Hirdetés

2018. november 20., kedd

Gyorskeresés

Útvonal

Cikkek » IT-ipar rovat

Gogoro bemutató

Éles körülmények között teszteltük a 2011-ben alapított tajvani elektromos robogó gyártó egyik termékét.

[ ÚJ TESZT ]

Mi ez a Gogoro dolog?

Tajvani ismerőseimnél e témát feldobva többen lelkesen kezdték ecsetelni a Ghibli Stúdió legendás alkotása, a „Totoro – A varázserdő titka” c. rajzfilm iránt mutatott rajongásukat, melyet gyakran csak a szavukba vágva sikerült korrigálnom. A névbeli hasonlóság ellenére ezúttal tényleg nem Totoróról, hanem a 2011-ben alapított, tajvani székhelyű Gogoróról lesz szó, melyet leginkább az elektromos meghajtású robogók terén mutatott innovatív fejlesztéseiről ismerhetünk.

Bár a Gogoro termékei egyelőre így leginkább Tajvanon terjedtek el, a Coup révén már Európa több nagyvárosában, így Berlinben, Párizsban vagy Madridban is elérhetjük őket, az e-Share Ishigaki jóvoltából pedig már az egyébként Japánhoz tartozó Ishigaki szigetén is megtalálhatjuk őket, ugyancsak kölcsönözhető formában.

Gogoro 1 Plus modellek a gyártó egyik taichungi márkaboltja előtt.

Gogoro 1 Plus modellek a gyártó egyik taichungi márkaboltja előtt.

A Gogoro azonban természetesen nem elsősorban kölcsönzésre, hanem korlátok nélküli, általános, mindennapi használatra gyárt robogókat, melyekkel a hagyományos, belső égésű motorokkal ellátott variánsok ellen kívánja felvenni a versenyt.

A Gogoro tulajdonképpen a gyártó nevét jelöli, míg maga az elektromos robogó a „Smartscooter” márkajelzést kapta, melyből pillanatnyilag 8 különféle változat érhető el, annak függvényében, hogy mennyi extrát kérünk a járműbe. A robogó megvásárlásával a „Smartscooter” funkciókon, úgymint járműdiagnosztika a mobil alkalmazás segítségével, a robogó automatikus lezárása az oldaltámasz lenyitásakor, regeneratív fékezés szabályozhatósága, stb felül a Gogoro-féle „Smart Energy” hálózatnak is a „részévé válunk”, melynek segítségével a lemerülőfélben lévő akkumulátorainkat cserélhetjük ki a városszerte elhelyezett akkumulátor-csereállomások egyikénél.

Gogoro-akkumulátor csereállomás Taichungban.

Gogoro akkumulátor-csereállomás Taichungban.

Felmerülhet a kérdés, hogy ki a hóhér akarna havidíj ellenében (ld. később) darabonként 10 kilós akksikat cserélni az ígért 100-150 km-es hatótáv végéhez közeledvén egy olyan országban, ahol az üzemanyagárak alulról súrolják a 300 forintos literenkénti árat? Ezt több oldalról, így pl. a környezetvédelem szempontjából is meg lehet válaszolni, persze csak ha az akksikhoz szükséges lítiumbányászat által okozott lokális károktól és az ezek töltéséhez szolgáló villamos energia előállítása során keletkező légszennyezéstől eltekintünk.

Ami viszont az elektromos robogó felé terelheti a bizonytalan vevőt, az a tajvani légszennyezettség mértéke. Tavalyi adatok szerint közel 13,8 millió robogó volt forgalomban, tehát a 23,3 milliós országból gyakorlatilag mindenkit fel lehetne egyidejűleg ültetni robogóra, hiszen szinte kizárólag kétszemélyes változatokat találunk. Nem nehéz belátni, hogy mindezt az autók számával, az iparral, a tömegközlekedés egyéb formáival és néhány retardált helyi szokással megtoldva tisztességes mennyiségű károsanyag-kibocsátáshoz jutunk, melyet – „jó időben” érkezve – az egyszerű turista is megérezhet.

Tajvani AQI (Air Quality Index) értéktartományok százalékos eloszlása 2014 és 2017 között. A 2017-es éves átlagos AQI érték 68 volt, melynek alapján a sziget levegője a „moderate air quality”-val jellemezhető. (Forrás: Taiwan Environmental Protection Administration)

Tajvani AQI (Air Quality Index) értéktartományok százalékos eloszlása 2014 és 2017 között. A 2017-es éves átlagos AQI érték 68 volt, melynek alapján a sziget levegője a „moderate air quality”-val jellemezhető. (Forrás: Taiwan Environmental Protection Administration)

A légszennyezettség mértéke így nem tűnhet kiugróan rossznak, azonban érdemes egy pillantást vetnünk a lehullott csapadékmennyiség pH-jának alakulására is.

A 2017-ben lehullott csapadékmennyiség pH-jának százalékos eloszlása Tajvan különböző területein. A főbb nagyvárosokban, így Taipeiben kb. 95, Taichungban 60, Kaohsiungban pedig 70 százalékban tapasztalhattunk pH 5,6-nál alacsonyabb, tehát „savas” csapadékot, de a „legtisztább” Nantou megyében is legalább 30% körül alakul ez az érték.

A 2017-ben lehullott csapadékmennyiség pH-jának százalékos eloszlása Tajvan különböző területein. A főbb nagyvárosokban, így Taipeiben kb. 95, Taichungban 60, Kaohsiungban pedig 70 százalékban tapasztalhattunk pH 5,6-nál alacsonyabb, tehát „savas” csapadékot, de a „legtisztább” Nantou megyében is legalább 30% körül alakul ez az érték.

Szóval ja… Akadnak problémák hát a helyi esővízzel és levegővel is, függetlenül attól, hogy ezek minőségének alakulását nagyban befolyásolják „külső” tényezők is, úgymint a fűtési szezon Kínában, vagy az Indonéziában és Malajziában felgyújtott esőerdők mennyisége. A Gogoro ettől függetlenül egy jelentős károsanyag-kibocsátó tényező csökkentését tűzte ki célul, annak ellenére, hogy a Gogoro élménynek még vannak visszatetsző, az elterjedést gátló oldalai is.

A cikk még nem ért véget, kérlek, lapozz!

Hirdetés

Előzmények

Hirdetés

Copyright © 2000-2018 PROHARDVER Informatikai Kft.