2019. július 19., péntek

Gyorskeresés

Útvonal

Cikkek » Sport rovat / Akármi rovat

Elektromos rásegítésű kerékpárok

Bevezetés az e-bike-ok, a pedelec-ek, a tuning pedelec-ek és az S-pedelec-ek titkos világába.

[ ÚJ TESZT ]

Bemutató: 2015 Bergamont Contrail C 8.0 NYON

Ez a gép volt az első igazán komoly pedelec montim. Ő hozzá teljesen újonnan jutottam hozzá, mint a fenti képen is látszik. :) Azért is esett a választásom erre a márkára, mert az üzlet ahol dolgoztam, ezt a márkát forgalmazta. Persze az is számított, hogy versenyképes legyen a legjobb gyártókkal, de mivel ez is egy prémium német gyártó, így elég nehéz rajta negatívumot találni. A németeket MTB-ban elég nehéz überelni. Ez a pedelec MTB már tökéletesen alkalmas a hegyi kerékpározásra, mivel igen komoly felszereltsége van. Modern középmotoros rendszerrel van szerelve, a Bosch legerősebb Performace CX motorjával, 400Wh-s lítium akkumulátorral. Egyébként a Bosch CX, 2016-ra szánt fejlesztés, így ez is igen ritka, hogy egy előző évi modellbe bekerül a jövő évi fejlesztés. További alkatrészek: 10 sebességes Deore XT váltás, Deore fékek, DT Swiss X1900-as kerékszett, kormányról vezérelhető útállítós nyeregcső, Fox 32 CTD villa, RS Monrach RT tag. 100 X 15-ös átütős tengely elöl, 142 X 12 hátul.
Alkatrészlista és geometria táblázat a gyártó oldaláról: Contrail C 8.0 NYON

Direkt a Nyon kijelzős változatot rendeltem, mert nagyon megtetszett. Sok mindent tud, például GPS, különböző fitness funkciók, a mobiltelefonnal össze lehet párosítani, így a kijelzőről tudjuk vezérelni a mobilunkon lévő tartalmakat is.
Vannak hozzá fizetős szoftverek, például olyan is van amivel az elektromos motor fokozatait testre tudjuk szabni, hogy melyik mennyit segítsen. A Nyon kijelzőről bővebben. Az igazat megvallva, én ezt később kicsit megbántam. Jó cucc, de szerintem nem egy montira való ez a batár kijelző. Túl sokat kitakar az első kerékből és a funkciók nagy részét nem is használtam. Ez a kijelző inkább egy trekkingre ideálisabb, véleményem szerint. Ettől függetlenül jól összebarátkoztunk a kerékpárral.
Kategóriáját tekintve 29"-es Trail Fully MTB, 120mm rugóúttal elöl hátul. Hihetetlen stabil egyenesfutása van ezekkel a batár kerekekkel, durvább terepen is. Olyan mintha egy lovon ülnék. :) Nagyon jól tartja a tempót, jól mászik, fantasztikusan jól dolgozott együtt a Fox villa és a Rock Shox tag. A középmotoros rendszer kiváló, annyira tökéletes a súlyelosztása, hogy csak akkor érzékeltem azt a plusz 7-8kg-t amikor tolni vagy emelni kellett valahol az erdőben. Ezt leszámítva 100%-ban úgy viselkedik mint egy hagyományos kerékpár. Elég nagy tempókat lehetett ezzel a bringával menni, durvább terepen is, de azért éreztem a 120mm határait és a 29"-es kerék miatti hátrányok is érzékelhetőek durvább lejtőzésekkor.
Gyors, technikás kanyarokban kicsit nehezebben fordult mint szerettem volna, meg azért a rugalmassága is nagyobb volt mint egy kisebb kerekűnek. Ezen némiképp lehetett volna javítani egy 130-140mm körüli villával, ami kicsit vastagabb becsúszóval rendelkezik, pl egy Rock Shox Pike-al, vagy Fox 34-el. Így kicsit agresszívebb fejcsőszöge lett volna, ami eltolta volna az AM irányába, egy kategóriával feljebb a lejtőzési ranglétrán.
Hatótávra egész kellemes volt. Durva terepen, kb 1200 m szintemelkedést és olyan 50-60km-t tud közepes rásegítés mellett. Sík úton 100-120km körül tudhat.
Maga a Bosch rendszer nagyon kifinomult, tökéletesen együtt dolgozik a kerékpárossal. 4 fokozata van, Eco, Tour, Sport és Turbo.

A rásegítési fokozatokat úgy kell elképzelni, hogy Eco-ban az átlagos emberi erő 50%-át teszi hozzá a hajtáshoz, Tour-ban 120%, Sport-ban 210%, Turbo-ban 300%. Ezek az adatok a legerősebb CX motorra vonatkoznak. Legnagyobb rásegítés mellett tulajdonképpen megkapjuk egy profi versenyző erejét. Ez a legdurvább emelkedők leküzdésére is elég. Azt azonban nem szabad elfelejteni, hogy a technikai tudásunkat nem pótolja, így kezdő montisoknak mindenképp az óvatosságot és megfontoltságot ajánlom, ha hasonló pedelec montira ülnének.

Amikor először hozzám került a bicaj, én is nyomtam a Turbo fokozatot mint a süket a csengőt, mert nyilván én is kíváncsi voltam mit tud, de idővel megtanuljuk használni. Sport és Turbo fokozat nagyon ritkán kell. Eco és Tour a legtöbb helyzetben bőven elég egy közepes kondi mellett. Ha nem takarékoskodunk az akkuval, hamar le is merülhetünk. Az optimális az, amikor a saját kondinknak megfelelően beletesszük a saját erőnket is, és ahol kell kiegészítjük egy kis elektromos rásegítéssel. Fordítva, hogy alig teszünk bele saját erőt, mellette a legmagasabb fokozatba kapcsoljuk szinte mindenhol a rásegítést, az nem egy ideális használat terepen. Ilyen használat mellett nagyon lecsökken a hatótávunk, aztán hamar ott találhatjuk magunkat lemerülve. Ha ez bekövetkezik, akkor már csak sík úton vagy enyhe emelkedőkön tudjuk eltekerni. Komolyabb emelkedőkön csak tolni fogjuk tudni! Turbo-ban, sok emelkedő mellett, akár 25-30km alatt teljesen le lehet meríteni a 400-as akkut. Ez pedig nem túl sok. Okosan használva ennek a távnak a dupláját is tudja, terepen is.

Érdekesség képen itt egy Bosch hatótáv kalkulátor: [link]
Egyébként a gyári értékek a hatótávra, nagyon becsapósak lehetnek. Gyakran látunk 120-180km-es hatótávokat is, ezeket érdemes erős fenntartással kezelni! Ugyanis nagyon nem mindegy milyen rásegítés és terepviszonyok mellett használjuk a kerékpárt.

Egy ilyen bringa ugyanúgy sportszer, mint egy normál MTB, csak lehet vele jobban koordinálni az edzést. Elkerüljük azt, hogy túlhajtsuk magunkat, és nem döglünk meg a végén, ha okosan gazdálkodtunk. Viszont semmiképp sem tudjuk elkerülni a sportolást, ha terepre visszük, aki ezzel a gondolattal kacérkodik, azt ki kell ábrándítsam.

Sík úton kipróbálva feleslegesen erősnek érezhetjük a hajtást, iszonyú erő van benne, sokkal agresszívebb mint a széria pedelec agymotor. Nagyon jól passzol egy MTB karakteréhez. Hihetetlen élmény a hegyekben menni vele. Kipróbáltam pár pedelec rendszert, de nekem a Bosch tűnt a legkifinomultabbnak. Annyira tökéletes az összhang az ember és gép között. Némi késése akkor lehet, ha tuningot alkalmazunk, vagy nem az optimális sebesség fokozatot választjuk, de amint megtanuljuk használni, már ez sem igazán érzékelhető. Most bele lehet abba menni még jobban, hogy milyen érzés egy ilyen bringa használata, de ezt úgy is csak akkor tudja meg az ember ha kipróbálja. Tényleg egy új színt visz a kerékpározásba a pedelec rendszer, montin én szinte csak előnyét tapasztaltam.

Ami még nagyon tetszett az a láncfeszítése, és a plusz láncvezető görgő. Az XT RD-M786-os hátsóváltóban elég erős a rugó, már önmagában ez is jól feszíti a láncot, plusz van még benne egy Shadow plus elnevezésű kapcsoló, amit ha bekapcsolunk még inkább megszűnik a lánccsapkodás, mert meggátolja a kanál előre mozgását. A plusz láncvezető görgő felül a forgáspontnál még rátesz annyit, hogy szó szerint megszűnik a lánc által keltett zaj amikor rázósabb terepen gurulunk.

A kerékpár egyik legnagyobb gyengesége egyértelműen a fék. Egy alap Shimano Deore tárcsafékszett persze nem rossz fék, félreértés ne essék, de erre a bicajra kevés. 22 kiló az 22 kiló, meg is kell állítani ha megindul. Kezdőknek, nem túl durva használatra, meg városba simán elég, de komolyabb lejtőzés során, amikor nagyokat kell fékezni, bizony túlmelegszik. Ilyenkor érezhetően csökken a fékerő. Pár száz km alatt elkoptattam egy gyantás fékbetét szettet, holott egy betét 2-3 ezret is kibír normális esetben. Esetleg ice tech tárcsákkal és betétekkel javult volna valamit a helyzet. Úgy gondolom, hogy 4000 euro-s vételár környékén már nem számított volna pár száz euro egy minőségi fékszettre. Kár volt itt spórolni, de persze utólagos cserével orvosolható a probléma.

Erre már nem került sor, mert egyéb pontokon is találtam kivetnivalót, és ez a kerékpár is eladásra került. Ez már csak az én egyéni igényem, mert ez a gép a féket leszámítva szinte tökéletes, tehát a problémám abból adódott, hogy az én bringázási stílusomhoz nem annyira passzolt. 120mm rugóút nekem lefelé kicsit kevés, és a 29"-es kerékméret, hosszabb erőkarok is túlzottan nagy rugalmasságot adnak.
Agresszívebb lefelékhez jobban passzol a kisebb kerék (27,5"), és egy kicsit nagyobb rugóút.
Ettől még a bringa szuper, és biztos, hogy sok más ember tökéletesen meg lenne vele elégedve.
Nekem azonban inkább egy vérbeli AM vagy Enduro bicajra fájt a fogam, így megváltam ettől a bringától is.

Pár videót itt megnézhettek menet közben a bringáról, illetve egy esésről. :)
[link]
[link]
[link]
[link]

A cikk még nem ért véget, kérlek, lapozz!

Azóta történt

  • Elektromos bringaaksi házilag

    Avagy hogyan növeltem meg az e-bringám hatótávolságát nagyjából a háromszorosára?

  • Gogoro bemutató

    Éles körülmények között teszteltük a 2011-ben alapított tajvani elektromos robogó gyártó egyik termékét.

Előzmények

Hirdetés

Copyright © 2000-2019 PROHARDVER Informatikai Kft.