealth B52

Azóta történt

Előzmények

Hirdetés

Copyright © 2000-2024 PROHARDVER Informatikai Kft.